Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Vel, tidene var ikke gode. Kursen lå i 70-området, men var på vei ned pga. Tyskland. Da resultatet ble presentert steg kursen med 4,5%, men den negative trenden fortsatte snart. 2.100 automater er svært mye på tre kvartaler for Tomra, og det overrasker meg at ingen andre kjeder enn FDB meldte avtaler. Det ble meldt om FDB-avtale i februar 2001, en avtale på potensielt opptil 120 MNOK. Avtalen hadde som klausul at Danske Retursystem måtte få lov til å subsidiere automatkjøp.

 

Vi kan kanskje regne med at FDB sto for omkring 30% av salgene i den nimåneders perioden, ettersom automatene som ble bestilt i perioden ville bli utfylt med bakromssystemer for ca. nye 200 MNOK i løpet av 2003. Dermed kan vi jo se på det som at ca. 1.400 automater ble solgt uten ytterligere børsmeldinger. Fremdeles greit å ha i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Limer inn et innlegg som jeg fant på siste utgave av økonomisk rapport. Innlegget står også i siste papirutgaven som er gitt ut;

 

Spent Tomra-sjef på vent

 

Panteautomatselskapet Tomras satsing i Tyskland har vært et mareritt for aksjonærene. Alle venter på innføring av pant i Tyskland. Men innføring av et landsdekkende pantesystem skjer tidligst til neste år, sier Tomra-sjef Erik Thorsen.

 

Panteselskapet Tomra har endelig fått åpnet porten til det tyske markedet for engangsemballasje. Den 17. desember i fjor fikk den tyske regjeringen omsider godkjent sitt forslag til ny pantelov i de tyske delstatenes Forbundsråd. Etter fire års nervepirrende venting håper aksjonærene at inntektene fra det tyske milliardmarkedet skal dryppe på dem.

 

- Men når kommer egentlig de første bestillingene, konsernsjef Erik Thorsen?

 

- Det vet vi ikke. Det vi vet, er at det er sannsynlig at de store dagligvarekjedene vil få behov for automatisering av emballasjehåndteringen. Vi vet at de har testet ut anlegg, men ikke hva de vil ha og i hvilket omfang. Men vi er godt forberedt.

 

 

- Hva skjer i Tyskland nå?

 

- Først må det landsdekkende tyske pantesystemet organiseres og det må avgjøres hvem som skal stå for driften. Deretter må driftsorganisasjonen finne ut hvilket sikkerhetsnivå de skal legge seg på for merking av emballasjen. Tyskland er et land med grense til mange naboland, derfor er det behov for sikkerhetskoding utover normal avlesing av form og strekkode. Dette for å hindre falske bokser og flasker fra å komme inn i systemet. Myndighetene har satt våren 2006 som frist for full innføring av det landsdekkende systemet, så det vil fortsatt ta noe tid, sier Thorsen.

 

Tyskland er i dag det viktigste europeiske eksportlandet for Tomra og utgjør 10 prosent av konsernomsetningen. Det er i dag installert 8000 Tomra-automater i landet.

 

- Hva kan bli omfanget hvis det tyske markedet tar av?

 

- Vi har hele tiden ment at Tyskland med sine 82 millioner forbrukere vil kunne ha et behov for mellom 30.000 og 40.000 returautomater, om markedet der utvikler seg slik vi kjenner fra andre land.

 

- Tomra har de siste årene hatt en markedsandel i det tyske markedet på ca. 80 prosent. Kan dere opprettholde denne posisjonen nå som det er gått fire år og andre maskinprodusenter også har oppdaget hvor lukrativt dette markedet kan bli?

 

- Det er klart vi har fått noe mer konkurranse, for eksempel etter at britiske Wincor Nixdorf kjøpte den tyske automatprodusenten Prokent. Det gir dem større økonomiske muskler. Men vi tror tekniske løsninger fortsatt vil være viktige i markedet - og selvfølgelig pris.

 

- Betyr innføringen av panten i Tyskland at den også kommer i resten av EU - og dermed skaper et enda større marked for panteautomater?

