Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

De som er interessert i å sammenligne, har her navnene på de som lå inne på topp 20 ved utløpet av 2006.

 

Sammenlignes dette med siste oversikt, finnes sikkert en del av de som ligger "skjult" igjen her. Oversikten er fra årsrapporten.

 

 

Shareholders

 

The figures are presented based upon information from Verdipapirsentralen.

 

On nominee accounts, information regarding beneficial ownership has been collected and has been presented

as far as this has been possible.

 

Registered at 31 December 2006 Number of shares Ownership

 

1. Orkla ASA 20,000,000 11.52 %

2. Folketrygdfondet 17,636,300 10.16 %

3. Tomra Systems ASA 9,221,547 5.31 %

4. State of New Jersey Common Fund 4,500,000 2.59 %

5. Vital Forsikring ASA 4,465,668 2.57 %

6. Taube Hodson, Stonex Partners Ltd, YK 4,201,600 2.42 %

7. Odey Div Funds, UK 3,841,220 2.21 %

8. Fåmandsforeningen Ld, Denmark 2,493,403 1.44 %

9. Skagen Vekst 2,323,000 1.34 %

10. DnB NOR Norge (IV) VPF 2,303,699 1.33 %

11. Richelieu Finance, France 1,900,000 1.09 %

12. Verdipapirfondet KLP 1,656,950 0.95 %

13. Avanse Norge (II) VPF 1,563,675 0.90 %

14. Government of Singapore 1,472,621 0.85 %

15. J Sainsbury CIF - GB 1,370,800 0.79 %

16. Impax Environmental Funds - GB 1,363,000 0.78 %

17. Vicama AS 1,350,000 0.78 %

18. Taj Holding AS 1,342,800 0.77 %

19. Union Financière de France Croissance Maitre, France 1,280,000 0.74 %

20. French Res Treaty CL 1,266,940 0.73 %

 

Total 85,553,223 51.00 %

 

Other shareholders 88,088,641 49.00 %

 

Total (12.218 shareholders) 173,641,864 100.00 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 113,041,777 65.10 %

 

Shares owned by foreign shareholders 60,600,087 34.90 %

 

Total 173,641,864 100.00 %

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Flagging

 

29/03-2007 15:25:12: (TOM) FLAGGING I TOMRA SYSTEMS ASA

Folketrygdfondet har i dag solgt 700.000 aksjer i

Tomra Systems ASA, og eier med dette 15.946.900

aksjer i selskapet, tilsvarende en eierandel på

9,68%.Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=148010

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

Flagging

 

29/03-2007 15:25:12: (TOM) FLAGGING I TOMRA SYSTEMS ASA

Folketrygdfondet har i dag solgt 700.000 aksjer i

Tomra Systems ASA, og eier med dette 15.946.900

aksjer i selskapet, tilsvarende en eierandel på

9,68%.Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=148010

_________

 

Da er det vel mye som tyder på at det er Pareto de har benyttet?

 

Siste liste fra 26. mars stod forøvrig Folketrygdfondet oppført med 15.036300 aksjer og en eierandel på 9,1 % Altså har de flere aksjer nå. Jeg skjønner ingenting jeg.............. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Siste liste fra 26. mars stod forøvrig Folketrygdfondet oppført med 15.036300 aksjer og en eierandel på 9,1 % Altså har de flere aksjer nå. Jeg skjønner ingenting jeg.............. :unsure:

 

Det er ikke så rart; de kan ha lånt ut aksjer og fått noen av dem tilbake...

Det blir spennende å se hvem som har kjøpt aksjene... Kanskje får vi en flagging fra Taube mfl. i morgen, eller er det kanskje Orkla som handler mer...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg forsøkt å svare på spørsmålene dine, christle! :smile:

 

 

Mener Mr. Clemet - og andre "hus" - at Tomra vil levere rundt 450 RVM til Tyskland i fortsettelsen og..., og hvor lenge...?

 

Svar: Disse 450 enhetene er basert på hva Tomra har i ordrereserve(de har ca .900) og Skarholt sa ved forrige rapport at splitten muligens ville bli 50/50, fordelt på Q1 og Q2.

