Jump to content

AKD - Aker Drilling


Bartender

Recommended Posts

Hei Ivers.

Du stiller tre spørsmål. Men det er egentlig bare ett. Hvorfor stiger ikke aksjen? (den stiger jo men for lite)

Har gordt noen varp jeg også, kjøpt billige AKD opp til flere ganger. Flere gjør det samme. Det er en av forklaringene (altså vi trader). Og så ser vi at vi taper på det i forhold til om vi handlet andre aksjer. Det er også en av grunnene. Et par meglerhus har mer aksjer enn de har tenkt å sitte med selv. Det er en grunn. Og at disse meglerhusene selger gjør at enkelte blir lei / skeptisk. Kontrakter er ikke inngått (i hvert fall ikke offisielt).

Om aksjen tar av i morgen eller om en mnd. har ikke jeg svar på, men hvis alt skal opp så regn med at AKD skal mye mer opp enn gjennomsnittet av aksjene på OSE. Det er ditt valg å eie eller ikke eie aksjene i mellomtiden. Selger du i morgen så er kanskje jeg kjøperen og du blir fantastisk mye mer frustrert enn du er nå hvis aksjen tar av sekunder senere. Lykke til. Tenk på all skatten du har spart.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Bare et lite enkelt tankeeksperiment her. Hvis vi sammenligner de tre selskapene SIN, OCR og AKD ut fra dagens kurs.

 

SIN MCap 6434 MNOK

OCR MCap 8802 MNOK

AKD MCap 3655 MNOK

 

Både OCR og AKD vil ut fra det vi vet nå ha 2 rigger. Det er vel grunn til å tro at AKD kan oppnå noe høyere rater for sine rigger enn OCR, men vi kan for enkelhets skyld forutsette at det er nogenlunde likt.

 

OCR er det eneste selskapet som pr i dag har full inntjening av sine investeringer. SIN kommer gradvis fremover og AKD om 2-3 år. Avhengig av ratene som oppnås går det grovt regnet 2,5-3 SIN-rigger for å få samme rate som én OCR-rig. SINmå da ha 5-6 rigger i drift for å ha samme inntekter som OCR/AKDs to rigger.

 

Nå kan det sikkert knyttes mange kommentarer til forholdet i verdi mellom disse tre selskapene (finansiering og driftskostnader er f.eks. ikke hensyntatt), men det enkle spørsmålet jeg stiller meg er:

Er det at inntektene til AKD først kommer om to år "verdt" en 2,4 ganger høyere verdi av OCR?

 

Selv mener jeg svaret er nei, all den tid børs i stor grad handler om forventninger. Nå har jeg ikke stort mer enn en studentpost ledig, men jeg ser ikke bort fra at den brukes på AKD i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Kraftig kjøpssignal er herved gitt. Fra meg til dere.

Kjøpte studentposten min som jeg nevnte i går til 39,50. :)

Vurderer å flytte over det jeg har i SIN, men føler ikke helt for det enda.

Link to comment
Share on other sites

Litt PF på AKD

 

Jaha,... trodde først det var Hardangersøm.

 

Er den figuren grunnlaget for kjøp av AKD vil jeg gjerne ha en litt mere vettig forklaring enn vage barndomsminner med en broderigal bestemor.

Link to comment
Share on other sites

Jaha,... trodde først det var Hardangersøm.

 

Er den figuren grunnlaget for kjøp av AKD vil jeg gjerne ha en litt mere vettig forklaring enn vage barndomsminner med en broderigal bestemor.

Vet ikke om noen som har sagt at det var grunnlag for kjøp? Kanskje snarere tvert om.

Men siden AKD ikke har like mange måneder på baken som din broderigale bestemor er det vel lite å bygge på.

Link to comment
Share on other sites

Fikk solgt flere 10-talls k for over 40 i snitt.

Har aldri realisert så mye gevinst som dette på en fredag før. Ikke i mars 2006 ihvertfall.

 

Og de som kødder med bestemor....

Link to comment
Share on other sites

Det har vært mye haussing av AKD de siste dagene. Det har også fått meg til å gå inn i dag.

Har jeg biti på kroken. ??

 

Fikk solgt flere 10-talls k for over 40 i snitt.

Har aldri realisert så mye gevinst som dette på en fredag før. Ikke i mars 2006 ihvertfall.

 

Og de som kødder med bestemor....

 

 

Kraftig kjøpssignal er herved gitt. Fra meg til dere.

