Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Ingen stor suksess for boksen i Tyskland!

 

 

Verbraucher greifen lieber zur Flasche

 

 

 

Seit dem 1. Mai dürfen Kunden Einwegflaschen und Dosen überall dort zurückgeben, wo sie verkauft werden. Doch das vom Einzelhandel und von Teilen der Getränkeindustrie dadurch erhoffte Comeback der Dose ist ausgeblieben.

 

 

Berlin - Seit dem Start des neuen Rücknahmesystems für Einwegverpackungen stagniere der Dosenanteil auf dem Biermarkt bei unter einem Prozent, sagte Günter Birnbaum, Getränke-Experte der Gesellschaft für Konsumforschung (GfK), dem "Tagesspiegel" (Samstagsausgabe). Vor der Einführung des Pflichtpfandes 2002 habe die Dose beim Bier noch einen Anteil von mehr als 20 Prozent gehalten. Bei den nichtalkoholischen Getränken sei der Dosenanteil statistisch kaum noch messbar, meinte Birnbaum.

 

"Billigbier in Pfandflaschen ist eine starke Konkurrenz für die Dose geworden", sagte der GfK-Marktforscher. Auch Einwegflaschen aus Glas setzten der Dose zu. Bei Cola, Limonaden und Mineralwasser gebe es einen Siegeszug der wiederverschließbaren Plastik-Einwegflasche. Im Rahmen einer Studie zum neuen Pflichtpfand berichten 20.000 Haushalte regelmäßig über ihr Einkaufsverhalten an die GfK in Nürnberg.

 

kp/AFP/ddp

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Fra HO:

 

 

Tomra: Ingen grunn til resultatvarsel

 

- Vi har ingen grunn til å komme med noe resultatvarsel, sier Tomra-sjef Amund Skarholt.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (8.8.06 13:46)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Melding fra Tomra - Ryktene går i Tomra

- Holbergs taperaksjer - Orkla hamstrer Tomra

- TOM

 

 

 

 

Rykter om at Tomra ringer rundt til meglerhus for å guide ned estimater for 3. kvartal, sendte Tomra-aksjen ned fem prosent i formiddag.

 

En analytiker bekrefter ryktene overfor NA24 iMarkedet.

 

 

- Det er tydelig de er nysgjerrige på hvor estimatene ligger, men jeg vet ikke helt hvorfor de ringer. Det kan tyde på de er ukomfortable, sier han.

 

Tomra-sjef Amund Skarholt benekter overfor nettavisen å ha tatt en ringerunde, men legger til at selskapet ofte snakker med analytikerne om tall og prognoser.

 

- Vi kommer ikke med noe resultatvarsel. Det har vi ingen grunn til, sier han.

 

Bør ikke denne analytikeren stå frem?

Her er det noen som lyver.

Er dette han samme som herja med kursen i DNO?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bestemmer deg for å legge det ut gleder jeg meg uansett. Disse ryktene i dag har gjort meg veldig usikker.

Ha en fin dag.

Var ikke noe sensasjonelt, men iallefall en bekreftelse på det jeg selv trodde.

TOM leverte tidenes resultat.

Jeg foreslo tilbakekjøp/ innsidekjøp og han var enig i det første.

Dette kommer muligens til høsten da det er lite kontanter i TOM nå.

Dette pga. full produksjon osv.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic, Christle

 

Les hva jeg skriver. Tomra selskapet går så det griner, og det vil garantert komme til land som enten innfører pant, eller kjeder som beslutter å styrke sitt image gjennom TRC.

 

Jeg er ikke hjernedød, men var kanskje det i perioden 2003-2006. Alle mine skrekkscenarior slo til. På slutten av fjoråret flyttet kursen seg med kanskje en krone når det ble meldt om kontrakter på 1000 RVM. Det var da jeg begynte å forstå (hjernen begynte å fungere) at det ikke var så mye oppside igjen i aksjen.

 

Solgte meg helt ut på 52 i februar.

 

Hei

 

Jeg har aldri, og jeg vil aldri komme med personkarakteristikker av deg eller andre her på forumet. I det øyeblikk samtaler en ikke for å dele informasjon, men for å overbevise (seg selv) om at en har rett.

 

Jeg ønsker kun å dele informasjon. Hva folk gjør med denne er opp til dem selv...

