Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

Heisann.

 

Satser på å ikke få så øra flagrer, og drister meg til å dvele ved opsjonene ett lite øyeblikk til.

 

Hva betyr dette avsnittet?

 

"TOMRAs ledere tildeles et antall opsjoner ved årets begynnelse. Disse opptjenes kun dersom lederen innfrir individuelle resultatmål i løpet av året. For å bidra til langsiktighet får lederne vente med å utøve opsjonen i inntil to år etter de er opptjent. Strikekursen settes lik gjennomsnittet av TOMRAs aksjekurs de tre første dagene etter tildelingstidspunktet."

 

1) Hva er årets begynnelse/tildelingstidspunktet? Første dag etter GF?

2) Hva er opptjeningstiden/året? Tiden mellom GF-ene?

3) Hva er individuelle resultatmål? Lettoppnåelig?

4) Når er første dag de kan utøves? Etter de er opptjent? Når er de det?

 

Jeg trenger det med t-skje... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Ser at en liten del av tapet på fredag blir tatt inn i dag. håper det blir enda mer utover dagen.. Puster litt lettere nå. Jeg må si at denne helga har ikke vært noe serlig.. har tenkt en del på tapet som vi hadde på fredag.

 

Men det er en del av hverdagen når du driver i med denne bransjen/hobbyen... :roll:

 

ha en forsatt god og inntektsrik dag.

Link to comment
Share on other sites

1) Hva er årets begynnelse/tildelingstidspunktet? Første dag etter GF?

2) Hva er opptjeningstiden/året? Tiden mellom GF-ene?

3) Hva er individuelle resultatmål? Lettoppnåelig?

4) Når er første dag de kan utøves? Etter de er opptjent? Når er de det?

 

 

Spørsmål 3 kan jeg svare på. Dette ble det nemlig spurt om på GF. Svaret man fikk var at for Thorsen var dette å innfri budsjettet. Verken mer eller mindre.

 

Når det gjelder spm. 1, er tildelingspunktet for ledelsen etter GF. ( tre dager etter?)

 

Men når det gjelder de "vanlig" ansatte er det 01.01.XXXX.

Link to comment
Share on other sites

Til Tekniker'n

 

Du hadde et innlegg på torsdag kveld sist uke, angående enhetlig pantesystem og hvor viktig dette er før ordrene kommer inn.

 

Her vil jeg referere til EU's miljø sider: http://europa.eu.int/comm/environment/index_en.htm, på en av undersidene finnes det en lengere utredning om resirkulering i EU landene http://europa.eu.int/comm/environment/wast...aging/epwms.pdf. Utredningen tar for seg blant annet hvordan lovene påvirker hvem som er ansvarlig for å etablere og drifte et pantesystem, f.eks i Norge er det myndighetene som er ansvarlige for å etablere og drifte et slikt system, i Tyskland er det industrien selv som er ansvarlig, se side 17 i denne rapporten.

 

Det jeg ikke har forstått er hvorfor den tyske regjeringen ikke har prøvd å få til en lovendring som gjør at de tyske myndighetene blir ansvarlige for pantesystemet, på den måten ville mange av problemene bli løst.

 

Til senere vil jeg anbefale alle her på forumet og som investerer i Tomra å lese denne utredningen, fordi den har stor effekt på hvorvidt et land som planlegger pant vil få en prosess på lik linje med Danmark, eller Tyskland. :!:

Link to comment
Share on other sites

Hei Basura

 

Du peker på et meget viktig poeng, som kan være nøkkelen til løsning. EU`s grundige interesse i denne saken, må sees i sammenheng med at flere EU-land har pant på trappene. I både Sverige og Danmark har man en statlig clearing-sental, men ikke i Tyskland. Derfor synes ikke EU å ha innsigelser mot disse landene.

 

Siden pant kommer i flere land, er kommisjonen interesssert i harmonisering og at ingen utenlandske produsenter skal diskrimineres. Tyskland er det første "tunge" EU-land som har innført pant med flere pantesystemer, og dette vil nok ikke kommisjonen skal danne presedens for resten av Europa i årene fremover.

