Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

.

 

 

Bare en kort oppfølging på USA. Den lille disputten mellom butikk-kjeder og miljøvernorganisasjoner (se innlegget rett under) har ulmet en stund i Iowa.

 

Det har lenge blitt etterlyst tiltak fra påtalemyndighetene på åpenbare lovbrudd. Nå ser det altså ut til at hardt settes mot hardt. Enten tar butikk-kjedene mot tomgodset, eller så blir det møte i retten. Det ser umiddelbart ut til å være en sak kjedene vil tape ganske greit.

 

Sist jeg sjekket, mente jeg å se at Tomra ikke har aktivitet av betydning i Iowa.

 

***

 

I en annen sak fra delstaten Massachusetts, blir det snakket om behovet for å tilpasse den gjeldende panteloven til de nåværende forholdene ved å pantlegge flere produkter.

 

The state passed the bottle bill nearly 22 years ago to encourage recycling and control litter. Since 1990, more than 21 billion bottles and cans bearing a 5-cent deposit have been returned and recycled.

 

But advocate say the bill needs to be updated. Rep. Douglas Petersen, D-Lynn, filed legislation that would add water, sports drinks, teas, juices, wine and liquor bottles to the bottle bill -- beverages that weren't distributed widely in bottles when the original bill became law two decades ago.

 

By expanding the bill, advocates say it would raise over $16 million in additional state revenue from projected unclaimed deposits.

 

Link

 

Tiden har altså gått litt fra loven. I tillegg ser en at ett av argumentene er at tomgods som ikke blir levert tilbake genererer store penger. Det er vel i noen tilsvarende baner man tenker i Tyskland når de tenker på å gjøre pantesystemet der nede selvfinansierende ved hjelp av de tilsvarende midlene.

 

Om forslaget vi hører om fra Boston vil få flertall, er et annet spørsmål. Fra tid til annen dukker det fram slike små nyheter fra USA om nye forslag om utvidelser. Likevel er vel de viktigste endringene i det siste at Hawaii har føyd seg inn i rekken av stater med pant. Fortsatt er det 39 stater å gå på...

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Sjefstrateg Peter Hermanrud i First Securities mener man i år bør satse på aksjene som gikk dårlig på Oslo Børs i fjor. Investeringvarer og defensive aksjer blir trukket frem.

 

- Vinnerne i år blir aksjer som gjorde det dårlig i fjor, IT og defensive aksjer som Orkla, Schibsted, Telenor og grunnfondsbevisene. Vinnerne i fjor var de som lever av økende priser, som frakt, olje og gjødsel. Frontline kan godt komme til å slite, pluss Yara og oljeselskapene. Det sykliske rallyet er over, sier Hermanrud til dn.no.

 

Dessuten anbefales oljeservice-aksjer. I tillegg kan Tomra få et godt år, mener strategen.

 

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=170477&cat=116

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ta gjerne dette på PIT,n

Tror den kan holde ut neste uke også før den eventuellt faller tilbake rent teknisk

TOM stiger på åpning, skal det bli dagen for et løft??

 

Hvor lenge kan TOM ligge flatt før den bryter stigende trend og får et salgssignal rent teknisk?

Link to comment
Share on other sites

Kombinasjonen av reduserte transportkostnader og miljøvernorienterte løsninger er uslåelig. Transport er en av hovedkostnadene ved avfallshåndtering og jeg tror dette vil være tilstrekkelig til at løsningen får stor utbredelse innen kort tid.

