Jump to content

FJO - Fjord Seafood


Megler1

Recommended Posts

Enga-gutt.

 

Etter at kjøpssignalet i FJO ble gitt rundt 2,30 vil jeg si det slik at det er en "lettelse" blant aksjonærene etter Q 3 - og at kursen nå følger en naturlig stigningstakt på lik linje med OB.

 

Dette i motsetning til hva som skjedde under nedturen - da FJO og OB var i fullstendig utakt. Det var da stor sannsynlighet for at det var ubehageligheter i vente.

 

Når jeg bruker ordet HVIS...så og så skjer..... er det nettopp for at jeg IKKE ønsker å framstå som noen allviter - de gangene det TEKNISKE BILDET er tvetydig.

 

Dersom jeg skriver et innlegg "i løpet av helga" vet jeg selvsagt ikke hva som skjer kommende uke.

Jeg beskriver et teknisk bilde og gir gjerne 2 mulige "løsninger". Ordet HVIS må i så fall benyttes - og jeg overlater vurderingen til leserne - ut fra hva som FAKTISK SKJER i løpet av den kommende uke ! HVIS støttenivå brytes er det overhengende fare for...... Hvis det IKKE skjer, så ta det rolig.....

 

At jeg ikke skrev noe da FJO gav kjøpssignalet sitt kommer av at jeg av personlige grunner ikke skrev innlegg rundt den tiden.

 

Til slutt: Det gleder meg at jeg engasjerer deg og dine venner på fritiden. At dere ikke klarer å skille mellom mine seriøse innlegg (Traders Pit, Aksjeprat) og uhøytidlige innslag (Aksjekonk'en, Snikk Snakk) vitner om dårlig vurderingsevne fra deres side.

 

For din del håper jeg i så måte at dere viser bedre evner i aksjemarkedet !

 

 

Hilsen Hammers....som ikke gidder slike HO-diskusjoner som du og Turnaround nå legger opp til her på Aksjeforumet

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Sitat fra Hammers 07.11.04:

Hvis kursen bryter 10 dg glidende gjennomsnitt i neste uke er vi "back again" !  

Hvis bunnene rundt kr 2 brytes kommer jeg garantert til å få vann på mølla - m/påfølgende SVÆRT ubehagelige innlegg om FJO !

En imponerende arbeidsmetodikk. NOT! I rest my case.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Hammers 07.11.04:
Hvis kursen bryter 10 dg glidende gjennomsnitt i neste uke er vi "back again" !  

Hvis bunnene rundt kr 2 brytes kommer jeg garantert til å få vann på mølla - m/påfølgende SVÆRT ubehagelige innlegg om FJO !

En imponerende arbeidsmetodikk. NOT! I rest my case.

 

Altså: 10 dg snitt ble "så vidt brutt" og vi var "back again" i negativ modus (risikabelt med kjøp). 2,- ble ALDRI brutt - og dette ble en "ikke-sak".

 

Finn heller fram noen "gullkorn" fra nivå 3,40. I følge mine teorier var det DA man skulle selge - og ikke etter at kursen hadde falt med 40 % samtidig som OB hadde steget KRAFTIG !

Link to comment
Share on other sites

Heisann, for noen er fortiden det viktigste men for undertegede er fremtiden det viktigste. Som dere alle kan se så har jeg en superfin inng på mine FJO aksjer og Fjord Seafoos som var nedelagsdømt av de fleste reser seg som fugl Fønix. Potensialet er meget stort og tidligere topper kan nåes i 1Q om det går som jeg tror. Fjord Seafood teknisk i det store bildet.:

 

Første bunn satt ved kr 1 var også der sterk i troen og fikk sikret meg en pen inng den gang på 1,06, denne bunnen er ved kr 2 mao 100% høyere og nå virker det langsiktige bunnivået å være satt. Tror neppe Fjord noen gang faller under kr 2 igjen.

 

Fundamentale forhold er i stor grad på plass og selvkosten er lav for FJO og fallende vi snakker nå om ca kr 19 men målet er mellom 15 og 17 på litt lengre sikt og kan bli flyttet enda lengre ned. Nå har ejg satt en ny langsiktig trade i FJO som nok vil stå seg i mangen år.

