Jump to content

Episode 547, tirsdag 22.05


hallu

Recommended Posts

Fra DN i Sverige:

 

Största fallet sedan 2001

 

Tvångsförsäljningar tvingade fram den största nedgången sedan 2001 under måndagen. Fallet blev 5,3 procent. Handeln på Stockholmsbörsen präglades under måndagen av tvångsförsäljningar och vinsthemtagningar. Den snabba nedgången späds på av automatiska säljorder.

 

• Största börsfallen i procent

 

- Det vi ser nu är mycket stora volymer som kommer in samtidigt som det finns en obalans mellan köp och sälj. Extremt många vill sälja sina aktier, säger Martin Guri, analyschef på SEB.

 

På eftermiddagen tog nedgången fart, mellan klockan tre och fyra på eftermiddagen föll börsen en procent och OMXS-indexet låg på minus fem procent. Vid stängningen hade OMXS-indexet fallit med 5,3 procent. Det innebär att hela årets uppgång nu är utraderad.

 

Senast börsen stängde på minus fem procent var den 30 september 2002, då det breda motsvarande OMXS-indexet stängde på -5,20 procent.

 

OMX har tagit fram statistik över de värsta nedgångarna på Stockholmsbörsen. Den 29 oktober 1987 föll Stockholmsbörsen med 9,15 procent. Kurserna på New York-börsen föll med 22 procent samma dag. Händelsen har fått namnet "Den svarta måndagen".

 

Det som hände då, hände också i dag på Stockholmsbörsen - den snabba nedgången späds på av automatiska säljorder.

 

- Nedgången är tekniskt driven. Det finns inget fundamentalt som har ändrats som kan förklarar detta, säger Martin Guri.

 

Det var råvaruaktierna som ledde nedgången, men när den var som värst rasade i stort sett alla aktier. Alla stora börsbolag stängde på minus.

 

____

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Stemmer det Zoonic, Spetalen ble sjikanert av naboer som ville at Madserud gård skulle få fortsette sin kveldsservering. Noe som medfører en del trafikk forbi eiendommen til familien Spetalen.

 

Her går Spetalen amok

 

Fotografen var forøvrig en jente, og det må legges til at Spetalen angret kraftig på sine handlinger straks etterpå. I ettertid har han jo forsøkt å skaffe seg ett bedre image ved å for eksempel prøve å redde Norske Skogs anlegg i Skien fra nedleggelse - noe som helt klart var en PR jippo av dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Flere som har det slik om dagen! :biggrin:

 

Jeg sitter fortsatt med mine 7K AKD og spytter galle og æder over å være så tett i pappen at jeg ikke tryna ut disse for lenge siden. Skulle liksom være så liten post at det ikke gjorde noe. MEN, nå har jeg tapt nesten 100K på denne dritten likevel. Snittkurs nærmere 42,- :blink: (Snakk om amatør)

Link to comment
Share on other sites

Ikke aktuelt å selge. skal ha den til 2008, og håper den da kan selges til kurs 100++

Om den detter videre kommer jeg til å selge småposter, som jeg igjen plukker opp på veien opp igjen. Nå er jeg klar for AKD-rally!

Link to comment
Share on other sites

Skulle liksom være så liten post at det ikke gjorde noe. MEN, nå har jeg tapt nesten 100K på denne dritten likevel.

 

Det er mange som gjorde det samme som deg Bartender, du er ikke alene om dette hvis det er en trøst.

Jeg har ca 150K i urealisert tap og oppfører med nøyaktig som Pirelli beskrev; banner høyere og høyere for hverdag som går :close_tema: .....

Link to comment
Share on other sites

Hehe....Carlos takker for trøstende ord, men det tørker ikke snørra av meg.

 

Vel, vel....en annen trøst er jo at der jeg tidligere satt feks 80% cash, sitter jeg nå nesten 85% cash. Ikke for at jeg har mere penger, men for at aksjeposten har blitt myyyye mindre verdt i forhold til kontantbeholdningen. :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel vidar som bannet, jeg sitter i målløs beundring og betrakter utslagene fra dag til dag. Mitt urealiserte tap er også noe over 100k, det vil si at jeg kun er opp noen få tusenlapper i år.

 

Lastet opp AKD og NEC for tidlig, og har noen AKD aksjer fra 41 tallet. Men min situasjon er jo ikke på langt nær så ille - det er mange som blør kraftig i disse dager. Mange har satset over evne, og taper alt. Det er dyrt være fattig, og rentene er stigende.

 

Hvor kjøpte du glasskula Ivers?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter fortsatt med mine 7K AKD og spytter galle og æder over å være så tett i pappen at jeg ikke tryna ut disse for lenge siden. Skulle liksom være så liten post at det ikke gjorde noe. MEN, nå har jeg tapt nesten 100K på denne dritten likevel. Snittkurs nærmere 42,- :blink: (Snakk om amatør)

Da er vi i samme båt... Har inngang 41,80 og 5k........