 

Trittin vil absolutt ha ha statlig clearing-sentral. Problemstillingen er ikke ny, se denne artikkelen som omhandler dette:

http://www.logistik-inside.de/sixcms4/sixc...p/65856/de_news

 

Problemet for Trittin er jo at motstanderne torpederer alt av fornuftige forslag, i et forsøk på å bli kvitt panten.

 

------

Lovforslaget til Trittin i Bundesrat vil gjøre panten permanent . Det er særs viktig å være klar over at loven det her er snakk om kun gjelder en-gangs-emballasje (bokser). For flergangs-flasker gjelder helt andre regler.

 

Dagens ordning heter jo på tysk "zwangspfand" (tvangspant)(for engangsemballasje). Den "tåpelige" panteloven som gjelder i dag, er jo slik at panten avskaffes når returandelen kommer opp på et visst nivå (82,2% for øl-bokser). Og så innføres den igjen når panten kommer under et bestemt nivå.

Forstå det den som kan :cry:

 

Derfor kalles dagens pante-lov i Tyskland også "jo-jo-pant", da dagens lovgivning åpner for å fjerne panten, for så å innføre den igjen om et år eller to hvis returandelen faller tilbake. Det er jo opplagt, at når det er pant blir returandelen høy.

 

Fakstisk er øl-boks-panten nå i fare. For den kan bli avskaffet fra 2006, HVIS ikke Trittin får vedtatt i Bundesrat at boks-panten skal gjøres permanent. Trittin vil jo ha bort denne "jo-jo-effekten" i lovgivningen.

 

Men bokspanten er, med fortsatt rot, i absolutt fare. Les denne:

 

http://www.vr-media-online.de/mittelstandd...1-f.htm?id=3116

 

 

Så til det med statlig clearing. Dette er nøkkelen slik jeg ser det. Første hinder nå er Bundesrat. For får man gjennom at panten blir permanent, så vil selv motstanderne forstå at man trenger stalig clearing. Men her vil det garantert komme noe snart, for nå har bare Trittin 55 dager igjen å komme med løsningen som EU kan godta.

Link to comment
Share on other sites

Basura og Tekniker'n: Dere er inne på et sentral og kanskje avgjørende punkt når det gjelder mangel på enhetlig clearingssentral. Problemet er vel kanskje dette:

 

1. At det må være et flertall i Bundesrat for å kunne tvinge gjennom en statlige enhetlig clearingsentral. Trittin og Schrøder har ikke flertall her.

2. I fravær av en slik beslutning i Bundesrat, er det opp til industrien selv å bestemme hvordan clearingssystemet skal være.

3. Industrien som arbeider mot boksepant kan i nåværende situasjon ha interesse av å arbeide mot en enhetlig clearingssentral, siden de jo vet at EU dermed kan stoppe panten i det lange løp av konkurransemessige hensyn.

4. Vi trenger dermed en positiv beslutning i Bundesrat for å få et vedvarende system.

 

Dette tror jeg skjer videre:

Bundesrat blir ikke enige om noe som helst FØR Trittin gjør alvor av truslene sine og faktisk innfører pant på vin og juicekartonger. Jeg tror ikke det er nok å true med dette, jeg tror faktisk at Trittin og compani faktisk blir nødt til å innføre denne panten for å få fortgang i panteprosessen i Bundesrat.

 

ORIGO

Link to comment
Share on other sites

Denne kom nettopp:

 

Fondsfinans oppdaterer fire aksjer, som alle får kjøpsanbefalinger.

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 26.04.2004 13:26

 

Fondsfinans oppdaterer fire aksjer, som alle får kjøpsanbefalinger.

 

Tomra: Meglerhuset ser bort fra manglende tyske ordre, og mener de dårlige nyhetene nå ligger i dagen. + + + +

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Nå har Tomra-tråden blitt den mest leste på forumet. Ikke verst. 7459 visninger pr nå. :)

 

Har vi i dag sett nok et falskt signal på at bunnen er nådd? Har sett dette før mens vi vaket rundt 33 tror jeg - spratt opp en del prosent for så å rase videre dagen etter.

 

Takker for innspill på spørsmålene jeg stilte angående opsjonene. Jeg har ikke full oversikt enda. Hva er budsjettet egentlig?

 

Regner med EngaBhoy setter meg på plass etter hvert her. :D

 

Klistrer inn litt tørre fakta og (en del av) dagens "nyheter" for Tomra.

