Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

:downtown:

Her er det bare å rigge seg til der man trives best.... Den som venter på noe godt....

Det er ingenting annet negativt med Tomra enn tiden.

 

- De har de beste produktene.

- De er markedsledende i alle operative markeder

- De tjener penger

- De er fremsynte og innovative

- De har en ledelse som viser nøkternhet til tross for sterke visjoner.

 

So looooooong!

Link to comment
Share on other sites

Huff, dette vær i overkant negativt med kursen nede på 29 tallet. Velger dog å sitte da vi nå har nær sett en halvering av TOM kun på spekulasjoner om pant på engangs skal komme tom til gode i 2004 eller 2005.

 

Tror som tidligere nevnt at dette er en overreaksjon av de formiddable.

 

Turn

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke overrasket over at vi fikk se 29 tallet idag desverre. Nå ser vi vel snart 28 også.

Ligner mye på Tandberg i fjor, den var nede på 17.60 en stund, nå er den på 67.50. Tror vi får se samme utvikling i Tomra, hvis man tør å sitte en stund med aksjen.

Link to comment
Share on other sites

Utbytte blir utbetalt i mai.

En aksje skal hvis markedet fungerer, falle like mye som utbetalt utbytte vil tilsi.

Dvs at Tomra skulle falt 30 øre idag, hvis det ikke var noe annet nytt om aksjen.

 

Det at den faller 3kroner er pga dårlige nyheter i går, og har ikke noe med utbytte å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er til å grine av. Har holdt på å solgt flere ganger. Har tapt mye og det sliter på nervene. De fleste aksjer kommer jo opp igjen, ref Tandberg som nevnt under, men for psyken er ikke dette bra. Et sted er det vel en bunn også for Tomra...

 

Kan vi vente oss en reaksjon opp ganske snart eller er det bunnløst??

Kommentar fra Tekniker'n?

Link to comment
Share on other sites

Hei Shiplo

Støtten ved 31,- røk, og da måtte det gå slik....desverre. :(

 

Men jeg tror fortsatt på Tomra, og Tyskland. Trittin har nå 57 dager igjen til å finne en løsning EU kan leve med. :!:

 

Som jeg skrev i mitt innlegg nede på tråden her etter Q1, er det et enhetlig system som er nøkkelen i TOM-caset. Jeg tror det er duket for tidenes come-back, men fra hvilket nivå???

 

RSI-14-dager lager nå en dobbelt-bunn nede ved 20, noe som normalt er et kjøpsområde. Men i denne panikken er det ikke godt å si.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi så dagens bund på 28.2. Vi bør avslutte på 29-30 tallet iløpet av dagen, ellers så frykter jeg at fondene fortsetter å dumpe seg ut.

Analytikerene har tatt tyskland helt ut av 2004 prognosene. Viser vel egentlig hvor lite anlytisk de egentlig er.

 

Snart har 10% av alle aksjene tatt en runde på OSE. Skulle værer rart om ingen gennererte en melding.

Link to comment
Share on other sites

Heisann dere.

 

Jeg synes det er litt synd i dere nå. Uff, og uff. Uten å være etterpåklok, så har denne historien gjentatt i år også. Jeg følgte med TOM rundt januar 2003. Da låg aksjen på rundt 58, og det var noe med Tyskland samt at de kom ut med en forvarsel om Q1-03 vil bli dårlig.

 

Aksjen datt ned 40% på en dag ned rundt 34,-, og den fortsatt ned til rundt 28-29,-. Jeg plukket den på 30,20. Mente på den tiden at bunnen var nådd. og det tok en evighet før jeg tok gevinst. Jeg tok gevinst på 34,70 og det var i juli 2003.

 

Ikke for at jeg skal tar håpet ifra dere, men jeg tror at dere kan se 25 tallet. For deres del håper jeg ikke. men for min del håper jeg. Jeg skal inn. He, he.

 

Hvis det er noe trøst, så sender jeg dere denne.

 

http://home.no/clubkiller/pix3/roser.gif

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Får ikke håpe du har rett når du sier vi ser 25 kr.. Jeg tror at den kommer til å ligge mellom 28 og 29 i dag.. så stiger den til rundt 30 i morgen når alt har roet seg litt. Dette avhenger sef om Usa stiger i morgen også.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok endel SL-ordrer som blir effektuerte nå i formiddag, og som har skapt denne overreaksjonen. Regner med at ting vil roe seg etterhvert, og at vi er tilbake på 30-tallet kanskje allerede i ettermiddag. :roll:

 

Vi er tross alt på kursnivå hvor vi var i mars 03, og da hadde vi Irak-krisens klamme hånd hengende over oss.

