Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

-

 

P-System

 

Det er helt korrekt at de fleste av P-System`s 23.000 medlemsbutikker er bensinstasjoner, bakerier og kiosker.

 

MEN:

I P-System finner vi også Spar med over 2.000 større butikker. Vi finner også mellom 800 og 1000 supermarkeder av betydelig størrelse eid av Lekkerland. Og det er flere hundre større butikker eid av kjedene Famila og Ihr Platz. Og sist men ikke minst: Det er en rekke regionale kjeder med store butikker.

 

 

Jeg sier ikke at denne P-System saken betyr alt. Men saken er heller ikke ubetydelig som enkelte later til å tro.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

P-systemet var det første av disse propitære-systemene man hadde en konkret (trodde man) dato for automatisering.

 

Informasjonen i dag forteller at ordrene er lengere frem i tid, enn det vi har trodd. På nytt, potensialet i Tomra er ikke svekket, men det er lengere frem i tid før det klinger i kassa.

 

Hvorvidt flere av oss bidragsytere kommer til å være mer sjeldene tilstedeværende vet jeg ikke, men jeg har en liten antakelse.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic:

Du skryter på pluss 201 en null........ (altså ikke 2001) :D

 

Pluss201 er aldri langsur.... han er på gang igjen før du vet ordet av det....

Og bra er det!

 

Ikke lett å være teknikern heller.

Synes da det må være greit at han deler på antatt negative opplysninger også, da han vanligvis blir beskyldt for å kun gjøre det motsatte.

 

Nå ble det ikke store skaden i dag uansett og vi er på tur opp igjen i morgen.

Jeg er optimist igjen etter en heller laber formiddag.... :blink:

Solgte ikke en aksje.......

Link to comment
Share on other sites

Casen er av en annen skala om dagen..

 

Sikkerhetsmerking ser ikke ut til å bli vedtatt, Trittin har ikke noe å presse med da mulig det blir regjeringsskifte om få måneder.

 

Står sikkerhetsmerking bom fast, ser det ut til at handelsnæringen venter til ny regjering er på plass osv, i håp om å få revidert en del ting.

 

At farsen skulle gå så langt hadde ingen trodd. P-system sier jo uansett at utrullingen starter i Q1. De sier ikke at de venter på ny regjering osv.

Link to comment
Share on other sites

La oss satse på det... Men husk den er snart 3 mnd utsatt, og ingen vil gi noen dato. Det kan ikke være så vanskelig å bli enig om en standard. Det er også lite nytt angående clearing.

 

Det er dette som er hele risikoen. Bare første kontrakt kommer så er hele greia blåst som fnugg for solen.

 

Men det er en slitsom aksje dette her. Tærer på nervene og tar mye tid!

Link to comment
Share on other sites

Ja, utrolig hvor vi skal pines! :angry:

Men her må man ta et valg: tror man Tyskerne fikser dette (i vår favør) eller ikke.......

De vil vil jo få tidsnød etterhvert?

Mulig de vil ta panten manuelt, men det tror jeg de skjønner ikke går i lengden?

Dette handler jo også om kunder.......

De gidder ikke stå i kø for å levere over disk!

Det blir for dumt..... :)

Link to comment
Share on other sites

Zoonic

Det er ikke jeg som er forfatter av de greiene der , skjønner ikke hvor du får det fra ?

Ser du ikke at jeg bruker alias ?

Jeg har kun lagt til noen innlegg på den tråden !

Forøvrig så har jeg gjengitt kun det som står i linken her på AF:

Ingen klipp og lim her nei

 

O.K ? <_<

Tandy har vært inne på HO(igjen!), og det har jeg også. Mener å ha lest noe om dette for en stund siden og at dette kun er snakk om et eget forslag og at FDP peker på inkonsekvente deler ved den nye loven. En på HO skriver dette(god i tysk?)

 

Innlegg av Gjest kl.20:43 er ikke helt korrekt. Det er tatt ut av en større sammenheng og litt, Klipp og Lim. Ved å følge vedlagte streng kan man finne hele artikkelen.http://at-de.i-newswire.com/pr12995.html.

Artikkelen går bl.a. ut på endel inkonsekvens i regelverket hvor man betaler pant på engangs fruktsaftflasker. Når den samme flasken inneholder fruktnektar, betales det ikke pant. Det er endel av dette regelverket som FDP vil endre. De går ikke inn for å fjerne panten, men har fremlagt et eget forslag.

 

Om dette er helt riktig, vet jeg ikke. Men som sagt har dette vært oppe før.

 

Forøvrig er jeg enig med Tandy i det han skriver:  :huh:

 

Jeg må si jeg er litt foundret over hvordan enkelte omtaler enkeltpersoner her på forumet. Er det ikke haussing og Breaking News man blir beskyldt for så er det manglende omtale av virkeligeten og nå sist påstander om at negative innlegg er lagt ut for å mele egen kake !