 

 

Fikk desverre ikke sett hardangersaumen ...

 

PT

Link to comment
Share on other sites

Innlegg av: Telford (06.03.06 08:59), lest 104 ganger

Ticker: AKD

 

Mandag 6.Mars (AKD den glemte gullgruve)

Kostnad pr. rigg 3800 MNOK, 2 rigger 7600 MNOK. Opsjon på to nye rigger.

 

Emisjon, okt 05 2500 MNOK

Konvertibelt Obligasjonslån, 800 MNOK

Lån inntil 5000 MNOK, Rente og løpetid ukjent.

 

Ved dagrate USD 620.000 x 6,70 USD x 2 rigger x 365 dager x 95% utnyttelse = 2800 MNOK pr. år. Riggene vil da være nedbetalt i løpet av 2,7 år, tar vi med driftskostnader og lånerenter er vi vel nærmere 3,5 – 4 år. (Nå leveres riggene med 8 måneders mellomrom noe som kompliserer bildet litt).

En trenger ikke finregne på dette for å se at det vil være en stor positiv kontantstrøm allerede første driftsår. Selv om obligasjonslånet konverteres til aksjer vil det likevel være nok å fordele på alle.

 

Det som imidlertid er interessant er ikke når riggene er nedbetalt, men når kontantstrømmen tilfaller selskapet (aksjonærene) og ikke långiver. Nå vil det neppe være slik at långiver først skal ha sitt før aksjonærene får noe. Så, uten å kjenne lånebetingelsene, er det som nevnt 5 mrd. kroner som skal dekkes inn.. Snakker vi over 10 år er det 500 mill. pr år som går til nedbetaling, 5 år er det 1 mrd/år, 3 år 1,67 mrd/år. Renter kommer i tillegg, feks. vil 5 % av hele lånesummen utgjøer 250 mill.

 

Det kan vanskelig konkluderes med annet enn at AKD vil bli en gullgruve for aksjonærene og er betydelig underpriset.sammenlignet med andre riggselskaper. Dette selv om første rigg ikke kommer i drift før i februar 2008.

 

Spørsmålet når man sammenligner med kursen på lignende riggselskaper er hvor mye denne ”forsinkede” driftsstarten er verd, for eksempel i forhold til ett selskap som OCR som i det siste har vært priset til ca. kr 90 mot AKDs +-40.

 

Sakset fra HO. Jeg tror dette blir artig å se tilbake på om 2-3 år, når ting går på skinner og kursen er 3sifret.

Link to comment
Share on other sites

OCR er verdsett til 8,67 MRD NOK med to femte generasjonsriggar (ER / LE). Noko mindre enn dobling av dagens aksjekurs er uaktuelt om ein samanliknar sjettegenerasjonsriggane til Aker opp mot OCRs riggar og deira dagsrater. I tillegg har ein opsjonar på ytterlegare to, der eg trur minst ein vil bli realisert. Mitt forsiktige kursmål er 100 i 2008.

Link to comment
Share on other sites

Starter Røkke oljeselskap - igjen?

 

Før helgen ble det klart at Kjell Inge Røkke og Inge K. Hansen forlater sine posisjoner i Aker-systemet for å lansere nye børsnoterte virksomheter for Aker-konsernet. Etter hva offshore.no har grunn til å tro står et nytt oljeselskap meget høyt på herrenes agenda.

 

 

 

kjell_i_rokke_LARGE.jpg

 

 

 

av Helge Keilen, offshore.no

 

 

 

De siste par ukene har Røkke knyttet til seg et knippe høyt profilerte skattejurister og annen ekspertise, noe som bærer sterkt preg av at Røkke ønsker å gjenoppta ideen om et oljeselskap. Allerede på slutten av 1990-tallet tok daværende Aker Maritime det første initiativ på å bli rettighetshaver på norsk sokkel, og våren 2001 fikk selskapet Aker Energy tildelt sin første lisensandel i blokk 35/3 utenfor Sogn og Fjordane. Sammen med operatøren RWE-DEA ble det planlagt å bore en letebrønn våren 2002.

 

 

 

Uheldigvis for Røkke var brønnen knusktørr, og ettersom det nystartede oljeselskapet ikke hadde avskrivningsmuligheter mot allerede eksisterende produksjon måtte Aker Energy ta et direkte tap som ble anslått til mange titalls millioner kroner. I 2002, da Røkke var som mest opptatt med å finansiere kjøpet av Kværner, var dette ekstra sure penger. I november 2003 kom det en melding om at Aker Energy var oppkjøpt av OER Oil, et datterselskap av svenske Lundin. Røkkes oljeselskaps-eventyr var over.

