Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Jada, for all del, felis, her skal man ikke ha noen store forhåpninger.

 

Når det er sagt, skal man aldri helt avskrive at noe kan skje i år heller, politikk er mulighetenes kunst og når man minst venter ting osv...

 

Bruno har jo fått juling før... :smile:

 

C56588~Mike-Tyson-and-Frank-Bruno-Posters.jpg

 

 

 

Her er løpet definitivt kjørt for i år. Senatsleder Bruno i spissen for det republikanske flertallet i Senatet sørget for det.

 

Begynner å bli mektig lei denne Bruno. Skulle gjerne fortalt han noen sannheter...

Link to comment
Share on other sites

Dette fra Orklas presentasjon av Q1 burde si det meste om hvilken tro de har på Tomra...

Det er på tide at PRESSEN skriver om dette...

 

Largest holdings in the portfolio Orkla Financial Investments

 

Market value in NOK million per 31 Mar 2007

Principal holdings Industry Market value Share of portfolio (%) Share of equity (%)

Tomra Industry 1 018 5,2 13,4

 

 

Steen & Strøm Hennes & Mauritz Retailing 820 4,2 0,3

Vimpelcom Telecommunication 751 3,9 0,6

DnB NOR Bank 728 3,7 0,6

Norsk Hydro Energy 703 3,6 0,3

Fast Search Systems Software 673 3,5 12,6

Rieber & Søn Food 661 3,4 15,5

Schibsted Media 496 2,6 2,7

Amer Group Consumer Goods 438 2,3 4,6

Total principal holdings 7 290 37,6

Market value of entire portfolio 19 414

Link to comment
Share on other sites

Ja, nok en gang vil jeg stille spørsmål ved Tomras tilbakekjøp... Hvorfor kjøper de ikke askjer nå? Jeg tror ikke jeg får gode svar, og jeg forventer heller ikke det...

 

Ser på det de har gjort, og stiller spørsmål ved hva de gjør. Skarholdt nevnte de gode utsikter ved Q1, da er det bare å handle. De har handlet før på høyere kurser, og da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke handler nå. Har de negativ info., ja så bør den ut i markedet...

 

Date of purchase/(sale) Number of shares Price per

share (NOK) Accumulated

share balance

03 May 2007 82,000 48.44 3,884,614

26 Apr. 2007 144,000 47.88 3,802,614

24 Apr. 2007 252,000 46.63 3,658,614

20 Apr. 2007 210,000 45.79 3,406,614

19 Apr. 2007 262,000 44.59 3,196,614

30 Mar. 2007 175,000 44.25 2,934,614

27 Mar. 2007 113,000 44.53 2,759,614

26 Mar. 2007 135,000 44.61 2,646,614

23 Mar. 2007 215,000 44.28 2,511,614

20 Mar. 2007 120,000 45.52 2,296,614

19 Mar. 2007 155,000 45.65 2,176,614

15 Mar. 2007 170,000 44.12 2,021,614

09 Mar. 2007 245,000 44.13 1,851,614

06 Mar. 2007 160,000 44.74 1,606,614

01 Mar. 2007 (203,286) 47.00 1,446,614

21 Feb. 2007 530,000 50.68 1,649,900 Voldsomt kjøp, til høy pris - noen dager før opsjonsprogram til noen i ledelsen skulle infris...

20 Feb. 2007 380,000 48.22 1,119,900

16 Feb. 2007 100,000 46.87 739,900

05 Jan. 2007 95,000 43.59 639,900

04 Jan. 2007 140,000 43.64 544,900

02 Jan. 2007 135,000 43.48 404,900

21 Dec. 2006 95,000 43.47 269,900

21 Dec. 2006 120,000 44.34 174,900

20 Dec. 2006 54,900 45.14 54,900

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke gi deg noe fornuftig svar, christle, annet enn at meglerhusene som styrer dette ønsker kursen tilbake til 44-tallet før videre oppkjøp. De skal tross alt ha billige aksjer som skal selges til Tomra på høyere kurser. Trist men sant.

Link to comment
Share on other sites

Ja, christle, du virker sliten , ikke så rart...

 

Men jeg skjønner ikke helt det "maset" om når/hvorfor osv. TOMRA skal foreta sine kjøp. De kjøper på forskjellige nivåer og har ingen formening om hva som er "billig" eller "dyrt".