 

Teknisk og fundamentalt et meget kalrt Turnaroundcase.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

ja fjo har nå steget nær 200% siden den bunnet ut på kr 0,98 og mere er nok i vente for lakseprisene går som forventet.

 

Teknisk ser bunn nr 2 kr 1,98 til å marialisere seg som helt klar. Nå metes et sterkt motstandsbelte som det kan ta tid å forsere 2,90 3,20 men for oss langsiktige vil det kun være et lite skjær i sjøen.

 

Jeg har vært inne på det tidligere over her at det har blitt slaktet i overkant mye og at nok Helge har holdt troppene i ørene, nå får de med is i magen som fortjent og både 2 og 3 kroner mere for laksen en pinglene som solgte masse på bunn.

 

Formangden går ned noe som tyder på at det er mindre laks i sjøen og panikken blandt oppkjøperne brer seg. Har skrevet det tidligere og gjentar at priser på 23-24 i januar er fullt mulig og vil gi meget tunge overskudd til fjort i 1 Q

Link to comment
Share on other sites

Fjord Seafood permitterer i Herøy og årsaken er reduserte smoltutsett i 2003 i tråd med hva som ble kommunisert fra aktørene i markedet.

--------------------------------

 

Ja, og helt i tråd med hva undertegede mfl skrev i 2003.

 

Smoltutsettet i 2003 er redusert med 8-9% og derfor vil lakseprisene stige i 2005 og 2006. Vet om spesielt en person som imøtegikk uttalelsene på det sterkeste! Tviler på at FJO er eneste odretter som nå vil bidra til mindre fisk i markedet og kraftig stigende priser!!

 

Genialt å gå ut med slike meldinger i en periode hvor det er for lite fisk i markedet, noen som fortsatt tror på fallende laksepriser i januar???

Link to comment
Share on other sites

DNBNOR har et tremåneders kursmål på 4.00kr. De begrunner oppgangen med mindre politisk usikkerhet og fremtidig økende laksepriser. Det går mye laks i jula, så jeg tok sjansen og hoppet over i FJO med 30k stk på inngang 2.82kr. Ble med ett litt redd når jeg oppdaget de typiske toppene på 12månedersgrafen. Håper sannelig ikke jeg kjøpte på en topp, men at DNBNORs fremtidlige estimater slår inn, og gjør meg noen kroner rikere.

 

Dette blir et kortvarig prosjekt. Vil inn i TOM på nyåret.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, ser at enkelte her følger litt dårlig med i timen!

 

Fjord Seafood fikk på fredag lettelser i nedbetalingen til Nordea slik mange av oss som følger selskapet tett hadde forutsett.

 

Årsaken var at Fjord ikke var i stand til å overholde nedbetalingen på 100 mill så nå blir det 50 mill i steden, tror du NAS at Nordea går til det skritt nå og gjennomfører en emisjon i vinter??? I så fall bør du komme med en seriøs forklareing for her skriver vi blandt aktører som har noe mere i nøtta en nabokanalen!!

 

I tillegg senker Nordea lånebetingelsene pga. den sterke fremgangen FJO har på EBITDA nivå (res. før avskrivinger og renter) EBIT i år er mallom 310 og 330 mill kroner. For neste år er det litt vanskelig å estimere men fortsetter prisene opp med en ny krone og selvkost faller med en krone som er konservativt vurdert så vil FJO sitte igjen med 75000000 kg x kr 2 er 150 mill + 320 mill Vel ca 480 mill og da vil nok også bunnlinjen få ca 200 mill eller mere.

 

Skal vi være enige om at løse påstader ikke bør slenges ut med bombastisk tone. Man kan når det er sagt ikke utelukke en emisjon men jeg tror den først komemr når kursen nærmer seg 4-5 kroner og da for å lette på den store gjelden som suger. Totalt ville nok aksjonærene sitte igjen med en gevinst ved å putte eks 500 mill inn i FJO for vi ville da senket lånebetingelsene betydelig.

