Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

CEO sa jo (offisielt sett) opp. COO sa opp etter han ikke fant noen spennende nok oppgave å utføre. Han nektet naturlig nok å kommentere sluttpakken da Imarkedet intervjuet ham.

 

Tomra har ikke levert røde tall på evigheter. Røde tall vil ikke bli tatt vel imot om de kommer. Samtidig kan det ikke avvises kategorisk at det kommer røde tall.

 

Men hvem i all verden priser Tomra ut fra hva de leverer i Q205?

 

Jada, jada: Jeg skal skjerpe meg. Finner det like greit å ikke poste noe om Tomra inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Man kan ikke avise at STL heller ikke leverer røde tall skulle de finne på noe vanvittig. Man kan ikke avise noe som helst, men absolutt ALT taler for at Q2 blir minst dobbelt så bra som Q1 på bunnlinjen. Jeg tipper 3-4ganger så bra. Vi får mellom 40-50 mill i operating profit på Q2. Mark my words, så kan vi se etterpå...

 

Synes ikke du skal slutte å skrive bare fordi vi 2 har uoverenstemmelser.. Sikkert mange som får mye ut av det du skriver. Ingen vits å være hårsåre.

Link to comment
Share on other sites

Cola

 

Det skulle ikke rulles ut 5 TRC i løpet av dette kvartalet. Det gjaldt hele 2005.

 

Dollaren har ikke steget med 40 øre, men rundt 5 øre. Dette vil gi en effekt på USA-inntekten på ca. 1,5%.

 

Trodde du nettopp argumenterte mot å gi fasitsvar på Tomras utvikling?

Link to comment
Share on other sites

Vegard:

 

Jeg blir såå SLITEN!! Hva er det som har skjedd med deg? Første negradere hele Tomra casen, selv om ingenting nytt har skjedd. Q1 er ikke representativt. Deretter komme med info som er regelrett feil:... Hvor har du fra at 5 skulle installeres igjennom hele året?

 

 

På Q1 rapporten står det: "Next five pilot centers to be installed April-July 2005"

 

 

Fra 01.01.05 til 27.03.05(Q1) så var dollaren oppe i 6,5 en kort periode, men i snitt lå den ca på 6,2. Derimot var den både ved inngang og slutten av Q1 på 6,05NOK. For Q2 har dollaren ligget i snitt 6,35, og en god stund nå i slutten av kvartalet på 6,4. Spørs litt på når Tomra fakturerer osv.

 

 

* Fasitsvar er alt som betyr noe. Her legges det for mye i rykter. Jeg sier bare at siden forumet har utnevnt seg selv som svært flink på å forutse Tomra's svingninger, så bør tråden ha seg frabedt at det spekuleres i at Q2 blir negativt noe som er helt ut i det blå, særlig etter man vet svaret fra Q1. Men er ikke noe nytt her, tråden er som den alltid har vært, dvs ett .......

Link to comment
Share on other sites

Sorry, ser ut til at jeg husket feil ang. TRC. Beklager det.

 

Snittprisen i Q1 var rundt 6,29. Snittprisen i Q2 da jeg sist sjekket (par dager siden) var like under 6,35. Altså 5 øre. Ikke noen vits i å argumentere mot det, da det kan tilbakevises like lett som TRC'ene.

 

Når du bastant avskriver nullresultat (ikke at jeg har stor tro på det heller) som tøv, og predikerer et resultat på 40-50 millioner (garantert!), kaller jeg det dobbeltmoral sett i sammenheng med innlegget ditt bare noen få svar lenger ned på tråden.

Link to comment
Share on other sites

PLuss201

 

Jadda Pluss... Var godt ment.

 

Du oppfører heller lite voksent. "Jeg tror ikke jeg skriver noe om hvor mye EU-boten kan komme på" og "pause fra forumet" fordi jeg føler meg dårlig behandlet. Du er på en måte ikke Alan Greenspan. Det er ingen som begynner å grine her, uansett hvem som slutter å skriver. Foruten muligens Tekniker'n som ja, er den største informative resurssen forumet har. Hadde du kanskje greid å si for 2 år siden at "Tomra kommer til å falle neste 2 årene", så hadde du vært kanskje den desidert flinkeste her. Det er noe som heter ydmykhet.

Link to comment
Share on other sites

.

Tomra i England. Artikkel fra i dag

 

 

I denne artikkelen fra England står det at testene skal gå til april 2006. En ny liten forsinkelse utfra det vi trodde tidligere.....eller??