 

- - -

 

Kurs i Tomra Systems (TOM)

Siste Endring Endring % Kjøper Selger Høy Lav Forrige Volum

29.20 1.00 3.55% 29.20 29.30 29.30 28.40 28.20 4 948 755

 

 

Volumet er altså fortsatt en del høyere enn vanlig.

- - -

 

Nettohandler:

FO 408 000 11 816 100

ND 214 063 6 176 727

FIP 143 980 4 164 008

NO 86 900 2 547 780

ORS 48 500 1 400 750

CSB 46 225 1 335 405

TER 41 700 1 189 930

DBL 31 500 919 800

CSA 25 000 728 500

CDV 25 000 724 330

MSI 17 300 493 260

DDB 15 700 455 380

SBN 14 500 420 130

FT 13 700 397 270

CA 12 000 344 790

GNE 10 000 293 390

UBS 3 550 101 175

LBI 70 2 022

FS -500 -39 900

NEO -9 000 -259 300

FE -10 000 -288 000

NON -17 600 -476 330

PA -18 100 -503 020

SO -29 700 -853 100

STN -40 748 -1 159 077

HA -65 000 -1 873 500

ESO -88 000 -2 519 870

AB -90 500 -2 625 250

NTF -153 300 -4 441 240

KNO -158 000 -4 595 100

ASC -158 150 -4 676 835

DNM -319 090 -9 200 225

 

- - -

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=146385&cat=116

 

- Trading kjøp

 

Tomra-aksjen er kraftig oversolgt, fastslår analytiker.

 

Tomra falt kraftig etter resultatfremleggelsen. Tallene var noe dårligere enn det markedet hadde forventet.

- Dette har vi sett i Tomra tidligere kvartaler, og det har vært gode muligheter til å kjøpe aksjen dag to, etter resultatet, skriver Corporate Advice & Research i en teknisk kommentar.

 

Aksjen er også kraftig oversolgt både på kort og lang sikt. Den nærmer seg bunnen og støttenivået fra første kvartal 2003.

 

- Vi anbefaler derfor kjøp i dag med potensiale til 33 kroner og stop loss hvis aksjen faller under 26 kroner, heter det i morgenrapporten.

 

Tomra er opp 3,2 prosent til 29,10 kroner

- - -

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=146371&cat=116

 

Billig Tomra?

 

- De som absolutt ville ut av Tomra kom seg ut fredag, sier megler som mener aksjen er billig.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (26.4.04 12:48)

 

 

Tomra-aksjen stiger 2,5 prosent til 28,90 kroner etter fredagens skrell.

- Det ser ut til at de som absolutt ville ut av Tomra kom seg ut fredag, og at det nå kommer tilbake litt kjøpere. Jeg tror flere ser at Tomra selv uten Tyskland er billig på dagens nivåer. Vi har regnet frem en verdi på Tomra på 35 kroner pr aksje uten pant på engangsemballasje i Tyskland. Maskinparken i Tyskland er ikke oppgradert, så selv om panten på engangsemballasje ikke blir noe av tror vi på økt salg i Tyskland, sier en megler til TDN Finans.

 

- - -

http://imarkedet.no/index.php?object_id=80..._object_forside

 

First tar inn Tomra, kaster RCL

 

Mandag 26. april 2004 kl. 12:25

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

Meglerhuset First Securities og Peter Hermanrud tar inn Tomra blant denne ukens favorittaksjer. Se Firsts ukesportefølje her.

 

Meglerhuset First Securities er ute med en ny liste over sine favorittaksjer på Oslo Børs denne uken. Disse samles i ukesporteføljen.

 

Denne uken velger First Securites å ta inn Tomra-aksjen i porteføljen. Ut av favorittlisten fyker samtidig RCL-aksjen.

 

First velger å ta inn Tomra-aksjen etter det kraftige kursfallet til denne aksjen i forrige uke. Da falt Tomra-aksjen 18 prosent etter den nye guidingen rundt Tyskland fra selskapet.

