Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

"Min undring er størst over Skarholt som ikkje gjev mld om drift eller forventningar.Heng manglande aksjekjøp saman med pågåande forhandlingar?

MVH Webster

42768[/snapback]

 

 

Ikke umulig. Men, på den annen side, kan det hende at Skarholt ønsker å foreta de organisatoriske endringene fullt ut før han kjøper aksjer. Ryddejobben først, så aksjer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Slik jeg har forstått Skarholt er han interessert i jobben sin, og ikke å profitere på at selskapet han styrer går bedre.

 

Mener å huske at han avstod fra opsjoner i tidligere selskaper han har jobbet i.

 

MEN det er interessant å observere at insidere ikke har kjøpt aksjer i selskapet på en stund, men slik har det også vært i det selskapet som jeg jobber i. Selskapet har gått så det suser de siste årene uten at toppledelsen har gått og kjøpt aksjer, selv om de vet at kursen skal opp.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått Skarholt er han interessert i jobben sin, og ikke å profitere på at selskapet han styrer går bedre.

 

Mener å huske at han avstod fra opsjoner i tidligere selskaper han har jobbet i.

 

MEN det er interessant å observere at insidere ikke har kjøpt aksjer i selskapet på en stund, men slik har det også vært i det selskapet som jeg jobber i. Selskapet har gått så det suser de siste årene uten at toppledelsen har gått og kjøpt aksjer, selv om de vet at kursen skal opp.

42770[/snapback]

 

Som representant for folketrygdfondet eller orkla ville eg no vert interessert i at informasjonsstraumen og guiding gjorde at min investering var stabil eller helst auka.

Enten må det bety at det er IKKJE er noko godt å melde -eller så kjem det melding snart.

Trur eg..

MVH Webster

Link to comment
Share on other sites

 

Denne Parr har etter min meining kun negativ vinkling på Tomra.

 

 

42768[/snapback]

 

Syns det er en litt drøy påstand. Parr har hatt mange, mange positive saker han.

 

- - -

 

Terra har operert med en positiv anbefaling med kursmål noe over 30 som stadig har blitt regulert nedover.

 

Nå sier de ganske enkelt: Ligg unna, vi frykter fall til kroner 15.

Link to comment
Share on other sites

Her henvises det til rykte ang 10 juni, oppstått på HO av Gjest og en falsk mail.

Samtidig antydes det at om det ikke kommer melding i dag, raser kursen.

 

Har litt problem med å forstå logikken her....

 

Mener dere at markedet forventer at rykte ikke er et rykte og den falske mailen ikke er falsk likevel?

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Snusen men det er merkelig når kun psykologien rår...

Med Tomra er alt merkelig om dagen !

Her henvises det til rykte ang 10 juni, oppstått på HO av Gjest og en falsk mail.

Samtidig antydes det at om det ikke kommer melding i dag, raser kursen.

 

Har litt problem med å forstå logikken her....

 

Mener dere at markedet forventer at rykte ikke er et rykte og den falske mailen ikke er falsk likevel?

42779[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske sikker at AGVU ikke kommer med noe pressemelding i løpet av dagen. Har selv vært i kontakt med de i dag morges. Fikk snakket med et par sekretærer til Dr. Schutt. Dr. Schutt er mannen som håndterer AGVU's delprosess i det tyske nasjonale pantesystemet. Dr Schutt er tilbake på torsdag, så jeg tenkte at jeg skulle ta en prat med han da.

Link to comment
Share on other sites

Nikolai

 

Vel, det er vel ikke hver dag at man får "så øra flagrer" direkte fra velgerne mht lavt stemmeantall og nyvalg. Vanskelig å motivere seg da kanskje, når man vet at pantemotstanderne overtar roret om et par-tre måneder.

 

Trittin har gjort sitt, men de skulle ikke overlatt til næringen selv å komme med sikkerhetsmerkingen. Noen få representanter fra næringen kunne vært representert, men behandlet og avgjort av et uavhengig utvalg.

Link to comment
Share on other sites

RoRu

 

AGVU uttaler på sine sider at "The AGVU represents the common interest of its members from the retail trade, the consumer goods industry, the packaging industry and the recycling industry in the areas of environmental protection and the closed loop economy."

 

Slik de har arbeidet de siste årene har jeg faktisk ikke sett så mye bullshit skrevet på to linjer.

 

De skriver videre at "It is the aim of th AGVU to see the aboliton of special provisions such as local authority packaging taxes, compulsury deposists and refillable quotas.