 

 

Utdrag;

 

The £1.2 million project sees the supermarkets trialling technology at 12 stores until April 2006. Two different technological approaches to collecting packaging waste are being trialled – the "rescape" bring bank system from Valpak and a "reverse vending" system from Norwegian firm Tomra .

 

 

Link

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

kris snakker om ydmykhet. Hvem må le?

 

Forøvrig gidder jeg ikke følge opp dette tullet mere nå. Hittil har jeg blitt beskyldt for visstnok på vegne av forumet sammen vedtatt at vi eier sannheten og blitt kalt hårsår, samt beskyldt for å være lite voksen og ha adferdsproblemer. Ikke verst på en liten ettermiddagstime.

 

EU-boten er en innfløkt sak hvor det er snakk om omfattende lovtekster, praksis og ufyllende forskrifter. Jeg gidder ikke fullføre det jeg begynte på der.

 

Tråden er forøvrig ikke om meg, men om Tomra. Derfor greit om det penses over på det. Må bare nevne at jeg selvsagt har større innflytelse enn Alan Greenspan - han blir bare en smågutt. Seriøst!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok for skarp i kanten for mange sarte "overhoder" på det forumet her. Jeg hadde holdt kjeft jeg Pluss hadde du bare hatt rett i noe som helst isteden for å snakke nedlatende(hvertfall til meg).

 

Du har aldri hatt rett i en pøkk og det er svært frustrerende. Så får vi se på Q2. Du snakker om rød bunnlinje og større kostnader til avgang på COO; min utregning står lenger nede.

 

Du har gitt uttrykk for å ha lempet litt på tyngden du har i Tomra. Også den handlingen, nå før mållinjen, vitner liksom heller ikke som det lureste(gitt jeg har tolket deg rett).

 

 

*Men jeg er enig i at det er skammelig at jeg med mine utbrudd skal få i mange øynes flinke skribenter til å slutte å skrive. Det er jeg evig lei meg for. Ting blir fort ubehagelig her når jeg begynner, men ingen B uten A. A er hakking fra "de større" som er mer talentløse enn mange(i mine øyne).

Link to comment
Share on other sites

Vegard..

 

Ang Tyskland som er innbakt. Hvis kursen går 5-10% på sikkerhetsmerking alene; vil du ikke se det som ett lite hint til at Tyskland inntektene på langt nær er innbakt? Eller, hva mener du må skje for at vi skal kunne se om det er innbakt eller ikke?

 

Husk det er andre der ute, t.o.m sykliske olje og energi aksjer som handles med PE langt over det Tomra handles for. Med den ekstreme veksten på kort sikt Tyskland kan gi Tomra, så synes jeg det virker veldig naturlig at markedet hvertfall vil handle TOM til PE 25-30. 25*2,5nok eps neste år = 62NOK.

 

(Tar tyskland og japan skikkelig av så vil EPS for 06 være på kanskje mellom 3,0-3,8nok)

Link to comment
Share on other sites

Også England ser ut til å bli kraftig forsinket?

 

Fra artiklen rett nedenfor ser det ut til at piloten vil være ferdig tidligst ved utgangen av april 2006.

 

Dette er langt senere enn det som står i rapporten for Q105 side 3, andre spalte nederst: LINK

Der kan man lese at opprinnelig var det planlagt diskusjoner om evt flere installasjoner ca ved årsskiftet 2005/2006.

 

Dette kan da raskt være snakk om en forsinkelse på så mye som 4-5 mnd.

 

 

.

Tomra i England. Artikkel fra i dag

I denne artikkelen fra England står det at testene skal gå til april 2006.  En ny liten forsinkelse utfra det vi trodde tidligere.....eller??

Utdrag;

 

The £1.2 million project sees the supermarkets trialling technology at 12 stores until April 2006. Two different technological approaches to collecting packaging waste are being trialled – the "rescape" bring bank system from Valpak and a "reverse vending" system from Norwegian firm Tomra .

Link

.

42395[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Pluss201 .. eh.. nei, det står ikke det.

 

 

"TOMRA and Tesco plan to install an

additional five centers in April through July.

 

Results from these test centers will form the basis

for discussions with Tesco in late 2005 / early

2006 regarding a large scale roll-out in the UK.

