Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

armot, enkel hoderegning tilsier at dersom behovet er på ca. 50.000 automater og Tomra med konkurrenter kan tilby rundt 25.000 automater på et år, vil ikke mer enn halvparten av de store butikkene, som i realiteten taper penger på ikke å investere i panteautomater, kunne få automater innen loven clearingssystemet er gjeldende om litt over et år.

 

Det er derfor vi venter ordre, se litt på tall og marked, så vil du se at det ikke akkurat lønner seg å sitte på gjerdet for kjedene.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Jeg kan ikke tenke meg at butikksjefer tenker optimalt og ser for seg at det kan bli vanskelig å få panteautomater osv. Det ble sagt mye om at det garantert ville være ordrer innen januar. Nå er det 21dager igjen. Så får vi se.

 

Jeg tror de fleste ser markedet i Tyskland, fortsatt mener de fleste det kommer kontrakter mot sommeren. Jeg kan garantere at disse husene har bedre kontakt med Tomra enn mange her, så skulle tro at Thoresen kan ha nevnt hva som er sannsynlig. Men det skal sies at en av direktørene i Tomra har sagt at det kan bli trangt i døra.

 

Vi kan se, for de som har tid så er det bare i sitte ett år. Vanskliger er det ikke:)

Link to comment
Share on other sites

Thorsen har ikke sagt noe annet enn at kontrakter kan komme når som helst. Sier han mer enn det til noen, og ikke alle aktører, bryter han loven, og meglerhusene han forteller til likeså.

 

Det er ikke tyske butikksjefer som bestemmer når butikken deres skal automatiseres dersom de ikke eier butikken sin selv og ikke er del av en kjede. Det er kjedene sentralt som bestemmer dette.

 

Thorsen uttalte 15. oktober at Tomra hele tiden står i tett kontakt med kjedene, og at de "har ligget litt på været når det gjelder bestillinger", dvs avventet den politiske situasjonen. Vi kan anta at de vet godt at Tomra ikke kan levere dersom de stiller seg sist i køen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig jeg Vegard. Men når alle "store" hus sier at det forventer ikke kontrakter før mot sommeren, og Terra t.o.m nedgraderer aksjen med noen kroner. Tomra er jo hvertfall ikke av de underanalyserte aksjene, og det er rart at ikke den pekes ut som virkelig en av vinnerne i 2005. Skagen som følger Tomra nevnte ikke aksjen engang i dag(under anbefalte aksjer for 2005) osv.

 

Men First har forsovet nevnt den. De har kursmål 50 engang i 2005:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en debatt jeg egentlig ikke tenkte å involvere meg i. Men nå fikk jeg ganske så lyst å komme med et par kommentarer til armot.

 

Ikke vet jeg hvem som har garantert at ordre vil bli kunngjort til markedet før januar 2005 er over. Tror det muligens er ingen.

 

Selv har jeg sagt at om jeg skulle tippe, vil første børsmelding komme i løpet av 10 siste børsdager i 2004 eller 15 første i løpet av 2005. For meg er det ikke noe problem om tiden går. Uansett er det fullstendig uaktuelt å gi bort mine aksjer på disse nivåene.

 

Så over til hvem som har og ikke har kontroll på hva som foregår. Meglerhus har antatt at ordre først kommer i andre halvår. Det er visst slik at husene har rett.

 

Butikk-kjedene har ikke kontroll på produksjonskapasiteten hos automatleverandørene? For å sitere EngaBhoy fra en annen tråd: Get real!

 

Men antar vi at husene har rett, så er det visstnok fordi de og ikke vi skjønner at butikk-kjedene ikke har kontroll på hvor lang tid det vil ta å få installert automater i butikkene sine.

 

Muligens er det faktisk omvendt: Husene tar feil fordi kjedene faktisk har kontroll på hvor lang leveringstid det kan bli snakk om?

 

Den blinde troen på at husene alltid har rett, vet jeg ikke om er så lurt å leve i. Den som er fristet kan jo ringe megleren sin og spørre litt om hva clearing er for noe og implikasjonene av dette er?

 

Mangfoldige ganger har jeg kontakter min megler og stilt mer eller mindre konkrete spørsmål. Fasiten har stort sett vist at jeg har blitt spurt hva jeg tror om spørsmålet.

 

Sist gang dette var tema, var like før EF-domstolen kom med sine to avgjørelser 14. desember. Jeg forhørte meg om hva de mente om mulige implikasjoner av dommene. Svaret var jalla - de hadde ganske greit ikke snøring. Dermed tok jeg en kikk på sakene selv og la ut en analyse her. Hva den analysen medførte, regner jeg med det ikke er nødvendig å ta opp igjen.

 

Klart. Tør man å sitte kald som is og vente på at andre halvår skal komme, så er det bare å gjøre det.