 

Mht. vekstselskap mener jeg det jeg sa at TOMRA har oppnådd store gjennombrudd i UK, Japan og Hellas nylig og at det derfor en stund til bør omtales som et vekstselskap...

 

Det er heller ikke lenge siden de kjøpte TiTech og Orwak, som har hatt en god utvikling, og nå har de kjøpt Comodas...

 

Mvh,

 

En optimist...

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke glemme at TOM tjener store penger om dagen og fortjenesten pr. aksje vil være meget bra iår, muligens enda bedre i 07. Har ellers ingen tro på ordretørke fremover.

 

Etter det famøse rykte idag så tror jeg dette snur fort! :smile:

 

 

Dette innlegget fra HO er inne på noe av dette:

 

 

TOMRA - TENK SELV, IKKE SOM EN SAUEFLOKK

 

Saueflokker går alltid samme vegen, uten mål og mening. Hvis noen finner på å gå utfor stupet, så følger de andre etter.

 

Det er en del likhetstrekk med småaksjonærene i Tomra. Når bevegelse settes i gang, så følger andre etter.

 

Hvorfor ikke tenke litt selv? Hva er de faktiske forholdene? Er det fundamentale endringer?

 

Noe er veldig enkelt å ta tak i:

- I 1.kvartal tjente Tomra kr 0,47 pr aksje

- I 2.kv. var tallet kr. 0,76

 

Tomra har altså hatt en bunnlinje på kr 1,23 pr aksje 1.halvår. De kommer til å ende et sted mellom kr 3,00 og kr 3,50 pr aksje for 2006.

 

det betyr rett og slett at aksjen er svinbillig akkurat nå. 2006-tallene isolert forsvarer greit en kurs på mellom kr 45 og kr 50-, kanskje mer. Når vi samtidig vet at selskapet kommer med enda bedre tall i 2007 så er det min påstand at Tomra er en særdeles god investering på dagens nivå, og langt over det også.

 

Tenk selv.

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at denne er lagt inn i dag.....

 

 

08/08-2006 13:24:01: TOM - INGEN NY INFORMASJON GITT

 

 

TOMRA avkrefter at selskapet i dag har gitt ny

informasjon om de finansielle utsikter generelt

og det tyske markedet spesifikt. Selskapet

holder fast ved den informasjonen som ble

formidlet på kvartalspresentasjonen 13.juli i år.

 

Når det gjelder utsiktene i det tyske markedet,

vises det til side 8 og 9 i

kvartalspresentasjonen. For tredje kvartal

holder TOMRA fast ved en prognose på ca. 2400

maskiner levert til Tyskland.

 

For ytterligere spørsmål, vennligst kontakt

konsernsjef Amund Skarholt på telefon 97559425

Asker 8.august 2006

Link to comment
Share on other sites

Tomra har altså hatt en bunnlinje på kr 1,23 pr aksje 1.halvår. De kommer til å ende et sted mellom kr 3,00 og kr 3,50 pr aksje for 2006.

:huh:

Så da kan vi tenke oss ett eller annet mellom 2,40 pr. aksje P/E 10= kurs 24 Worst Case og opp til 3,50 pr. aksje og P/E 20 = kurs 70 i beste fall. Gjennomsnittet av dette er 2,95 pr. aksje og P/E 15 = kurs 44,25.

 

Jeg merket meg Skarholts svar på om de kjøpte egne aksjer nå som de var billige. Han sa at de ventet med dette nå, av hensyn til kontantbeholdningen som gikk til innkjøp i forbindelse med produksjonen.

 

Det kan vel godt tenkes at Tomra faktisk er i den situasjonen at det går "litt for bra" akurat nå. Det kan medføre voksesmerter i form av likviditetskrise, og det er jo alltid en fare å vokse for fort! :ohmy:

 

Jeg har fundert litt i natt på dette, og det er ikke usannsynlig at kontraktene utenom pant i England og Japan, også gir store innkjøpskostnader før levering. Dette er jo relativt kostbare enheter de skal sette opp. :blink:

 

-Så er det noen andre som har tenkt på at de kan komme med en emisjon, rett og slett? Eller fantaserer jeg nå? Sovner vel snart nå, så mental tilstand er uansett ikke så langt fra drømmelandet . (Tyven-tyven: sover eller våker, så tenker jeg på deg, min venn! :wub: )

 

Forøvrig kjøpte jeg bilnavigasjon her om dagen, av typen TOM TOM... :wub::wub:

Vel vel. Det er vel bedre å si noe dumt enn slemt i hvertfall! :sleep:

Link to comment
Share on other sites

Vel etter dårlig erfaring med navnet TOM kjøpte jeg heller Garmin :laugh:

Fungerer meget bra selv der det er dårlig "dekning"!