 

Jeg vil heller ikke se vekk fra at Tomras system kan få en enorm boost pga en tredje viktig faktor, som jeg personlig har sett ved utviklingsarbeide innen vannrensing. Effekten går ut på at så snart myndighetene oppdager at systemet virker, og både er mer miljøvennlig og koster mindre enn tidligere systemer, så påbyr de simpelthen slike teknologiske løsninger ved lov....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kontroversiell teori på hvorfor aksjen kjører sidelengs, og hører gjerne kommentarer fra dere på den:

 

 

 

EKSEMPEL 1:

Markedet forstår ikke det som skjer i Tyskland. Markedet forsto vedtaket i Bundesrat 15 okt., men de forsto ikke de positive drypp som kom i forkant, og turte dermed ikke indiskontere noe på forhånd. Derfor kom oppgangen fra 24 til 28 i ett jafs når vedtaket ble fattet i Bundesrat, istendenfor en naturlig oppgang i ukene før den 15 okt.

 

 

EKSEMPEL 2:

Markedet forsto ikke meldingen forrige uke, der det ble klart at Tomra samabeider med Westpfand og med DSD. Tomra er involvert i alle de arbeidsgrupper som nå jobber med felles clearing i Tyskland. Børs-investorene i Norge vet knapt nok hva clearing er, og evnet derfor ikke å reagere på denne meldingen forrige uke.

 

Markedet forstår heller ikke betydningen av meldningen i går. For i går fikk vi vite at handelen virkelig skal automatisere, og handelen mener at det haster å få systemet på plass, derfor lover de å ha dette klart allerede i 1.kvartal. Det samme gjelder felles clearing.

 

Markedet forstår heller ikke at felles clearing og detaljer i dette, ikke har noe med tidspunktet for ordre å gjøre. Det er en utbredt oppfattelse i markedet i disse dager, at dette må være på plass før kjedene bestiller. Dette er selvssagt sludder, da det er samme automatene kjedene skal ha uansett clearing-system.

 

Siden markedet ikke forstår disse meldingene fra Tyskland og viktigheten av dem, så tror alle de har god tid med å gå inn i Tomra. Kursen kjører derfor sidelengs. Men når første stor-ordre kommer om en uke eller tre, så stiger kursen brått og hardt, og "overraskende", slik den gjorde det den 15.okt.

 

I ettertid kan man si "dette burde dere ha skjønt", for vi hadde jo meldingene fra bl.a. Westpfand og AGVU (igår).

 

Meldingen fra AVGU er jo selvsagt at det haster med å få detaljene på plass. Ikke bare for clearing, men for logistikk av retur-gods. panteavregning mellom kjedene osv. Dette betyr jo opplagt at tysk handel forstår at dette haster, også med automatbestillinger.

 

Det norske aksjemarkedet har ikke kunnskap til å forstå betydning av meldingene. Derfor kjører aksjen sidelengs, da "alle" tror de har god tid. Og "alle" skal inn når første ordre kommer, og aksjen stiger 4-8 kroner alt etter størrelsen på den.

 

Det er kontroversielt det jeg hevder, men jeg heller mere og mere til at det er riktig. Den manglende kunnskapen om tysk pant og prosessen rundt den, gjør at aksjen får store stigninger den dagen noe skjer, istenfor en natulig stigning sammen med de små drypp som stadig kommer.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk Tomra trengte den akkumuleringen som nå forhåpentlig er over.

Tomra ligger i bunnen av trendkanalen og sloss litt med motstanden på 33.6

En ser at RSIen er kommet ned og Tomra ligger nå klar til ny oppgang rent teknisk.

Det fundamentale er jo på plass og ordrene som enten er kommet eller ligger rett rundt hjørnet vil sende Tomra raskt mot 47-48 kroner. ( litt motstand rundt 38 )

 

Jeg tror også det sitter en del traidere som er lette på selgerknappen. Det så en ved to tillfeller hvor en del stopp loss ble utløst. Når disse tiørs traida er borte og de store bestemmer seg for å gå inn er det bare en vei....

 

Jeg har prøvd å traidet noe selv men det er mindre vellykket. Sitter nå long i Tomra og skal høste senere i år. ( har også satt en del i KIT som jeg tror blir dradd med ac TOMRA)

 

MVH

 

MITCH

Link to comment
Share on other sites

Kommentar til teknikerens innlegg nedenfor:

 

At markedet ikke forstår hva som skjer nå i Tyskland mht. pantespørsmålet er klart en innfallsvinkel for å forklare hvorfor Tomrakursen beveger seg sidelengs.