 

Til noen her vil jeg si at de bør absolutt skjerpe seg, sjekk tråden bakover i tid så vil dere se at innleggene her har vært tosidige og balanserte nøkterne vurderinger basert på nyheter, tro håp og kjærlighet.

Sånn er det bare !

 

Undertegnede har gått i seg selv og beklager om jeg har "tråkket" på noen idag! :(

42267[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Det vil trolig ikke komme noen større ordre før tidligst andre halvdel av Q3. Det betyr at Q3 ikke behøver å bli spesielt bra, og det er først mot Q4 at det vil løsne skikkelig for Tomra. Det kan ende i nok en svak guiding fra Q2 da ingen vil tørre å love kontrakter.

 

Gjør de plasseringer en ønsker... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Vel Coban..

 

Ikke sikkert du skal være glad for det.. Det er over 1 mnd til Q2. Mye kan skje, og på Q2 kan både japan gi en syltynn trigger, pluss at Skarholts kostnadskutt vil trolig bli presentert i større grad.

 

Like greit å sitte over, skal man ha med seg hele oppturen(evt nedturen). Men aksjen har en stygg vane til å svekke seg 5-10% før kvartalene. Selge ut 1 uke før, og kjøpe tilbake dagen før Q2?.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tandy, dette har du misforstått. Jeg har ikke ment at du var forfatter av noen av disse innleggene. Les mitt innlegg en gang til. Mulig at jeg skrev det litt "krøkkete".. Jeg limte inn et svar fra en av deltagerne bla. som svar på det innlegget du fant på HO.

 

Håper da dette var oppklart! :)

 

Zoonic

Det er ikke jeg som er forfatter av de greiene der , skjønner ikke hvor du får det fra ?

Ser du ikke at jeg bruker alias ?

Jeg har kun lagt til noen innlegg på den tråden !

Forøvrig så har jeg gjengitt kun det som står i linken her på AF:

Ingen klipp og lim her nei

Link to comment
Share on other sites

Nå uttaler hun seg igjen, lille Pernille i CA. Hun "liker" ikke Tomra. Hun sa det samme for et par mnd siden. Hun er alstå ikke likegyldig, jeg ser en gryende interesse og en skjult agenda. Av de nesten 200 selskapene på OSE, så er det Tomra hun uttaler seg om til stadiget...

 

INTERESSANT! :)

 

Liker ikke Tomra

 

skarstein_christensen_pernille.gif

 

 

Investeringsdirektøren er ikke veldig begeistret for Tomra, men hun liker Røkke-selskapene og Fred. Olsen Energy.

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (7.6.05 08:32)

 

 

Relaterte artikler

- De norske i New York - 48 kjøpsanbefalinger

- - Sterkt kjøpssignal - - Hold og selg

 

 

 

 

Investeringsdirektør Pernille Skarstein Christensen er fremdeles positiv til offshoresektoren og har tro på både Aker Yards og Aker Kværner. Hun hyller i tillegg Fred. Olsen Energi.

 

Men Tomra er hun ikke så glad i og sier til Finansavisen at hun mener Tomra fremdeles er priset for høyt til å være kjøpeverdig.

Link to comment
Share on other sites

Vurderingsforholdet:

 

FOR (long case):

 

# Panteloven er vedtatt og trådde ikraft 28.05.05 i Tyskland

# Skarholt sa ifm 1Q-rapport at de er i forhandlinger med kjedene i Tyskland

# Japan

# England

# USA

# Etterhvert hele EU (2008)

# Kina og India på sikt?

# TiTech og Orwak

# Verden har etterhvert ikke noe valg: man må bli bedre på gjenvinning og mindre "bruk og kast" mentalitet. Viljen til dette vokser stadig i omfang.

 

MOT (kort case):

 

# Fortsatt trenering?

# Usikkerhet skapt igjen pga nyvalg til høsten

# Sikkerhetsmerkingen drøyer og drøyer...

# P-System utsetter automatisering med 6-10 mnd

# Flere som følger etter P-System?

# Vil FDP nok en gang klare å stikke kjepper i hjulene?

# Trittin borte etter høstens valg

 

 

Så hva sitter man igjen med?

 

Jo, en usikker kort case, men etter mitt skjønn et betydelig potensiale på sikt.

 

Hva skal man så gjøre? Noen vil nok satse på en bedre inngang etter 2Q-tallene, mens andre vil sitte brast og bram pga long-caset og unngå det å evt gå glipp av oppgangen som sansynligvis kommer sterkt når sikkerhetsmerkingen først blir offentliggjort (kan komme når som helst).

 

Selge nå og avvente, eller sitte rolig og evt bli med ned / bli med opp hvis sikkerhetsmerkingen kommer, kjøpe seg inn nå i den tro at sikkerhetsmerkingen kommer hvert øyeblikk.