 

Turnaround

Langportis: TOM (24) FJO (2,07) SIEM (23) CTG (2,67)

Julestjerner: KIT (2,89) PAN (1,55) HND (0,92)

Link to comment
Share on other sites

Fjord Seafood fikk på fredag lettelser i nedbetalingen til Nordea slik mange av oss som følger selskapet tett hadde forutsett.

 

Årsaken var at Fjord ikke var i stand til å overholde nedbetalingen på 100 mill så nå blir det 50 mill i steden, tror du noen at Nordea går til det skritt nå og gjennomfører en emisjon i vinter??? I så fall bør du komme med en seriøs forklareing for her skriver vi blandt aktører som har noe mere i nøtta en nabokanalen!!

 

I tillegg senker Nordea lånebetingelsene pga. den sterke fremgangen FJO har på EBITDA nivå (res. før avskrivinger og renter) EBIT i år er mallom 310 og 330 mill kroner. For neste år er det litt vanskelig å estimere men fortsetter prisene opp med en ny krone og selvkost faller med en krone som er konservativt vurdert så vil FJO sitte igjen med 75000000 kg x kr 2 er 150 mill + 320 mill Vel ca 480 mill og da vil nok også bunnlinjen få ca 200 mill eller mere.

 

Skal vi være enige om at løse påstader ikke bør slenges ut med bombastisk tone. Man kan når det er sagt ikke utelukke en emisjon men jeg tror den først komemr når kursen nærmer seg 4-5 kroner og da for å lette på den store gjelden som suger. Totalt ville nok aksjonærene sitte igjen med en gevinst ved å putte eks 500 mill inn i FJO for vi ville da senket lånebetingelsene betydelig.

Link to comment
Share on other sites

Lakseaksene i i trøkket nå med mye positivt på gang fremover.

 

Lavere til uforandret biomasse.

Fortsatt etterspørselsvekst på 6-8%

Fornuftig minsteprisordning.

Fortsatt kreaftig fall i produksjonskost.

Utsikter til fall i rentekostnadene videre i 2005 og 2006.

Vi kan gå mot et 1Q 2005 med første virkelige store overskuddet på bunnlinjen.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Hei, ja nok en gang har jeg satt en trade i FJO.

 

Har jo fulgt med FJO helt siden jeg satt min første trade på 7,50 noe som ble mislykket. Forsøkte meg så ved 1,70 på nedgangen og fikk noen gode og noen dårlige.

 

Den beste traden satte jeg på 1,06 hvor jeg var med opp på nør 2 mere elelr mindre inne. Hadde så trader fra kr 2,80 til 4,20 mere eller mindre var så med ned fra 3,80 til 3,40 og fra 3,04 til 2,37. Som du ser mange veldig gode og mange også dårlige trader men hele tiden har jeg hatt troa på selskapet som et restrukturert selskap når tiden far fullbyrdet noe som ikke alltid er like lett å se i forkant.

 

Det er nok fortsatt en liten bit å gå med bla nedskrivinger på 175 mill ca i forbindelse med nye skatteregler.

 

Jeg tror på fortsatt økte laksepriser og fallende selvkost ned mot 15-16 på 2 års sikt og er derfor så bull at jeg nå har satt en langsiktig trade og da mener jeg langsiktig "pensjonstrade" inng 2,07-

 

Ta en titt på regnskapene før du kjøper og se om du ser det samme som meg men i år vil FJO tjene ca 320 mill på ren drift før nedskrivinger og renter. EBITDA og det er et formidabelt beløp med de dårlige lakseprisene vi har hatt gjennom året.

 

Torgeir

Link to comment
Share on other sites

Re Pirelli

 

Hei, ja nok en gang har jeg satt en trade i FJO.

 

Har jo fulgt med FJO helt siden jeg satt min første trade på 7,50 noe som ble mislykket. Forsøkte meg så ved 1,70 på nedgangen og fikk noen gode og noen dårlige.

 

Den beste traden satte jeg på 1,06 hvor jeg var med opp på nør 2 mere elelr mindre inne. Hadde så trader fra kr 2,80 til 4,20 mere eller mindre var så med ned fra 3,80 til 3,40 og fra 3,04 til 2,37. Som du ser mange veldig gode og mange også dårlige trader men hele tiden har jeg hatt troa på selskapet som et restrukturert selskap når tiden far fullbyrdet noe som ikke alltid er like lett å se i forkant.