 

Dette er First Securities ukesportefølje denne uken:

 

* Tomra

* Norske Skog

* Norsk Hydro

* Lerøy

* Tandberg

* Ementor

- - -

Link to comment
Share on other sites

- - -

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article224629.ece

- - -

 

Gunstig aksjeras for Tomra-toppene

Av dn.no

 

Konsernsjef Erik Thorsen og de andre innsiderne i Tomra kan tjene stort på fredagens aksjeras. Tomra-toppene fikk fredag tildelt nesten én million nye opsjoner der prisen er knyttet til aksjens sluttkurs fredag.

 

Dystre utsikter fra Tomra-styret sendte fredag Tomra-aksjen ned mot det laveste nivået på syv år. Samtidig sendte selskapet ut en børsmelding om opsjonstildeling til innsiderne i selskapet.

 

Prisen innsiderne må betale for opsjonene bestemmes av Tomra-aksjens sluttkurs fredag, i dag og tirsdag. Flest opsjoner fikk konsernsjef Erik Thorsen med 200.000, skriver Dagens Næringsliv.

 

- Opsjonene kan bli lukrative hvis du får fart på Tomras satsing i Tyskland?

 

Ikke noe med dette å gjøre

-Ja, hvis man får kursen opp kan det bli gevinst av det - det er klart. Selve opsjonsprogrammet var strukturert og formulert av styret tidlig på året i forbindelse med utsendelse av innkallingen til generalforsamling så det har ikke noe med dette å gjøre, svarer Tomra-sjef Erik Thorsen på DNs spørsmål.

 

Analysesjef Morten Sundstø i meglerhuset Alfred Berg mener Tomra burde informere om hva som er blitt mer negativt nå. Det ønsket har ikke Erik Thorsen tenkt å etterkomme, utover at han mener Tomra ikke har sagt noe annet enn at i lys av at selskapet ikke har fått noen ordre i Tyskland, og at det nærmer seg mai, så tror selskapet at utsiktene for å få ordre som får effekt i år er lavere.

 

- Man kan bare bruke kalenderen for å skjønne dette. Hvis man ikke har mer gangsyn enn det, så blir jeg forundret, sier Thorsen til DN

 

Publisert: 26.04.2004 - 07:29 Oppdatert: 26.04.2004 - 08:38

- - -

 

Min konklusjon: Har man ikke noe mer fornuftig å si enn det som sies i siste avsnitt, så er det bedre å ha ting usagt. Av og til er det faktisk bedre å holde tåta :!:

 

Kun timer før vi får en mer hyggelig tone fra ledelsen?

Link to comment
Share on other sites

Hei pluss201

 

Tipper Thorsen er passe lei av alle telefonene fra pressen om disse opsjonene. Kanskje derfor han uttaler seg litt "flåsete"?

 

Men la oss ta Thorsen på ordet, for hva er det han sier: "Jeg venter ingen ordre i år som vil ha segnifikant betydning for regnskapsåret 2004"

 

Og det er egentlig ingen bombe, hvis man tenker seg om. En ordre vil tidligst komme når et enhetlig system evt. er avklart (blitt enighet om), og Bundesrat og EU-saken lagt død. Tidspunktet for dette vil være i aller beste fall ca. 1 juli. Sannsynligvis senere, la oss si i august. Fra ordre kommer, til Thorsen kan fakturere går det tid, lang tid. Det skal innstalleres en del av enhetene først vil jeg tro (tviler på her er noe forskuddbetaling). Så pengestrøm fra en ordre i august kan vi først vente for alvor i 2005.

 

Thorsen har jo IKKE utelukket EN ORDRE i årfor regnskapsåret 2004. Og det er jo vanskelig å være uenig med ham i det.

 

Det høres bare ikke så bra ut når han sier det som han gjør. Han kunne som du sier pluss201, latt være å bruke en del av de formuleringene han bruker.

 

Men AKSJEN kan på positive trigger lenge før disse datoene. Hvis nå Trittin jobber for et enhetlig system, og det må han vel, kan positive signaler om dette være nok til at aksjen innleder et løft. For skulle markedet få troen på, eller signaler om, at et enhetlig system er på trappene, vil dette bære bud om at også EU-saken vil løses innenfor tidsfristen. For dette er EU`s klare krav: ET ENHETLIG SYSTEM.