 

En annen forklaringsmodell er å se på hvordan nyhetene fra Tyskland har utviklet seg i de siste 2-3 årene. Vi vil da få fram et bilde hvor (i media) strålende nyheter ender opp i ingenting. Og dette skjer gang på gang.

 

Det er lett å tenke seg at markedet på denne bakgrunn får en dyp mistro til aksjen og nyhetene fra Tyskland. Det er "ropt ulv" for mange ganger.

 

Slik jeg ser det må det storordrer derfra til - for at market skal tro at Tyskland er i boks.

Link to comment
Share on other sites

Tekniker'n

 

Jeg lurer også litt på hvorfor ikke oppgangen kommer :-(

 

 

Begynner nesten å tro at "markedet" vil se at det noe som skjer (kontrakt) før de begynner å hive seg inn. Tror også at de er "skuffet" over Tyskland og mange har tapt penger og rett og slett ikke vil inn før de er 100% sikker på at kontrakt er i boks. (Brent barn skyr ilden).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du kan ha rett her, Tekniker'n.

 

Det samme har vi sett flere ganger, både som du sa når Bundesratvedtaket 15. oktober tok halve OSE på senga, men også i tiden etterpå, da ingen egentlig visste hva som skjedde, og ingen ante hva EU-dommen ville ha å si for lovgivningen. Stigningen kom først etter gjentatte signaler som klart og tydelig fortalte oss at loven kom til å vinne frem.

 

EU-dommen overrasket analytikerne litt, de hadde tydeligvis ikke giddet å ta stilling til denne før kun et par dager før dommen skulle falle. Noen var usikre og senket kursen dagen før.

 

Nå er man usikre på når ordrene kommer. Selv om vi vet de vil komme en eller annen gang i løpet av temmelig nær fremtid, er det mange som ikke våger innta et standpunkt på om de tror på snarlige ordre eller ikke. Det vi kanskje mangler er enten flere konkrete uttalelser fra clearingssystemer som styrker troen på at clearingsystemet er godt igang eller snart ferdig (vi fikk en slik på torsdag), uttalelser fra kjeder som indikerer at de er klare til å adoptere clearingsystemet raskt, eller aller best, at de er rede til å automatisere. Uttalelser og guiding fra Tomra er selvfølgelig også gull verd, og Q4 kan bli en pen trigger idet vi bør få vite om ordreinngangen er øket og få guiding om hvordan de ser på den kommende utviklingen i Tyskland.

 

Markedet mangler egentlig ikke impulser, den observante Tomra-investor ser at potensialet ved full klikk er på minst 60% stigning fra dagens kurs på kort tid, og at risk/reward dermed er formidabel, men som vi så under bruddet ut av konsolideringen i området 27-29 vil markedet ha ting inn med teskje - mange ganger - for å føle seg sikre nok til å kjøpe kursen oppover. Det kan se ut til at de større meglere/hus er kresne når det gjelder hvor mye informasjon de trenger for å føle seg sikre. Historisk er jo Tomra er såpass nyhetsvolatil aksje at det likevel er forståelig - man har tidligere måttet ha full kontroll på nyheter for å kunne være sikre på å ikke ryke på store tap ved negative overraskelser.

 

Det ser ut til at mange nå kun trader aksjen basert på de fattige tekniske signalene vi får. Dette er jo behørig diskutert her og på ST i det siste, og man kommer vel frem til at det finnes aksjer som er langt lettere å lese teknisk enn Tomra. Samtidig er en shortposisjon i Tomra farlig idet du vil tape enormt på å sitte short dersom en ordre kommer uventet over børs med matching halt og stor ståhei.