 

Uansett hva andre mener, jeg gleder meg til mandag. Alltid spennende å se om børsmelding har blitt generert hver dag nå. Spenningen stiger for hvar dag som går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal heller ikke uttale meg skråsikkert om når ordrer kommer men det er lov å "bruke hue" !

Jeg vil anta at de største kjedene er først ute med ordre fordi de er størst og således kommer først. Enkel logikk - ikke sant ? Dette er såpass store ordre som skal samordnes for alle butikkene i kjeden - helst samtidig og jeg vil anta at vi ser i første omgang en rammeavtale for levering de 2-to neste årene til en for kjeden fordelaktig pris.

Køen er da et faktum !

Så må de små vente i det lengste men de ser at de klarer å overleve på manuell håndtering (det har de gjort fra før)fordi de har et lavt volum. På sikt ønsker sikkert disse også å automatisere men det vil være økonomi inne i bildet (leasing er en mulighet) og hvorvidt det kommer ordninger etterhvert som de kan utnytte (henge seg på). Vil anta at også enkelte clearingsystemer vil kunne tilby utleie av maskiner etterhvert og til fordelaktige priser.

Vil vi se også rammeavtaler for disse ?

 

Min tips er at Tomra snarlig ( 2 - 3 uker)

vil få en eller flere slike rammeavtaler .

 

Så håper jeg at flest mulig småinvestorer finner veien til Tomra før den tid og før husene har kjøpt alt billig !

 

Igjen lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Hola, Tekniker'n!

 

Når det gjelder din teori om hvorfor TOM beveger seg sidelengs, så er det vanskelig å være uenig i det du skriver. Jeg er dog usikker på hvor kontroversielt det egentlig er å påstå at aksjemarkedet er kunnskapsløst. Dessuten mener jeg at konklusjonen din er unyansert. Det kan ved første øyekast virke uforståelig at aksjekursen ikke stiger når alt tilsynelatende ligger til rette for det store gjennombruddet. Markedsmekanismene er imidlertid langt mer komplekse enn som så. Jeg vil illustrere dette med et eksempel: Den 25. februar 2003 ble NHY omsatt for 231.01 (korrigert for utskillelsen av YAR, 262.00 etter gammel kursutregning). På fredag sluttet NHY på 470.00, hvilket innebærer at den tyngste og mest likvide av aksjene på OBX har doblet seg på mindre enn to år. Hvordan er dette mulig?

 

Irak-krigen vil sannsynligvis de fleste svare. Dette svaret er selvsagt ikke feil, men det er likevel altfor overfladisk. Hva har Irak-krigen med saken å gjøre?

 

Usikkerhet: Kan det være at utfallet av krigen var uvisst? Definitivt ikke. Enhver oppegående skjønte at krigen ville være over i løpet av kort tid. Derimot var det usikkerhet om når krigen ville starte. Relevansen til Tomra er at det aldri har vært tvil om det endelige utfallet av pantefarsen i Tyskland. Mange opportunister har selvsagt prøvd å så tvil om dette på diverse diskusjonsfora, men min påstand er at konsensus i aksjemarkedet hele tida har vært at det før eller siden ville bli vedtatt en permanent lov for pant på engangsemballasje. I mellomtida falt aksjekursen hver gang det ble en ny utsettelse på samme måte som NHY (og hovedindeksen) falt jo lengre den uunngåelige Irak-krigen ble utsatt.

 

Inntjening: Kan grunnen være at aksjemarkedet fryktet at Hydros resultater skulle bli svekket av Irak-krigen? Overhodet ikke. Dersom det høyst usannsynlige worst case scenarioet til krigsanalytikerne hadde inntruffet, ville Irak-krigen ført til at store deler av oljeressursene i Midt-Østen hadde blitt satt i brann. Dette ville selvsagt ha ført til press på tilbudssiden og skyhøy oljepris, hvilket i sin tur ville ha vært svært gunstig for Hydro (og Statoil). Faktum er at 2003 var et knallår for Hydro (EPS 41.50 kroner), og "alle" visste det. På samme måten som at "alle" vet at 2005 vil bli et knallår for Tomra. Ifølge Yahoo! er konsensus blant 11 analytikere en EPS på 1.71 kroner for 2005. Det går ikke an å påstå noe annet enn at dette gjør TOM rasende billig uten å få problemer med å holde maska. Dessuten er jeg temmelig sikker på at det verserer såkalte "whisper numbers" som er betydelig bedre enn dette. Analytikerne er forståelig nok forsiktige med å love for mye i en aksje som har vært en skuffelse i årevis. Men the bottom line er at aksjemarkedet tror på en lys framtid for Tomra.

