Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Nå spørs det hvor firkantede ledelsen og/eller børsen er, men i teorien er enhver signifikant økning i salgs- eller ordrevolumet i Tyskland VELDIG kursdrivende. Dersom 100 automater selges idag er det i prinsippet kursdrivende info og meldepliktig. Dette siden det er en bekreftelse av hva vi tror vil skje i Tyskland.

 

Likevel vil det nok ikke meldes om kontrakter som ikke er av en viss størrelse. Jeg håper og tror kontrakter på 60-80 mill. også vil meldes om.

Siden Tomra-kursen de siste årene omtrent KUN har variert med utviklingen i Tyskland bør både ledelsen i Tomra og folkene på børsen (hvis de også har noe å si her) vite at økte ordremengder i Tyskland er noe markedet bør få vite om.

 

Så spørs det bare om Tomra gidder å melde fra selv små ordre. Q4-fremleggelsen kan være spennende i så henseende, siden de her må/vil redegjøre for hvordan markedet utvikler seg.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva Fredrik Witte har svart meg på e-mailer i høst,så kan det høres ut som at de vil sende ut børsmelding på kontrakter ned mot 45 MNOK.

De fikk i august og septemper 2003 to kontrakter på 45 MNOK hver som ble offentligjort over børs.

Ble disse offentligjort hver for seg?eller ble de offentligjort sammen??

Noen som vet??

Fredrik Witte bruker dette som eksempel ovenfor meg.

Ble disse offentligjort sammen,så kan det tyde på at de sender ut melding ned mot 90 MNOK eller lavere.

Ble disse offentligjort hver for seg,så snakker vi om børsmelding på 45 MNOK,eller lavere.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret Pirelli. Har kikket litt mere etter eldre kontrakter og det viser seg at Tomra 29/8-03 kom med to forskjellige ordremeldinger på 75 og 85 mill.kr (kursen gikk fra 37-49kr). 1/10-03 ordre på 45 mill.kr. Er antall aksjer noenlunde likt i dag har vi vel nesten samme marketcap også. Poenget er om vi kan vente oss kontrakter som ikke bare er gigantordrer men også mindre og som vil slå ut i raske kurssvingninger. Ser en 2004 under ett så var det kursmessig ikke noe godt år for Tomra. Det var også et år uten kontraktsmelinger over børs. Slik sett ligger vel 2005 ann til å bli særdelses spennende hvor triggerne kan ligge tett og da er ihvertfall min posisjon LONG.

Link to comment
Share on other sites

Bulldogg

 

Grunnen til at Tomra gikk fra 38 til 48kr på kontrakt den gangen var fordi man da trodde at Tyskland var avklart. Noe som senere ikke viste seg og stemme. Om vi vil få samme rally fra 38 til 48 på kontrakt i den samme størrelsesorden tviler jeg MEGET sterkt på.

 

:!:

Link to comment
Share on other sites

armot: Akkurat den uttalelsen synes jeg du skal begrunne meget godt. Hvorfor ikke? Vi ligger i samme posisjon BORTSETT FRA at all politisk tvil er borte. Nå mangler kun den endelige bekreftelsen i form av ordre. Hvorfor skal da ikke Tomra gå 12 kroner på dette? Jeg sier ikke at dette vil skje på en dag, men kommer det ordre over børsmelding tror jeg ting vil gå SVÆRT fort.

 

Jeg vil gjerne høre begrunelsen din.

Link to comment
Share on other sites

Tyskland er allerede i orden og mange vet nok at det kommer. De 2 kontraktene som kom i fjor, kom uten forvarsel og ble tolket av markedet som at Tyskland nå var i boks.

 

Kommer det en kontrakt fra Tyskland på 40-50 mill nå så vil jeg tippe aksjen går 2-3kroner. Kommer det mange, eller en kjempestor så ser vi fort mye høyere kurser.

 

Du må huske at siden den hendelsen i fjor, så har marginpress og tap av markedsandeler vært nevnt fra ledelsen som igjen har forandret synet på Tomra hos mange.

 

Sefølgelig vil Tomra gå 12kr på sikt fra dagens nivå når ordrer kommer.... Men jeg snakker om på en dag slik Bulldogg fremstilte det. Herregud, på sikt går den nok i 50, bare pga Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

..

