Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

__

 

En rekke forhold ved Q2-rapporten til TOM var meget bra, selvom gutta med gelé i håret mente noen annet, for de dr....jeg i.. :wink:

 

 

Slike folk tar ikke motet i fra meg... :biggrin:

 

 

 

HER ER NOE:

 

At RVM´s skal leveres til Hellas, kom som en overraskelse. Om det er JCDecaux, Clear Channel eller andre får vi se. Det er ihvertfall reklamefinansierte prosjekter det er snakk om. Skarholt sa at dette selskapet skulle gjøre, "et stort nummer ut av dette" når det var oppmontert noen stasjoner i denne "større", greske byen(sikkert Athen..).

 

Nyheten om hvem dette er skulle, komme over ferien, sa han. Nyheten bør være en trigger i seg selv og kanskje de har gjort flere avtaler, i andre byer... :huh:

 

___________

 

 

Den første bydelen i Tokyo( Adachi Ward)har akkurat bestilt 15 automater. Bydel med 650 000 innb.(større enn Oslo..). Husk at Tokyo er en enorm by og regnes som verdens største med forsteder og har 23 bydeler og nesten 20mill innb. Flere bydeler kan jo komme raskere enn det Tomra sier, de tar aldri for "hardt" i...

 

Tokyo er oppdelt i 23 distrikt (特別区), alle med sine egne borgermestre og bystyrer, som ligger under Tokyo Metropolitan Goverment.

 

Adachi Arakawa Bunkyo Chiyoda Chuo Edogawa Itabashi Katsushika

Kita Koto Meguro Minato Nakano Nerima Ota Setagaya Shibuya Shinagawa

Shinjuku Suginami Sumida Toshima Taito.

 

 

 

____________

 

 

DRS(Dansk Retur System) har bestilt komprimatorenheter til 150 automater og potensialet er ca. 1000. Tomra uten konkurrenter.

 

___________

 

I Tyskland forhandler Tomra om 4000 automater, sa Skarholt. Tar Tomra 60% av dette, blir det 2400, Siden det er forhandlinger må vi ta høyde for at det også bestilles i år. La oss få en 2000 neste uke f.eks...Fotball-VM kan ha lagt en demper på investeringene, mener flere..

Skarholt la til at ca. 3500 eldre maskiner bør oppgraderes og meg bekjent så er det kun Tomra som kan oppgradere sine egne automater. Skulle det f.eks bli 4000 installasjoner ut av dette, blir dette godt over konsensus for 06.

 

 

 

Så får vi håpe at børsene roer seg litt ned rundt forbi...

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Nemlig, og hvordan kan de tyske butikkene/kjedene unngå å ha moderne returmottak... :huh:

 

Det kommer inn ca. dobbelt så mye retur i snitt i forhold til Norden, dette ifølge Skarholt...

 

...og da er det jo naturlig å tenke at tyskerne virkelig innser at manuell håndtering av tomflasker blir for mye, fotballfans har vel etterlatt seg en del tomgods skulle jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette vært for ett år siden, hadde teknikern hatt en utsending på plass i Hellas og kommet med daglige oppdateringer fra felten.......

 

Jeg ser for meg overskriftene: BREAKING NEWS!!!!!!!!

Kjempetrigger, Europas største, vekstcase, tresifret osv osv.

Leser man på ST nå er det til å grine av.

Han kjøper ikke Tomra før i 2007 da kursen er 25............

 

Verden vil bedras.... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

___

 

 

UNO tar servicehandelen i Europa med storm

 

18.07.06 09:52

 

TOMRAs nye panteautomat, UNO, har bevist at det er mulig å gjøre bensinstasjoner, storkiosker og småbutikker i Europa enda mer kundevennlige. Over 1000 automater har blitt solgt siden UNO ble introdusert for bare syv måneder siden.

- Vi er veldig fornøyde med resultatene hittil”, sier Geir Sæther, som er salgsansvarlig for UNO. ”Bensinstasjoner og storkiosker er egentlig et urørt område når det gjelder panteautomater, så vår største utfordring for øyeblikket er å spre informasjon om vår panteløsning til disse potensielle kundene. Vi er så sikre på at kundene vil bli fornøyd med automaten at vi tilbyr kundene å prøve den gratis i en måned uten kjøpsforpliktelser. Dersom de ikke er fornøyd med UNO etter prøveperioden, vil vi fjerne den uten at det koster kunden noe, sier Sæther i en pressemelding.

 

Skarholt sa ved rapporten at Tomra er i forhandlinger med flere store kunder/kjeder i Norden/Tyskland som kan gi ordre på flere tusen Uno-enheter pr ordre.

