Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

.

 

EDEKA-GRUPPEN / Flere installasjoner:

 

Enda en EDEKA-butikk som reklamerer med "hel-automatisk pante-prosess".

 

Edeka- avd. Hohenwestedt: - Vollautomatische Leergutannahme.........

 

 

 

Også EDEKA i SÛD BAYERN reklamerer med "hel automatisk pante-prosess":

 

Link: Edeka Syd-Bayern: -Vollautomatische Leergutannahme

 

 

Det samme gruppens butikker i region "Nordvest":

Vollautomatische Leergutannahme

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

.

 

EDEKA:

 

Jeg har prøvd å finne ut litt mere om installasjonene som jeg postet linker til (bilder).

 

Den ene installasjonen dreier seg om en nyåpning i slutten av november 2004:

 

Avd. i Suesssen / Bilde

 

Som denne linken viser, så er denne installasjonen i en nyåpnet butikk, som åpnet i slutten av nov- 2004:

 

Pdf-fil (høyreklikk og "Lagre Som....")

 

Link : Nyåpning i 25 nov. 2004

 

Om de andre installasjonene også er gjort i Q4/2004 har jeg enda ikke funnet ut.

Link to comment
Share on other sites

Ved siden av Ohio, er panteloven oppe til revisjon i Massachusetts. Der skal muligens panteloven nå utvides til å gjelde også sportsdrikker, iste, vin- og alkoholholdige drikker etc.

 

Case for expanded bottle bill

 

It has been 22 years since the state passed its bottle bill, amidst many predictions of failure. Since then, more than 21 billion bottles and cans carrying a 5-cent deposit have been collected, and the state has benefited economically and environmentally. State Senator Andrea Nuciforo, a Pittsfield Democrat, is one of the co-sponsors of legislation that would update the bill to include water, teas, juices, liquor and other beverages that were not widely bottled when the measure was originally enacted. This updating would discourage throwaways and raise an estimated $16 million in unclaimed deposits. It merits passage.

 

Og denne:

 

Legislators eye updated, expanded bottle bill

 

.

Link to comment
Share on other sites

.

 

MITT ESTIMAT FOR Q4

(Jeg tror Q4 vil se omtrent slik ut).

 

 

USA/ Nord-Amerika

 

Generelt:

Siden Tomra har et løpende valutasikringsprogram, vil en svakere dollar neppe påvirke Q4 i betydelig grad. En evt. negativ effekt på valutaen, vil dessuten mer enn oppveies av økte volumer, og ikke minst : Sterkt stigende priser for resirkulert aluminium og plast i Q4.

 

Når man snakker om Tomra og USA, blir det mye snakk om California, som er USA`s mest folkerike delstat. Men i USA har Tomra de siste kvartalene hatt hatt større omsetning fra staten New York enn fra California.

 

Tomra meldte ved Q3-presentasjonen om en mellomstor kontrakt i New York. Jeg tror derfor at Tomra i New York vil kunne få en omsetning på ca 135 mill.NOK i Q4. For andre delstater enn New York og California, har jeg på bakgrunn av stigende råvarepriser og økte volumer lagt inn en 10% økning i omsetning sett i forhold til Q3.

 

 

Jeg tror på følgende omsetning i USA i Q4 (Q3):

 

New York.......................135 (108)

California........................105 (95)

Hawaii......................(ny) 17 (0)

Andre inkl. Canada....... 139 (127)

 

SUM...........................396 MILL

 

 

 

EUROPA

I Europa er det egentlig bare Tyskland som er spennende. Vi vet det blir en viss nedgang i Sverige, og at andre markeder vil bli omtrent uendret. Erik Thorsen varslet økende salg fra Tyskland ved forrige presentasjon. Vi vet dessuten at Tomra i desember hadde en enkeltordre på 100 automater. Videre vet vi også at Spar-kjeden har hatt en rekke installasjoner.

 

Jeg tror på følgende tall fra markedene i Europa i Q4 (Q3):

 

Tyskland.......95 (65)

Sverige....... 25 (38.)