 

Klokka tikker: Trittin har nå 55 dager på seg, og vi vil høre noe før denne dato. Husk, allerede denne uken er det møte i Bundesrat (29 apr) Kanskje får vi allerede da signaler om hvilken strategi Trittin vil følge. En ting er sikkert: Her vil det skje MYE de nærmeste uker!!!!

Link to comment
Share on other sites

Som litt kortsiktig aksjonær (som nå er litt mer langsiktig) så er jeg skuffet over Thoresen's manglende haussing forrige torsdag, men det hadde vært useriøst og tåkelegge de politiske utfordringene Tyskerne åpenbart har ved å snakke kun om potensialet og at det kommer 'snart'.

 

Jeg kan jo lett forestille seg at frustrasjonen over Tyskland og EU også har tatt ledelsen i Tomra enda sterkere enn oss småaksjonærer...

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart at Tomra-ledelsen er meget frustert over hva som har skjedd i Tyskland. På den andre siden så har Tysklands-caset fortalt både dem og oss aksjonærer at politiske avgjørelser ikke alltid følger en rasjonell tankegang. Det er i denne forbindelse at jeg stiller meg noe tvilende til Tomra ledelsen og deres støtteaparat. Tomra har over lengere tid vært over-positiv til det potensialet som ligger i Tyskland, uten å ta innover seg den motstanden som har eksistert i handels- og bryggeristanden.

 

Tomra har hele tiden sittet på kunnskaper om at det er industrien og ikke myndighetene som vil være ansvarlige for å drive et pantesystem, samt bære kostnadene, knyttet til systemet. Dvs. handels- og bryggeristanden har sittet med ess i ermet hele veien, og når de ikke har fått det som de ville, brukt esset og trenet hele loven.

 

Dette burde de tyske myndighetene og Tomra forstått når 1.1.2003 kom, og et system ikke var på plass, samt alle påfølgende utspill fra handels- og bryggeristanden.

 

Handels- og bryggeristanden har valgt en strategi som de kommer til å følge til "the bitter end". Kanskje ikke den mest rasjonelle, sett fra et objektiv syn, men så hadde de heller ikke ventet at regjeringen skulle stå så hardt på sin sak.

 

Det eneste positive som har kommet ut av situasjonen i Tyskland er økt omsetning, dog ikke i de størreleser som det ble snakket om for 2-3 år siden. :wink:

 

 

Over til noe helt annet: Er det andre enn meg som har lagt merke til at Tomra ikke fokuserte på utskiftningspotensialet i sin Q1 presentasjon? Tidligere har Tomra annonsert at det er over 14 000 automater som er over 7 år. :?:

 

Når jeg er ferdig med selvangivelsen for året skal jeg sette meg ned med tallene til Tomra, for å se hvor veien går videre. Det er tross alt økt omsetning innenfor alle områder hos Tomra, så noe er positivt. :lol:

 

Mine estimater Q2 :!:

Klarte ikke helt å vente med å se på tallene til Tomra. Forutsetning: Aktivitetene utvikler seg eller minker i samme takt som vi har sett de siste kvartalene kommer jeg frem til at Tomra legger frem en omsetning på 600-640MNOK i neste kvartal. Dette fordeler seg på:

 

Q1-Q2

Salg: 203 MNOK til ca. 215 MNOK

Service: 101 MNOK til ca. 110 MNOK

Recycling cemters: 91 MNOK til ca. 100MNOK

Material handling: 181 MNOK til ca. 195 MNOK

Adm & Promot: 17MNOK til ca. 18 MNOK

 

For året ser det ut til at omsetningen vil ligge på mellom 2500MNOK og 2750MNOK. Tror dagens aksjekurs beskriver veldig godt hva Tomra leverer.

Link to comment
Share on other sites

Der kom den første innsidemeldingen. Hadde kanskje ikke trodd på noe innsidekjøp før i morgen, men hun skjønte vel at det ikke var noe mer å hente på å vente til i morgen. Hun hadde jo heller ingen opsjoner og således ikke noe å tape på å signalisere tro på Tomra allerede dag. Skal bli spennende å se om det trigger kursen. Litt ubestemmelig så langt i dag.

