Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

5 aksjetips

Handelspartner Securities bytter ut én av aksjene i sin anbefalte portefølje.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (31.1.05 13:04)

 

 

Handelspartner Securities oppjusterer i dag kursmålet på Fjord Seafood fra 3,50 til 4,20 kroner. Samtidig tas aksjen inn i meglerhusets portefølje på bekostning av Fred. Olsen Energy.

 

HPS-porteføljen:

 

* Fjord Seafood

* Aker Yards

* Stolt-Nielsen

* Tomra

* Aker

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Mens vi venter på nyheter, kan vi jo følge med i USA. I tillegg til Massachusetts og Michigan, tegner det til å bli en interessant debatt også i Iowa. De to førstnevnte delstatene er der hvor sjangsene er størst for en utvidelse av panten, men kanskje kan det komme en positiv vending også i Iowa?

 

Link:

 

Bottle bill battle simmering at Statehouse

 

.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har sett er det veldig mye oppmerksomhet i media vedr. "Bottle Bill" i Iowa.

Dette gjelder både positive og negative sider av loven.

 

Litt usikker når det blir eventuelle avstemminger i de forskjellige statene i USA.

 

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sittet godt lastet i Tomra siden "før Tyskland" og har som mange andre på forumet oppnådd en god avkastning... Det er imponerende hvilke opplysninger enkelte her på Forumet klarer å komme over,MEN det virker på meg som ikke markedet er totalt blindet for dette... Jeg sitter selv rolig med et tresifret kursmål i 2005, men synes dog det er faretruende at aksjen har flat såpass mye og så mange dager på rad... I følge det tekniske bildet burde den ikke falt lenger ned enn 33,60 - 33,70, og testet støtten ved dette nivået...

 

Har dere noen synspunkter på dette??

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vet ikke om dette er postet før, men leste det

nettopp på nettsidene til Umwelt Bank..

 

 

Eine Tochtergesellschaft der Interseroh AG wird die Mehrheit am Pfandsystem Westpfand übernehmen. Das teilte der Kölner Rohstoff- und Recyclingkonzern mit. Stimme das Bundeskartellamt zu, werde Interseroh damit 51 Prozent an der Westpfand Clearing GmbH, dem laut dem Unternehmen ersten Pfandsystem für Einweggetränkeverpackungen auf dem deutschen Markt, und an der Deutschen Pfand-Konzept GmbH halten. Nach den Vorstellungen von Interseroh wird im sogenannten Convenience-Bereich die händische Rücknahme der Verpackungen und die Sammlung in einem Kunststoffsack weiterhin die Regel bleiben. Lebensmitteleinzelhandel und Discounter dagegen würden voraussichtlich zunehmend Automaten einsetzen. Bei den Discountern und großen Einzelhandelsmärkten solle dabei eine in Kooperation mit dem deutschen Automatenhersteller MRV entwickelte Lösung zum Einsatz kommen. Für den traditionellen Lebensmitteleinzelhandel habe Interseroh zusammen mit dem skandinavischen Automatenhersteller Tomra Systems ASA eine Schnittstelle zum Interseroh-System etabliert und erprobt, hieß es. Interseroh stiegen um zwei Prozent auf 21,69 Euro.

 

Tomra Systems ASA bekräftigte noch einmal die Einschätzung eines Potenzials von 30.000 bis 40.000 Rücknahmeautomaten im deutschen Markt nach Einführung des Pfandes auf Einwegverpackungen. Fredrik Witte, Vizepräsident des norwegischen Unternehmens, sagte auf einer Veranstaltung in Kopenhagen, allein in Deutschland, Holland, Belgien und in den skandinavischen Ländern gebe es mehr als 120.000 kleine Läden; im Convenience-Bereich in den USA kämen noch einmal 27.000 Geschäfte hinzu. Praktisch keines davon nutze bisher Rücknahmeautomaten - sie seien zu teuer und nähmen zu viel Platz weg. Witte kündigte die Entwicklung einer Maschine an, die nur einen halben Quadratmeter Platz belegen und weniger als 5000 Euro kosten soll. Des weiteren wollen die Norweger Technik und Verfahren entwickeln, um aus nicht bepfandeten Wertstoffgemischen ein Maximum an wiederverwendbaren Materialien zu gewinnen. Damit stoße man in ein von Tomra bisher nicht bearbeitetes Marktsegment vor, sagte Witte. Tomra notierten in Oslo unverändert bei 34,70 Norwegischen Kronen (4,23 Euro).

