Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

.

 

Ny tysk utsettelse:

 

Tysklands største pantesystem (P-System) utsetter automatisering med 6–10 mndr.

 

P-System sendte for noen dager siden ut en pressemelding i forbindelse med at den nye panteloven tråtte i kraft. P-System sier i denne, at man i første omgang legger opp til å bruke håndscannere i de mindre butikkene/utsalgsstedene, noe som ikke er helt nytt. Men det er ikke det som står i pressemeldingen som er interessant, det er mer det som ikke står som er interessant. Fordi:

 

P-System har tidligere uttalt i tysk presse, samt i korrespondanse, at automatiseringen skulle starte nå i sommer. Det var derfor litt underlig at panteautomater ikke er nevnt overhode i pressemeldingen.

 

Les den her:

http://www.p-system.de/le/de/journalisten/...fachungen_.html

 

 

Som nevnt har P-System sagt tidligere til tysk presse at utrulleringen skulle starte i sommer. Selv fikk jeg dette bekreftet av ”P-System” på mail i januar/februar:

 

 

 

DETTE SA ”P-SYSTEM” i slutten av januar (utdrag):

 

Sehr geehrter Herr XXXXXX,

Der Roll-Out mit Rücknahmeautomaten soll dann ebenfalls ab Mitte 2005

beginnen.

Mit freundlichen Grüßen,

Jörg Veil

 

 

Jeg syns det var noe foruroligende at P-System ikke nevnte automatiseringen i pressemeldingen (se link over). Derfor sendte jeg for noen dager siden en mail til daglig leder i ”P-System” for å høre hvordan det gikk med automatiseringsplanene for de større butikkene i ”P-System”, som opprinnelig var tiltenkt å starte i sommer. Dette er det nedslående svaret jeg fikk:

 

 

 

DETTE SIER ”P-SYSTEM” NÅ:

(mail fra daglig leder i ”P-System”)

 

Sehr geehrter Herr XXXXX,

 

Der Roll-Out von Rücknahmeautomaten verschiebt sich auf das erste

Halbjahr 2006.

 

Hintergrund ist die Vorbereitung eines nationaleinheitlichen

Rücknahmesystems unter Beteiligung aller namhaften Händler + Abfüller.

Dieses soll Anfang 2006 im Zuge der dann greifenden Novelle der

Verpackungsverordnung starten und wird vermutlich das P-System ablösen.

 

Mit freundlichen Grüßen,

Jörg Veil

 

 

 

En utsettelse på ca. 6-10 måneder med andre ord.

 

 

 

 

Jeg har de siste dager forsøkt å komme i kontakt med andre pantesystemer og øy-løsninger i Tyskland, for å høre om de tenker likedan som P-System. Dessverre har jeg ikke fått vite noe fra disse.

 

For ordens skyld:

Jeg har selv mottatt mailen om utsettelse, og innestår da selvsagt for at mailen over er korrekt gjengitt og i sin helhet. Orginal-mail videresendes umiddelbart administrator ved forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Anbefaler syv aksjer

 

Dette er aksjene DnB NOR Markets anbefaler sine kunder.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (6.6.05 10:37)

 

 

Relaterte artikler

- Anbefaler seks aksjer - Sommerens aksjetips

- Attraktive aksjer - Seks kjøpsanbefalinger

 

 

 

 

Analytikerne i DnB NOR Markets foretar endringer i sin anbefalte portefølje. Denne gang kommer Telenor inn i varmen på bekostning av Tandberg Television.

 

 

 

Modellporteføljen:

 

Telenor

Fast Search & Transfer

Aker

Schibsted

Statoil

Stolt-Nielsen

Tomra

Link to comment
Share on other sites

Er Tomra en oppkjøpskandidat ? Jeg sier ja; hvorfor og av hvem;

..vel; aksjonærstrukturen er åpen, selskapet er global markedsleder i bransje med store forventninger om sterk vekst. Aktuelle kjøpere kan være alt fra konglomerater så forskjellige som Orkla og GE til drikkevareprodusenter som Coca- Cola (tenk for en reklameverdi og dekorere alle automatene med "Coke- logoen" - og hvilken "social- responsibility- effect")

 

Ikke selg Tomra nå som lokomotivet så vidt har begynt å varmes opp!!

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å fokusere på det langsiktige perspektivet i Tomra. Etter at dagens informasjon har kommet frem til de som er usikker på aksjen, og selger seg ut, skal nok aksjen opp igjen.