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Meglerhus med anbefaling av Tomra i Ukeporteføljen:

 

Er innom en snartur i ferien :biggrin:

Ser det går den veien høna sparker, :dry: men oppdaterer denne likevel.

Ser det har kommet mange kursmålsendringer og endrede anbefalinger av Tomra siden sist. Oppdaterer meglerhusenes anbefalinger og kursmål når jeg er tilbake fra ferie.

 

Når det gjelder forumdeltakerenes arbeidsinnsats og innlegg på denne strengen, kan jeg bare melde - Keep up the good work. :smile:

 

Uke 29 mandag 17. til søndag 23.juli

 

17.juli DnB NOR

 

17.juli First

 

 

 

Sitter noen med linker eller nyhetsbrev med info fra meglerhus som ikke er med i ukeoversikten - om at Tomra er med i siste ukeportefølje, send pm til undertegnede eller legg inn info på tråden, så skal jeg fortløpende redigere det inn i oversikten.

Link to comment
Share on other sites

__

 

 

Endel TOM-tråder på HO nå og dette var et av innleggene som tåler å bli innlimt: :smile:

 

 

RE^1: Tomra - Teknisk og fundamental analyse!

 

Trønder, jeg setter veldig pris på dine innlegg på forumet!

 

Men, glem TA vedrørende TOM, det blir helt galt!

 

Det som teller for alle selskap over litt tid er dette:

 

1. Tjener selskapet penger?

 

2. Er det i vekst?

 

3. Er det god ledelse?

 

4. Er selskapet markedsledene?

 

5. Er selskapet i en bransje med vekst?

 

Stiller man disse spørsmålene til Tomra, kan man med sikkerhet gi et rungende JA!

 

Tror ikke vi finner lignende selskap på OSE med denne posisjonen!

 

SITT STILLE OG ROLIG I TOMRA, MINST 6.MND TIL!

 

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

__

Endel TOM-tråder på HO nå og dette var et av innleggene som tåler å bli innlimt: :smile:

RE^1: Tomra - Teknisk og fundamental analyse!

 

Trønder, jeg setter veldig pris på dine innlegg på forumet!

 

Men, glem TA vedrørende TOM, det blir helt galt!

 

Det som teller for alle selskap over litt tid er dette:

 

1. Tjener selskapet penger?

 

2. Er det i vekst?

 

3. Er det god ledelse?

 

4. Er selskapet markedsledene?

 

5. Er selskapet i en bransje med vekst?

 

Stiller man disse spørsmålene til Tomra, kan man med sikkerhet gi et rungende JA!

 

Tror ikke vi finner lignende selskap på OSE med denne posisjonen!

 

SITT STILLE OG ROLIG I TOMRA, MINST 6.MND TIL!

 

_______

 

Veldig enig i dette, Zoonic.

Må vel være en "topp 10" på HO det der...... :biggrin:

 

(gjelder vel ikke GGS den der.... 5*nei...... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett at mange her inne mener at Tomra ikke egner seg for teknisk analyse? Jeg er ikke enig, tekniske indikatorer er alltid kjekke å følge med på. Akkurat nå følger jeg veldig med på MACD-Histogram indikatoren, og ser at dersom Tomra ikke faller mer nå så har vi "trippel bullish divergence". Det er ett av de sterkeste kjøpssignalene jeg vet om innen teknisk analyse, og jeg tror at dersom divergensen ikke blir brutt så har jeg en killer-trade på gang i warrants. Har selvsagt planlagt stopp ordre i tilfelle divergensen blir brutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det snudde forrige gang rett rundt 40 (okt-nov en gang, husker ikke nøyaktig dato), så ser på dette som et veldig spennende nivå. Mener å huske den var nede i noe sånt som 39.6.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er målløs... Sjelden vært vitne til en slik grusing av et selskap som tjener mye penger. Skulle forstått det hvis man kunne dra paralleller til f.eks. OPC, men TOM tjener jo masse penger og er gjeldsfri i tillegg og med masse penger på bok. Men nok en gang viser markedet hvem som bestemmer hvilken kurs TOM skal handles for.

 

Sluttkurs 39,80 idag må vi vel tilbake til 2005 for å finne. Det er bare å konstatere at TOM er svært upopulær for tiden, og at mange bare venter på en utflating av fallet for å gå inn.

 

Har selv vært i samme situasjon som mange av dere TOM'ere som fremdeles sitter på aksjen fra dagene før Q2-resultatet. Veldig ukomfortabel situasjon, selv om man har tro på selskapet på lang sikt. "Hvordan i h...ete kunne jeg gjøre samme feilen denne gangen også...". Jeg kjenner tanken.

