Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

Ja da var denne dagen over. Jeg sitter fortsatt med mine aksjer og har blitt rundt 45.000 fattigere bare i dag. Tomra har kostet meg rundt 210.000,-. Føler meg nesten litt dum som har kløna det til så til de grader. Hvor ble det av stop lossen?

Har sterkt vurdert å ta tapet i dag, men er redd jeg ville angret ganske snart.

 

Limer inn siste børsmelding fra Tomra i dag som jeg har noen vurderinger rundt:

 

"I tråd med vedtak fattet på gårsdagens generalforsamling har styret i Tomra Systems ASA tildelt følgende innsidere opsjoner. Tallene viser ny tildeling, totalt antall opsjoner etter tildeling samt aksjebeholdning.

 

Erik Thorsen (200000, 200000, 158096), Morthen Johannessen (120000,120000, 121068), Gregory Knoll (100000, 100000, 0), André Løvestam (100000, 100000, 25000), Espen Gundersen (100000, 100000, 0), Terje Hanserud (75000, 75000, 44868), Harald Henriksen (75000, 75000, 0) Svánaug Bergland (50000, 50000, 0), Fredrik Witte (50000, 50000, 100), Trond Johannessen (50000, 50000, 0), José Giosa (35000, 35000, 0), Connie Kormeseth (35000, 35000, 0).

 

Alle opsjonene er gitt med strike lik 15% over snittet av sluttkursene for i dag og de to påfølgende handledagene."

 

Hva har dette å si for kursen. Sånn jeg ser det har Tomra-innsiderne alt å vinne på å kjøre ned kursen nå. Synes presentasjonen i går igjen var unødvendig negativ. Man skulle på død og liv presisere og understreke hvor lite sannsynlig det var med salg til Tyskland i år. Følte nesten at det litt spill for galleriet.

 

Siden kursen settes ut fra de neste 2 dagene er det vel lite sannsynlig at noen vil prate opp kursen før onsdag. Hva med et innsidekjøp eller 2 mot slutten av uken? Det er jo ikke til å komme fra at kursen begynner å bli lav uansett hvordan man regner på det. Det er forøvrig mange av innsiderne som ikke har aksjer i Tomra i det hele tatt. De går kanskje inn nå.

 

Vurderer faktisk å akkumulere på tirdag, selv om dette strider mot en gylden regel. Men Tomra er jo ikke akkurat noen konkurskandidat heller og ledelsen var neppe for positive i går. Så det kan neppe bli mye verre enn det er. Oppsiden har vært stor lenge og nå er den blitt enorm. Verden har tross alt ikke forandret seg så mye siden vi var på 47 og det er kun kort tid siden. Den eneste "lille" forskjellen er at Tyskland har blitt skjøvet enda litt lengre frem i tid. Men sannsyligheten for positiv utgang tror jeg bestemt er den samme. Og da kommer snart resten av EU etter...

 

Andre synspunkter?

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

en liten ADVARSEL

 

Fullt mulig TOM kommer sterk tilbake, men jeg vil advare mot å forelske seg i en aksje. Det tror jeg mange har gjort i dette tilfellet. Det er noe som heter "don't catch falling knives". Det jeg mener å si er at; ikke forvent at den skal nå gamle høyder med det første, bare fordi den er billigere i dag enn i går.

 

Personlig tror jeg TOM kommer til å falle mer; kanskje mye mer. En ting er i allefall sikkert. Aksjen er utrolig svak for tiden, uansett hvor fundamentalt solid selskapet virkelig er... :eek: jeg kommer i allefall ikke til å kjøpe TOM før jeg er sikker på at trenden er snudd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, og takk til flere for at vi er blitt orientert om dette forumet !

 

Hilser også spesielt til pluss201 og A Hauk siden de er fra Vestlandet/Haugesund :) , samt Tekniker'n som jeg mener har fått ufortjent mye pepper. Stå på ! Informative innlegg og deling av info vil alltid bli verdsatt.

 

Limer inn et lite bidrag på en tråd fra HO om TOM og stahet, tatt litt ut fra rekkefølgen, men så får jeg nå lagt inn noe her.... :lol:

 

Har tradet TOM veldig mye de siste årene. Gikk inn i forkant av valget for noen år siden bare på "bet" om at de pantevillige skulle vinne valget, og det gjorde de så vidt ;-).

Forøvrig ut/inn ganske mye, alt etter feeling, men aldri daglig. Var inne i forkant av ordrene i august ifjor, og redder meg inn på SL, som jeg forøvrig justerer i % (f.x. 5,10,15) alt etter hvilket volum jeg har og evt. gevinst jeg har fått med meg på tidligere oppgang.

Stop-loss burde vært praktisert i mye større grad, og med mye sterkere disiplin enn det jeg kan lese av frusterte innlegg på veien nedover !!!

Fra beg. av des. 2003 var det ut med TOM for meg. Pantefarse, byråkrati, overfokus på Tyskland, m.v. gjorde den alt for usikker for meg, så jeg "chicken'd out".

Føler med de som er med nedover, men det er nå engang slik at noen må tape penger for at andre skal tjene !

****

Siste setning er ikke ment som provokasjon, men et faktum for de av oss som både har tapt og vunnet. Kunsten får være å tilstrebe det siste :lol:

Link to comment
Share on other sites

"I tråd med vedtak fattet på gårsdagens generalforsamling har styret i Tomra Systems ASA tildelt følgende innsidere opsjoner. Tallene viser ny tildeling, totalt antall opsjoner etter tildeling samt aksjebeholdning.

 

Erik Thorsen (200000, 200000, 158096), Morthen Johannessen (120000,120000, 121068), Gregory Knoll (100000, 100000, 0), André Løvestam (100000, 100000, 25000), Espen Gundersen (100000, 100000, 0), Terje Hanserud (75000, 75000, 44868), Harald Henriksen (75000, 75000, 0) Svánaug Bergland (50000, 50000, 0), Fredrik Witte (50000, 50000, 100), Trond Johannessen (50000, 50000, 0), José Giosa (35000, 35000, 0), Connie Kormeseth (35000, 35000, 0).