Andre..... 106 (106)

 

SUM.......... 226 (209)

 

 

Ikke pante-markeder / TiTech og Brasil.

 

For Ti-Tech varslet også Thorsen et sterkt kvartal ved forrige presentasjon. Jeg tror derfor at TiTech kan levere en omsetning på ca 30 mill i Q4. Når det gjelder Brasil, så er det vel ingen grunn til å vente noen bedring i omsetningen, men kostnadssiden er bedret.

 

Total tror jeg ikke-pantemarkeder genererer ca 135 mill.

 

 

 

OPPSUMMERING OMSETNINGS-ESIMAT

Nord-Amerika………….… 396

Europa……………………..226

TiTech og Brasil……….. 135

 

SUM………………………..757 (Q3 var 665)

 

 

På kostnadssiden har jeg et svært regneark, men det kan jeg ikke legge inn her. Men jeg tror at Tomra i Q4 vil få et resultat før skatt på 87 mill.

Link to comment
Share on other sites

Aksjeforumet og Tomra

 

Tomra tråden er den mest aktive av alle trådene på Aksjeforumet, selv så er jeg daglig inne å sjekker denne tråden kanskje 5 ganger i løpet av dagen. Vi har blitt veldig gode på å søke etter informasjon vedrørende Tomra i engelsk språklige, norsk,tysk, japansk presse. Men Tomra opererer og har potensiale i så mange andre land. Av dagens omsetning så dekker vi 75% med våre søk, noe som er meget bra.

 

MEN vi må ikke glemme hva som skjer av muligheter for introduksjon av pant og TRC i resterende deler av Europa. Potensialet som eksisterer i Sør-Amerika (de fleste Sør-Amerikanske land har et pantesystem fordi bryggeriene trenger flaskene(glass)) og enkelte stater i Asia (Sør-Korea, Singapore etc.)

Link to comment
Share on other sites

EDEKA

 

Etter inforunden til Tekniker'n vedr. Edeka sendte jeg en mail i går kveld til noen kjeder hvor jeg spurte om deres standpunkt vedr de nye pantelovene. Spurte også om de benyttet RVM eller håndterte emballasjen manuelt.

 

Dette bekrefter at Edeka automatiserer i større butikker.

 

thank you for you interest in Edeka and the German deposit system!

 

At the moment we are examining the new situation after the decision of the European Court.

In contrast to other countries we have in Germany reverse systems like the

DSD (Duales System Deutschland). Especially Edeka as a "Vollsortimenter"

offers reuseable packages so we already have reverse vending machines in

our markets. Small markets handle it manually.

 

Best regards,

 

---------------------------------------------------------------

EDEKA AG

Nationale und internationale Kontakte

New-York-Ring 6

22297 Hamburg

Link to comment
Share on other sites

Toppers Mustica!

 

Etterhvert som tiden går vil nok Edeka finne lønnsomhet i å automatisere de mindre butikkene også, for ikke å snakke om hvor mye enklere det er for forbrukeren.

 

Viktigst av alt, Tomra selger allerede automater i Tyskland, uten at det er kommunisert til markedet i noen børsmelding.

Link to comment
Share on other sites

Tomra og Edeka

 

Enig med deg Pirelli. De mindre butikkene har butikkeiere som tar investeringsbeslutningen, og er nok ikke like kjedestyrt som f.eks Lidl.

 

Tror nok de mest optimistiske investorene tror det skal komme store rammeavtaler, jeg heller mer og mer over på at det er hver enkelt butikkeier som går til innkjøp av automater. Tror de rett og slett tyske butikkeiere og franchiese takere er lei idotiet til tysk dagligvare interesseorganisasjoner og sin egen kjede-ledelses holdning til panten. De har kundene å forholde seg til, og må levere god service. Det får de med en Tomra 710...

Link to comment
Share on other sites

Det er investormøte i København den 20. januar.

Hvilke informasjoner vil Tomra slippe her?

 

Tror ikke investorene er interessert i Q3 presentasjonen!

 

Spørsmålet blir om Tomra kommer med en markedsoppdatering på dette møtet.