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Muligheter for å se kursen nede på 35 tallet er stor. I tillegg er det en urolig tid så børsene kan nok ramle mer og samtidig trekke Tomra med seg ned en del.

En ordre fra Tyskland trenger heller ikke føre til så stor oppgang i Tom, ordren må i tilfelle være meget stor. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det ganske postitivt med nedgraderinger. Alle er enige om at Tomra har fått langt i overkant julig den siste tiden. P/E i dag og som vekstselskap med stadig sterkere bekreftelser på Titech's gullgruve.

 

Nedgradering betyr at seriøse aktører benytter tiden til å forsiktig vekte seg opp i solide selskaper, god inntjening og god likviditet. Når så markedet snur vil dette ta voldsomt av, etterfulgt av oppgraderinger. Da vil vi se reprisingen komme.

 

Men før det er det psykologien som regjerer og den er svært vanskelig å forutsi.

Sist bunn var dagen da krigen brøt ut i Irak. Når krigen var et faktum startet oppturen, stikk i strid med hva sunn fornuft skulle tilsi.

 

Derfor kan vi faktisk se Tomra ned på 20-tallet slik teknikern predikerte da han trakk seg ut i vinter - stor usikkerhet i midt-østen og Usa's supprt av high-tech våpen til Israel. Selv har jeg vanskelig for å se det i min glasskule, men det faktum at et ultra-traust selskap som Hydro sto i 260, eller 52 etter splitten den dagen Usa angrep irak, så betyr ikke P/E noen verdens ting - og ja da kan faktisk Tomra falle ned på 20-tallet.

 

Skulle ting imidlertid snu så er det positivt med mange nedgraderinger på et selskap som har bunnsolid bunnlinje.

 

Mvh boksen, ikke ment som baisserinnlegg da jeg selv er 100% lastet i Tomra og har råd til det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke inn i TOM, men vil likevel prøve å fremstå som rimelig objektiv, da jeg ikke våger å gå inn selv om kursen skulle falle til 35.

 

Markedssentimentet som nå regjerer er absolutt ikke på TOM's side, da stort sett alle aksjer faller, og spesielt de mest upopulære. Det er ingen tvil om at TOM er meget upopulær for tiden, og således er nedsiden brubart til stede ennå. De tjener bra med penger, men det hjelper lite når markedet tror de kan få TOM til en billigere penge ved å vente med inntreden ennå. Da får man stadige nye bunn-nivåer, som noen tradere prøver, men ender opp med å selge igjen etterhvert.

 

Hvis dette scenariet forekommer i et lands økonomi kalles det resesjon, da man får en bred oppfatning av at man ikke bør kjøpe nå i den tro at det blir billigere lenger fremme (Japan 1995-2004).

 

Trodde ikke dette ville skje med TOM etter gjennombrudd i Tyskland og England, og nå etterhvert Japan og Hellas, men det er skepsisen og sentimentet i markedet som råder.

 

Hvor mye TOM skal ned gjenstår å se, men jeg frykter at Tekniker'n kan få delvis rett. Kanskje ikke så mye ned som til 20-tallet, men muligens nære.

 

Når markedet først snur fra bull til bear, og med den erfaring at markedet ALLTID overreagerer i begge retninger, ser det for øyeblikket svært mørkt ut i siste halvår av 2006. Vi har hatt en kolossal overreagering i positivt terreng første del av første halvår, og nå kommer den andre siden.

 

Jeg vil ikke inn i TOM neste halvår for å sitte i lengre periode, men kun mulige kjappe trader hvis den får uforholdsmessige store utslag intradag i en eller annen retning.

Link to comment
Share on other sites

Du sier mye fornuftig RoRu, men jeg tror du er på den pessimistiske siden nå. I forhold til tradereffekten, tror jeg det meste av den er tatt ut nå. Men tryner vi fullstendig på Midt-Østen, får du kansje rett.

 

Jeg synes ordrebildet i TOM ser -om ikke veldig bra- så ser det i hvertfall brukbart ut nå. Så jeg tror tradereffekten er tatt ut for en stund.

 

Langsiktig har Tomra fremtiden på sin side. Så jeg kjøpte på 40 i dag. 1000 aksjer bare, men for hver krone tar jeg en tusenlapp. Selger på 39 hvis jeg tar feil. Her skal det trades! - På vei opp igjen, vel og merke! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det blitt av Teknikern her på AF?

For at ikke innlegget skal bli glemt, kopierer jeg inn hva han skrev på Stocktalk den 14. d.m. idet jeg er nokså sikker på at hans spådom om kursen for TOM i 2007 høyst sannsynlig ikke vil slå til:

 

Teknikern [6551] 14.07.06 20:29

aud59 [874]

Hei :-)

 

Jeg så ditt spørsmål på den andre tråden. Jeg følger TOM, men føler det er alt for tidlig å gå inn. Ser vi på resultatutviklingen fremover, er jeg redd det vil ta tid før "nye markeder" blir såpass store, at de vil få innvirkning av betydning.

