Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

.

 

OPPDATERING HAWAII

 

 

Pante-loven har nå trått i kraft, og innbyggerne strømmer til de forskjellige Redemption Centers. Det er svært gledelig å se , at det når begynner å komme ”Redemption Centers” også ved supermarkedene.

 

Panteloven på Hawaii avviker på flere punkter fra det vi ser i Norge. I Norge må de butikker som selger bokser/flasker også ta disse i retur. Slik er det ikke på Hawaii. Butikkene har ingen plikt til å ta i mot tomgods, det er overlatt til frittstående ”Redemption Centers”. Dette har blitt kritisert fra flere hold, da det det ofte er tungvindt for frbrukerne å få sin pant. Ofte må de kjøre bil i opptil en time for å komme til nærmeste ”Redmption Center”.

 

Men på siste oppdatering på ”Pante-siden” til myndighetene, ser vi at nå begynner det å åpne slike sentre også ved supermarkedene, selv om det foreløpig er svært få:

 

LINK: Liste over Redemption Centers

 

Tiden frem til 1.juli er en prøvetid, ikke for selve panten, men for hvordan ordningen skal organiseres. Hvis ikke mange nok butikker åpner for Redemption Centers, kan myndighetene etter 1.juli pålegge butikkene å åpne slike. For Tomra`s salg på Hawaii, vil det være avgjørende at flere innsamlingspunkter ved butikkene åpnes.

 

Utfra de artikler jeg har lest de siste uker, er det grunn til å tro at Reynolds Recycling har kjøpt ca. 100-150 automater av Tomra i Q4. Dette vil vi sikkert få vite mer om på Q4-presentasjonen. Kanskje er tallet høyere. Uansett er det et gledelig lite salg, som jeg ikke har sett at noen av meglerhusene har i sine estimater for Q4.

 

 

Her er noen aktuelle artikler fra Hawaii de siste dager:

 

Link 1

 

Link 2

 

Link 3

 

Link 4

 

Link 5

 

.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Ser vi har fått info rett nedenfor om at finnene har funnet opp en Petter Smart løsning for avfallshåndtering.

 

Litt nysgjerrig var jeg, så jeg tok en kjapp kikk på nettsidene til Puzer OY. Der fant jeg dette bildet:

 

Bilde av Puzer XMIT-anlegg

 

Ut fra det jeg kan se, satser dette produktet på en litt annen del av markedet enn Tomras TRC. Legg også merke til at de forskjellige delene av avfallet må sorteres på forhånd av brukeren etter det jeg kan lese ut av saken i Puzer sitt anlegg.

 

Trolig er det muligens korrekt å betrakte Puzer sitt anlegg som en litt avansert søppelsjakt som bruker vakuum-teknikk. Tomras anlegg er vel snarere en sorteringsmaskin som benytter avansert kamerateknologi til å sortere avfallet og ytterligere teknikk for komprimere avfallet slik at volumet blir transportvennlig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid helt problemfritt med retur av tomgods.

Her veier de tomgodset !

Les denne fra Maui

 

link: http://www.mauinews.com/story.aspx?id=4620

 

 

....Among the bumps in Maui County is a state-issued conversion table in which numbers of containers are converted into pounds.

 

A recycler and a customer, who declined to provide his name, said the conversion table doesn’t accurately match a number of bottles with a given weight, leaving customers with a lower refund than the 5 cents per container they would otherwise receive.

 

Another hump recyclers and consumers had to get over is making sure the redeemable 5-cent containers and those not labeled are segregated.

 

If customers didn’t have the items segregated, they were asked to do it at the redemption site.

 

Since Saturday in Maui County, people were able to redeem their properly labeled beverage cans and bottles for nickel deposits at redemption centers.

 

 

 

 

Konklusjonen må vel være at panteautomatene er kommet for å bli !

 

Har du først brukt en slik er du frelst !

 

 

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest litt om Tomra's pressemeldinger på kontrakter fra 2003/2004. (ikke mye å høre fra den kanten nei, skulle man gå etter pressemeldingene og salg så skulle nok kontoen være TOM for lenge siden :D ).

 

Ikke noen etter oktober 2003 og de som her er avist, er alle foruten en i størrelseorden pluss 75mil. Den minste er på 45mil.

