Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Er tilbake i "Tigerstaden" etter en uke i fjellheimen og er mer TOM-BULL en noensinne.... :biggrin:

 

Når et så solid selskap, "gruses" av husene, så skal man følge med...Kommer litt mer tilbake til dette, litt senere.

 

Litt meldinger:

 

Have we the bottle to make a change?

 

MIKE PRINGLE

 

THE issues of tackling climate change and protecting our environment are increasingly at the top of the political and public agenda - and rightly so. Anyone who watched the excellent BBC Climate Chaos season of programmes last month will have seen the very real threat that climate change poses across the world - and here in Scotland too.

 

 

http://news.scotsman.com/opinion.cfm?id=1055882006

 

 

______

 

 

PANT I SKOTLAND?

 

Call for packaging deposit scheme for Scotland(20.07.06)

 

 

Anti-litter crusading MSP Mike Pringle is urging the Liberal Democrats to support a proposal for a new deposit scheme for packaging in Scotland

 

 

http://www.letsrecycle.com/materials/packa....jsp?story=5859

 

 

_______

 

 

 

Fra Dagligvarehandelen:

 

 

Britiske supermarkeder må bli ”grønnere”

 

24.07.06 09:05

Den britiske miljøministeren, David Milliband, oppfordrer den britiske dagligvarehandelen til å tenke mer miljø. Før helgen inviterte Milliband ledelsen i Tesco, Sainsbury, Asda og Morrison til et møte hvor han pekte på hva handelen kan bidra med. – Dagligvarehandelen har en unik posisjon og store muligheter til å redusere forurensingen, sa Milliband. Han mante handelen til å redusere utslippene av karbondioksyd, og oppfordret den til å satse mer på kortreist mat samt gjøre det enklere for kundene å velge ”grønne” alternativer.

 

 

______

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Hei Egri Bikaver :smile:

 

Synes du har skrevet et meget balansert og velfundert innlegg her, som jeg er helt enig i.

 

Ingen har tatt så mye feil om Tomra, som Tekniker`n. Om noen gidder å gå tilbake på div. TOM-tråder de 2 siste årene, er det så og si daglig innlegg fra ham om hvordan farten på aksjen skulle være, tresiffret innen 05, senere innen mars/06 osv.... Og så legger han "skylda" på Tomra....

 

SKAM DEG! :mad:

 

Det er lov å ta feil, det gjør alle, meg inkludert. Fort gjort å bli for opptimistisk, men han snur alt på hodet. At samme mann ser aksjen under 20 kr er et kjøpssignal, sammen med andre på forumet her som bruker han som referanse.

 

At aksjen fikk juling nå og skal gjøres "stygg" og upopulær skal man også se på som BULL.

 

Bakgrunnen for min videre ståltro på selskapet er at RVM/TRC-stasjoner nå kan stå foran sitt store gjennombrudd(se Japan/UK/Hellas). Dette vil kunne gå unna i et mye større tempo i tradisjonelle pantemarkeder da man ikke er avhengig av politiske avgjørelser. Tror ikke vi er langt unna nye ordre fra ikke-pant land vedrørende dette.

 

Dette er selvfølgelig meglerhusene helt klar over og handler deretter! :wink:

 

Har fått tilbake feelingen nå tror jeg. Ellers er jeg enig i at Teknikern's argumentasjon smaker litt vondt. Tomra ledelsen har alltid vært forsiktig med guidingen sin, og jeg kan ikke akkurat huske at Thorsen i sin tid var av de store optimistene. Estimaten kan vel tas litt ned, og TTT -Ting Tar Tid- men å si at det var Tomraledelsen som var for optimistiske, skal ikke Tekniker'n slippe så lettvint unna med. Her er det nok han selv - som var optimisten som ble utålmodig.

 

Det er vel i lys av dette vi må se hans tilbaketrekking fra AF. Det ble lettere å skifte forum når han skulle motsi seg selv.

