Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

Basura

 

Jeg synes det er veldig pussig at AGVU våger å trenere når alt annet er klart. Det eneste de kan håpe på, er at valget til høsten vil resultere i endring av pantedirektivet. Men er ikke det en rimelig stor risiko? Hvis panten blir stående, har de et meget stort problem og kommer skikkelig på etterskudd.

 

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at "noen" i CDU/CSU/FDP har gitt "noen" i AGVU forsikringer om at det vil bli omkamp om pantedirektivet etter valget til høsten.

 

Ellers løper AGVU en rimelig stor risiko her.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Ja der er jaggu Parr igang igjen !

Mon tro om han shorter Tomra han også ?

 

Vi får håpe det er noe i disse ryktene da om avklaring den 10.Juni - selv om jeg ikke tror det .

Det hadde jo vært kjekt !

Er helt ute av Tomra og sover godt om natta

Lykke til dere som er igjen

Skal sende dere en PM hvis det skjer noe fælt ..

Eller bra :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten tro på at motstanderne av pant skal greie å trenere saken i det uendelige. Loven er som kjent vedtatt og jeg tviler på at EU ser i nåde på denne saken. Spørsmålet blir vel hvor lenge tålmodige Tomraaksjonærer, meg inkludert, må vente før et enhetlig pantesystem er på plass og ordre endelig kommer? Ser ut til at Tomra er i sterk motvind akkurat nå, men det bedritne er at jeg kke tørå selge. Kanskje dumt, men så er Tomra nesten somfamlie etterhvert. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Mer tysk pantetrøbbel?

 

Tysk pant: Det kan være enda mer trøbbel i vente.

 

 

 

 

Tomra- og Repant-aksjonærer begynner kanskje å bli utålmodige i forhold til det som skjer i Tyskland. Den dårlige nyheten er at det kan være enda mer trøbbel i vente.

Industrien trenerer videre, og gjør alt for å slippe unna pant, later det til. Iallfall har Foreningen for alkoholfrie drikker i Berlin nå inntatt det syn at flere drikker enn hittil tenkt kan unndras panteplikten.

 

- Først og fremst forfriskningsdrikker kan gjennom en endring i sammensetningen og dermed merkingen lett bli til pantefrie light-drikker, sier foreningen ifølge recycle.de.

 

Men foreningen vil ikke gå så langt som å anbefale medlemmene å gjøre dette.

 

- Firmaene må etter en avveining av sjanser og risiko selv avgjøre, om de vil gå denne veien, heter det videre.

 

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=184892&cat=100

Link to comment
Share on other sites

Får håpe det er noe i ryktene vedr avklaring 10 juni (selv om jeg har vanskelig for å tro det...)

 

Det er en del som håper på dette ryktet, og hvis det ikke skulle slå til, kan det godt hende vi får en real korreksjon imorgen.

 

Mayday mayday...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har ikke særlig greie på juss og særlig ikke tysk juss, MEN er det ikke en gang slik at en må ha mer enn 50 % oppslutning, over 2/3 av stemmene, for å avskaffe en lov.

 

Hvis dette medfører riktighet, har jeg svært svært liten tro på at motstanderne av pant vil kunne få et eventuelt nødvendig 2/3 flertall... Hvis så skal bli tilfelle, må de sittende partier gjøre et mer enn elendig valg.

 

M.v.h.

 

En optimist, dvs. en pessimist med erfaring...

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld gjøres oppmerksom på at en rekke meglere står som store netto kjøpere av TOM siden den 24. f.m. De største netto kjøpere er:

 

First Securities ASA (FS) ........................................... + 486'

Morgan Stanley & Co International Ltd.(MSI).....................+ 592'

Dresdner Kleinwort Wasserstein Securities Limited (DRS).. + 1021'

UBS ............................................................................. + 451

 

Meglerstatistikken som er fra i går kan studeres nærmere på Imarkedet.no

 

http://www.imarkedet.no/index.php?file=pas.../ultimatebb.cgi

 

Er det noen som tror at disse meglerne forventer kursnedgang med så store nettokjøp?

Link to comment
Share on other sites

Megler 1

 

Vel, det er vel ingen som kjøper aksjer i den tro at de skal ned (hvis de ikke ønsker å bli kvitt litt penger da...).

 

Det har jo blitt handlet større poster tidligere også, både på kurser 100,- og 80,- og 60,- og 40,-.....

 

Meglerne handler på vegne av kunder, og noen tar feil mens andre får rett. Det er vel bare slik det er.

Link to comment
Share on other sites

Megler 1

 

Vel, det er vel ingen som kjøper aksjer i den tro at de skal ned (hvis de ikke ønsker å bli kvitt litt penger da...).

 

Det har jo blitt handlet større poster tidligere også, både på kurser 100,- og 80,- og 60,- og 40,-.....

 

Meglerne handler på vegne av kunder, og noen tar feil mens andre får rett. Det er vel bare slik det er.