 

Har de lagt inn "vedlikeholdsinntekter" også fra Tyskland?

 

Svar: De legger inn for service, men i Tyskland kommer store inntekter fra service først i 08/09(garantier på 2 år er gitt på de store kontraktene)Tomra har sagt at når vi kommer til 2009 kan selskapet få inntekter på oppmot 1 MRDNOK, på service alene...

 

Har de fått med seg at det meste av maskinparken i Norden er gammel og må skiftes ut? Hva med USA?

 

Svar: Her har Tomra store muligheter til å overraske, da de fleste hus ikke tar høyde for dette, 15k automater i Norden/US bla., er eldre enn 7 år...Vi har sett et stadig økende salg i Norden(overrasket mye i forrige Q) og replacement har nok bidratt endel til det.

 

Har de regnet inn inntekter fra økt salg og vedlikehold fra Finland?

 

Svar: Det ser ikke ut til at de hverken har tatt med noe fra Finland eller Danmark i Q1, jeg vil tro at Tomra nok leverer visse volum i Q1, til begge disse land. Husk at de fra disse landene har mottatt ordre på over 200 MNOK hittil i år, som skal leveres fortløpende.

 

Hvor stor sansynlighet operer de med for at Nederland innfører utvidet pant, og hvilke inntekter forventer de? Den nye regjeringen inneholder partiet som ville utvide panten ved forrige korsvei...

 

Svar: Vanskelig å si hva Tomra mener om graden av sannsynelighet om dette, men at det kan komme i år, er helt klart en mulighet og de kan da trenge et seriøst antall automater(Tomra har nevnt 4-5000) Husk at Tomra har sagt at starten på 07 ville være sterk i NL også uavhengig av en evnt. utvidelse.

 

Hvor stor sansynlighet operer de med for at Tesco bestiller TRC til alle sine butikker, og hva anslår de da inntektene til å være? Hva med andre kjeder også i andre land?

 

Svar: Den muligheten tror jeg Tomra ser på som meget stor, Skarholt sa sist at mer bestillinger fra Tesco kan komme i sommer. De 100 første sentrene skal være levert i sept. og Skarholt sa at det ville være naturlig og fortsette uten stopp når produksjonslinjer hos Partnertech, logistikk osv. er satt igang og er "varme".

 

Hvor stor sansynlighet operer de med for at kunder i Japan/Hellas bestiller TRC, og hva anslår de da inntektene til å være?

 

Svar: Det Tomra sier om ARC er at det mer er snakk om tid om neste ARC-ordre/pilot osv. kommer, ikke om det kommer. Skarholt sa sist at det arbeides med dette i flere land i EU(Frankrike har nok noe på gang, Belgia,Spania, Italia er også nevnt) og i noen US-stater. Serviceinntekter pr. ARC-stasjon f.eks ., er nærmere 200k/år...

 

Er det kanskje slik at Mr. Clemet kun har sett på dagens aktivitet og anslått at dette vil bli situasjonen i fremtiden og? Tomra er et vekstselskap; det er bare å se på vekst i inntjening m.m. Kanskje det kan være med og forklare de absurd store forskjellene i husene sine anslag på Tomra...

 

Svar: Disse husene driver sitt spill og mange fremstiller ikke Tomra som noe vekstselkskap overhodet, dem om det, jeg tror de har en "plan", og vi skal bare være happy for at flere fremstiller Tomra slik forløpig, det vil nok endre seg...

 

 

 

___________________

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig pluss, Tomra har sagt dette vil trigge replacementsalget. Husk at dette har kommet enda lenger i Sverige(Pantelotteriet har til meg sagt at ICA skal ha dette på 1500 automater i løpet av året)

 

Slik at det vi ser er at panteautomaten/pengene ,er svært nære ved å bli brukt til flere formål.

 

Pantelotteri/Telepant/Donasjoner(Kreftforeningen er i gang med COOP)osv. og det finnes også andre muligheter. Disse nye valgmuligehetene er spesielt tilpasset Norden og Tyskland, og i disse områdene har Tomra nærmere 40 000 RVM´s.... :smile:

 

Men, husk at dette formelt ikke er godkjent ennå av Kulturdep., men der går det igjennom, det var tross alt de som endret regelverket i fjor høst og åpnet for nettopp dette lotteriet og Giske sa at denne "spillformen", likte han....