 

Engagutten tror noen hus kjøper på lave kurser, for så å selge dyrt til TOMRA, det viser hvor godt han setter seg inni dette.... :mellow:

 

 

Les dette bla. som TOMRA skriver om dette:

 

 

Q: What is the correct share price of TOMRA?

 

A: TOMRA does not have an independent view on the "correct" share price of TOMRA stock. We provide the market with frequent and relevant information about our current business and future growth prospects so that the market itself is able to put a "correct" value on TOMRA.

 

 

 

Legger inn dette som jeg fikk fra Volldal for en stund siden:

 

 

Vedr. tilbakekjøp av egne aksjer. Styres dette veldig av meglerhus, eller kjøper de på konkret instruks fra Tomra? F.eks virker det

litt "rart" at det ble handlet temmelig mye på høye kurser for en liten stund siden(over 50 bla..)

 

SVAR:

 

" Vi har ingen formening om hva som er lave og høye kurser, derfor kjøper vi tilbake uavhengig av kurs. Noen ganger kan det virke "dyrt", andre ganger "billig". Over tid blir snittet uansett OK i forhold til det markedet priser TOMRA til (og det er jo det som er verdien, ikke hva vi "synes" den skal være "

 

 

 

 

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

Vi har ingen formening om hva som er lave og høye kurser, derfor kjøper vi tilbake uavhengig av kurs.

Dette sier jo alt om Tomras manglende bevissthet i dette spørsmålet. Meglerhusene kan med andre ord kjøpe til nær sagt hvilken som helst kurs uten at Tomra reagerer. Enhver guru på aksjesparing vil fortelle deg at det er vanskelig å treffe bunnen. Derimot kan man sikre seg ved å fordele kjøpene sine jevnt og trutt, f.eks. ved fast månedlig aksjesparing. Tomra gjør ingen av delene. Ikke kjøpes det jevnlig, og ikke kjøpes det bevisst på lave kurser. Jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal forsvare selskapet i dette spørsmålet. Strategien suger; det er christle og jeg skjønt enige om. Og alle meglerhus bedriver egenhandel i aksjer (ikke bare TOM). Det er et faktum.

Link to comment
Share on other sites

Engagutt, du surrer det enda mere til... :laugh:

 

Jeg er helt sikker på at TOMRA gjør dette på beste måte og det finnes forhold som vi ikke kjenner til i forhold til timing osv.

 

Og du tar feil, Enga, om du tror at husene kjøper på lave nivåer og selger videre med avkastning, TOMRA styrer selvfølgelig dette og det kjøpes til faktiske, løpende priser over børs, etter "ordre" fra TOMRA.

 

"Strategien suger"...huff...skulle de sitte hele tiden å forsøke å treffe bunner, vil lite aksjer blitt kjøpt...de driver ikke med daytrading... :wink:

 

Dette sier jo alt om Tomras manglende bevissthet i dette spørsmålet. Meglerhusene kan med andre ord kjøpe til nær sagt hvilken som helst kurs uten at Tomra reagerer. Enhver guru på aksjesparing vil fortelle deg at det er vanskelig å treffe bunnen. Derimot kan man sikre seg ved å fordele kjøpene sine jevnt og trutt, f.eks. ved fast månedlig aksjesparing. Tomra gjør ingen av delene. Ikke kjøpes det jevnlig, og ikke kjøpes det bevisst på lave kurser. Jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal forsvare selskapet i dette spørsmålet. Strategien suger; det er christle og jeg skjønt enige om. Og alle meglerhus bedriver egenhandel i aksjer (ikke bare TOM). Det er et faktum.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke inne i aksjen, men jeg fikk denne på mail i dag fra USA, og tenkte det var av interesse:

 

 

Last evening the Connecticut State Senate passed SB 1289, expanding the bottle deposit law to cover non-carbonated beverages (except milk and alcohol) pacakged in contaiiners 20 ounces and smaller. The bill also

raises the handling fee from 2 to 3 cents for all beverages except beer (beer HF remains at 1.5 cents).

 

The Senate approved a water-only expansion in 2005, so the win was expected; vote was 26 -7 with support from Democrats and Republicans. The bill now goes to the House where the real fight will take place, as the House failed to consider the 2005 bill, or to take up a House bill in 2006.

 

Betty McLaughlin

Executive Director

CONTAINER RECYCLING INSTITUTE

Link to comment
Share on other sites

"Strategien suger"...huff...skulle de sitte hele tiden å forsøke å treffe bunner, vil lite aksjer blitt kjøpt...de driver ikke med daytrading... :wink:
Jeg er enig i at det er vanskelig å treffe bunner. Men hvis man er villig til å kjøpe på 50 kroner, bør man vel også være villig til å kjøpe på 45? Uansett er hovedpoenget mitt at Tomra burde ha kjøpt mer jevnt og trutt. Det er faktisk lite aksjer som har blitt kjøpt i det siste, og det til tross for en etter din mening (?) eminent strategi.

