Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Håper ledelsen har en god forklaring på hvorfor det plutselig ble kjøpt aksjer i volum tilsvarende nesten 10 prosent av alle aksjene som er kjøpt inn i denne omgangen på årets høyeste kurser. Disse aksjene kunne i stedet ha vært handlet inn 5-7 kroner billigere for noen dager siden. Igjen fremstår dette som klønete. Millioner er penger det også. :smile:

 

 

 

Men hyggelig å omsider se litt volum i aksjen igjen. Noen observasjoner fra de siste dagene: Litt sprøtt er det når volumet på selger eller kjøpersiden i sluttauksjonen lå på tilsvarene volum som dagsomsetningen i det siste. Her om dagen var ratioen helt oppe i 8, mens den i løpet av dagen vel var nede i rundt 0,3?

 

Med dagnens melding er det nå under 160 millioner frie aksjer i Tomra. Snart har det blitt kjøpt tilbake 20 millioner aksjer. Mer enn 10 prosent av aksjene i Tomra har blitt kjøpt tilbake altså. Dette vil forhåpentlig fortsette fremover også.

 

 

 

I mellomtiden er det vel slik at den som venter, venter vel ikke forgjeves på Tesco-bestillinger. Blir spennende å se når de kommer og størrelsen. Fjorårets var på 100 millioner, tipper årets vil være minst tre ganger så stor. :smile:

Link to comment
Share on other sites

TOMRA kjøper mye nå, nesten 1mill på 2 dager:

 

07/06-2007 07:37:11: (TOM) PURCHASE OF TREASURY SHARES

 

 

Tomra Systems ASA has today purchased 460,000 own

shares at an average price of NOK 51.40 per

share at Oslo Stock Exchange. After this

transaction Tomra holds 5,194,414 treasury

shares.

 

For further information please contact CFO Espen

Gundersen, telephone +47 97 68 73 01

 

Asker, 6 June 2007

Tomra Systems ASAEkstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=153520

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Da er det endelig, Oregon har vedtatt en utvidelse av sin pantelov til å omfatte vannflasker: :smile:

 

Så får vi etterhvert se hva dette kan bety for TOMRA, men at det trengs automater der borte, er helt sikkert. Loven trer i kraft 01.01.09

 

Governor Signs Bottle Bill

 

stock_ted_kulongoski1.jpg

 

Governor Ted Kulongoski

 

SALEM, Ore. - Oregon's bottle bill will now officially include plastic water bottles, helping out the enviroment and consumers.

 

Senate Bill 707 will expand Oregon's landmark 1972 bottle bill to include a refundable deposit for all plastic water bottles under 3 liters, including flavored water. The expansion will go into effect Jan.1

 

"Oregon has always been a leader on sustainability. Over thirty years ago, we were the first in the nation to pass the bottle bill," said Gov. Ted Kulongoski. "Today we build on that legacy, providing new opportunities for Oregonians to recycle - preserving our natural resources and improving our quality of life."

 

The legislation also creates a nine-member Bottle Bill Task Force which will make future recommendations to Kulongoski on how to expand or modify the bill.

 

 

 

 

http://www.koin.com/Global/story.asp?S=6627444

 

http://www.katu.com/news/business/7886927.html

 

 

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

Håper ledelsen har en god forklaring på hvorfor det plutselig ble kjøpt aksjer i volum tilsvarende nesten 10 prosent av alle aksjene som er kjøpt inn i denne omgangen på årets høyeste kurser. Disse aksjene kunne i stedet ha vært handlet inn 5-7 kroner billigere for noen dager siden. Igjen fremstår dette som klønete. Millioner er penger det også. :smile:

 

Ja dette begriper eg ikkje :blink: 4-7kr på så mange aksjer . Dårleg bruk av likviditet!

Link to comment
Share on other sites

Ja dette begriper eg ikkje :blink: 4-7kr på så mange aksjer . Dårleg bruk av likviditet!

 

Helt enig i dette... Jeg har tidligere skrevet om dette. Har stilt spørsmål ved hvorfor de ikke har kjøpt jevnt og trutt, da kunne de unngått å treffe topper og bunner... Måten de har gjort det på er bare rart. Om de i ettertid har vært heldige/uheldige med prisen de har betalt, det er etterpåklokskap, men MÅTEN dette er gjort på er i mine øyne i minste fall grunn til å stille spørsmål ved...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rekke ganger forsøkt å gi noen forklaringer på hvorfor TOMRA kjøper "dyrt" og noen ganger "billig", det er flere grunner for dette som vi ofte ikke kjenner. I sum blir dette uansett et greit gjennomsnitt.

