Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

Voldsomt mange spekulasjoner som går for seg for tiden.

 

Om Orkla er vel det å si at de har siklet på noe tyngre industri tidligere. Folketrygdfondet har sittet med en sperrende 10% av aksjene i halvannet år nå. Klasker Orkla 20-25 mrd i bordet, så gjerne for meg. :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Vi får se om de fortsetter å øke. Spørs om Trygdefondet på plass 1, vil tillate noe oppkjøp på dagens nivå. Skulle noen by 35-40kr aksjen, så blir det vel fristende for mange å selge. Det er hele problemet i det norske segmentet. Man selger på noe som gir "små" gevinster på kort sikt. Tomra på noen års sikt, kan gi mye mer avkastning enn det. Særlig i Norge er dette ett problem. De fleste store, sistnevnte var Amersham, forsvinner av OSE og på utenlandske hender.

 

Skulle noen kjøpe opp TOM for 40kr aksjen i nærmere fremtid, og det blir tillatt av de andre aksjonærene er dette trist. Gi selskapet 2-3år fra nå og man vil få utbytter og mye mer per aksje enn det.

 

Sett på 10-20års perspektiv, så kan TOM og miljøvern være gjeve saker. Som jeg skrev i tidligere innlegg. Trendene i markedet blåser visse aksjer til værs. Nå er det olje. Etterhvert er det miljøvern og gjenvinning sin tur.

Link to comment
Share on other sites

Nei, fy fader. Hvis det kommer noe som helst bud på Tomra dette året her, under 65-70kr aksjen, som faktisk blir godtatt, så blir jeg lite blid. Kan høres teit ut i manges øyne når vi i dag ligger på 25kr. Men vent å se. Det vil dra seg til kraftig mot jul, og enda mer i 2006(det ligger da i kortene at japan og england kommer som planlagt).

 

Det er viktig å ikke tenke for kortsiktig(griskhet osv). Men å skrike om det på AF er vel nyttesløst.... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

.

 

Tyskland - Viktig endring denne uken

 

En viktig forskjell intreffer i Tyskland den kommende uke. Da gjøres panten enhetlig. Det vil si at det blir en flat 25 cent pant på alt. I dag er panten på glassflasker kun 8 cent, mens den på store glassflasker er 15 cent. Siden butikk-kjedene er svært fokusert på pris, har dette medført at det nesten ikke har vært engangs-emballasje i butikkene, hvor panten har vært 25 cent. Så selv om flerbruksemballasje har vært mere tungvindt, har kjedene allikevel valgt dette, siden panten er kun 1/3-del av engangsemballasjen. Dette endres nå i kommende uke.

 

Dette medfører at kjedene nå vil innføre engangemballasje igjen, siden panten nå blir enhetlig på 25 cent. Og økt andel av engangsemballasje, medfører økt behov for panteautomater. De gode nyhetene rykker stadig nærmere, selv om aksjekursen ikke akkurat reflekterer dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei, fy fader. Hvis det kommer noe som helst bud på Tomra dette året her, under 65-70kr aksjen, som faktisk blir godtatt, så blir jeg lite blid. Kan høres teit ut i manges øyne når vi i dag ligger på 25kr. Men vent å se. Det vil dra seg til kraftig mot jul, og enda mer i 2006(det ligger da i kortene at japan og england kommer som planlagt).

 

Det er viktig å ikke tenke for kortsiktig(griskhet osv). Men å skrike om det på AF er vel nyttesløst....  :unsure:

38749[/snapback]

Ja hadde vi enda ligget på 25, Kris..................

Vi ligger såvidt på 23.............. :(

Må klype meg i armen når jeg ser på fredagens kursutvikling..........

(og volumet steg i takt med kursnedgangen utover dagen.... for så å ende på LOD)

Link to comment
Share on other sites

Northern..