 

Tålmodighet: Det er en kjensgjerning at aksjemarkedet er alt annet enn tålmodig. Likeledes har mange av aktørene et overdrevet selvbilde og innbiller seg at de skal klare å plukke dagens vinner på Oslo Børs. Litt spissformulert kan man si at svært få gidder å kjøpe en aksje man vet dobler seg før maksimum to dager i forveien. (Selv blant menigheten på Aksjeforumet leser jeg at folk nå begynner å bli lei av å vente mens andre aksjer stiger.) Man skal liksom være der det skjer. Etter en dag på Traders Pit eller på Hegnar Online skjønner man hva jeg snakker om. En haug av skrotinger er opptatt av den daglige oppdateringen av den såkalte Baltic Dry Index (tørrbulkrater). Ikke vet de hvor de kan finne BDI-tallene, og ikke vet de når de kommer. Ei heller har de peiling på hva de kan brukes til. Det eneste de har skjønt er at bøffelflokken i JIN vil løpe løpsk i en eller annen retning avhengig av om tallene er opp eller ned.

 

Når jeg først er inne på Jinhui Shipping (Don't get me started!), så viser dette hvor få som er langsiktige investorer. De fleste har forhåpentligvis fått med seg at JIN er blant de absolutt mest populære tradingaksjene på Oslo Børs. Men det har ikke alltid vært slik. Så sent som i 2002 ble det omsatt JIN-aksjer for ynkelige NOK 12.8 millioner i løpet av hele året. Ingen var interessert i shipping på denne tida. Den 25. februar 2004 ble det imidlertid omsatt JIN-aksjer for hele NOK 602.4 millioner på Oslo Børs. Dette er altså 47 ganger så mye på en enkelt dag som i hele 2002. Det faktum at aksjen kunne kjøpes for 95 øre i 2003 (>17 kroner nå), klarte ikke å lokke fram de som nå hausser JIN med langsiktig argumentasjon. Og hvor vil disse være når neste konjunkturbunn inntreffer og aksjekursen igjen faller. De som påstår at de er langsiktige JIN-aksjonærer er mest sannsynlig på en skikkelig bløffetur. For mange betyr det altså ikke en dritt at TOM-aksjen er billig. Folk er rett og slett ikke interessert i billige aksjer. De vil ha volatile aksjer med høyt volum. De vil komme løpende ved første tegn til rally i TOM. Folk som har baisset aksjen i hele 2004, vil være ivrige med å trade på kurser langt over 50 kroner. Sann mine ord; TOM vil igjen bli tradingfavoritt numero uno.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Konklusjonen min er at aksjemarkedet innser at Tomra vil tjene mye penger i 2005 (for ikke å snakke om 2006). Alle har selvsagt ikke TOM på radaren, men mange har nok planlagt på et eller annet tidspunkt å gå inn i den siste av de tunge selskapene på Oslo Børs som ikke er mer eller mindre fullpriset (ref. kursutvikling i 2003 og 2004). Formodentlig skal de få med seg det forventede januarrallyet (Suckers!) før de inntar en mer defensiv posisjon i TOM. De smarte sørger for å være inne før 4Q04. De mer tungnemme antar at det ikke haster før til høsten. Det ville imidlertid overraske meg om analytikerne som følger Tomra ikke er nogenlunde oppdatert på hvordan det går i Tyskland i store trekk.

 

Selv jeg som får med meg det meste som skrives her, er ikke overbevist om at det kommer noen større ordre med det første. Imidlertid ville jeg ikke drømme om å vedde på at jeg har rett og dermed risikere å gå glipp av gjennombruddet. Dessuten vil kursen etter 4Q04 være klart høyere enn i dag uansett. Men det store gjennombruddet kommer ikke før markedet ser konkrete bestillinger. (Show us the money!) Sånn sett er du altfor lemfeldig med dine "BREAKING NEWS"-overskrifter. På nåværende tidspunkt er intet annet enn børsmeldte ordrer kursdrivende utover et lite suckers rally som dabber av i god tid før sluttauksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Posted on: Friday, January 7, 2005

Honolulu Advertiser com

link:

http://the.honoluluadvertiser.com/article/...7/ln/ln30p.html

 

HAWAII TRENGER MANGE FLER PANTESENTERE !!

 

Huge container backlog stalls redemption centers

• Common questions about recycling law

 

By Robbie Dingeman

Advertiser Staff Writer

 

Nearly a week after consumers began getting their nickels back under the state's new bottle deposit law, officials say the process is improving but customers still face long lines, areas without redemption centers and general uneasiness with a new system.

 

And some of the problems won't get better until a backlog of empties that people have been storing for the past two months — an estimated 100 million containers — has been turned in, said Terry Telfer, president of Reynolds Recycling Co.

 

However, officials said yesterday that Reynolds has expanded hours at its Hawai'i Kai and Kunia locations, and the state now has 45 redemption centers . And there are plans to add more.