 

Det mest spennende fremover blir nå Bundesrat. Vil EU-kommisjonens siste utspill kunne påvirke utfallet av Forbundsrådets avgjørelse :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ikke overraskende det som skjer i dag. Hadde et håp om at støtten på 31 holdt. Men den gang ei. :?

 

Nå er det bare å fokusere på det negative noen dager til. Så blir aksjen til de grader idiotpriset at man begynner å se på det positive. Ellers så er vel dette dagen å være etterpåklok på. Men det er bare bortkastet tid å være det. :?

 

TAA kan nok være en artig sammenligning, men også en farlig en. Husk Tandberg kom fra over 100. Nå ligger den vel på 60-70% av dette.

 

Hvor denne bunner ut nå er helt kul umulig å si. Alle støtter ryker en etter en. Alt er negativ. Absolutt alt.

 

Eneste trøsten er at dette området ikke er det korrekte på lang sikt. Så sitter man long, så skulle det ikke være særlig grunn til å svette. Selv om disse enorme nedturene ikke ser bra ut. :roll:

 

Tror jeg skal velge å ikke komme med de positive argumentene. Nå skal vi blø fordi Thorsen sier det alle vet: Vi får ikke ordre fra Tyskland allerede i dag.

 

Herregud, det skal bli godt å få Tyskland av banen, uansett resultat!

 

Skal heller ikke komme med råd om hva man bør gjøre i TOM i dag, men ikke tvil om hva jeg ønsker i dag.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver at jeg er redd vi kan ser 25 tallet, så mener jeg ikke i dag, men at ut fra dagens kurs som er rundt 28,20, og at fra det nivået korrigeres enda mer ned fremover på sikt. Helt til panikken har roet seg.

 

I skrives stund virker det som om panikken har roet seg for i dag. Hva morgen dagen bringe er det ingen som vet. Kanskje bunnen er nådd på dagens nivå, og at den vil snur her. Hvem vet?

 

Pluss201. Jeg håper du har sett buketten jeg sendte til deg og noen andre. Du får poeng for din utholdenhet, og evnen til å ikke gir opp.

 

Ha en knall børsdag.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Henter noen få nyheter, slik at vi har dem samlet på ett sted.

 

Ikke overraskende kuttes estimatene. At TOM egentlig er priset til 35 selv uten Tyskland er det ingen som fokuserer på.

 

Fortsatt er poenget hvor langt vi skal ned. Jeg er jammen ikke sikker på at 28 vil danne noen bunn. Vi får se over helgen hvor mye vi faller med daglig.

 

Kursmålene begynner å sprike veldig også nå.

 

Er det forresten noen som vet hva hovedindeksen på OSE ville ha vært i dag med TOM på f eks 35 og 40? Er jo en effektiv børsbrems i disse dager...

 

Vel, noen av dagens nyheter:

 

- - -

http://www.dn.no/forsiden/article223299.ece

 

 

 

 

Tomra-ras bremser børsen

Av Lasse Bergesen

 

Tomra-aksjen faller over 11 prosent ved lunsjtider, og bidrar til å bremse en ellers positiv Oslo Børs.

 

Tomra-aksjen har hatt en vinglete ferd på Oslo Børs det seneste året. aksjen har svingt i takt med utsiktene til leveranser av panteautomater til det tyske markedet.

 

I dag faller Tomra-aksjen markert etter at konsernsjef Erik Thorsen igår ettermiddag uttalte at sannsynligheten for at selskapet vil motta ordrer fra Tyskland i 2004 er betydelig redusert.

 

EU-kommisjonens anmodning til tyske myndigheter om å endre pantelovgivningen var det siste innspillet i en endeløs rekke av politiske komplikasjoner som Tomra har møtt i Tyskland.

 

Til tross for alle problemene har analytikerne ventet et visst salg av panteautomater i år.

 

Kutter estimater

Signalene fra Thorsen gir analytikerne god grunn til å kutte hardt i Tomra-estimatene.

 

Enskilda Securities kutter ventet fortjeneste per aksje i 2004 med 45 prosent, og nedgraderer aksejen til svakt salg (reduce).

 

Pareto Securites tar ifølge TDN Finans ned kursmålet på Tomra-aksjen til 25 kroner, og kutter fortjeneste per aksje i 2004 til 0,8 kroner.

 

First Securities tar ned kursmålet fra 65 til 50 kroner, men opprettholder sin kjøpsanbefaling. Meglerhuset mener aksjekursen er så lav at det er liten nedside igjen.

 

Tomra faller 11,1 prosent til 28 kroner på børsen i dag. (...)

 

- - -

 

 

http://hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=146184&cat=116

 

Kutter Tomra

 

Meglerhus foretar betydelige kutt i estimatene for Tomra. Aksjen faller markert.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (23.4.04 10:23)

 

DnB Nor Markets opprettholder sin kjøpsanbefaling på Tomra etter gårsdagens resultatfremleggelse, men kutter estimatene betydelig.