 

 

Det ser ut til å være snakk om 2000 automater. Antar noen velger å bytte automat i stedet for bare å foreta en oppgradering.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Pareto har følgende tallestimat for Q1, 753/57... :smile: Slår dette til, må vi tilbake Q3/05 for å finne lignende.

De snakker så og si kun om hvor dårlig Tyskland går og skal gå...Sannheten er at Tomra kan slå disse tallene, uten å selge EN ENESTE maskin til det tyske markedet i Q1...! :wink:

 

De er med på å dra estimatene lenger ned og det er bare å takke og bukke!

 

 

Tomra Systems (TOM)

 

Q1 07 coming up, with risk of further estimate cuts

We believe estimates will continue to trend down on lower GE volumes.

 

• We believe market expectations on Tomra remain too high.

Q1 07 could become a catalyst for further downgrades.

 

• Pareto expects FY07E operating earnings of NOK 534m,

some 12-18% below street expectations, and down from

NOK 655m in 06. The main deviation is believed to be

assumptions of GE one-way volumes.

 

• Pareto expects TOM to deliver/replace 4k new one-way

RVMs in 2007, down from 8.8k in 2006. This lowers GE sales

by NOK ~700m, partly offset by a solid underlying trend in

industrial processing technology and new recycling center

sales (Tesco).

 

• ‘Underlying’ TOM operating earnings seen up by +20% in

07E after a +50% rise in 2006 to NOK 300m. Operating

earnings from GE one-way deliveries expected at NOK 170m.

 

• Q1 07 is seen starting out on a weak note, putting added

pressure on the next few quarters to build on FY

expectations. Q1 07 operating earnings expected at NOK

57m on NOK 753m sales, for a margin of 8%, significantly

down from the 16.5% reported for 2006.

 

• Tomra will release Q1 07 earnings on Apr 17th at 4.35pm

CET. Mgt to present results at Høyres Hus, Oslo.

 

• We maintain our Reduce recommendation on TOM, with a

NOK 40 target price. Estimates are seen continuing on a

negative trend, and valuation is in our view excessive at P/E

21x 07E on the backing of a 2006-2008E CAGR of ~0%.

 

• The recommendation was not presented to the issuer before

dissemination.

Rating REDUCE (Unchanged) Medium Risk

 

Share price (NOK): 44.50 Target price (NOK): 40.0

Analyst Mikael Clement

 

Tomra Systems (TOM) 30 March 2007 2(4)

Q1 07 EBIT expected at NOK 57m

We expect Tomra to post a sharp decline in earnings in

Q1 07 on the backing of significantly lower volumes to

Germany.

 

Q1 07 EBIT is expected at NOK 57m for a margin of

7.5%. This is down from NOK 135m in Q4 06 (incl NOK

20m in one-off costs) and NOK 123m in Q1 06.

Pareto expects group sales at NOK 753m, down 8% from

Q1 06 on lower GE volumes, offset by higher industrial

processing technology sales.

 

For Q1 07 we anticipate TOM to deliver 450 RVMs, half

its scheduled delivery for H1 07, for a total of NOK 65-

70m. Together with relatively stable collection

technology sales in Europe and North America, we

estimate collection technology sales at NOK 350m in Q1

07, down from NOK 625m in Q4 06 and 503m in Q1 06.

Collection technology margins have sled

Adj for NOK 10m in startup costs in Germany

We have witnessed a sliding gross- and operating margin

in this business unit in the two most recent quarters.

This is in our assessment partly due to a major delivery to

one of the discount retail chains in Germany at lower

ASPs, as well as the delivery of an extra security marker

detection tool at cost in Q4 06. We anticipate lower

ASPs to sustain in Q1 and thus expect collection

technology gross margins at 38%. Lower sales and a

relatively high share of fixed costs in the business unit

(NOK +100m) leads to expected collection technology

operating margins sliding to 9% in Q1 07.