 

Tomra har fremtiden på sin side. Jeg synes det er en utmerket aksje å ha langsiktig, det ligger i sakens natur. Dessuten er den ganske grei å trade - volatil nok, men uten altfor stor risiko. Krig og annen dritt kan selvsagt ødelegge, men verdens energiproblemer tilsier jo at resirkulering opplagt er noe det blir mer av. Høye råvarepriser er bra for Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Dette med Teknikern henger ikke sammen.

 

Personlig synes jeg har var særdeles god til å finne informasjon - det skal ha få honnør for. Mange som fulgte informasjonsstrømmen hans kunne blitt rike.

 

 

På den annen side fulgte han ikke opp med troverdige estimater i forhold til EPS, marginer, volum etc. Samt hvilken PE et selskap som TOM skal ha. Dette fikk vi aldri noen gode svar på.

 

Når han nå har kursmål på kr 20,- med en EPS på ca kr 3.70,- tilsvarer dette en PE på ca 5,5. Dette tror jeg altfor pessimistisk.

 

Med en PE på 15 skal aksjen være verdt ca kr 55,-. Det tror jeg er realistisk sett ut i fra andre vekstselskaper med en årlig organsisk vekst fra 5 til 10 %.

 

Når det gjelder fremveksten av markeder i "ikke pant områder" ser dette ut til å løsne. Tomra sa på presentasjonen at de senere i sommer (sensommer) vil presentere en samarbeidspartner/ kunde i England. Dessuten er USA interessant samt at Japan er interessant. I tillegg er EU direktivet som Teknikern har mast om lenge på trappene. Ovennevne burde forsvare en PE på ca 15.

 

Til slutt synes jeg at vi skal slutte å "slenge dritt" om Teknikern. Tross alt har han jo prøvd å hjelpe flere av oss på forumet med informasjonsutveksling. Det er jo opp til enhver å tro eller handle på informasjonen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Lene, tror ikke vi kan kalle dette "drittslenging". Flere henviser til ham med jevne mellomrom og det er greit, men når han snur dette på hodet og "skylder" på Tomra, blir det bare dumt.

 

Som jeg skrev tidligere idag, så tar alle feil, men måten man reagerer på, blir jo litt avgjørende for ettermæle, ikke sant :huh:

 

For all del, han postet mye bra også, ingen tvil om det, men det hele gikk ikke som han håpet....

 

OBS: Lene, Skarholt nevnte vel ikke hvilket land denne nye samrbeidspartneren var fra?

 

__

 

Flere har sikkert lest denne fra HO og tåler å bli limt inn her:

 

__________

 

TOMRA: MEGA TREND

 

Tomra er et VEKST CASE, som kan defineres innenfor rammene av en MEGA TREND.

 

Selskapet produserer en teknologi, som er istand til å håndtere en av vår tids største miljøutfordringer.

 

Før eller siden vil det innføres pant innenfor hele EU-OMRÅDET. Her er det kun spørsmål om når - og hvor raskt dette vil skje. Det synes imidlertid som stadig flere EU-land er igang med å implementere ordninger for retur av engangsemballasje i sine nasjonale regelverk.

 

Det er også interessant å merke seg at KINA de neste årene skal bruke 120 milliarder dollar på miljøtiltak i industrien. Ikke utenkelig at pant på engangsemballasje vil kunne bli et moment i denne kampanjen - som tross alt også vil handle om å bevisstgjøre enkeltmenneske. Utover dette, så er det i tillegg interessant å se hva som skjer i forhold til pant i Nord Amerika - og USA i særdeleshet.

 

Joda, Tomra som VEKST-CASE er i høyeste grad inntakt. Det å kunne håndtere engangsemballasje (plastikk i særdeleshet) er en global miljøutfordring, som gjør det relevant å plassere Tomras teknologi innenfor rammene av en MEGA-TREND.

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Dette vil kunne gå unna i et mye større tempo i tradisjonelle pantemarkeder da man ikke er avhengig av politiske avgjørelser. Tror ikke vi er langt unna nye ordre fra ikke-pant land vedrørende dette.

