Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

Det Tomra sier om utbytte er:

 

 

Det utbetales nå på onsdag og KAN være på konto samme dag(på ettermiddagen),senest fredag 06.05.05.

 

 

Så da er det bare å handle igjen!!( om det tar av litt innen den tid, så for heller det gå!)

 

:D

 

 

Tror dere utbytte vil være på konto til fredag?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

De favorisererer ihvertfall ikke Tomra sin løsning :angry:

Ut med de !

PRESSEMELDING:

 

Handel und Industrie arbeit zur Zeit unter Hochdruck an einem bundeseinheitlichen Rücknahmesystem.

 

Meldingen er fra en systemleverandør av clearing og sikkerhetsmerking. Leverandøren beskriver sitt system foran viktige avgjørelser i AGVU.

 

http://pressemitteilung.ws/node/view/2327

.

38841[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Noen later til å tro at Tomra kan bli favorisert hvis AGVU velger en spesiell clearing eller sikkerhetsmerking. Dette er det reneste sludder.

 

For det første vil aldri tysk konkurranserett (eller EU rett) tillate at en leverandør blir favorisert. For det andre vil Tomra`s lesesystem takle etthvert system. Tomra har allerede alle kjente lesesystem på sin "short-list"

 

Det spiller derfor overhode ingen rolle hvilket system som velges. Poenget er bare at det velges et system, samme hvilket, slik at vi kan komme inn i neste fase: Ordrefasen :D

Link to comment
Share on other sites

First mener hvertfall at det vil være stor fordel om Tomra's teknologi blir valgt.

 

Hvis Tomra får rettigheter på noe lisensinntekter osv, hvis ISY-Phand tas i bruk, så er dette også med å på å dra i positiv retning.

 

Det ble sagt at det koster 20-30 000kr ekstra for Tomra per maskin hvis ISY phand ikke blir valgt. Hvis det er tilfelle(men høres rart ut) mister Tomra marginer på dette, og mulig markedsandel, da de allerede er blant de dyreste.

 

Om det IKKE skulle ha noe å si for Tomra hvilke system som blir valgt, så tenker ikke markedet mer rasjonelt enn at det vil tro det er svært positivt skulle det komme børsmelding om ISY-phand valgt. Tipper den går dobbelt så mye på nyheten om at Tomra's teknologi blir valgt som sikkerhetsmerking og ikke noen andres. Kan også være det blir fall den dagen, hvis ett annet merke blir valgt.

 

Jeg står hvertfall på at Tomra's teknologi er det som må bli valgt for å få maks ut av Tyskland for firmaet... men krangle noe på det er uaktuelt. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Kris

 

Beklager, men nå har du fått feil info fra en eller annen.

I tillegg til de poenger jeg nevnte under, så understreker AGVU i sin pressemelding av 6.januar 2004, at det skal velges et konkurranse-nøytralt og åpent system som ikke diskriminerer noen.

 

 

Dette er ikke verdt å diskutere.

Link to comment
Share on other sites

Ring Strømstad da, og hør hva begrunnelsen hans er for at det skal være til så stor fordel for Tomra om Tomra/Bundesdrukeri blir valgt.

 

Vi får se hva som skjer. Nok om d

 

Jeg synes forøvrig det er verdt å diskutere, man fasiten får vi snart. Hvis Tomra's teknologi blir valgt også her, så gir det jo signaler utover. Det kan hvertfall ikke svekkes Tomra's posisjon, selv om det er av mindre betydning. Men kaster in håndkleet her, så får vi se hva tiden bringer..

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye omtalte ISY-Pfand systemet: Blir holdt som favoritt til å bli valgt.(vet at dette ikke er noen nyhet altså..)

 

Om det blir det og hva det måtte bety for Tomra, er det jo delte meninger om.

 

 

Deposit label

 

Safeguarding deposits is a must: Numbers & Facts

 

The obligatory deposit in Germany will affect about 14 billion beverage packagings a year. With a deposit of 25 cents (or 50 cents as of 1.5 liters), this amounts to a deposit circulation of more than EUR 3.5 billion a year.

 

Safeguarding the system from misuse – e.g. through import of foreign beverage packagings without deposit – thus is essential.

 

Bundesdruckerei has the solution: ISY-Pfand® Integrated System for Deposit Security ISY-Pfand® protects the trade, the system operator and the consumer against deposit fraud.