 

http://www.umweltbank.de/start/default.htm...40105rueck.html

 

Link to comment
Share on other sites

Hei Perry

DNM har bidratt sterkt til kursfallet i det siste.

En del hus har demmet opp for dette men synes forøvrig det er greit at DNM selger billig...

FS solgte jo også ut en del høyere opp

Q4 er en viktig trigger for Tomra og jeg tror bildet vil endre seg drastisk når Tomra legger frem et Q4 - over all forventning!

 

Det som ville være det beste er jo å få en større kontrakt før Q4 !

Link to comment
Share on other sites

vpower

Jo innholdet er mer eller mindre kjent på AF fra tidligere , Tekniker'n hadde et innlegg om Interseroh /Westpfand før jul. DN hade nylig en artikkel hvor dette ble gjentatt og forøvrig har det vært sitert en del rundt i media.

Hva Thorsen sa i Køben har vel (forhåpentligvis) de fleste fått med seg.

Men gode nyheter kan ikke sies for ofte :-D

 

Fortsett med innleggene !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke kjent med TA, men i dag sluttet TOM på samme nivå som 09.01.2005. Dagen etter fikk vi en kraftig rekyl opp som ti dager senere toppet ut på 35,6. I dag falt TOM nokså kraftig på svært lavt volum. Er det ikke ifølge TA en relativt stor mulighet for at vi nå har sett bunnen for denne gang (dobbelbunn-formasjon)? Det er tross alt kun 15 dager til Q4 og det skulle være rart om ikke folk vil inn før tallene blir kjent. Særlig med det i bakhodet at TOM har tradisjon for å offentliggjøre kontrakter på slike presentasjoner.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Oversatt fra Google :-D

 

Tomra of system ASP affirmed again the estimate of a Potenzials from 30.000 to 40,000 cancelling automats in the German market after introduction of the pledge on one-way packages. Fredrik Witte, vice-president of the Norwegian enterprise, said on a meeting in Copenhagen, however in Germany, Holland, Belgium and in the Scandinavian countries gives it more to than 120,000 small shops; in the Convenience range in the USA again 27,000 business would be added. Practically none of it uses so far cancelling automats - they are too expensive and would take too much place away. Witte announced the development of a machine, which was to occupy only a half square meter place and to cost less than 5000 euro. The moreover the Norwegians technology and procedure want to develop, in order out did not bepfandeten valuable material mixtures a maximum at re-usable materials to win. Thus one raid into so far a market segment not worked on by Tomra, said Witte. Tomra noted in Oslo invariably with 34,70 Norwegian crowns (4.23 euro). The German Bundestag approved of the amended packing regulation. The one-way pledge is decided, isolated solutions so mentioned is abolished thereby. More investment security appears also in the recycling range for electrical scrap iron: The Bundestag passed a law, according to which the free return of retired domestic appliances is made possible by the consumer. The law must be approved of still by the Upper House of Parliament.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke kjent med TA, men i dag sluttet TOM på samme nivå som 09.01.2005. Dagen etter fikk vi en kraftig rekyl opp som ti dager senere toppet ut på 35,6. I dag falt TOM nokså kraftig på svært lavt volum. Er det ikke ifølge TA en relativt stor mulighet for at vi nå har sett bunnen for denne gang (dobbelbunn-formasjon)? Det er tross alt kun 15 dager til Q4 og det skulle være rart om ikke folk vil inn før tallene blir kjent. Særlig med det i bakhodet at TOM har tradisjon for å offentliggjøre kontrakter på slike presentasjoner.

 

MVH

 

For meg, svært kortsiktig vel og merke, ser det ut til at Tomra nettop har brudt ned og ut av et synkende triangel. Fra 35,7 den 17. Januar, og ut av triangelet i dag og ned mot en litt mer langsiktig støtte ved 33,3.

Kursen ligger også under det glidende gjennomsnittet, både 10 dagers- og 5 dagers. RSI peker nedover.

