Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

arneand

 

Q4 er Tomra's sterkeste. De har selv sagt Q4 blir stekere enn Q3, så tror du kan forvente mer enn de tallene der:) Hvis du i tillegg forventer så mye økning i Tyskland så skjønner jeg ikke hvor de tallene dine ender opp slik? Har du glemt Titech? Orwak gruppen, men mulig den ikke kommer inn før Q1.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Orwak-kjøpet sluttføres i 1. kvartal, så vi får en offisiell pressemelding den dagen Orwak overføres til Tomrakonsernet.

 

winer; idet du sier PSI er billig fordi kursen er på 2,60 gjør du deg til latter hvor enn du kommer. Det er antall aksjer som utgjør verdien, ikke aksjekursen.

Link to comment
Share on other sites

Denne meldingen ble en kortvarig trigger idag

 

BREAKING NEWS TYSKLAND:

 

AGVU - ENIGHET OM ENHETLIG PANTESYSTEM

 

.

Oppløftende å se at TOM skyter fart oppover ved positive meldinger fra Germania.

 

MEN: det hadde vært enda mer oppløftende hvis meldingen var reell!!

Det viser seg ved nærmere lesing at det ikke er oppnådd enighet, men at man har møter for å få dette til innen 1.kvartal.

 

Derfor er ikke dette BRAKING NEWS -eller noe nytt i det hele tatt :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noe usikkert hva som skjer med Tomra. Nyheten som kom i dag angående "pantesystemer" og gav kursløft opp mot 34,20kr tilsier vel at det fortsatt er noen som mener det er risiko igjen angående avklaring i Tyskland. Særlig angående tidsperspektivet og når vi kan motta ordrer.

 

Det kan ikke forventes noen større ordrer til verken Japan eller England enda. Dette vil nok komme mot slutten av 2005.

 

De som sitter med opsjoner nå i TOM(med fortsatt fet gevinst) bør kanskje vurdere å selge nå. Det er ikke sikkert aksjen vil gå så mye mer før kontrakter er avklart. Q4 kan bli bra eller det kan dyrke ny uvisshet. DERFOR, de med opsjoner, selg nå?! Er dere villig til å ta risken på at det kommer kontrakter i nær fremtid og ikke til sommeren? Husk at tiden blir ett problem her..

 

LYkke til

Link to comment
Share on other sites

Hva winer tror er jeg likegyldig til, og det syns jeg dere andre skal være også. Her gjelder det å gjøre egne vurderinger og stå på dem. Jeg er forberedt på å sitte lenge med mine Tomra aksjer og venter ikke noen ordre/rammeavtaler fra Tyskland før snøen har forsvunnet fra polarsirkelen. Hva som skjer med kursen i mellomtiden driter jeg langt i, men det er ikke rasjonellt å tro på noe stort fall når vekstcaset 100% sikkert bekreftes i 2005.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forberedt på å sitte lenge med mine Tomra aksjer og venter ikke noen ordre/rammeavtaler fra Tyskland før snøen har forsvunnet fra polarsirkelen.

 

Vel, får da håpe børsen fortsatt er i drift når Svartisen er fordampet. Selv tror jeg, og sikker mange med at vi ser ordrer innen den tid.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan se er dagens melding positiv med tanke på at AVGU som tidligere har vært pantemotstander ser ut til å godta panteloven.

 

Pressemeldingen kan også som Tekniker'n skriver føre til at det er flere som vil uttale seg positiv til panten. Det hadde vært positivt om dette kom fra kjeder og bryggeriindustrien.

 

:smilebox:

Link to comment
Share on other sites

Tomra har nå oppdatert nyhetsiden sin med Tesco stoff :

 

First Tomra Recycling Center now open in the UK !

 

The very first installation of TOMRA's all-new recycling station, the Tomra Recycling Center (TRC), is now in operation at a Tesco supermarket in Winchester, England.

 

The TRC installation, which was officially launched on December 6, 2004, is part of pilot project with Tesco that will include additional installations at other locations as well.

 

TRC_Tesco.jpg

 

 

Says Morthen Johannessen, TOMRA Executive Vice President and COO, "we're delighted Tesco has chosen TOMRA as its partner in bringing a more efficient and environmentally friendly way of recycling to the UK. We are confident that the benefits of the Tomra Recycling Center now being tested in Winchester will lead to further development of the concept in other locations."