Hvis det skal komme nyheter om markedene vil jeg tro at de vil offentligjøre dette først.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 15 aksjer

Orion Analyse forteller kundene om 15 aksjer som kan gå gode dager i møte.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (11.1.05 11:10)

 

Orion Analyse trekker frem 15 norske aksjer som utmerker seg i denne ukens Børsblikk. Aksjene som omtales er de som forventes å gi best kursutvikling de nærmeste 2-8 ukene.

 

 

 

Det gode selskap:

 

* Acta

* Hafslund

* AF Gruppen

* Aker Yards

* TTS Marine

* Veidekke

* CorrOcean

* Siem Offshore

* Catch

* Hands

* Inmeta

* Komplett

* Otrum

* Tomra

* Belships

Link to comment
Share on other sites

Tror noe kan forklares ut fra rykter. Denne ligger på nabokanalen:

 

**************

 

Innlegg av: Gjest (11.01.05 12:17), lest 297 ganger

 

TOM - FO tror på snarlige ordre!!!!!!

 

Fondsfinans skal ha hatt en sjekk med tyske dagligvare kjeder og fått bekreftet at TOM og andre levrandører kan vente seg ordrer meget hurtig.

 

Spennende

 

***************

 

Jeg kan ikke gå god for innholdet, men ser det er påstått.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare Tomra på Hawaii !!

 

Envipco har 200 maskiner allerede i drift eller i levering for installasjon !

 

Militæret har kontrakt med Envipco !

 

Klipper litt fra artikkelen her:

 

Envipco, based in Naugatuck, Conn., sells or leases reverse vending machines and bills itself as "the industry leader in the field of reverse vending."

 

It currently has the machines in 6,500 supermarkets on the mainland, according to Kevin McKenna, its vice president of sales and marketing.

 

The company has projected Hawaii to be a 1,000-machine market, he said, but acknowledges frustration in trying to convince local retailers that having the machines not only is customer friendly, but is just makes good business sense.

 

There currently is resistance among local retailers, notably the large grocery chains, to set up the machines on their properties.

 

So far, there are only a handful of those machines available in Hawaii.

 

On Oahu, Rolloffs Hawaii/Reduce Reuse Recycling Services operates a mobile redemption center with six Envipco machines.

McKenna says Envipco has 200 machines already in Hawaii or in transit ready to be installed.

 

So far, the military has contracted Envipco to install the machines, including at Hickam and Schofield, he said. He plans to be in Hawaii this coming week to try to get more retailers interested.

 

se mer på link:

http://starbulletin.com/2005/01/09/news/kokualine.html

 

benefits.jpg

 

Envipco is a world leader in the development and operation of automated technological systems for the recovery of used beverage containers for recycling. We build and operate reverse vending machines which identify and account for every container returned by the consumer.

 

ENVIPCO is long recognized as the industry leader in the field of reverse vending. The reverse vending machine was invented by Bruce DeWoolfson, ENVIPCO's founder. Reverse vending equipment automates beverage container recycling by accepting containers directly from the consumer, accounting for each container processed, and refunding the deposit to the consumer.

 

http://www.envipco.com/envipco.asp

Link to comment
Share on other sites

Ikke at det har så veldig stor betydning, men saken kan kanskje leses på mer enn 1 måte.

 

200 maskiner på Hawaii, betyr vel langt fra det samme som 200 solgte maskiner.

 

Er de solgt, så er det bare å oppjustere estimatene for Tomra for øystaten. Selv mener jeg å ha sett bilder med seks Tomra-automater pr senter også.

 

Å tittelere seg som verdensledende. Hø, hø, hø...

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel om de er solgt eller utlånt eller gitt bort aner ike jeg noe om !

Jeg hadde i tankene å vri dette til fordel for Tomra men lot det være da det ville virke lite nøytralt .

Nå kan jeg jo si det :

Synes det er flott av Tomra å ha klart å ta tildels store markedsandeler fra en "lokal" leverandør "over there" !