 

 

pfandwert_2.jpg

 

Deposit label

 

Integration in bottle labels and beverage cans with visual security features

 

Application of the high-security features on all materials (PET, cans and glass)

 

Application of the high-security features on all label types (PP, PET, PS, paper)

 

Support by the application technology, mainly intended for the bottling plant

 

No involvement concerning the design required by the bottling plants

 

Access to established industrial standards with well-known technology partners

 

Visual features recognisable for consumer and return location

 

Data exchange via defined interfaces of bottling plant and return machines

 

Additional information integrated regarding deposit clearing

Link to comment
Share on other sites

Siden det faktisk er konkurranse om å få sitt system valgt, altså sikkerhetsmerking, så må det jo være en relativ grei oppside ved å få sitt system igjennom? Bare sånn, helt enkelt sagt.

 

Blir spennende, får håpe på avgjørelse på Fredag.

Link to comment
Share on other sites

Kris. Hva er det egentlig du snakker om når du skriver dette:

 

"Jeg står hvertfall på at Tomra's teknologi er det som må bli valgt for å få maks ut av Tyskland for firmaet..."

 

Tomra skal ikke drive med clearing eller sikkerhetsmerking. Det har allerede Tekniker'n fortalt deg.

 

Tomra er med i grupper for å drive rådgivning/bistand overfor myndigheter og fagmiljøer om systemer og pant på generell basis. Det kan de gjøre fordi de har erfaring fra mange år i flere markeder. Og de er verdensledende...

 

Derfor ønsker også tilbyderne av clearing og sikkerhetsmerking å teste sin teknologi på Tomras maskiner. Men det er ikke Tomra sin teknologi.

----

Jeg synes også det er nødvendig å få frem i en tråd som dette, at Nordstjernen lenge har hatt 1,3M aksjer i TOM.

 

Når det det nå har fremkommet i media at Orkla har øket sin aksjepost med 2,3M aksjer siden 18.04, så er disse aksjene fra Nordstjernen inkludert i dette. Den reelle økningen er altså 1M.

 

Bare så vi er enige om fakta....

Link to comment
Share on other sites

TOM – Teknisk vurdering

 

Det er pt. ingen sterke signaler i chartet, men det er noen små oppløftende tegn, og et stort viktig poeng. La oss ta de små oppløftende tegnene først:

 

Vi fikk i dag et langt, hvitt stick opp i candlestick-chartet. Dette kom fra et kritisk støttenivå ved 23. For den kortsiktige utviklingen var det viktig at vi fikk en sterk rekyl opp fra det særdeles viktige 23,00 nivået. Dette forteller oss at støtten fortsatt er inntakt, og at kjøpsinteressen på det nivået er sterk og salgsinteressen liten. Hadde nivået blitt brutt, kunne vi sett kurser under 20.

 

Ett langt, hvitt stick i candle-chartet indikerer normalt en vending på kort sikt. Det bør derfor være gode muligheter for at de nærmeste dagene blir positive. Det som trekker ned er volumet, som ikke var overbevisende på dagens stick. Det store, viktige poenget er at den kritiske støtten ved 23,00 holdt.

 

CandleTOM.bmp

 

 

Ser vi i 30-dagers-chartet under , ser vi at den kortsiktige fallende trenden ble brutt i dag. Også dette peker på en fastere kortsiktig utvikling. Men igjen, volumet var skuffende.

 

Candle30TOM.gif

 

 

Som vi ser i det langsiktige chartet, er trenden fortsatt entydig ned, selv om det er et visst håp om at trenden kan reverseres fra støtten ved 23,00. Men før dette kan skje er det et stykke å gå.

 

CandleHistoryTOM.gif

 

Teknisk konklusjon:

 

For første gang på en måned er det håp om en sterkere utvikling på kort sikt. Aksjen har tatt sterkt imot ved kritisk støtte ved 23,00, og rekylert opp fra dette nivået. Den fallende trenden i det korte 30-dagers chartet er brutt, mens den lange trenden fortsatt er ned. Det er særs viktig at aksjen ikke faller nevneverdig tilbake fra mandagens sluttnotering, noe som kan skape en alvorlig teknisk situasjon om aksjen på ny vender ned mot 23. Men alt i alt ser det noe bedre ut enn på lenge.