 

Avfeiingen av min påstand om meglerhusenes gjøren og laden er bare tåpelig. Du vet tydeligvis lite om hvordan de arbeider. Det handles store mengder aksjer på egen bok daglig i alle meglerhus. Dette gjøres f.eks. i forbindelse med analyser/anbefalinger. La oss si at meglerhus X har tenkt å publisere en kjøpsanbefaling av aksjen ABC. I forkant handles det aksjer på egen bok samt til de viktigste kundene. Anbefalingen publiseres, kursen stiger, og huset og dets VIP-kunder tar gevinst.

 

De meglerhusene som handler for Tomra, handler også for seg selv. Det kan du ta deg faen på. At de ikke skulle benytte seg av sin fordel, er toppen av naivitet. Jeg gidder ikke diskutere dette temaet ytterligere, da det meste er sagt allerede. Jeg minner dog om at det ikke er lenge siden en megler i DnB ble dømt for innsidehandel i TOM-aksjen. Vi sees på 43-tallet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at du mener at TOMRA ikke greier å håndtere dette, Engboy og du tror at du vet bedre hvordan dette skal gjøres.

 

Du mener med andre ord, at du kjenner bedre til TOMRAs indre anliggender, enn selskapet selv...

 

Godt gjort, Enga! :smile:

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Takker for den , Tekniker´n! :smile:

 

 

Jeg er ikke inne i aksjen, men jeg fikk denne på mail i dag fra USA, og tenkte det var av interesse:

Last evening the Connecticut State Senate passed SB 1289, expanding the bottle deposit law to cover non-carbonated beverages (except milk and alcohol) pacakged in contaiiners 20 ounces and smaller. The bill also

raises the handling fee from 2 to 3 cents for all beverages except beer (beer HF remains at 1.5 cents).

 

The Senate approved a water-only expansion in 2005, so the win was expected; vote was 26 -7 with support from Democrats and Republicans. The bill now goes to the House where the real fight will take place, as the House failed to consider the 2005 bill, or to take up a House bill in 2006.

 

Betty McLaughlin

Executive Director

CONTAINER RECYCLING INSTITUTE

Link to comment
Share on other sites

Bruk av av engangsembalasje øker i alle store markeder og behovet for avfallsløsninger øker tilsvarende.

 

 

Flaskevann truer miljøet Vann på flaske er verdens raskest voksende drikkevare.

 

Men berget av plastflasker truer miljøet.

 

 

 

Drikkebokser: Sterk vekst i Europa

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at du mener at TOMRA ikke greier å håndtere dette, Engboy og du tror at du vet bedre hvordan dette skal gjøres.

 

Du mener med andre ord, at du kjenner bedre til TOMRAs indre anliggender, enn selskapet selv...

 

Godt gjort, Enga! :smile:

____

 

 

Hei

 

Zoonic - du har som regel mange, mange, mange gode poenger, men ingen regel uten unntak. Jeg synes at en bør vurdere alle selskaper en eier eller å vurderer å eie i kritisk; det finnes mange eksempler hvor folk burde vært mer kritiske.

 

Jeg synes det er god - meget god grunn - til å stille spørsmål ved hvordan tilbakekjøpene i Tomra håndteres. Et svært, svært stort volummessig kjøp den 21 Feb. 2007 530,000 50.68 1,649,900 til høy pris - noen dager før opsjonsprogram til noen i ledelsen skulle innfris... bør være mer enn nok til å stille spørsmål...

 

I og med at Tomra ikke har en formening om kursen er lav eller høy, ja så burde de kjøpe jevnt og trutt. Dette skulle ikke være vanskeligere enn la oss si at de kjøpte et par tusen aksjer til markedspris hvert kvarter – en eller flere dager i uka. De kunne godt satt noen i Tomra selv til å gjøre dette. Det er så lite krevende at de i flere meglerhus bruker såkalte - "tradingbots" - dvs. datamaskiner som handler... Det er også rart at du synes å stole "blindt" på meglerhusene... Det finnes mange svært greelle eksempler på at det ikke alltid er lurt... I det minste burde Tomra stilt som vilkår for oppdrag at meglerhusene ikke drev egenhandel så lenge de jobbet på oppdrag fra Tomra... De fleste profesjonelle rådgivere anbefaler også folk å "spare" jevnt og trutt, da en ikke klarer å time topper og bunner. Sett i lys av dette synes det rart at du synes å mene at tilbakekjøpene som både har skjedd sporadisk og til tildels svært varierende priser over kortere tidsrom har skjedd på en god måte. Jeg synes det er mange gode grunner til å stille spørsmål; jeg registrerer at du ikke ser grunn til det uten egentlig å begrunne dette altfor godt...