 

- Ikke umiddelbart. Tyskland har på mange områder vært et foregangsland innen resirkulering og samling av emballasje, for eksempel gjennom Der grüne Punkt som er kopiert av flere EU-land. Det er derfor et sterkt signal når Tyskland bestemmer seg for pant. I Sør-Europa dominerer engangsemballasje, men nå har EU satt sterkere krav til disse landene om å resirkulere mer. Kravene skal imidlertid først oppfylles i 2008.

Link to comment
Share on other sites

Netto oppdaterer hjemmesiden:

 

Netto ekspanderer videre / Enda flere filialer åpnes

 

På hjemmesiden til tyske Netto er det nå onsdag kveld fremlagt en ny tidstabell for nye filialer.

 

- En åpnet i dag onsdag (med Tom-automat)

 

- 6 nye åpner i morgen torsdag.

 

- Ytterligere 6 åpnes den 10.feb.

 

- Flere nye butikker ble også åpnet i januar.

 

 

 

Se den nye "planen" her" (se i høyre spalte)

 

http://www.netto-online.de/angebote/nettofinden.php

 

 

Netto nærmer seg nå 1.100 filialer i Tyskland. Kjeden er svært sentralstyrt, og har noen av butikkene også i morgen Tom-automater, virker det som Netto nå installerer automater i alle nye filialer. Så får vi håpe at også allerede åpnede filialene snart følger etter.

Link to comment
Share on other sites

At HO and other fora one can find more and more that hope, that there will be announced "stororders" within the Q4 presentation on 15.02.

This is a dangerous hope, 'cause there will NOT be announced "stororders" on 15.02.

If we don't take countermeasures against these rumors, there will come a very big disappointment at the public, a disappointment which will abandon TOM to a very deep level.

And that would be unnessecary bullshit - 'cause the Q4 results of TOM will be excellent, even without all "stororders".

But if "all" are expecting "stororders", these excellent results will just drown in the whirlpool of disappointment about missing "stororders".

So please, don't let us phantazise about coming orders: if they're there, we'll see them. Rumor rising of stocks isn't helpfull - most times it is even damaging.

Link to comment
Share on other sites

But if "all" are expecting "stororders", these excellent results will just drown in the whirlpool of disappointment about missing "stororders".

So please, don't let us phantazise about coming orders: if they're there, we'll see them. Rumor rising of stocks isn't helpfull - most times it is even damaging.

 

I do so agree.... According to CEO, last link underneath, be cool, stay long.

Link to comment
Share on other sites

.

 

TOMRA AUTOMATER I ALLE NETTO-FILIALER SOM ÅPNET I DAG

 

Jeg har snakket med betjeningen i to av de seks butikkene som åpnet i dag. På begge stedene står det Tomra-automater (filialene i Waidhaus og Neumarkt). I den ene butikken fikk jeg en lengre samtale med en av de ansatte, og han sa det var automater i alle nyåpnede butikker)

 

I går åpnet en ny filial i Isen, også den med Tomra-automater. Og i dag åpnet det altså 6 nye Netto-filialer (må ikke forveksles med kjeden "danske Netto", som allerede er automatisert av Tomra etter en rammeavtale.)

 

Netto har over 1.000 filialer, og i tillegg til de 7 som er åpnet i går og i dag, åpner ytterligere 6 den 10.februar.

 

Netto er en svært sentralstyrt kjede, alle butikkene er i tillegg helt like. Det virker dermed som om Tomra har fått en mindre rammeavtale også med "tyske Netto". Hva som skjer i de eksiterende butikkene til Netto vet jeg ikke.

 

På denne siden sees en timeplan for ytterligere nyåpninger av Netto-butikker

 

Link til "tyske Netto":

http://www.netto-online.de/home/home.php

 

.

Link to comment
Share on other sites

Takk til teknikern, kjello3 og pirelli!

 

Det er kanskje slik som teknikern sier at en eventuell avtale som i første omgang berører de nyåpna netto-butikkene ikke trenger å publiseres via børsmelding. Men når det er sagt, er det rart at Thorsen sier at han ikke vet når de første bestillingene kommer. Jeg mener at på direkte spørsmål fra Økonomisk Rapport burde han i så fall si at små bestillinger allerede har begynt å komme. Spesielt hvis disse bestillingene utgjør en kraftig vekst for Tomras salg i tyskland i forhold til tidligere.