 

Det som skal til for å trygge markedet slik at de tør investere i en aksje som tidligere har vært styrt av nyheter få klarer å holde tritt med er å få frem alle de positive nyhetene som omtaler Tyskland slik at markedet ser hvordan prosessen ligger an og at det sannsynligvis vil gå greit både med clearingssystem og ordre.

 

Selv er jeg 100% sikker på at ordre vil komme innen rimelig tid, ihvertfall før sommeren. Kommer ordre i neste uke vil kursen gå helt vanvittig. Kommer ordre i mai vil sannsynligvis aksjen ha gått endel, ettersom det da sannsynligvis vil ha kommet nok signaler til at folk igjen har begynt å få troen.

 

Helt teknisk tror jeg ikke vi vil sitte stille i svært lang tid, og antar vi vil stige og danne nye topper innen en måned. Q4 har jeg store forventninger til. Hode-skulder har jeg i bakhodet, men jeg tror støtten på 32-32,5 vil være sterkere enn en dannelse av HS og manglende tillit.

 

Her antar jeg samtidig at det kommer flere nyhetsoppdateringer, og at disse er positive og sakte, men sikkert snur sentimentet til investorene.

Link to comment
Share on other sites

Kjedene har et visst hastverk med å bestille. For det hander rett og slett om kapasitet, og hvor mange automater som produsentene kan rekke å produsere og installere innen våren 2006. Prinsippet om "første mann til mølla får først malt" er sagt av Tomra-ledelsen flere ganger. Vi kan allerede nå slå fast, at de kjedene som bestiller sist ikke vil rekke å ha automatisert til våren 2006. Det er rett og slett ikke tid. For Tomra har andre markeder og betjene også, det er ikke slik at alt de produserer de neste 18 måneder kan gå til Tyskland. Dette kan bli spesielt påtrengende om om større ordre også skulle opp fra Japan i Q2, noe som ikke er usannsynlig.

 

Tyske kjeder er nok svært godt oppdatert på produksjonskapasitet. Skulle de som enkelte tror vente med å bestille til 2.-halvår 2005, vil kun et fåtall av kjedene få sine installasjoner ferdigstilt før det enhetlige systemet trår i kraft.

 

Terra og First har i sine analyser lagt inn forutsetninger om at ordrene først kommer i 2.halvår. Dette tror jeg bygger på uvitenhet og at de ikke følger med.

 

For en av Tysklands største kjeder, SPAR (m/kjedene EuroSpar, SuperSpar og tyske Netto) har allerede sagt at de skal automatisere fra sommeren 2005. Dette er sagt i to pressemeldinger, og gjentatt i intervjuer. Jeg har selv snakket med Viel, som er daglig leder i P-System. Og han har gjentatt, at automatiseringen skjer fra i sommer. Ordre herfra må derfor komme innen meget kort tid, da vi snakker om flere tusen automater.

 

Jeg syns uttalelsene fra Viel, P-System og Spar er et meget godt eksempel på at norske meglerhus er forholdsvis utvitende om prosessen i Tyskland.

 

Minner forøvrig om at SPAR allerede er Tomra`s største kunde i Tyskland :-))

Link to comment
Share on other sites

Tomra er helt sikkert veldig bevisste på at det snart vil komme større ordrer.

I den forbindelse så vil jeg tro at de allerede i dag produserer det de greier for å bygge lagre med automater.

På den måten vil de allerede ha endel automater klare for levering når de første ordrene kommer.

Men er dette noe de i så fall vil opplyse om i Q4?

Dette er jo i så fall automater de kan levere fort og vil dermed kunne sende regning for fort.

På denne måten vil også de reelle inntektene komme fortere når en ordre først kommer.

Tomra vil uansett produsere for fullt lenge,når dette setter i gang.

Noen meninger om dette???????

