Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Uten å oppfordre til eller gå ut i en ny åpen konflikt, vil jeg legge til at jeg ikke er enig i tidsperspektivet hvor 2006 antydes for de fleste triggere.

 

Når det gjelder Uno, så har den nok allerede blitt en hel del markedsført. Bl a har jeg tidligere kommet over brosjyrer både på engelsk (klart myntet på USA-markedet) og norsk. Salget vil kanskje ikke utgjøre enorme summer, men noe på både topp og bunn vil det jo generere. Produskjonen skjer som sagt på Q1 i lavkostland.

 

Når det gjelder TRC så har jeg tidligere fått mer eller mindre bekretet at heller ikke det produktet skal produseres i Norge, men i et lavkostland.

 

Salget på fredag, har nok en gang trolig sammenheng med utålmodige korte penger. En avklaring i løpet av mai, framstår for noen som en evighet. Noen ser ut til å ha satt april som en deadline, slik First antydet. Problemet er at når børsen åpner mandag kl 10, så er vi faktisk allerede inne i mai.

 

I tilegg så venter man ikke kun nytt fra Tyskland. At Tyskland går i orden, er nå ikke lengre tvilsomt. Det meste er i ferd med å falle på plass. Investeringene har startet, og om kun kort tid er nok de første ordrene for RVMs plassert. Selv har jeg antydet en stigning på 15-20 prosent så snart første ordre kommer, uansett størrelse. Så lavt kursen ligger for tiden, kan det raskt dreie seg om 30 prosent eller mer også.

 

Personlig synes jeg Japan virker minst like spennende som Tyskland. Det som kommer fram derfra kan være minst like lukrativt. Timingen er det som er avgjørende.

 

Som sagt er vi straks over i mai. Det som er bombesikkert, er at vi har aldri vært nærmere de gode nyhetene enn nå. Hvor mange dager unna de er, orker jeg ikke spekulere på. Men snart er vi rundt det hjørnet vi har vært like om å runde ganske lenge.

 

Det vedder jeg Lederhosene mine på! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Enig Pluss201... Mye av det vil nok komme allerede nå. Kanskje kostnadskuttene er bankers innen Q3 osv og New York fra sommeren. Men; i værste fall går det på den tiden jeg satte opp nedenfor. Og selv da, hvis det er værste fall, så synes jeg ikke investeringen på sikt virker sur i det hele tatt. Faktisk særdeles lukerativ. En joker kan være hvordan krona og dollaren oppfører seg.

 

Er noe redd for ytterligere avsetninger pga kutt osv, også dette med pris på bygging og produksjon av fabrikk for TRC/RVM i japan. Derimot hvis de outsourcer produksjonen til andre, og eneste de leverer selv er den sensoren de har utviklet, kan dette vært lurt frem til man ser behovet for TRC. Bygge ny fabrikk med null salg er ikke positivt. Outsourcer man, vil marginene være lavere, men skulle salget være labert - så har man ikke tapt noe.

 

Jeg orker bare ikke nye runder med avsetninger(kostnadskutt), og ytterligere penger som tas fra drift og settes i utvikling av produksjonsanlegg for TRC og i Japan som skal spise opp inntektene for 2006 ogå. Blir sliten av det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke det umiddelbart logiske i at produksjonen skal skje i Japan.

 

Så langt har ikke RVMs utover Uno vært foreslått konkret prosusert i andre land. Fabrikken i Finland ble lagt ned for noen år siden. TRC skal produseres i lavkostland. Jeg har heller ikke hørt Japan nevnt i den sammenhengen.

 

Utover det så blir det en del spekulasjoner og gjetninger. Nå tar jeg uansett fullstendig helg!

Link to comment
Share on other sites

Hei Kris

 

Tror du blander RVM og TRC? Tomra har nevnt at TRC sannsynligvis skal produserers i et lavkostland. Når det gjelder RVM for salg i Japan, har Tomra sagt at for å starte produksjon i Japan, er en produksjon på 1.000 RVM pr. år nødvendig for at det skal være mere lønnsomt med produksjon i Japan enn i Norge.

 

Tomra tenker TRC i England og RVM i Japan. Bakgrunnen for det er vel at RVM i Japan er et modent prosjekt, mens TRC er en pilot enn så lenge. Men det skal vel ikke utelukkes at TRC kan bli introdusert også i Japan om ett år eller to.