 

Det er nok fortsatt en liten bit å gå med bla nedskrivinger på 175 mill ca i forbindelse med nye skatteregler.

 

Jeg tror på fortsatt økte laksepriser og fallende selvkost ned mot 15-16 på 2 års sikt og er derfor så bull at jeg nå har satt en langsiktig trade og da mener jeg langsiktig "pensjonstrade" inng 2,07-

 

Ta en titt på regnskapene før du kjøper og se om du ser det samme som meg men i år vil FJO tjene ca 320 mill på ren drift før nedskrivinger og renter. EBITDA og det er et formidabelt beløp med de dårlige lakseprisene vi har hatt gjennom året

Link to comment
Share on other sites

Re. Hammers.

 

Hvorfor blir det helt feil å kun stole på tekniske signaler.

------------------------

Som jeg skriver i Aksjekonken: Det bare MÅ bli FJO !

 

Forrige mandag skrev jeg at jeg ikke ble forundret om vi fikk se 1-tallet i løpet av en uke eller 2.

 

Denne uka er jeg temmelig sikker på at dette kommer til å skje ! Dette er DEN svakeste aksjen på OB. Kursen har falt fra 3,40 til nå 2,10 i løpet av 7-8 uker. Jeg har hele tiden holdt dere godt orientert - og mine spådommer har vært klokkeklare og presise "all the way down" !

 

Det jeg har savnet er svaret på HVORFOR dette skjer.

Det svaret tror jeg kommer fk fredag - i fbm resultatframleggelsen ! DEN dagen tror jeg dette FUNDAMENT gale som chartrene mine har fortalt om i LAAAANG tid blir avslørt. Dette har neppe noe med lakseprisen å gjøre, men er trolig noe langt større ! Goodwillavskrivning - emisjon - problemer med lånene ? JEG vet ikke, og svaret kommer trolig på fredag !

 

Hilsen Hammers......som bare kan gjenta at de tekniske signalene er MINST like ille som de har vært de foregående ukene.

---------------------------------------------

Det du skriver over her ble skrevet av deg nøyaktig den uken FJO snudde opp og det skjedda med nøyaktighet den dagen du skrev at alt ville gå til helvete pga en melding du ventet ville komme??

Hva med å være litt ydmyk til det at din konklusjon ble helt feil.

 

Siterer: Fjord har det værste chartet på hele OSE sitat slutt. Det burde ha ringt en bjelle om følgende. Hva om det store flertallet også denne gang tar feil??

 

Jeg synes ikke det er noe å skryte av at man er short med monopolpenger fra 3,40 til ??? du har enda ikke dekket deg inn kursen er nå 3,06. Når man så lite å vise til ville jeg heller ha ligget lavt.

 

Jeg hadde ikke giddet å ta dette opp om det ikke var fordi at du til tross for flere tilbud ikke gidder å begrave stridsøksa. Ønsker du strid også i 2005 så skal du få det!!!

 

 

Godt nytt år.

Turnaround

Link to comment
Share on other sites

Så til poenget.

 

I ettertid er det lett å se for seg hvorfor FJO fikk et "uforklarelig" fall fra 4,20 til 2. Fjord hadde ikke likvider nok til å betale Nordea de 100 millionene og med laksepriser på 19 og frykt for videre fall var en emisjon nokså nær.

 

Nå la FJO frem et resultat som var meget solid og markedet bel noe beroliget. Aktørene begynte å få tiltro til at Nordea kunne gå med på en nedkorting av de 100 mill som skulle betales. Lakseprisene vendte oppover, ikke overraskedne for mange av oss!

 

Nordea melder til FJO at de ikke bare får lettelser i nedbetalingene men i tillegg også lavere rentekostnader takket være den sterke fremgangen på EWBITDA nivå, noe undertegede ved en rekke anledninger har omtalt og som for året som helhet vil ligge på ca 320 mill. Etter meldingen om laksepriser på 23+++ og lettelsene fra Nordea steg FJO kraftig videre fra 2,80 til 3,20++. Nå kommer markedet til å avvente før videre løft i kursen.