 

Takk for hyggelig kommentar, Zoonic

 

Vi skal vel passe oss godt for å lage halleluja-stemning (ennå... :laugh: ), men når Tomra lager en ny verdikjede for returmateriale, får man en kombinasjon av idealisme og profitt som jeg tror kan ha en viss magi. :biggrin: Ingen ting er som en liten pengemaskin med grønt stempel og støtte fra politikere, publikum og banken på en gang! Utfordringen hos Tomra blir derfor mye av pedagogisk art, før ballen etter en tid (TTT) virkelig begynner å rulle av seg selv.

 

Jeg synes også det er en besnærende tanke, de ryktene jeg leste om at Tomra har periodisert Tysklandinntekter frem til leveringstidspunkt, slik at deres fortjeneste i Tyskland ikke skal virke altfor "grisete" på deres egne kunder. Ledelsen i store varehus er jo eksperter på å skvise leverandørmarginer, det er jo faktisk deres viktigste forretningside. Som leverandør, kjører man da selvsagt ikke dyr bil rett foran stuevinduet til en viktig kunde, som ennå ikke har skrevet kontrakt. :cool:

 

Så her er det nok mest tålmodighet (eller god timing for den spekulative) som kreves av investor. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Tomra-aksjen skal bli et meget lovende Lotto, der "alle" vil ha lodd!

Link to comment
Share on other sites

Under følger svar på ditt spm Zoonic. Samtidig har Tomra store planer i Hellas, men på det nåværende tidspunktet kunne ikke konsernsjefen lette for mye på sløret. Det dreier seg om et prosjekt hvor mer enn 70 resirkuleringssentre skal installeres av et privat selskap. Bak dette selskapet står flere europeiske supermarkedkjeder, og Skarholt antydet til forsamlingen at prosjektet kunne fungere som et brohode for Tomra inn i nye markeder.

- Når dere kommer tilbake fra ferien så vil det være offentlig, sa Skarholt til pågående journalister og analytikere.

 

http://www.dn.no/forsiden/article832763.ece

Link to comment
Share on other sites

Takker Lene og Egri Bikaver! :smile:

 

 

Interressant blir det å følge TOM fremover. Og Lene, ingen stor sak, alt dette med Hellas er greit og kjent, men tror ikke han nevnte at kunden/selskapet, var fra England.. :mellow:

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Skarholt sa ved rapporten at Tomra hadde levert 15 systemer til Adachi Ward i Tokyo(nå i Juli) og her en ny positiv artikkel om dette:

 

 

Ward, firm ally to cut PET bottle disposal costs

07/27/2006

 

THE ASAHI SHIMBUN

 

 

Tokyo's Adachi Ward has teamed up with Sumitomo Corp. to increase collection of used plastic bottles and reduce costs by placing collection machines in supermarkets.

 

In the project, which began this month, users insert empty PET bottles into a collection machine from Norway.

 

As an incentive, users have a 5-percent chance of winning a 10-yen shopping coupon for each bottle they put in.

 

The machine is 2 meters tall and 76 centimeters wide.

 

The manufacturer, Tomra Systems ASA of Norway, controls 80 percent of the global market for the "reverse vending machines," Sumitomo says.

 

The machines squash PET bottles to one-10th the initial volume.

 

Adachi ward officials estimate that the machines will cut collection costs by 4 yen to 106 yen per kilogram of used bottles.

 

Supermarket operators welcome the introduction of the machines.

 

"The project appears to be gaining support," says Masakazu Okada, deputy manager at the Gotanno outlet of Summit Inc. supermarket. "As soon as we open the shop, customers come in to dispose of bottles."

 

Okada also said the collection machine has an advantage over conventional garbage collection boxes, which require changing plastic bags frequently.

 

"We no longer need to replace bags three or four times a day," he said.

 

So far, the machines have been installed at 10 sites in the ward, including Summit and Seiyu Ltd. supermarkets.

 

The city plans to install five more machines by March and a total of 50 within three years.