- Signalene fra selskapet - og andre kilder - indikerer at det er liten sannsynlighet for et gjennombrudd i Tyskland i løpet av 2004. Dette betyr at DnB Nor senker våre estimater for inneværende og neste år betydelig. I og med at vi har vært blant de mer pessimistiske i utgangspunktet, er det rimelig å tro at andre vil senke estimatene enda mer. I så fall er det vanskelig å se for annet enn en svak utvikling for aksjen, skriver meglerhuset i dag.

 

Tomra-aksjen faller 5,4 prosent til 29,90 kroner, etter å ha vært nede i 29,10 kroner rett etter børsåpning.

 

- - -

 

Fra Reuters:

Tomra hits year low on analyst downgrades

OSLO, April 23 (Reuters) - Shares in Norwegian recycling

equipment maker Tomra dropped to a year low on Friday

as analysts downgraded their estimates for the stock after it

reported disappointing prospects for sales in Germany.

Tomra, a world leader in making machines to recycle bottles

and cans, forecast low growth in the coming quarters late on

Thursday after the Oslo bourse closed, playing down the outlook

for German recycling machine orders.

Tomra traded down 8.5 percent at a year low 28.90 Norwegian

crowns ($4.18) at 0851 GMT.

"What is happening is that many analysts are pulling German

sales out of their 2004 estimates," one analyst said, citing

mounting uncertainties about a system in Germany to widen

deposits to cans and non-refillable plastic bottles.

He said Tomra's chief executive Erik Thorsen "was extremely

negative but at the same time fairly sober in his outlook for

Germany. No matter what happens, things will drag out."

Tomra makes machines that accept cans and bottles for

recycling, sometimes refunding a cash deposit. Germany, whose

controversial recycling scheme has met oppostion from the

European Commission, is regarded as a key to Tomra's future.

 

- - -

http://hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=146197&cat=100

 

 

Tomra ned 10 prosent

 

Tomra-aksjen faller i retning det laveste nivået siden 1997.

 

Tomra-aksjonærene opplever en elendig avslutning på uken etter analytiker-nedjusteringer etter gårsdagens presentasjon.

- Det som skjer er at mange analytikere tar tyske salg ut av 2004-estimatene, sier en analytiker til Reuters.

 

Tomra er sist omsatt for 28,60 kroner, ned 9,5 prosent, noe som er årsverste. Faller aksjen under 26,50 kroner (10. mars 2003), snakker vi om den laveste kursen siden januar 1997.

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Kan eller opplyse om at Terra har kommet med en oppdatering.

 

Blant det som sies: Lite sannsynlig at Kommisjonen vil gå til sak mot et av medlemslandene over en så bagatellmessig sak.

 

Kontantbeholdning pr akje 6,40 kr. Dermed ikke særlig høyt priset ut fra PE.

 

Verdi av aksjen uten Tyskland 35 kr. Dermed kjøpsanbefaling opp til det nivået.

Link to comment
Share on other sites

Deler av artikkel fra Reuters (resten er ikke om Tomra) :

 

AKSJE - Børs opp med utlandet, Tomra stuper

OSLO, 23 april (Reuters) - Hovedindeksen stiger 0,5 prosent

til 197,9-poeng ved 14.04-tiden fredag. Gode USA-resultater og

påfølgende børsoppgang smitter over på hele Europa.

- Det er fokus på USA-resultater som driver det i dag, men

det står og vipper mellom gode tall og frykt for rentehevinger,

uttaler en megler.

Mot strømmen går panteselskapet Tomra etter

kvartalstall etter børs i går. Tomra tror ikke lengre på

betydelige ordre fra det viktige tyske markedet i år, og dette

sender aksjen ned 11 prosent 28,10 kroner.

- Det overrasker meg at den får så mye juling, kommenterer

en megler til stupet.

- Litt synd for børsen at det caset går dukken, det er tross

alt et av de få norske selskapene som er verdensledende på noe.

Nå som investormiljøet i Oslo ikke lenger har tro på det, er det

kanskje riktig å kjøpe, sier en aksjemegler.

First Securities, som i timene før Tomras kvartalstall

kuttet sitt kursmål til 45 fra 60 kroner, kutter fredag

anbefalingen til "accumulate" fra "buy" og kursmålet videre til

36 kroner, opplyser meglerfirmaet til Reuters.

- Det er summen av mange ting, hvor utsettelser er det

viktigste, sier First-analytiker Einar Strømstad som en

forklaring på sin skuffelse.

Fondsfinans opprettholder sin "buy"-anbefaling basert på en

attraktiv verdsetting tross lite tysk salg med tanke til at

kursen hadde falt til 28,30 kroner når analysen ble sluppet. (...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...