 

Det er det tyske lovverket som krever at det er industrien selv som skal stå for etableringen og driftingen av et enhetlig tysk pantesystem. Dette har jeg skrevet flere ganger før, og referert til en avhandling på EUs miløsider. Tror jeg omtalte dette så tidlig som i 2003, uten at jeg fikk noe gehør (men har alikevel rettferdiggjort for meg selv hvilken oppside det er i Tomra, yeeeesssss! I'm a great investor, invest in the stocks that decrease, never learn to ....)

 

Tror det er gode muligheter mot slutten av dagen å entre Tomra for rundt 26.00.

Link to comment
Share on other sites

Basura

 

Det jeg nå har i cash står fint der de står. Jeg har det ikke travelt med å laste opp mer i TOM nå. Jeg er blitt svært skeptisk i det korte bildet, og har bange anelser om at vi skal teste nedre del av 20-tallet igjen før Q2-tallene kommer.

 

Kommer det melding om merkingen eller ordre, får jeg heller satse på å være kjapp på avtrekkern. Har tapt nok penger i TOM nå, og går ikke inn med mer før ting er HELT AVKLART.

Link to comment
Share on other sites

Når er sommerferien i Tyskland?

 

Dersom AGVU virkelig har intensjoner om å finne en løsning, så bør den komme før sommerferien. Hvis ikke, så er det tydelig at de avventer til valget. Det kan også virke som om de skal ha et årsmøte, eller en samling av noe slag, den 20.06.05. Kanskje vil det komme uttalelser vedrørende panten i etterkant av dette møtet.

 

20. Juni   

Ordentliche AGVU-Jahresmitgliederversammlung 2005

 

Nå er det selvfølgelig veldig mye fokus på Tyskland, men vi må ikke glemme Usa og Japan.

 

Allerede 23.06.05 kan vi få utvidet pant i New York.

 

Med tanke på Japan, så burde vi også snart få vite hva som skjer mellom Sumitomo og Tomra.

 

Vi får håpe at det kommer en "reportasje" fra Japan i det nye Return nyhetsbrevet som bør være rett rundt hjørnet.

Link to comment
Share on other sites

Mindre panteautomater selger i Sverige

 

 

Tomra-utfordrer Repant har nå begynt å selge såkalt stand-alone automater i det svenske markedet. Både Repant og Tomra har det siste året lansert slike maskiner som i hovedsak er myntet på det kommende tyske markedet.

 

Salgssjef Runar Solberg i Repant bekrefter overfor iMarkedet.no at selskapet nå har solgt de første såkalte stand-alone-maskinene i det svenske markedet. Dette er maskiner som er mindre enn de konvensjonelle maskinene som har et tilknyttet bakrom.

 

- Det er primært små dagligvareforretninger som nå har kjøpt automater, sier Solberg.

 

Primærmarkedet for disse mindre automatene er små matvarebutikker på hjørnet, bensinstasjoner og storkiosker. Da Tomra lansert sin nye linje, Duo, for dette segmentet uttrykte selskapet at dette primært var tiltenkt det tyske markedet hvor det har vært mye fokus på panteløsninger til nettopp de mindre utsalgsstedene.

 

Solberg innrømmer overfor iMarkedet.no at Tyskland også er Repants hovedfokus for de mindre automatene på litt sikt.

 

Han mener fjerningen av emballasjeavgiften i Norge også kan være en døråpner for den nedre delen av markedet i Norge til å gå fra manuell opptelling av pant til å installere slike småautomater.

 

Investeringen for slike automater ligger omkring 40 prosent lavere enn for de tradisjonelle butikkautomatene.

 

 

Mindre panteautomater selger i Sverige

Link to comment
Share on other sites

DETTE SKRIVER FIRST IDAG:

 

Kjøpsmulighet i TOM:

 

Vi minner om at vi ser en roadmap fremover året der de første hendelsene er avklaringen av sikkerhetsløsningen og den andre er en eventuell gjenopplivning av motstandskampen fra opposisjonen. De første store tyske ordre ligger noe lengre frem i tid. Det er nå et inntrykk i markedet av at valget 22/5 har skapt grobunn for ny trenering fra pantemotstanderne. Vi mener dette er lite sannsynlig da en slik offensiv vil være meget høylydt og hovedmotstanderen HDE (Handelsorganisasjonen) har kommet på banen etter 22/5 med en melding om at de ser panteloven som permanent.