 

TRC_MB.jpg

Tesco Government Affairs Director, David North, and UK Secretary of State for Environment, Food and Rural Affairs, Margaret Beckett, discuss Tesco's new recycling initiative at the TRC opening on December 6, 2004.

 

 

Newly developed technology

 

With the installation of the TRC, Tesco has replaced the row of bottle banks previously used at the supermarket with the advanced material recognition and compaction technology that TOMRA has developed specifically for this application. The recognition system TOMRA has developed uses real-time CCD cameras, enhanced multi-frequency metal sensors, and near-infrared (NIR) spectroscopy technology.

 

 

After the container material is identified (which occurs at a rate of 40 containers per minute, per user station), the object is dropped into a circular conveyor that transports and sorts materials to their designated compaction and collection areas. Plastics and metals are granulated using a system patented by TOMRA that reduces container volume by a ratio of 15 to 1. The compaction system for glass also uses a specially designed system that forcefully ejects the bottles against a stone wall, compacting the bottles at a ratio of a three to one. The result: precise sorting of materials (increasing its recycling value), less frequent material pick up and transport, and increased convenience for consumers.

 

Tesco has approximately 450 supermarkets across the UK that could potentially also adopt the TRC recycling concept based on the success of the initial pilot program.

 

TRCopeningdayMB.jpg

Secretary Beckett officially opens the TRC along with students from the nearby Winnall Primary School.

 

TRC_bbc.jpg

 

TOMRA TRC Project Manager Svein Idso explains the benefits of the TRC technology in an interview with BBC Television.

 

Links to related information: TRC product overview page; TOMRA news magazine RETURN, Summer 2004 and Winter 2004.

 

http://www.tomra.no/files/newsletter/RETURN_0204.pdf

Link to comment
Share on other sites

Må bare kommentere denne:

1. The compaction system for glass also uses a specially designed system that forcefully ejects the bottles against a stone wall, compacting the bottles at a ratio of a three to one

 

He he.

Bare å slenge glassflaskene i veggen altså!

Enkelt, men som kjent effektivt :D

Ser de har patenterte løsninger på bla. plastikk og metall komprimering.

Håper de har tatt patent på "kaste i veggen" løsningen for glass også da... :-D

Hilsen

Northern

Link to comment
Share on other sites

Dette er utdrag fra artikkel i businessweek Januar 2004:

 

" Tomra's top line has sagged a bit in recent years, though, because of discontinued operations and the weakening dollar. And profits are under pressure because of a big expansion in Germany. As a result, its shares are down 22% from a year ago."

 

De sier altså at Tomra's top linje har falt pga weakening dollar ++. Dette var i begynnelsen av 2004. Hvordan blir dette nå som dollaren har falt 10% bare i Q4? Hvis den lave dollaren vedvarer eller den går enda lenger ned(Terra spår dollar i 5,5kr) så kan det bli en seriøs issue.

 

I 2002 stod dollaren i 9NOK! Det er nesten 30% mer enn den står i i dag. Sier seg selv at inntektene på den tid var større fra usa, gitt at volumet var det samme..

 

 

Jeg skal ikke nevne dette mer, men det er verdt å tenke på..

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering fra Tomra East i Nord Amerika

 

Tomra kommer til å levere 500 flere trådløse kommunikasjonsløsninger på panteautomater i 2005 !!

 

Så er spørsmålet hvor mange av disse er allerede levert...

 

hentet fra siste news på Tomra:

http://www.tomra.no/files/newsletter/RETURN_0204.pdf

 

Tomra East began deploying its wireless machine

communication equipment in June 2003, and has

now installed this equipment on more than 500 of

its RVM installations. The company expects to

install another 500 units in 2005.

Link to comment
Share on other sites

armot , du gir deg ikke ser jeg

Du konkluderer jo igjen med samme argumentasjonssett som tidligere.

Det du skriver er jo selvmotsigende iogmed at du først siterer flere årsaksforhold og til slutt konkluderer med 1-ett "weakening dollar++" .

Hadde du enda bare utelatt den siste setningen der så kunne jeg ha sett på det som en nyhet ifra ifjor , men ikke noe mer enn det.