 

"The collection rate of plastic bottles remains low at 50 percent," said Yukio Eguchi, chief of the ward's Environment Division. "But we aim to achieve the same collection rate as for cans and glass bottles, which have collection rates of 85 percent to 90 percent."(IHT/Asahi: July 27,2006)

 

 

 

http://www.asahi.com/english/Herald-asahi/...0607270166.html

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Tyske Metro(Tomra er partner) har kjøpt fra Wal-Mart:

 

WAL-MART: SÄLJER TYSK RÖRELSE TILL METRO, REAFÖRLUST 1 MDR USD

2006-07-28 09:00

 

 

STOCKHOLM (Direkt) Wal-mart säljer sin rörelse i

Tyskland till Metro, skriver Bloomberg News.

Verksamheten, som består av 85 stormarknader, genererade

en försäljning på cirka 2,5 miljarder dollar förra året och

gick med förlust.

Enligt Wal-Mart kommer försäljningen att ge upphov till

en reaförlust på 1 miljard dollar.

Metro å sin sida uppger att affären kommer att leda till

väsentliga synergieffekter./MT

 

 

Tar det av nå.....? :biggrin:

 

__

Link to comment
Share on other sites

Vi får håpe det stopper fallet, men vi må heller ikke glemme at Wal-Mart er en politisk varm potet.

 

USA og Wal-Mart

annonse

 

 

Fredag 23.06.2006, 05:07

oppdatert 05:08 • USAs ambassadør Benson K. Withney refser Norge og varsler reaksjoner på at Statens pensjonsfond (oljefondet) har trukket seg ut av den amerikanske butikkjeden Wal-Mart. «Investeringene bør ikke styres av politikk, men av kommersielle regler», sa ambassadøren i forbindelse med et foredrag på et møte i tankesmia Civita onsdag. Det er interessant og oppsiktsvekkende når USAs sendemann rasler med sablene på denne måten. Bakgrunnen for å trekke ut Wal-Mart av fondets portefølje er grove og systematiske brudd på menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Finansdepartementets beslutning er helt i tråd med tilrådingen fra Etikkrådet, som blant annet viser til elendige og helseskadelige arbeidsforhold, bruk av barnearbeidskraft, kvinnediskriminering og hindring av fagorganisering.

 

• I den grad USA ønsker å reagere på det uttalte grunnlag, demonstrerer landet i beste fall en manglende forståelse for hva som er politikk og hva som er etikk.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det du sier NL og jeg var vel ganske alene den gangen jeg prøvde å ta til motmæle...

Nå som ham er ute er det kanskje lettere for dere også å ha sammenfallende meninger :smile:

Megler1:

Teknikern kuttet ut ved nyttårstider samtidig med at han solgte TOM rundt 53-55.

Han er fortsatt ute og har kursmål 20,-

 

Enig i at han baisser noe i overkant.....

Men det står kanskje i motvekt til tidligere haussing når han var inne.... :biggrin:

 

Jeg er faktisk litt skuffet over ham, ikke bare pga. kursmål, men på argumentasjonsteknikken.

Vi som fulgte med på hva han skrev her når han var "inne", har jo vanskelig for å tro våre egne øyne når vi leser på ST.

 

Det er igrunn litt trist. lazy2.gif

Link to comment
Share on other sites

Mye av argumentasjonen til Teknikernn er ikke ulik analytikerne feks First og DnB NOR. Da er dere vel uenig med dem også.

 

For ordensskyld limer jeg inn det siste DnB NOR har skrevet om TOM:

 

"Tomra falt kraftig etter kvartalstallfremleggelsen og tilhørende

presentasjon. Hovedgrunnen tror vi er at selskapet nedjusterte

forventningene til hva selskapet kan oppnå i Tyskland.

Ikke desto mindre har selskapet store muligheter både i Tyskland

og i mange andre land, inkludert Storbritannia.

Vi ser kursfallet som en overreaksjon, og beholder aksjen i

porteføljen".

 

Jeg mener at deres argumenter mot Teknikern er helt usaklig - og vitner og at dere ikke evner på et tidligere tidspunkt å sile ut den informasjonen som er viktig. Som jeg har sagt før ville den som har fulgt info strømmen fra Teknikern kunne blitt rik på å handle på informasjonen.