 

Alle opsjonene er gitt med strike lik 15% over snittet av sluttkursene for i dag og de to påfølgende handledagene."

Siphlo

 

Jeg var på gårsdagen generalforsamling, og da dette opsjonsprogrammet skulle godtas, skjedde dette:

 

Denne opsjonen kunne blitt mye mer lukrativ enn det som er tilfelle nå. Forslaget var at det var snittet av sluttkursen for i dag og de to neste dagene som skulle gjelde. Det ville ikke Folketrygdfondet gå med på, og foreslo at strike skulle være 20% over snittet. Styreleder og "storaksjonær" Jan Opsahl lurte på om de ville gå med på et kompromiss, og foreslo 15% over snittet. Det var greit for Folketrygdfondet, og Opsahl klubbet forslaget uten at noen andre fikk sagt noe mot det. Visse personer i ledelsen var ikke helt fornøyde med styreleder Opsahl etter dette, men Opsahl ba dem og jeg siterer: "holde tåta"

Det hele var ganske morsomt. :lol:

 

Men poenget er hvertfall at Opsahl og Folketrygdfondet snøt lederne for 15% gevinst, noe som er ganske mye.

Men det hele avhenger selvsagt om kursen stiger fra dagens nivå, noe jeg tror det kommer til å gjøre på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Denne oppsummerer vel dagen i dag?

 

- - -

http://www.dn.no/forsiden/article223299.ece

- - -

 

Tomra-ras bremset børsen

Av Lasse Bergesen

 

Tomra-aksjen falt over 11 prosent og bidro til å bremse en ellers positiv Oslo Børs. Statoil og Yara dro markedet.

 

Tomra-aksjen har hatt en vinglete ferd på Oslo Børs det seneste året. aksjen har svingt i takt med utsiktene til leveranser av panteautomater til det tyske markedet.

 

I dag falt Tomra-aksjen 10,8 prosent til 28,20 kroner etter at konsernsjef Erik Thorsen igår ettermiddag uttalte at sannsynligheten for at selskapet vil motta ordrer fra Tyskland i 2004 er betydelig redusert.

 

EU-kommisjonens anmodning til tyske myndigheter om å endre pantelovgivningen var det siste innspillet i en endeløs rekke av politiske komplikasjoner som Tomra har møtt i Tyskland.

 

Til tross for alle problemene har analytikerne ventet et visst salg av panteautomater i år.

 

Kutter estimater

Signalene fra Thorsen gir analytikerne god grunn til å kutte hardt i Tomra-estimatene.

 

Enskilda Securities kutter ventet fortjeneste per aksje i 2004 med 45 prosent, og nedgraderer aksejen til svakt salg (reduce).

 

Pareto Securites tar ifølge TDN Finans ned kursmålet på Tomra-aksjen til 25 kroner, og kutter fortjeneste per aksje i 2004 til 0,8 kroner.

 

First Securities tar ned kursmålet fra 65 til 50 kroner, men opprettholder sin kjøpsanbefaling. Meglerhuset mener aksjekursen er så lav at det er liten nedside igjen. (...)

 

- - -

Kan i tillegg være verdt å merke seg at volumet i dag faktisk var høyere enn dagen etter "PW". Dagens tørre fakta:

 

Kurs i Tomra Systems (TOM)

Siste Endring Endring % Kjøper Selger Høy Lav Forrige Volum

28.20 -3.40 -10.76% 28.10 28.20 30.00 27.90 31.60 10 783 591

 

Ellers kan det være greit å ha denne for hånden ved en senere anledning:

 

Nettohandel i Tomra 23. april 2004

Megler Volum Verdi

ASC 852 000 24 252 490

KNO 362 400 10 326 930

ND 271 329 7 669 288

DDB 269 050 7 642 510

NTF 249 856 7 368 775

TER 229 200 6 689 530

STN 181 435 5 193 918

FIP 142 245 4 131 374

LBI 112 296 3 220 864

FO 105 100 2 958 350

GNE 73 550 2 118 755

FT 72 700 2 085 250

UBS 70 127 2 044 355

SO 64 000 1 832 430

NEO 44 000 1 258 470

ORS 42 000 1 237 000

NON 36 854 1 138 855

SBN 21 830 628 785

CSB 19 900 573 850

TMB 10 000 280 000

CSA 7 900 226 790

FE 5 000 141 000

CDV 5 000 140 000

MLI -42 -1 218

NO -6 500 -209 400

DRS -20 000 -573 500

CA -68 500 -2 045 800

AB -170 600 -5 060 700

DNM -212 830 -6 425 681

PA -243 300 -7 025 740

FS -372 400 -10 558 720

MSI -501 700 -14 281 190

HA -526 600 -14 977 710

ESO -1 125 300 -31 999 910

 

- - -

 

Jeg er ikke fan av iMarkedet.no (de har et alt for cirka forhold til fakta, slik også i det som følger her). Limer derfor bare inn denne linken og deler av artiklen, viser særlig til ett avnitt i artiklen (satt i kursiv av meg).

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

Slutt Oslo: Positiv dag til tross for Tomra-krasj

 

Tomra-aksjen falt som et blylodd fredag. Ellers var det en positiv dag på Oslo Børs.

 

(...)

Det mest merkbare på Oslo Børs fredag var fallet til panteautomatselskapet Tomra. Selskapet leverte resultater som var på linje med forventningene i første kvartal etter børsslutt torsdag. Da Oslo Børs åpnet for handel fredag, falt aksjen rask. Til slutt endte Tomra-aksjen nede på 28,20 kroner, noe som var et fall på nesten 10 prosent.

 

Forventningstrøtte investorer solgte unna aksjer etter at Tomras kvartalsrapport meldte om at hele Tyskland-caset var på hold. Dermed er også vekstcaset Tomra på hold

 

Det som i størst grad har rammet Tomra-aksjen den siste tiden er at utlendingene ikke ser ut til å ville ta i aksjen med ildtang lenger. Det var utlendingenes inntreden i aksjen som førte til toppnoteringene for Tomra for noen år siden.