 

Det at de ikke har en formening om kursen er lav eller høy virker også noe rart... alle den tid de kan bruke egne aksjer til oppkjøp. Ved et oppgjør i aksjer må en ha en fornuftig oppfatning om kursen reflekterer den reelle verdien. Det er flere eksempler på at "markedsprisen" til enhver tid ikke gjør det, les bl.a. flere dommer knyttet til tvangsinnløsninger...

 

Vi har ikke innsikt i â€Tomras egne anliggenderâ€, og jeg håper at de har gode grunner til å gjøre det de gjør. Dersom det kommer en "børssensitiv" melding før neste handel, ja da skjønner jeg godt at de ikke har kjøpt siden den 4. mai. Gjør det ikke det skjønner jeg det ikke..., og jeg kan heller ikke forstå tidligere agering særlig kjøpet den 21. feb.

 

Mvh. og lykke til videre, og mange takk til alle særlig Zoonic, men også EngaBoy for mye og god info.

Link to comment
Share on other sites

Av Politiker: Aud Herbjørg Kvalvik - SV

 

 

Klimakutt åpner for store næringsmuligheter

 

 

- Satsing på miljøteknologi er en framtidsretta næringsvei. Det sier Aud H. Kvalvik næringspolitisk talskvinne for SV og medlem av Stortingets næringskomité. Hun viser til at Nordic Innovation Centre har estimert det globale markedet for miljøteknologi til 4000 milliarder kr i 2005, stigende til 6400 mrd i 2010. Gode norske eksempler på miljøteknologibedrifter finnes allerede: REC, Elkem Solar, Norsun, verdens første tidevannsmølle i drift ved Hammerfest, Tomra, Elkem Materials, Alstom og Norsk Hydros Utsira-prosjekt. Norsk solindustri alene har på kort tid skapt 1000 nye arbeidsplasser.

 

 

(Klikk på overskriften for hele artikkelen..)

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Nye artikler fra USA vedr. "expanding bottle bills" :

 

OREGON

 

Grocers float a new bottle-bill proposal

Their idea would include all drinks containers

 

BETH CASPER

Statesman Journal

 

May 10, 2007

 

The main opponents to expanding Oregon's bottle bill have changed tactics in the 11th hour of the legislative session.

 

Instead of opposing any expansion, the Northwest Grocery Association is proposing a major overhaul of the entire bottle-bill system.

 

The grocery association, which represents about 1,100 grocery outlets across the state, announced Wednesday that it would support expanding Oregon's bottle bill to include all beverage containers -- not just the water-bottles-only proposal as written in Senate Bill 707-A.

 

 

 

http://www.statesmanjournal.com/apps/pbcs..../705100364/1042

 

 

_________

 

Connecticut

 

Bottle Law Add-On Advances

 

Bill Would Leave Fewer Exemptions

May 10, 2007

 

By MARK PAZNIOKAS, Courant Staff Writer The state Senate voted Wednesday to expand the bottle deposit law to water and some other noncarbonated beverages that have been exempt since passage of the original bottle bill in 1978.

 

With the support of Senate leaders, the bill easily passed with bipartisan support, 26-7. But a similar measure breezed through the Senate two years ago, only to die from inaction in the House.

 

"If it hits the House floor, it will pass. The question is will it be let out for a vote or referred to a committee," said Jessie Stratton, an environmental lobbyist and former House member.

 

Twenty-nine years ago, the bottle bill debate focused on eliminating litter and saving space in landfills. On Wednesday, a new issue was in the mix: greenhouse gases and global warming.

 

 

 

 

http://www.courant.com/news/politics/hc-ct...-politics-state

 

 

Mer fra Connecticut:

 

http://www.newsday.com/news/local/wire/con...n-apconnecticut

 

______________

 

 

Nå skal ikke jeg foregripe noe som helst når det gjelder utfallet i disse to statene, men vil bare nevne at begge statene har ca. 3,5mill/innb hver og at TOMRA har pr. idag ca. 700 RVMs i Connecticut. I Oregon er det etter hva jeg vet, minimalt.

