Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

det sykeste er at den var i 35 ved januar...

 

vi sitter i en sur investering NO. En av de værste større firmaene untatt ementor(ser man på avkastning) siste 12mnd..

 

Får håpe det snur.. dette ordner seg til slutt, men kunne kjøpt mer billigere. er irriterende.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply
det sykeste er at den var i 35 ved januar...

 

vi sitter i en sur investering NO. En av de værste større firmaene untatt ementor(ser man på avkastning) siste 12mnd..

 

Får håpe det snur.. dette ordner seg til slutt, men kunne kjøpt mer billigere. er irriterende.

38643[/snapback]

Ja.... jeg fylte opp med 10K til 28,60 etter Q4! (virket billig...) :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hiv deg på i sluttauksjonen så er det ennå mulig !

det sykeste er at den var i 35 ved januar...

 

vi sitter i en sur investering NO. En av de værste større firmaene untatt ementor(ser man på avkastning) siste 12mnd..

 

Får håpe det snur.. dette ordner seg til slutt, men kunne kjøpt mer billigere. er irriterende.

38643[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Les denne engang til, beskrivende!

Derfor klistret jeg den opp enda en gang........ :D

 

 

 

Gi blaffen i Tomra ?

 

Ja jeg har mange Tomra aksjer, altfor mange . Nå er jeg mer oppgitt av kommentarene på Børsforum enn jeg er av aksjekursen.

 

Ikke si mer om Tyskland , glem Tyskland ,det kommer før eller siden . Panteordningen er jo allerede vedtatt opp å gå ca våren 2006 Det det er snakk om nå er sikkerhetssystemet som allerede er bestemt (?) og det er Tomra sin egen løsning sammen med samarbeidspartener i Tyskland?!!!

 

Ta det med ro ....... Tomra er best i verden på pantemaskiner og det stilles spørsmål om (i dette fora ) selskapet i hele tatt får ordrer fra Tyskland ??? BULLSHIT. Mange ordrer kommer , det vet vi allerede nå .

 

VERDEN STRØMMER OVER AV SØPPEL...HAR JEG SAGT LENGE . Måtte sperre opp øynene når en topp politikker i Tenesse i USA sa det samme , vi kan ikke ha tomgods flytende over alt i naturen lenger. Tennesse og andre stater i USA infører eller utvider pantordning raskere enn Tyskland.

 

USA er viktigere nå enn Tyskland , fordi Tyskland er vedtatt og kommer garantert.......

 

De som utelukende ser på analyser fra meglerhusene og følger de har sikkkert rett i at Tom er en dyr aksje på nåværende tidspkt. Men forandres topplinjen er disse analysene "history".

 

Hvem husker ikke alle de fine analysene om Frontline ( en litt annen case vill folk si /ok enig ) når den var i 60-70 kr . Den var altfor dyr.......så kom det voldsomme endringer i topplinjen på kort tid , aksjen gikk voldsomt........til 100 kr , mange analytikkere skrek selg....den er for dyr.....topplinjen fortsatte å stige......Analytikkerene skrek fortsatt selg , mens den smarte investor snakket med shipping miljøet som sa KJØP FOR FAN ( UNNSKYLD UTRYKKET).

 

Tomra har fremtiden foran seg , fordi miljøet trenger selskapet..........politikkerene er i ferd med å forstå dette heldigvis , men det går litt tregt.

mvh

Investor fra sunnmøre ( sunnmøringer forstår industri!!!!)

 

 

Som jeg skulle skrevet det selv...... :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

<zoonic

 

Du glemmer en vesentlig ting:)

 

Alt det under kan see ut til å stemme, MEN, Tomra handles til en svært høy PE. Tyskland må klaffe for å beholde kursen slik som den er per i dag hvis ikke de greier å få kontroll på kostnadene. Tenk litt på det

 

Men mye av den dårlige inntjeningen kommer vel fra utgiftene ang Japan og England. Disse vil bli kuttet hvis det går dårlig med de nye markedene, eller de vil gå bra og da er det positivt uansett.

 

Collection & Material handeling er noe syke greier. omsetter for 190 mill i kvartalet og får 4 på bunnlinjen.... spesielt. Selv med skyhøye råvare priser.