Link to comment
Share on other sites

Enig med analysen din teknikern når du sier at meglerhusene faktisk tror at kjedene vil vente til sommer/høst før de bestiller. Selv om endel av dem kanskje innser at ordrene vil måtte komme før, så tror jeg ikke de tør å råde klientene sine til å kjøpe TOM aksjer før ordrene de facto er der. Mange som har begrenset erfaring fra produksjonsbedrifter tror sikkert også at Tomra kan svinge seg rundt i løpet av få uker og øke produksjonskapasiteten flerfoldige ganger, slik at alle får, selv ved sen bestilling. De innser heller ikke omfanget av de ombygninger og installasjoner som må gjøres i butikkene, og at dette må planlegges med leverandøren etter at de har undertegnet bindende leveringsavtaler.

I denne saken tror jeg derfor at nyhetene om bestillinger vil komme som den velkjente julekvelden på kjerringa, etterfulgt av store kursutslag som trolig vil skje i løpet av minutter.

Når det gjelder tidspunkt for leveringskontrakter, så tror jeg det er stor sjanse for at én eller flere kjeder vil bestille før den store messen i Tyskland i februar, simpelthen for å komme fremst i køen. Tipper vi har betydelige kontraktssluttninger innen denne måneden er omme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at bare en mindre andel forstår hva som skjer i Tyskland og i Tomra og at mange er svært forvirret og usikre på hva som skjer. De meglerne jeg er i kontakt med,tror ikke det vil komme ordrer i Tyskland før til sommeren og de anbefaler meg andre aksjer enn å sitte tungt i Tomra.

Selv oppfatter jeg at større ordre som må offentliggjøres kan komme når som helst og da går Tomra 15 til 20 kr i løpet av 3 minutter slik vi har sett flere ganger før i denne aksjen. Jeg minner her om den første orderen til Netto for ca 1 år siden som egentlig ikke var så stor.

Jeg tør derfor slett ikke å stå utenfor Tomra.

Meglenes begrunnelse er at de synes at tiden til øyløsningene må fjernes om 1 til 1,2 år er så lang. De forstr ikke at det tar minst ca 2 år på å klare å produsere og installere ca 40.000 pantemaskiner i Tyskland. Konklusjonen er at de allerede er for sent ute til å klare dette.

Men det vi har lært siden juli 2001 da Bondesrat litt overraskende ikke gikk inn for panten er at tyskene er utrolig standhaftige, byrokratiske og kanskje disiplinerte. Så at en del buttikker må slite med manuell pant selv etter at Øyløsningene er borte kan de kanskje klare siden de vil unngå de store bøtene. Det er også påvist at det vil være dyrere å ha manuell pant en å invistere i maskiner, men i "nøden får faden spise fluer". Ingen kan trylle. Selv Tomra kan ikke klare å produsere tilstekkelig antall maskiner i tide.

Grunnen til at Kursen beveger seg sideveis tror jer er at mannge slik som jeg ikkre tør å stå uten for Tomra. Vi veit at Tomra fortsatt er svært lavt priset og at kursene i 2001 på 180 til 200 ikke er umulige når de tunge ordrene tikker inn og Akjen får litt tid på seg.

Jeg tror også mange har lyst ti å shorte Tomra, men de er usikere, for plutsrelig kommer en liten kryptisk melling som slår motsatt.

Det jeg aldri forsto før i etterkant data panten ble innført den 1. januar 2003 var at det var en jo,jopant som ikkre gav investerings trygghet og at Bondesrat hele tiden boikottet legaliseingen av panten. Dette gav 3,5 år med frustrasjon og ytterligere tap for aksjonærene i Tomra.

Nå er alt på plass, bare detaljene clearings systemet gjenstår og det er ikke helt nødvendig for bestillingene. Men hovedproblemet er at dette fortår ikke flertallet av selgerneog det er de som bestemmer prisen.

Det jeg lurer på er hvordan Tomra kunne beslutte å starte den store utvidelsen sin av fabrikken i lier i mai 2004. De må ha visse garantier vi ikke kjenner. Jeg vil også minne om at vi aldri fikk høre om ordrene til Danmark før salgene var avsluttet.