 

Nå skal det sies at jeg rett og slett ikke kan nok enda, ettersom jeg kun har papir-trading erfaring :oops: Så ikke vektlegg dette for mye, og gjerne kommenter/koriger. Men hadde det vært mine penger hadde jeg frastått fra kortsiktig trading og heller ventet på et brudd.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig Goof , vi er nå brutt ned og ut av trianglet og kan falle enda lavere (hvis "husene" vil)!

Men jeg tror ikke det skjer.

Eter å ha sett litt på det tekniske tidligere er jeg mer og mer overbevist om at vi skal bryte opp imorgen !

Vi ligger på 50 dagers snitt akkurat nå og samtidig møtes 10 og 20 dagers flytende !!

Vi har sett tidligere at når bl.a 100 dagers krysset 200 dagers fikk vi en rekyl opp !

 

z?s=TOM.OL&t=3m&q=l&l=on&z=m&p=m50,m100,m200&a=

 

 

Men det er nå bare mine egne teoretiske TA,er som ligger til grunn for dette.

Mulig Vegard har noen kloke vurderinger som han gjerne vil dele med oss.

 

 

:idea:

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er dette veldig enkelt. Det var null kjøpsinteresse på ukas første dag, og det attpåtil med USA-futurene i solid pluss fra tidlig morgen. Hvis motivasjonen for å kjøpe TOM er å posisjonere seg i forkant av 4Q04 den 15. februar, er det mer enn tidsnok å vente til neste uke. Jeg trenger ikke å konsultere noen tekniske grafer for å spå at 33.30 IKKE blir bunnkursen denne uka. 8)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte i ettermiddag, tror jeg det er gode muligheter for at vi så bunnen i dag. Støtten fra tiden 5.-10 januar like ved 33,00/33,20 tviler jeg på blir brutt. Og om så ikke var, så er vi veldig nærme et vendepunkt. De fundamentale utsiktene er rett og slett for gode til at denne kursutviklingen kan fortsette stort lengre.

 

Og hva er egentlig problemet? Aksjen steg 45% fra 15 okt. Og nå har vi en korreksjon på mindre enn 10% ned fra toppen. Man skal være rimelig grønn i aksjemarkedet for å se noen dramatikk i dette.

 

.

Link to comment
Share on other sites

USA - Massachusetts

Rykende fersk.

 

http://www.americanrecycler.com/0205speliotis.shtml

 

Speliotis favors expanding bottle bill in Massachusetts

 

Topsfield State Rep. Ted Speliotis, D-Danvers, is co-sponsoring a bill to update the Massachusetts Bottle Bill, to include containers from so-called ‘new age’ beverages, such as iced tea, fruit juice and bottled water.

 

As a sponsor of the original legislation and now vice chairman of the Energy Committee, Speliotis has seen that it has worked, which is the reason he is involved with the campaign to update the 20-year-old bill.

.

.

.

Though a similar update bill was proposed and died last year, Speliotis explained the bill has new support in the house, in part due to the departure of House Speaker Tom Finneran, who had opposed the bill. Speliotis hopes that the new Speaker of the House Salvatore DiMasi will be supportive of the legislation

 

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke superaktuelt, men TiTech søker etter nye medarbeidere idag:

 

TiTech Visionsort AS er et høyteknologiselskap innen industriell materialgjenkjenning. Selskapet utvikler, produserer og markedsfører automatiske sorteringssystemer for den internasjonale resirkuleringsindustrien. TiTech er den ledende utvikler og leverandør av slike systemer i verden. Vi har i dag ca. 45 medarbeidere i Norge, Tyskland og Spania og omsetter for over NOK 100 millioner. TiTech har store vekstambisjoner. TiTech Visionsort AS er et heleid datterselskap av Tomra Systems ASA.

 

Offensivt selskap -­ 100% eksport -­ fremtidsrettet teknologi

 

TiTech Visionsort har et etablert salgsapparat i Sentral- og Sør Europa, USA og Japan og er nå inne i en spennende fase med vekst i nye segmenter og nye geografiske områder. Den nye salgssjefen vil inngå i salgsteamet og rapportere til salgs- og markedssjef. Salgssjefen vil etter en definert periode få ansvaret for å videreutvikle et eller flere geografiske markeder. Vi søker nå etter en ung, resultatorientert og offensiv salgssjef. Søkere bør være (sivil-)ingeniør og ha 5-10 års arbeidserfaring innen salg av komplekse, tekniske løsninger. Kjennskap til prosessindustri er ønskelig. Internasjonal erfaring og gode språkkunnskaper er en forutsetning. Vi kan tilby en utfordrende stilling i et profesjonelt selskap. Arbeidssted vil være Oslo, men det må regnes med betydelig reisevirksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Så etterpå at gullpinnen hadde denne den 18.1 2005 , sorry for detgullpinnen !