 

 

Resultet vil "form the basis for discussions". Det står svart på hvitt på Q1 sammendraget som ble brukt under presentasjonen at pilotene vil gå frem til Mars 2006. Om det er Mars 31, eller April som blir brukt i artikkelen TEknikern'n kom med har ingenting å si.

 

Normal masseproduksjon vil ikke være mulig før mot jul andre halvår 06. Altså, noe større inntekter fra TRC kommer tidligst 2H 06.

Link to comment
Share on other sites

Utifra de beste estimatene så vil Tomra øke omsetningen med ca 1 milliard i år og 2,5 milliarder neste år. Dette er medregnet noe inntekt fra Japan og England + Titech og Orwak. Dette virker forøvrig overveiende sannsynlig.

 

Fordi selv uten Japan, England, Orwak og Titech, hvis Tomra selger ca 4-5000 automater i løpet av Q3 og Q4 til Tyskland, så vil de øke omsetningen med 1 milliard for 2005!

Så selger de 12 000 automater i mersalg til Tyskland i løpet av 2006 så vil de greie å øke omsetningen med 2,5 milliarder i forhold til 2004. Altså omsetning for 2006 vil havne på 5 milliarder totalt.. bare medregnet økt salg i RVM-business! Dette helt uten Japan, England, Orwak og Titech. Det virker ikke usannsynlig at Tomra burde greie å levere såpass mange automater.

Til sammen 18 000 automater innen årsslutt 2006. Med disse tallene får Tomra da i såfall i underkant av 50% av det tyske markedet(trolig vil de få mer i begynnelsen), og det er i tråd med de forventninger om at skal installeres opp mot 15-20 000 automater innen Mai.

 

En buffer i tilfelle disse tallene vil bli lavere(pga mindre salg, og til lavere priser) er at vi KOMMER TIL å få merinntekter fra både Orwak og Titech og trolig en utrulling til Japan. Det virker derfor svært reelt at Tomra i 2006 vil omsette for ca 5 milliarder i løpet av 2006. Så bør man kunne plusse på forventningene til TRC som vil blusse opp i markedet etthvert mot våren 06.

 

Aldri før har Tomra hatt slik vekst, dobling av topplinje på 1 år, og i tillegg vil bunnlinjen trolig være mye bedre enn hvertfall sett siden 2002 pga Skarholts kutt og effektivisering.

 

Som nevnt, en slik vekst må kunne forsvare PE på 25-30! Tomra bør da være ett "trygt" bett, bare vi ser Tyskland starte utrullingen, og det kommer nok til å skje!

Link to comment
Share on other sites

TRC og England

 

Det er ikke positivt slik artikkelen blir fremstilt, og det er synd. Nå vet jeg ikke hvordan Tekniker'n kommer til å presentere denne artikkelen overfor Imarkedet eller Hegnar, men det som er positivt ved informasjon er at Tesco har fått støtte fra de engelske myndigheter til å teste denne typen teknologi. Dette viser at Tomra er inne på et rett spor. Det må litt mer enn bare miljøvern og ideologi for å få folkemassene til å resikulere. Tesco har etter 1 prøveinstallasjon gått videre med ytterlig 5 installasjoner. Dette er meget positivt.

 

Artikkelen forteller at Tesco og Sainsbury har blitt innvilget støtte i deres resirkuleringsprosjekter. Tesco og Tomra inngikk avtale før søknaden til WRAP ble sendt.

 

Som det står på WRAP sine sider: The first round calling for project proposals leading to a reduction in household food and/or packaginag waste has been completed. The second round has a closing date of 28 January 2005 after which a third round will be opened with an anticipated closing date of 14 April 2005.

 

The England launch of the Innovation Fund was successfully held on Monday 1st November 2004.

 

For de som husker, så var det allerede våren 2004 flere artikler om at Tomra jobbet med en større engelsk kjede for å utvikle og teste hva vi senere kjenner som TRC.

 

Hvorvidt Tesco og Tomra kommer til å videre utvikle sitt samarbeid før dette prosjektet avsluttes vet man ikke. La oss ta en ting av gangen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen utsettelse av prosjektet. Det er on-track! Pilotene har hele tiden vært ment å avsluttes Mars/April 2006, og med diskusjoner som starter for utrulling ved årsskiftet 05/06.

 

Slutt å ta avgjørelser og tolkninger på ting som for det første 3rd party(nyhetsartikler, osv), og dessuten er det langt frem i tid. Det er heller ingen nyhet. Det står det samme der som på Q1.