 

Nok om det, Tomra er på vei ned og har vært det i 3 måneder nå!

skal denne trenden snus må det hardere medisin til enn 2400 automater til Tyskland!

Jeg foreslo ifjor høst at den nye TOM tråden skulle hete "Veien tilbake" noe som hadde passet bedre enn disse 3-sifrede greiene som har hengt på oss siden over 2 år siden!

 

Har vært en del inn og ut av TOM uten de helt store gevinstene men det har holdt til daglig brød ihvertfall.

Føler at jeg kjenner denne aksjen så bra at jeg tør trade i den.

Samme som med TAT som alltid hadde 1-en krone i gevinst på daytrade, ser ut til at den også er tilbake der jeg slapp den.

 

Håper nå at ting roer seg så vi kan bli litt loooong også som før i tiden

 

God natt :sleep:

Link to comment
Share on other sites

Dette sa Skarholt til DN på tampen i går:

 

Børskommentar

Klarte ikke å stoppe ryktene

 

TUNGNEMT MARKED? - At det blir mye støy rundt dette nå, er vel fordi noen først nå har tatt inn over seg konsekvensene av den informasjonen vi ga for en måned siden, sier Tomra-sjef Amund Skarholt. Igår falt Tomra-aksjen 5,49 prosent.

 

ANNE FLÆTE/TDN Finans

Publisert: 09.08.2006

 

Oslo

 

- Dette er ikke brannslokking. Dette er et forsøk på å stoppe ryktene, sa konsernsjef Amund Skarholt i Tomra til DN på tampen av en trist børsdag for panteautomatselskapet.

 

Tomra-kursen falt tungt igår, etter at nettstedet Stocklink skrev at det gikk rykter om at Tomra hadde ringt til flere meglerhus for å guide ned sine estimater. Igår formiddag var aksjen ned rundt fem prosent. Det ble innført børspause i aksjen for å undersøke kursutviklingen, uten at Oslo Børs fant noe vesentlig. I en børsmelding fra Tomra senere på dagen avkreftet selskapet at det har gitt ny informasjon til utvalgte analytikere. Hverken børsmelding eller Skarholt overbeviste imidlertid ikke markedet - ved stengetid var Tomra-aksjen ned 5,49 prosent.

 

- Du klarte ikke å overbevise markedet om at det ikke var noe i ryktene?

- Vi har en fortløpende dialog med analytikere og meglerhus, den foregår uke inn og uke ut. Vi forholder oss hele tiden til den informasjonen som vi ga på andre kvartalspresentasjonen 13. juli, det har ikke kommet noe nytt. At det blir mye støy rundt dette nå, er vel fordi noen først nå har tatt inn over seg konsekvensene av den informasjonen vi ga for en måned siden, sier Skarholt.

 

- Kan en endring i hvordan markedet tolker tallene fra kvartalspresentasjonen ha ført til ryktene?

 

- Vi prøver hele tiden å hjelpe markedet til å forstå tallene. Ta Tyskland som et eksempel, som jo er årsak til mye av støyen rundt oss. Vi har sagt at vårt salg de neste tre til fem årene blir på mellom 30.000 og 40.000 automater, gjennomsnittsprisen per maskin er fra 150.000 til 175.000 kroner. Tomras markedsandel blir et sted mellom 50 og 70 prosent. Nettomarginen blir på over 20 prosent. Setter du deg ned og regner med bare de øvre anslagene, får du et fantastisk tall. Bruker du de nedre anslagene, blir svaret mindre fantastisk, sier Skarholt.