 

Jeg har virkelig fått testet tålmodigheten min denne gangen. Har vært svært lojal til TOM siden august ifjor og sterk i troen. Har fulgt TOM siden 1999 og frem til min første inntreden august 2004.

 

Nå når det ENDELIG så ut til å løsne og ALL TVIL var fjernet, så jeg for meg å få betalt for min tålmodighet og oppgittheten ved å se på aksjene jeg solgte for å gå inn i TOM som i mellomtiden har steget voldsomt siden jeg gikk ut av dem ifjor sommer (bl.a. Q-Free, hvor min inngang var ca kr 6,-....)

 

Vel vel, liten vits i å gråte over spilt melk, men jeg må si jeg begynner å bli rimelig utålmodig nå over denne til stadighet trenering og usikkerhet som stadig dukker opp. Er det ikke det ene så er det det andre. Synes å ha blitt gjennomgangstonen. Hvem hadde f.eks. sett for seg et nyvalg allerede nå til høsten? Ikke jeg ihvertfall.

 

Lykke til alle sammen, og aller mest lykke til for de som har sittet lengst. Selv har jeg tonet ned risikoen en del denne gangen, men er fortsatt inne med en del. Long-caset består.

Link to comment
Share on other sites

- Det ble som jeg antok meget stille på dette forumet, ikke mye nytt å spore av informasjon.

 

- Ser at vår gamle venn Netto fortsetter å åpne nye butikker, ytterlige 4 stk den 9. juni.

 

- Tomra holdt godt i mot på 27,00 i dag. Spørsmålet er om den dupper under 27,00 i forbindelse med slutthandelen. Internasjonale aktører er nettokjøperne pluss FS, mens smågutta og DnB har vært ivrige på selgerknappen.

 

- Det har gått falske rykter om den 10. juni er en dato da sikkerhetsmerkingen blir annonsert. Kan det være noe sannheter i disse ryktene.

 

- Ellers så er jeg veldig enig i RoRu, foruten Kina og India. Dette blir litt søkt at disse landene skal begynne å tenke på resirkulering, selv om de helt klart burde begynne å tenke i de baner.

 

- Q2 blir skummelt, men jeg tror at markedet er inneforstått med at det ikke kommer gode resultater. Eventuelle minus tall på bunnlinjen vil slå veldig negativt ut. Har veldig små antakelser om hvor dette resultatet ender, i og med at Tomras salg har vært jevnt synkende.

 

- Envipco la frem sine Q1 resultater Link sist uke. De skriver i sin berretning følgende: The improvement in the

operating income is due mainly to better margins on the recycling business. The company continues to reduce costs to remain competitive in the reverse vending machines (RVM) business.

 

- Traden min de siste dagene har smurt feriekassa godt. Generelt litt usikker på Tomra, kortsiktig. Kommer vi lengere ned før nyhetene kommer, eller er nyhetene rett rundt hjørnet...

Link to comment
Share on other sites

"Short" caset til Roru er bare at Tyskland ikke kommer, dog spredd over 5 setninger. Det er litt flere risikomomenter enn d her. Alt det andre må klaffe for å holde dagens kurs +-5nok uten Tyskland.

 

Basura.

 

Minus resultat? Har du drekki?

 

Q2 blir mye sterkere enn Q1. Du vil se rundt 50 mill i operating profit, selv uten Tyskland. Det å insinuere at Q2 kan gi minusresultat er helt ute i det blå... Men du kan nok regne med brutal skrell i kursen uansett før Q2 hvis ikke det kommer gode nyheter før dette, særlig fra Tyskland. Jeg mener fortsatt at vi ikke vil se noe særlig kontrakter før tidligst andre halvdel av Q3. Tunge utrulling i Q4.

Link to comment
Share on other sites

Cola

Omsetningen til Tomra har falt jevnt og trutt de siste kvartalene, så jeg blir ikke overrasket om vi ser minus tallet (da begynner kanskje du å drikke?).

 

Det er vel få venter kontrakter før Q3 eller Q4 med de pessimistiske uttalelsene som har kommet fra Tomra ledelsen.

 

Hvis du mener Tomra skal sterkt ned før Q2, sitter du i aksjen da og er med på nedturen?

 

Uansett det blir en spennende, og nervepirrende periode fremover. Flertallet ser aksjen ned. Utenlandske investorer laster opp med papiret. Analytikerne her på berget går mannsterke ut å anbefaler salg av aksjen.