 

TOM - MELDEPLIKTIG HANDEL

 

Hanne de Mora, styremedlem i Tomra Systems ASA, har den 27. april d.å. kjøpt 6000 aksjer til en kurs på kr. 29,20 pr. aksje. Aksjebeholdning etter dette er 6000 aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Da har vi passert 8000 visninger, var 8009 da jeg gikk inn nå.

 

Limer inn tørre fakta for tirsdagen også, dette er siste dagen hvor det har vært prising av opsjonene. Muligens greit å kunne se tilbake på dagens hendelser i ettertid, skulle det ikke være spennende, ligger infoen i allefall igjen her.

 

- - -

 

Kurs i Tomra Systems (TOM)

Siste Endring Endring % Kjøper Selger Høy Lav Forrige Volum

28.90 -0.30 -1.03% 28.80 28.90 29.30 28.80 29.20 2 437 175

 

Forkjellen mellom topp og bunn på dagsbasis var unormalt lav i dag i forhold til det som har vært vanlig de siste ukene.

 

- - -

Nettohandler:

Megler Volum Verdi

ND 255 933 7 445 003

ASC 175 000 5 098 050

NTF 109 465 3 171 784

FIP 63 300 1 844 960

FO 60 000 1 727 000

DDB 54 500 1 577 730

STN 47 826 1 390 162

HA 42 000 1 218 000

NON 40 720 1 203 470

TER 28 590 824 661

PA 26 100 763 250

DNM 25 300 734 230

FS 22 800 665 420

SBN 13 590 394 699

MLI 13 300 388 360

FT 12 200 354 100

SO 7 300 212 390

DRS 1 076 31 312

CSB 400 11 680

CSA 1 000

GNE -25 300 -741 170

ORS -30 000 -870 000

KNO -31 000 -904 320

UBS -34 000 -984 800

NO -100 000 -2 909 500

CA -118 800 -3 469 400

MSI -152 000 -4 422 740

AB -199 100 -5 777 490

ESO -309 200 -8 977 840

 

- - -

 

Dagens meldepliktige handel (http://www.newsweb.no/index.asp?symbol=TOM&melding_ID=92212) var den første som ble meldt over børsen siden 1. aug 2003 ( http://www.newsweb.no/index.asp?symbol=TOM...004&ncat_id=73) hvis vi ser bort fra opsjonstildelningene.

 

Av de som fikk tildelt opsjoner på fredag 23.04, så er det vel egentlig bare Erik Thorsen (158096) og Morten Johannesen (121068) som har en betydelig mengde aksjer. Se http://www.newsweb.no/index.asp?symbol=TOM...elding_ID=92084

 

Er det noen som har en kvalifisert gjetning på hva snittet på disse akjene og aksjene til andre innsidere er? I den saken EngaBhoy viser til nedenfor: http://www.dn.no/arkiv/article21400.ece var det vel snakk om å kjøpe til sammen "800.000 aksjer for 93,92 kroner stykket, tilsammen 75.136.000 kroner" for fire innsidere.

 

Er det rimelig å anta at innsiderne med aksjer fra før har et snitt som er skyhøyt over dagens nivå, eller har de hatt med seg aksjer helt tilbake fra før ATH? Har ikke veldig lyst å spa gjennom hundrevis av børsmeldinger nå for å finne ut dette... :roll:

 

* * *

 

Ellers så har de siste dagene, dagene etter GF, vært preget av en øredøvende stillhet fra Tyskland. Absolutt ingenting nytt har kommet tilflytende derfra. Bør, skal og må snart komme et eller annet om "dosenpfand" der nede snart. Det er jo det alle venter på fortsatt.

 

Vi er som sagt ferdig med å prise opsjoner. Skal bli spennende å se hvilken vei det går framover. Kan vi anta at vi blir liggende slapt rundt +/- kr 30 framover om ikke store eller små nyheter kommer på banen?

 

Kommer negative nyheter, så er det vel bare å finne fram styrthjelm og fallskjerm igjen, selv om all verdens elendighet allerede bør være priset inn i aksjen. :roll:

 

Kommer det positivt nytt... Vel, det får vi ta om det kommer. Denne aksjen er det fullstendig og strengt forbudt å kunne tenke positivt om for tiden. :wink:

 

Mitt kursmål skal jeg ikke komme med nå. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye nyheter om panteintroduksjon, men denne er litt interessant på sikt. Dette er en trend som brer seg i USA, hvor Bottle Bills er introdusert.