42695[/snapback]

 

Min formulering var nok lite presis. Meglerne kjøper/anbefaler neppe aksjer dersom de tror at en aksje vil gå ned. Det jeg ment å få frem - etter alt tullpratet om TOM på HO idag - var at disse meglerne (som kjennere TOM meget godt) sannsynligvis forventer at TOM vil lykkes i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Da er vel det meste av små aksjonærer ute av Tomra. Ser at SBN hadde et nettosalg på 100 000 aksjer.

 

Vedrørende AGVU så setter de mye på spill når de trener denne saken. De bør komme med et utspill relativt raskt. Jeg kan ikke tro at den avtalen som er inngått mellom industrien og myndighetene tillater at enkelte organer skal trenere saken så mye som de gjør.

 

Som jeg skrev tidligere i dag, så er det mange faktorer som vekter mot at Tyskland trenger en form for resirkulering av drikkeemballasje. Hvorvidt CDU/CSU politikere mener at panten kun ødelegger for eksisterende bransjer og ikke skaper nye arbeidsplasser har jeg liten tro på, men at de får mer penger fra disse industriene til valgkampen deres er jeg ganske sikker på.

 

Vi får håpe at ryktene i morgen stemmer...

 

Synd å se at en del av de tidligere aktive deltakerne på Tomra forumet ikke lenger sitter i aksjen. Interessen har en tendens til å falle.

 

Til slutt vil jeg si at denne 3 dagers reglen bør følges. Hadde spart litt på det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har vært mye snakk om den 10 Juni, men kan overhodet ikke tro at dette er relevant.... :huh:

Hvis det virkelig skulle være noe i dette, tror jeg på julenissen igjen....

(kunne sikkert vært hyggelig det)

Er nok heller en HO fjomp som sjekker ut hvor mye oppmerksomhet ett slikt rykte kan få....

Tar jeg feil skal jeg henge opp flagget i morgen, og sende en sjampis til "gjest" på HO.... :)

Positivt at mange små har forlatt aksjen, kanskje ting roer seg litt?

 

AGVU kan dere jammen få billig av meg, hvis alle disse ryktene har noe for seg.

Nå mangler vel konkrete utspill, men de bør komme snart.

 

Enig med deg Basura, når du sier at :

"Jeg kan ikke tro at den avtalen som er inngått mellom industrien og myndighetene tillater at enkelte organer skal trenere saken så mye som de gjør."

Hva pokker er det de driver med der nede?

Link to comment
Share on other sites

Dette med ryktene vedr 10 juni og avklaring. Hvor kommer dette utspillet fra? Noen som vet det?

 

Synes å huske at det ble referert til et innlegg på HO eller noe sånt, og at det var en som hadde truffet før på denne type utspill.

 

Noen som kan gjengi saken?

Link to comment
Share on other sites

Dette med ryktene vedr 10 juni og avklaring. Hvor kommer dette utspillet fra? Noen som vet det?

 

Synes å huske at det ble referert til et innlegg på HO eller noe sånt, og at det var en som hadde truffet før på denne type utspill.

 

Noen som kan gjengi saken?

42723[/snapback]

Meg bekjent er det som du selv sier, HO og "gjest"...

Det er jo ikke særlig tillitsvekkende?

:D

Link to comment
Share on other sites

Gutter,

ta til fornuft :angry: . Dropp TOM inntill noen ordre kommer på plass :angry: .

 

Bedre å komme inn litt senere :D !!

42728[/snapback]

Vel, hva som er fornuftig i denne bransjen, er vel ofte å gå mot fornuften....

Iallefall ikke la seg vippe av pinnen så lenge man er i pluss og andre skal dekke inn shorten.....

Er virkelig Orkla og feks. folketrygdfondet så ufornuftige?

Mulig det, men jeg er ikke sikker.....

Link to comment
Share on other sites

Det var et fjompeinnlegg på H.O fra en gjest !

Deretter kom det en forfalsket mail som også refererte ti den 10.juni, smart å bruke en dato som alerede var "beryktet" , det som ikke var så smart var at vedkommende hadde null peiling på hva han skrev om. Han skrev nemlig at systemet til Bundesdrückerei skule være ferdig den 10.juni når de egentlig var ferdig forlengst ! Med systemet kan man jo også forstå avgjørelsen til AGVU - for de som ønsket å tolke det slik.

Men nok om det , går det troll i ord så er jo ikke 10.juni dårligere enn den 20.juni , så sånt sett må det mer enn gjerne komme en melding fra AGVU imorgen ! Kommer den derimot ikke blir det skikkelig nedtur - det kan jeg love dere !

Min gode venn i Bundesdrückerei lekker ihvertfall ikke ut noe mer så der får vi ikke vite noe mer...

Fra Interseroh er det også pottetett og faktisk også fra Resch - han sier ingenting han heller.

Det eneste jeg har fått vite er fra CCR logistics som melder at jo de jobber med ferdigstillelsen av interfacene og arbeidsgruppen er fortsatt igang... men dette har jeg jo sagt før.

