Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

Takk

Da takker jeg for at du har vekket noen her på forumet og ønsker deg lykke til på H.O eller hvor du enn måtte finne ro.

Jeg kommer heller ikke til å skrive noe mer her så for meg er det revnende likegyldig . Men la de som orker å fortsette her få arbeidsro !

God Natt !

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Svært avventende og nervøs handel i TOM for tiden. Ikke godt å si hvor kursen skal på kort sikt. Sikkerhetsløsning er visst det eneste som teller nå.

 

Kanskje også en del er opptatt av datoen 10 juni (ifølge tidligere innlegg).

 

Vi får se, men det vil nok bli en svingete ferd i det korte bildet nå.

Link to comment
Share on other sites

AGVU

 

I min lille frustrasjon over manglende fremgang i sikkerhetsmerkingsprosessen har jeg lest litt på sidene til AGVU. Her står det

As an industrial association, the members of the AGVU are striving with self-confidence for the further development of high environmental standards for packaging and for the lifting of unnecessary burdens on the industry and consumers. It is the aim of the AGVU to see the abolition of special provisions such as local authority packaging taxes, compulsory deposits and refillable quotas. In their place, the AGVU wants the further improvement, both ecologically and economically, of the closed loop economy for packaging, which is based on private enterprise.

 

Det er ikke akkurat en venneligsinnet organisasjon som skal stå for utviklingen av sikkerhetsmerkingen.

 

Tomra skal opp, men når tyske myndigheter er såpass imbesile at de setter industrien selv til å etablere og styre et enhetlig nasjonalt pantesystem, er det helt klart at de barnslige taktene gjentar seg gang på gang. AGVU og resten av gjengen opptrer på lik linje med mine to barn på henholdvis 1,5 og 2,5 år.

Link to comment
Share on other sites

AGVU

 

Det er ikke akkurat en venneligsinnet organisasjon som skal stå for utviklingen av sikkerhetsmerkingen.

 

Tomra skal opp, men når tyske myndigheter er såpass imbesile at de setter industrien selv til å etablere og styre et enhetlig nasjonalt pantesystem, er det helt klart at de barnslige taktene gjentar seg gang på gang. AGVU og resten av gjengen opptrer på lik linje med mine to barn på henholdvis 1,5 og 2,5 år.

42542[/snapback]

Ha ha, den var ikke dum...... :D :D

Link to comment
Share on other sites

Mine verste antakelser er at AGVU ikke klarer å komme opp med noen sikkerhetsmerking i løpet av denne sommeren, rett og slett pga forsøk på trenering i håp om at ny regjering med FDP lurende i kulissene etter høstens valg kan stoppe/trenere pantedirektivet.

 

Har de klart å trenere 5 år tidligere, hvorfor skal de ikke klare det denne gangen? De har jo bevist at de kan gå drastisk tilverks ved å boikotte pantebelagte objekter ved å ikke ta det inn i vareutvalget.

 

Blir denne antakelsen en realitet, så taper jeg en god del tusenlapper ja kan man trygt si....

 

Ikke særlig begeistret for politikere i utgangspunktet, og blir definitivt ikke mer vennligsinnet til dem gjennom dette...

Link to comment
Share on other sites

At det er snakk om trenering er det ingen tvil om.

 

Med tanke på lovendring så er jeg usikker på hvor aktuelt det er.

 

For at de ikke skal få EU på nakken, så må de i så fall fjerne all pant på engangsembalasje. Noen ny lov ala 2003, er ikke aktuelt da EU vil sette en stopper for det.

Link to comment
Share on other sites

Litt av forskjellen mellom de nordiske landene og Tyskland er følgende: Helt korrekt finner dere på EUs Miljø sider.

 

I Skandinavia er det myndighetene som skal etablere systemet, mens det er industrien som skal drifte dette.

 

I Tyskland er det både industrien som skal etablere og drifte systemet. Dette må bli skjærings.