 

For de tradisjonelle resirkuleringsstasjonene i USA, hvor de tar i mot tomgods manuelt betyr dette økt komplikasjon av deres sortering. Noe som ytterlige vil tvinge frem automatisering, ref. tidligere artikkel om nedleggelse av resirkuleringsbedrift.

 

 

 

MA State Budget Glance

 

By The Associated Press

112 words

27 April 2004

23:04

Associated Press Newswires

English

© 2004. The Associated Press. All Rights Reserved.

 

Here are some amendments approved by House lawmakers during Tuesday's budget debate. The amendments would:

 

-- Allow the state to spend up to $1 million to place ankle bracelets with global positioning technology on the worst sex offenders;

 

-- Create a commission to study whether the bottle bill should be expanded to include other containers, including bottled water and liquor bottles;

 

-- Let local police departments post information about Level 3 sex offenders, considered the most dangerous, on the Internet;

 

-- Ban Internet service providers from scanning the contents of e-mails that are sent or received by Massachusetts users;

 

------

 

Source: House Ways and Means Committee

Link to comment
Share on other sites

Kortsiktig teknisk oppdatering

Kurs nå: 28,90

 

Det begynner å avtegne seg et noe klarere teknisk bilde nå. Jeg tør ikke blåse faren over, men det ser noe mer betryggende ut i dag enn tidligere.

 

Det er etablert et støttenivå ved 27,80/28,00. Kraften synes å ha gått ut av nedgangen, og det taes godt imot på greie volumer ved 28,50. Bunnen nå, er omtrent ved samme nivå som bunnen i mars i 2003. RSI-14-dager har dannet en klar dobbeltbunn, og i dag er RSI opp. Den ligger ved 29, noe som er et klart oversolgt nivå.

 

På oversiden ligger det et selgerbelte nå ved 29,00/29,30. Kurser over dette nivået vil utløse et kjøpsignal. Det vil samtidig være et sterkt signal om at bunnen virkelig er inne.

 

--------------

Minner om at Bundesrat skal behandle delstaten Hessens forslag i morgen. Det vil med stor sikkerhet komme nyheter. Jeg søker stadig i tyske medier, og finner jeg noe, skal jeg straks poste det på denne tråden.

 

---------------

 

Klokka tikker:

Nå har Trittin kun 52 dager igjen for å finne en løsning med EU (løsning=enhetlig system). Også her kan vi vente nyheter snart!

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Naturvernforbundet i Hordaland foreslår å innføre pant på mobiltelefoner.

 

 

– Da vil mobileierne lettere bli fristet til å levere inn telefonene, tror leder Tom Sverre Tomren i Norges Naturvernforbund Hordaland.

 

Hvert år selges det 1,5 millioner mobiltelefoner i Norge.

 

Telenor Mobil anslår at rundt fire millioner gamle mobiler kan ligge i norske skuffer og skap. Både batteriene og telefonene inneholder miljøfarlige stoffer.

 

 

50 KRONER I PANT

 

– Allerede i dag har forhandlerne plikt til å ta imot gamle mobiler. Det vil derfor ikke være så vanskelig å innføre en panteordning, sier Tomren.

 

Naturvernforbundet foreslår at 50 kroner legges på prisen på nye mobiltelefoner. Når eierne en dag leverer dem inn igjen, vil de få femtilappen tilbake.

 

– Bare se på brusflaskene. Det er ikke så mange som kaster dem i bosset når de vet de får penger igjen for dem, sier Tomren.

 

Telenor har i dag en ordning der de for hver innleverte mobiltelefon med donerer 50 kroner til fadderorganisasjonen Plan Norge.

 

– Tanken er god, men jeg er redd det ikke vil monne. Dersom forbrukerne selv hadde fått 50 kroner tilbake, tror jeg de ville vært ivrigere etter å levere inn telefonene, sier Tomren.

 

 

AVFEIER IKKE IDEEN

 

I dag sender Naturvernforbundet brev til Miljøverndepartementet og ber dem se på om panteløsningen er veien å gå.

 

Assisterende informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil avfeier ikke ideen.