 

2007E GE volumes will come sharply down

 

At Q4 06 results: 900 RVMs on order for H1 07 – no major orders announced since

TOM says: based on current visibility, pot. orders will have minor impact on H1 07

GE RVM deliveries

2006: 8.8k RVMs

2006: 4k RVMs

 

Source: Tomra Systems, Pareto estimates

 

Germany – not what everyone hoped for

 

Germany has been a long awaited opportunity for Tomra

that really took off in 2006. Last year the German retail

industry ordered an estimated +15k RVMs from 3

industry players (Tomra, Wincor Nixdorf, Repant). Tomra

secured 60% market share of orders.

 

It appears as 2006 will stand out as the most active year

for RVM deliveries in Germany. While we do expect the

total market demand to at least reach, possibly exceed

Tomra’s estimate of 30-40k RVMs, the recent slowdown

in announced orders indicates that the ‘tail’ of orders

will stretch over a longer period of time. Thus, already

this year we anticipate significant lower volumes to

Germany.

 

Tomra announced that it had 900 RVMs on order to GE

for H1 07 in its Q4 06 report. This compares to deliveries

of 1500 in Q4 06 and 2300 in Q3 06. YTD there haven’t

been any major orders announced, and the time is

quickly running out for any new orders to have any

major impact on H1 07 sales.

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg forsøkt å svare på spørsmålene dine, christle! :smile:

 

Mange, mange takk Super Zoonic

 

Dine svar og rapporten fra Pareto styrker mine mistanker om at estimatene er fremkommet ved å 1) kun se på hva Tomra gjør akkurat i dag og 2) å forutsette at de vil gjøre akkurat det samme i morgen og fremtiden... Estimater fremkommet på et slikt grunnlag, har etter min mening liten verdi...

 

Om verdsettelse

Dersom en analyse skal være av en viss verdi, bør den først se på verdien av de fremtidige neddiskonterte kontantsstrømmer av dagens virksomhet (DCF). Den bør deretter prøve å si noe om sannsynligheten for vekst i form av nye markeder, utvikling i vedlikeholds- og erstatningsinvesteringer i dagens markeder, og forventet - i form av neddiskonterte kontantsstrømmer - inntjening gitt disse sannsynlighetene. En slik analyse bør gjerne inneholde et "worst case" (det ser ut som om Pareto legger seg på denne - ingen vekst) og et "best case" scenario.

 

Jeg håper andre gjør bedre og mer fullstendige analyser... Jeg skulle gjerne sett en god DCF-analyse på Tomra, inkludert forutsetningene og ulike scenarier.

 

Om Tyskland

Ordrene har latt vente på seg i et kvarta. Dette tolker Pareto som at utviklingen vil fortsette som i siste kvartal og ikke som et snitt av de tre siste... Det skal bestilles 30 000 - 40 000 maskiner, Tomra har signalisert at Norma og Pluss? når som helst kan bestille, og det kan godt være at det plutselig kommer mange bestillinger...

 

Om vedlikeholdsinntekter og nyinvesteringer

Merkelig at de ikke også legger inn dette. Jo eldre maskinene blir, jo mer vedlikehold og jo større sannsynlighet er det for at de må byttes. En skulle tro at alle maskiner ble byttet ut hvert 10-15 år..., og i teorien blir således Norden, USA og Tyskland et "nytt" marked hvert 10/15 år... Dette vil imidlertid i praksis skje over tid...

 

Om Finland

Dersom dette ikke er lagt inn, ja så er det bare for dumt...

 

Andre markeder

Det ser ut til at Pareto setter sannsynligheten til 0 og/eller inntektene bortimot 0 for at Tomra kommer inn i nye markeder... Dette er bare helt bort i natta...

 

Konklusjon

Det kan se ut som om Pareto "ønsker" at prisen/verdien på Tomra skal være så lav som mulig... Hvorfor, det kan en bare lure på. Håper ikke Folketrygdfondet trodde på dette tullet da de solgte..., og en skal også huske for hver selger er det en eller flere kjøpere - som ser merverdier i forhold til det selgeren ser...