Vi minner også om at etter vår mening er kjernevirksomheten mer robust enn de rapporterte konserntallene viser fordi mye ekspansjon og utviklingskostnader tas over drift. Vi ser i tillegg gode muligheter for at det tyske markedet både skal bli stort og lønnsomt for Tomra, samt at det høyst sannsynlig vil skje en positiv utvikling i Japan og med tiden – UK. Med denne type utvikling og milestones ser vi fortsatt solid oppside i kursen og opprettholder vårt Target på 45 kr.

 

Dette er meget godt resonnert av Strømstad(har fulgt Tomra tett i 15 år..)

Link to comment
Share on other sites

Fra HO i ettermiddag....

Må bare ha den med.... :)

- Kjøp Tomra 

 

Meglerhus ser kjøpsmulighet i Tomra-aksjen. Oppsiden er på over 70 prosent! 

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (10.6.05 15:26)

 

 

Relaterte artikler  Se aksjeticker 

- Mer tysk pantetrøbbel?  - Fantastiske aksjetips 

- 7 aksjetips  - Liker ikke Tomra 

  - TOM 

 

First Securities ser kjøpsmulighet i Tomra-aksjen.

- Det er nå et inntrykk i markedet av at valget har skapt grobunn for trenering fra pantemotstanderne. Vi mener dette er lite sannsynlig da en slik offensiv vil være meget høylydt og hovedmotstanderen HDE (Handelsorganisasjonen) har kommet med en melding om at de ser panteloven som permanent, skriver meglerhuset på sine hjemmesider i dag.

 

Kursmål på 45 kroner opprettholdes. Det gir en oppside på71 prosent i forhold til dagens kurs på 26,40 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Nei men legg merke til at det er First sine "reddharer" - de har vel også lest anbefalingen til First ....?

 

De kan ikke nekte sine kunder å selge, Tandy.. ;)

 

Reddharer der også! :rolleyes: Endte i blått idag og vi er en uke nærmere "TAKE OFF"!

 

:D  :D

42882[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

.

 

SISTE NEW YORK:

PANTEUTVIDELSEN HENGER I EN TYNN TRÅD

 

Jeg ser at det på HO diskuteres om panten i New York kan bli fjernet. Men jeg kan berolige alle med at det er svært lite sannsynlig. Et slikt forslag har svært små muligheter for noe flertall ifg amerikansk presse.

 

Men dessverre for Tomra: det ser også ut som det ikke blir noen panteutvidelse. Tiden er i ferd med å renne ut, og siste frist er 23.juni. Etter denne dato er det deadline for Senatet og "The House" (Assembly). Men forslaget har enda ikke beveget seg i Senatets komiteer, og ifg pressen er det nå lite sannsynlig at panten utvides i år. Ikke dermed sagt at alt håp er ute for panteutvidelsen, men håpet svinner for hver dag.

 

Her et par sitater fra to ferske artikler (se nedenfor)

 

 

"Neither bill is set for a vote by lawmakers. "

 

"The emergence of the bill to repeal the bottle law, coming just three weeks before the scheduled end of the legislative session, makes it more likely that the issue of expanding the state's bottle law will remain unresolved this year."

 

 

 

Supermarket Industry Seeks Bottle Law Repeal

 

Karen DeWitt ALBANY, NEW YORK (2005-06-01)

A coalition of supermarket chains and union leaders is backing a bill that would repeal the state's beverage container deposit law, in favor of a fee on the supermarket and beverage industry that they say would pay for increased recycling projects around the state.

 

Tom Cullen, Chairman of the Food Industry Alliance, a lobby group for supermarket chains, says that approach would be more efficient than the current system of bringing empty bottles back to stores. He says the chain of stores which he manages constantly battles dirt and health problems caused by the bottle collection areas. He says expanding the bottle law further is a "bad idea" .

 

"We're becoming a garbage dump for the bottle law ," he said.

 

Jim Rogers, also with the Food Industry Alliance, says things have changed since the bottle law was enacted 22 years ago in New York. For instance, he says, back then there was no such thing as curbside recycling.

 

"The most effective way to recycle...is at the end of each of your driveways ," he said.

 

Environmental groups say the bill has been introduced to block their efforts to expand the state's bottle law to include deposits on bottled juice, tea and water. Laura Haight, with the New York Public Interest Research Group, says a debate on the expansion bill is expected on the Assembly floor later this month. It has several Majority Party sponsors in the Senate.

 

"My view is that this bill is a smokescreen and it's meant to divert attention and to stop the forward motion of the bottle bill," she said.