 

State deputy health director Laurence Lau said the system is improving but "we have to keep working at getting better."

 

Yesterday, officials moved to address the most common consumer complaints: not enough convenient places to recycle and whether people who get their containers weighed at the centers get as much money back as they would if the containers were counted at a nickel apiece.

 

Weighing has been widely used because of heavy traffic at the centers since the redemption program began with the new year.

 

Lau said the law allows consumers to request a hand-count of 50 or fewer containers. In response to public skepticism about whether prices are fair when calculated by weight, the state has asked retailers to allow customers to ask for hand-counts for loads of up to 100 containers.

 

Consumers who want an exact container count also can feed their empties into reverse vending machines at various locations.

 

Lau defended the weighing process, saying it is used in at least three of the 10 other states with deposit laws — including California.

 

"You move much more containers and people through a redemption center if the containers are weighed instead of counted, but people do have a choice," he said.

 

Telfer said people who compare what they get by weight and by the piece will find that weighing goes faster and is pretty close to the piece count in many cases.

 

"Most bottle bill states weigh, they don't count," said Telfer, whose company operates many of the redemption centers.

 

Makiki resident Joseph Antista knows that the closest center for him is in Mo'ili'ili. But he has a question that a lot of people who live in apartments in his neighborhood want answered: "Can the cans be smashed?"

 

Not yet, Lau said, but he has talked to one lawmaker who plans to propose such a change to the law.

 

"We're hoping that at some point flattening can be considered," he said.

 

Lau said the state now has 45 redemption sites statewide (one in Kahuku has yet to open) and about 10 more pending. That adds up to 24 on O'ahu; nine on Maui; five on the Big Island; five on Kaua'i; one on Moloka'i; and one on Lana'i.

 

Telfer said Reynolds has added full-time hours, five days a week Tuesdays through Saturdays at the Hawai'i Kai and Kunia centers.

 

And he has heard the complaint of no centers in Waikiki.

 

Reach Robbie Dingeman at rdingeman@honoluluadvertiser.com or 535-2429.

Link to comment
Share on other sites

Aksjekursen til et selskap settes normalt ut ifra fremtidige forventninger. Slik markedet priser Tomra nå, virker det som om forventningene ligger litt for langt frem i tid for de fleste. Usikkerheten om når ordrene kommer hemmer kursen.

 

Men det er en gruppe som har vært oversett hos alle, og det er de som skal betale for gildet – nemlig sluttbrukerne. Hva vil egentlig de – de som er daglige kunder hos kjedene som skal kjøpe alle automatene ?

 

 

Reglene

Jeg tror ikke alle skjønner hva som ligger i ”Anderung der verpaknungsverordnung” som ble vedtatt 17/12-2004.

Endringene medførte bla. annet at alle som selger drikkevarer som er omfattet av ordningen må ta alle typer emballasje i retur, både engangs og gjenbruksemballasje. Her tror jeg det er mange som ikke helt forstår omfanget. Det er ikke lenger typen emballasje det kommer an på, men typen drikke. Den gamle loven ble jo blant annet omgått ved å slutte å selge engangsemballasje (man fortsatte jo å selge drikke på gjenbruksemballasje) eller tappe drikke på spesiell egenprodusert engangsemballasje (øyløsningene).

Pr. i dag har man altså pant på engangsemballasje etter loven fra 1/1-2003, men regelen om at panten skal fjernes hvis returandelen overstiger 72 % er borte. Man har altså fått sikkerhet for at pant på engangsemballasje er kommet for å bli. Ett år etter at loven er trådt i kraft (februar 2006) utvides omfanget av drikker (melk og vin er forblir fritatt), og alle som selger drikkevarer som er omfattet av ordningen er pliktig til å ta imot retur, både engangs og gjenbruksemballasje selv om de ikke selger samme type emballasje selv. Det er dette overgangsordningen omfatter.

 

 

Kjedene og kundene deres

Hvordan forholder så butikk-kjedene seg til dette ? De vet at skal de selge øl, brus osv. etter 2006 så må de ta imot returemballasje – både engangs- og gjenbruksemballasje av alle typer. Ønsker de å selge drikker på engangsemballasje før 2006, må ta denne engangsemballasjen i retur fra den dagen de starter å selge dette. Det sørger loven fra 1/1-2003 for.

Kjedene ønsker å selge drikke på engangsemballasje. Dette ønsker også kundene å kjøpe. Og kjedene vet at de må ta imot alle typer emballasje, både engangs og gjenbruks fra 2006, for de skal nok helt sikkert fortsette å selge øl, brus osv etter 2006 også.

 

Så kommer da spørsmålene man bør stille seg :

Hvor vil kundene gjøre sine daglige innkjøp ?