Link to comment
Share on other sites

Slapp av Kris, dette ordner seg. :D

 

Tomra har vært favorittlekegrinda til shortere og tradere i mange år. Spillet rundt aksjen har dratt seg skikkelig til siden nyttår. Det tyske syndromet har vært gull verdt for mange.

 

Man er rett ved vendepunktet!

 

At det kommer større ordrer fra flere steder(innen 1 mnd.), er det ingen tvil om.

 

Når det først snur går det fort unna. Mitt tips er at kursen 01.06.05 er 33 kr.

 

Dette er KUN basert på FA! Og - ikke sitt og torturer dere med å sitte pal foran skjermen hele dagen!

 

Det er meningsløst med Tomra om dagen!

 

Gled dere også over utbyttet som vi har på konto om få dager!

 

:D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Slapp av Kris, dette ordner seg.     :D

 

 

 

 

Når det først snur går det fort unna. Mitt tips er at kursen 01.06.05 er 33 kr.

 

38655[/snapback]

 

 

Skal rote frem denne posten 01.06.05 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

 

Jeg er ikke hysterisk Zoonic.. Men kanskje jeg må se ting i øynene at jeg har tatt feil hele denne veien her. Men det blir litt dumt å si før den tyske maskinen har begynnt å rulle. Markedet mener helt tydelig at Tomra skal ned, og forsovet med god grunn. Markedet ser bare en meter frem i tid, måtte sikkerhetsmerking komme så fort som mulig.

 

Men igjen, svært irriterende at ikke er mer kapital å hente. Når den først er på disse kurser. Gearer på 21nok, skulle den gå dit(noe som er ulikt meg)

 

Tipper 27-28kr 1.juni. utover sommeren kan det forandre seg fort hvis kontraktene kommer. Får vi Tyskland og Japan på denne siden av jul, så blir det morro. Men skal Tomra da bygge fabrikk i Japan, så blir igjen dette dyrt. Noe som vil trekke ned flere kvartaler i 2006.

 

Blir neppe helt party før vi nærmer oss Q3. Ble da ett langt år uten gevinst gitt. Men men.. pengene er ikke tapt;)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi får et løft i aksjen ved utbyttet.

 

Jeg antar at mange av de tålmodige sjelene som nå får utbytte, har så sterk tro på Tomra at de vil reinvestere utbyttet igjen.

 

Jeg skal ihvertfall gjøre det, og i så måte skader det ikke at kursen ikke skyter fart enda.

 

 

Dagens fall tror jeg delvis er et spill for galleriet.

 

Det er vel lov til litt konspirasjonsteorier en tidlig fredagskveld.

 

Jeg antar at DNB vil ta ut Tomra fra ukesporteføljen til uka, og argumentere for det med at markedet er skuffet over at avgjørelse rundt clearing/ sikkerhetsmerking i Tyskland ser ut til å drøye ut mai.

 

Derfor setter de en short idag, evt at de har kontaktet VIP-kunder for å informere dem om oppdateringen som vil komme til uka.

 

CA vet vi jo hvor vi har - så det er ikke noe poeng å komentere.

 

 

Jeg leste forøvrig i DN for en liten uke siden eller så, at meglerhusenes egenhandel har skutt i været de siste årene. Hos noen meglerhus var egenhandelen sågar så høy som 50% av total omsetning.

 

DN - Meglerhusenes egenhandel

Link to comment
Share on other sites

Ja, Nikolai, jeg mener du kan ha mye rett i ditt innlegg. Mange bruker nok utbytte til flere poster i TOM. Og - som du sier. de er billige nå!

 

For mitt vedkommende blir det nesten 6k til!! Og så blir gjennomsnittet litt penere...

 

Enig folkens? :huh:

 

 

 

Jeg antar at mange av de tålmodige sjelene som nå får utbytte, har så sterk tro på Tomra at de vil reinvestere utbyttet igjen.
Link to comment
Share on other sites

Ja, Nikolai, jeg mener du kan ha mye rett i ditt innlegg. Mange bruker nok utbytte til flere poster i TOM. Og - som du sier. de er billige nå!

 

For mitt vedkommende blir det nesten 6k til!! Og så blir gjennomsnittet litt penere...

 

Enig folkens?  :huh:

38662[/snapback]

 

Har du 77000 aksjer?

Dæven, trodde jeg hadde mye..........