 

I en analyse fra meglerhuset ABG Sundal Collier fredag beholdes en hold-anbefaling på Tomra-aksjen, med et kursmål på 35 kroner. Meglerhuset mener at Tomra-aksjen vil reagere på den nye guidingen til Tomra-ledelsen, men tror at mesteparten av de dårlige nyhetene er inne i dagens kurs.

(...)

 

- - -

Link til netto siste 12 dager (NB! Dynamisk side)

http://www.imarkedet.no/index.php?file=pas.../ultimatebb.cgi

- - -

Hva mener vi om ildtang-innsigelsen?

 

Ellers så ser jeg noen prøver å linke opsjonsprogrammet til fallet. Noen innspill på dette?

 

Man roper på Tomra på 5 kr, 10 kr, 15 kr, 20 kr, 25 kr, 35 kr osv. Ser ut til at dette stort sett er basert på "tenkt" på et tall!

 

Noen som kan komme med begrunnet overslag over korrekt prising. Om det er kr 17,35 eller 44,79 eller 80 er likegyldig. Har lyst å høre litt argumenter.

 

Ser også at man forventer korreksjon opp hvilken som helst dag nå. Andre venter nedtur videre. Innspill på dette?

 

Hva mener vi om mulighetene for avklaring i Tyskland. Kommer det innen 57 dager eller venter vi en avklaring om 3 år.

 

Prøver å dra i gang litt diskusjon her. :D

 

Absolutt ingen mening er for dum (da hadde jeg sluttet med min skriving her inne for ei stund siden). Det eneste jeg krever er saklighet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først ASC fikk dekket seg inn idag. De stod nok ganske short, dersom jeg har telt riktig.

KNO er et fondsforvalter som har kjøpt opp sundvall. Vanskelig å si hva de tenker. TMB og UBS er positive elementer man bør legge litt merke til. DRS lurer jeg på om ikke solgte det de kjøpte igår.

Totaltbildet på kjøp salg sier derfor ikke så mye.

Vi mangler en eller to meldinger på kjøp og salg for å si noe om hvem som herjer i aksjen for å kjøre den ned.

 

Vel resultatet på 30 mill er det samme som q1 ifjor. Jeg forventer noe bedre resultat i q2 da streiker ol ikke er tisltede samt en større investor vilje enn før gennerelt i USA som vil smitte til europa.

 

Er enig i de som lurer på hvorfor Thorsen lar seg virke negativ og deler ut 200 000 oppjsoner til seg selv. Dette er i mine øyne en form for å berike seg selv på som jeg ikke syns noe om. Mulig det er en sak for økokrim dersom det skulle dukke opp positiv info ikke gitt til markedet.

 

VI er ikke der enda at jeg akkumullerer. Har nå et snitt pent på 33 tallet og er egentlig i bunn og grunn fornøyd med det enda, slik at vi må mer ned før jeg akkummulerer.

Regner man litt på det så trenger bare Tomra tjene 250 mill i året før 35 tallet er der uten tanke på vekst i selskapet og marked. Dvs de neste 3 kvartalene bør ligge på ca 75 i snitt, dersom veksttanken skal forlates.

 

Jeg er av de som tror at de to siste pantesystemene legges ned og at lekkerland blir systemet i Tyskland. Jeg tror ikke det skjer iløpet av 2 mnd men at planene vil være der iløpet av den tiden.

Du kan si det slik, overlev og slå deg sammen med Lekkerland-Tobaccolands, eller la alt dø, er et kraftig og meget reelt ultimatum.

 

Uansett er det bare å smøre seg med tolmodighet, selv om den begynner å bli ganske tynnslitt.

 

Perv

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke Erik Thorsen valgt å si den ene setningen om at Tomra ikke får inn ordre fra Tyskland i årets regnskapsbøker, hadde jo ikke kursen stupt som den gjorde, sier Sundstø til Finansavisen.

Samtidig deler han ut oppsjoner til seg og sine. Det er en hårfin balansegang mellom busines og kjeltringstreker. De plumper stadig over på den gale siden, men da er det jo bare å henge seg på :lol:

Jeg fikk senket snittet mitt betraktelig i går :?

Link to comment
Share on other sites

Tror Thorsen er ute og topper seg selv nå.

 

Det eneste positive det er mulig å trekke ut av dette, er at det neppe er mulig å uttrykke seg mer negativt uten faktisk å si at ordre ikke kommer.

 

Se, les og rist på hodet her:

 

- - -

http://www.dn.no/forsiden/article223913.ece

- - -

 

En tomflaske i fritt fall

Av dn.no

 

Tomra-sjef Erik Thorsen «har ikke peiling» på om det blir en eneste ny ordre i Tyskland i år. Aksjekursen stupte igår 10,8 prosent og nærmer seg 1997-nivå.

 

Aksjen til panteautomatselskapet Tomra minnet om en returflaske i fritt fall igår. Meglerhusenes tallknusere fant frem kalkulatorene og nedgraderte inntjeningsforventningene i stor stil. Aksjekursen falt 10,8 prosent til 28 kroner.

 

Faller aksjen bare 1,50 kroner mandag, vil Tomra stå like lavt i kurs som i januar 1997. I selskapets lokaler i Asker forsøkte konsernsjefen å dempe fallet med stoisk mine igår ettermiddag.

– Det er aldri hyggelig å se aksjekursen falle, men man kan ikke la det gå inn på seg i for stor grad. Vi konsentrerer oss om å gjøre jobben vår, sier Erik Thorsen til Dagens Næringsliv i dag.

 

«Seeing is believing»

Førstekvartalstallene som ble lagt frem etter børsens stengetid torsdag var bedre enn ventet på en rekke områder, skriver Dagens Næringsliv i dag. Det hjelper lite når stikkordet for aksjekursen er «Tyskland». Tomra-styrets formulering om at sannsynligheten for å få ordre relatert til ikke-gjenfyllbare automater i Tyskland i år er «betydelig redusert», fikk investorene til å selge.

– Vil det komme noen ordrer i Tyskland i år, tror du?

– Jeg har ikke peiling, men jeg håper på det. Jeg skulle ønske jeg hadde klare signaler allerede – men i øyeblikket er det litt sånn «seeing is believing», forklarer Thorsen.