 

Jennifer Gitlitz, with the national group Container Recycling Institute, says similar bills have been introduced by the supermarket industry in other states to try to repeal bottle laws or block their expansions.

 

Gitlitz says opponents of the bottle laws frame the debate as a choice between container deposits or recycling, but she says states that do both actually have higher rates of recycling overall.

 

The bill supported by the supermarket industry has a Majority Party sponsor in each house, in the Assembly it's the Majority Leader, Paul Tokasz, of Buffalo, and in the Senate, Senator Tom Libous, of Binghamton. The emergence of the bill to repeal the bottle law, coming just three weeks before the scheduled end of the legislative session, makes it more likely that the issue of expanding the state's bottle law will remain unresolved this year.

 

 

 

Bottle battle brewing in Albany

By MARK JOHNSON

Associated Press Writer

June 1, 2005, 2:28 PM EDT

 

ALBANY, N.Y. -- It's a bottle bill battle at the state Capitol.

 

In one corner are advocates for expanding the state law on 5 cent bottle returns to include containers currently not covered under the law, such as those for water and sports drinks.

 

In the other corner are grocery stores and bottlers who want the bottle law eliminated and replaced with a recycling program funded by a "litter tax" on food, beverages, toiletries, tobacco and other household products.

 

Environmental groups say the proliferation of sports drinks, bottled waters and drinks such as Snapple wasn't envisioned when most of the nation's bottle bills became law in the 1970s.

 

They say updating New York's law to include those containers would keep up to 2.6 billion containers from landfills each year. A measure to expand the law is being sponsored by Republican Sen. Kenneth LaValle and Democratic Assemblyman Thomas DiNapoli.

 

"The bottle bill provides a recycling infrastructure that works by itself, outside of government," said Jennifer Gitlitz of the national Container Recycling Institute. "Repealing the bottle bill would be a huge mistake for New York."

 

A 1998 study by the Onondaga County Resource Recovery Agency showed that almost 84 percent of nonreturnable plastic bottles ended up as trash, while 77 percent of returnable containers were recycled. The numbers were similar for aluminum and glass containers.

 

But grocers say the bottle bill is an outdated and inefficient way to recycle. They also contend the empty bottles and cans they collect attract rats, mice and cockroaches into their stores.

 

They favor a bill introduced last week by Republican Sen. Thomas Libous and Democratic Assemblyman Paul Tokasz that would eliminate the bottle law and replace it with a recycling program based on the one used in New Jersey. The plan would charge manufacturers and wholesalers a fee to fund municipal curbside recycling and litter control programs.

 

Manufacturers, wholesalers and distributors would pay a sales tax of 0.03 percent on the items deemed taxable. Retailers would pay a tax of 0.0225 percent.

 

"Let's be responsible citizens," Libous said. "We don't need a redemption charge. Let's just recycle at the curb like we are supposed to, instead of charging consumers for all these products ... make it simple."

Neither bill is set for a vote by lawmakers.

Link to comment
Share on other sites

But grocers say the bottle bill is an outdated and inefficient way to recycle. They also contend the empty bottles and cans they collect attract rats, mice and cockroaches into their stores.

 

:P

 

Penga rår!

 

Tekniker'n, når du sier at det ifølge pressen ikke er framgang i prosessen, er det da de artiklene som du kommer med nedefor som beviser dette?

 

 

Eller har du andre på lager som vil bli lagt ut 09.30 mandags morgen?

Link to comment
Share on other sites

Hei Tekniker'n

Godt å se at du fremdeles er i live :D

Mye tap i det siste for meg og jeg har måtte kaste inn håndkle for en stund.

Hammers hadde nok rett (hørte du det Hammers ?) i det der med 30 dagers snittet og jeg er redd vi ser det nok en gang ...

Da blir det vel Hammers sitt berømte og omtalte svalestup vi ser - men denne gangen går vi nok lavere (20 ) tror jeg !

Ellers er det synd med N.Y , den hade jeg virkelig tro på !

Men det er vel som med Tyskland - håpet svinner med pengene som renner ut i intet....

Fordømte greier egentlig !

Japan er det ingen som vil snakke om - hva er det for noe hemmelighetskremmeri de holder på med der i Tomra ?

 

Fint at du holder oss orientert om sakenes tilstand der ute , jeg finner ingenting om dagen - det er nesten skummelt hvor lite det snakkes om pant nå ...!

 

 

Vet du forresten hva slags melding fra HDE det refereres til i FS sitt innlegg her tidligere ?

Er det gammelt nytt fra 1 mnd tilbake ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...