Link to comment
Share on other sites

Kritisk til avgiftssystemet for drikkevare-emballasje

 

Konkurransetilsynet ber Finansdepartementet redegjøre for sitt syn på grunnavgiften på drikkevare-emballasje innen 1. mai. Tilsynet er særlig kritisk til at emballasje som går til materialgjenvinning, belastes med en avgift av samme størrelse som emballasje som ikke inngår i et retursystem. I brevet blir det påpekt at det er viktig å hindre at en offentlig avgift bidrar til uheldige konkurransevridninger.

 

Konkurransetilsynet tok opp spørsmålet første gang i mars 2003 i et brev til Finansdepartementet, hvor det ble satt søkelys på den mulige konkurranseregulerende virkningen av grunnavgift på drikkevare-emballasje. Tilsynet anbefalte departementet å se på hele avgiftssystemet, blant annet begrunnelsen for å favorisere drikkevarer som er tappet på ombruksemballasje, fremfor produkter med emballasje som inngår i en annen returordning.

 

Grunnavgiften ble vedtatt innført i 1993, av miljømessige grunner. Avgiften ilegges all emballasje som ikke kan gjenbrukes i sin opprinnelige form. Konkurransetilsynet mener at reelle miljøavgifter kan være samfunnsøkonomisk effektivitetsfremmende, dersom de korrigerer for uheldige miljøincentiver. Fra 1999 har det imidlertid eksistert en alternativ returordning for innsamling og gjenvinning av emballasje som ikke er ombruksemballasje. Med dagens grunnavgift belastes produktene i den alternative returordningen med samme avgift som produktene som står utenfor enhver returordning.

 

Regjeringen foreslo i det reviderte budsjettet for 2004 å fjerne grunnavgiften, fordi den ikke lenger kunne anses som en miljøbegrunnet avgift. Som en følge av budsjettavtalen med Arbeiderpartiet ble avgiften likevel videreført, men Stortinget gjorde samtidig vedtak om å be Regjeringen foreslå avvikling av grunnavgiften fra 1. januar 2005. I statsbudsjettet for 2005 ble saken imidlertid lagt til side fordi ”bransjen ønsket mer tid til omstilling”.

 

Konkurransetilsynet viser til at bransjen i den senere tid har vært sterkt splittet, blant annet i synet på grunnavgiften. Tilsynet konstaterer at avgiftssystemet for drikkevareemballasje består uendret siden påpekningen for to år siden og at grunnavgiften fremdeles står oppført under ”Grønne skatter” på Finansdepartementets nettsted.

 

- Begrunnelsen for ikke å foreslå endringer i avgiftssystemet fremstår som uklar for oss, heter det i brevet fra Konkurransetilsynet.

 

Med henvisning til konkurranseloven ber Konkurransetilsynet om at Finansdepartementet så snart som mulig, og senest innen 1. mai 2005, redegjør for hvilke eventuelle miljømessige betraktninger som ligger bak grunnavgiftens status som ”Grønn skatt”, og at det redegjøres for hvordan konkurransemessige hensyn er eller vil bli ivaretatt i forbindelse med denne avgiften.

 

Konkurransetilsynet

Link to comment
Share on other sites

Vel, gutter.... jeg ser at dere i dag trådte inn i "saggernes rekker" !

Kursen siger nedover - akkurat som 14'isenes så alt for store Ola-bukser !

 

Som jeg uttalte den dagen Q1 ble offentliggjort: Kurs 23,- er den siste tekniske tråden i sikkerhetsnettet til TOM. Under dette nivået finnes det ingen synlig støtte.

Dere ligger nå 10 øre over dette nivået - og kursen sluttet i dag på all time low ! Når kursen slutter på dagens laveste er ikke dette et spesielt godt tegn for framtiden, og det tyder på at MANGE vil ut !!!

 

"Heldigvis" for dere steg USA pent i dag - og det KAN borge for litt kunstig åndedrett på mandag. Slikt kommer utrolig godt med - for de som ønsker å forlenge livet noen dager til !

 

Mine tekniske argumenter ble forresten "fulgt opp" i Finansavisen denne uken - der de samme fakta ble anskueliggjort.