 

 

 

Knappe 2 ½ år senere er situasjonen en ganske annen for Røkke og Aker-systemet. Siden børsnoteringen høsten 2004 har Røkkes egne aksjer økt i verdi med ti milliarder kroner, og er nå verdt nærmere 14 milliarder. Snuoperasjonen har lykkes og Røkke kan nå bruke all sin styrke og forretningsmessige kløkt på nye konsepter. Hva er vel da mer nærliggende enn å gjenoppta tanken om et slagkraftig oljeselskap?

 

 

 

Tradisjonelt har det vært oppfattet som farlig for et globalt serviceselskap som Aker Kværner å konkurrere med de tradisjonelle oljeselskapene. Også her har tidene endret seg. Riktignok ryktes det at Halliburtons gryende planer om å gå inn i petroleumsproduksjon på hollandsk sokkel ble kvalt av Shell. Men på norsk sokkel er forholdene forandret til fordel for Røkke.

 

For det første går det knapt en måned uten at Olje og Energidepartementet godkjenner nye store og små oljeselskaper for norsk sokkel. Noen er betydelige internasjonale aktører med et langsiktig perspektiv, andre er miniputter der kjente norske oljepersoner låner ut sine navn mot en mulig gevinst i millionklassen. Hvorfor skulle ikke Røkke & co kunne delta i dette spillet også?

 

 

 

Dernest kommer det faktum at tunge aktører som Statoil og Hydro har stadig større internasjonale ambisjoner. De er ikke fornøyde med å utvinne ”smulene” på norsk sokkel, og kan derfor mye lettere enn tidligere godta at nye industrielle aktører kommer på banen. For norsk sokkel er det jo bare en fordel med friske krefter. Opprettholdes dagens oljepriser betyr hvert ekstra fat inntekter til Pensjonsfondet som Norge ikke har råd til å gå glipp av. Norske myndigheter vil derfor se med ekstra velvilje på nye aktører som virkelig har noe å bidra med.

 

 

 

Hvor står så Røkke & co i dette bildet? Svaret er svært sentralt. Gjennom selskapet Aker Drilling, som allerede har gitt en ikke-realisert milliardinntekt, har Aker Kværner bestilt to halvt nedsenkbare rigger som designes for arktiske farvann og blir de største og mest avanserte verden har sett. Riggene skal være klar for levering i 2008.

 

 

aker_drilling_rigs_LARGE.jpg

Aker Kværner har bestilt to halvt nedsenkbare rigger som designes for arktiske farvann og blir de største og mest avanserte verden har sett.

 

 

 

Men også på andre områder har Røkke-selskapene solid ekspertise. Aker Geo representerer et av de mest solide reservoarmiljøene i Norge, og har verdifull innsikt i forholdene på norsk sokkel etter omfattende jobber for de største operatørene. Maritime Well Service, et annet Aker-selskap, utfører brønntjenester. Ingeniørarbeidene til de to riggene foregår ved Aker Kværner i Lysaker og Kristiansand og sammenstillingen skal skje på Aker Stord mens konstruksjonen av skrogene skjer i Aker Verdal.

 

 

 

Ser man hele Aker-systemet under ett har Røkke faktisk sikret seg hele loopen for et komplett oljeselskap. Han har kontroll over alt fra reservoar til borefasiliteter og mangler bare produksjonsskip, som også er på planstadiet. Med et eget oljeselskap kan han leie sine nye borerigger, som både Aker Drilling og Aker Kværner vil tjene stort på, for en pris som Aker Drilling selv anslår til rekordhøye 600.000 dollar per dag. Dersom riggen ikke finner olje eller gass, blir 78 % av kostnadene etter de nye skattereglene, dekket av den norske stat. Om de finner nye olje- eller gassfelt, og med dagens oljepriser, kan Røkke’s nye oljeselskap fort bli et nytt milliardkonsern. Uansett vinner dyktige Røkke i begge ender.