 

Jeg tror at Tomra tenker Polen m.h.t. TRC-produksjon, men intet er jo avklart. Vi får bare vente å se hva som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander ikke TRC. TRC fabrikk lavkostland, og mulig fabrikk for RVM i japan:) Men det vil uansett komme ekstra kostnader på dette, og jeg orker ikke mer svinn av drift på dette mens jeg er i aksjen... :huh:

 

Bygges det i Polen, kan jeg selv dra bort å se på byggingen. Det møkkalandet her skal de få billig av meg.

Link to comment
Share on other sites

God aften pante- nerds :-)

 

Følger "diskusjonen" her på forumet med et halvt øye; men har liksom ikke fått meg til å skrive så mye; jeg er jo en type som liker å være "uenig" - men det er ikke lett her! Anyway; dere som kjenner meg fra HO vet at jeg sitter rimelig tungt i TOM; til nå ikke noen større fornøyelse, selv om jeg har tradet meg unna de værste tapene. Jeg tror som de fleste her (alle?) at ting vil ordne seg iløpet av de neste 12 mnd. Håper og tror på en dobling av aksjekursen innen den tid. Det eneste som plager meg litt (antakelig grunnløst) er den politiske situasjonen i Tyskland. Og her håper jeg den godeste "TEKNIKERN" kan komme med litt input; er det ikke så at det er valg neste år (på bunderat, president og hele driten?); og isåfall når på året ? (I know, jeg kunne selvsagt sjekket dette ut selv, men det er helg og jeg er giddalaus...so pls forgive me:-)) Så vidt jeg har forstått ligger de rødgrønne med Schrøeder, Trittin og co mildt sagt dårlig an. Tror du "kamerat" Teknikern (hehe) at det finnes den ringeste mulighet for at en evt ny borgelig regjering vil være så fordømt uforskammet å oppheve panteloven ???

Andre bidragsytere er selvsagt også velkomne med nyttig informasjon!

Mange ivrige sjeler her!

 

Anbefaler også TOMRA- fansen til å kaste seg glupsk over Nokia. Selskapet har nettopp levert bunnsolid Q1 og nå nylig den feteste kolleksjonen telefoner kloden har sett (NSeries). Sitter like tungt her som Tomra.

SKÅL! (Og lever tomgodset i Tomra- automaten)

 

PS! Har hørt ekstremt mye negativt særlig om Repant - maskinene men også om WN - maskinene fra butikkfolk og kunder. Tror vi kan være rimelig sikre på hvem som er best på kvalitet ja :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vits å være uenig, bare for å være uenig. Skal man sitte her å være uenig for gøy? Tror du har kommet på ett tidspunkt hvor det er få som hakker på folk som er uenige på denne tråden, gitt det FAKTISK er substans bak uenigheten.

 

Ang spørsmålet ditt. Det må være flertall for det i BundesRat. Det at det skal på nytt stemmes om det, og panten skal fjernes blir neppe tilfelle. Da har butikkene allerede gjort sine investeringer, og det hadde blitt svært svært dårlig mottatt av handelsnæringen. Tror sjansen for at Russland invaderer er større..

 

Angående Nokia, så er ingenting sikkert. De har konkurrenter som Samsung, LG og Sony-Ericsson(som har gjort det farlig sterkt i det siste). Disse konkurrentene er av en litt annen kaliber enn Repant og WN vs Tomra. Det er derfor Tomra er ett kupp når det blir innført pant i nye land!

 

Samsung og LG er kjempe konsern, de kan presse marginene kraftig på telefoner. Det koster dem ingenting å lage telefoner. Finland er nok billig, men kan det sammenlignes med Taiwan og Korea?

 

Nokia's N-Gage, også en flop. De er ikke der de var desverre....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne valgt å ignorere innelegget fra Kris (noen som vet hvor gammel han er?? sorry - kris - men du tåler såpass), men - litt frisk diskusjon er jo ikke så dumt :-)

 

Det jeg er LITT redd for er selvsagt at industrien skulle komme til å utsette sine investeringer til ETTER valget. Nå er jeg altså litt usikker på NÅR valget er (neste år, men vår eller høst?), men tror og håper som dere alle at det går greit. Noen ny informasjon kom du dog ikke med på dette området Kris (bombe).

 

Vedr. Nokia så er det et selskap som sitter med 1/3 av verdens mobiltelefonmarked. De har marginer som alle misunner dem. De har bevist at de takler konkurranse bedre enn de fleste. Selskaper som Siemens og Sony sliter. Motorola og Samsung er kommet for å bli, men har ikke i nærheten av marginene til Nokia. Så var det prisingen da; en pe på 15....; bare sitt på gjerdet du - men jeg kjøper som bare f!