 

Til deres trøst vil jeg si følgende:

Jeg tror ikke at kursen umiddelbart (i løpet av de neste 1-4 dager) fortsetter rett ned, men jeg forventer at den vil pendle litt mellom 23 og 24. Etter hvert som det glidende 10 dg snitt (se 70 dg chartet på Hegnar online - og marker for verdiene 10 + 30 dg snitt) nærmer seg kurven for børskursen får vi se hvordan det går videre.

 

Det er godt mulig at 10 dg snitt presser kursen under 23,- og da vil helvete mest trolig bryte løs for eierne av TOM.

 

HVIS det i mellomtiden kommer gode "breaking news" vil nok "tyngdeloven oppheves", men slik situasjonen ser ut i skrivende stund - er det bare et spørsmål om tid før nettet brister - og stupdykket tar til !

 

Hilsen

Hammers.....som for øyeblikket er nyforelsket ...................i cash

Link to comment
Share on other sites

Denne meldingen fra Januar 2003 forventer jeg å se nok engang neste uke !

 

 

Norwegische Firma für Pfandsystem favorisiert !

 

13. Jan 2003 23:47

 

Eine norwegische Firma soll das bundesweite System für das Dosenpfand steuern. Darauf haben sich Industrie und Handel laut einem Medienbericht geeinigt.

 

Einem Bericht des «Handelsblatts» zufolge koordiniert die norwegische Firma Tomra Systems die Einführung des neuen Pfandsystem für Dosen und Einwegflaschen. Dafür habe sich der technische Ausschuss der Arbeitsgemeinschaft Verpackung und Umwelt (AGVU) am Montag entschieden. Der Beschluss müsse allerdings noch vom AGVU-Exekutivausschuss bestätigt werden.

In dem Gremium sind unter anderem Vertreter von Rewe, Edeka, Metro und Coca-Cola vertreten. Tomra ist laut «Handelsblatt» der führende europäische Automatenhersteller. Die Firma habe vorgeschlagen, mit UV-Markierungen die pfandpflichtigen PET-Flaschen zu sichern.

 

Auch die Kölner Firmen VfW AG und Trinkpack AG hätten eigene Vorschläge gemacht. Sie wollten das Rückgabesystem durch mit Sicherheitsetiketten gegen Missbrauch schützen. Die Etiketten hätten jedoch mit hohem finanziellen Aufwand hergestellt werden müssen. Auch die Deutsche Pfand AG ging dem «Handelsblatt» zufolge leer aus. Sie hatte vorgeschlagen, Dosen und Einwegflaschen mit einer fortlaufenden Nummerierung zu versehen und diese beim Einwurf in den Abfallcontainer zu scannen. (nz)

Link to comment
Share on other sites

Hammers:

Er det virkelig så enkelt?

At dupper vi under 23 er helvete løs?

Mulig jeg ikke forstår meg på dette, men det virker fullstendig ulogisk på meg at proppen dras ut på 23.

 

Kan du beskrive litt nærmere, hvilke faktorer som vil sende TOM ned i det store sorte hullet?

Alle selger? Med folketrygdfondet i spissen?

Virker nesten som om du ser for deg en omvent splitt snart :D

 

Hvorfor er det så mange som mener TOM står foran tidenes vekstcase, når alt er bare dritt?

Begynner faktisk å lure på om det scenarioet jeg ser med Tyskland (kjeder som hevder de skal installere maskiner allerede i sommerferien, da det er lite folk i butikkene), Japan, USA, England+++ bare er en illusjon?

Er dette fantasi, Hammers?

Fører Tomra oss bak lyset her?

Er miljø og pant på vei ut, sånn helt generelt?

Lille Østerrikes panteplaner er bare ett gufs fra fortiden og blir aldri gjennomført?

Akkurat som alle statene i USA, virker jo ikke som om "bottle bill" står på agendaen der borte om dagen?

 

Og konkurrentene til TOM har overtatt fullstendig det markedet som finnes?

Nei, jeg må kutte ut mitt fundamentale syn (Warren Buffetts takegang er en uting).

Får satse på TA og satse på at "historien gjentar seg"....... i ordets rette forstand :huh:

Med en skikkelig laaaang trendkanal kan jeg "se" at TOM nå ligger godt an til en kjempe rekyl opp til 200 tallet igjen.......

Da får vi en flott, sluttet formasjon! (en dobbel hode skulder på en måte...)

:D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Tomra satser på UNO.

 

Les mer om UNO.