 

ELENDIG RESIRKULERING I USA

 

De eneste delstatene som har en tilfredstillende resirkuleringssandel, er de delstatene som har innført pant.

 

For USA totalt sett, er tallene mildt sagt elendige, noe denne ferske artiklen forteller klart:

 

LINK FRA I DAG: - "U.S. consumers threw away 129 billion beverage bottles in 2004"

 

.

Link to comment
Share on other sites

Pant er kommet for å bli der det allerede er innført.

Har gjort endel undersøkelser i USA og stater som allerede har innført pant ser ut til å utvide ordningene etterhvert (New York og California).

 

Det er ikke lett å innføre pant i nye stater der borte da flere bedriftsorganisasjoner er i mot pant.

Sitat fra en artikkelen i dag :

The Michigan Business and Professional Association, with more than 20,000 members who employ 160,000 people, is keeping an eye on the debate in Lansing over expanding Michigan's 26-year-old bottle deposit law to include juice, tea and water containers.

http://www.freep.com/money/business/pmx211...13_20050103.htm

Dette betyr at det diskuteres utvidelse av panten i Michigan.

 

http://www.bottlebill.org/geography/usa.htm kan man se at mange stater har tatt opp pant i løpet av 2004, men at panten er utsatt eller lagt død inntil videre. Det hyggelige er jo at Hawaii har pant i fra 01.01.2005. På siste telling har jeg sett 41 "redemption centers" der.

 

Ser ut til at jeg må korrigere siste setning til 50.

Link to comment
Share on other sites

Blir det pant i Arkansas?

 

Status for Arkansas, USA : To Committee on House Rules 3/12. Withdrawn by bill's own supporter from further consideration. Died in committee. To be reintroduced when the legislature meets again in 2005.

http://www.bottlebill.org/geography/usa_nonbb-ar.htm

 

Så spørs det om det innføres lovendringer når de møtes den 10. januar :

http://www.nwanews.com/story.php?paper=bcd...s&storyid=15601

Link to comment
Share on other sites

I dag kl. 15.38 og 15.39 ble det kjøpt 3000 kontrakter calls (i hver av kategoriene! ) med forfall mars til strike 35, 38 og 41.

(jf HO: børskurser - opsjoner ) Det fremgår dessverre ikke hvilke foretak hendelen foregikk mellom, men hver av postene ble kjøpt i ett jafs og med sekunders mellomrom ) Oppsiktsvekkende, eller?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt om det/de er oppsiktsvekkende? Vil vel heller si at vedkommende som sikrer seg med 1000 put's strike 26 (mars) er mer oppsiktsvekkende! - ?? - Tomra undergangen nær?

Link to comment
Share on other sites

Analytiker spår oppgang

 

Orion Analyse trekker frem tre aksjer som kan gå gode tider i møte.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (4.1.05 11:36)

 

I dagens rapport fra Orion Analyse ser analytikeren nærmere på tre aksjer som dagens case.

 

Tomra har konsolidert de siste ukene, men viser nå tegn til å bryte ut på oppsiden. Dette taler for at opptrenden er i ferd med å gjenopptas, noe som blinker aksjen ut som et spennende tradingkjøp.

 

ref: HegnarOnline

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler tre aksjer

 

Norse Securities anbefaler tre tekniske tradingaksjer.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (4.1.05 09:40)

 

 

Relaterte artikler

- De mest populære aksjene - Oppgang på Wall Street

- Satser på aksjer - Analytiker om 2005

 

 

 

 

I dagens rapport fra Norse Securities omtales tre norske selskaper som tekniske tradingaksjer. Selskapene som denne gang trekkes frem er Tandberg Television, Tomra og Stolt Offshore

Link to comment
Share on other sites

Sjekk de to siste innleggene på dette forumet.

Den 4.1.05 anbefales kjøp, den 5.1.05 anbefales salg. Begge analysene er gjort av Norse securities. Når den venstre hånden ikke vet hva den høyre gjør, er det snakk om psykiatriske diagnoser eller forsøk på kursmanipulasjon. :twisted: Kast slike analyser i søpla jo før jo heller og bruk huet selv! :D

Link to comment
Share on other sites

Vel ikke helt korrekt benny men er i prinsippet enig med deg.

De sier vel at TOM er en tradingaksje og det ser jo åpenbart slik ut nå ....