 

At Trittin og gjengen ikke har tatt et skikkelig balletak på denne gjengen, kan sammenlignes med mine barn. De må prates med, de må koses med, de må lirkes i riktig retning, og dette tar tid. Min datter er 2,5 år. Hun legger seg ned å griner hvis hun ikke får den leken hun ønsker. Da nytter det ikke med straff, da blir det bare vondt værre.

 

Barna mine vil etterhvert forstå at pappa, har ganske mye rett i det han sier. For AGVU vil de også etterhvert forstå at myndighetene har introdusert en lov som skal sikre en bærekraftig fremtid for dem og resten av samfunnet gjennom mer resirkulering. Klarer ikke AGVU å forstå at de er ansvarlige for å fylle fotballbaner med søppel for hver dag som går...

 

Denne gjengen her kan du få billig av meg...Hvis du skulle komme i prat med de med Doktor eller Professor tittel. Prøv ikke å tiltal disse gutta uten tittelen, da er de så dypt fornærmet at geipen ligger å sikler på gulvet.

Vorstand der AGVU

 

Geschäftsführender Vorstand:

Professor Dr. Werner Delfmann, Seminar für Planung und Logistik der Universität zu Köln

 

Professor Dr. Erich Greipl, METRO Vermögensverwaltung GmbH & Co. KG

 

Götz-Michael Müller, Coca-Cola GmbH

 

Hanno C. Fiedler, BALL Packaging Europe Holding

 

Weitere Vorstandsmitglieder:

 

Wolfgang Brauck, GGA Gesellschaft für Glasrecycling und Abfallvermeidung mbH

 

Wolfgang Burgard, Hannen Brauerei GmbH

 

Klaus Neuhaus-Wever, Rasselstein Hoesch GmbH

 

Gustav-A. Quast, Nestlé Waters Deutschland AG

 

Dr. Rainhardt Frhr. v. Leoprechting, Metro AG

 

Wolfgang Wurtscheid, Tetra Pak GmbH & Co.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Tyskland i dag:

 

Mehr Getränke könnten pfandfrei bleiben

 

Offenbar mehr Getränke als bislang gedacht könnten vom Pflichtpfand befreit bleiben. Eine entsprechende Position vertritt die Wirtschaftsvereinigung Alkoholfreie Getränke e.V. in Berlin. Danach könnten vor allem Erfrischungsgetränke durch eine Änderung der Rezeptur bzw. der Kennzeichnung leicht zu pfandfreien diätetischen Massengetränken werden. Mit einer Empfehlung an die Unternehmen hält sich der Verband zurück. Die Firmen müssten unter Abwägung von Chancen und Risiken selbst entscheiden, ob sie diesen Weg gehen wollten. (08.06.05)

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik at AGVU har tenkt seg å trenere saken så lenge de kan, tar jeg det nesten for gitt at vi kan glemme avklaring vedr sikkerhetsmerking denne sommeren. Da har de sansynligvis som mål å avvente valget og se hva de kan klare da, med pantemotstandere også i regjeringsposisjon (med FDP som joker).

 

Dette er absolutt ikke bra.

 

Blir nok et realt tap å bokføre for min del når juni er ferdig....

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig å fokusere på i England er følgende:

 

1. Engelsk lovgivning som krever at produsentene av emballasje resirkulerer mer. Denne er igjen linket til EU lovgivning.

 

2. England har ligget langt bak andre land når det gjelder resirkulering. Det blåser en kraftig vind over hele England vedrørende dette temaet. Bakgrunnen ligger i landfyllinger. Befolkningstettheten i England gjør det vanskelig å etablere nye landfyllinger, samt transporten distansen stadig må økes.

 

3. Folke opinionen - den kommer.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

FIP handlet nærmere 400 000 aksjer i dag netto. Tomra endte ned på 27,00. Dette er å blir interessant uten at det gir meg noe særlig mer gevinst.

 

Jeg blir litt deppa.

Link to comment
Share on other sites

En del på topp 20 selger seg noe ned. That's all.