 

 

Følgende steder vil maskinen bli promotert den nærmeste tiden:

 

Tankstelle und Mittelstand, Münster, Germany 11. - 12.5. 2005

 

K-Risteily, Finland 13. - 15.5. 2005

 

SBL Sales exposition, Naantali, Finland 13. - 15.5. 2005

 

Retailtech, Budapest, Hungary 1. - 2.6. 2005

 

Bransjetreff for bensinforhandlere, Oslo, Norway 23. - 25.9. 2005

 

Eu'Vend, Collogne, Germany 15. - 17.9. 2005

 

Equipshop, Kortrijk, Belgium 09. - 11.10. 2005

 

Anuga, Cologne, Germany 08. - 12.10. 2005

 

 

 

Det er blitt sagt at automaten (skal) produseres i et lavkostland.

Link to comment
Share on other sites

2006 blir året for TOM. Kommer Tyskland fortere enn antatt, kan det havne endel positivt i andre halvår dette året også.

 

2006:

 

1: Større salgsvolum i Japan, kan ikke medregnes noe særlig inntekt i 2005.

 

2: En større utrulling av TRC, dog tidligst andre halvår 2006.

 

3: Full utrulling av RVM's i Tyskland til gode marginer.

 

4: Utvidning eller innføring av pant i minst en stor stat i USA.

 

5: UNO markedsført 100%, og større salg av denne bør forventes. Utrulling hos Esso? By the way - konseptet?

 

6: "The full fledge", av kostnadskuttene til Skarholt vil gjøre seg gjeldende fra senest 1.1.2006(sikkert mye før).

 

 

Avslakking i de nye i-landene(Kina, India og Pakistan), fører til:

 

6: Krona ned, pga svakere oljepris. Tomra sier selv at 10% svakere krone = 20-30% større inntekt for Tomra. (Men, svakere råvarepris vil gi negativt utslag for collection & material handeling'n til Tomra i USA).

 

7: USA får kontroll på handelsunderskuddet + flere renteøkninger, fører til sterke dollar. Vil være svært positivt for USA salget til Tomra.

 

 

 

Det negative kan være, men hvor negativt er det?:

 

Bygging av fabrikk i Japan? Dyrt.....

Bygging av ny fabrikk for TRC, lavkostland? Fortsatt dyrt...

 

Begge disse 2 vil skrelle av på Q'ene, emisjon? Men markedet liker vekst, så betyr neppe allverden.

 

OSEBX frem mot 1.1.2007 halveres, pga hovedbestanden av index'n er basert på store sykliske verdipapirer(olje og energi og shipping) og vi vil få renteøkninger.

 

 

Gitt alt ovenfor klaffer, noe det trolig mest sannsynlig faktisk gjør, burde kunne gi kurser langt opp mot 70-80kr innen jul 2006. Bare inntjeninging til TOM om dette slår til, burde forsvare 90-95kr aksjen hvis den handles for PE på 20. Noe som burde være reelt sett i lys av den sterke veksten.

 

 

Så får vi se.... Kjøp aksjer; hold kjeft; og kom tilbake om ett år :huh:

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

.

 

SYRETEST KOMMENDE UKE FOR TOMRA-AKSJEN

 

Teknisk:

Aksjen nærmer seg kritiske nivåer, og denne uken kommer den store testen. For aksjen vil garantert ikke ligge rolig i kommende uke, siden den nå er nede på et meget viktig, og faktisk siste støttenivå. Det blir enten knall og fall eller kraftig rekyl opp fra nivået rundt 23,00. At aksjen blir liggende i ro ved dette viktige nivået ser jeg på som svært usannsynlig. Selv tror jeg vi får en kraftig rekyl opp fra støtten:

 

Se bare på RSI i chartet under. De gangene RSI har vært på disse nivåene, har det hver gang tidligere resultert i kraftige oppganger fra støtte. Det tror jeg vil skje igjen.

 

 

Fundamentalt:

Jeg er faktisk enig med vår venn Kris. :P Han oppsummerte den fundamentale situasjonen greit syns jeg i innlegget under. Men jeg tror mange av triggerne kommer nå i mai, og ikke så sent som i 2006. Dette er året for Tomra`s gjennombrudd, selv om aksjemarkedet fortsatt ser ut til å tvile sterkt på det.

 

aattTOM.gif

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...