 

Om dette skulle bli en utvidelse i begge f.eks(også i en for den del..), er potensiale ikke ubetydelig for TOMRA.

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Som mange vet, har TOMRA og Sumitomo et samarbeide i Japan om utplassering av RVMs og dette samarbeide har når ført til at Sumitomo har inngått en avtale med Teijin Ltd om resirkulering av returnerte PET-flasker.

 

Skarholt har sagt at utplasserte automater etterhvert får inn tildels enorme mengder plastflasker og at dette også innbærer store inntektsmuligheter.

 

Dette lover meget godt for den videre utviklingen i dette enorme markedet og konseptet med gode incentivsystemer kan danne en modell for andre markeder, det har vi allerede sett. :smile:

 

Husk at 85% prosent av landene i verden, ikke har panteordninger.

 

____________

 

 

Japan's Teijin, Sumitomo Corp tie up in recycling used PET bottles - report

 

Published : Sun, 13 May 2007 09:17

By : Agencies

 

 

TOKYO (XFN-ASIA) - Teijin Ltd will join forces with Sumitomo Corp to develop an efficient system for recycling discarded PET bottles, the Nikkei reported.

 

The newspaper, in a report carried on its website over the weekend which did not identify any sources, said the polyester maker would by the end of this month begin reprocessing used bottles into PET resin at a group firm's factory.

 

In cooperation with the subsidiary here of Norwegian recycling solutions provider Tomra, Sumitomo has signed a deal with the government of Tokyo's Adachi ward to install 17 are verse vending machines' in commercial facilities and other locations inside the ward for the purpose of chopping up collected used PET bottles. Sumitomo Corp aims to install 2,000 such machines nationwide by 2009.

 

 

 

Les mer her...

 

 

 

______________

Link to comment
Share on other sites

Top 20 shareholders (registered as of 14 May 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 258 000 14,1 %

2. Folketrygdfondet 11 036 300 6,7 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 5 646 881 3,4 %

4. The Northern Trust C Treaty Account 4 381 900 2,7 %

5. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 265 084 2,6 %

6. Tomra Systems ASA 3 884 614 2,4 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 281 701 2,0 %

8. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 219 106 2,0 %

9. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 3 179 368 1,9 %

10. UBS AG, London Branc Equities/Corporate 2 861 577 1,7 %

11. Skagen Vekst 2 323 100 1,4 %

12. FERD AS P610AK 2 250 000 1,4 %

13. Credit Agricole Inve Bank, Non Treaty Acc 2 190 687 1,3 %

14. French RES Treaty CL 2 150 230 1,3 %

15. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

16. Bank of New York, BR Treaty Account Unite 2 006 670 1,2 %

17. IF Skadeforsikring A 1 970 800 1,2 %

18. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 903 259 1,2 %

19. BNP Paribas SEC. Ser French Residents 1 667 500 1,0 %

20. RBC Dexia Investor S S/A DUB-Non-resident 1 537 418 0,9 %

 

Total shares, top 20 shareholders 85 115 145 51,7 %

Total shares, other shareholders 79 575 072 48,3 %

Total (10 588 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 96 813 130 58,8 %

Total shares, shareholders of other nationality 67 877 087 41,2 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 826 58,8 %

2. Great Britain 78 13,7 %

3. USA 159 6,4 %

4. France 21 4,2 %

5. Denmark 52 3,2 %

6. Luxembourg 38 2,9 %

7. Sweden 102 2,2 %

8. Switzerland 16 2,0 %

9. Ireland 17 1,2 %

10. Belgium 13 1,2 %

 

Total shareholders, top 10 countries 10 322 95,8 %

Total shareholders, other countries 266 4,2 %

Total 10 588 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Ja, da har HO skrevet om nyheten fra Japan som Zoonic la ut. Tar den likevel med:

 

Tomra: Japan klart for større volumer

 

Japanerne blir stadig flinkere til å returnere tomflasker, og nye avtaler kan få store konsekvenser for Tomra.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (14.5.07 14:29)

 

Tomra har et samarbeid med Sumitomo om utplassering og salg av returautomater i Japan. Disse genererer og mottar så mye retur at Sumitomo nå har etablert et samarbeid med miljøgiganten Teijin Ltd. om resirkluering av såkalte PET-flasker (polyethylen terephtalate = plast) i landet.