 

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

At det blir mye støy rundt dette nå, er vel fordi noen først nå har tatt inn over seg konsekvensene av den informasjonen vi ga for en måned siden

 

Hva mener Skarholt med det. Jeg synes da virkelig at markedet reagerte nok rett etter kvartalspresentasjonen! Ned rundt 20 %. Det får da holde synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Fra First idag:

 

TOM; vi revurderer våre estimater og kursmål

 

Vi både utsetter og reduserer estimatene for Tomra de kommende tre årene. Vi utstetter salget i Tyskland. Hittil har vi antatt at salget vil komme som en krapp bølge i 2006 og 2007. Nå forutsetter vi det samme totalmarkedet, men estimerer at de gjenværende ordre spres ut til og med 2008. Og vi reduserer estimatene gjennom å ikke lenger kvantifisere forventningene om fornyelsessalg i etablerte pantemarkeder. Det er fortsatt en god mulighet for dette, men det utgjør nå en oppside ift våre estimater.

 

I sum gjør dette at vi tar ned vårt 12 mnd kursmål for Tomra med NOK 10 til NOK 70. Vi mener fortsatt at den 3. bølgen i selskapets inntjening vil komme fra retursystemleveranser til ikke-pant regimer, som eksempelvis avtalene med Tesco og Sumitomo. Vi minner om at Tomra vil kunne oppnå en årlig omsetning på NOK 800 mill og en EBIT på NOK 250 mill fra Japan når salget vinner fart. Med Tesco avtalen i boks ser det ut til at den nye vekstbølgen er i gang. Med tiden kan salg i stater uten pant overstige salg til pantemarkeder. Vi forventer en EPS på NOK 2,9 i 2006 stigende til NOK 3,0 og NOK 4,3 i 2007-2008. Vi mener et kursmål på NOK 70 som tilsvarer en P/E 16 på 2008 estimatene virker rimelig hvis den langsiktige veksten materialiserer seg.

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser dette brevet fra First og sammenholder det med de info som har tilflytet markedet , siste tids kursbevegelser samt siste kommentarer fra Skarholt kan det se ut som noen store har ventet med å gå ut til det hele roet seg og aksjen igjen gikk opp noen kroner.

2 ganger har vi sett Tomra returnere mot 43 tallet for så og falle igjen.

Igår kom det store raset og hvorvidt det skyldes at noen fikk hast med å komme seg ut er jeg usikker på men det kan faktisk se ut som de bidro bra (ref. First sine salg).

 

 

 

Bare noen tanker :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Mer fra oppdateringen far First:

 

Reducing estimates and target; Buy verdict stays

 

We reduce our estimates and target price further after the 2Q06 report, but our Buy verdict remains. The share price has plunged well below what we assess as the fundamental value. In addition, the upside in likely replacement orders and new non-deposit markets make the company attractive as an investment.

 

• We have changed our assumptions to reflect a later sales profile in Germany, spreading the initial wave through to 2008. Quarterly volumes are set to fluctuate.

 

• We have removed major replacement sales from our estimates, since timing and magnitude is unpredictable in the short term. We remain confident that large quanti-ties of RVMs will be replaced, and this should be considered as an upside to esti-mates.

 

• We value the existing operations at NOK 50 per share, and add a further NOK 20 per share in value for the real options in non-deposit markets. 2H06 figures should still show strong year-on-year growth. Although we reduce our target to reflect the recon-sidered estimates, the upside is more than sufficient to justify an investment in Tomra.

 

 

Reconsidering estimates and reducing target

 

We scaled back estimates after the 2Q06 report, but reduce our estimates even further and delay the timing from 2007 to 2008. The main changes to our estimates are:

 

• Later sales to Germany. We have previously anticipated that the bulk of the ini-tial three year wave would be installed in 2006 and 2007, and less in 2008. It now seems more likely that orders will be randomly spread over the entire period. This implies fewer sales in 2007 and more sales in 2008. Due to the random or-der pattern, some quarters in 2007 could include very modest sales to Germany.

 

• Removing replacement orders from estimates. As the timing and magnitude of RVM replacement sales are unpredictable, we have removed assumptions for such revenues from our estimates. The opportunity remains as a very likely up-side, since large numbers of RVMs are ripe for replacement, and market research indicates that convenient redemption opportunities attract customers to retailers.

 

To reflect the changes in estimates we have reduced our target to NOK 70 per share.

 

Valuation

 

Looking at the business units in Tomra, we observe cash cows, growth areas, temporary super profits and significant real options. We price these areas accordingly.

 

• Established RVM business and Material handling combined generates a moderately growing EBIT which will be ca NOK 250 million this year. Based on stable earner EV/Ebit multiples around 12, these cash cows should have a value of ca NOK 3 billion, which equals NOK 18 per share.