 

Japan kommer, men det kommer vesentlig senere enn Tomra-ledelsen tidligere har indikert. TOM-ledelsen tidligere uttalelser, som alle har vist seg å være feil hva tidsaspekt angår, en av grunnene til jeg i sin tid valgte å gå ut. Ingenting av tidsplanene de opprinnelig kom med har slått til. Og når ledelsen ikke holder sine egne tidsplaner og uttalelser, så må man selvsagt revurdere, annet er jo umulig.

 

England, TRC går vesentlig senere enn hva ledelsen selv først trodde, det samme kan definitivt sies om Japan.

 

Mine tidligere optimistiske kursmål var basert på det Tomra-ledelsen selv kom med av uttalelser, men som i ettertid viste seg å være feil (alt tok lengre tid enn ledelsen opprinnelig trodde). Derfor revurderte jeg TOM i vår, og gikk ut. Ledelsen har rett og slett undervurdert tidsfaktoren med både TRC, Japan og ikke-pante-markeder.

 

Pilotene i Helles er jo gledelige, men de betyr ingenting av betydning for resultatet de kommende kvartaler. Og i USA er det fullstendig stillstand i alle stater, og ingen utvidelser av pant har gått igjennom.

 

Jeg kan ikke riktig se hva som de kommende kvartaler skulle trigge kursen, dvs. hva som evt. skulle gi en sterkere resultatutvikling enn ventet. Japan er langt frem i tid, det samme er TRC-volumer. Og når ledelsen selv demper forventningene til Tyskland, ser jeg ingen grunn til å sitte i TOM.

 

Jeg kjøper TOM-aksjen rundt 15-25 i 2007.

 

[Endret 14.07.06 20:31 av Teknikern]

[Endret 14.07.06 20:37 av Teknikern]

Link to comment
Share on other sites

Meglerhus med anbefaling av Tomra i Ukeporteføljen:

 

Er innom (ennå en snartur - i ferien) :biggrin:

For øyeblikket ser det ut som DnB NOR er den eneste med Tomra i ukeporteføljen for uke 30.

 

Oppdaterer meglerhusenes anbefalinger og kursmål når jeg er tilbake fra ferie. Rundt midten av august...

 

Uke 30 mandag 24. til søndag 30.juli

 

24.juli DnB NOR anbefaler 10 aksjer

 

 

Sitter noen med linker eller nyhetsbrev med info fra meglerhus som ikke er med i ukeoversikten - om at Tomra er med i siste ukeportefølje, send pm til undertegnede eller legg inn info på tråden, så skal jeg fortløpende redigere det inn i oversikten.

Link to comment
Share on other sites

Megler1:

Teknikern kuttet ut ved nyttårstider samtidig med at han solgte TOM rundt 53-55.

Han er fortsatt ute og har kursmål 20,-

 

Enig i at han baisser noe i overkant.....

Men det står kanskje i motvekt til tidligere haussing når han var inne.... :biggrin:

 

Jeg er faktisk litt skuffet over ham, ikke bare pga. kursmål, men på argumentasjonsteknikken.

Vi som fulgte med på hva han skrev her når han var "inne", har jo vanskelig for å tro våre egne øyne når vi leser på ST.

 

Det er igrunn litt trist. lazy2.gif

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder å ha is i magen...

 

Har fått tilbake feelingen nå tror jeg. Ellers er jeg enig i at Teknikern's argumentasjon smaker litt vondt. Tomra ledelsen har alltid vært forsiktig med guidingen sin, og jeg kan ikke akkurat huske at Thorsen i sin tid var av de store optimistene. Estimaten kan vel tas litt ned, og TTT -Ting Tar Tid- men å si at det var Tomraledelsen som var for optimistiske, skal ikke Tekniker'n slippe så lettvint unna med. Her er det nok han selv - som var optimisten som ble utålmodig.

 

Det er vel i lys av dette vi må se hans tilbaketrekking fra AF. Det ble lettere å skifte forum når han skulle motsi seg selv.

 

Tomra har fremtiden på sin side. Jeg synes det er en utmerket aksje å ha langsiktig, det ligger i sakens natur. Dessuten er den ganske grei å trade - volatil nok, men uten altfor stor risiko. Krig og annen dritt kan selvsagt ødelegge, men verdens energiproblemer tilsier jo at resirkulering opplagt er noe det blir mer av. Høye råvarepriser er bra for Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...