Vedr. Tomra har de foreløpig ingen reell konkurranse. Det kommer selvsagt, men forhåpentligvis ikke før Tomra alt har rukket gjøre seg fete i Tyskland, England, Japan og USA....Først da får vi de svarene vi leter etter mht langsiktig suksess i et åpent marked.

 

Men, alt i alt, jeg har stor tro på Tomra og satser frisk, dog vel vitende om at risikoen er høy. Enkelte andre her virker noget naive. Men, vi er alle i samme båt folkens!

 

PS. Kris: Gjør deg selv tjenesten å sjekke Q1 tallene til Nokia, SE, Siemens, Samsung, Motorola og LG. Hvem sliter og hvem tjener penger ? Svar: Nokia og Motorola tjener fett; Samsung og LG akseptabelt, SE nesten ikkenoe og Siemens taper så det svir. Hvem gjør det farlig bra sa du? Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Mongstad..

 

Om du ignorerer meg spiller liten trille... hva kan jeg si; jeg er godt vant til akkurat det.

 

Risikoen i TOM på dagens nivåer, på sikt, er ikke allverdens. Men Tomra er ikke den mest risikofrie aksjen heller. En mer volatil aksje på hovedlisten er det få av(sett bort fra shipping) Mongstad; man blir betalt for å ta risiko, som du sikkert vet.

 

Telefonmarkedet er ganske mettet. Det eneste markedet fremover, i mine øyne, er fornyelsessyklusen, og nedskalerte mobiler til østeuropa som knapt er verdt en krone. Skal de begynne å selge telefoner til Afrika? Nokia har levert ett par kvartal siste tiden, med 10-15% fall etterpå.. Kjøp billig, selg på fair price. Angående Tomra. Hadde det ikke vært for Tyskland, Japan og England, så hadde fair price vært på dagens kurs. Risikoen ligger i hvor stort det tyske markedet egnetlig er, og om england og japan faktisk blir noe av. Ledelsen er positiv, så jeg får høre på de.

Bonus i mellomtiden er svakere krone, sterkere dollar, og kostnadskutt:)

 

Men akkurat angående den krona. Jeg har snakket med makroanalytikerne til DnB og de ser en styrking av krona mot sommeren. Oljen må ned, og gjerdrem må holde løftet sitt om at han IKKE vil være først i køen av EU bankene til å sette opp renten. Først da vil krona svekke seg på sikt i forhold til andre valutaer. Men nok om det her... Vi har alltidskostnadskutt skulle ikke valutabildet forandre seg, men tipper ting er annerledes neste år allerede.

 

 

Oppdatering:

 

Samsung driver med svært mye, og ikke bare mobiltelefoner. Gjør mobiltelefondelen av selskapet det så dårlig? Siste 3-5årene har selskapet gått fra å være ett noe "billigmerke" til å fremstå som kvalitet. Jeg ville sett på de som en verdig konkurrent. Nokia har nå 1/3 av markedet? De hadde vel nærmere 70-80% for ikke så altfor lenge siden? Men jeg vet ikke så mye.. Jeg hadde ikke kjøpt aksjen, PE på 15 er kanskje t.o.m i overkant for ett firma på størrelse med Nokia somikke vokst nevneverdig siste årene akkurat. Ikke at TOM er noe bedre.. Jeg er skeptisk.. Men jeg tar mye feil jeg; vi får se. Nokia blir det ikke på meg.:D

 

SE: Har gått fra ekstreme underskudd, til å levere gode tall. De leverte "enormt" bra nå siste kvartal. Dessuten, se rundt deg. Jeg ser nesten flere SE telefoner, enn Nokia. For 5-10år siden var det helt annerledes. Da var det Nokia Nokia Nokia. Glansdagene er over...

 

Lykke til....

Link to comment
Share on other sites

Demningen brister....

 

German recycling program a model of success

By Observer Staff

Apr 30, 2005 - Vol. VIII Issue 17

 

waste_management.jpg

Mr. Frank Mann, German Ambassador to Yemen ® supports strongly the project of waste management.

 

 

...

The German Packaging Ordinance has attracted considerable interest internationally, and countries like Austria and France modeled their own national strategies on it. On 12 January 2005 the German federal governmental adopted an amendment simplifying the deposit on drink cans.

 

 

mer på link

Link to comment
Share on other sites

masthead_news.jpg

 

 

Saturday, April 30, 2005

 

 

 

Stores to provide beverage container redemption

 

Star-Bulletin staff

citydesk@starbulletin.com

 

Beverage container redemption programs will start at four Foodland stores and a Sack 'n Save on Oahu next week, beginning with Ewa Beach.