 

• Industrial recycling (TiTech, Orwak and Commodas) is growing rapidly and is set to approach an EBIT of NOK 200 million by 2010. We value this area at the growth multiple 14 on next year’s EBIT. This entails a value of close to NOK 2 billion, which equals NOK 11 per share.

 

• Germany will enjoy super profit as long as the RVM capacity is being installed. Once established, the German market should continue as a major cash cow. We anticipate that the average annual EBIT from continued penetration, replacement sales and service will be in the range of NOK 250 million, representing a value of NOK 2,7 billion on 11x EV/Ebit, which equals NOK 16 per share. The temporary super profits add ca NOK 2 per share to this value

Adding ca NOK 3 in cash per share at year end, the value of established operations is close to NOK 50 per share. The additional value of the non-deposit opportunities could prove to be in the same magnitude as the value of Germany, and in sum this makes Tomra an attractive investment.

 

 

______________

Link to comment
Share on other sites

Ja, First selger mye idag også, igår solgte de netto 700k og jeg kommer med en påstand:

 

Var det First som kom med "drittpakken" igår..? Skarholt kan ha ringt og påpekt at de skal holde seg mer presist til hva TOM har kommet med av info., bla. ved rapporten.. :mellow:

 

First startet å pælme ut aksjer ved 10-tiden igår, aksjen sank, andre fulgte etter, rykte var kjent osv.osv....

 

Og idag kom nedgraderingen til FS... :huh:

 

Vel, ikke umulig dette?

 

Og First fortsetter å pøse ut............

Link to comment
Share on other sites

Ja, Tandy, du er ikke helt uenig.... :wink:

 

_______

 

Fra DN nå:

 

Tomra får bank

 

Tomra og konsernsjef Amund Skarholt kjemper i motbakke etter at flere meglerhus har begynt å tvile på vekstcaset.

 

Bente Bjørndal

 

 

Konsernsjef i Tomra, Amund Skarholt sliter med å overbevise markedet

 

Foto: Anita Arntzen

I en fersk analyse fra First Securities skriver analytiker Einar Strømstad at han reduserer kursmålet til 70 kroner fra 80 kroner, etter å ha revurdert timingen for når salgene i Tyskland vil synes i regnskapet.

 

Tidligere ventet analytikeren bratt vekst i 2007, men dette er nå utsatt til 2008. Dette gjør at estimatene blir kraftig endret.

 

Forventer utsettelse av veksten

Resultat per aksje (EPS) i 2006 er redusert til 2,90 kroner, fra 3,20 kroner. I 2007 forventer meglerhuset en EPS på 3,00 kroner, mens de tidligere hadde anslått 4,10 kroner. Den forsinkete veksten gjør at anslagene for 2008 tas opp til 4,30 kroner fra 3,60 kroner.

 

Grunnet stor usikkerhet på størrelse og tid for når utbytting av pantemaskiner vil finne sted, har meglerhuset også fjernet inntektene fra disse fra sine estimater.

 

Strømstad opprettholder sin kjøpsanbefaling, men han forventer at aksjen i det korte bildet går en turbulent fremtid i møte.

 

Skeptisk til vekstcaset

I to dager har det gått rykter om at pantegiganten har ringt rundt til meglerhusene og gjort dem oppmerksomme på at deres estimater er for høye. Til tross for at selskapet selv har benektet dette, opprettholder meglere fortsatt at dette skal være tilfellet. I tillegg skal markedet ha blitt skeptisk til om vekstcaset for Tomra holder vann.

 

- Noen har regnet på tallene selskapet har kommunisert, og de tror ikke på det Tomra sier. Ordrene fra Japan og Tesco er for små til at Tomra kan få den veksten det har sagt. Aksjen blir virkelig grusa, sier en analytiker til dn.no.

 

-Markedet mister tiltro til Tomra, i tillegg til at svakere makrotall fra USA viser svakere vekst og fremdeles frykt for inflasjon. Det gjør at investorene blir mindre villige til å betale for vekstcase, sier melgeren.

 

-Konsensus for høyt

I en analyse fra SEB Enskilda i går ettermiddag skriver analytikerne Ketil Skjåk og Atle Vereide at de tror konsensustallene er for høye.