 

Videre løft i prisene i Januar "steg over 1 krone i Jan 2003", bedring på EBITA nivå i 4Q fra ca 80 mill i de tre foregående. Det er to forhold som vil øke kursen. Jeg tror på begge men for oss vanlig dødelige er det en gang sånn at vi må ta et bet i forkant ut i fra det vi tror kommer til å skje.

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du skriver her Turn, selv om topic'ene ikke er så aktive er det intressant å lese dine og andre meninger og betraktninger. Selv har jeg vært omtrent alene i Aker Yards topic'en, og 'snakket med meg selv'.

 

Godt nytt år, jeg tror det vil stå i laksens tegn 8)

Link to comment
Share on other sites

Store menn beundrer andre menneskers suksess - svake menn ser bare alle andres feil.

 

Jeg tror nesten at jeg vil utrope dette til "årets sitat" for 2004, og jeg vet i hvert fall om EN (ingen nevnt) som tilhører sistnevnte kategori !

Link to comment
Share on other sites

I ettertid er det lett å se for seg hvorfor FJO fikk et "uforklarelig" fall fra 4,20 til 2. Fjord hadde ikke likvider nok til å betale Nordea de 100 millionene og med laksepriser på 19 og frykt for videre fall var en emisjon nokså nær.

 

.

 

 

For deg er det altså lett å se i ettertid, mens "andre" fikk indikasjonene via TA og så i forkant !

Jeg fikk aldri det eksakte svaret på hva som var galt i FJO....(det spiller heller ingen rolle, poenget er at NOE var galt) -

ref innlegg den 20.sept - og det var nok av tekniske signaler som var så sterke at en generell og kraftig advarsel mot å sitte i selskapet var berettiget !

 

Forskjellen mellom suksess og fiasko i aksjemarkedet ligger nettopp i NÅR man skjønner.....og ikke minst NÅR man reagerer..... !

 

Du får ha et fint aksjeår i 2005, men glem nå for all del ikke budskapet i sitatet fra MO !

Nå har du en glimrende sjanse til å starte det nye året med helt blanke ark........i stedet for å være så sykelig opptatt av å legge ut slik dritt som du gjorde om meg på HO på selveste nyttårsaften - når folk flest hadde helt andre ting å tenke på !!!!!

 

Hilsen

Hammers

Link to comment
Share on other sites

He he, håper du rakk feiringen av nytt år. Fy skam seg tenk å sitte med tastaturet nesten til det nye året ringes inn. Det er andre ting som betyr noe en å diskutere aksjer tross alt.

 

For egen del så legger jeg vår lille disputt død fra og med kl 24 31. desember.

---------------------------------------------------

Re Trygdeetaten, fy for et nick??

Det kommer mange private spørsmål ang Fjord så det er tydelig kunnskapen pm selskapet er svak noe jeg forsøker å rette opp. Beklager, om det skulle irritere deg!, da kan du faktisk bare la være å lese.

-----------------------------------------------

He alle, vi går inn i et nytt spennende aksjeår som nok kommer til å bli noe mere rufsete en de to foregående. Årsakene er flere men veldig viktige parametere å følge er kopperprisen, 10 års renten i USA. Kopperprisen er nok den råvareprisen som forteller mest om hvilken forfatning verdensøkonomien er i og den lange amerikanske 10 års renten kan gi en pekepinn på når fremgangen i USA er over og går inn i en roligere vekstperiode med litt tilbakegang men frykt for mere.

------------------------------------

Lakseprisene snudde opp i aug./sept 2003 hvor også FJO snudde opp på 98 øre og steg senere til 4,28, tok deretter bort 50 % av oppgangen og er nå over 3, vi som har levd en stund kaller dette en opptrend.

Undertegnede har vært med hele vegen opp og en del av tilbakegangen også men min interesse for papiret er like sterk og troa er sterk som stål.