Dette er utdrag fra artikkel i businessweek Januar 2004:

 

" Tomra's top line has sagged a bit in recent years, though, because of discontinued operations and the weakening dollar. And profits are under pressure because of a big expansion in Germany. As a result, its shares are down 22% from a year ago."

 

De sier altså at Tomra's top linje har falt pga weakening dollar ++. Dette var i begynnelsen av 2004. Hvordan blir dette nå som dollaren har falt 10% bare i Q4? Hvis den lave dollaren vedvarer eller den går enda lenger ned(Terra spår dollar i 5,5kr) så kan det bli en seriøs issue.

 

I 2002 stod dollaren i 9NOK! Det er nesten 30% mer enn den står i i dag. Sier seg selv at inntektene på den tid var større fra usa, gitt at volumet var det samme..

 

 

Jeg skal ikke nevne dette mer, men det er verdt å tenke på..

Link to comment
Share on other sites

Tandy

 

Nå må du ta deg sammen. Det eneste jeg sier er at fallende dollar gir negativt utslag for Tomra! Faller dollaren videre til under 6kr så er ikke dette helt overlegent for firmaet da halvparten av omsetningen kommer fra USA.

 

Det er svært enkelt regnestykke:

 

Omsetter Tomra for 360 millioner NOK i Q4(omgjort fra USD) når dollaren er i 7kr, så vil omsetningen være ca 320 millioner NOK hvis dollaren står i 6kr.

 

Utdraget fra business week var bare for å vise at dollarfallet tydeligvis har noe å si for inntjeningen til TOM!

Link to comment
Share on other sites

Men armot og tandy, for guds skyld, vi er da ENIGE om at dollarfallet svekker Tomras resultater! Dere, Pirelli og et par andre, jeg var innom diskusjonen selv, har snakket forbi hverandre på pitten i flere dager hvor dere alle hevder at dollarfall er negativt, men fremdeles klarer å krangle trass i at dere er enige. Klart det er det. Det var kun noen som reagerte på at armot brukte for store superlativer da du snakket om dettes innvirkning på Tomras resultater.

 

Når det er sagt, sett gjerne opp et anslag for nøyaktig hva dollarfallet vil ha å si for Tomra, det vil være veldig nyttig å kunne bruke som referanse. Kontakt også gjerne Tomra og få greie på hvordan de kompenserer for økte utgifter; om dette gjøres ved å øke automatprisene eller ved andre metoder.

 

Alt dette er nyttig, men å gjenta ting vi er enige om kan vel neppe sies å være spesielt nyttig?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen armot

Denne gangen er det ikke skrivefeil fra min side:

Du skriver følgende:

"De sier altså at Tomra's top linje har falt pga weakening dollar ++."

 

Hvis du leser det som står der så står det:

"Tomra's top line has sagged a bit in recent years

 

Skjønner ikke hva som er så dollarpreget her , det virker for meg som du lager katastrofale nyheter rundt svak dollar utifra en stor lapskaus av andre årsaksforhold også.

 

Det får være mitt siste ord om den saken

Synes det er lite seriøst...

Link to comment
Share on other sites

Vegard

Det var ikke jeg som igjen dro dette igang

Jeg synes for guds skyld at nok er nok

Å dra frem dette temaet på de gamle sakene der er for meg lite seriøst

At dollarfall ikke er bra er greit nok for meg og der er jeg ferdig diskutert .

Men armot og tandy, for guds skyld, vi er da ENIGE om at dollarfallet svekker Tomras resultater! Dere, Pirelli og et par andre, jeg var innom diskusjonen selv, har snakket forbi hverandre på pitten i flere dager hvor dere alle hevder at dollarfall er negativt, men fremdeles klarer å krangle trass i at dere er enige. Klart det er det. Det var kun noen som reagerte på at armot brukte for store superlativer da du snakket om dettes innvirkning på Tomras resultater.

 

Når det er sagt, sett gjerne opp et anslag for nøyaktig hva dollarfallet vil ha å si for Tomra, det vil være veldig nyttig å kunne bruke som referanse. Kontakt også gjerne Tomra og få greie på hvordan de kompenserer for økte utgifter; om dette gjøres ved å øke automatprisene eller ved andre metoder.

 

Alt dette er nyttig, men å gjenta ting vi er enige om kan vel neppe sies å være spesielt nyttig?