 

 

01/10-2003 12:24:36 XOSL:TOM - RAMMEAVTALE I TYSKLAND

http://hopey.netfonds.no/meldinger.php?yea...=10&day=1&id=55

 

29/08-2003 14:21:43 XOSL:TOM - ORDRE I USA

http://hopey.netfonds.no/meldinger.php?yea...=8&day=29&id=62

 

29/08-2003 07:51:12 XOSL:TOM - ORDRE FOR AUTOMATER I TYSKLAND, SVERIGE OG DANMARK

http://hopey.netfonds.no/meldinger.php?yea...h=8&day=29&id=1

 

23/05-2003 09:53:28 XOSL:TOM - INTENSJONSAVTALE MED SKANDINAVISK KJEDE

http://hopey.netfonds.no/meldinger.php?yea...=5&day=23&id=35

Link to comment
Share on other sites

Gullpinne skrev :eek: "Har nå lest litt om Tomra's pressemeldinger på kontrakter fra 2003/2004. (ikke mye å høre fra den kanten nei, skulle man gå etter pressemeldingene og salg så skulle nok kontoen være TOM for lenge siden ).

 

 

 

 

Og det værste av alt er at de tjener penger som det kofter. :-D

Link to comment
Share on other sites

Godt nytt Tomra-aar!!!

 

Some short remarks from a german viewpoint, to start the year.

 

Some here at the forum are hoping for orders from Lidl. As I've learnt at Norwegian fora, there already exist connections between Tomra and Scandinavian Lidl. So it's not senseless to hope for Lidl as the first order.

But you have to see: Lidl isn't very strong in Germany, and its image is rather bad (bad staff management and so on ...).

So Lidl as a "starter" would be better than nothing - but NOT the break-through.

 

Much more important than Lidl will be chaines like EDEKA, PLUS, SPAR.

While EDEKA still is obstinate against "Pfand" at all, the other two, especially PLUS, are trying to establish an "ecological" image, motto: "cheap but ecological".

 

PLUS already has invested a lot of money to establish this new image, introducing lots of new "green" products and refusing "non-ecological" products.

 

SPAR also is trying to take that way, but are by far not yet as far as PLUS.

 

So at my opinion, the real break-through will NOT come with Lidl, but with PLUS. As they're trying a little bit to "lead the way" in this sector, I'm expecting orders from PLUS more earlier than later ("eher früher als später").

 

Hilsen

chercheur

Link to comment
Share on other sites

Liten diskusjon på pitten igår kveld om hvor mye Tomra følger OSE generelt. Den samme diskusjonen forekom tilfeldigvis på Stocktalk, hvor kattaklore limte inn denne grafen:

 

klikk her, får ikke bildet inn på forumet

 

Grafen viser klart og tydelig at Tomra følger Oslo Børs' generelle utvikling i disse dager hvor lite skjer og nyheter/kontrakter lar vente på seg.

Link to comment
Share on other sites

Vegard

Generellt enig med deg, slik er det med alle aksjer som er på OSE...

Men hvis du sikter til min lille diskusjon med amram til Tomra sin markerte stigning på siste del av dagen kan jeg ikke si meg enig med deg i at den fulgte den generelle utvikling på OSE - grafen viser jo heller ikke det.

At et løft på Nasse kl1530 gjorde det var jeg da heller ikke enig i.

Se på kjøpene og hvem som kjøpte så kan man kanskje lettere forstå det.

Det er nå min mening da.

 

Liten diskusjon på pitten igår kveld om hvor mye Tomra følger OSE generelt. Den samme diskusjonen forekom tilfeldigvis på Stocktalk, hvor kattaklore limte inn denne grafen:

 

klikk her, får ikke bildet inn på forumet

 

Grafen viser klart og tydelig at Tomra følger Oslo Børs' generelle utvikling i disse dager hvor lite skjer og nyheter/kontrakter lar vente på seg.

Link to comment
Share on other sites

Det der er jeg enig i, Tomra steg mye mer enn OSE fra starten, og tok inn mye på slutten da store kjøpere kom på banen. Vil dette fortsette idag mon tro? Isåfall vil jeg være inne tyngre enn jeg er idag.

 

God børsdag!

Link to comment
Share on other sites

Tesco i England har søkt om "byggetillatelse" for oppføring av enda en TRC, denne gang i Portsmouth.

 

PORTSMOUTH PLANNING APPLICATIONS

 

Limer nedenfor inn noen linker, som jeg er usikker på om har vært postet før:

 

Tesco Reklamefolder for TRC (Pdf-fil, tar noen sekunder å laste ned)

 

Tomras resirkuleringsautomater inn hos Tesco

 

Space-age recycling lands in Winchester

 

Tesco launches first fully automated recycling machine

 

http://www.tomra.no/default.asp?V_DOC_ID=2...AME_DOC_ID=1341

.

Link to comment
Share on other sites

Tomra - Tesco - Recycling

 

Dette tyder på at TRC'en tilfredsstiller de forventningene som Tesco har til automaten. Fra før vet vi at "Loyalty" cards, dvs. Trumf etc. er mye mer populært i England enn i Norge. Dette er disse kortene som brukes i automaten når du resirkulerer. Tesco ligger langt fremme når det gjelder å analysere data fra bruken av disse kortene. Mye tyder allerede nå på at dataene som har kommet inn er meget positive for samarbeidet mellom Tesco og Tomra.