 

Se på hva Orkla, Taube m.fl., Ferd mv. videre gjør. De kjøper og kjøper...

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette skulle slå til vil Mikael Clement bli genierklært. Alternativet er en rekke sure kunder som eventuelt shorter TOM basert på hans anbefalinger. Et tredje scenario er at det er et bestillingsverk for å presse ned kursen i forkant av 1Q07. Summa summarum er det etter min ringe mening ubegripelig at den godeste Clement er villig til å sette navnetrekket sitt under denne analysen.

Link to comment
Share on other sites

Gode og interessante innlegg dere kom med her, christle og Enga! :smile:

 

I min telefonsamtale med Clemet i PA for noen dager siden sa han også dette:

 

De har altfor store faste kostnader i Tyskland, som merkes særlig når volumene uteblir, de har dårlig kostandskontroll, mener han..

 

Jeg gjorde han også oppmerksom på at PA bommet med hele 15%(de lå så mye under...) ved forrige kvartal, da sa han: "Tomra sliter med troverdigheten og skjer dette igjen, forsterkes dette"....

 

Hehe, mao, uannsett hva Tomra kommer med, så skal det vinkles negativt, kommer salget inn høyere, så "forsterkes" troverdighetsproblemet....

 

Spørs om det ikke er du og Pareto som sliter med troverdigheten, svarte jeg, en EBIT på 57(som han har lagt inn for Q1) MNOK er det TOM har i overskudd på M/H i USA, alene...

 

Det er jo ganske utrolig å si noe slikt, men dette kan være pga. en skjult agenda, de er nok dumme, men det får være grenser...

 

Jeg sa til denne Clemet at analysen virket useriøs og at den "stinket" av noe...

 

Men, jeg benyttet også anledningen til å takke , for den passer oss..

 

 

 

__________________

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette skulle slå til vil Mikael Clement bli genierklært. Alternativet er en rekke sure kunder som eventuelt shorter TOM basert på hans anbefalinger. Et tredje scenario er at det er et bestillingsverk for å presse ned kursen i forkant av 1Q07. Summa summarum er det etter min ringe mening ubegripelig at den godeste Clement er villig til å sette navnetrekket sitt under denne analysen.

 

Jeg tror mange etterhvert bare trekker på skuldrene av slike analyser. Det er så mye spill og fanterier fra husene at mange med rette er skeptiske. At man undertegner en slik analyse er ikke farlig så lenge man aldri blir stilt til ansvar uansett.

 

Det jeg synes er utrolig er at det er så mange som er villige til å betale dyrt for slike råd.

Link to comment
Share on other sites

Enig, felis!

 

Forøvrig har jeg ventet et skikkelig salgspress idag og det kan komme på slutten, dvs., det har startet, de må jo foreta seg noe som "passer" inn med analyser og syn...

 

Jeg tror mange etterhvert bare trekker på skuldrene av slike analyser. Det er så mye spill og fanterier fra husene at mange med rette er skeptiske. At man undertegner en slik analyse er ikke farlig så lenge man aldri blir stilt til ansvar uansett.

 

Det jeg synes er utrolig er at det er så mange som er villige til å betale dyrt for slike råd.

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som at panteutvidelsen er satt til side i budsjettforhandlingene i New York:

 

 

The leaders pushed aside doing a bottle bill now, Spitzer said, because an agreement was not within reach on requiring deposits on water and sports-drink containers. Spitzer counted on $25 million from the expansion in the new fiscal year and $100 million in future years to help pay for a $250 million environmental protection fund.

 

Environmental activists were dejected at the news, saying the best chance for the "bigger, better bottle bill" was within a budget.

 

Private talks among Gov. Eliot Spitzer and legislative leaders yielded new budget deals, including:

 

 

100 more charter schools, half selected by the Regents and half by SUNY

 

$22 million in extra funds for districts with charter schools

 

$100 million for "emerging technology" (stem cell) research

 

No expanded bottle bill

 

A property tax rebate program for households with up to $250,000 in income

 

Closure of three key corporate tax avoidance schemes for $450 million in new revenues

 

$150 million in new corporate tax breaks

 

 

 

http://timesunion.com/AspStories/story.asp...sdate=3/30/2007

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som at panteutvidelsen er satt til side i budsjettforhandlingene i New York:

The leaders pushed aside doing a bottle bill now____________

 

Veldig skuffende.Men man kan vel ikke regne med annet i et land der penger(som de kaller "freedom")går foran alt.