 

Publisert: 24.04.2004 - 09:10 Oppdatert: 24.04.2004 - 13:04

- - -

 

At det går an...

 

Kommer med noen ord om opsjonsprogrammet etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Sundstø er også ute og prater. Et snev av ironi hos journalisten i siste avsnitt...

 

- - -

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=146272&cat=116

- - -

 

Sundstøs aksjetips

 

En setning var nok til å sende Tomra-aksjen til bunns, mener analysesjef Morten Sundstø.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (24.4.04 08:24)

 

Analysesjef Morten Sundstø i Alfred Berg er fortsatt positiv til den videre børsutviklingen. Ifølge Sundstø er aksjemarkedet slik at en liten nyhet lager store dønninger. Tomra-sjef Erik Thorsens kommentar torsdag blir trukket frem som et eksempel.

- Hadde ikke Erik Thorsen valgt å si den ene setningen om at Tomra ikke får inn ordre fra Tyskland i årets regnskapsbøker, hadde jo ikke kursen stupt som den gjorde, sier Sundstø til Finansavisen.

 

Analysesjefen tror ordrene kommer etter hvert. Meglerhuset har et kursmål på rundt 30 kroner. Fredagens kurs på 28 kroner er derfor vel dramatisk, mener han.

Link to comment
Share on other sites

NB! JEG HAR BOMMET GROVT PÅ VESENTLIGE PUNKT I DETTE INNLEGGET

 

Jeg har likevel valgt å la det ligge uforandret og ikke slette eller endre det. Les mer om feilene i EngahBoys innlegg fra kvelden 25. april. Og mine innlegg rett overfor hans innlegg.

 

* * * * * * * * * *

 

 

Noen har nå begynt å spekulere om Tomra bevisst har blitt grøftekjørt hva kursen angår av ledelsen i egen vinnings hensikt.

 

Det man reagerer på er den veldig gunstige lave prisingen av Tomra for de som ble tildelt opsjoner på generalforsamlingen 22. april.

 

:arrow: Det kan da være greit å se litt nærmere på innkallelesen til GF. Den ligger f eks her, med Word-dokument som vedlegg:

---

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=91383

---

Fra dette Word-dokumentet limer jeg inn følgende:

 

(...)

"Punkt 5 B Fullmakt til opsjonsordning for ansatte i TOMRA-gruppen

Styret ønsker at de ansatte skal være knyttet til bedriften gjennom aktivt medeierskap. TOMRA har derfor i mer enn 15 år hatt opsjonsordninger eller andre former for bonusordninger som omfatter alle ansatte.

 

Siden 2000 har gruppen hatt et program der alle ansatte tildeles 1.200 opsjoner ved årets begynnelse. Dersom det selskapet man arbeider i oppnår sine budsjetterte resultater, vil man ved årets slutt ha opptjent de samme opsjonene. Strikekursen er lik TOMRAs aksjekurs ved inngangen til opptjeningsåret. For å bidra til langsiktighet hos de ansatte får de vente med å utøve opsjonen i inntil fem år etter opptjeningsåret. (...)

 

Generalforsamlingen har imidlertid ikke adgang til å gi styret fullmakt for mer enn to år av gangen. Styret må derfor legge frem forslag om ansatteopsjonsordningen hvert andre år, med forslag om forlengelse i ytterligere to år." (...)

 

:arrow: For nøkkelpersonell er reglene vesentlig forskjellig:

 

Punkt 5 C Fullmakt til opsjonsordning for ledere og nøkkelpersoner i TOMRA-gruppen

Styret ønsker at TOMRA skal kunne tilby konkurransedyktige betingelser for ny og eksisterende ledelse. TOMRA har derfor i en årrekke hatt en opsjonsordning for TOMRAs ledere og nøkkelpersoner. Det eksisterende opsjonsprogramet utløper ved årets generalforsamling, og styret ber derfor om fullmakt til å etablere en ny opsjonsordning for ledere og nøkkelpersoner.

 

TOMRAs ledere tildeles et antall opsjoner ved årets begynnelse. Disse opptjenes kun dersom lederen innfrir individuelle resultatmål i løpet av året. For å bidra til langsiktighet får lederne vente med å utøve opsjonen i inntil to år etter de er opptjent. Strikekursen settes lik gjennomsnittet av TOMRAs aksjekurs de tre første dagene etter tildelingstidspunktet.

 

Ordningen vil omfatte ca 110 ledere og nøkkelpersoner i konsernet, med en gjennomsnittlig tildeling på ca 20.000 opsjoner per leder hvert år. Konsernsjefen vil bli tildelt 200.000 opsjoner hvert år.

Som for opsjonsordningen i punkt 5 B må styret legge frem forslag om lederopsjonsordningen hvert andre år. I år ber styret om fullmakt til å etablere opsjonsordninger for ledere for 2004-06 og for 2005-07.

 

Det foreslås følgende vedtak:

Styret får fullmakt til å utvide aksjekapitalen som følger;

 

for opsjonsordningen for ledere for 2004-06: inntil 2.400.000 aksjer (1,3%) pålydende NOK 1

for opsjonsordningen for ledere for 2005-07: inntil 2.400.000 aksjer (1,3%) pålydende NOK 1

 

alt til markedskurs ved tildelingstidspunktet og gjennom rettede emisjoner mot ledere i TOMRA-gruppen. Eksisterende aksjonærers fortrinnsrett etter Allmennaksjelovens §10-4 fravikes. I den grad fullmakten utøves, kan styret endre vedtektenes §4 tilsvarende. Fullmaktene skal gjelde frem til ordinær generalforsamling våren 2006, hvor de vil fremlegges for forlengelse." (...)

 

:arrow: Opsjonene har altså forskjellig utgangspunkt for strikekurs og utøvelsestidpunkt ut fra hvilket personell det er snakk om.

 

 

:arrow: Fra Word dokumentet som er vedlegg til børsmelding om avholdt generalforsamling:

 

- - -

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=92026

- - -

 

(...)