Hvem vil velge å vente med å ta inn igjen etterspurte produkter i vareutvalget, bare for å drøye til det siste med å opprette mottak for returemballasje ?

Hvem vil telle flasker og bokser manuelt mens man venter på å få levert RVM’s fordi man er litt sen med å bestille automater ?

Hvorfor er AGVU plutselig på banen med å skulle ha Clearingsystemet på plass i 1. kvartal ?

Må kjedene vente til Clearingsystemet er klart med å bestille automater ?

 

 

Aksjemarkedet

Markedet har alltid rett. Det er en kjent regel. Men rett i hva ?

Markedet har rett i prisingen av aksjene, basert på all kjent tilgjengelig informasjon.

Men hvordan har markedet tolket informasjonen ?

 

 

Potensialet, forventningene og historien lar jeg ligge urørt.

Det er lov å bruke hodet selv.

Link to comment
Share on other sites

To svært gode innlegg fra både EngaBhoy og AOC her nå, og vi kan vel forsåvidt enes om noen ting:

 

Vi aner ikke når ordrene kommer.

Vi regner med at ordrene kommer.

Vi vet Tomra er underpriset idet ordrene kommer.

Sitter vi fullastet idet ordrene kommer, blir vi rike.

Sitter vi utenfor når ordrene kommer har vi driti oss ut.

Vi skulle gjerne ha likt å visst når ordrene kommer.

Vi skulle gjerne like å vite hva kjedene tenker.

 

For å vite hva kjedene tenker må vi kontakte dem, men de har ikke vist seg å være spesielt flinke med å svare på mail. Jeg sendte en mail med noen spørsmål til alle de store kjedene i Tyskland, men fikk ikke svar fra noen av dem, men har heller ikke mast eller purret. Hvordan kan vi bedre få ut av dem hva de tenker om automatiseringen og når dette vil gjøres?

Link to comment
Share on other sites

Til tyske dagligvarekjeder:

"Hvad fanden nøler i efter".

 

Tenk å kunne ha sin egen panteautomat.

O hvilken lykke.

Utvid varesortimentet med alt hva hjertet (og kundene) måtte begjære.

Som eier av en panteautomat står De fritt til at selge hva De måtte ønske av leskende, forfriskende og berusende drikker.

Kundene vil strømme til.

Og ikke nok med det, både Deres og andres kunder vil returnere i horder for å ta dette tekniske vidunder i bruk.

Bli med på denne lykksalighetens runddans.

Vær fremsynt og bestill nå.

Denne ringe investering vil garantert være Dem til megen glede.

 

Mvh

En som vil Dem vel.

Link to comment
Share on other sites

Vi aner ikke når ordrene kommer.

Vi regner med at ordrene kommer.

Vi vet Tomra er underpriset idet ordrene kommer.

Sitter vi fullastet idet ordrene kommer, blir vi rike.

Sitter vi utenfor når ordrene kommer har vi driti oss ut.

Vi skulle gjerne ha likt å visst når ordrene kommer.

Vi skulle gjerne like å vite hva kjedene tenker.

 

Hva kjedene tenker:

 

Tror AOC er inne på noe vesentlig med tankene rundt hvordan kjedene og ikke minst kundene forholder seg til problematikken.

Driver man butikk så tror jeg ikke man tar sjansen på at kunder velger en annen butikk fordi man selv ikke har fulgt med i timen og kommet igang med et automatisert returopplegg også for engangsemballasje.

Som kunde tror jeg man fort kan irritere seg over et manuelt mottak av slik emballasje (kø, venting på personale osv.)

En butikk tar ikke sjansen på at kunder velger konkurrenter pga. en så banal ting som et fungerende og fullgodt pantemottak.

Iallefall ikke når nabobutikken har anskaffet et slikt....

Det samme gjelder for salg av produkter på engangsemballasje.

Butikken ser at de må ta inn dette for å tilfredstille etterspørselen! (altså tvilsomt at de "drøyer" dette så lenge de kan)

Er det noe butikker er opptatt av er det jo tilbud/etterspørsel?

Når det gjelder det Vegard sier om at vi ikke aner når ordrene kommer, så regner jeg med at han sikter til store rammeavtaler/samleordre?

Selvsagt vet ikke jeg heller ordreinngangen til Tomra i dag, men det ville forundre meg om ikke ordre fra Tyskland har kommet i mye større antall allerede. (større enn det tilsiget Tomra har hatt fra Tyskland de siste årene)

Dessuten forundrer det meg like mye om ikke Tomra allerde nå produserer maksimalt til lager, for å ha en liten buffer til de første store ordrene kommer.

Jeg må jo ta til etterretning at aksjemarkedet, derav en del analytikere ikke tenker slik, uten at jeg bryr meg nevneverdig om det....