Så Tomra aksjonærer,vær berett.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nevne i farten at i januar 2003,så trodde man at ting ville ordne seg fort i Tyskland.

Siden Tomra ikke kommer med noen uttalelser om når man kan forvente ordre,så tar jeg med en kommentar i fra Thorsen dengang.

 

``Tomra-sjef Erik Thorsen sier til Nettavisen at han regner med at ordene vil begynne å komme inn i løpet av et par måneder.``

 

Dengang var det snakk om litt kortere overgangstid,men allikevel......

 

Så kanskje ordrene kommer fortere enn man aner :-D

Link to comment
Share on other sites

NYTT NASJONALT RETURSYSTEM SOM FUNGERER NÅ OG TIL LAV KOSTNAD , UNDER 1 EUROCENT PER ENHET !!

 

Systemet er klart allerede tidlig iår !

 

"Gammel" nyhet som jeg ønsker å sette fokus på nå som det diskuteres mye om ting er klart eller ikke !

 

 

München, 15.12. 2004 09:00

 

CCR sorgt durch Einführung des C-Systems für enorme Erleichterung bei der Rücknahme von Einweg-Leergut

Neues Rücknahme System für Einweg-Leergut.

 

Die CCR Logistics Systems AG aus München richtet in Zusammenarbeit mit der Ver-packungsindustrie zum Frühjahr 2005 eine Nationale Clearingstelle für pfandpflichti-ge Einweggebinde (kurz C-System) ein. Die Einrichtung dieser Clearingstelle ist eine wesentliche Maßnahme zur Umsetzung des am 14.12.2004 gefällten Urteils des Europäischen Gerichtshofes, das feststelle, dass kein flächendeckendes Rücknahme-system vorhanden ist und dieses einzuführen sei.

 

Der Mehrheitsgesellschafter dieser Clearingstelle, der C-Clearing GmbH, ist CCR; Sitz ist München. Aufgabe dieser Gesellschaft wird sein, die Pfandansprüche der einzelnen Anfallstellen bzw. Handelsunternehmen zu erfassen und zu berechnen und auf Wunsch auch den Zahlungsverkehr zu managen.

 

Mitglieder bzw. Kunden der Clearingstelle werden der Handel, die Abfüller und Betreiber bestehender Rücknahmesysteme sein (z.B. P-System, West-Pfand und Insellösungen diverser Discounter). Die Teilnahme ist jedem Marktteilnehmer freige-stellt, wobei die Voraussetzungen zur Teilnahme die Registrierung bei der Clearing-stelle unter Angabe des EAN-Codes sowie die Einhaltung des allgemeinen Sicher-heitsstandards sind.

 

Für den Verbraucher bietet das Verfahren der Nationalen Clearingstelle den ent-scheidenden Vorteil, dass er seine Einwegverpackungen an jeder beliebigen Ver-kaufsstelle zurückgeben kann. Dies erleichtert die Rückgabe leerer Verpackungen enorm, denn sie müssen nicht dort abgegeben werden wo sie gekauft wurden. So kann z.B. eine Dose Bier eines regionalen Anbieters aus Berlin auch in München abgegeben werden.

 

Auch für die Getränkeabfüller bedeutet die nationale Clearingstelle erhebliche Vortei-le: Vom Markt verschwundene Getränke bzw. Getränkeverpackungen können wieder eingeführt und auch außerhalb der „Insellösungen“ verkauft werden.

 

Eine weitere Verbesserung ist, dass eine getrennte Sammlung des einzelnen Leer-guts nicht mehr erforderlich ist. Sämtliche im Markt befindliche Rücknahmesysteme können bestehen bleiben, das C-Clearing übernimmt das Pfandclearing für Verpa-ckungen, die bei anderen Händlern zurückgegeben werden.

 

Die Entsorgung und Verwertung der Einweggebinde wird weiterhin vom Handel in Auftrag gegeben, wobei dazu auch die Zählung und Zerstörung gehören. Um am na-tionalen Clearing teilzunehmen, müssen der Clearingstelle die Zähl- und Zerstörungsprozesse gemeldet werden, die diese dann zertifizieren lässt.