Markedet er 1000 automater ifølge Envipco og da gjenstår det vel 800 til Tomra vil jeg tro :D

 

Envipco er vel også etablert i Japan sammen med med Fuji Electric.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg tenkte snarere på at de kan være transportert i påvente av å bli solgt.

 

Så langt har vel Reynolds (Tomras agent) åpnet flest senter. (Tallene er vel postet av Teknikern med et anslag på antall automater solgt så langt) Nå er det bare å pushe automater til butikkene. Plutselig har dette blitt et marked som er en del ganger større enn jeg tippet på opprinnelig, om man skal anta tallene deres er ca treffende.

 

For de som fortsatt ikke har hørt at Tomra ikke er monopolist: Vurdér sterkt å sette dere bedre inn i selskapet! Denne debatten har vi tatt en del ganger allerede. Jeg kommer neppe til å hive meg på den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Til info:

Envipco hadde et tap på konsernnivå i 2003 på 1,5 millioner € og 7,3 millioner € i 2002. De håper å redusere tapene i 2004, og håper på overskudd mot utgangen av 2005.

Totale inntekter i 2003 var 46 millioner € og 59 millioner i 2002.

 

Tror ikke de representerer noen stor trussel for Tomra....

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

Denne er ikke helt oppdatert, men kan være grei å ha liggende til senere sammenligning. Sånn så det ut i det vi gikk inn i 2005

 

Ownership structure

 

Registered at 31. December, 2004

 

Number of shares

 

Ownership

1. Folketrygdfondet 18 923 100 10,6 %

2. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 10 889 836 6,1 %

3. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C NOM 3 706 048 2,1 %

4. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 566 689 2,0 %

5. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 3 385 173 1,9 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 132 486 1,8 %

7. DnB NOR Bank ASA Finansregnskap 2 328 460 1,3 %

8. State Street Bank & Client Omnibus D 2 155 470 1,2 %

9. Verdipapirfondet AVA c/o Avanse Forvaltning 2 057 927 1,2 %

10. Nordea Bank Sweden A C17 2 054 051 1,2 %

11. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 946 550 1,1 %

12. Skagen Vekst 1 800 000 1,0 %

13. KLP Forsikring Aksje 1 686 450 0,9 %

14. Svenska Handelsbanke c/o Handelsbanken AS 1 638 507 0,9 %

15. Lombard Odier Darier General Dossier 1 631 630 0,9 %

16. Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 1 611 853 0,9 %

17. Euroclear Bank S.A. /25% Clients 1 442 147 0,8 %

18. DnB NOR Norge 1 380 894 0,8 %

19. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C ABN 1 273 407 0,7 %

20. Morgan Stanley & Co. 1 208 797 0,7 %

Total 67 819 475 38,0 %

Other shareholders 110 667 084 62,0 %

Total (17 611 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 119 255 529 66,8 %

 

Shares owned by foreign shareholders 59 231 030 33,2 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Envipco er det kun en "håndfull" automater installert og da vil jeg vel tro resten er i levering .

Kontrakten det henvises til her indikerer vel at noe av dette skal installeres men det kan jo på langt nær være så mye som 200 minus en håndfull automater.

Tipper noe av dette skal på leasing og noe i påvente av videre salg. Er markedet 1000 automater bør jo dette være gull for Tomra. Bare en ser på disse Envipco maskinene så går det et gufs av fortid nedover ryggraden !

Det er ikke for ingenting at Tomra har fått en norsk designpris !

 

Skal bli morsomt å følge med på kommentarene fra kundene etterhvert som de får prøvd automatene over tid.

Tipper Tomra stikker av med de beste karakterene her !

Link to comment
Share on other sites

Orion Analyse Onsdag 12.01.2005

 

Dagens Case.