 

Husk også at de har en godkjenning på disse tilbakekjøpene helt til mai/09...

 

Ta kontakt med "kilden" om det er noe dere lurer på, Gundersen svarer villig!

 

Telephone (work): +47 66 79 92 41

Telephone (mobile):+47 97 68 73 01

Fax: +47 66 79 92 50

E-mail: espen.gundersen@tomra.no

 

Ja dette begriper eg ikkje :blink: 4-7kr på så mange aksjer . Dårleg bruk av likviditet!
Link to comment
Share on other sites

Tomra-sjefen ukjent med rykter

 

- Det er ikke noen rykter jeg vet om i forhold til hva vi holder på med, sier Tomra-sjef Amund Skarholt

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (8.6.07 14:32)

 

 

Tomra-aksjen har steget til tross for at analytikere har kuttet estimatene sine på selskapet. Konsernsjef Amund Skarholt i Tomra sier til Reuter at det ikke skjer noe unormalt i selskapet.

- Det er ikke noen rykter jeg vet om i forhold til hva vi holder på med, og vi driver ikke på med noe spesielt som skulle tilsi noen rykter av noe slag heller. Det er business as usual, sier Skarholt.

 

Handelsbanken Capital Markets nedjusterte i forrige uke aksjen fra "accumulate" til "reduce".

 

- Vi har vært svakere enn børs en stund, så det har kanskje sammenheng med at vi tar igjen det tapte, men det blir bare spekulasjoner og det er ikke jobben min. Jeg tror du finner svaret i finansmiljøet, men der er det også mye forskjellige konklusjoner, har jeg inntrykk av, sier Skarholt.

 

Tomra-aksjen stiger 2,4 prosent til 51,90 kroner.

 

Tomra-sjef Amund Skarholt.

Link to comment
Share on other sites

RPT-INTERVJU-Ikke hørt noen rykter: Tomras Skarholt

 

(fikser datolinje)

 

OSLO, 8 juni (Reuters) - Mens analytikerne har kuttet

estimatene sine på Tomra<TOM.OL>, har aksjen trosset fallet på

Oslo Børs. Konsernsjef Amund Skarholt sier det ikke skjer noe

unormalt i selskapet.

 

- Det er ikke noen rykter jeg vet om i forhold til hva vi

holder på med, og vi driver ikke på med noe spesielt som skulle

tilsi noen rykter av noe slag heller. Det er business as usual,

sier Skarholt til Reuters.

 

Foruten et par større tilbakekjøp av egne aksjer, har det

vært stille rundt Tomra de siste par ukene.

 

Aksjekursen har klatret åtte prosent de siste to ukene mens

børsene har fått besøk av rentespøkelset og har sklidd.

Analytikerkorpset har heller ikke blitt noe mer positive til

Tomra.

 

- Der har det jo gått andre veien over de to-tre siste

månedene. De har tatt ned estimatene -- enkelte ganske kraftig

også, sier Skarholt.

 

Handelsbanken Capital Markets kuttet i forrige uke aksjen

til "reduce" fra "accumulate."

 

- Vi har vært svakere enn børs en stund, så det har kanskje

sammenheng med at vi tar igjen det tapte, men det blir bare

spekulasjoner og det er ikke jobben min. Jeg tror du finner

svaret i finansmiljøet, men der er det også mye forskjellige

konklusjoner, har jeg inntrykk av, sier Skarholt.

 

Han sier samarbeidet med den britiske dagligvarekjeden

Tesco<TSCO.L> går bra, men at det ikke dreier seg om noen store

positive overraskelser.

 

- Jeg vet at Tesco har uttalt i en miljørapport at de er i

ferd med å innstallere 120 av resirkuleringssentrene våre, men

det er ingen nyhet, det har mange visst lenge. Vi har sagt 106,

men 14 sentre er ingenting i den store sammenhengen.

 

Skarholt har ikke lagt merke til noen store endringer på

eiersiden.

 

- Den siste titten jeg hadde var på mandag på de 20 største.

Der var det faktisk ingen bevegelse i det hele tatt. Det var

ingen bevegelse på utenlandsandel, og det var ingen vesentlig

bevegelse på antall aksjonærer. Så da er det interne

forflytninger innenfor eksisterende masse, sier Skarholt.