Men bildet var så bra at jeg lar det stå.Tomra skal portretteres i BBC World og Newsweek !!

 

From January to March 2005 BBC World will profile examples of the kind of project we are looking for in the Hands On short form programmes. These examples will also be profiled in Newsweek in a special advertising feature.

 

 

10. CASH IN TRASH:

Recycling For Cash In Norway

proj_lg_img_10.jpg

 

 

Globally, there are approximately 700 billion plastic cartons, cans and bottles in current circulation. Erling Lyche of Oslo, Norway, sometimes feels like most of them pass through his house. His family goes through "5, 6, 7 bottles of coke and the same amount in cans and bottles" every week.

 

Though in Europe less than 20 percent of containers are recycled, Norway has a far better average. Thanks in part to the TOMRA reverse vending machine, Norwegians are returning 90 percent of their containers to supermarkets in return for cash.

 

Though it looks simple, the TOMRA machine uses sophisticated 3D image recognition equipment to ensure accuracy. The machines, which are customized for different markets, are capable of identifying exactly what kinds of bottles or containers they are being fed. Customers insert their empties into the TOMRA, and the machine spits out a coupon, redeemable for cash at the store.

 

http://www.theworldchallenge.co.uk/examples_10.html

Link to comment
Share on other sites

- Meget bra kjøpsmulighet

CAR om hvorfor Tomra er en "meget bra kjøpsmulighet".

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (1.2.05 14:07)

 

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Salthellas taperaksjer - Det løsner for Tomra

- Tomra om Tyskland - Tomra i tyske samtaler

 

- TOM

 

I sin morgenanalyse i dag har Corporate Advice & Research (CAR) sett på det tekniske i Tomra-aksjen.

 

- Aksjen er litt glemt om dagen, og har falt ned mot støttenivået på 33 kroner, samtidig som den er blitt kortsiktig oversolgt. Utfra disse faktorer mener vi dette er en meget bra kjøpsmulighet, heter det i analysen.

 

CAR anbefaler kjøp på kurser rundt 33, med 36, 39 og 48 kroner som hhv. kortsiktig, mellomlangsiktig og langsiktig target.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 33,50 kroner på Oslo Børs, opp 0,6 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i går, så var det nok en kortsiktig bunn som ble truffet i går. Aksjen falt da ned på støtten ved ca 33.20 på lavt volum. Ikke dermed sagt at vi skal rett opp igjen til ny test av 35,50, men jeg tror aksjen nå vil jobbe seg opp til øvre del av sin "trading-range" for denne korreksjonen som startet 17 des i fjor.

 

Fortsatt har vi ingen tekniske signaler å forholde oss til. Men de lave volumene på den lille nedturen de siste dager indikerer ihvertfall at nedsiden er svært begrenset.

Link to comment
Share on other sites

Corporate Advice & Research:

 

-Kjøp Tomra

 

 

Corporate Advice & Research anbefaler i dag kjøp av Tomra basert på teknisk analyse.

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 01.02.2005 14:03

 

 

Corporate Advice & Research anbefaler i dag kjøp av Tomra basert på teknisk analyse.

 

"Aksjen er litt glemt om dagen, og har falt ned mot støttenivået på 33,- kroner samtidig som den er blitt kortsiktig oversolgt. Utfra disse faktorer mener vi dette er en meget bra kjøpsmulighet. Vi anbefaler derfor kjøp på kurser rundt 33,- med 36,- som kortsiktig target, 39,- kroner som mellomlangsiktig target og 48,- kroner som langsiktig target", skriver CAR.

 

Tomra Systems: siste 33.4 0,30%

Link to comment
Share on other sites

Ordre-ryktene kan man se bort fra. Ikke tale om Tomra-ledelsen lekker slikt.