 

Ta det rolig... Ting kan gå både 1 og 2 ganger på 3-4mnd.. De små selskapene kan dobles på 2 dager av og til. Det vil ikke skje med TOM da den er overanalysert. Men dette kommer til å gå bra. Jeg er ikke den som løper rundt og er spesielt positiv uten grunn... du kan ta mitt ord på at vi er mye høyere til jul og VELDIG mye høyere til jul 2006.

Link to comment
Share on other sites

.

 

KABURA

 

Jeg skrev om glassflasker. Vil du vite mer om dette, kan du jo lese denne artikkelen.

 

http://www.abendblatt.de/daten/2005/04/30/428251.html

 

Pr. i dag er det differnssiert pant i Tyskland. 8 og 15 cent på glass (under/over 1,5 liter). På engangsemballasje som bokser og plastflasker er panten 0,25 og 0,50 cent alt etter størrelsen (under/over 1,5 liter.)

 

Fra neste uke blir det enhetlig pant, dvs. 25 cent på alt.

 

.

Link to comment
Share on other sites

Nei, fy fader. Hvis det kommer noe som helst bud på Tomra dette året her, under 65-70kr aksjen, som faktisk blir godtatt, så blir jeg lite blid. Kan høres teit ut i manges øyne når vi i dag ligger på 25kr. Men vent å se. Det vil dra seg til kraftig mot jul, og enda mer i 2006(det ligger da i kortene at japan og england kommer som planlagt).

 

Det er viktig å ikke tenke for kortsiktig(griskhet osv). Men å skrike om det på AF er vel nyttesløst....  :unsure:

38749[/snapback]

 

Som sagt tidligere, alt kan kjøpes hvis prisen er riktig:)

 

Hadde solgt meg for 50NOK aksjen jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde du virkelig det? Jeg har forståelse for at det virker som en og annen aQru. Hvis du ser bedre investeringer så er det sefølgelig en grei greie å selge på 50 i morgen og så kjøpe inn i noe annet. Men på litt sikt, er virkelig dette en vinner. Jeg ser det ganske klart at vi vil gå over 50 i løpet av 2006. Men England og Japan må klaffe; men det tror jeg det gjør også. Ledelsen er svært positive; de har ingen grunn til det hvis de mente det skulle mislykkes.

 

På veien får vi kostnadskutt, salg av Uno, forhåpentligvis enten svakere krone vs euro eller svakere krone vs dollar. Får vi begge deler, er det toppen av lykke. Men det vil ta tid, ikke før 2006. Tipper krona vil være ganske svak i første kvartal 06, da presset fra sommertrafikken(oljen lav) ikke har begynnt å tilta, og Kinaveksten kan rett og slett ikke fortsette som det har gjort, selv om mange mener dette. Men oppgang i renter vil trekke opp krona. Får håpe Greenspan til uka gir uttrykk for å øke rentetakten.

 

Det ligger en ekstra godbit skulle det åpne seg i USA også.

 

I bunn å grunn, jeg ville ikke solgt på 50, står den i det til jul. Vi får se hvordan det utvilker seg... Sitt hvertfall over 1.1.2006; så får du siste riskfradraget. Det gjør noen kroner det også.

 

(uansett, et bud som ikke går igjennom er ikke negativt:) Askjonærene vil få ett "hint" om verdiene til selskapet og aksjen vil prises deretter)

Link to comment
Share on other sites

Et spenningsmoment er om Orkla fortsetter å øke sin portefølje i Tomra.(vi får nok den nye aksjonæroversikten en av de første dagene)

 

Orkla hadde altså 3mill aksjer/1,7% 18.04.

 

Det spekuleres i om Orkla kan sitte på oppmot 4%, inkl. pensjonsfond/+andre større poster.

 

Som kjent er jo den mangeårige konsernsjefen i Tomra, Svein Jacobsen(fra 88-95) i Orklastyret, og i Tomrastyret.

 

 

Nå er spenningen over for denne gang. :D

 

Kjøper i Tomra

 

Orkla har kjøpt seg klart opp i panteselskapet Tomra den siste tiden. Bare DnB Nor-konsernet, JP Morgan og Folketrygdfondet har flere Tomra-aksjer.