Link to comment
Share on other sites

dollarfallet ++ = dollarfallet og andre ting.

 

Dollarfallet er ikke bra for firmaet er det jeg prøver å si. At andre ting også har ført til kursfall er ikke av interesse når det gjelder å påpeke at dollarfallet ikke er gunstig.

 

Dollarn har falt ca 10% igjennom Q4. Hvis det meste blir fakturert mot slutten av Q'et så vil inntektene fra USA være nesten 10% mindre enn det kunne har vært hvis dollaren var i 7kr. Er det "linear" fakturering så er det ca 5% tap i inntekt, og faktureres alle inntekter i begynnelsen av Q'et så vil det gi ca 1-2% utslag i forhold til Q3.

 

Jeg hadde ikke tenkt å lage noe sak av det nå, men du vrir på det jeg sier Tandy. Jeg spår jo ikke dommedag.

 

Det kan nevnes at flere her mener dollarfallet ikke har noe å si for inntektene til Tomra. Som jeg skrev på første innlegg her "det er verdt å tenke på" før Tandy begynnte å blande seg inn

Link to comment
Share on other sites

Vegard

Jeg har sagt hva jeg menr om det og det kan du se av tidligere innlegg.

Jeg er av den klare oppfatning at Tomra har sikret seg mot større valutafall og det er det som er bakgrunnen for at jeg ikke er enig med armot.

Det får bli mitt siste ord.

Synes detet er kjedelig og vil be om at Ståle sletter hele denne konversen !

 

Hva om dere begge lager et så godt som mulig estimat for hva en økning eller et fall i dollarkursen har å si for Tomras inntjening.  

 

Se på det som en utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Vegard

 

Som jeg sa, inntektene fra USA(Hawaii og emiratene) vil være 5-8% mindre enn de kunne vært pga sterk krone og svak dollar. Det mener hvertfall jeg..

 

Jeg tror Thoresen på Q4 vil si noe sånt som: "Tallene fra USA beløp seg til ....., men noe svakere enn ventet grunnet fall i USD..."

 

Det hele blir en prinsipp sak, vekst utover i 2005 vil demme opp for noe fall i dollar uansett. Så spørs det også om de regulerer prisene pga fallet.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet regulerer Tomra ikke prisene i det hele tatt, hverken på materialer eller valuta.

 

Derfor er det interessant å vite hvordan de kompenserer for tapet, en altfor høy økning i automatprisene vil minske markedsandelen deres til fordel for nasjonale konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

I Iowa er det fortsatt endel som motsetter seg å ta imot panteflasker etc.

Det kan bli en prinsippiell dom i denne saken da det finnes flere slike saker.

Dette kan føre til at markedet øker for Tomra.

 

State Govt.

 

Attorney General raps grocers over bottle bill

 

By LYNN CAMPBELL

REGISTER STAFF WRITER

January 6, 2005

The Iowa Attorney General's office said today it will take Fareway Stores Inc. to court next week if the grocery store chain continues to violate Iowa's beverage container law.

 

The news comes two months after Fareway stores across Iowa began rejecting empty cans and bottles, even though many did not have an alternate redemption site approved by the state as required by state law.

 

"It's the law, and it's clear," said Attorney General Tom Miller. "The law requires Fareway and any other store that sells beverages to accept beverage containers and pay the refund to customers until there is an approved redemption center."

 

The Des Moines Register reported last month that about 70 Fareway and Hy-Vee stores had stopped taking empty beverage containers, even though only 23 had state permission. That left many Iowans having to go to a redemption center to get their 5-cent deposit back.

 

Assistant Attorney General David Sheridan on Tuesday sent a letter to Fareway officials, saying they are in violation of the law and telling them to "immediately cease" their refusal to accept the empty containers.

 

The letter says the attorney general's office is prepared to file a lawsuit if Fareway fails to comply by Jan. 14.

 

Iowans in counties including Black Hawk, Cerro Gordo and Story have complained to state officials about Fareway's refusal to accept and redeem beverage containers.

 

Iowa is one of 11 states with a beverage-deposit law, often called the "bottle bill." The state began the anti-litter law in 1978.

 

http://www.dmregister.com/apps/pbcs.dll/ar.../501060418/1001

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...