Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Mente det ja og de er jo veldig store ... !

Her hadde jeg forventet de første store bestillingene

Dessuten er jeg av den oppfatning at UNO automatene var laget for de 100 000 kiosker og bensinstasjoenr som er i Tyskland. Men jeg kan jo ha tatt feil ?

 

Forøvrig bra støtte på 27,40 , tror den holder ut dagen :)

 

Jeg ligger på kjøp et stykke ned B)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mange SPAR butikker, men det er ikke så store butikker. Mange av de er veldig små, som en narvesen storkiosk. UNO blir nok plassert her. Det er varslet salg av disse til høsten.

 

Det er Lidl og Aldi som teller i første omgang.

 

 

Jeg fatter ikke hva folk tenker med her. Folk sier at de skal sitte minst ett år, og til sommer 2006, jul 2006, eller t.o.m ut 2007. Men så kommer det en spinkel negativ nyhet, så skal man plutselig selge. En slik nyhet(rykte) er en ikke-case. Enten har man bestemt seg for å sitte eller ikke. Man må da ha evne til å se bortifra "sladder" og noen svake kvartal. Det ordner seg til slutt. Gå å spark ball;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men de første bestillingene kan da godt komme fra Sparkjeden, Tandy, de kan komme imorgen, levering til vinteren, tiden går fort! Men som Cola skriver dette er mindre butikker, nærmest kiosker har jeg sett.

 

Noen har ventet installeringer i sommer, det er altfor tidlig..

Link to comment
Share on other sites

Die SPAR Großhandlung beliefert rund 2400 selbstständige Einzelhändler die mit ihren Geschäften unter SPAR oder EUROSPAR firmieren. Zur Gruppe gehört darüber hinaus die Vertriebslinie SPAR Convenience, die rund 2.000 Tankstellen und Kioske beliefert.

Link to comment
Share on other sites

Det man kan spørre seg om;

 

Hvis Tomra er så bra som vi alle håper, hvorfor har det ikke vært innsidehandel på lange tider? Selv på kurser som 22,7-24nok? Hvorfor kjøper ikke Skarholt for eks?

 

Børsens beste tips er det neppe. Risiko her, men det kan bli bra til slutt!

Link to comment
Share on other sites

Cola

 

Du får denne nyheten i fanget på morgenkvisten. Du har muligheter til å selge rubbel og bit til en saftig pris, fordi du sitter på mer informasjon enn resten av markedet.

 

Er det ikke riktig av deg å selge deg ut, og kanskje se an hvordan markedet vurderer informasjonen.

 

Personlig hadde jeg trodd at aksjen skulle falle mer, enn den gjorde. Jeg fikk solgt 17 000 aksjer til 27,90 i dag tidlig. Deretter ytterlige 4 000 noe senere til 27,60. Nå er jeg inne igjen med 17 000 aksjer, etter et lite og velykket opphold i en annen aksje, og så inn i Tomra på 27,40. Jeg kaller dette 8000 kroner rett i lomma.

 

Dagens nyhet var negativ, det positive var at aksjen stod i mot på 27,00 kroner så det holdt. Det kan indikere at langsiktige investorer ser på aksjen som relativt ferdig utbombet og ønsker å se frem i tid. De som solgte i dag var, ink. meg selv, en bråte med mindre investorer som satt på et informasjonsfortrinn.

 

Tror Tekniker'n og enkelte andre tok et aldri så lite adjø med aksjen en liten periode. Så da er det opp til resten av folket å grave frem det som ekisterer av gode, og negative nyheter for Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg selger ikke på noe info som kommer på denne tråden kamerat. Jeg har mer utbrodert det at jeg synes ikke folk skal dumpe Tomra på de svada greiene Tekniker'n kommer det. De sier jo de skal rulle ut automater i Q1 neste år. Kontraktene vil da komme til jul. Det er viktigere kjeder her, og det er Lidl og Aldi.

 

Har man bedre aksjer å hoppe på, så værsågod selg og kjøp noe annet. Jeg ser ikke noe særlig av det.

 

KVI vil ikke doble seg, OTR vil ikke doble seg, Telenor vil ikke doble, NEXT & FAST vil hvertfall ikke doble seg, det vil heller ikke Smedvig eller norske skog (på ett års sikt). Derimot kan Tomra fortsatt fint doble kursen frem mot jul. Derfor velger jeg å sitte.