Dagens kurs forteller helt klart at jeg er i utakt med med markedetets forventninger til aksjen.

Ser ut til at uttrykket Engabhoy nevnte "Show us the money" er det alle venter på.

Så spørs det hvor fort kursen går i det øyeblikket en storkontrakt legges frem.

 

Hilsen Norther`n :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullt ut enig i det du sier, Northern, men dette er fremdeles, som også AOCs innlegg, kun våre spekulasjoner. Det vi ønsker er å få et innblikk i hva kjedene tenker. Kanskje noen av dem vil, som enkelte har hevdet, vente til clearingsystemet er oppe? Kanskje har mange allerede bestilt? Kanskje venter man på Tomras nye generasjon automater som lanseres på EuroShopmessen 19.-23. februar i år?

 

Poenget mitt er; alle tror, men hvem vet?

 

Jeg skulle likt å få en uttalelse fra kjedene om hvor de ligger an i løpet og hva de tenker. Skal prøve å sende noen mail til uka, men det er selvsagt langt mer effektivt å ringe kjedene, dersom noen tysktalende føler seg kallet...?

Link to comment
Share on other sites

6 Januar 2005

 

 

There have been positive developments for Tomra (reverse vending machines,

Norway) during the month as Germany harmonised its national deposit scheme for

packaging materials across the country. This should pacify the European

Commission and accelerate the adoption of the scheme which, in turn, should lead

to earlier orders for Tomra machines. In addition, the company announced the

acquisition of Orwak Group (compaction solutions, Sweden) which will diversify

its market exposure, and also that the UK retailer Tesco is set to open a unique

recycling complex at its Winchester store in Hampshire which is expected to

reward the public for recycling plastics, cans and glass using a Tomra reverse

vending machine. Also in the UK, Straight plc (recycling containers, UK)

announced that it will be acquiring is main competitor Blackwall (recycling

containers, UK) in a move that will double the turnover and profits of the

combined group.

 

http://moneyextra.uk-wire.com/cgi-bin/arti...640571106H.html

Link to comment
Share on other sites

Tar frem en "gammel" nyhet som viser at Wincor Nixdorf har nådd sine mål for 2004 med 30% markedsandel for returautomater !

(Betyr vel at Tomra tok resten....).

Med en ny adm.dir som kommer fra Tomra skulle de være godt skodd for å nå nye mål i 2005 !

 

 

Volker Kalkowski new Managing Director of Wincor Nixdorf Technology GmbH

 

Volker Kalkowski has been appointed President of Wincor Nixdorf Technology GmbH in Ilmenau effective June 1, 2004, and takes responsibility for the reverse vending systems business within the Wincor Nixdorf Group.

 

In Volker Kalkowski, Wincor Nixdorf has recruited an experienced manager to this position, one well acquainted with the food retailing business for over 20 years and who, as Managing Director of Tomra Germany, successfully opened up the German market for reverse vending systems.

 

Reverse vending systems are used to handle returns of empty bottles, jars and other containers. With over 1,000 installations and a leading-edge product range covering the disposables and nondisposables markets, Wincor Nixdorf benefits from an excellent starting point. In Germany, Wincor Nixdorf estimates that in the current fiscal year it has already met and exceeded its short-term market share target of 30% of new installations.

 

Wincor Nixdorf took over the business of reverse vending specialist prokent AG in September 2003. “The company’s declared objective and primary aim is to continue to develop and internationalize the hitherto Germany-centered business in which prokent succeeded in securing the initial wins“, said Volker Kalkowski. link

Link to comment
Share on other sites

Tomra og Tyskland - Et par tanker

 

Er det noen som kjenner til kjede/butikk strukturen i Tyskland?

1. Hvem er det som betaler for investeringene, er det kjeden eller butikkeier/franchisetaker? Hvem tar beslutningen om å installere panteautomater?

2. Må kjedene inngå rammeavtaler?

 

Det er allerede utplassert 8000 automater i Tyskland. Disse automatene er ikke bestilt via rammeavtaler (etter min viten). For 2004 vil de være solgt automater i tyskland for mellom 200-400MNOK, uten en eneste rammeavtale.

 

Kan vi forvente oss nok et år uten rammeavtaler, men "bølgen" under kvartalspresentasjonene når Tysklands tallene fremlegges?

 

Noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

Et innlegg i debatten om hvorfor TOM beveger seg sidelengs.

Jeg har i løpet av de siste 15 årene som direktør vært involvert i salg av teknologiorienterte bedrifter på et internasjonalt marked sammen med "garvede" investorer.

Man kan grovt dele inn prisingen av en vellykket bedrift eller en vesentlig utvidelse av et forretningskonsept (det er det siste vi snakker om i Tomras tilfelle) i fire faser.