 

((Reporting by Richard Solem; tel +47 22 93 69 71; email:

richard.solem@reuters.com; Reuters Messaging:

rm://richard.solem.reuters.com@reuters.net))

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg tror det er noe stort på gang i Tomra, og jeg tror at det er større aktører som skal inn (Jeg tror mest på at det er Orkla som er i ferd med å feste grepet ordentlig om Tomra). Det er god "timing" for det, og det begrunner jeg med at:

  • Børsen har gått langt bedre enn Tomra, og det betyr at Tomra er "relativt billig", særlig dersom noen ønsker å bruke aksjer til oppkjøp...
  • Ordre fra Tyskland har latt vente på seg, og det er kun snakk om tid før ordre kommer...: Det skjønner alle
  • Avgjørelser, og trolig positive sådanne, er rett rundt hjørnet. Ting skal avklares i UK og Japan - senest til høsten, og positive avgjørelser vil føre til en positiv reprising av selskapet...
  • Det skal fattes beslutninger om utprøving av TRC/ARC i "gigant-markeder", som USA, Frankrike, Spania og Italia snart, dette vil reprise selskapet...
  • Positive ting er på gang i USA mht. utvidelse av pant, jf. bl.a. Oregon i dag. Det er helt "hull i hodet" at noen flasker har pant mens andre - til vann - ikke har det. De forurenser og er til like stor sjenanse ute i naturen...
  • Ting er på gang i Nederland og andre land i Europa. Skulle ikke forundre meg om vi får pant i hele EU snart, da EU er nødt til å gjøre noe med "søppel-problemene"...
  • Miljø er i vinden - Tiden er kommet for Tomra

Tiden er kommet - toget går snart - for de som vil kjøpe Tomra før verdiene blir åpenbare og selskapet repriset...

 

Mitt tips - Orkla kjøper...

Link to comment
Share on other sites

Tomra-hopp

 

Tomra var blant de få aksjene med høy omsetning som stiger.

 

Tomra steg 6,11 prosent til 53,80 kroner fredag. Nettavisen HegnarOnline viser fredag til Recycling Today som torsdag meldte at Oregons guvernør har undertegnet en utvidelse av delstatens pantelov, slik at også plast- vannflasker omfattes av pant. Den nye loven får virkning fra 1. januar 2009.

 

Lite marked

Finansdirektør Espen Gundersen i Tomra understreker imidlertid at Oregon ikke er noe stort marked for selskapet.

 

- Det at det nå blir litt større volumer kan gjøre at vi kan få til mer der enn vi har fått til så langt, men det er en vanskelig stat der det blant annet ikke er noe håndteringsgodtgjørelse som finansierer investering i maskiner. Det er ikke noe nytt Tyskland, sier Gundersen til TDN Finans.

 

Gundersen trekker frem at Tomra kun har rundt 20 maskiner i Oregon av totalt 14.000 maskiner i Nord-Amerika, hvorav 1.300 i Canada.

 

- Viktigere hadde vært om for eksempel New York, som er i samme prosessen, hadde utvidet sin panteorden til å inkludere også nye materialer. Det hadde vært en viktigere sak for Tomra, sier han til TDN Finans.

 

Tomra-aksjer for 246 millioner kroner ble omsatt fredag.

 

 

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/artic...l=article_title

 

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

TOMRA har som kjent teknologi til sine RVMs som gjør det mulig å utstyre automatene med en såkalt donasjonsmulighet(til veldedige formål) for brukeren. Dette er bla. ute i COOP i Norge og ICA i Sverige. At dette prøves i Tyskland, er helt nytt. Dette følges av flere kjeder der ned, sies det i denne artikkelen:

 

Neuer Pfandautomat hat Wohltätigkeits-Knopf

 

914641140_gImagex320.jpg

 

Eine kleine deutsche Supermarktkette geht neue Wege in Sachen Menschenfreundlichkeit. Die Pfandautomaten der Firma werden so umgerüstet, dass sich die Kunden künftig per Knopfdruck entscheiden können: Pfandgeld auszahlen – oder für einen guten Zweck spenden .