 

Two Foodland stores on Maui also will offer redemption programs starting May 18.

 

The stores will give customers vouchers for cash or in-store payments in exchange for recyclable bottles or cans. The vouchers must be used within seven days.

 

On Oahu, redemptions can be made from 10 a.m. to 4 p.m. at five stores:

 

 

» Mondays at Foodland in Ewa Beach.

» Wednesdays at Sack 'n Save near Aloha Stadium.

» Thursdays at Foodland on Beretania Street and in Laie.

» Fridays at Foodland in Kaneohe.

 

Meanwhile, Maui's Pukalani Foodland will offer a redemption center Mondays starting May 18. Foodland in Kihei will accept recyclable items on Thursdays. Both programs will be offered from 10 a.m. to 3 p.m.

"We hope that providing convenient locations and an easy redemption process will encourage more consumers to recycle," said Jenai Wall, chairwoman and CEO of Foodland Super Market Ltd.

 

Redemption will be available both with reverse vending machines and bulk weighing.

 

link

 

 

mere her

Link to comment
Share on other sites

M. Mongstad skjelver i buksene for det forestående Bundestagvalget i Tyskland ( i 2006). Etter mitt syn er det over 80% sannsynlig at Schrøder/Fischer må gi fra seg makten til Merkel og CDU/CSU neste år. Det er med andre ord svært sannsynlig med en koalisjonsregjering mellom CDU/CSU og FDP i perioden 2006-2010. Pantemotstanderne i Tyskland har tidligere nettopp satset på å trenere Dosenpfand helt til vi får et regjeringsskifte i Tyskland. Merkel og CDU har tidligere (sommer 2004) sogar flagget Dosenpfand som en av de viktigste kampsakene foran Bundestagvalget i 2006 - selvfølgelig med det mål å fjerne panteloven. Dette kan selvfølgelig teoretisk skje, men ingen tror lenger på et slikt scenario. Behandlingen i Bundesrat høsten 2004 tok livet av drømmen om å fjerne Dosenpfand-loven i Tyskland. Det er to grunner til dette:

 

1. For det første har CSU (som holder til i Bayern) gjort det krystallklart at de ønsker den nye panteloven (i motsetning til søsterpartiet CDU). CSU vil aldri godta at en regjering bestående av CDU/CSU/FDP går inn for å fjerne panteloven.

 

2. Om den den nye tyske regjeringen MOT ALLE ODDS skulle gå inn for å fjerne panteloven, vil Bundesrat nekte å sanksjonere et slikt lovforslag. Vi får med andre ord en motsatt situasjon av hva som var tilfellet høsten 2004 - Bundesrat vil nekte regjeringen og Bundestag å fjerne panteloven. Dette vil delstatene Bayern, Thuringen, Sachsen etc. sørge for.

 

For hver dag som går er vi en dag nærmere en realisering av det tyske markedet for Tomra. Det mest pessimistiske meglerhuset har kursmål 19 på Tomra. Kursen står nå i 23. Med andre ord en fallhøyde på mindre enn 20%. Det blir ikke jeg skremt av. Slik jeg ser det har omtrent alle andre selskaper på Oslo Børs en betydelig større fallhøyde enn 20%.

 

Siden det første positive Bundesratvedtaket i høst, har alt gått på skinner i Tyskland for Dosenpfand/Tomra. Om den tekniske bunnen i Tomra skulle falle ut (og Teknikern selger seg ut?), står jeg klar til å mangedoble min innsats i papiret.

 

ICH BIN EIN BAYER!!! :D :D :D

 

JEG FØLGER STOIBER I TYKT OG TYNT! SÅ LENGE STOIBER SIER DOSENPFAND, SIER JEG TOMRA!!!

Link to comment
Share on other sites

Denne ble kjent for noen uker siden. Siste setning vet jeg ikke om alle har fått med seg. Det er ganske åpenbart at det svenske regelverket med dette gjør det samme som Tyskland har gjort. Alt skal selges med pant, import for salg uten pant er og blir forbudt.

 

Ny panteordning i Sverige

 

27.04.08: Den svenske regjeringen har besluttet at det skal bli forbudt å selge drikker i flasker som ikke kan pantes. Vedtaket gjelder fra årsskiftet. Meieriprodukter og juice er unntatt fra regelen.

 

«I dag är det svårt för konsumenter att skilja mellan stålplåtsburkar som inte omfattas av pantsystemet och aluminiumburkar som gör det. Det är frustrerande att lämna in ett antal burkar och endast få ut pant för vissa av dem», säger miljöminister Lena Sommestad.