 

Men dagens resultat fra Kitron var et positivt signal. Kitron er en av hovedleverandørene til Tomra, og selskapet hadde sterkt vekst i salget i "industridelen" i Q4. Det er i denne delen man vil finne salg av modul-deler til Tomra. Kitron har neppe andre større kunder enn Tomra som er i stand til å løfte totalomsetningen så mye som 30% innen industri-segmentet. Dette kan tyde på at at Tomra nå øker produksjonen, enten for lager eller for salg. Men noe sikkert signal er det ikke, men det er en mulig sterk indikasjon.

 

Teknisk:

"Som ventet" reagerer nå aksjen opp fra støtte ved 33,20 (se mitt innlegg i går). Oppgangen skjer på økende volum, og en videre bevegelse oppover mot 35,00-35,50 kan forventes innenfor de nærmeste dager. Noe sterkt teknisk signal har vi fortsatt ikke, men det meste synes å ligge til rette for en ny test av motstanden ved 35,50 om ikke altfor lang tid. Først når dette nivået brytes har vi et sterkt og utvedtydig signal om videre oppgang.

_________________

Link to comment
Share on other sites

Man får spekulerer på det man ønsker. KIT-sporet har blitt fulgt av noen allerede. Henter inn et innlegg av Pantera fra KIT-tråden:

 

Skrevet: Man 17. Jan 2005 23:24    Tittel:    

For å få mer innsikt i Kitrons virksomhet, og spesielt  

å få nærmere informasjon om hvilke underleveranser de  

har til Tomra, har jeg tatt kontakt med Kitron. Jeg  

fikk til slutt tak i Leif Tore Smedås, på telefon.  

 

Jeg innledet samtalen med at vi aksjonærer er  

informert om at Tomra bruker Kitron som  

underleverandør, men vi skulle gjerne visst mer om  

hvilken betydning disse leveransene vil ha for Kitron.  

Jeg spurte videre om de kunne forklare hva de  

produserer for Tomra, men dette var det vanskleligere  

å få svar på enn jeg hadde trodd.  

 

Noen av Kitrons kunder krever at informasjon om deres  

underleveranser holdes konfidensiell. Dette gjelder  

dessverre også de elektroniske systemene de produsere  

for Tomra.  

 

Jeg meddelte at det vil være ønskelig fra aksjonærene  

sin side om de kunne gjøre noe med dette. Som  

aksjonærer ønsker vi mest mulig innsyn i selskapets  

virksomtet for å gjøre våre egne vurderinger av  

mulighetene for avkastning. Det må nevnes i denne  

sammenhengen at vi representerer selskapets eierside.  

Smedås lovde å ta denne problemstillingen opp med  

Tomra og de andre kundene som krever denne grad av  

konfidensialitet.  

 

 

Vel, vi vet at de har produksjon og sammensetting av  

elektroniske og  

elektromekaniske for pantesystemer. Det ble nevnt  

elektroniske systemer de produsere for Tomra. Da kan  

vi jo spekulere litt og gjøre noen vurderinger. Vi vet  

at panteautomatene analyserer form og utseende på  

bokser og flasker og trolig leser strekkoder. Dette  

innebærer avansert billedbehandling og det er avgjort  

ikke elektronikksystemer i lavprisklassen dette dreier  

seg om. Vi får avvente og se hva Kitron kan gjøre for  

oss aksjonærer med denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Pluss201

Det er ikke for at jeg (og du) alltid skal ha rett men siden jeg ble kommentert av Enghaboy på denne igår kveld så har jeg lyst til å dra den en gang til:

Helt riktig Goof , vi er nå brutt ned og ut av trianglet og kan falle enda lavere (hvis "husene" vil)!

Men jeg tror ikke det skjer.

Eter å ha sett litt på det tekniske tidligere er jeg mer og mer overbevist om at vi skal bryte opp imorgen !

Vi ligger på 50 dagers snitt akkurat nå og samtidig møtes 10 og 20 dagers flytende !!

Vi har sett tidligere at når bl.a 100 dagers krysset 200 dagers fikk vi en rekyl opp !

 

z?s=TOM.OL&t=3m&q=l&l=on&z=m&p=m50,m100,m200&a=

 

 

Men det er nå bare mine egne teoretiske TA,er som ligger til grunn for dette.  

Mulig Vegard har noen kloke vurderinger som han gjerne vil dele med oss.

 

 

:idea:

Se rekylen treffer !!:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...