 

Jeg blir ikke nevnverdig klok på Tomra, men lærer noe for hver dag som går.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror det blir minusresultat dette kvartalet her, så viser jo det at du går etter magefølelse. Regn på det gutt. Titech og Orwak vil trolig i værste fall levere null, og ikke minus 9 mill som i Q1. Det vil ikke foreligge 4 mill i ekstra kostnader pga CEO sin avgang. Tomra leverer ofte svakest i begynnelsen av året. USA kontrakten kan være fult ut levert nå. Dollaren har i Q2 vært 40 øre sterkere enn Q1. Det kommer ikke til å skje at Tomra leverer minus i Q2, er du skada?!

 

Jeg kan også sitte å si at tenk hvis atte om det kommer minus resultat, men det blir ikke tilfelle. Tomra vil levere rundt 40-50 mill i operating profit! Vil t.o.m trolig levere sterkere enn Q2 04.

 

 

 

Aksjen kan komme til å svekke seg 10% før kvartalet og vel, jeg trader aldri, men begynner å bli lei jeg også. Mulig selge ut en uke før og heller kjøpe igjen samme dag før Q2. Jeg skal sitte over resultatet.

 

 

Største negative overraskelse på Q2 er tunge avsetninger ang kostnadskutt. Kommer ikke sikkerhetsmerking innen da, og ingen vet når det kommer, kan Tomra komme til å guide svakt for 2 halvår også. Det vil svi!

Link to comment
Share on other sites

Det får være måte på opptreden på forumet mot andre debattanter!!! :angry:

Ordbruken her er horibel.

 

Skarholt guidet svakt Q2.

 

CEO skal ikke betales ut i Q2, derimot sluttet COO og han gikk neppe gratis heller.

 

Hvem vet hva Skarholt har kuttet i og tatt avsetninger på? Brasil har vært noe som har gått igjen blant de markedene som har vært mest populære å argumentere om avsetning på.

 

Røde tall skal man vel ikke avvise helt kategorisk.

Link to comment
Share on other sites

Basura; ja unnskyld. Blir bare lei av og til! ikke din feil.

 

Pluss201: Ingenting er sikkert, men nå får du skjerpe deg. Noe er det mer sjanse for enn andre ting. Det har ikke blitt noe nyansettelse etter han fikk fyken. Han tjente neppe mer enn CEO'n og ble ikke sparket, han gikk frivillig. Det vil hvertfall ikke koste 4 mill.

 

40-50mill i operating profit.. Det er ikke lenge til, så kan vi ta dette opp etter Q2.

 

Skulle Tomra levere minus så skulle det skjedd på Q1. Det skjedde ikke! Q2 blir MYE bedre enn Q1 på bunnlinjen! Men ja, som vi alle er enige om. Det er fare for avsetninger, spesielt i USA. Brasil økte bra i Q1 så tvilsomt om de kutter den helt enda.

Link to comment
Share on other sites

Tomra kan selvfølgelig guide svak 2. halvår, men det som er saken er at vi er da ytterlig 3 måneder nærmere Tysklands caset. Usikkerhet eller ikke usikkerhet vedrørende valget og hva som kan skje i etterkant, tror jeg vi skal se bort i fra. Fra høsten av kommer kontraktene, enten for Tomra eller konkurrentene. Dette vil investorene være med på. Derfor skal kursen opp.

 

Jeg har heller ikke så veldig stor tro på et minus resultat i Q2. Q1 er som du skriver alltid et dårlig kvartal. Hvorvidt det er opp fra 04 tror jeg ikke. Skandinavia var veldig sterkt i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Dette er tid for selvransakelse. Denne tråden har utnevnt seg selv seg som fasiten for Tomra's kursbevegelser; da får nivået hvertfall ligge hakke over for hva som forventes av Q2 og hvordan man kommer fram til de tallene!

 

Tandy

 

Vel, uansett 4 mill blir det ikke.

 

2 Kvartal Tomra!:

 

Det er tvilsomt vi får noe særlig avsetninger, i følge skarholt: "no revolution or cosmetics!"

 

- Dollaren har gått fra 6,05(Q1) til 6,40 som den har ligget på jevnt i løpet av Q2.

- Resterende 80% av USA kontrakten er trolig rullet ut

- Orwak og Titech vil levere mye sterkere i Q2, i værste fall rundt null, og ikke minus 9mill som i Q1

- 5 TRC skulle bli rullet ut i løpet av kvartalet, men trolig noe utsatt. Uansett, det vil gi mer inntekter enn Q1 gav

- Etter pilotene i Mars i Japan skulle Tomra sikre små kontrakter(som medfører salg i liten skala)

- Begynnelsen av året er som regel alltid det svakeste kvartalet for Tomra(+ titech og orwak som nevnt over).

- Collection and Materials handeling har alltid vært 2-3ganger så sterkt i Q2 enn Q1

 

Makan til opplegg, selv uten noe mersalg i RVM, så ligger det ann til å bli mye bedre Q2 enn Q1..

 

 

 

* Ikke meningen å høres ut som en liten drittunge her; men det er slitsomt når ting begrunnes utifra intet!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...