1. Drømmefasen. Man selger en drøm om stor fremtidig inntjening. Dette er en fase preget av store fluktuasjoner i prisen, typisk nyhetsdrevet, hvor det ikke er langt mellom himmel og helvete, basert på tro og tvil om forretningsideens fortreffelighet. En slags halvreligiøs fase.

2. En overgangsfase, en "proof of the pudding-" eller en TTT- (Ting Tar Tid) fase hvor bedriften enda ikke har vist resultater på bunnlinjen, men hvor drømmene er i realisasjonsfasen. Denne fasen er mer stabil i prisingen. Man har oppnådd sikkerhet for at forretningsideen lar seg gjennomføre, men investorer er usikre på når, og hvor mye bedriften vil tjene. Mange investorer tenderer til å sky denne fasen, fordi de erfaringsmessig vet at ting normalt tar lenger tid enn optimistene håper på, og de er normalt ikke så under huden på forretningskonseptet at de føler tilstrekkelig investeringssikkerhet. Prisinge av bedriften i denne fasen er ofte forbausende lav, men stabil.

3. Forretningsideen er gjennomført og bedriften tjener for første gang penger som hakka møkk. Prisen på aksjen fyker i været for å gjenspeile den nye virkeligheten.

4. Moden fase, Comodity fase, hvor prisen stabiliserer seg eller gjenspeiler normale fluktuasjoner i inntjeningen som følge av sykliske svingninger eller andre markedsmekanismer.

 

Salg av Tomras utvidede forretningskonsept passerte i løpet av desember 2004 inn i fase 2, og aksjen beveger seg sideveis fordi den venter på investorene som avventer fase 3.

DET SPESIELLE MED TOMRA ER AT DET SANNSYNLIGVIS VIL OPPLEVE EN MEGET KORT FASE 2 I FORHOLD TIL DET SOM ER NORMALT. DET ER OGSÅ UNORMALT STOR SIKKERHET FOR AT FASE 3 ER NÆR FORESTÅENDE. Etter min mening kan derfor aksjekursen utvikle seg eksplosivt i nær fremtid! Grunnen til dette er at tunge investorer vil oppfatte dette og gå inn ved det minste signal om at fase 3 er et faktum.

 

Mitt råd til andre medinvestorer som er inne nå er derfor klart. BLI SITTENDE FULLINVESTERT!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg kjenner til strukturen i Tyskland, men her er slik jeg ser det for meg:

 

Kjedene vurderer fortløpende hvilket behov butikkene har, gjerne også etter innspill fra butikkene. Det er jo personalet i butikkene som kjenner behovene i hverdagen på kroppen.

 

Finner man ut at det er behov for investeringer, starter kjedene sonderinger og til slutt forhandlinger på vegne av alle butikkene. Når man har kommet frem til rett produkt og blitt enige om pris, er det 2 måter å gjøre det på:

 

1. Kjedene inngår en rammeavtale på vegne av alle butikkene. Avtalen er gjerne tidsbegrenset og inneholder nok et minimumsvolum. Så er det opp til butikkene selv å bestille automater etter inngått avtale. Her blir hver enkel butikk fakturamottaker for sine bestillinger.

 

2. Kjedene inngår kontrakt om samlet kjøp av x antall automater. Automatene leveres direkte til den enkelte butikk, men faktura for alle automatene går samlet til kjeden. Deretter belaster kjedene den enkelte butikk med kostnadene. Kontrakten inneholder gjerne også opsjon om kjøp av flere automater til samme pris innenfor et gitt tidsrom.

 

I alle fall er det butikkene (og til slutt kundene) som betaler for automatene. Jeg vil tro at man oppnår bedre pris ved å inngå en samlet kontrakt fremfor en rammeavtale. Dette har bla. med oppgjørsformen å gjøre (det er bedre for Tomra å sende 1 stor regning, enn å sende mange små).

Beslutningen om å installere automater kan vel variere fra kjede til kjede (alle skal nok ha). Jeg vil tro at de fleste kjeder pålegger butikkene å automatisere. De som ikke gjør det, vil jeg tro anbefaler butikkene å gjøre dette. Her kommer det vel litt an på felles profil osv. Kjedene vil nok at butikkene skal være mest mulig lik. Noen vil kanskje fremstå som mer miljøbevisste enn andre ?

 

Butikker som ikke er tilsluttet kjeder må gjøre disse vurderingene, forhandlingene og innkjøpene selv.

 

Det har lagt i kortene en stund nå hvordan de nye reglene kom til å bli. Jeg vil tro at mange allerede har bestemt seg for automatisering og er ferdig med sonderinger. Så vil tiden vise når dette materialiserer seg i kontrakter. Den første kommer nok som julekvelden på kjerringa. Og den tror jeg utløser et skred, for kjedene sitter nok å skuler på hverandre akkurat nå.