Ingen dato er gitt og jeg begynner å tro at de tar seg en laaaang sommerferie og et aldri så lite valg før det skjer noe mer der i gården.

Jeg er ute og hopper på i fart når det skjer noe !

 

3 dagers regelen har jeg endelig klart å overholde !

 

Dette med ryktene vedr 10 juni og avklaring. Hvor kommer dette utspillet fra? Noen som vet det?

 

Synes å huske at det ble referert til et innlegg på HO eller noe sånt, og at det var en som hadde truffet før på denne type utspill.

 

Noen som kan gjengi saken?

42723[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Tandy

 

Jo, jeg ser ikke bort fra at vi kan få en real nedtur hvis ingenting skjer imorgen eller neste uke. Frykter da at tålmodigheten til en del investorer er såpass tynnslitt da, at fokuset rettes mot 13 juli og Q2-tallene. Og der er ikke akkurat forventningene så høye...

 

Forrige gang vi berørte 22-tallet, kom Teknikern på banen og spådde enten en real opptur eller et brudd som ville blitt stygt. Heldigvis gikk kursen bratt opp mot 27 noen dager etter.

 

Hvis vi kommer ned dit denne gangen, blir ihvertfall jeg en smule mer nervøs enn forrige gang. Da blir jeg også urolig for warrantene mine (F06).

 

Begynner (i likhet med en del andre antar jeg...) å merke presset litt mer nå enn tidligere...

Link to comment
Share on other sites

I morges kom det fram uttalelser fra en analytiker hos Terra om Tomra. De har tidligere hatt en verstefallsteori som de har fulgt opp hele tiden.

 

Om Tyskland har de i tidligere analyser sagt:

 

"Ytterligere utsettelser vil etter vår oppfatning forverre situasjonen og føre til videre press på marginene til Tomra. Dersom Tyskland ikke materealiserer seg tror vi ikke aksjen er verdt mer enn rundt NOK 15,- pr aksje."

 

Dette ble gjentatt kort tid etterpå:

"Dagens drift fortsetter å forverre seg, og vi ser ingen bedring dersom Tyskland ikke materealiserer seg. I et slikt scenario tror vi aksjen kan falle til NOK 15,-"

 

Etter støyen politisk i Tyskland tiltok i styrke, gikk Terra ut nok en gang med en oppdatering på Tomra. Konklusjonen var klinkende klar:

 

"Vi anbefaler at man avventer kjøp av aksjen inntil situasjonen er mer avklart."

 

I dag ble budskapet gjentatt:

"Analytiker Espen T. Jørgensen i Terra Securities nekter ifølge Finansavisen å ta i Tomra-aksjen. Han mener usikkerheten rett og slett er for stor.

 

- (..) Skulle selskapet mislykkes i Tyskland kan aksjen falle ned mot 20 kroner, og kanskje videre ned til 15, sier Jørgensen til avisen."

 

Terra har nå utvilsomt virkelig begynt å tro på at verstefallteorien skal slå inn med full styrke. Man kan si mye stygt om Terra, blant annet at de sparker den som ligger nede. Likevel er det utvilsomt slik at Terra har hatt en meget, meget godt treffprosent når det gjelder Tomra i det siste og standpunktet virker meget gjennomtenkt. Nå roper de til kundene sine: Ligg unna Tomra. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Vel vel, da får vi se om det er noe hold i disse 10 juni - ryktene. Kan nok hende vi får en flat formiddag, med mer og mer salgspress utover ettermiddagen i takt med at ingenting kommer av nyheter.

 

Eller, så spretter kursen oppover ved at en melding om merkingen overraskende nok kommer.

 

Lotto-aksje idag, med like stor sjanse til premie som viking-lotto'n.

 

Terra er ikke nådige i sin anbefaling. Nesten like ille som Carnegie som ikke har med Tyskland i det hele tatt i sine spådommer. De ser rett og slett bort fra Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

"

 

Terra har nå utvilsomt virkelig begynt å tro på at verstefallteorien skal slå inn med full styrke. Man kan si mye stygt om Terra, blant annet at de sparker den som ligger nede. Likevel er det utvilsomt slik at Terra har hatt en meget, meget godt treffprosent når det gjelder Tomra i det siste og standpunktet virker meget gjennomtenkt. Nå roper de til kundene sine: Ligg unna Tomra. :huh:

42757[/snapback]

"

 

 

Dette er nå litt rart all den tid Tyske bank er største nettokjøper dag etter dag..Mens Terra dømmer dette nord og ned.

 

Denne Parr har etter min meining kun negativ vinkling på Tomra.

 

Nei- dette trur eg går bra , det vil bli eit ramaskrik i Tyskland/EU frå dei "grønne " samt signaleffekten til andre land.

 

Min undring er størst over Skarholt som ikkje gjev mld om drift eller forventningar.Heng manglande aksjekjøp saman med pågåande forhandlingar?

 

 

MVH Webster

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...