"B. Fullmakt til opsjonsordning for ansatte i TOMRA-gruppen

 

VEDTAK: Generalforsamlingen vedtok mot 43.500 stemmer å gi styret fullmakt til å utvide aksjekapitalen som følger:

 

a) for opsjonsordningen for ansatte for 2005-2010: inntil 2.200.000 aksjer (1,2%) pålydende NOK 1 til en kurs lik kursen ved utgangen av året 2004;

B) for opsjonsordningen for ansatte for 2000-2005: inntil 240.000 aksjer (0,1%) pålydende NOK 1 til kurs NOK 68,00;

c) for opsjonsordningen for ansatte for 2001-2006: inntil 210.000 aksjer (0,1%) pålydende NOK 1 til kurs NOK 171,00:

 

alt gjennom rettede emisjoner mot ansatte i TOMRA-gruppen. Fullmaktene

skal gjelde frem til ordinær generalforsamling våren 2006. Dette innebærer

at aksjonærene frafaller sin fortrinnsrett etter Allmennaksjelovens §10-4. I

den grad fullmakten utøves, kan styret endre vedtektenes §4 tilsvarende."

 

 

:arrow: Vedtaket ble altså ikke gjort enstemmig.

 

(...)

"C. Fullmakt om til opsjonsordning for administrasjonen og nøkkelpersoner i TOMRA-gruppen

 

VEDTAK: Generalforsamlingen vedtok mot 43.500 stemmer å gi styret fullmakt til å utvide aksjekapitalen som følger:

 

a) for opsjonsordningen for administrasjonen for 2004-2006: inntil 2.400.000 aksjer (1,3%) pålydende NOK 1 til 15% over markedskurs på tildelingstidspunktet

B) for opsjonsordningen for administrasjonen for 2005-2007: inntil 2.400.000 aksjer (1,3%) pålydende NOK 1 til markedskurs på tildelingstidspunktet

 

alt gjennom rettede emisjoner mot ledere i TOMRA-gruppen. Fullmaktene skal gjelde frem til ordinær generalforsamling våren 2006, hvor de vil fremlegges for forlengelse. Dette innebærer at aksjonærene frafaller sin fortrinnsrett etter Allmennaksjelovens §10-4. I den grad fullmakten utøves, kan styret endre vedtektenes §4 tilsvarende.

 

:arrow: Også dette ble vedtatt med noen stemmer mot. Merk også at tillegget om "til 15% over markeskurs" har komme til. Visstnok pga Folketrygdfondet.

 

Strikekurs for de som kan utøves av ledelsen i framtiden og tidligere utøvde opsjoner har jeg ikke full oversikt over, men det står noe om opsjonsprogrammet i Årsapport 2003 side 24.

 

Hvis man som aksjonære er misfornøyd, har man som regel bare seg selv å takke. Dette er tallene for frammøte til GF:

 

"101 stemmeberettigede aksjonærer møtte. Inklusive registrerte fullmakter var 39.620.862 aksjer av selskapets i alt 178.486.559 aksjer representert. Dette utgjør 22,2 % av totalt antall aksjer."

 

Man kan stoppe opsjonene ved å stemme dem ned på GF, slik at det aldri blir aktuelt med opsjonstildeling. Interessen for deltakelse på GF pleier ikke være all verden uansett hvilket selskap det er snakk om. Dermed går styrets forslag stort sett gjennom, slik som her (men med visse endringer).

 

:arrow: Men tilbake til spekulasjoner om at noen meler egen kake. Jo lavere kursen er, desto mer verdt vil opjonene potensielt være om mål nås og kursen stiger til nivåer over strikekurs.

 

For nøkkelpersonell vil ordningen tilsynelatende være ekstra gunstig i og med at stikekursen har et helt annet utgangspunkt enn for resten av de ansatte.

 

:arrow: Kom setningen om at ordre fra Tyskland ikke ventes på grunn av et forsøk på å få til en gunstig inngang på opsjonene for nøkkelpersonell? Og er Thorsen ute og uttaler seg uheldig (jf artiklen på dn.no rett nedenfor) for å kjøre kursen ytteligere ned?

 

Neppe. Mannen har jobbet i selskapet siden 1986 og vært konsernsjef siden 1996. Ingen med respekt for selskapet vil gjøre noe slikt. Man har sikkert bare framstått som for positive tidligere.

 

Dessuten vil illojalitet helt klart føre til at opsjonene faller bort.

 

En slik kjøring av kuresn er også helt klart et sjansespill. Det er dømt til å bli oppdaget!

 

Men skulle plutselig Tyskland komme på banen (og styret beviselig visste noe ikke vi visste, noe som ikke er særlig sannsynlig) med ordre, så vil nok debatten om at dette stinker komme på banen for full styrke. Men dette er jo høyst hypotetisk.

 

Trøsten får da være at man vil få mannefall i ledelsen (noe som ikke vil være gunstig for selskapet). Dermed vil de ikke kunne utøve opsjonene, siden de ikke kan utøver før to år etter de er opptjent. Tipper opsjonene anses opptjent ca 1.1.2005 (har ikke funnet klare opplysninger om dette). Dermed kan de ikke utøves før 1.1.2007.

 

Skulle man virkelig sette seg på bakbena, så er det bare for neste GF å avslutte opsjonsprogrammet, rettene kan kalles tilbake så lenge de ikke er utøvd. (Ikke særlig sannsynlig at det vil få flertall). Det er jo aksjonærene som er makten.

 

Kan det bevises eller det er stor sannsynlighet for at ledelsen har svikaktig og uberettiget har beriket seg på bekostning av aksjonærene, vil jeg stille i front i et aksjonæropprør.

 

Dermed er det flere mulig måter å blir kvitt opsjoner: Ledelsen "driter i eget reir" og mister dem pga illojaliet. Ledelsen mister jobben og mister muligheten til å utøve dem. GF nedstemmer forslag til opsjoner. GF/ekstraordinær GF tilbakekaller ordningen.

 

Jeg velger å anta at dette nok kun er tilfeldigheter selv om noen fristes til spekulasjoner. Man får heller fokusere på noe annet.

 

:arrow: Kursen stuper og ledelsen tjener på det. Opsjoner er en nødvendig uting, som i dette tilfellet ser ut til å få veldig stygge utslag for oss vanlige aksjonærer, mens de får fine utslag for nøkkelpersonell.