 

 

Jevnt og trutt har Orkla samlet Tomra-aksjer de siste ukene. Dette skriver Finansavisen mandag.

 

På en aksjonærutskrift fra fredag har Orkla 5,33 millioner Tomra-aksjer. Det gir selskapet en andel på 3 prosent.

 

Bare Folketrygdfondet, DnB Nor-konsernet og JP Morgan er større enn Orkla på eiersiden. Folketrygdfondet har 10,6 prosent av aksjene i Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Interessen fra Orkla er ikke overraskende og de vil nok fortsette å kjøpe ytterligere. Ifm med fratrenden til Thorsen kommenterte Opsahl at selskapet var inne i en industriell fase og ser vi på Orkla ser kan de industri og merkevarebygging. Men det kan være flere naturlige kjøpere til Tomra. Jeg har selv vært inne på at Tomra ville være en god oppkjøpsmulighet for GE. De har cash, har en oppkjøpsstrategi, er industrielle og kan drive teknologi. Dette for å si at det ikke bare er Orkla.

 

Alle forstår at Folketrygdfondet ikke har veldig lyst til å selge. De vil jo ikke selge noe med den investeringsuniverset de har. Men, en industriell vil ha en horisont til å godta at de har en medinvestor en periode før de kommer til enighet etter at de har gjort beslutning om å stryke børsnoteringen. Det er her Orkla med sitt kontaktnett har et betydelig fortrinn. De er norske og kan sluke selskapet lett uten videre (ramme på 12-15mrd) og kan håndtere en periode med en minoritetseier evt. komme til enighet med FT om løsning. Etter min vurdering er ikke FTs andel en blokkering, men et hinder. Og et relativt hinder ift. hvem kjøper er.

 

Kommer flagging denne uken? Ingen umulighet med dagens kurs. Det virker som Orkla har økt takten ettersom kursen faller. Men det er en kort uke.

 

Så til de som mener jeg er pro et oppkjøp. Nei. Jeg har stor tro på selskapet og mener gevinsten blir for liten ift. en premie selvom den bør være høy for at det skal lokke. Potensialet er stort og velkjent. Og det siste taler også mot et oppkjøp. Mine planer går er nok tilsvarende som andre her på forumet. Men ettersom kursen faller vil det alltid bli snakk om oppkjøp da premien for en budgiver totalt sett blir lavere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte med det, baard.p! :)

 

Spennende å se den videre utvikling. Det er ganske markerte økninger også dette her.

Bør ikke bety noe annet enn en investering på vanlig måte. Men, det kan jo også bety en videre utvikling mot oppkjøp, jeg sier KAN!

 

Burde uansett være positivt for aksjen. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Kjøper i Tomra fra iMarkedet

 

 

Orkla har kjøpt seg klart opp i panteselskapet Tomra den siste tiden. Bare DnB Nor-konsernet, JP Morgan og Folketrygdfondet har flere Tomra-aksjer.

 

 

162235.jpg

 

Jevnt og trutt har Orkla samlet Tomra-aksjer de siste ukene. Dette skriver Finansavisen mandag.

 

På en aksjonærutskrift fra fredag har Orkla 5,33 millioner Tomra-aksjer. Det gir selskapet en andel på 3 prosent.

 

Bare Folketrygdfondet, DnB Nor-konsernet og JP Morgan er større enn Orkla på eiersiden. Folketrygdfondet har 10,6 prosent av aksjene i Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man går inn på Tomra.com har ikke ”Ownership structure" blitt oppdatert! Noen som har link til den oppdaterte?

 

Hadde vært spennende å se om også Nordstjernen Holding har kjøpt seg videre opp. :) Hvilken effekt tror dere nyheten vil ha i dag?

Link to comment
Share on other sites

Orkla + Tomra

 

Bare en liten spekulasjon. Orkla har etablert en special metal division, med Borregaard, Elkem og Sapa. Skal Tomra inn her?