Link to comment
Share on other sites

Nok en Tesco/ARC-stasjon er montert i England og den vekker oppmerksomhet:

 

A SCHOOLBOY had the rubbish job of officially launching a space age "green" recycling machine.

 

Five-year-old Sean McCann, who attends St John's RC Primary School, Baldock, cut a green ribbon to open the special rubbish recycling machine at the town's Tesco Extra store on the High Street.

 

Sean won an art of recycling competition organised by the retail giant, where students had to design a poster of a futuristic environmentally themed recycling station.

 

The poster will be professionally printed and displayed on the side of the recycling unit. He also scooped £100 of Tesco gift cards.

 

Store manager Glyn Sowkes presented environmental science course leader from the school, Caroline Wiffen, with £500 to support environmental school projects.

 

Caroline said: "The new machine is really fantastic and the children were fascinated by how it works.

 

"As a school we strongly support recycling and local initiatives to encourage recycling and we are delighted to be involved in launching this new machine.

 

"I would like to thank Tesco on behalf of the school for this generous donation, which will be put towards environmental projects.

 

 

http://www.thecomet.net/content/comet/news...3A03%3A04%3A250

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar fra Tomra om pantelotteriet.

 

 

Spilleformen er en verdensnyhet. Tomra har 60.000 panteautomater på verdensbasis og er ledende på panteteknologi, vil gjerne spre lotteriet ut over Norges grenser.

- Dette er en lotteriform som virker mye mindre farlig; du spiller deg ikke fra gård og grunn med tomflasker. Pantegalskap i stedet for spillegalskap, det vil jo også ha en positiv miljømessig effekt, mener Geir Sæther, visepresident i Tomras salgsavdeling.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som at panteutvidelsen er satt til side i budsjettforhandlingene i New York:

 

Dette var skikkelig skuffende. Det var tydeligvis ikke uventet motstanden blant rebublikanerene i Senatet som ble utslagsgivende. Senatsleder Bruno i spissen har vært sterkt kritisk til dette hele tiden.

 

Er redd dette også betyr at forslagene om panteutvidelse i nabostatene Connecticut og Massachusetts dermed også blir lagt på is. det hadde vært mye letter å få dette igjennom derson New York hadde vedtatt loven om panteutvidelse.

 

Dette viser bare at kampen for miljøet har sterke motstandere både blant industri og dermed politikere. Det eneste som nytter er et engasjement hos den vanlige velger slik at politikerne blir nødt til å ta hensyn til dette. Denne prossessen tror jeg har startet i USA men resultatene framover er langtfra gitt.

 

Her er mer fra NY:

 

http://www.poughkeepsiejournal.com/apps/pb...NEWS01/70329011

Link to comment
Share on other sites

Starbucks' 2-faced environmentalism

By CATHERINE CURAN

 

April 1, 2007 -- Java giant Starbucks this weekend is fending off criticism that it is serving up cupfulls of hypocrisy along with its popular coffee.

 

The retailer brags about supporting global clean-water projects - it donates 5 cents for every bottle of its Ethos water sold - but it quietly helped kill an expansion of the nickel-per-bottle deposit law right here in New York.

 

The result of the unexpanded bottle bill is millions of plastic water bottles filling landfills, littering the streets and harming marine life, say conservation groups, which pushed hard, but unsuccessfully, for expanding nickel deposits to include bottled water and sports drinks.

 

"I find it ironic that Starbucks will donate a nickel to help third-world countries," says Barbara Toborg, conservation coordinator of the Littoral Society, which is organizing volunteers to pick up unrecycled water bottles and other trash from Brooklyn's Plum Beach next month.

 

"I'd rather they advocated for a nickel deposit on containers here in New York," she said. The Container Recycling Institute claims that less than 20 percent of non-deposit bottles are recycled.