Det svenske Miljødepartementet skriver i en kommentar til loven at «Det blir förbjudet att sälja drycker i flaskor och burkar som man inte kan lämna tillbaka utan att få en pant eller premie. Den som säljer en flaska eller en burk som inte är märkt med en symbol som visar att den ingår i ett godkänt retursystem ska betala en miljösanktionsavgift».

Det nye retursystemet innebærer bl.a. at det blir slutt på importerte billigbokser, som bl.a. selges over en lav sko til norske «Harry» kunder på svenskehandel.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke årskifte er dette? 2005/06?

 

First sier at 1997 generasjonen i Sverige og 99 generasjonen i Norge er klar for utskiftning. Vil kanskje komme i henhold til da de nye og utvidede pantereglene neste år(i Sverige). Q1 06, sterkt?

 

Bare Tyskland begynner å rulle nå. Sikkerhetsmerking og ordrer, så er grunnlaget ut året lagt. 35nok, en mnd etter første tyske ordre, og deretter 45 til jul, når inntjeningen faktisk har falt på plass, helst med en positiv nyhet ang Japan...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje Tyskland blir ett vendepunkt; at nå kommer pant i østerrike, england og frankrike?. Får håpe det kommer fort i såfall. Når skal det avgjøres om det blir innført pant i Østerrike?

 

IT sektoren hadde sin boble i 2000, olje har bobletendenser nå, hvertfall i de små selskapene. Miljøvern? boble, kommer vel det også... Det er alltid noen trender i markedet som går bedre enn andre. Er egentlig bare å være svært langsiktig i TOM så ordner det seg nok. Men begynner vel å bli lei av ventingen, får håpe ting drar seg sammen nå, skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

lilha_logo.gif

 

Posted on: Saturday, April 30, 2005

 

.....

Bottle law assistance

 

The measure to spur the state's "bottle law" sets aside up to $3 million from the deposit fund for retailers who install recycling centers at their stores, or hire someone to do so, by Dec. 31. Retailers would be eligible for rebates of between $30,000 and $90,000 per store.

 

The bill also sets aside an additional $3 million that would be available to recyclers, nonprofits or other groups who want to establish recycling centers.

 

Ed Thompson, executive director of the Hawai'i Food Industry Association, estimated that it costs about $25,000 for each reverse vending machine, and said he expects each vendor would need at least three machines, one each for plastics, glass and aluminum containers. :D

 

link

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir med ikke med Tomrahistorikk...

 

Hvem husker ikke 15.10.04. Den stigningen den dagen på 18%(og de påfølgende 2 mnd) kom HELT uten ordre eller bestillinger av noe slag. En meget viktig avgjørelse ble banket igjennom, javel, men det det skapte kun forventninger.

 

Sier mye om det potesiale denne aksjen har.

 

Dette blir småtterier mot hva man vil oppleve når det virkelig løsner..

 

DA BLIR DET BRATT! :rolleyes:

 

 

My Webpage

Link to comment
Share on other sites

USA

 

Forrige uke vedtok vedtok Conneticut å utvide panteordningen. I de kommende uker skal delstatene Michigan og Massachusettes avgjøre om de skal gjøre det samme.

 

I Massachusetts så støtter den republikanske guvernøren Romney forslaget:

 

Romney also endorsed expansion of the state's "bottle bill" to add fruit and sports drinks as "deposit containers" which can be exchanged for cash. Non-deposit containers outnumbered deposit containers by a ratio of 4 to 1 in sampling from trash collected during the 2003 Charles River cleanup, according to the Mass. Riverways Program

 

http://www.southcoasttoday.com/daily/05-05...05/b04sr467.htm

 

.

Link to comment
Share on other sites

Et spenningsmoment er om Orkla fortsetter å øke sin portefølje i Tomra.(vi får nok den nye aksjonæroversikten en av de første dagene)

 

Orkla hadde altså 3mill aksjer/1,7% 18.04.

 

Det spekuleres i om Orkla kan sitte på oppmot 4%, inkl. pensjonsfond/+andre større poster.

 

De uttalte bla på fredag at så/ser etter nye selskaper som kunne være aktuelle å gå inn i, evnt oppkjøp, spesielt innen industri.

 

Selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, men om det skulle vise seg at Orkla forsetter med øke beholdningen og kanskje blir den nest største aksjonæren, vil slike tanker kunne få mer næring.

 

Som kjent er jo den mangeårige konsernsjefen i Tomra, Svein Jacobsen(fra 88-95) i Orklastyret, og i Tomrastyret.

 

Sikkert noen her som har noen tanker rundt dette? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...