 

 

Registered at 6 June, 2005 Number of shares

Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 18 923 100 10,6 %

2. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 9 750 281 5,5 %

3. Orkla ASA 4 275 000 2,4 %

4 Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 802 589 2,1 %

5. State Street Bank & Client Omnibus D 3 364 134 1,9 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 244 497 1,8 %

7. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 2 679 446 1,5 %

8. VPF DNB NORNorge (I) 2 676 438 1,5 %

9. Euroclear Bank S.A./25% Clients 2 326 906 1,3 %

10. VPF Avanse Norge (I) 2 106 627 1,2 %

11. JP Morgan Chase Bank M.Stanley Norway Equ. 2 074 800 1,2 %

12. Lombard Odier Darier General Dosser 1 946 398 1,1 %

13. Skagen Vekst 1 903 500 1,1 %

14. Skandinaviska Enskil. A/C Clients Account 1 867 511 1,0 %

15. KLP Forsikring Aksje 1 786 450 1,0 %

16. Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 1 511 853 0,8 %

17. Nordea Bank Finland Ver 1 500 000 0,8 %

18. Morgan Stanley & CO. S/A Customer Segrega. 1 485 524 0,8 %

19. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA Mellon No 1 470 231 0,8 %

20. Svenska Handelsbanken C/O Handelsbanken AS 1 337 690 0,7 %

 

Total 70 032 975 39,2 %

Other shareholders 108 453 584 60,8 %

Total (16 822 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 122 547 734 68,7 %

 

Shares owned by foreign shareholders 55 938 825 31,3 %

 

Total 0 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

7 aksjetips

 

Analytiker trekker frem seks favoritter på Oslo Børs, men skygger unna Tomra, som i verste fall kan falle til 15 kroner.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (9.6.05 08:00)

 

 

Relaterte artikler

- Fem aksjetips - Firsts aksjetips

- Spår kursoppgang - Aksjerally etter analyse

 

 

 

 

Analytiker Espen T. Jørgensen i Terra Securities nekter ifølge Finansavisen å ta i Tomra-aksjen. Han mener usikkerheten rett og slett er for stor.

- (..) Skulle selskapet mislykkes i Tyskland kan aksjen falle ned mot 20 kroner, og kanskje videre ned til 15, sier Jørgensen til avisen.

 

Statoil, Siem Offshore, Prosafe og Smedvig er noen av Jørgensens favoritter innenfor energisektoren.

 

Tandberg Television er også en favoritt. Dessuten blir Axis-Shield trukket frem som et spennende selskap.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke kommer melding om sikkerhetsmerkingen og at den er avgjort, vil TOM høyst sansynlig synke jevnt og trutt fremover mot Q2-rapport.

 

Vi ser allerede nå at kursen synker dag for dag, og dette vil nok fortsette inntil avklaring kommer. Flere og flere blir nervøse av at det drøyer med avklaring og begynner å frykte at treneringen er i full gang igjen og at ingenting vil skje i Tyskland før valget er gjennomført i høst.

 

Så spørs det hva en regjering bestående av CDU og CSU kan skape av trøbbel for pantedirektivet, godt hjulpet av FDP og sterk motstand i næringen.

 

Dette er og blir en skandaløs farse, og jeg er meget oppgitt for tiden. Innehar en del posisjoner fremdeles, men call-opsjonene mine for juni og september kan jeg nok bare vinke farvel til.

 

Jeg liker ikke tyske politikere !!!

Link to comment
Share on other sites

Fantastiske aksjetips

 

Norsk analytiker blir kåret til en av de beste i Europa. Her er anbefalingene.

 

 

Pareto-analytiker Mikael Clement var den fjerde beste aksjeplukkeren i Europa i fjor. Ifølge iMarkedet kommer det frem i kåringen til analysebyrået Starmine.