Tenkte som deg at dette var en "liten" investering og hadde/har god tid.

Men det er jo surt når tapet snart er 6 sifret..... på papiret.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å blar i nettsiden til Investtech.

 

- Seriøs stygg lesning. :blink:

 

Om OSE framover går etter tekniske signaler og ikke fundamentale forhold, kan det bli særdeles dårlig. Jeg abbonerer også på SignalListen og i dag ble den nesten helt rød. Kun 10-20 små og uinteressante aksjer som fortsatt har kjøpsanbefaling. Nå vet jeg ikke hva de bruker som tekniske forhold i SignalListen, men jeg tror det går på brudd ned gjennom glidende snitt nivåer.

 

Nå er det uansett på tide med en liten Dead Cat Bounce. Jeg kommer til å vurdere AKD posten min om/når det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan spå med sikkerhet,men jeg mener det er nå man må kjøpe.

 

Selv lånte jeg en god årslønn i starten av mai for å trade til meg noen skarve tusenlapper,men ble plutselig sittende med et tap med den belånte kapitalen på ca. xx.000,- som jeg stort sett har realisert itillegg til store urealiserte tap. Inngang 38,9

 

Unødvendig,og et sjelden stort tall for meg å være..men så lenge jeg klarer å beholde roen og holde på AKD; ja så får jeg være fornøyd.

Stay long and cool.. lett å si, værre å følge;-)

 

Jeg vet jeg maser mye ang AKD;men har klokketro fortsatt!!!

Innsidekjøp på 42,3 ,100.000aksjer for 2 mnd siden,og ellers går alt etter planen. Andre riggaksjer er fortsatt opp 70% siden desember,mens AKD er ned 30%...

 

Vi får krysse fingrene, for at det var siste nedturen på en god stund vi så idag.

 

God natt

Link to comment
Share on other sites

Bra du holder på AKD, Ivers.

Kan ikke skjønne annet enn at denne må korrigere opp innen "relativt" kort tid.

 

Tomra er jeg også fryktelig spent på når ting roer seg...

La inn kursmålet til Teknikern på TOM tråden:

(rappet på ST).

Han ser TOM under 20!!!!!!!!!!! om ett års tid...........Det er andre toner fra den kanten for å si det forsiktig.... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ikke så ofte jeg skriver noe her men jeg fikk lyst til å kommentere Tekniker'n sitt kursmål.

Forutsatt at vi ikke faller 60% på OSE bør Tomra kunne holde dagens verdi i mange år fremover.

faller vi 60% er det fare for at Tomra kan falle så langt ned som til 30 men ikke særlig lenger. Vi som har vært med hele veien kjenner jo alle bunnene og motstandsnivåene og vet at det er stor motstand i dette område.

Kun alvorlig terror kan true 30 tallet!

 

Imorgen begynner oppturen så det er bare å laste innpå!

 

Lykke til alle sammen :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Tandy!

Hyggelig!

Du får bli litt mer aktiv igjen!

 

Hele utklippet fra Teknikern ligger på TOM tråden og TOM kursmålet hans var som du sier i forbindelse med en antatt nedgang på OSE på 40-60%.

 

Så får vi håpe at macro-nissene tar feil og at vi starter på oppturen om noen dager......

 

Det passer iallefall best for portisen min.... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor jeg kan få feeds fra Torontobørsen? Fant ikke på barchart, var den stengt mandag?

 

QEC ned 15% i går? Er nå jeg får følelsen av at noen kødder med meg. Hehe. Hadde vært litt deiligere med QEC på 3,40 enn 4 blank, men det var et scenario jeg aldri hadde klart å se for meg.

 

Har bare 12k aksjer, men et papirtap på snart 10tusen kroner begynner å bli litt irriterende...

 

Så da fortsetter jeg å sitte 75% cash til vi snur igjen. Og da skal det handles opsjoner i stor stil. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og følger børssendingen på SBS her i Australia, og etter en rød åpning på dagen har markedene tatt seg inn ledet av råvareaksjer. Der i mot ser det dårlig ut i Asia.

 

Gull og olje er opp. Tror vi alt i alt vil få en blå dag i morgen ledet av råvareaksjene. Unner QEC å toppe vinnerlisten på samme måten som mange av dere andre unner AKD opp dit :)

Link to comment
Share on other sites

Nytt ALX slakt ??

 

Klippet fra HO:

 

Altinex-garantien en gavepakke

 

Milliardgarantien Øystein Stray Spedalen, Idar Vollvik og Petter Stordalen ga til Altinex var en gavepakke til dem selv.

 

 

Artikkel av: Carine Møller Mortensen (23.5.06 06:51)

Da nyheten om Denerco-kjøpet og milliardgarantien ble kjent spratt Altinex-akjsne opp 80 prosent på en dag, fra 1,27 kroner til 2,27 kroner.