 

 

 

Bård Johansen ny toppsjef?

bard_johansen_LARGE.jpg

Etter hva offshore.no forstår er tidligere administrerende direktør i Aker Energy, Bård Johansen, leiet inn som konsulent for Røkke’s nye planer om et oljeselskap. Johansen (52) var ansatt i Statoil i 11 år og var sentral i oppbyggingen av selskapets satsning i Vest-Afrika og Latin Amerika. Etter Aker Energy tok han jobben som toppsjef i oljeselskapet Talisman Norge, hvor han sluttet i november i fjor. Det vil ikke forbause om Johansen skulle bli ny toppsjef i Røkke’s nye oljeselskaps-satsning. Og i bakgrunnen er den alltid smilende Inge Hansen med sin finansbakgrunn og innsikt i Statoil. Dette kan lukte nytt gull for Røkke!

 

 

Publisert: 06.03.2006

Av Erlend Keilen - offshore.no

Link to comment
Share on other sites

Dersom dette oljeselskapet kommer på bena og alt går etter hva avisene hevder er planen, vil dette være svært bra for AKD. AKER EXPO vil ha tilgang på alle riggene de trenger, og kostnadene for riggene vil bli betalt av staten dersom det ikke blir gjort lønnsomme funn.

 

AKER EXPO vil også gjøre at AKD havner i en posisjon hvor interessenter vil måtte overby EXPO for å få leie riggene, og dagratene vil av den grunn bli presset opp. Man kan vel heller ikke se bort fra at selskaper som er interessert i å leie riggene til AKD gjerne vil skynde seg litt mer for å få i land kontrakter i frykt for at riggene skal bindes opp i oppdrag for Røkke. AKD burde gå som et skudd så snart noe virkelig håndfast kommer ut om EXPO.

 

 

 

 

 

 

Fra HO:

 

Røkke med nytt oljeselskap

 

Kjell Inge Røkke har dannet et nytt oljeselskap som vil få dekket inn sine kostnader enten man finner olje eller ikke.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (7.3.06 09:52)

 

 

Se aksjeticker

- AKER

 

 

 

 

Kjell Inge Røkkes nye oljeselskap har fått navnet Aker Expo. Ifølge offshore.no vil selskapet gjennom en finurlig modell kunne få dekket inn sine kostnader enten man finner olje eller ikke, noe som betyr at Røkke tjener i begge ender.

Ifølge nettstedet ligger nøkkelen til suksess i søsterselskapet Aker Drillings nybestilte borerigger, som etter planen skal leveres i 2008.

 

Tidligere Talisman Norge-sjef, Bård Johansen, leder arbeidet i det nye selskapet. Aker regner med en boreportefølje på om lag 15 brønner per rigg over en tre til fem års-periode for å forsvare konseptet.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig!

Markedet er derimot ikke enig..

Den som ler sist ler best. Jeg har vektet oppp siste dagene, og sitter med mer enn nok :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har vekta meg kraftig opp og dobla behaldninga dei siste dagane, snart har eg like låg snitt som Langøy. Då kan me le saman, heile vegen til banken.

 

Er det nokon som veit noko meir kring OCR? Det er snakk om ein splitt der, og mogleg to selskap. Utan å dra spekulasjonane for langt skimtar ein her selskapet som skal bemanne våre riggar?

Link to comment
Share on other sites

Knallsnitt. Selv har jeg 38,85. Sitter fullastet,men ikke så fult at jeg ikke kan bli med ned til 35.. men ser for meg at vi skal opp KRAFTIG når ting begynner å rulle iløpet av året..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte noe tusen AKD idag, snitt under 37,5. Mitt 5. riggselskap (har SIN, AWO, MENA og PDR fra før).

 

Først leste jeg selskapets Årsrapport 13. febr. 2006 (utdrag):

 

1)

I 2005 inngikk Aker Drilling

to byggekontrakter med Aker

Kværners datterselskap Aker

Kværner Stord for design og bygging

av to identiske sjettegenerasjons

boreplattformer med levering

i februar og oktober 2008, og

opsjon for ytterligere to plattformer

for levering i henholdsvis 2009 og

tidlig i 2010.

 

2)

Emisjonskursen var

NOK 36,85 kroner pr aksje.

 

3)

Byggingen av de to riggene er

godt i gang. Aker Kværner har

inngått langtidsleveranser med

underleverandører og fremdriften

er i henhold til plan. Aker Drilling

forhandler nå med Aker Kværner

om tidligere levering av de to første

riggene og en forlengelse av

opsjonene knyttet til de to neste

riggene.