 

Så enkelt er det!

Link to comment
Share on other sites

Takk for meget grundig redegjørelse Pluss201 om opsjonsprogrammet :wink:

 

OM THORSEN

Jeg må si jeg er oppgitt over Thorsen :evil: : For at han demper forventningene for Q2 er forståelig. Men hvorfor han sier at han "ikke ser ordrer i hele 2004" :!:

 

Det er forståelig at spekulaskoner oppstår, om at Thorsen prøver å få gunstig inngangsverdi på sine opsjoner. Thorsen er blitt kurs-kutter nr.1 i Tomra-aksjen :chainsaw:

 

 

 

NYHETSFLOM VENTES

Med Bundesrat utvalgs-behandling neste uke av Hessens forslag, rettsavgørelser den 6.mai, samt plenumsmøte i Bundesrat den 14.mai, kan vi vente en flom at rykter,utspill og nyheter.

 

Videre tikker klokka for Trittin. Han har nå 56 dager igjen til å løse floken med EU. Hvordan strategien fra hans side blir vet vi ingenting om enda. Men tiden går raskt, og noe må komme.

 

Og hva skjer med kravet fra EU om at panteordningene i Tyskland må bli enhetlige?

 

Vi er gått fra en situasjon, hvor Thorsen meldte ordrer at any time til det komplette kaos.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er egentlig dagens prising på TOM?

Sett ut i fra null inntjening på Tyskland og PE på lik linje med andre relevante / liknende selskaper.

 

Har ikke helt oversikten, men ligger ikke dagens pris relativt sett nå under en evt worst case med null i Tyskland :?:

Link to comment
Share on other sites

Tomra i tall akkurat nå

Selskapet er ofte gjenstand for diskusjon når det gjelder prisingen, er det høyt eller lavt priset? Svaret har ikke noen fasit, det kommer ann på hvordan man vurderer vekstmulighetene og hvordan den ventede veksten skal prises. Her er tingenes tilstand basert på annualiserte 1Q04 tall.

 

Market Cap: 5.033 millioner (børskurs 28,2-)

Salg: 2.372 millioner

Nettoresultat: 102,8 millioner

Kontantbeholdning: 1.150 millioner

 

Dersom vi holder kontantbeholdningen utenfor prisingen får vi disse parameterne:

P/E: 37,7

P/S: 1,64

 

Tomra er fremdeles priset for andre tall enn det som ble presentert for 1Q04, vekst må komme!

Link to comment
Share on other sites

Du har faktisk kontantbeholdningen med når du får p/e på 37,7.

Renteprosenten tilsvarer 1,9.

 

Har forstatt en prognose på 240 uten tyskland i år, noe som tilsvarer p/e 16,2 gir rente på 4,4 (kurs 28.2). Syns ikke p/e på 20 er så gærnt for tilsvarende selskap som er verdensledende. Da blir tallene med prognose at Tomra verdsettes til 6300 mld. kursen blir da 35,3 uten Tyskland.

 

Her er det ikke tatt hensyn til egenkapital, kun kontantbeholdning.

 

Perv

Link to comment
Share on other sites

Perv og andre, se bort i fra talloppstilling i mitt forrige innlegg. Det ble gjort litt tidlig på morgenen med to små barn hengende i bukseslengen. Selv om tallene er unøyaktig lar jeg dem stå som en illustrasjon på at Tomra er priset for vekst selv på aksjekurs 28,20-

 

Konsensus var ved inngangen av 2004 ett nettoresultat på 550 millioner for inneværende år. Jeg tror som Perv nevner at dette blir nedjustert til rundt 200-250 millioner, og dersom Tomra klarer en slik stigning i de kommende Q'er vil aksjekursen få en meget god utvikling.

 

Jeg er forsiktig optimist, men akkurat nå er tilitten til Tomra meget dårlig i markedet. Kommende uke kan bli kjip, men da er vi vel også på bunnen...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tror det er mulig å begrunne omtrent alle kurser mellom kr 0,- og 70,- ved å endre forutsetningene for regnestykkene.

 

Problemet er jo at man må drive sannsynlighetsregning med ca 3-4 ukjente før man finner forutsetningene for regnestykkene. Dermed er det litt vel enkelt å peke ut den kursen man selv ønsker, bare ved å anta at slik eller sånn blir det.

 

Tomra er nok priset for vekst, vanskelig å være uenig i det. Det er heller ikke særlig tvilsomt at Tomra er i vekst, selv om stigningstakten avtar/flater ut i og med at man overfokuserer på Tyskland.

 

Men Tyskland er ikke avlyst. Det er foreløpig kun utsatt. Sist jeg sjekket lå fortsatt Tyskland på kartet, tror mange innbiller seg at Tyskland ikke lengre finnes. Litt underlig holdning.

 

I tillegg pådras det litt vel mye kostnader. Det positive er at det er sannsynlighet for at disse kostnadene i framtiden vil bidra til å generere til dels betydlige inntekter (les: ikkepant-markeder, Japan + GB).

 

:arrow: På toppen av dette, så var det et tall jeg stusser litt over: Net finance income Q103: 14,7. Q104 5.4.

 

Har tidligere sagt at TOM prises til 35 selv uten Tyskland. Nåja. Tror det fortsatt kan forsvares.

 

:arrow: Terra har kommet med en oppdatering på TOM. Noen nøkkeltall (forrige analyse ligger et stykke nede på tråden):

 

Inntekter 04

Før 3223 mot nå 2729

EBIT 497 mot 295

EPS 1,9 mot 1,1

 

Inntekter 05

3617 mot 3443

EBIT 679 mot 645

EPS 2,7 mot 2,5

 

Driftsresultat (EBIT) 04 284 05 645

Res før skatt 04 304 05 672

EPS vekst 04 17% 05 133%

Netto gjeld 04 -1338 05 -1785

 

Og her kommer resultatet av "talltriksingen":

 

PE 04 29,1

PE 05 12,5 (!)