 

Du fikk kanskje ett fortrinn i dag, mulig d. Men det gjorde man ikke sist skulle man stole på "emailen" til tekniker'n om at det ikke vil bli pant innført i oktober osv. Man kan ikke drive å følge den type informasjon. Eneste jeg ville vurdert å handle på er innside på kvartalene.

 

Men for all del, skjønner folk er lei jeg... Men det er til pass for oss alle;) Ting går sjeldent som man tror.

 

Sikkerhetsmerking neste!

 

 

* Det som gjør at oljeselskapene går som en kule er fordi det er direkte korrelasjon mellom oljepris og bunnlinjen i særlig de små selskapene. Selv om pant i både Estland og Tyskland nå er innført, så begynner ikke kursen å gå før vi er i de 3 månedene hvor det ligger ann til kjempekvartal. Det er i denne perioden vi vil gå fra 30-35 til 40-50NOK. Inntjeningen må foreligge!! Men store kontrakter vil langt på vei sette i gang det hele.

Link to comment
Share on other sites

Til Basura m.fl!

 

Om enkelte "sier adjø" for en periode har NULL å si, hverken den ene eller andre veien. At f.eks Tekniker`n finner nyheter om Tomra er bra det, men det er ikke avgjørende for noe som helst.

 

Hvis man tror det, bør man snarest revurdere sitt syn på seg selv. Langsiktige større investorer bruker nok andre kilder enn AF, som DNB/First og for ente gang sier jeg at det ser ut som de treffer rimelig bra, med gjennomslag i Q3 i Tyskland.

 

Tror Tekniker'n og enkelte andre tok et aldri så lite adjø med aksjen en liten periode. Så da er det opp til resten av folket å grave frem det som ekisterer av gode, og negative nyheter for Tomra.

 

Jeg sier ikke dette for å kritisere noen, men man må innse at AF bare er et lite forum.

 

Men man lærer noe her inne og stort sett trivelig er det! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Northern, Vika her!

 

Dette går bra, tipper vi ser 30.- før helga..! :D :D

 

Tipper de store gutta og ikke minst utlendingene bare ler av det hele i dag.

De lasta opp det de fikk av Ola Dunk!

Om to dager kan vi godt være over 28 igjen.

42227[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Hei Northern, Vika her!

 

Dette går bra, tipper vi ser 30.- før helga..! :D  :D

42231[/snapback]

 

Ja det hadde vært noe!

Da skal jeg heise flagget og sprette sjampisen!

 

Vurderer sterkt å kjøpe noen til i TOM nå.

Her kan ting skje fort....

Gruer meg litt til Q-fremleggelsen, men Skarholt er vel litt mer offensiv neste gang.

Noen ess i ermet blir tatt i mot med takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser vi ikke sikkerhetsmerking og da heller ingen kontrakter, så kan Q2 bli en ny skandale like Q4 med henhold til guiding.

 

Du er ikke alene om å grue deg, men det er over 1 mnd dit, mye kan skje på veien!

Link to comment
Share on other sites

Pluss2001

 

Du skriver "VI"..Vet ikke helt hvem du tenker på. For min egen del har jeg ikke trodd på noen utrullering på noen steder i Tyskland i sommer. Ingenting har tydet på det, snarere tvert i mot..

 

Det er viktig å få med seg et bredest mulig infobilde, samme hvilket selskap man snakker om. Når det gjelder Tomra, har enkelte inne på dette forumet også, spådd store ordre, rimelig raskt etter 15.10.04, de SKULLE sågar komme før jul ifjor. Slik har det forsatt. Når det ikke skjer, kommer plutselig svartsynet og masse spekulasjoner, det er like feil det.

42206[/snapback]

 

"Vi" er de som husker forrige info som kom fra P-system. Hvis man virkelig vil pirke, så hadde muligens det korrekte ordet vært "man" eller "en".

 

Man kan spekulere på om det at P-system utsetter eller trenerer investeringer betyr at også andre aktører har veldig god tid. Begynner man å spekulere høyt om det i meglerhusene, så er vi vel igang igjen.

 

Nå er jeg forøvrig møkkalei av å bli tillagt meninger jeg aldri har hatt og få de meningene jeg har og har hatt vridd på. Det tar en del tid å flerfoldige ganger måtte korrigere det andre sier jeg har sagt.