 

– Alle forslag som kan bidra til at vi får kvittet oss med telefoner på en skikkelig måte, er bra, sier han.

 

Tuman Johnsen vet ikke hvor mange telefoner Telenor har fått inn etter at avtalen med Plan Norge ble inngått.

 

– Både for selve telefonen og batteriet er det viktig med gode returordninger, sier Tuman Johnsen.

 

Hentet fra http://www.ba.no/nyheter/article920585.ece

 

På GF snakket Thorsen mye om at Tomra måtte få flere ben å stå på. Forslag er levert! :wink: :D

Link to comment
Share on other sites

Det er tunge dager, og man ser på aktiviteten her, at det ikke er mange orker å skrive............ :cry:

 

Vi får håpe at meldingen, som kommer hvert minuutt nå fra komiteen i Bundesrat kan snu dette. Etter bruddet av det tekniske støttenivået i dag, er det ingen støtte før ved 26, som er den absolutte bunn fra 3.mars 2003.

 

Vi får bare si tvi tvi for Bundesrat-behandlingen. Kommer nok en melding snart.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å gå inn med mer selv nå... Men det ser jo ikke ut som bunnen er nådd.. Stiger med 2-3% og faller med 3-5% annenhver dag..

 

Eneste vi må håpe på nå er en snarlig avklaring i Tyskland. Jeg er sikker på at bare dette vil skyte aksjen opp 10-15%. Hvis vi i tilleg får noen ordre i samme tidspunkt går den nok enda høyere. Sistnevne er nok bare ønketenkning foreløbig.

 

De siste dagene har ikke vært noe bra i det hele tatt. Har vurdert å gå ut på forskjellige nivåer. Hadde det ikke væt for at jeg HAR TRO TIL SELSKAPET, hadde jeg nok gått ut for lenge siden.

 

Fremtiden vil vise om jeg har gjort et klokt valg eller ikke.

 

Ha en forsatt fin dag hvis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

A Hauk: Tror du er meget forsiktig med overslaget av hva en avklaring i Tyskland vil gjøre med kursen. Det som er mer uklart er hviken kurs det vil snu opp fra.

 

En snarlig avklaring er hva alle som sitter inne ønsker seg.

 

Så langt i dag er det eneste vi hører meget øredøvende stillhet.

 

Men nyhet vil meget sannsynlig komme om meget kort tid. Om den er dårlig eller god vet vi ikke før den kommer:

 

Hessen-forslaget skal etter alle solemerker behandles i dag. Alle resultat bortsett fra et ja eller utsettelse vil være ok.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kjedelige greier på OSE for tiden

Prøver å rokkere litt på aksjene mine men det er veldig mange store blokkeringer lagt ut for å hindre oss småaksjonærer !

De er noen smarte jævler de som sitter på meglerkontorene rundt omkring !

Vi skulle ha hatt et eget trader - aksjeselskap som kunne presset de skikkelig på kursene så hadde fått smake sin egen medisin !

Men det må nok ti-talls millioner for å få til dette.

Til saken - er det noe nytt ifra Hessen (Bundesrat) ?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Legger merke til at komplett legger fram kvartalstall som ventet. rundt 520 mill i omsetning. 20 mill i resultat.

 

Av det jeg husker fra Tomra sine tall, ligger ikke dette så langt unna fra det de viste forrige uke. Derfor stiller jeg meg spørsmålet om hvorfor det er så stort sprang mellom aksjene (TOM og KOM)på ose?

Mulig det er innlysende og det er selvfølgelig andre faktorer som spiller en rolle, men prøver å opparbeide meg forståelse rundt dette.

 

Konklusjonen min blir da; enten er TOM underpriset eller KOM overpriset.

Link to comment
Share on other sites

Hei Fagerlbonde

 

Først: Velkommen hit :wav: :D :D :D

 

 

 

 

-----------------

 

Aksjekurs sier ingenting om en aksje er dyr eller billig i forhold til en annen.

 

Tomra er verdsatt til 4,85 milliarder (antall aksjer X kurs)

KOM er vedrsatt til 789 millioner (antall aksjer x kurs)

 

-------------

 

Når det gjelder møtet i komiteen i Bundesrat, har jeg ikke funnet noen nyheter enda i tyske medier. Jobber med saken!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...