 

Hvor lang tid det kommer til å ta og hvilke støttenivåer som blir brutt er helt usikkert. Generelt er jeg meget positiv til aksjen, men det kortsiktige bildet ser helt elendig ut.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.....skal sannelig se at mine spådommer går i oppfyllelse :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

 

 

Ritig den var det jeg tenkte på.........Bare et "Kinderegg" unna  :D

 

Ingenting "overrasker" meg lenger, så nå skal alt være i boks før denne gutten kjøper seg inn igjen. Så nå jeg håper den faller som en stein og de andre jeg har går som $$$$ det. Slik at jeg kan gå inn med enda mer :P  :P

42070[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Man bør vel la dette synke og resonnere litt. Dette var jo ventet. Utrulering av automater kunne ikke starte i sommer, det lå liksom i korta. Hadde P-System startet med installasjoner nå, hadde nok vi visst det for en stund siden. Men mange er som spente stålfjærer her. Det kan man jo skjønne.

 

Dette rokker ikke ved realitetene og at bestillinger kommer så fort sikkerhetsmerkingen er på plass.

 

Nei, dette er ikke så mye å bry seg om i det litt lengere bildet! :)

Link to comment
Share on other sites

Zoonic

 

Jo, jeg er enig med deg at TOM er gull som long-case, men jeg irriterer meg grønn over alle disse utsettelsene som får kursen til å svinge så voldsomt hele tiden. Og i mellomtiden blir kvartalstallene dårligere og dårligere....

 

Disse tyske folka har kostet meg en del tålmodighet allerede, og jeg kan ikke annet enn å bli oppgitt nå når det i tillegg kommer en ny utsettelse igjen...

 

Svært irriterende !!

Link to comment
Share on other sites

Så får vi håpe du også er litt mer fornøyd med nyhetsformidlingen her på TOM tråden da !!

Hmm.....skal sannelig se at mine spådommer går i oppfyllelse :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:

42132[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om når er det nyheten kommer på imarkedet.no, hegnar etc. og hvor langt kursen skal ned da?

 

Dette forumet har spart meg for en del kronasjer i dag og det er jeg veldig glad for.

 

Det ligger vel en meget god støtte rundt 27,00.

Link to comment
Share on other sites

Man bør vel la dette synke og resonnere litt. Dette var jo ventet. Utrulering av automater kunne ikke starte i sommer, det lå liksom i korta. Hadde  P-System startet med installasjoner nå, hadde nok vi visst det for en stund siden. Men mange er som spente stålfjærer her. Det kan man jo skjønne.

 

Dette rokker ikke ved realitetene og at bestillinger kommer så fort sikkerhetsmerkingen er på plass.

 

Nei, dette er ikke så mye å bry seg om i det litt lengere bildet!  :)

42133[/snapback]

 

 

Faktisk så har du rett, men det er ein nervøsitet for at markedet kan falle også.Har lite lyst på denne dobbelteffekten...

Link to comment
Share on other sites

Ser som sagt ikke noe dramatisk i dette. Ordre fra P-System kan allerede bli offentliggjort allerede idag, for den del.

 

De aktuelle kjeden trenger uannsett automater, innen noen mnd.!

 

DET ER DET SOM ER VIKTIG!! :)

Link to comment
Share on other sites

Tar tid i Tyskland

 

Tysk pant: Utrullingen av returautomater utsatt med 6-10 måneder.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (6.6.05 11:22)

 

 

I slutten av mai trådte første del av den nye tyske panteloven i kraft. Ikrafttredelsen innebærer en pant på engangsemballasje på 25 cent.

 

I denne forbindelse sendte P-System, det største pantesystemet i Tyskland, ut en pressemelding som sier at de i første omgang legger opp til å bruke håndscannere i de mindre butikkene. Det mest interessante er imidlertid at panteautomater ikke er nevnt med ett eneste ord.

 

Dette står i motsetning til tidligere uttalelser fra P-System om at automatiseringen skulle starte nå i sommer.

 

Og en kilde HegnarOnline har vært i kontakt med har fra P-System sjef Jörg Veil fått bekreftet at utrullingen av returautomater er forskjøvet til 1. halvår 2006.