 

Seattle-based Starbucks became a player in New York politics through the machinations of its water distributor, PepsiCo, which has begun a rollout of Ethos to 100,000 locations.

 

Pepsi last year shelled out $75,000 to a major Albany lobbyist that worked to defeat the bottle bill expansion, public records show.

 

Through political action committees, Pepsi also gave $50,000 to the New York State Senate Republican Committee, whose lead voice, Republican Senate majority leader Joseph Bruno, has vocally opposed making water and sports drinks bottles redeemable.

The category was not popular enough to warrant inclusion in the original bill 25 years ago but is growing much faster than soda as health-conscious consumers increasingly shun the fizzy, sweet stuff.

 

Sales of bottled water grew 8.9 percent last year to $10.9 billion, according to the Beverage Marketing Corp.

 

Starbucks sells Ethos for $1.80 per 23.6-ounce bottle. Starbucks, however, donates less than 3 percent of the purchase price, while using huge amounts of fossil fuel to create and ship Ethos bottles.

 

PepsiCo, which fought the expanded bottle bill, said beverage containers make up only 4% of the waste stream.

 

"To have a real impact on the environment, we believe the state should address recycling in a comprehensive way by focusing on 100% of the waste stream rather than beverage containers alone," it said.

 

 

I USA er dette lovlig !! Er ikke det utrolig? Korrupt faenskap.(unnskyld uttrykket)

Basura ,her ser du hvorfor forslaget ikke går igjennom.Tror jeg må spy.

Link to comment
Share on other sites

I USA er dette lovlig !! Er ikke det utrolig? Korrupt faenskap.(unnskyld uttrykket)

Basura ,her ser du hvorfor forslaget ikke går igjennom.Tror jeg må spy.

 

Eg berre spyr! Det er jo slik kapitalisme fungerar , gaudio. Dette blir bra til slutt!

 

God Påske til alle på tomratråden!

 

mvh

Webster

Link to comment
Share on other sites

TiTech med stadig nye leveringer i USA. :smile:

 

 

Vista Fibers of Dallas, Texas, has purchased a Bollegraaf single-stream system from Van Dyk to process tonnage for the city of Dallas, Texas. The complete system is engineered by Bollegraaf Recycling Machinery and consists of Lubo screens, TiTech optical sorter and Bollegraaf HBC 120 Baler for baling both fiber and containers.

 

 

EcoMaine, Portland, Maine, has purchased a Bollegraaf single-stream system for its plant in Portland. The system will be operational by the end of April. The Bollegraaf-engineered system includes a drumfeeder, Lubo screens and TiTech optical sorter. EcoMaine purchased the Bollegraaf system from Van Dyk Baler Corp. after a bid process involving three other system suppliers.

 

 

Colgate Paper Stock Co. Inc., based in New Brunswick, N.J., has purchased a Bollegraaf commingled system with three TiTech optical sorters to process commingled recyclables. Colgate also purchased a TiTech optical sorter to clean up the mixed paper produced by its single-stream sorting system and a Bollegraaf HBC 180 baler to complement its existing HBC 140 baler. Colgate Paper Stock has also purchased the first robot sorter in the United States. The robot was developed by a special R&D team from Bollegraaf and TiTech.

 

 

Thursday, April 5, 2007

 

 

http://www.recyclingtoday.com/news/news.asp?ID=11216

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Da ser det ut som om Orkla har solgt en del aksjer, men det kan også bety at de har lånt ut aksjer til noen som vil "shorte". Vi så det samme i Folketrygdfondet for en tid siden. Det kan se ut som om Folketrygdfondet har fått tilbake aksjene de har lånt ut, da de nå har omtrent samme antall aksjer som i flaggemeldingen... Det kan tenkes at Orkla nå låner ut... Det kan være svært lurt av Orkla om de ønsker å få flere "billige" aksjer...

 

Ser også at FERD AS øker...