 

Igjen takk for alle seriøse svar til en som fortsatt er litt skeptisk til når de første ordrene kommer!! :)

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til spørsmålene mine nedenfor så er det en ting til jeg lurer på teknikern (og alle andre). Du nevner at flere tyske netto-butikker åpnet i januar, men (etter det jeg kan se) ikke noe om hvilke automater disse har innstalert? Vet du eller noen andre noe om dette?

 

Nok en gang setter jeg stor pris på alle svar! :) :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Sindre

 

Tomra har solgt mange automater til "TYSKE Netto" de siste månedene. Jeg fikk vite når jeg snakket med Tyskland i formiddag, at kjeden har hatt som politikk å installere TOM-automater i alle nyåpninger i lang tid. Kjeden har det siste halvåret åpnet over 50 filialer.

 

Jeg tror også at man er i gang å automatisere eksisterende filialer, ihvertfall trodde en butikkansatt jeg snakket med at det var slik. Det er over 1.000 av dem. Jeg undersøker dette nå nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Har vi fått noen indikasjoner på hvorvidt det er en eller flere automater som installers per butikk?

 

Er det flere en Tekniker'n og Chercheur som ringer Tyskland rundt angående nyinstallasjoner av automater?

 

Det kan kanskje være en idé, hvis noen har tid, mot og ønske om å vite hvordan det går med vår lille TRC i England. Tesco kjører kontinuerlig tester på handle mønsteret til sine kunder. Etter 6 uker med testing bør de første resultatene begynne å vise seg.

Link to comment
Share on other sites

Der kom jammen HO etter... :-D

 

 

 

Tysk avtale for Tomra

 

Returautomatene fra Tomra er å finne i stadig flere av den tyske Netto-kjedens butikker.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (3.2.05 13:08 )

 

I går skrev vi at Tomras returautomater var å finne i den tyske Netto-kjedens nye butikk i Isen.

I dag har nye seks filialer blitt åpnet. Og det viser seg at de samme automatene er å finne også her.

 

- Jeg har snakket med betjeningen i to av butikkene som åpnet i dag, og begge steder (i Waidhaus og Neumarkt) står det Tomra-automater. I den ene butikken fikk jeg en lengre samtale med en av de ansatte, og han sa det var automater i alle nyåpnede butikker, opplyser en kilde til HegnarOnline.

 

Dermed kan det se ut som om Tomra har fått en mindre rammeavtale med Netto, som har over 1.000 filialer. I tillegg planlegger den vekstkåte kjeden flere nyåpninger i tiden som kommer.

 

En tidsplan for nyåpninger av Netto-butikker finner du her.

 

 

 

 

ref: HegnarOnline

Link to comment
Share on other sites

.

 

Tomra-kunde frem i lyset

 

 

Torsdag 03. februar 2005 kl. 13:21

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

 

Nå er en av Tomras kunder i Tyskland kommet frem i lyset. Les mer om saken her:

 

Da panteautomat-leverandøren Tomra annonserte avtale med to billig-kjeder i 2003, var det kun den danske Netto-kjeden som ønsket å offentliggjøre sitt navn.

 

I den andre avtalen, med en tysk billigkjede, ble navnet holdt konfidentsielt.

 

Frem i lyset

 

Etter flere rykter de siste dagene, er det klart at navnet på den siste avtalepartneren til Tomra fra 2003 er den tyske Netto-kjeden. Kjeden må ikke forveksles med danske Netto.

 

Etter det iMarkedet.no kjenner til er det altså tyske Netto som viser seg å være Tomras ikke navngitte billigkjede-kunde fra avtalen i 2003.

 

Den tyske Nettokjeden følger et strengt lavprismønster, hvor kjeden er sterkt sentralstyrt. Kjeden har over 1.000 filialer.

 

Følger avtalen

 

I tråd med avtalen med Tomra benytter nå Netto Tomra-automater i sine butikker.

 

I kjedens nye butikker skal Tomras automater for pant ha blitt tatt inn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...