 

Konsensusestimatene fra august viser et forventet driftsresultat på 806 millioner kroner for 2006, mens Enskilda forventer 776 millioner kroner. Dette er et avvik på 4 prosent. Før fremleggelsen av andrekvartalstallene lå konsensusestimatene på 835 millioner kroner.

 

For 2007 er avviket enda større. Konsensus ligger på 879 millioner kroner i driftsresultat for hele året, mens Enskilda opererer med et anslag på 806 millioer kroner, eller 8 prosent avvik.

 

Tomra er i øyeblikket ned 3,3 prosent og handles til 38,30 kroner. I går falt aksjen 2,30 kroner til 39,60 kroner. Den siste uken ahr aksjen totalt falt 10,5 prosent, mens den har falt hele 38,7 prosent de siste tre månedene.

 

 

Publisert: 09.08.2006 - 12:12 Oppdatert: 09.08.2006 - 12:39

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Ja, First selger mye idag også, igår solgte de netto 700k og jeg kommer med en påstand:

 

Var det First som kom med "drittpakken" igår..? Skarholt kan ha ringt og påpekt at de skal holde seg mer presist til hva TOM har kommet med av info., bla. ved rapporten.. :mellow:

 

First startet å pælme ut aksjer ved 10-tiden igår, aksjen sank, andre fulgte etter, rykte var kjent osv.osv....

 

Og idag kom nedgraderingen til FS... :huh:

 

Vel, ikke umulig dette?

 

Hei

 

Det er på tide å innse at First i svært liten grad, om noen, selv kjøper aksjer. Det er kundene til First som selger..., og det står de fritt til.

 

For alt dere vet har kundene til First på bakgrunn av Firsts egne optimistiske analyser foretatt lånefinansierte kjøp, og det kan tenkes at salget nå skyldes tvangssalg...

 

Det jeg synes er mer merkelig er at vi ikke får en oppdatert aksjonærliste snart. Er Orkla på kjøperen, ja så ønsker de nok at deres eierandel forblir ukjent så lenge som mulig... Det klarer de nok uansett da et eller flere meglerhus nok har fått i oppdrag å kjøpe et visst antall - samle en post. Slik unngår de å flagge akkurat når de runder 10 pst.

 

Jeg synes også det er merkelig at Tomra ikke meldte Hellas-handelen. Salg til "nye markeder" bør slik jeg ser det meldes uavhengig av at det selges færre enn 300 automater... Trist at de ikke melder dette. For alt vi vet selger de til stadig nye markeder nå. Dersom dette bare skal komme frem på QX, vil det føre til store svingninger i kursen...

 

Mvh,

 

En optimist... Den som er med på leken, må tåle steken...

Link to comment
Share on other sites

På den annen side, hvorfor selger kundene til First? First sitt kursmål er jo 70 kr, dvs en oppgang på 45 % fra dagens kurs.

 

Det er vel kanskje slik at man gjør seg opp sin egen mening. Like greit da meglerhusenes troverdighet er svært nær null.

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk til vekstcaset

I to dager har det gått rykter om at pantegiganten har ringt rundt til meglerhusene og gjort dem oppmerksomme på at deres estimater er for høye. Til tross for at selskapet selv har benektet dette, opprettholder meglere fortsatt at dette skal være tilfellet. I tillegg skal markedet ha blitt skeptisk til om vekstcaset for Tomra holder vann.

 

- Noen har regnet på tallene selskapet har kommunisert, og de tror ikke på det Tomra sier. Ordrene fra Japan og Tesco er for små til at Tomra kan få den veksten det har sagt. Aksjen blir virkelig grusa, sier en analytiker til dn.no.

 

-Markedet mister tiltro til Tomra, i tillegg til at svakere makrotall fra USA viser svakere vekst og fremdeles frykt for inflasjon. Det gjør at investorene blir mindre villige til å betale for vekstcase, sier melgeren.

 

-Konsensus for høyt

I en analyse fra SEB Enskilda i går ettermiddag skriver analytikerne Ketil Skjåk og Atle Vereide at de tror konsensustallene er for høye.

 

 

Mht. vekstselskap mener jeg det jeg sa at TOMRA har oppnådd store gjennombrudd i UK, Japan og Hellas nylig og at det derfor en stund til bør omtales som et vekstselskap... DET Å AVSKRIVE dette nå er TULL...