 

Poenget er at høy PE aksjer ofte er langt mer volatile enn andre lav PE aksjer er. Dette medfører store fluktasjoner i kursen. Derfor er mitt tips å aldri sitte over resultatspresentasjoner i høy PE aksjer. Ergo gjelder det de mest høyprofilerte IT aksjene (TAT, Fast, TOM) osv.

 

NÅ MÅ DERE GÅ I DERE SELV Å IKKE SKYLDE PÅ ANDRE - DETTE HETSET MOT TEKNIKERN ER HELT USAKLIG!

Link to comment
Share on other sites

Lene, dette vet du tydeligvis ikke nok om. Jeg har fått ALLE analyser fra First/ASC/Terra og DNM om TOM, de siste 2,5 årene.

 

Den omtalte skribenten var uten unntak, uenig med disse husene. Han var MYE mer optimistisk enn de var og bommet desto mer.

 

Så kan man si at husene også bommer, men Tekniker´n bommet mye mer og stolte kun på seg selv.

 

Da går det ofte veldig galt.... :wink:

 

Dette skriver du også:

 

Som jeg har sagt før ville den som har fulgt info strømmen fra Teknikern kunne blitt rik på å handle på informasjonen.

 

Dette kaller jeg for eventyr..! :huh:

 

Som sagt, han gravde frem mye, men ikke noe som ikke husene allerede visste.

Ikke noe var spesielt kursdrivende, ikke oppover ihvertfall. Husker han la ut en famøs melding om at det "var trøbbel i Tyskland", kursen gikk ned 4-5%...

 

Analyseevnene var ikke spesielt godt utviklet.

 

 

MEN, TOM KOMMER, DET ER DET AVGJØRENDE, LENE! :biggrin:

 

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Tenk hvor mange som kjøpte tomra etter TEKNIKKERENS hause innlegg, vel Lene det gjorde tydeligvis du.

 

Individet bommet totalt,det vet vi som har vært med en stund her.Det som er påfallende er en som hadde kursmål "TRESIFFRET INNEN 2005" nå har redusert med 80% til 20 innen ?..... 2008?.

 

Tenk selv,mannen bommet med et par tre år og trodde alt skulle skje i mårra.

 

Vi har tiden foran oss.

 

 

På sikt så slår aksjer eindom hørte jeg en gang........

Link to comment
Share on other sites

For de av oss som ikke leser på ST, og som ikke har fulgt "Teknikern" i det siste.....

Hvilke begrunnelser og kursmål bruker han i dag da?

Og hva sier han selv om denne totale forandringen?

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som har festet meg med at Tomra gikk motstrøms og endte i blått på en ellers rød fredag?

Har ikke noe forhold til hverken TOM eller Teknikern annet enn at TOM det ser ut til å være en aksje som har fått mer juling enn den burde (markedet bestemmer dog), og antakelig er moden for en reaksjon oppover. Når den gjør det på en ellers rød dag er vel det et ganske sterkt tegn?

Link to comment
Share on other sites

1. Ting tar lengere tid enn tidligere antydet

2. Det er få triggere igjen i vekst-caset Tomra (Tyskland, Tesco og Japan er allerede tatt ut)

,...men Tomra selskapet går så det griner

 

For mange inkludert meg selv kan det hele fremstå litt merkelig at Tomra på nytt har luktet på 30-tallet.

 

Stiller meg ikke helt bak uttalelsene til Tekniker'n, men han har noe rett i det han skriver. Tomra ledelsen, spesielt under Tomra-Thorsen var for optimistisk. Tomra-aksjen er fremdeles en yndet trading kandidat, og når selskapet ikke innfrir den haussingen av aksjen som disse kortvarige traderne har fyrt opp under, blir aksjen gruset kraftig.

 

Når jeg leser innleggene fra samme kveld som Q2-fremleggelsen, ser jeg fort de som er litt i overkant :wub: i Tomra.

 

.......