 

Det Altinex aldri sa noe om var at garantien fra de tre ikke var gitt på det nivået milliardemisjonen skulle skje. Mens Altinex skulle reise penger til markedskurs, var garantien fra investortrioen på 44 øre aksjen, en femdel av børskursen, skriver Finansavisen.

 

I tillegg får de tre investorene 30 millioner kroner for å garantere for gavepakken. Hvis garantien skal tre i kraft, innebærer nemlig det en massiv utvanning av de andre eierne i det aksjekapitalen må utvides med hele 50 prosent. Og det kan komme til å skje.

 

- De strever. Det er jo ingen som blar opp en millirad kroner til Altinex nå, sier en investor til avisen.

 

Altinex-sjef Olaf I Ellingsen forklarer den lave garantikursen med at den ble gitt før den voldsomme kursoppgangen i Altinex fant sted.

Link to comment
Share on other sites

Olje og gullprisen fortsetter opp på morgenkvisten, og gir meg fornyet håp om reversering av stupet.

Med 700k reduksjon av porteføljeverdien siste tid kommer det i så fall godt med.

Uten å ha regnet på det, så er jeg rimelig sikker på at korreksjonen har spist opp gevinsten min fra tidligere i år og vel så det.

Men, men; easy come easy go.

Link to comment
Share on other sites

Dommedag over?

 

Peter Hermanrud (First) - det meste er over nå.

Lars Marius Furu (Fondsfinans) - kjøp oljeaksjer!

Sveinung Hartvedt (DNBNor) - Ikke selg!

 

Oljeprisen beveger seg over 70 dollar igjen.

 

Ser likevel ut som norske bedrifter har store utfordringer fremover i et meget stramt arbeidsmarked.

 

TDN Finans om oljen:

 

KOMMENTAR:OLJEPRISEN STIGER VIDERE PÅ RAFFINERIBRANN OG ORKANBEKYMR.

 

Oslo (TDN Finans): Oljeprisen stiger videre tirsdag morgen etter at

kontraktene stengte opp mandag etter meldinger om brann på et amerikansk

raffineri og bekymring før orkansesongen 2006.

 

Ifølge Bloomberg News brøt det ut en brann ved Valero Energys raffineri i

St. Charles, noe som reduserte kapasiteten med 25.000 fat pr dag, fra

190.000 fat pr dag. Anlegget ventes tilbake i normal produksjon i løpet av

en uke.

 

-Vi er allerede på vei inn i kjøresesongen, og etterspørselen etter bensin

stiger, sier Dariusz Kowalczyk i CFC Seymour til Bloomberg.

 

Onsdagens lagerrapport fra det amerikanske energidepartementet ventes vise

en bygging i bensinlagrene på en million fat i forrige uke, den minste

byggingen på en måned.

 

Ifølge Bloomberg bidro uttalelser fra Venezuelas oljeminister Rafael

Ramirez i Caracas om at de fundamentale forholdene i markedet støtter et

produksjonskutt.

 

-Oljemarkedet er godt forsynt med olje. Markedsfundamentalene støtter et

kutt. Men vi må anerkjenne at spenningen presser prisene oppover, sa han.

 

Det var bytte av frontkontrakt på Nymex mandag, der juni-kontrakten hadde

siste dag. WTI 1. posisjon, som fra og med tirsdag er julikontrakten, er

opp 0,32 dollar pr fat til 70,28 dollar fatet tirsdag morgen etter å ha

sluttet opp 0,67 dollar til 69,96 forrige handledag. Kontrakten var notert

til rundt 68,80 dollar fatet i 16:30-tiden, da Oslo Børs stengte.

Junikontrakten, som gikk av mandag, sluttet opp 0,70 dollar til 69,23

dollar pr fat.

 

Brent 1. posisjon, som er julikontrakten, sluttet på 69,35 dollar mandag,

tilsvarende en oppgang på 0,67 dollar fra sluttnoteringen handledagen før.

 

Brent spot var notert til 68,12 dollar pr fat forrige handledag, mot 67,71

dollar pr fat dagen før.

Link to comment
Share on other sites

Ja la oss håpe dommedag er over. Selv er jeg ikke sikker på noenting lengre (om jeg noengang har vært det da). Oljen er riktignok opp, men oljefallet de siste dager har vært langt fra dramatisk og egentlig bare krusninger. Det er det internasjonale fallet som skremmer vannet av mange her hjemme.

 

Ikke alle analytikere mener det er over. Dette sier Sissener:

 

Jeg tror dette bare er begynnelsen. Selv om det har falt mye, greier ikke jeg å se kjøpsincentivene. Jeg anbefaler kundene å sitte på sidelinjen en god stund til. De blødde mye i 2003, da vi gikk inn for tidlig, og jeg har ikke tenkt å gjøre det samme nå.

 

Sissener tror ikke vi har sett den store panikken ennå.

 

- Jeg tror det blir verre, sier han.

 

Nedgangen fortsetter i Japan. Får bare virkelig håpe at det snur idag.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...