 

Det er heller ikke lenge siden de kjøpte TiTech og Orwak, som har hatt en god utvikling, og nå har de kjøpt Comodas...

 

Hei

 

Mht resultater Små forskjeller i estimater; det er bra. Det som ikke er bra er hvor følsomme disse er for eventuelle ordre.

 

TOMRA har solgt 100 TRC sentre i UK pris pr. stk. 1 mill og marginer på 15 pst. Dette gir 100 mill. i omsetning og 15 mill. på resultatet. Dersom det kommer noen flere slike ordre i UK, Japan eller et annet sted, kommer TOMRA til å GRUSE forventningene... Det er bra for oss aksjonærene. Det som ikke er bra er at mange av oss skal lures til å forlate skuta...

 

Mvh,

 

En optimist...

Link to comment
Share on other sites

På den annen side, hvorfor selger kundene til First? First sitt kursmål er jo 70 kr, dvs en oppgang på 45 % fra dagens kurs.

 

Det er vel kanskje slik at man gjør seg opp sin egen mening. Like greit da meglerhusenes troverdighet er svært nær null.

 

 

For alt dere vet har kundene til First på bakgrunn av Firsts egne optimistiske analyser foretatt lånefinansierte kjøp, og det kan tenkes at salget nå skyldes tvangssalg...

 

Kursmålet til First ligger t.o. 85 pst. over dagens kurs...

Link to comment
Share on other sites

Man skal være klar over at husene, også First, sitter med egne aksjer. Mange sitter med temmelig mye også. Det handles på lave kurser og flere hiver ut aksjer fra eget bo, for å styrke sine egne analyser, kanskje også for svekke en aksje, sammen med andre, svekke eller styrke en psykologi, de jager ofte i flokk og TOM er enkel å "angripe" siden aksjen står alene, uten referanseselskaper eller noen sektor... :mellow:

 

Men, det er ofte en miks av flere ting som kan være svært vanskelig å skjønne stort av.....

 

Det jeg kom med om First er jo bare noe jeg tror, ikke sant. Vi vet jo at flere hus legger seg høyere enn det Tomra ønsker(antall automater osv.)

 

Er forøvrig rimelig sikker på at Orkla er over 10% nå og mulig vi får vite det idag.

 

 

Hei

 

Det er på tide å innse at First i svært liten grad, om noen, selv kjøper aksjer. Det er kundene til First som selger..., og det står de fritt til.

 

For alt dere vet har kundene til First på bakgrunn av Firsts egne optimistiske analyser foretatt lånefinansierte kjøp, og det kan tenkes at salget nå skyldes tvangssalg...

 

Det jeg synes er mer merkelig er at vi ikke får en oppdatert aksjonærliste snart. Er Orkla på kjøperen, ja så ønsker de nok at deres eierandel forblir ukjent så lenge som mulig... Det klarer de nok uansett da et eller flere meglerhus nok har fått i oppdrag å kjøpe et visst antall - samle en post. Slik unngår de å flagge akkurat når de runder 10 pst.

 

Jeg synes også det er merkelig at Tomra ikke meldte Hellas-handelen. Salg til "nye markeder" bør slik jeg ser det meldes uavhengig av at det selges færre enn 300 automater... Trist at de ikke melder dette. For alt vi vet selger de til stadig nye markeder nå. Dersom dette bare skal komme frem på QX, vil det føre til store svingninger i kursen...

 

Mvh,

 

En optimist... Den som er med på leken, må tåle steken...

Link to comment
Share on other sites

Så om ikke det var nok så har vi dollarfall i vente også skal vi tro Lars!

 

 

Analytiker: Dollaren skal ned

 

Analytiker Lars Lindgren tror den amerikanske valutaen kan regne med nedtur med det første.

 

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (9.8.06 13:51)

 

 

Analytiker Lars Lindgren har flere ganger tidligere vært ute med spådommer om en forestående dollarsvekkelse. I dagens analyse heter det at denne dollarsvekkelsen kan komme allerede i løpet av de neste 2 til 3 ukene.

 

Det er det neste målet i analysen av 21. juni, nemlig 1,32 dollar per euro, som Lindgren mener kan bli en realitet i løpet av de nærmeste ukene. Herfra er det duket for videre nedtur ned mot 1,45 dollar per euro, mener han.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...