 

Asker ist ein Vorort der norwegischen Hauptstadt Oslo. Asker ist ein 50.000-Menschen-Städtchen, Wenke Myrhe („Er hat ein knallrotes Gummiboot“) wohnt hier. Und als die erstmals im Fernsehen auftrat, 1963, wurde in Asker die erste Ikea-Filiale außerhalb Schwedens eröffnet. Nun aber kommt eine Innovation in Sachen Spendensammeln aus Asker, genauer: von Tomra, dem norwegischen Automatenhersteller, der in Asker seine Zentrale hat.

 

Tomra fertigt für die vor allem in Oldenburg tätige Supermarktkette Aktiv + Irma Pfandautomaten, die für einen guten Zweck spenden. Die in der größten Filiale von Aktiv + Irma aufgestellten Tomra-Pfandautomaten werden mit einer entsprechenden Zusatztaste ausgerüstet, so Marktleiter Christoph Brinkmann. Künftig können Kunden per Knopfdruck entscheiden, ob sie für ihr Leergut einen Pfandbon erhalten oder das Pfandgeld spenden möchten. Laut Einzelhandelsverband werden auch andere Supermärkte das Pilotprojekt beobachten und womöglich übernehmen.

 

 

 

Les mer her...

 

___________

 

 

I dagens FA, kan vi lese at Bengt Jonassen i Glitnir, har TOMRA som sommerfavoritt:

 

- " TOMRA rir på en miljøbølge og dette gjør at de langsiktige vekstutsiktene til selskapet fremstår som meget gode.

Selskapet er priset til 15 ganger driftsresultatet og dette sammenholdt med at selskapet frem står

som en attraktiv oppkjøpskandidat gjør at vi ser en bra oppside i TOMRA utover sommeren og høsten. "

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Her en artikkel til som sier noe mer om dette donasjonsprosjektet i Tyskland, les hva HDE uttaler også:

 

 

Tomra: Wohltätige Pfandautomaten

 

Der norwegische Automatenhersteller Tomra stellt Pfandautomaten her, die für einen guten Zweck spenden. Die vor allem in Oldenburg tätige Supermarktkette Aktiv + Irma setzt das System als erste in Deutschland ein. Die Tomra-Pfandautomaten werden mit einer Zusatztaste ausgestattet, berichtet Marktleiter Christoph Brinkmann gegenüber Welt Online. So können Kunden künftig per Knopfdruck entscheiden, ob sie für ihr Leergut einen Pfandbon erhalten oder das Pfandgeld spenden möchten. Das gespendete Geld soll an den Malteser-Hilfsdienst gehen. Mit der Hilfsorganisation hat die Supermarktkette einen Drei-Jahres-Vertrag abgeschlossen. Das Pilotprojekt startet am 23. Juni in der größten Filiale von Aktiv + Irma.

 

Wenn die Technik klappt, werden auch die übrigen acht Filialen mit den nachgerüsteten Automaten ausgestattet werden. In Skandinavien hat sich das System bereits bewährt. Der Einzelhandelsverband rechnet damit, dass auch andere Supermärkte das Projekt beobachten und womöglich übernehmen werden. Hubertus Pellengahr, Sprecher des Hauptverbands des Deutschen Einzelhandels (HDE), bewertete das Nachrüsten der Automaten mit Spenden-Tasten als „interessanten Ansatz". Damit könne aus den „teuren und oftmals Platz raubenden Geräten das Beste" gemacht werden, sagte er. „Die Szene wird die ersten Versuche damit genau beobachten. Und wenn das bei den Kunden ankommt und sich auf das Image der Läden positiv auswirkt, könnte es Schule machen."

 

 

http://www.lpcompact.info/lpcms/index.php?...&Itemid=135

 

___________

 

Danmark bestemte for noen måneder siden å innføre pant på vannflasker og nå ser det ut til at datoen er klar for innføring, nemlig 01.07.07. Dette vil nok ikke gi TOMRA særlig store ordre da danskene allerede har temmelig nye automater og mange plasseringer, men vi vet at et ikke ubetydelig antall maskiner har blitt byttet/oppgradert det siste året og en slik utvidelse av panteordningen minsker ikke akkurat behovet for flere nysalg/oppgraderinger...

 

Det skal tross alt ca. 150mill nye objekter igjennom systemet og dette viser også trenden med å innføre pant på vann og annen drikkeembalasje.

 

http://www.dansk-retursystem.dk/composite-281.htm

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Noen korte kommentarer, Zoonic:

 

Danmark. Antar at komprimatoranskaffelsen kan ha sammenheng med økt volum. Var vel cirka 100 millioner i samlet verdi for disse komprimatorene som Tomra allerede har sikret seg en vesentlig del av.