 

Jeg venter i spenning på de neste 450 Tesco installasjonene.

Link to comment
Share on other sites

I påvente av andre spennende nyheter begynner jeg allerede nå med mine estimater for Q4. Her har jeg tatt med det vi allerede vet har kommet inn av ny-salg (Hawaii, Forente Arabiske Emirater, England, Japan). Mitt estimat er å gjøre justeringer både per land og for hvert omsetnings område innenfor hver enkelt region, se kvartalsresultatene for ytterlig informasjon. En veldig enkel analyse.

 

Q4

Europa

Per land 264

Per omsetnings område 288

 

Nord-Amerika

Per stat/land 325

Per omsetnings område 345

 

Non-deposit market

Per land 113

Per omsetnings område 118

 

Mitt estimat for Q4 omsetning ligger i området 694MNOK - 751MNOK. Ca. i henhold til Q4 omsetningen i fjor som havnet på 712MNOK.

 

Total omsetningen for året 2543MNOK - 2600MNOK

Link to comment
Share on other sites

Suveren nyhet, Teknikern! Med andre ord er våre gamle motstandere i AGVU i full gang med å bidra til etableringen av en enhetlig nasjonalt system! De understreker viktigheten av å få på plass dette systemet raskt - og mener at det meste må være avklart i løpet av 1.kvartal i år:

 

"Aus Sicht der AGVU ist eine entsprechende Verständigung der maßgeblichen Unternehmen und Organisationen des Handels und der Industrie im 1. Quartal 2005 erforderlich, um zu einem

funktionsfähigen Gesamtsystem für die Rücknahme pfandpflichtiger Verpackungen bis Mitte 2006 zu kommen. Dies gilt insbesondere wegen

der voraussichtlich in erheblichem Umfang zu tätigenden Investitionen im Bereich der Rücknahmetechnik und der Systemvernetzung."

 

 

Godt nyttår, forresten!

Link to comment
Share on other sites

Har sett på diverse fora i dag at det er flere som har solgt Tomra i dag for å gå over til andre aksjer. Ser ut som de går lei av ventingen.

 

Da er det ekstra hyggelig med en Tysklands-melding fra Tekniker'n.

 

Dette viser også at dette forumet kan påvirke aksjekursen i store selskap.

Link to comment
Share on other sites

Dette understreker vel at aktørene nå har det travelt for å rekke å få bestilt automatene og bygge om butikkene innen tidsfristen. De har etter min mening i praksis svært dårlig tid på seg når man ser på omfanget av det som skal skje...

Link to comment
Share on other sites

Pressemeldingen er nettopp kommet. De neste par døgn vil det komme en rekke artikler og kommentarer rundt dette i tysk presse. Dette er et vanlig mønster, at når pressemeldingene kommer, følges saken opp av pressen i dagene etter.

 

Vi kan nå vente en rekke artikler om saken, samt enda viktigere: Uttalelser fra kjedene.

 

Nyhetstørken fra Tyskland er nok over. :-))

Link to comment
Share on other sites

Snart enige om pant?

 

De tyske kjedene kan bli enige om et pantesystem allerede i 1. kvartal i år.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (6.1.05 14: 08 )

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Kutter Tomra - Tomra-salg på Hawaii?

- Hvor er tomflaskene? - Avviser panterykter

- TOM

 

 

 

 

Prosessen mot et enhetlig pantesystem i Tyskland ruller videre. I dag har styret i handelens bransjeorganisasjon AGVU (Arbeitsgemeinschaft, Verpackung und Umwelt) sittet i møte, og av en pressemelding sendt ut i etterkant ser det ut som kjedene prøver å bli enige i løpet av 1. kvartal 2005.

- Etter vårt syn må de ansvarlige foretak og organisasjoner i handel og industri komme til en forståelse i 1. kvartal 2005, for at et funksjonsdyktig fellessystem for retur av pantepliktig emballasje skal være oppe til midten av 2006, heter det.

 

Uttalelsen kommer etter at AVGU lenge har vært innbitte motstandere av pant.

 

Åpen struktur

Videre mener organisasjonen at pantesystemet må ha en åpen struktur. Denne skal legge til rette for konkurranse mellom de ulike løsningene, og skal så kunne bindes sammen med dagens ordninger.

 

Forutsetningen for å få på plass et system er ifølge meldingen clearingavtale til en rimelig kostnad.

 

AVGU ønsker også en felles sikkerhetsstandard, som ikke setter noen tilbydere av panteløsninger foran andre. Målet er at de tekniske løsningene bevarer bredden av drikkevareemballasje.

 

Tomra-aksjen er opp 0,9 prosent til 33,90 kroner på Oslo Børs. Repant-aksjen er ikke omsatt i det unoterte markedet, og står fortsatt i 43 øre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...