 

EV/salg

04 1,6

05 1,1

 

EV/EBIT

04 15,1

05 6,0

 

Terra sier at basert på PE synes akjen høyt priset. Men pga 6,40 pr akje i kontanter, fokuseres det i stedet på EV/EBIT-multipler.

 

Terra tror på EPS på 1,8 i 2005 selv uten Tyskland.

 

:arrow: Konklusjon: Prising uten Tyskland kr 35.

 

Det potensielt største markedet til Tomra prises dermed til kr - 6,8. :?:

 

Ikke lett å forstå. Sånn utover at noen andre enten har mistet batteriene til kalkulatoren. Eller operer med ulike tall.

 

Ulike tall enten fordi holdningen er forskjellig hos andre, eller har kommet til ulik løsning i regnestykket med de 4 ukjente.

 

Savner ellers EnghaBoy på denne tråden. Lenge siden du har vært innom med dine regnestykker, håper du kommer med dine synspunkter også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Snart ny uke. Hvor går veien på mandag? Er det lov å håpe at vi har funnet bunnen eller skal vi enda lengre ned. Det er uansett ikke langt ned til neste støttenivå. Investtech opererer med støtte på 26,40. Det er kanskje der vi skal snu opp igjen.

 

Tekniker'n viser til "RSI-14-dager lager nå en dobbelt-bunn nede ved 20" Hvor mye er denne verd. Finnes det i det hele tatt reelle signaler på at vi kan snu nå eller blir det en ny dårlig uke.

 

Synspukter på videre utvikling til uka?

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Tror definitvt dette er tidspuktet til å få seg en utrolig billig inngang i Tomra.

 

Det har jo vist seg gjennom historien at tiden for å gjøre gode investeringer er å kjøpe er når alt ser grått og trist ut,og alle har mistet både tro og håp..:sadangel:

 

-Og selvfølgelig selge når alle står og jubler :hello1: og spår himmelferd :airborne:

 

 

HUSK: I Aksjemarkedet har flertallet ALDRI rett :!:

:arrow: Da hadde vi jo ALLE vært rike..

 

 

Får håpe vi Tom-Aksjonærer får en litt lysere tid i møte :sunny:

 

 

Mvh Onkel Skrue

Link to comment
Share on other sites

pluss201:

 

Jeg mener at TOM er en grisebillig aksje, og skal komme med en begrunnelse i løpet av de neste 48 timene. Akkurat nå har jeg ikke tilgang til et regneark på min egen PC, og jeg gidder ikke bruke tid på å samle inn dataene på nytt. Jeg har imidlertid noen synspunkter på diskusjonen om opsjoner, hvor jeg mener at du er for naiv. I mine øyne er det ingen tvil om at Erik Thorsen har gjort det han har kunnet (innenfor lovens rammer) for å skaffe seg billigst mulig opsjoner. Det er hovedsaklig tre grunner til at jeg mener dette:

 

1) Tomra kom som kjent med et resultatvarsel før børsåpning 11. mars. I børsmeldingene står det at "man ikke forventer ordre i 1. kvartal 2004 knyttet til pant på engangsemballasje i Tyskland, og som kan få betydning for omsetning og resultat i kvartalet." Videre står det at "Selskapet forventer å nå en omsetning på ca. 550 MNOK (mot 530 MNOK i første kvartal 2003), og et driftsresultat på nivå med 1. kvartal 2003 som var 30 MNOK." Tre uker før kvartalets slutt gjøres det altså et poeng av at man ikke forventer betydelige ordre som kan regnskapsføres i 1Q. Vis meg den analytiker som på dette tidspunktet ikke allerede hadde avskrevet denne muligheten! Samtidig presterer de å guide på en omsetning på ca. 550 MNOK, mens fasiten altså ble 593 MNOK. Dette er faktisk et hav av forskjell. Sluttkursen falt fra 44.00 den 10. mars til 36.30 den 11. mars. Fallet ville ikke ha blitt tilnærmelsesvis like stort dersom guidingen hadde vært mer nøyaktig. Jeg mener at det bevisst ble guidet lavt. Thorsen vil sikkert ha oss til å tro at visibliteten var god nok til å utelukke ordre fra Tyskland på maskiner for engangsemballasje, men ikke god nok til å treffe bedre med guidingen.

 

2) Jeg tror på ingen måte at Thorsen holdt tilbake informasjon på resultatpresentasjonen. Poenget er imidlertid hvordan han formulerte seg og hvilket kroppsspråk han framviste. Ved gjennomgangen av den juridiske situasjonen i Tyskland, ble sliden avsluttet med den berømmelige setningen i stor og fet rød skrift:

"The probability of TOMRA receiving orders for FY2004 is significantly reduced."

Rent bortsett fra at jeg tviler på at han har noe bedre grunnlag enn du og jeg for å gjøre en slik vurdering, er han definitivt ikke forpliktet til å gjøre det. Uansett er det langt bedre å si at det er mye usikkerhet, enn å smelle opp konklusjonen på et neonskilt. Jeg kan vanskelig skjønne at Thorsen sier noe annet her enn "Glem for all del ikke å sende kursen ned i morgen!".

 

3) Erik Thorsen har tidligere vist en tvilsom moral da han sammen med tre andre Tomra-ledere ble etterforsket for brudd på meldeplikten. Det som skjedde var kort fortalt at de fire ba DnB Markets å kjøpe 800 000 aksjer over tre dager uten å melde fra til Oslo Børs. Da handelen ble kjent i markedet, steg kursen 10.7%. Sjekk bl.a. denne artikkelen fra dn.no: http://www.dn.no/arkiv/article21400.ece Jan Chr. Opsahl er forøvrig styreformann i både Tomra og Tandberg. Sistnevnte selskap var også under etterforskning av Økokrim for innsidesalg før et resultatvarsel. Moralen er med andre ord ikke skyhøy i disse kretsene. I media er det imidlertid mer politisk korrekt å rakke ned på outsidere som Robert Keith og Kjell Inge Røkke (som aldri iverden hadde sluppet unna med tilsvarende), enn på Finans-Norges "establishment".