 

Donasjoner. Foreløpig ser dette ut til å være et prøveprosjekt i begrenset omfang, slik som også i Norge. Men her kan det komme mer.

 

Tesco. Det har visst blitt opplyst av Tesco at de skal installere 120 sentre, mens Tomra har sagt 106. Det er cirka 106 og 120 millioner i kontraktsverdi. Det som er spennene her er uansett tilleggbestillinger, når de kommer og hvor store de er.

 

Kommer det en større bestilling på Tomras resirkuleringssentre fra en kunde utenfor Storbritannia, eller det meldes om en større pilot? Effekten av dette vil være betydelig!

 

6,11 % på fredagen. Tomra steg markant på en blodrød dag. Dette kan slik jeg ser det ha to forklaringer, en eller flere aktører vil posisjonere seg og har det travelt med å vekte seg opp eller en aktør mener å vite noe som kan ha stor virkning på kursen og skal derfor inn uansett pris. Vel, de to henger visst sammen. Volumet på fredag var også meget, meget høyt. Så kan man jo spekulere i om Tomra hadde vært i 60,- nå om det ikke hadde buttet for OSE hele den siste uka.

 

Call-omsetningen har vært ekstrem i løpet av den siste uka, selv i dem som har forfall om knappe to uker.

 

Kursen er nå langt unna kursmålet til Pareto på kr 40,-. Får vi en videre oppgang til uka?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpsanbefaling på Tomra???

Tas inn i ukeporteføljen

 

 

Sakset fra hegnar:, men har tillatt meg å rydde unna det som ikke omhandler tomra. :biggrin:

Legger ved linken til de som vil lese det hele...

 

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....847&cat=116

 

Meglerhus: Kjøp disse aksjene

Glitnir Securities stokker om i porteføljen og går ut med seks kjøpsanbefalinger. Her er listen.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (11.6.07 06:44)

 

I dagens utgave av Finansavisen kan vi lese at Bengt Jonassen i Glitnir Securities foretar endringer i modellporteføljen. Denne uken byttes Tandberg ut til fordel for Tomra.

 

...............

 

– Tomra fremstår som en kjøpskandidat. Selskapet rir på en miljøbølge, og dette gjør at de langsiktige vekstutsiktene til selskapet fremstår som meget gode, sier Jonassen

 

 

 

Kjøpsanbefalingene:

 

* Fred. Olsen Energy

* PA Recources

* Yara

* Oceanteam Power & Umbilical

* Stepstone

* Tomra

 

Hittil i 2007 har porteføljen gått opp 12,77 prosent mens Hovedindeksen på Oslo Børs har gått opp 9,70 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Verdt å merke seg Voldberg Tore Aksel 1 719 004 1,0 %

 

Top 20 shareholders (registered as of 11 June 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 258 000 14,1 %

2. Folketrygdfondet 10 976 300 6,7 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 5 690 574 3,5 %

4. The Northern Trust C Treaty Account 5 191 000 3,2 %

5. Tomra Systems ASA 4 734 414 2,9 %

6. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 203 284 2,6 %

7. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 114 965 1,9 %

8. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 112 289 1,9 %

9. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 2 608 168 1,6 %

10. FERD AS P610AK 2 600 000 1,6 %

11. Skagen Vekst 2 300 000 1,4 %

12. Credit Agricole Inve Bank, Non Treaty Acc 2 190 687 1,3 %

13. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 2 153 825 1,3 %

14. The Northern Trust C Non-Treaty Account 2 119 851 1,3 %

15. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

16. Bank of New York, BR Treaty Account Unite 2 071 570 1,3 %

17. IF Skadeforsikring A 1 970 800 1,2 %

18. Voldberg Tore Aksel 1 719 004 1,0 %

19. French RES Treaty CL 1 712 890 1,0 %

20. RBC Dexia Investor S S/A DUB-Non-resident 1 594 218 1,0 %

 

Total shares, top 20 shareholders 85 422 789 51,9 %

Total shares, other shareholders 79 267 428 48,1 %

Total (10 060 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 98 323 650 59,7 %

Total shares, shareholders of other nationality 66 366 567 40,3 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 301 59,7 %

2. Great Britain 79 13,5 %

3. USA 154 5,9 %

4. Luxembourg 41 3,8 %

5. France 23 3,7 %

6. Denmark 51 3,2 %

7. Sweden 101 2,6 %

8. Switzerland 15 1,3 %

9. Ireland 16 1,3 %

10. Holland

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Handelsbanken mener at en bør selge Tomra... En kan spørre hvorfor: Skal de handle inn Tomra aksjer for noen, har de utestående mye kjøps opsjoner og Warrants, eller kan det være noe annet...? Skulle gjerne lest denne analysen...