Sist uke var jeg bare en liten telefon fra å legge inn en ordre på 20K på Tomra på 39,00. Det ble ingen ordre for barn og samboer maste om stranden, men det hadde heller ikke blitt noen aksjer :rolleyes:. Utvikler børsen ser mer negativ igjen, tror jeg nok Tomra er mulig å kjøpe på 30-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Ja,ja, Basura, du fortsetter med dine lettvinte konklusjoner vedrørende TOM... :wink:

 

Du skriver bla. dette:

 

Tyskland, Tesco og Japan er allerede tatt ut

 

Dette vitner om en total mangel på kunnskaper og analyseevner, disse triggerne er "tatt" ut nå...!!

 

Hadde vært interressant å få en nærmere redgjørelse for et slikt syn..

 

Du følger opp med mer "store analyser"....

 

Sist uke var jeg bare en liten telefon fra å legge inn en ordre på 20K på Tomra på 39,00. Det ble ingen ordre for barn og samboer maste om stranden, men det hadde heller ikke blitt noen aksjer . Utvikler børsen ser mer negativ igjen, tror jeg nok Tomra er mulig å kjøpe på 30-tallet

 

Tenk, du var bare en liten telefon unna fra å legge inn en ordre! Hvorfor skulle du kjøpt på 39,- forresten? Etter dine begreper skal den jo videre ned da, ikke sant..?

 

Du gikk forøvrig "bare" glipp av 40 000 ved ikke å kjøpe på 40.... :rolleyes:

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Zoonic.

 

For ordens skyld har jeg gått tilbake på dine innlegg og svar til Teknikern her på forumet. Ut ifra svarene dine på Teknikerns innlegg virker det som om at du har stolt blindt på Teknikern - som jeg har sagt før er det nødvendig å sile informasjonen forumvenner og/ eller analytikere gir. Derfor sendte jeg ved flere anledninger følgende innlegg 27.11.05 (med også tre påfølgende innlegg) til Teknikern og til deg Zoonic som da var de mest positive til aksjen:

 

Tomra i 1000 kr?

 

Har undret meg litt over tomra i 100 kr. Har sett at Teknikern har hatt dette som mål over en lengre periode. Jeg lurer på hva som ligger bak de 100 kronene som ikke analytikerne finner. Dette er jo langt over hva selv de mest optimistiske anayltikerne tror.

 

Derfor; bak tomra i 100,- hva legger Teknikern til grunn?

 

* PE. Hvilken PE skal tomra ha og hvorfor?

* forventet fortjeneste pr aksje i fremtiden?

* Forventet margin i fremtiden.

* Antall maskinsalg til Tyskland.

 

 

Lene

 

Når jeg ser på innleggene dine på denne tiden står i sterk kontrast tin mitt innlegg. Du bruker mange positive superlativer om TOM og Teknikern. Sånn sett har situasjonen endret seg. Jeg var negativ til ressonementet til Teknikern mye før- og stilte spm til han. Du er gretten etterpå - etter å ha vært superpositiv i lang tid. Du føler deg nok lurt.

 

Og derfor vet jeg mye om dette selv jeg ser du skriver at du ikke tror det.

 

 

Men som jeg har sagt før kom Teknikern med UTROLIG mye kurssensitiv informasjon. BRA JOBBA!

 

 

Uansett virker TOM billig nå. Tjener de kr 3.7,- pr aksje neste år blir det en relativt lav PE.

 

Uansett er min diskusjon rundt Teknikern over. Og Zoonic, dersom Teknikern finner noe god info igjen er han vel helten igjen?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt. Lene, jeg har aldri lagt skjul på at Tekniker´n gravde frem mye info om TOM som var informativt nok, men jeg har aldri stolt blindt på ham eller andre for den saks skyld. Kursdrivende var det ikke, men nyttig uannsett.

 

Mener du at jeg er "gretten" og føler meg lurt..? :huh:

 

I så fall føyer bare det seg inn i rekken av "svada" du kommer meg! :mad:

 

Jeg har aldri vært mer positiv til TOM og tror vi kan vente oss en meget bra høst!

 

 

Og så sier jeg fra noen kommer med feil og desinformasjon om f.eks TOM! :wink:

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Hello,

 

Sorry I have to reply in english.