 

Det som er sagt på tråden i dag gidder jeg ikke å rette på. Rent utover at gjentatte ganger har det som har kommer fram på forumet i høyeste grad vært retningsgivende for Tomra-kursen. De som fortsatt ikke har fått det med seg, må fjerne skylappene.

 

Over tid har jeg sett litt på praksis og regnet litt på hvor stor boten Tomra kan risikere å få fra Kommisjonen vil kunne bli. Det lar jeg ligge inntil videre.

 

Jeg tar nok rett og slett tar en pause fra å skrive om Tomra på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så kommer dette igjen..ja,ja, det er tøft dette, men det blir mye verre med negativ spekulasjoner. La nå det ligge da. <_>

 

Over tid har jeg sett litt på praksis og regnet litt på hvor stor boten Tomra kan risikere å få fra Kommisjonen vil kunne bli. Det lar jeg ligge inntil videre.

 

Er det ikke mye bedre å tenke på det vi VET! At Tyskland kommer, det vet vi, det er ingen spekulasjon! Viktig å hå fokus på realiteter, alltid viktig det, prøve å ikke la følelser overta.

 

Og, som Skarholt sa, det er andre land også... :)

Link to comment
Share on other sites

...var det ikke også noe med norske skattemyndigheter da ?

 

Vel slikt ønsker vi jo selvfølgelig ikke å snakke om her på AF ..?

 

Jeg må si jeg er litt foundret over hvordan enkelte omtaler enkeltpersoner her på forumet. Er det ikke haussing og Breaking News man blir beskyldt for så er det manglende omtale av virkeligeten og nå sist påstander om at negative innlegg er lagt ut for å mele egen kake !

 

Til noen her vil jeg si at de bør absolutt skjerpe seg, sjekk tråden bakover i tid så vil dere se at innleggene her har vært tosidige og balanserte nøkterne vurderinger basert på nyheter, tro håp og kjærlighet.

Sånn er det bare !

Link to comment
Share on other sites

Så har vi dette spøkelset som er heftig omtalt på H.O akkurat nå !

 

HOMBURGER:

 

Bürokratische Verwirrung beim Zwangspfand: Pfand oder kein Pfand?

BERLIN.

Zum Inkrafttreten der 3. Novelle der Verpackungsverordnung (Zwangspfand) am morgigen Samstag erklärt die stellvertretende Vorsitzende und umweltpolitische Sprecherin der FDP-Bundestagsfraktion, Birgit HOMBURGER: Warum soll man auf ein Fruchtsaftgetränk in einer PET-Einwegflasche Pfand zahlen, nicht aber auf dieselbe PET-Einwegflasche, die Fruchtnektar enthält? Dies ist ein Beispiel für die Inkonsequenz der Verpackungsverordnung (VerpackV). Maßstab ist nämlich nicht allein, ob eine Verpackung ökologisch vorteilhaft ist oder nicht. Da hilft es wenig, wenn viele dieser insgesamt inkonsequenten Regelungen erst im Mai 2006 In Kraft treten werden.

 

 

 

 

I-Newswire, 2005-05-28 - Die VerpackV orientiert sich weiterhin an den durch Ökobilanzen überholten Kategorien Einweg bzw. Mehrweg. Es sollen zwei Quoten ( Mehrweg und ökologisch vorteilhaftes Einweg ) erhoben werden und im Bundesanzeiger bekanntgemacht werden. Aber die Quoten-Unterschreitung führt zu keiner Rechtsfolge, da das Zwangspfand generell eingeführt wurde. Das ist Bürokratie um der Bürokratie Willen. Die FDP-Bundestagsfraktion wird dafür sorgen, dass dieser Unsinn aufhört und es nach der Bundestagswahl eine komplette Überarbeitung der VerpackV gibt. Die FDP hat als einzige Fraktion im Deutschen Bundestag einen Alternativ-Vorschlag zum Zwangspfand ( Abfülllizenzen für ökologisch nicht vorteilhafte Getränkeverpackungen ) vorgelegt.

 

Mit dem Abfülllizenzmodell würde das ökologische Ziel sicher erreicht. Es wäre zudem kostengünstiger, einfacher durchführbar und verbraucherfreundlich zugleich. Pfand oder kein Pfand? Die FDP fordert Pfand für Umweltminister Jürgen Trittin. Späteste Rückgabe 18. September 2005.