 

Veil begrunner dette med forberedelsen av et nasjonalenhetlig retursystem, der alle velkjente forhandlere og drikkevareaktører deltar. Disse forberedelsene skal ifølge den delen av den nye panteloven som da trer i kraft, starte i begynnelsen av neste år.

 

- Da blir formodentlig P-System avløst, skriver Veil i en e-post til vår kilde.

Link to comment
Share on other sites

Til irritasjon for noen, her kommer også det fra tråden.

 

Nå får dere skjerpe dere(ang Tom). Dere kan ikke la de nyhetene fra Tekniker'n drive å prege dette her så voldtsomt! Tekniker'n kom med en mail i høst også fra en politisk dame i Tyskland som sa noe om at pant ikke kom til å skje osv. Husker ikke helt det hele rundt det... Vel det gav kursfall på noen prosent, men pant ble innført.

 

P-System utsetter til etterjul? Vel, so what. De må skrive kontrakter før jul uansett. Og de første kundene til Tomra er regnet for å være Aldi og Lidl.

 

First, DnB og Repant mener alle kontrakter vil komme fra i høst, ellers er noe galt. Nå får dere slutte å legge så mye i svada mailene til Tekniker'n. Kanskje p-system fremskynder også. Det har ingenting å si.

 

Ta det rolig. Omsetningen er knøttliten, og til og med CA er nettokjøper.

 

Kjøp på rykter selg på fakta!!!!

* Dette er forøvrig helt klart for egen vinning...!

42150[/snapback]

 

Her kommer mer svada:

 

For ordens skyld. Dama var en politisk innsider. Hun sa at Bundesrat ikke kom til å stemme over panten 15. okt fordi det ikke var flertall for å stemme mener jeg å huske. Først om kvelden 14. okt hadde forumet talt opp stemmer og kunne se at det var et flertall for pant den 15. De som rakk å kjøpe om morgenen 15. okt basert på opplysningene, sparte seg noen kroner.

 

Psystem har vi forventet ville starte installering av automatisering nå til sommeren. For traderne er 6-10 mnd eviglenge dessverre. (EngaBhoy som var med oss før her antydet at selv å se fram til lunch for enkelte av disse medførte at de mistet pusten...)

 

Mailen kan tyde på at noe er galt?

 

Dropper vi under 27 er vi solgt på kort sikt skulle man tro.

 

Noen selger i dag på fakta ser det ut til. Kommer meglerhusene med kutt eller endring på tidsperspektivet, så vet vel de fleste hvordan det går.

 

Mer optimistisk får dere meg ikke i dag, dessverre. SKARHOLT, SHOW ME THE MONEY!!! <_>

 

Har jeg kvittet meg helt med Tomra? Nope.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen å irritere deg..

Som mange andre er jeg usikker hvilken retning retning kursen vil gå nå som det ser ut til at vi må vente enda lengre før vi får en avklaring.

Derfor vil jeg posisjonere meg for å tjene penger uansett hvilken vei det går. Det kan jeg ved å handle f. eks puts sånn at posisjonen min får en nøytral delta.

 

Har tro på tomra på lang sikt.

 

Mvh YoungMoney

Link to comment
Share on other sites

pluss201

 

Du er vel ikke den eneste som er lei. Dagens informasjon er vel bare en bekreftelse på hva enkelte mer objektive skribenter har hevdet her på forumet en periode.

 

Jeg begynte å bli litt urolig sist uke hvor jeg satte en del spørsmålstegn til hva som kan eksistere av informasjon i markedet.

 

Jeg skrev blant annet: med et marked som Tomra oprerer innenfor hvor det er så mange kunder (butikker) med tilhørende leverandører (entrepenører) som skal involveres i denne installasjonsperioden, vil det være unaturlig at informasjonen ikke har kommet frem til investorene. Informasjonen vil naturlig flyte til de som trenger den, i og med at det er så mange som vet noe.

 

Personlig håper jeg at Tomra tar seg en skikkelig tur nedover. Gjerne ned på 26, 25, 24 tallet (fordi jeg er ute av aksjen), fordi potensialet ved aksjen er ikke svekket.

 

P-systemet har i dagens melding sagt at de SKAL automatisere, og dette VIL skje i løpet av første halvår neste år. Det er langt frem, men det rokker ikke ved at Tomra kan forvente seg gullkantede kontrakter når sommeren er passert. Da er jeg Tomra aksjonær igjen. Min Tomra-kompetanse SKAL gi meg en pen gevinst, når alt kommer til alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gjøre en lang historie kort. Sikkert endel lesere her inne som ikke kjenner bakgrunnen til P-System...