Volumet er dog så lite at det betyr ingenting.

 

Når tradingen er over sitter husene med enda fler billige Tomra aksjer og kan håve inn enda mer gevinst når kontraktene raser inn fra nært og fjernt.

 

Siden dette skal være en Tomra tråd og ikke en PIT får jeg legge til noen kommentarer:

 

Tomra har aldri hatt så mange ferdigsmidde jern som ved starten av 2005. Nevner Japan ,Tyskland og England som noen eksempler.

 

Intensjonsavtalene er nok allerede signert og bestillinger i anmarsj !

 

Det er kun spørsmål om kort tid til Tyskland kommer med større bestillinger , det begynner allerede å haste for noen av de største kjedene der nede !

 

Lykke til

 

Sjekk de to siste innleggene på dette forumet.

Den 4.1.05 anbefales kjøp, den 5.1.05 anbefales salg. Begge analysene er gjort av Norse securities. Når den venstre hånden ikke vet hva den høyre gjør, er det snakk om psykiatriske diagnoser. Kast slike analyser i søpla jo før jo heller og bruk huet selv! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad jeg ikke lever av å gi aksjetips, finnes det ikke yrkesstolthet i den bransjen ???

 

En snekker må jobbe fort for å tjene penger, men en med yrkesstolthet går ikke ifra lister med svære gliper i hjørnene.

 

Norse må jo slite litt med troverdigheten etter dette, alle husker vel den fra i går når de leser den i dag.

 

:twisted: :twisted: :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tandy. Enig i at de kanskje kan forsvare seg med å si at de kun sa at Tomra var en tradingaksje den 4. Men når de bruker ordet anbefaler om en tradingaksje, så er det god anledning til å misforstå hva de egentlig mener. I en tid der man kan forvente ordrer og andre positive nyheter (og de kommer som regel som julekvelden på kjerringa, slik at man ikke rekker å reagere før kursen har gått) er jeg dessuten sterkt uenig i at aksjen bør trades på bakgrunn av tekniske analyser. Vi står her overfor en aksje som nå vil drives oppover av fundamentale nyheter, og da er rette stedet for deres anbebalinger fortsatt papirkurven :-D

Link to comment
Share on other sites

Søppelsortering er inn !

 

Finnene kommer etter !

 

 

Waste disposal system targets increased recycling

 

05/01/2005 - A newly-invented automatic waste transportation and sorting system has been developed in Finland that operates economically and ecologically on virtually any kind of premises.

 

Pre-separated waste is transported in biodegradable bags through a sealed pipeline. Each type of material is delivered to an appropriate container for recycling, disposal or use as an energy source.

 

“The main innovation of the XMIT system is that different waste fractions can be transported in the same pipe, making separation easy,” said Pertti Värtö, managing director of developer www.puzer.com Protekno Puzair.

 

“Investment costs are 20 to 40 per cent lower and maintenance less than half of that of competing systems.”

 

In Finland, the system is currently in use at a shopping-residential complex in Espoo. Another is being installed in downtown Helsinki, serving a shopping mall, department store, three blocks of flats and three office buildings.

 

The development illustrates how retailers can help manufacturers in recycling and disposing of packaging waste. In the UK, supermarket Tesco recently launched the country’s first fully automated recycling machine, developed by Norwegian company Tomra.

 

As with the Finnish innovation, the machine takes the hassle out of recycling by automatically sorting the plastic, metal and glass, using the latest technology to process up to 80 items per minute.

 

Recycling is becoming a key issue in manufacturing. UK businesses that attempt to increase profits at the expense of the environment have been told that they face tougher fines. A recent environment agency report entitled Spotlight on Business: Environmental Performance in 2003 showed that 11 company directors last year received fines of up to £20,000 for pollution incidents, around four times as many as five years ago.

 

The UK's packaging industry also has to find new methods of disposal. The country has a history of using landfills to dispose of both hazardous and non-hazardous wastes cheaply and easily, but this practice of co-disposal will be banned from 16 July 2004.

 

In addition, the number of landfills licensed to deal with hazardous waste in England and Wales will drop from 200 to 10 in mid July, which the agency warns will have a significant impact on the ability of business to dispose of their wastes.

 

 

 

http://www.foodproductiondaily.com/news/ne...disposal-system

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...