 

Masseproduksjon vil ikke være mulig før siste halvdel 2006, og større utrulling kan ikke starte før det uansett.

 

 

 

*Hvis den artikkelen skal presenteres negativt for HO eller IMarkedet, så er det ene og alene for videre inntjening for blodshort som ble satt før p-system artikkelen kom ut. Det står intet negativt i den, bare alt det vi visste fra før. Det er en ikke-case.

 

Pluss201? Det begynner å stå litt klarere for meg. Er dette noe du og Tekniker'n har for dere for å få en liten nedgang i morgen også? Sitter du og Tek'n i short begge 2 siden dere kom med nyheten fra P-system? Hvordan ellers kan både du og Tekniker'n som følger så godt med ellers på hva Tomra sier og foretar seg at dette er nok en utsettelse? Alt er i skjønneste orden, og det er ingen forandring for hva som har blitt sagt tidligere... Det hele minner om Rolf Ruistad og er svært spekulativt

Link to comment
Share on other sites

Emballasjeavgiften på 91 øre + moms for PET engangsflasker i Norge tas bort 1. juli.

Leste i dag at innsamling og materialgjenvinning av disse flaskene (kverning til råvare for ny flaskeproduksjon) var ca 80 % i Norge (DN).

Jeg forundrer over følgende: Hvor samles disse 80% inn? I panteautomatene avvises engangsemballasje i Norge. Kastes ikke engangsflasker sammen med restavfallet? (i min kommune er det kun papp/papirinnsamling i husholdene - resten må leveres i div. igloer). Leverer vi 80% av all plast engangsflasker i igloer her i landet? Høres utrolig ut!

 

Ved å fjerne emballasjeavgiften gjøres retur/pante-flaskene økonomisk mindre lønnsomme, og vi vil sannsynligvis se en overgang til mer og mer engangsemballasje. Når returemballasjen når et visst lavt volum, vil systemet bli for kostbart å drifte, og derved avvikles. Metallboks spås å komme raskt mht avgiftsfritak.

 

Det snakkes ikke om pant (retur for materialgjenvinning) av disse flaskene/boksene. Med "panteøyne" ser dette skummelt ut! Med "miljøøyne" ser det minst like skummelt ut. Disse produktene forbrukes i stor grad "i farten" - dvs. vi kvitter oss med emballasjen utenfor hjemmet. I dag er det klare inisitament for mange i samfunnet for å bøye ryggen, og ta en "gjenglemt" tomflaske til nærmeste Tomra for å omsette den i 2,50. Engangsemballasje på bekostning av panteemballasje gir et helt annet bilde....

 

Noen som vil kommentere?

Har jeg misforstått trusselbildet?

Noen som vil framholde det positive i denne utviklingen?

Hva kommuniserer Norge ifht det vi ser komme i Tyskland med denne endringen?

Link to comment
Share on other sites

Nikolai,

 

takk for svar - ser at jeg har misforstått litt :-)

 

Har aldri forstått annet enn at den norske panteordningen kun har handlet om innsamling, vask og gjenbruk (og utsortering/kasting av utslitte emballasjer). Altså å få gjenbruksordningen til å "gå rundt"

 

Pant på engangsemballasje i Norge må da være Plastgjenvinnings måte å oppnå returprosenten i Emballasjedirektivet, om jeg forstår dette riktig. En avgift på noen øre pr kilo plast ligger inne i de fleste emballasetyper for å finasiere selve innsamling, sortering, transport og gjenvinning.

 

Mer engangsemballasje åpner selvfølgelig for større innslag av import - utfordringen blir selvsagt at handel, vareprodusenter og emballasjeindustrien krever tilslutning til panteordningen for å gi innpass i norske butikkhyller for at vi i Norge skal klare å oppfylle kravene til innsamling som er nedfelt i Emballasjedirektivet. Dersom vi ikke klarer kravene, vil Miljøvernmyndighetene raskt slå kraftig tilbake med trussel om straffeavgifter - type skyhøye. Kravet om avgift pr kilo plast/metall vil aktørene på plast/metallsiden av konkurransemessige hensyn måtte kreve også på importvarer, slik det i dag gjøres på blant annet drikke- og emballasjekartong. Det er denne avgiften som finansierer selve materialgjenvinningskostnadene. Panten derimot, er kun et insitament for forbruker til å levere emballasjen inn til gjenvinning (= får igjen pengene sine) - om jeg forstår systemet riktig.