 

 

Top 20 shareholders (registered as of 10 April 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 19 758 000 12,0 %

2. Folketrygdfondet 15 666 500 9,5 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 5 311 274 3,2 %

4. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 393 039 2,7 %

5. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 3 476 368 2,1 %

6. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 337 114 2,0 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 328 536 2,0 %

8. Tomra Systems ASA 2 934 614 1,8 %

9. Morgan Stanley and C Client Equity Account 2 835 130 1,7 %

10. State Street Bank AN A/C Client Omnibus F 2 474 968 1,5 %

11. Skagen Vekst 2 323 000 1,4 %

12. FERD AS P610AK 2 250 000 1,4 %

13. Credit Agricole Inve Bank, Non Treaty Acc 2 174 687 1,3 %

14. French RES Treaty CL 2 123 030 1,3 %

15. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

16. IF Skadeforsikring A 1 970 800 1,2 %

17. Bank of New York, BR Treaty Account Unite 1 942 570 1,2 %

18. The Northern Trust C Treaty Account 1 875 300 1,1 %

19. Citigroup Global MAR IPB Client, Safekeep 1 691 225 1,0 %

20. DnB NOR Norge (IV) VPF 1 673 799 1,0 %

 

Total shares, top 20 shareholders 83 640 904 50,8 %

Total shares, other shareholders 81 049 313 49,2 %

Total (10 975 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 98 441 378 59,8 %

Total shares, shareholders of other nationality 66 248 839 40,2 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

 

 

 

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 10 203 59,8 %

2. Great Britain 77 1,5 %

3. USA 161 6,5 %

4. France 21 4,0 %

5. Denmark 53 3,4 %

6. Luxembourg 38 2,9 %

7. Sweden 106 2,4 %

8. Ireland 16 1,3 %

9. Germany 91 1,2 %

10. Holland 56 1,0 %

 

Total shareholders, top 10 countries 10 822 83,9 %

Total shareholders, other countries 153 16,1 %

Total 10 975 100,0 %

 

 

 

 

Top 20 shareholders (registered as of 26 March 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 258 000 14,1 %

2. Folketrygdfondet 15 036 300 9,1 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 5 116 559 3,1 %

4. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 161 339 2,5 %

5. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 3 476 368 2,1 %

6. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 321 988 2,0 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 226 514 2,0 %

8. Morgan Stanley and C Client Equity Account 2 849 693 1,7 %

9. State Street Bank AN A/C Client Omnibus F 2 452 964 1,5 %

10. Skagen Vekst 2 323 000 1,4 %

11. Tomra Systems ASA 2 296 614 1,4 %

12. Citigroup Global MAR IPB Client safekeep 2 158 825 1,3 %

13. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

14. Credit Agricole Inve Bank, Non Treaty Acc 2 099 687 1,3 %

15. Bank of New York, BR Treaty Account Unite 1 986 920 1,2 %

16. IF Skadeforsikring A 1 970 800 1,2 %

17. FERD AS P610AK 1 950 000 1,2 %

18. The Northern Trust C Treaty Account 1 878 138 1,1 %

19. DnB NOR Norge (IV) VPF 1 673 799 1,0 %

20. BNP Paribas Sec. SER French Residents 1 587 500 1,0 %

 

Total shares, top 20 shareholders 84 925 958 51,6 %

Total shares, other shareholders 79 764 259 48,4 %

Total (10 909 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 99 858 448 60,6 %

Total shares, shareholders of other nationality 64 831 769 39,4 %

Total 164 690 217 100,0 %

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 10 138 60,6 %

2. Great Britain 79 14,0 %

3. USA 164 6,6 %

4. France 21 3,7 %

5. Denmark 53 3,3 %

6. Luxembourg 39 2,8 %

7. Sweden 104 2,2 %

8. Ireland 16 1,2 %

9. Germany 90 1,1 %

10. Holland 56 0,9 %

 

Total shareholders, top 10 countries 10 760 96,5 %

Total shareholders, other countries 149 3,5 %

Total 10 909 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Vi ser også at utenlandsandelen fortsetter å øke, er oppe i 40,2%(økning på ca. 1,4mill aksjer)

 

Ser også en feil på landsoversikten, UK på andre plass står oppført med 1,5%, dette må være feil, mulig det skal være 14,5%(de hadde 14,0% sist..)

 

 

___

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...