 

Um zu gewährleisten, dass vom Händler nur Pfand für Einweggebinde zurückgezahlt wird, für die das entsprechende Pfand bezahlt wurde, wird das Rückgabegut neben dem landestypischen EAN-Code mit einem zusätzlichen Sicherheitsmerkmal versehen.

 

Die Kosten des Clearings werden in Abhängigkeit der Anzahl zu clearender Einweg-verpackungen sehr gering, auf jeden Fall jedoch deutlich unter 1 Eurocent liegen. Die Durchführung des Zahlungsverkehrs kann jeder Kunde des C-Clearings aufgrund der von der Clearingstelle gelieferten Abrechnungsdaten selbst durchführen oder einen Dienstleister wie z.B. eine Bank oder aber auch die C-Clearingstelle selbst beauftragen.

 

Die Voraussetzungen für eine problemlose Einführung werden zurzeit entwickelt.

 

 

Kontaktinformationen:

Weitere Informationen zu diesem Thema erhalten Sie über die Presseagentur Diet-mar Stanka (089-68019797) und von Olaf Meier (Investor Relations CCR Logistics Systems AG, Tel.: 089-49049-400).

 

link:

http://www.news-ticker.org/pmt.php?news_id=4430508

Link to comment
Share on other sites

Litt mer utfyllende om Clearing....

 

Saken er nå meget aktuell, nettopp fordi AGVU, som er en paraplyorganisasjon for handelsnæring og bryggerier, i går opplyste at de nå går inn for å lage en åpen panteløsning i Tyskland. (link) De regner med å komme frem til en felles plattform i løpet av q105. En forutsetning de har for å klare dette, er at de kan enes om en felles clearing seg i mellom. Derfor er dette nå viktig.

 

Clearing er logistikksystemet som ”syr” sammen alle aktørene i markedet. Man må ikke ha det, og det vil alltid være frivillig å delta, men uansett er man pålagt av myndighetene å betale ut pant for det meste av emballasjen som forbrukerne kommer med. Uten deltakelse vil man skaffe seg et praktisk problem som det vil koste en del å løse på egenhånd. Man vil også løpe betydelig risiko for å betale ut pant på emballasje som ikke er pantebelagt.

 

Som deltaker i et clearingssystem vil man kunne registrere den emballasjen man selv ønsker å ha med i systemet, både nåværende flasker/bokser, importvarer og fremtidig emballasje. Automatene vil gjenkjenne dette som ”lovlig” varer i alle butikkene som deltar, og kundene kan enkelt levere panten hvor de selv måtte ønske. Altså helt i tråd med hva Bundesrat ønsker, og hva EU har pålagt dem.

 

I valget av Clearingsystem er det viktig at man ivaretar miljø- og forbrukerhensyn. I tillegg bør det være relativt rimelig å benytte. Men også konkurransehensyn mellom de ulike bryggerier og butikker er viktige. I Danmark hadde de små bryggeriene redsel for at de store skulle kunne bruke data på en slik måte at de små ble skadelidende. Dette vil vi helt sikkert møte også i tyske utspill, men vi er forberedt:) Danmark, som innførte panten på boks i 2001, valgte etter en mengde høringer og diskusjoner (også på EU-nivå) å la Dansk Retursystem få eneretten til å drive innsamling av pant frem til 2008. De skal i prinsippet ikke tjene penger for noen, men være selvbærende. Systemet er selvfølgelig politisk uavhengig. De pengene som blir til overs når forbrukerne ikke leverer tilbake panten, kan man bruke til allmennyttige formål.

 

I Norge er det Resirk som passer på panten. De garanterer at alle mottakere av pant får tilbake hva de har krav på. I prinsippet er det slik at man faktisk tjener penger på å ta i mot pant, fordi butikken får en håndteringsgodtgjørelse pr. boks og pr. flaske mottatt. Godtgjørelsen skal dekke merarbeidet man har.