 

Ingen som har kommentert siste setning her inne. Tidligere enn februar 2008 betyr etter min mening 2007. Kanskje 3 mnd. Og 2. rigg leveres da antakelig til sommeren 2008. Altså lenge før en evt. overkontrahering av riggmarkedet skulle skje. Jeg har en klar formening om at vi iløpet av toppen to mnd. får en børsmelding med kontrakt på førstnevnte, minimum 3 år, til en dagrate på minst $600 000. Med oppstart seint i 2007.

 

Kurs børsmeldingsdagen? Minst 50. Det kan jeg vedde et par AKD-aksjer på!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja,ja... her legges ut snittprisene.

 

Selv er jeg ferdighamstret med AKD til snitt 38,51 :angry: - Syntes jeg var flink under forrige nedtur og hadde funnet bunnen, men,men... slik er nå dette spillet. Har allerede et tap på over 20K - håper den ikke faller ut på SL til uka. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra HO:

 

Kanskje det blir futt allerede til uka :)

 

 

 

Tre kritiske uker for riggbransjen

 

Fusjonsfeberen raser i norsk offshore. De neste ukene kan bli avgjørende for hvem som slår seg sammen.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (11.3.06 10:38)

 

Temperaturen er raskt stigende blant de norske riggaktørene. Finansavisen skriver i dag at alle snakker med alle, samtidig som noen ser ut til å snakke ekstra mye. Flere markedsaktører påpeker at det går mot et klimaks i løpet av de nærmeste ukene, kanskje begynner strukturen å bli satt allerede i løpet av en uke.

 

Etter det Finansavisen forstår skal det ha vært diskusjoner mellom Sinvest og Awilco Offshore. Det bekreftes av flere kilder Finansavisen har vær i kontakt med. Det har også gått hardnakkede rykter om fusjon mellom Ocean Rig og Aker Drilling. De opererer i dypvannsmarkedet. Amerikanerne snakker også med alle i det norske markedet. Dette inkluderer selskaper som Scorpion Offshore og Songa Offshore.

Link to comment
Share on other sites

Har smårekna litt, og serverar her aksjekurs ut i frå riggverdi og rateinntekt. Talet på aksjar vil garantert auke frå i dag, og pris per rigg i opsjonsavtalane kjenner eg ikkje til. Tek difor utgangspunkt i det me veit i dag:

 

Pris pr rigg, 3,83 Mrd NOK.

Totalt 93 Mill aksjar.

 

Riggar....Verdi pr aksje (NOK)

1............41.18

2............82.37

3............123.55

4............164.73

 

Inntekter per aksje er utrekna frå ei rate på $600,000, og året har 300 dagar.

 

2008.....Rate 600'USD.....Merk

Rigg 1...150,000,000$.....Lev feb

Rigg 2...27,000,000$.......Lev okt

Inntekt..1.90$

 

2009

Rigg 1...180,000,000$

Rigg 2...180,000,000$

Rigg 3...90,000,000$.......Opsjon 1

Inntekt..4.84 $

 

2010

Rigg 1...180,000,000$

Rigg 2...180,000,000$

Rigg 3...180,000,000$

Rigg 4...180,000,000$.....Opsjon 2

Inntekt..7.74$

 

Denne enkle modellen har fleire svakheiter, eg treng ikkje gå djupt inn på dei, men det hadde vore interessant å prøvd å rekne inn verdiar på utgiftssida.

Link to comment
Share on other sites

Ein skal vera var med å driva TA på aksjar med så lite fartstid som AKD, men ein kan kanskje ana eit brot ned frå rektangelet med støtte rundt 37,5-38,0 og tak rundt 41,0.

 

Det heiter seg vel at brotet bør vera på over 3% (noko som iallfall er nådd ved 36,4) og på større volum. Sidan volumet har vore moderat og brotet ikkje er særleg tydeleg, vil eg ikkje ta dette som eit sterkt signal.

 

Ved rektangelformasjonar opererer ein jo óg med såkalla falske brot, som ofte vert fylgde av kraftige motreaksjonar.

 

Eg solgte meg ut med tap på 38,80 og ventar no inngang. Dersom aksjen fell ned på 35-talet på nokolunde volum held eg meg vekke fram til høgda i rektangelet evt. vert teke ut på undersida (under 34). Dersom aksjen derimot skulle reagera opp - og igjennom golvet i rektangelformasjonen - vil eg vurdera ny inngang. Brot på taket i rektangelformasjonen no etter eit evt. falsk brot vil vera eit sterkt kjøpssignal.

 

Kom gjerne med innvendingar; eg er fersk i TA.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...