 

Hadde ikke forundret meg om vi ser Orkla øke kraftig i Tomra fremover. Kanskje både 10-20-30% eierandel. Regnegutta i Orkla har nok ikke kommet frem til Tomra som en oppkjøpskandidat uten grunn.

 

PS: På et tidspunkt i 2000 (tror det var 2000) så hadde Tomra jevnstor Markedsverdi med Orkla.

Link to comment
Share on other sites

Tomra oppdaterer "owner ship structure" med ujevne mellomrom, siste utskrift der er vel fra 18. april fortsatt. Det er visst bare å ta Imarkedes ord for at Orkla har 3% - de mangler bare 97% nå. :P

 

Litt volum på kryssingene før børsåpning i dag. Over en halv mill så langt. 538541 for å være nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

DnB Nors 8 aksjetips

 

DnB Nor Markets har oppdatert sin portefølje. Her er ukens åtte aksjetips.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (2.5.05 09:58)

 

 

DnB Nor Markets foretar ingen endringer i sin anbefalte portefølje denne uken.

 

 

 

Følgende aksjer inngår i porteføljen:

 

 

 

Fast Search & Transfer

Stolt-Nielsen

Norsk Hydro

PGS

Schibsted

Tandberg

Tandberg Television

Tomra

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=181152&cat=116

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier det igjen... Det er ikke positivt hvis Orkla skal kjøpe opp Tomra i dag. Orkla sier selv deres hovedfokus er å fokusere på de oppkjøpene som allerede er gjort. Derimot, kommer Tomra med et bud ut i 2006, så er det OK for min del. Aksjen selges jo pokker meg til spotpris, hvis man ser mot fremtidig salg i Tyskland og mulighetene fremover med litt perspektiv. Helvetes markedspsykologien. :angry:

 

Jeg synes forøvrig det er synd uansett... Tomra bør forbli børsnotert.

 

 

 

Overskriftene hvis Japan og England kommer, kan bli hyggelige.

 

"TOMRA TILBAKE I VEKSTSPORET"

 

"TOMRA DOBLET RESULTATET" osv osv..... det vil ikke gå upåaktet hen!

Link to comment
Share on other sites

Det gikk noen utsagn på St i helgen om at Tomra ville bli vraket i DNB`s

portefølge, men som mange utsagn ellers var det bare tull.

 

Så om speklasjoner rundt Orkla / Tomra. Er det noen som vet vilket meglerhus

som handler for Orkla ? Eller fordeles det på flere.

 

Ser frem til en god periode for Tomra med nyheter og store aksjeoppkjøp av aktører som nå etter vært vil henge seg på . Det kan se ut som om oljen har mistet noe fokus og det vil klart hjelpe til.

 

Dette blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Orkla hamstrer Tomra

 

Orkla kjøper seg tungt opp i Tomra, og er nå tredje største aksjonær.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (2.5.05 11:00)

 

 

Orkla har klatret kjapt oppover aksjonærlisten i Tomra de siste ukene, og er oppe i 5,33 millioner aksjer, tilsvarende tre prosent, skriver Finansavisen, og vil til en aksjonærutskrift per mandag. Dermed er det bare Folketrygdfondet og J.P. Morgan som er større enn i Tomra.

 

Tomra-aksjen er en av vinnerne på Oslo Børs i dag, med en oppgang på tre prosent til 23,80 kroner så langt.

Dette priser Orklas eierandel til nærmere 127 millioner kroner.

 

 

 

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=181171&cat=100

Link to comment
Share on other sites

De hotteste aksjene

 

Her er listen over de heteste aksjene i april.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (2.5.05 13:54)

 

 

 

International Gold Exploration var den mest populære aksjen hos nettmeglerne Nordnet, NetFonds og Skandiabanken i april. Ifølge Nordnet ble det registrert hele 23.931 transaksjoner i IGE-aksjen i april.

De ti mest populære aksjene i april blant privatinvestorer var:

 

IGE

Frontline

DNO

Petrolia Drilling

Jinhui

Ementor

CanArgo

Tomra Global Geo Services

Altinex.

 

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=181205&cat=100

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...