 

Emballasjeavgiften (91 øre + moms) - en ren avgift til staten - har da hatt hvilket formål? Kun å holde størst mulig andel drikkevareemballasje på resirkulering på bekostning av materialgjenvinning?

Link to comment
Share on other sites

Cola , du kommer igjen med antydninger om at enkelte forum deltakere har egen agenda for sine nyhetsmeddelser. Tror du for alvor at nyheten om P-system sin utsettelse er laget for å manipulere kursen ?

Det er en ganske sterk beskyldning og den bør du stå inne for !

Jeg velger å sette det så sterkt på spissen fordi du irriterer meg til de grader med dine surmulte innlegg. Du minner meg faktisk om en bortskjemt drittunge som ikke har fått iskremen du har gnålt om over lengre tid !

For meg må du gjerne forlate forumet, det har aldri vært fred her så lenge du har holdt på . Kun uro og mas, finn deg ditt eget forum , tror H.O er passelig og der har du mulighet for å få med deg noen likesinnede.

Det har du ikke her.

Sorry men slik er det bare ....

For meg har du brukt opp kvoten forlengst !

Og spar meg også for dine PM,er

Det er ingen utsettelse av prosjektet. Det er on-track! Pilotene har hele tiden vært ment å avsluttes Mars/April 2006, og med diskusjoner som starter for utrulling ved årsskiftet 05/06.

 

Slutt å ta avgjørelser og tolkninger på ting som for det første 3rd party(nyhetsartikler, osv), og dessuten er det langt frem i tid. Det er heller ingen nyhet. Det står det samme der som på Q1.

 

Masseproduksjon vil ikke være mulig før siste halvdel 2006, og større utrulling kan ikke starte før det uansett.

*Hvis den artikkelen skal presenteres negativt for HO eller IMarkedet, så er det ene og alene for videre inntjening for blodshort som ble satt før p-system artikkelen kom ut. Det står intet negativt i den, bare alt det vi visste fra før. Det er en ikke-case.

 

Pluss201? Det begynner å stå litt klarere for meg. Er dette noe du og Tekniker'n har for dere for å få en liten nedgang i morgen også? Sitter du og Tek'n i short begge 2 siden dere kom med nyheten fra P-system? Hvordan ellers kan både du og Tekniker'n som følger så godt med ellers på hva Tomra sier og foretar seg at dette er nok en utsettelse? Alt er i skjønneste orden, og det er ingen forandring for hva som har blitt sagt tidligere... Det hele minner om Rolf Ruistad og er svært spekulativt

42453[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg sier jo det. At det blir mye "dritt med meg", men jeg bringer nøkternhet;)

 

Nei, P-system nyheten helt fint. Sier seg selv Tekniker'n går short med noen poster, sikkert også Pluss før slike nyheter "lekkes" til imarkedet og HO, men det betyr ikke allverden.

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved at en nyhet om England plutselig indikeres om at ting er utsatt. Det er IKKE utsatt, det er ingenting nytt her. Tomra har sagt pilotene skal gå til Mars/April 06, akkurat som det står i artikkelen.

Det ligner IKKE de 2 store der å gjøre slike gedigne feil, særlig ikke at begge gjør samme feilen. Derfor synes jeg det er spekulativt at de begynner å insinuere noe sånt utifra den artikkelen hvis ikke de lå for eks short?

 

Er du ikke enig i det?

 

Jeg skal forlate, like greit Tandy. Problemet mitt er bare det at hver gang så føler jeg det skrives så mye feil, og oppblåst faenskap her at jeg må ned å "kommentere det". Se bare på stakkars Lothar. Tenk om han hadde hørt på noen av oss før jul som nevnte at det trolig ikke blir kontrakter før sommeren osv, i forhold til alt det som svermet om her med artikler?

 

Og ja, jeg synes det er spekulativt.

 

Nok et bevis på at pressemeldinger fra enkle aktører som hentes frem betyr zilch. Folk hørte at P-system skulle automatisere i sommer, vel se nå skjer ikke det alikevel osv.. Hør på ledelsen, hør på innside, se kvartalene. Hold deg til d. Det lønner seg, så kanskje noen her ikke hadde vært i slikt uføre.

 

leit du skal se slikt på mine PM, det hender at de faktisk inneholder ett par hyggelige nyheter;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...