 

 

Ellers:

 

Vi er meget kort tid unna viktige avklaringer fra AGVU. Vi fikk i dag igjen bekreftet at tysk handelsnæring med AGVU i spissen jobber på høytrykk for å få det enhetlige systemet mht clearing, logistikk og sikkerhetsmerking på plass. Når den avklarende pressemeldingen kommer nå i mai, vil vi få en mega-trigger, som gjør at vi kan vinke farvel den langsiktige nedtrenden. For alle vet, at etter AGVU sin pressemelding er ordrer neste skritt.

 

Og mens vi venter på Tyskland, så foregår det viktige ting i Japan som det vil komme avklaringer på i mai/juni. Og foruten dette er ordrer fra mindre markeder som for eksempel Estland og Emiratene rett rundt hjørnet. Minner om at Skarholdt varslet Estland-ordre på siste presentasjon, og at oljeselskapet Emarat i Dubai i pressemeling i februar varslet omfattende utplassering av automater ”snart”.

Link to comment
Share on other sites

Sterk børsdag

 

bors_2_220x120.jpg

 

En fallende oljepris og flere positive meldinger og analyser preget Oslo Børs i dag.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (2.5.05 16:15)

 

 

 

Profilerte papirer som Tomra, Kværner, RCCL og Aker klatret fire-seks prosent. RCCLs opptur kan relateres til fallet i oljeprisen. Tomra steg i kjølvannet av oppslaget i Finansavisen i dag om at Orkla har kjøpt seg opp i selskapet.

Handelsbanken anbefaler Tandberg. Aksjen steg 3,5 prosent til 66,50 kroner.

 

 

Det ble omsatt verdipapirer for 3,9 milliarder kroner.

 

 

Link: Hele Artikelen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak informasjon de siste minuttene som slår bena unna mine påstander om MRV sine fordeler med IRS. Korrigerer derfor innlegget til kun å inkludere nøktern informasjon om IRS , se link i mitt neste innlegg

Forøvrig kan nevnes at Tomra har gjort tilsvarende tilpasninger på alle Tomra sine automater i Danmark (P-Net) tidligere.

Beklager hvs jeg har feilinformert noen her om dette.

Og lykke til med Tomra imorgen !

Link to comment
Share on other sites

På lang sikt viser Tomraaksjen nå, i følge teknisk analyse, en synkende kile.

Dette er å se som en vendepunktsformasjon.

Samtidig er vi nå omlag der i formasjonen hvor kursen skal reagere oppover, og ut av kilen.

Potensialet i formasjonen er tilsvarende kilens høyde om jeg ikke husker helt feil.

Dette vil i så fall, i kroner, utgøre mye om en går endel tid bakover i chartet.

 

14 dagers RSI viser i perioden - 2 år bakover - stigende hovedbunner.

Dette er også et teknisk signal, som er divergerende med aksjekursen, og som signaliserer endring.

 

Tas de fundamentale og psykologiske faktorer med i analysen blir det lett å se utfallet videre.

 

B) Vi gleder oss B)

 

ooops glemte linken. Her er Chart

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en liten "salvelse" Tomra - folk; ikke så mye nytt; men et forsøk på å få tankene deres på rett plass.

 

Jeg synes mange her fokuserer for mye på detaljer og uvesentligheter (jf. "Hawaii- diskusjonen"; et markedet som byr på lite spennnede muligheter)

La oss heller være enige om at følgende er viktig:

 

Premissene:

- Tomra var først ute på markedet; de er stadig den suverene markedsleder; og de har de beste produktene

- har gjort to spennede oppkjøp nylig; flere kan - og vil tror jeg - følge om ikke lenge

- har en sunn finansiell stilling

- opererer i et marked med stort vekstpotensial

 

Mulighetene som teller (kort sikt)

- Tyskland; jeg tror alt går i boks innen mai 06, men en ting har jeg lært av "Tysklandscaset" og det er at "it aint over before the fat lady sings".

- TRC; et meget spennende produkt; kan gi Tomra et nytt stort marked.

 

Minst en av disse mulighetene bør materialisere seg iløpet av 2005-2006, skal våre forventninger om en tre- sifret aksjekurs slå til.

 

Oppsummering; ikke overfokuser på detaljer; husk det viktigste; at selskapet er finansielt solid og global markedsleder i en fremtidsrettet bransje; vekstcaset er også intakt.

 

Have a nice day!

Mongstad

 

PS. Har ikke fått svar på når valgdagen i Tyskland er neste år.