 

Når det gjelder Tomra og offentliggjøring av inngåtte avtaler, står det under Corporate policies:

TOMRA endeavours to provide its shareholders and the financial markets with information in so much detail and so frequently that the TOMRA share price correctly reflects the underlying values and the future growth potential of the company.

 

En kontrakt eller rammeavtale I Tyskland vil i høyeste grad ha innvirkning på kursen. Derfor er jeg ikke i tvil om at vi får en børsmelding straks den er inngått.

Link to comment
Share on other sites

@Basura

 

Einige Ketten (wie z.B. EDEKA) sind reine EINKAUFS-Genossenschaften, der Manager ist zugleich der Inhaber (franchise). Andere (wie z.B. KAISER'S) sind echte Ketten, der Manger ist Angestellter der Kette.

Im Prinzip zahlt bei den franchise-Unternehmen der Ladenbesitzer selbst. Es ist jedoch zu erwarten, dass diese Einkaufsgenossenschaften eine gemeinsame Strategie zum Kauf der Pfandautomaten entwickeln werden.

Bei den Nicht-franchise-Unternehmen gibt es ohnehin zentralen Einkauf.

Sowohl bei den franchise-Unternehmen wie auch bei einigen zentral gesteuerten Unternehmen gibt es jedoch einige, die schon jetzt testweise TOMRA-Automaten verwenden. So hat z.B. KARSTADT, ein Warenhaus mit Lebensmittel-Abteilung, in einigen seiner Häuser schon seit Jahren TOMRA installiert. Das selbe gilt z.B. für einige KAISER'S-Geschäfte.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler tre aksjer

 

Orion Analyse går ut med tre sterke kjøpsanbefalinger.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (10.1.05 10:12)

 

 

Relaterte artikler

- Warren misbrukt i pyramide - EME-Jensens flopp

- Milliardrush i IT-bransjen - Årets investeringstips?

 

 

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse får tre kandidater sterke kjøpsanbefalinger under dagens case.

 

Crew holder en større presentasjon på torsdag. Vi blir ikke overrasket om selskapet kommer med positive nyheter i forbindelse med denne, og det blinker papiret ut som en spekulativ kjøpskandidat i forkant.

Tomra fremkommer med både et positivt teknisk og fundamentalt bilde. Større panteordrer fra Tyskland representerer en opplagt kurstrigger i 2005.

TTS belønnes med topprating i Børsblikk, og med en 2005-P/E på 7,9 fremkommer papiret dessuten som ett av de billigste på børsen vurdert ut fra dette kriteriet.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Breaking news?

 

TYSKLAND: EDEKA-GRUPPEN MED TOMRA-automater

 

Den tyske EDEKA-gruppen er en av Tysklands største innenfor dagligvare-handelen. I antall butikker er den over dobbelt så stor som LIDL. EDEKA har ca. 9.100 butikker.

 

Nå har gruppen i noen av sine butikker installert automaten "TOMRA 710". Dette er en av de nyeste automatene til Tomra, som hånterer både engangs-emballasje og flerbruks-emballasje.

 

 

 

Se på disse bildene:

 

Link: -Bilde 1

 

Link: -Bilde 2 / Annen avdeling

 

Link: -Butikk nr. 3 / EDEKA-gruppen

 

Butikk nr 4 / Edeka

 

Butikk nr 5 / Edeka

 

Link / Om Edeka-gruppen

 

Tomra mod. 710

 

.

Link to comment
Share on other sites

Når ble disse automatene satt opp? Siden dette angivelig er nye automater, kan det vel ikke være så lenge siden. Noen som vet hvor mange av disse butikkene som har fått slike automater? Uansett er jo dette godt nytt og jeg gleder meg. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Edeka og Tomra

 

 

I ICA forretningen rett i nærheten av meg så finnes det to maskiner. En maskin som aksepterer kun bokser og myk PET flasker og en maskin som tar resten. Veldig klønete og senker standarden betraktlig på hele butikken.

 

Edeka har vel hatt mistanker om at panten på engangsemballasje ville bli permanent og vært kloke i å kjøpe en maskin som tar begge deler. Prisen kan vel ikke være så stor mellom en som tar begge deler eller en som tar kun resirkuleringsflasker.

 

Bilde 5 til Tekniker'n: Dette er en eldre Tomra maskin.

 

Vi kan kanskje diskutere hvilke fordeler det vil være for hver enkelt kjede å forholde seg til en leverandør av panteautomater:

- En leverandør å forholde seg til

- Forhånpentligvis lavere priser

- En service leverandør

- Bedre integrasjon med resten av butikken, større synergieffekter på tvers av kjeden (bonus kort etc.)

 

Wincor Nixdorf er en stor leverandør av butikk systemer. Er det noen som vet om Edeka bruker Wincor?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...