Årsaken til at Clement blir hedret som en av de bedre analytikerne i Europa er at han en tid tilbake gikk ut med en kjøpsanbefaling på Tandberg Television, Nordic Semiconductor og Otrum. I tillegg hadde Clement en salgsanbefaling på Tomra-aksjen.

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=184887&cat=116

 

Ja noe skal man hedres for og den salgsanbefalingen Mikael Clement kom med var det nok mange som kunne tjent mye på hvis de hadde fulgt den.

Link to comment
Share on other sites

RoRu

 

Vi skal ikke lengere tilbake enn for et par uker siden at optimismen rådet her på forumet.

 

Det er det kortsiktige bildet av Tomra som er helt patetisk. Alle kjenner til potensialet, og alle vet at Tomra skal ned så lenge det ikke kommer noe informasjon fra Tyskland.

 

De fleste som har deltatt på dette forumet har hele tiden (meg inkludert) tenkt, når kommer kontraktene, når kommer de.... Jeg venter en dag til, en dag til. Tørr ikke selge fordi, hvis en kontrakt kommer dag går aksjen 15% - 20%. Hvem vet hvor mye den faktisk går... Dette er å blir et forbannet dilemma.

 

AGVU trenerer prosessen, dette er helt tydelig. Trittin og gjengen løfter ikke på øyebrynet engang.

- Følger AGVU ønsket fra tyske butikkeiere?

- Føger AGVU ønsket fra den tyske folke opinionen?

- Er AGVU den rette instansen til å gjøre sin del av jobben med å få på plass et enhetlig tysk nasjonalt pantesystem.

 

- Hvis ny regjering gjør noe med loven, hvor fort kan de få endret på den?

- Kan dette gå på en dag?

- Hva gjør i såfall tyske myndigheter med resirkulering, og EU direktivet.

 

- Hva gjøre tyske butikker neste år hvis et enhetlig tysk pantesystem ikke er på plass og panten fortsatt eksisterer.

- Vil de fortsette med å ta i mot panetemballasjen manuelt?

- Hva skjer i alle ombygginger og nybygg av tyske matvareforretninger?

- Kommer alle til å sitte på gjerdet, men forbrukerne går fortvilet rundt å må akseptere et system som tilhører steinalderen?

 

Alt rasjonelt skulle tilsi at RVM kommer til å bli installert. Dessverre så sitter det en gjeng fjotter i en gruppering som har fått lov til å være instansen som skal uttale seg om sikkerhetsmerking.

 

Det som er så bittert å vite er at kursen kommer til å gå opp mot 50% den dagen ordrene kommer. Spørsmålet er om den kommer til å 50% fra hvor akkurat du har kjøpt aksjen (25, 30, 35). Eller om den kommer til å gå 50% fra 20kroner eller 10 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Da er Parr og HO på gang igjen:

 

Mer tysk pantetrøbbel? 

 

Tysk pant: Det kan være enda mer trøbbel i vente. 

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (9.6.05 13:45)

 

 

Relaterte artikler  Se aksjeticker 

- 7 aksjetips  - Mæle kjøper panteaksjer 

- Tysk trøbbel for Tomra?  - Spennende Tomra-tider 

  - TOM

 

 

 

 

Tomra- og Repant-aksjonærer begynner kanskje å bli utålmodige i forhold til det som skjer i Tyskland. Den dårlige nyheten er at det kan være enda mer trøbbel i vente.

Industrien trenerer videre, og gjør alt for å slippe unna pant, later det til. Iallfall har Foreningen for alkoholfrie drikker i Berlin nå inntatt det syn at flere drikker enn hittil tenkt kan unndras panteplikten.

 

- Først og fremst forfriskningsdrikker kan gjennom en endring i sammensetningen og dermed merkingen lett bli til pantefrie light-drikker, sier foreningen ifølge recycle.de.

 

Men foreningen vil ikke gå så langt som å anbefale medlemmene å gjøre dette.

 

- Firmaene må etter en avveining av sjanser og risiko selv avgjøre, om de vil gå denne veien, heter det videre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...