 

 

Forøvrig har du nok misforstått opsjonsordningen til Tomra. Det er selve opsjonsprogrammet som vedtas hvert andre år. De 200 000 opsjonene til Erik Thorsen er imidlertid gitt til odel å eie og kan ikke tilbakekalles. De kan også innløses når som helst. Konklusjonen min er at Erik Thorsen ikke har gjort noe ulovlig i streng juridisk forstand, men som anklager, dommer og jury dømmer jeg han som skyldig i å ha beriket seg på bekostning av andre aksjonærer.

:cussing:

Link to comment
Share on other sites

Hei Enga!

 

Brukte Pirelli-taktikken og fikk fram et MEGET bra innlegg! :D

 

Først: Har ikke sett veldig nøye på opsjonsreglene eller aksjeloven. Fant ikke noe i farta om hvilke mål som må oppnås, utestående opsjoner etc.

 

Meget mulig jeg har misforstått opplegget under alternativene jeg har stilt opp for å hindre utøvelse av opsjonene.

 

Altså, at opsjonene ikke kan kalles tilbake etter de er tildelt men før de er utøvd (noe som blir mer en teoretisk problemstilling, ettersom ting skurer og går gjennom pga generell liten interesse og engasjement fra GF hva angår styrets berikelse av seg selv - og man man trenger en del stemmer for å velte forslaget).

 

Ypperlig at du går meg etter i sømmene. :wink:

 

Men det er nå en gang slik at selv om man har fått ting til odel og eie, så er det ikke alltid for sent å gjøre noe med det. Viser det seg f eks i ettertid at opplysninger bevisst har blitt holdt tilbake for å styre kursen i grøfta (noe jeg ikke har holdepunkter for å påstå, man har i høyden brukt det alle vet for å overfokusere på det negative og få til en holdning om at alt går til...), så kan man nok komme opp med mange kreative løsninger for å hindre opsjonene å bli utøvd.

 

Skulle man mot formodning finne ut at ledelsen har tvinnet oss små rundt lillefingeren, så har man muligheter til å lage litt bråk.

 

Alt man trenger er en generalforsamling og stemmer for ca 30-40 mill aksjer. :D En involvering av diverse offentlige instanser kan også gjøre underverker.

 

 

Dessverre var jeg ikke til stede på GF (og fikk ikke fulgt den live-har heller ikke sett den i ettertid) eller Q1. Dermed er jeg ikke fullstendig opplyst om hva som skjedde og hvordan ting ble lagt fram.

 

Reagerte litt på beskrivelsen av vedtaket på 15% tillegg (innlegg lengre ned på tråden fra en som var til stede på GF). Ble klubbet gjennom (en tanke om at "vi slapp billig" fra styret?) uten debatt.

 

Å lansere nytt på neontavle når det er negativt, er heller ikke særlig oppløftende.

 

dn.no artiklen (har ikke peiling) var jo dråpen.

 

Er ikke rart at man begynner å spekulere.

 

Tror jeg og du har litt forskjellige grunnholdninger. Du antar at her foregår skittent spill (basert på en del sterke indisier). Jeg velger å anta at det ikke foregår et slikt spill (jeg er fersk i gamet) før det er bevist. Muligens kalles det siste naivitet. :wink:

 

Men jeg er helt enig i at det er noe som stinker her :!:

 

At du har noen sterke argumenter for at et slikt bevisst spill foregår (rikignok innenfor loven, men utenfor moralen - dvs i den etiske gråsonen) gjør jo at man tviler videre. Det som er virkelig synd er at hele markedet biter på agnet, gitt at det er lagt ut agn.

 

Skal ikke si hva jeg sa da jeg leste artiklen på dn.no på lørdag, men dere kan jo gjette dere fram til et ord på fire bokstaver som starter på f. :wink:

 

Kommer første positive nyhet på onsdag (vil være for innlysende) og da fra ledelsen i Tomra, så anse meg som forbannet. :wink:

 

 

 

Bottom line her er vel at man har fint lite man kan gjøre, hvis man da ikke greier å få samlet stemmer for et tilstrekkelig antall aksjer. Noen som kan sjekke hva Lindholdt synes om dette? :D

 

Får vel bare legge dette bak seg og prøve å ikke irritere seg for mye over det. Hevnen kan man alltids få senere om noen greier å grave opp noen ufordelaktige opplysninger og samle noen millioner stemmer. Skulle gjerne ha inntatt talerstolen og stilt noen kritiske spørsmål jeg (hadde vel fått ca 3 sekunders taletid). Har en del av dem etterhvert.

 

Men pr nå får man bare prøve å fokusere framover på at ting blir mer positive. Og jeg avventer ditt innlegg om at Tomra er grisebillig. Tror det kan bli litt hyggelig lesning.

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg har bommet stygt mtp opsjonene.

 

"For å bidra til langsiktighet får lederne vente med å utøve opsjonen i inntil to år etter de er opptjent."

 

Jeg har her lest "får" som "må". Disse to ordene gir vesensforskjellige resultater. Dermed blir det en del surr i forhold til det jeg opprinnelig har skrevet nedenfor.

 

Se også EngahBoys innlegg rett nedenfor som påpeker bommerten og mitt svar på dette innlegget.

 

Beklager :!: :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei EngaBhoy.

 

Ser du er mer enn enig i de antydningene jeg gjorde på fredag. Meget bra og grundig innlegg du har skrevet. Ser frem til begrunnelsen på hvorfor Tomra er grisebillig på dagens kurs.

 

Hvis det er noe i våre antydninger er det dessuten med å underbygger hvorfor Tomra må være et bra bet på dagens kurs. Kursen er senket urealistisk langt ned på grunn av en kynisk ledelse. Men det jo ikke sikkert profesjonelle investorer ønsker å satse på selskap med slike folk i ledelsen. Til det er risikoen for stor selv om selskapet etter forholdene driver bra. Tillit til ledelsen er viktig. Det er vanskelig ha det til Thorsen & co etter dette kvartalet. Synes forresten de øvrige fra ledelsen oppførte seg omtrent like håpløst under presentasjonen.

 

Vi får håpe kursen seg et skikkelig løft de neste 2 dagene så opsjonene blir dyrest mulig :)

 

God mandag!

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...