 

 

 

Susanne Bühler

Telefon: ( 030 ) 227-52378

pressestelle@fdp-bundestag.de

 

http://at-de.i-newswire.com/pr12995.html

Link to comment
Share on other sites

Ser ein gryande pessimisme gror. Forståeleg, igrunn.

 

Det eg undrast over, er korleis status er for 10. juni; er det varsla frå seriøse kjelder at tryggleiksmerkinga på pant skal koma då?

 

Isåfall: vil ikkje dette eventuelt skru kursen greit opp - allereie på fredag?

 

Vidare skal det vel koma ei klarering i Japan mot slutten av denne månaden, om det er det som er midt i dette året.

 

Huff. Det er ekkelt å stå innei aksjen, men nesten eklare å trekkja seg ut etter å fylgd med i så lang tid. Men slik er det vel alltid i aksjeverda; flaksen er ein betydeleg faktor.

 

Eg forstår all frustrasjon, eg forstår dei som sel seg ut, og eg forstår dei som held på aksjane sine.

Link to comment
Share on other sites

Tandy har vært inne på HO(igjen!), og det har jeg også. Mener å ha lest noe om dette for en stund siden og at dette kun er snakk om et eget forslag og at FDP peker på inkonsekvente deler ved den nye loven. En på HO skriver dette(god i tysk?)

 

Innlegg av Gjest kl.20:43 er ikke helt korrekt. Det er tatt ut av en større sammenheng og litt, Klipp og Lim. Ved å følge vedlagte streng kan man finne hele artikkelen.http://at-de.i-newswire.com/pr12995.html.

Artikkelen går bl.a. ut på endel inkonsekvens i regelverket hvor man betaler pant på engangs fruktsaftflasker. Når den samme flasken inneholder fruktnektar, betales det ikke pant. Det er endel av dette regelverket som FDP vil endre. De går ikke inn for å fjerne panten, men har fremlagt et eget forslag.

 

Om dette er helt riktig, vet jeg ikke. Men som sagt har dette vært oppe før.

 

Forøvrig er jeg enig med Tandy i det han skriver: :huh:

 

Jeg må si jeg er litt foundret over hvordan enkelte omtaler enkeltpersoner her på forumet. Er det ikke haussing og Breaking News man blir beskyldt for så er det manglende omtale av virkeligeten og nå sist påstander om at negative innlegg er lagt ut for å mele egen kake !

 

Til noen her vil jeg si at de bør absolutt skjerpe seg, sjekk tråden bakover i tid så vil dere se at innleggene her har vært tosidige og balanserte nøkterne vurderinger basert på nyheter, tro håp og kjærlighet.

Sånn er det bare !

 

Undertegnede har gått i seg selv og beklager om jeg har "tråkket" på noen idag! :(

Link to comment
Share on other sites

Zoonic

 

Det er meg Tandy henviser til... ta det rolig:)

 

Jeg har ikke sagt noe direkte negativt om tekniker'n; han er den største ressursen på forumet, helt klart. Det jeg har pekt på er at man kan ikke kjøpe Tomra selv om det stormer om med stater osv som skal innføre pant. Man kan heller ikke dumpe tomra selv om Tekniker'n legger ut en mail ang at p-system venter 2 kvartal med å rulle ut panteautomater. Det står jeg fortsatt meget sterkt på. "Private" mailer som har vært lagt ut her før har det ikke kommet noe godt ut av.

 

Jeg er også sikker på at det gjøres "visse forberedelser" før slik info legges ut til allmenheten. Rart det ikke kom et ord for å berolige forsamlingen om at p-system bare innebærer de små kioskene og butikkene som uansett aldri hadde vært de første til å kjøpe panteautomater. De kjøper low-volume maskiner, mindre penger å hente. Mens andre får en dårlig dag, innkasserer visse personer på blodige short'er. Men det hele er jo business....

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro de var "hypp" på noen UNO`er? :)

 

Vi er nå nærmere enn noen gang, P-System eller ikke.

P-System tar jo kvelden uansett, ikke sant? De er snart historie!

 

Dette bokettersynet er heller regelen enn unntaket...

Slikt skjer hele tiden!

Behøver slettes ikke komme noe negativt ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, mulig det Cola. Hadde et innlegg i dag som det virket som pluss201 reagerte på og ville ta pause fra forumet. Det var det jeg tenkte på.

 

Det var i tilfelle ikke meningen pluss201! Forsett å skrive du også, du er en av de bedre her inne! :D

 

sonstiges00028.gif

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...