PS2. (Hehe) Oppsumert Nokia - diskusjonen; selskapet er global markedsleder, markedet vokser, Nokias markedsandel er stabil - økende; produktporteføljen bedre enn på lenge, markedets beste marginer, suveren ledelse osv. SE tapte markedsandel i Q1 (ligger nå på ca. 5 %). Topp tre er Nokia (32 %), Motorola (17 %) og Samsung (14 %). Du kan ikke sette likhetstrekk mellom gata du bor i og verden Kris!

Link to comment
Share on other sites

Mongstad

 

Hadde ikke tenkt å skrive noe, men jeg greier ikke å la være.

 

Du har misforstått fullstendig triggerne på kort sikt.

 

Triggere på kort sikt:

1: klargjøring av sikkerhetsmerking og kontraktsinngåelser med tyske kjeder, dette vil skje på denne siden av året 05.

2: klargjøring, avtale med sumitomo i japan, og mulig større utrulling mot årsslutt

3: kostnadskutt, som vil heve marginer og fremme inntektene.

 

 

 

Det du sier er bare vås:

 

Penger på TRC skjer tidligst andre halvår 2006. Tyskland kommer mye før Mai 2006.

Forøvrig, det må mer til enn enten Tyskland eller England som du sier for å dra kursen i 100. Tyskland må gå bra, Japan, og avtale med Tesco. Først da, kan vi snakke kurser på 70-80kr+...

 

NB: Vekstcaset er langtifra inntakt, hvis ikke Tyskland kommer. Du kan ikke si at vekstcaset er inntakt uten å hvertfall skilte med ett kvartal som viser dette. Rolf Ruistad har faktisk rett der.. Tomra er latterlig dyr - Fallende marginer, og fallende omsetning år etter år, fortsatt PE 40?.. Tenk på d.

 

 

ang nokia, jeg trekker ikke likhetstrekk med gata jeg bor i. Det stemmer jo. Før hadde Nokia 80% markedsandel. Nå har mange fler jeg ser og møter, særlig SE, Siemens osv... Du sier det jo selv, Nokia har 1/3 av markedet.. De hadde 4/5 før... Hvor lenge de greier å holde på resterende 1/3 får vi se... De vil aldri få 80% igjen, uten å måtte prise telefonene svært lavt.

 

Ta deg sammen!

Link to comment
Share on other sites

Info fra Tyskland

 

Kom i dag morges

 

"Dosenpfand: Handel und Industrie müssen einheitliche Rücknahme organisieren - Neue Sicherheitserkennung für Dosen und Flaschen reif für den Massenmarkt"

 

Link til artikkelen

 

Det begynner å nærme seg. Tydelig at tyskerne, herunder bryggeri og handelstanden er meget opptatt at det ikke skal foregå svindel rundt panteordningen.

 

Tyskere er som vi kjenner fra før veldig interessert i kvalitet. Hvis systemet blir så godt som de lover, kommer dette til å legge føringer for innføring av pantesystemer i andre land.

Link to comment
Share on other sites

Når hadde Nokia 4/5 - markedsandel ????? Her må nok hukommelsen spille deg et puss Kris (kanskje du er eldre jeg jeg trodde :-)) Hva du ser rundt deg på gata er helt uvesentlig. Jeg baserer meg på uavhengige markedsanalytikere og selskapenes rapporter. I tillegg mener jeg altså at Nokia har den beste porteføljen i øyeblikket. Selv om dette tildels er en smakssak tror jeg du vanskelig kan arumentere objektivt mot dette heller.

 

Jeg skriver at Tyskland bør slå til senest mai 06 (da øyløsningene må opphøre) - men selvagt håper jeg på action alt i år - da jeg som nevnt er litt redd for hva valget neste år kan medføre; jeg skriver videre at TRC - prosjektet bør kunne materialisere seg i kontrakt (med Tesco underforstått) innen utgangen av 2006 (men helt utenkelig at det skjer noe alt 1. halvår 06 er det vel ikke) . Tolker jeg deg rett i at du mener dette er kortslutning fra min side ?? Isåfall; hva er galt?

Jeg mener bestemt at disse er de to viktigste triggere på kort sikt.

Hvorfor blande inn sausehodet R. Rustad i dette ? Du må da skjønne at den mannen ikke er en man lytter til.

 

Mongstad

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...