Det er avisen Nikkei som melder dette ifølge ABC Money.

 

Sumimoto og Tomra har inngått en avtale med myndighetene i bydelen Adachi i Tokyo om installasjon av 17 returautomater som skal kutte opp plastflasker. Sumimotos mål er ifølge avisen å installere 2.000 slike automater over hele Japan i løpet av 2009.

 

Teijin Fibers vil kjøpe de oppkuttede flaskene og gjøre disse om til plastråstoff, som de selger videre til drikkevareprodusenter. Dette vil de begynne med innen slutten av måneden, heter det.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Om Tomra i dag:

Kjøpsandel

Megler Volum Pris Verdi Andel%

DNM 487 200 45.93 22 377 390 41.18%

 

Salgsandel

Megler Volum Pris Verdi Andel%

DNM 331 000 45.95 15 209 165 27.99%

 

Nettohandel

Megler Volum Verdi

DNM 156 200 7 168 225

 

DNB stod i dag for de største kjøp, salg og nettohandel i Tomra. Jeg blir ikke overrasket om DNB har handlet for Tomra i dag… Har de det blir jeg litt oppgitt, fordi DNB her har hatt alle muligheter til egenhandel…, og da skal det ikke mye til før en tjener penger…

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tomra endte på 46,15. Det er opp 0,50. Ikke så mye tatt i betraktning dagens nyhet og at markedet for øvrig er opp i dag. Men det er nå en gang slik at markedet ikke reagerer så mye på positive nyheter om Tomra, med mindre det dreier seg om meldinger om kontrakter o.l.

 

Joe

Link to comment
Share on other sites

- Kjøp Tomra

 

 

Meglerhuset mener Tomra er et bra kjøp med fokuset som verden har på miljø.

 

Av:Erik Storm - Stocklink - 14.05.2007 14:41

 

 

Meglerhuset Handelspartner Securities trekker i dag frem Tomra som et godt kjøp.

 

Tomras resultat for første kvartal i 2007 viste som forventet et fall i omsetning til 794 millioner kroner. Samtidig fikk selskapet et driftsresultat på 73 millioner kroner og et resultat før skatt på 70 millioner. Fallet i omsetning skyldes i hovedsak store leveranser til de store dagligvarekjedene i Tyskland i løpet av 2006.

 

Derimot kunne selskapet vise til en fornuftig vekst i alle områdene, hvis Tyskland holdes utenom. Selskapet har i en god periode nå kjøpt tilbake egne aksjer, noe som har redusert kontantbeholdningen til 47 millioner kroner.

 

-Selskapet opplever stabil vekst i et marked som vokser både på grunn av mer avfall og et ønske om mindre deponering. Tomra er i dette industrisegmentet langt fremme teknologisk, samtidig som selskapet har skaffet seg en solid base med installerte maskiner, heter det fra meglerhuset.

 

Tomra har de siste årene fått flere ben og stå på og er ikke lenger like sårbare for de store variasjonene i ordreinngang fra pantemarkedet.

 

-Gitt den klare underliggende globale trenden om å redusere og gjenvinne avfall blir det interessant å følge Tomra fremover, sier meglerhuset.

 

Meglerhuset Handelspartner Securities anbefaler kjøp av aksjen med et kursmål på 55 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Dette har du nok rett i Joe, denne nyheten fra Japan er ingen stor trigger, men viktig nok. TOMRA har sagt at automatene mottar mye retur og skal det f.eks utplasseres større mengder, så er det viktig med avtaler om hva som gjøres med all retur(husk at TOMRA kun har 60-70 RVMs i JPN forløpig...).

 

Man kan si at systemer/infrastruktur for det japanske markedet, tar form og det er en åpenbar forutsetning for at dette skal lykkes der borte.

 

Ellers er det hyggelig med nye skribenter på TOM-tråden, Joe! :smile:

 

 

Tomra endte på 46,15. Det er opp 0,50. Ikke så mye tatt i betraktning dagens nyhet og at markedet for øvrig er opp i dag. Men det er nå en gang slik at markedet ikke reagerer så mye på positive nyheter om Tomra, med mindre det dreier seg om meldinger om kontrakter o.l.

 

Joe

 

___________

 

 

I en annen melding vedr. samme nyhet, sies dette interessante i tillegg, om Kina:

 

Chinese companies have recently been buying used PET bottles at high prices to meet rising demand there. For this reason, an increasing number of exporters are buying the PET bottles from local governments.

 

 

Les mer her...

 

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...