I just want to add to the debate that in my eyes Teknikern has lost all credibility. Posting "Breaking news" does not qualify him as a great analyst. As TOM did not reach 100, it will NEVER go back to 20...

 

And real analysis is what we lack in this forum.

I have for instance one question, what profitability can Tomra sustain in the future?

In my opinion after Germany, Tomra should be able to earn 400 to 500 mill a year on existing business. (I basically excluded Germany now and added som service revenues) What are your opinions? With a p/e of 15 plus one billion of cash after germany, Tomra's fair value is around 40 but should we calculate some more growth?

What about competition? New markets? We need some number crunchers...

 

In my opinion Tomra lacks visibility right now, that's what frighten institutional investors but it is a nice ecology play and one never knows, if EU get a deposit law Tomra will be a gold mine!!!

 

Good luck to you all.

 

Regards,

 

Paul

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic

 

Det kan være jeg har veldig enkle analyser av Tomra, men de har i det minste fungert delvis bra.

 

I sommer snakket jeg med en kamerat av meg, og jeg nevnte Tomra som en interessant investerings kandidat. Han svarte meget enkelt "hva skal trigge en oppgang i denne aksjen nå?".

 

Personlig så mener jeg Tomra er et av de mest interessante selskapene på Oslo børs, men det har også veldig mange andre også ment. Kursen på Tomra har derfor vært noe i overkant av hva den burde, og har nå fått et mer naturlig prisintervall.

 

At jeg har "tapt" 40K på ikke å kjøpe Tomra på 40kroner, er mye bedre enn å se et REELT tap på 200K hvis jeg hadde eid aksjen over natten fra 2Q resultatet.

 

Tomra kommer mest sannsynlig til å følge børsen frem til 3Q resultatet. Hvis børsen dipper ned i 350-360 er Tomra under 40kroner.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Mye rart å lese her.

 

Det kan tenkes at personen bak Teknikeren på Stocktalk ikke er den samme personen som sto bak Teknikeren på dette forumet... Jeg takker for hans innlegg. Informasjon er et gode, og det er opp til en selv å anvende den...

 

Mht. kursutviklingen

Jeg har ikke finregnet på hva Tomra er verdt. Det har tydelig ORKLA gjort, de er profesjonelle og har et visst krav til avkastning, og de akkumulerer aksjer. Det er betryggende for min del.

 

I tillegg opererer ALLE meglerhusene med betraktelig høyere kursmål enn dagens kurs...

Hva som nå er innbakt i kursen, kan en diskutere - i utgangspunktet skal all info. være innbakt. Det er blitt pekt på at TOMRA ikke innfridde ALLE analytikernes forventninger; de overgikk noens. En bør da være klar over at disse forventningene er koblet opp mot deres høye kursmål, bl.a. Firsts på 80-85 kr.

 

Jeg tror det er mange positive triggere fremover:

Info. fra Nederland om utvidelse av pant

Ordre fra Tyskland, jeg tror mange var bekymret for ordreinngangen på presentasjonen

Ordre i andre markeder, bl.a. UK, Japan m.m.

Pant i nye markeder, en utvidelse i EU-landene og USA er sannsynlig...

ORKLAs videre kjøp...

 

Jeg er optimistisk...

Det er imidlertid et "snagg". Jeg tror oljeprisen skal ned, og det vil sende OSE ned...

Link to comment
Share on other sites

Som kjent har Tomra en underleverandør i Sverige gjennom Partnertech. En melding fra selskapet for ett par uker siden sier bla. dette om samarbeide:

 

_____

 

Jonson exemplifierar vidare utvecklingen genom det avtal

som tecknades med Tomra vid årsskiftet och där produktion

nu pågår för fullt.

 

"Tomra har haft en explosion av volym i Tyskland, vi har

satt upp en produktionsstruktur i västra Polen där vi

levererar till Tyskland. Fram till årsskiftet skedde all

Tomras produktion i Norge, i dagsläget sker majoriteten i

Polen. Det är snabba förändringar som sker", avslutar

Jonson.

 

 

 

http://www.affarsvarlden.se/art/142633

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...