 

 

Derfor bør du kvitte deg med Tomra-aksjer

 

Handelsbanken Capital Markets er ikke imponert over Tomra, og oppgir tre grunner til å selge aksjen.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (11.6.07 11:17)

 

 

Handelsbanken Capital Markets lar seg ikke imponere av utviklingen i Tomra. I sin morgenrapport i dag anbefaler meglerhuset at du reduserer din beholdning av aksjen.

Handelsbanken peker på tre ting:

 

utvidelse av panteloven har ingen innvirkning på inntjeningen - [Komentar: Tja, ingen er vel å ta sterkt i, men viktigere er vel at dette gir visse signaler. Det er helt "hull i hodet" at noen flasker har pant mens andre - til vann - ikke har det. De forurenser og er til like stor sjenanse ute i naturen... ]

mulig utvidelse av panteloven i New York og Connecticut er velkjent [i][Tja, hvor stor sannsynlighet har de lagt inn for at lovene her blir utvidet, og hvor stor anslår de ev. inntjeningen til å bli][/i]

ingen store tyske ordre i nærmeste fremtid [Hvilke info. sitter de på som indikerer dette. Jo lengre tid ting tar, jo større blir nok sansynligheten... for at det kommer ordre, da det vistnok er lønnsomt å kjøpe inn disse maskinene for kjedene]

Meglerhuset har et 12 måneders kursmål på 42 kroner.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 54,10 kroner, opp 0,56 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Mye "støy" i Tomra nå..

 

Bjellesauer,rykter, store kurssvingninger og høyere volum enn normalt.

 

Jeg har for min del nok en gang valgt å gå ut av Tomra i dag, etter uventet fortjeneste på kr1,- pr aksje. Mere flaks enn teft denne gangen.

 

Hopper derfor pent og pyntelig ut.

Avventer ny inngang når den ser litt mere imøtekommende ut i chartet.

 

Dog vil jeg ønske dere med "psyke og baller" lykke til og ytterligere høy fortjeneste..

Link to comment
Share on other sites

Dette er såpass useriøst at jeg blir provosert av det, det frister å bli TOMRA aksjonær igjen, for etter slike "analyser" bruker TOMRA å stige kraftig.

 

Ikke kjøp Tomra

Investeringsbank vraker kjøpsanbefaling på Tomra.

 

 

 

Goldman Sachs nedjusterer sin anbefaling på Tomra-aksjen fra "buy" til "neutral", melder Reuters. Men kursmålet blir hevet fra 53,20 til 53,80 kroner. Tidshorisonten på kursmålet er 12 måneder.

 

I går sluttet Tomra på 52,60 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke første gang jeg har sett Goldman Sachs komme med slikt oppgulp. Virker ofte som om de har et veldig ensidig fokus på nåværende nøkkeltall med liten evne til å se lengre fremover. Det skyldes vel gjerne at GS ansetter for det meste tallnerder som ikke evner i like stor grad å se fremover og gjøre mer kvalitative analyser.

Link to comment
Share on other sites

Following recent strong share price performance from Tomra, we are removing the

stock from the Buy and Conviction Buy Lists and downgrading to Neutral. Since

being added to both Lists on March 16, 2007, the stock has risen 19.3% vs. a rise of

8.6% in the FTSE World Europe and an increase of 6.5% in the FTSE Euromid

index. Over the last 12 months, Tomra has fallen 2.3% vs. a rise of 25% in the FTSE

World Europe and a 30% rise in the FTSE Euromid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde holdt meg langt unna fast :ohmy:

 

Takk for rådet. Beklager forresten at jeg la inn dette innlegget på TOM-trådet. Var ment på pitten. kan ikke få redigert det bort heller da EDIT-knappen av en eller annen grunn ikke synes hos meg lengre (Har kontaktet Ståle om dette).

 

På dette innlegget fikk jeg forresten Edit-knapp... Da er det vel slik at denne bare er tilgjengelig innen en kort tidsfrist?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...