 

 

Av kjøpskandidater i dag vil vi særlig henlede

 

oppmerksomheten mot Tomra. Dette er en aksje som man

 

ikke vil vere foruten den dagen det tikker inn en større

 

pantekontrakt fra tyskland. Nå som den politiske

 

usikkerheten er eliminert, er det dare et spørsmål om tid

 

før det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Pressemelding fra miljøverndepartementet (kom akkurat NÅ):

 

Pressedienst Nr. 005/05

Berlin, 12. Januar 2005

 

Bundeskabinett/Dosenpfand

Bundeskabinett bestaetigt Pfandnovelle

 

Das Bundeskabinett hat heute auf Vorschlag von Bundesumweltminister Juergen Trittin der im Dezember letzten Jahres vom Bundesrat beschlossenen Novellierung der Pfandpflicht zugestimmt. Mit der Novelle wird den Bedenken der EU-Kommission und des Europaeischen Gerichtshofs Rechnung getragen und die Pfandpflicht vor allem fuer die Verbraucher vereinfacht. „Zukuenftig gilt: Leere Einwegflaschen und Dosen koennen ueberall dort zurueck gegeben werden, wo Einweg verkauft wird“, sagte Trittin. Es werde nur noch nach dem Material, also Plastik, Glas oder Metall, unterschieden.

 

Der Bundesrat hatte am 17. Dezember eine Regelung verabschiedet, die das Pfand fuer Einwegverpackungen bei Bier, Mineralwasser und Erfrischungsgetraenken vorsieht. Pfandfrei bleiben auch in Zukunft Saefte, Milch und Wein sowie oekologisch vorteilhafte Getraenkeverpackungen, beispielsweise Kartons. Darueber hinaus werden ab Fruehjahr 2006 die so genannten Inselloesungen von Vertreibern und Abfuellern beendet. Vereinfachungen wie der einheitliche Pfandsatz von 25 Cent oder die Pfandbefreiung fuer Getraenkekartons gelten bereits ab diesem Fruehjahr, sofern auch der Bundestag der Novelle mehrheitlich zustimmt.

 

Der Europaeische Gerichtshof (EuGH) hatte am 14. Dezember die Vereinbarkeit einer Pfandpflicht fuer Einwegverpackungen mit europaeischem Recht bestaetigt. Die vom Gerichtshof geforderte laengere Uebergangsfrist zu Gunsten der auslaendischen Getraenkeanbieter hatte die Laenderkammer bereits beruecksichtigt, indem sie fuer wichtige Neuregelungen eine Uebergangsfrist von 12 Monaten beschloss.

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------

Hrsg: BMU-Pressereferat, Alexanderplatz 6, 10178 Berlin

Redaktion: Michael Schroeren (verantwortlich)

Thomas Hagbeck, Jürgen Maaß, Frauke Stamer

Tel.: 01888/305-2010. Fax: 01888/305-2016

email: presse@bmu.bund.de - internet: http://www.bmu.de/presse

Link to comment
Share on other sites

TOM:DEN TYSKE REGJERINGEN FORMELT GODKJENT PANTELOV

Oslo (TDN Finans): Den tyske regjeringen godkjente under onsdagens

kabinettmøte formelt den nye tyske panteloven som Forbundsrådet vedtok 17.

desember og som tidligere er godkjent av Forbundsdagen.

Det opplyser det tyske miljøverndepartementet i en melding onsdag.

--

TDN Finans

GB

22 00 11 55

finans@tdn.no

Link to comment
Share on other sites

En liten utdyping fra min side (angående pressemeldingen fra bmu):

 

Den tyske regjeringen har i dag formelt godkjent panteloven. Som dere kanskje husker så endret Bundesrat panteloven panteloven noe i den forstand at de utvidet overgangsfristen. På grunn av dette ble det nødvendig at regjeringen og deretter BundesTAG gir et nytt bekreftende stempel på loven. Regjeringen gjorde dette altså i dag. BundesTAG kommer deretter til å gjøre dette i løpet av noen uker (har ikke sjekket ut når den kommer opp, men det er iallefall i svært nær framtid). Og som vi alle vet så er jo BundesTAG ikke noe problem siden regjeringskoalisjonen (SPD og de grønne) har rent flertall her. Saken skal ikke tilbake til Bundesrat ( i tilfelle noen skulle lure på det).

 

Regjeringen uttaler videre at det enhetlige systemet/fjerningen av øyløsningene vil tre i kraft tidlig i 2006.

 

Origo

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...