 

Fordelen med å ha ett felles clearingsystem, er altså enkelt å skjønne. Men det er en side til jeg vil trekke frem, og det er utviklingen av pantesystemet. I Danmark er det slik at man kan søke om økonomisk støtte til investering i teknisk utstyr i flaskerommet – som for eksempel returautomater og sorteringsanlegg. I alt 260M har danske forhandlere finansiert fra sitt Clearingssystem! Jeg vil bare sitere kravet for å få tilskudd:

 

For at være berettiget til tilskud skal man opfylde mindst ét af disse krav:

-Butikken skal modtage mindst 350.000 returflasker om året.

-Butikken skal have købt en eller flere flaskeautomater inden 1. januar 2001 og modtage mindst 100.000 returflasker om året.

 

Som man her ser, var det viktig for Dansk retursystem at man tidlig automatiserte. Det nyttet ikke for de små å komme løpende etter....

Link to comment
Share on other sites

En naturlig oppfølger - Hvem er det i Tyskland som kunne tenkes å drive med clearing i fremtiden?

 

Listen er nok ikke fullstendig, men andre skribenter kan sikkert fylle på:

 

DSD - er regnet som en sannsynlig kandidat. De er på leting etter nye forretningsområder for tiden.

 

P-system - Lekkerland-Tobaccoland samarbeider med Spar-gruppen og VfW AG om dette systemet, og det fungerer allerede.

 

Westpfand - Operer i dag mot flere bryggerier.

 

Andre aktuelle tilbydere er PPC Systems, CCR Logistics Systems og Pfandpartner Clearing. De har alle kommet med pressemeldinger i løpet av høsten 2004 om at de ønsker å drive med nasjonal clearing. Jeg vet veldig lite om hva de ellers gjør eller har gjort.

 

Samlet sett har P-system og Westpfand under 10% av markedet. Det skulle man kanskje ikke tro, når man ser på hvor mye de er omtalt i media?

 

Det viktige for meg, er imidlertid at aktørene er mange, slik at man i løpet av rimelig tid bør klare å finne frem til en løsning som fungerer. Når jeg i tillegg vet at bestilling av automater ikke er avhengig av denne diskusjonen, ser jeg ikke at at man bør la seg påvirke for mye av eventuelle utspill til media, hverken i Tyskland eller Norge.

 

Det viktige signalet denne uken var at AVGU greide å samle aktørene for bl.a øyløsningene i en felles uttalelse om at de vil jobbe for en (åpen) panteløsning!

Link to comment
Share on other sites

Det er også klart for meg at TOMRA er et selskap med et formidabelt potensiale utover i 2005 og 2006. Jeg har derfor bestemt meg for å gå inn med et betydelig beløp. Toppen kommer i slutten av 2005.

 

Vennlig hilsen,

Link to comment
Share on other sites

Hvis P-System sier de skal begynne automatiseringen i midten av 2005 så er det ikke sikkert det bestilles så mye før den tid. De har jo ett år på seg fra 06/2005.

 

Hvis folk har råd, kjøp aksjen, putt den i skuffen og sitt en stund. Det vil løsne etterhvert. Jeg ville tro siste halvår av 2005, og for de som har muglihet til å sitte inn i 2006 vil være med på hyggelige stunder.

 

Jeg skjønner ikke hvordan alle her kan sitte og snakke om at kontrakter skal komme med en gang. Det er absolutt ingen andre som mener at det vil florere med kontrakter før til sommeren. Meglerhusene pleier å ha god løpende kontakt med firmaene, selv Thoresen har ikke virket overmåtelig positiv enda. Ordrene kommer, men jeg kan fint se for meg at det går en stund før de store ordrene løsner. Man skulle tro at uansett vil markedet i Tyskland generelt bedre seg for TOM. Q4 vil gi en god avklaring.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...