 

Sommeren 2003 var det høy dramatikk i pantesaken. Handelsnæringene hadde akkurat brutt samarbeidet med myndighetene om å opparbeide en sikkerhets-standard på engangspant. Trittin gav da klar beskjed om at han (med datidens bestemmelser i hånd) ville tvangsinnføre pant, om de ikke samarbeidet. Jeg tror de fikk 7 dager på seg!

 

Dette ville blitt helt krise for eiere av kiosker, bensinstasjoner og andre småutsalg. De ville da måtte ta tilbake panten med tvang, og tape masse penger.

 

For å unngå dette, startet de P-system. Siden det var mange slike små utsalg, kunne Trittin hevde at systemet var landsdekkende overfor EU, og dermed unngå å bruke tvang. Saken med lovarbeid kunne rulle videre. Her satset selvfølgelig alle aktørene på at de IKKE fikk pantelov, og at Trittin i lengden ville tape...

 

Men det gjorde han som kjent ikke. P-system satt dermed som en motvillig garantist av et system de ikke ønsket.

 

Så hva er deres tanker nå? Jo, de vil gjøre sitt system lite anvennelig for forbrukerne så lenge som mulig. De vet at forbrukerne vil ta med seg boksene til kjedene for å pante, når de allikevel skal handle andre dagligvarer. Bare systemet kommer opp å gå der.....

 

Det P-system trenger i fremtiden, er ikke masse automater. Det har ingen av deres sammenlignbare utsalg i de nordiske land heller. Jeg vil heller tippe at de blir fremtidige kunder av Titech (eller Orwak)?

Link to comment
Share on other sites

Interseroh og automasjon

 

Har prøvd å få svar på hvorvidt Interseroh har gjort alvor av de planlagte investeringer i automater i Mai.

Ingen svar sålangt, kanske noen andre her på forumet vet noe ?

 

Utklipp fra WEB siden deres:

 

http://www.interseroh-gruppe.de/INTERSEROH...ystem/index.jsp

 

 

 

5. Investitionen

- Automaten -

INTERSEROH/WESTPFAND ist bereit und in der Lage, auf Basis

entsprechender Verträge, Rücknahmeautomaten im Handel zu

finanzieren und betreiben.

Vorbestellungen liegen im dreistelligen Bereich bereits vor.

Die ersten Anlagen werden im Mai 2005 im Handel in Betrieb gehen.Die Clearing-Software von INTERSEROH/WESTPFAND ist auf Basis

entsprechender Schnittstellen offen für alle Automatenanbieter, soweit

diese Minimalanforderungen hinsichtlich der Datenspeicherung und

–übertragung erfüllen.

Der Abgleich der Schnittstellen erfolgt in diesen Tagen.

Link to comment
Share on other sites

Pluss2001

 

Du skriver "VI"..Vet ikke helt hvem du tenker på. For min egen del har jeg ikke trodd på noen utrullering på noen steder i Tyskland i sommer. Ingenting har tydet på det, snarere tvert i mot..

 

 

Psystem har vi forventet ville starte installering av automatisering nå til sommeren. For traderne er 6-10 mnd eviglenge dessverre. (EngaBhoy som var med oss før her antydet at selv å se fram til lunch for enkelte av disse medførte at de mistet pusten...

 

Det er viktig å få med seg et bredest mulig infobilde, samme hvilket selskap man snakker om. Når det gjelder Tomra, har enkelte inne på dette forumet også, spådd store ordre, rimelig raskt etter 15.10.04, de SKULLE sågar komme før jul ifjor. Slik har det forsatt. Når det ikke skjer, kommer plutselig svartsynet og masse spekulasjoner, det er like feil det.

 

Jeg har lyttet mye til hva f.eks First/DNB har ment om dette. De har i lang tid pekt på Q3 som det mest sannsynlige tidspunktet for nyheter om ordre.

Mye tyder på at de for rett, igjen...

 

Uannsett er det jo ikke P-System som er det viktige for Tomra. P-System er en sammensluttning av kiosker/bensinstasjoner/småbutikker. Her kommer nok UNO automaten etterhvert.

 

Det er de store dagligvarekjedene som er det viktig her.

 

Og så kommer sikkerhetsmerkingen snart, idag....?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...