 

Årsaken ligger i de sykliske faktorene som alltid på et tidspunkt innhenter all råvareproduksjon og forklaringen trenger egentlig ikke å gjøres veldig vanskelig, dessuten har den absolutt ingenting med T/A å gjøre. Her må man se på det fundamentale for å få øye på endringene tidlig i sykelen.

 

Her skal jeg forsøke å gi en forklaring på sykelen for råvarer generelt: Ja jeg velger å vurdere industriproduksjon av laks som råvareproduksjon.

Prisen styres av to forhold tilbud og etterspørsel, som alle jo vet. Når prisene blir svært gunstige for produsentene økes kapasiteten for å tjene stadig mere penger helt til ikke lenger etterspørselen klarer å ta unna. Da har vi nådd en topp i sykelen og for laks var det i 2000. Jo høyere kapasitet sett i forhold til etterspørsel jo brattere blir fallet.

I perioden fra 2000 til 2003 falt prisen meget kraftig fra 40 til 17,50 kroner. Når vi så kr 17,50 var vi ca 4 kroner under den reelle selvkosten på det tidspunktet selv om noen tjente penger også da så tapte de store toneangivende produsentene penger.

Logisk nok er det ikke særlig opplagt at långivere og aksjonærer godtar en slik situasjon så da starter kampen for å overleve simpelthen.

 

Noen tiltak var tilsiktede mens atter andre var en sunn konsekvens og kan deles inn i noen punkter.

1. 8 % reduksjon av smoltutsettet i 2003.

2. Mange oppdrettere gikk konkurs i 2003.

3. Bankene stilte lønnsomhetskrav, noe som medførte at selvkost er på veg mot kr 18-19 fra ca 22-23 den gang.

 

Generelt kan man si at den aggressiviteten man tidligere hadde sett for å øke produksjon for å tjene mere penger var snudd helt på hode.

 

Resultatet av kampen for å overleve seg man nå med en laksepris dom fra bunnen i juli 2003 på 17,50 har steget til siste ukes 23,50. Prisen på laks har allerede steget med kr 6 + - mens selvkost har falt med ca 4 kroner, vel ikke vanskelig å se hvorfor aktørene nå stuper inn i Fjord Seafood og Pan Fich. Det er den store fremmedkapitalen i selskapene som lokker investorene simpelthen, PAN&FJO er perfekt rigget for en oppgang i lakseprisene med sin kraftige giring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter en litt treig start på året kan det se ut som FJO fortsetter sin opptur. En korreksjon var helt naturlig etter hurtig og stor kursoppgang på slutten av 2004.

 

Hva er så begrensningene for næringen? Gang på gang har oppdrettsnæringen vist liten forståelse for hvordan tilbud og etterspørsel virker. De har i gode tider hamstret på smolt som de av en eller annen grunn tror de kan pøse ut på markedet til like god pris året etter. Hver gang har de tryna så kraftig at de har hatt store åpne sår på begge knærna. Dette har resultert i lave priser med påfølgende dumpinganklager.

 

Å tro at næringen har lært er kanskje noe naivt ut fra at historie ofte gjentar seg. Vi skal likevel huske at oppdrettsnæringen har kort historie. På begynnelsen av 1990-tallet var det også svært vanskelig tider for næringen . Da resulterte det i flere konkurser. De som overlevde var de mest solide selskapene, og disse opplevde noen fantastiske påfølgende år. Det gav også grobunn til flere aktører, også useriøse. Det gikk greit noen år, men så begynte økonomien avta. Svikt i tilbudetterspørsel. Normalt ville dette ført til konkurser, men nå var reglene slik at konsesjonen forsvant om et selskap gikk konkurs. Da var det heller ikke noe igjen til kreditorene, noe som resulterte i videre drift. De fleste kjenner til historien av påfølgende lave laksepriser og dumpinganklager. Tilslutt ble konsesjons-regelen endret og dermed gikk flere oppdrettere konkurs. Kanskje vi opplever oppturen som oppstod på midten av 90-tallet? Alt ligger til rette.

 

Prising av oppdrettsselskap har ofte følgt lakseprisen, men i den vanskelige perioden har oppdrettere lært å produsere laks med lavere selvkost. Dermed får vi større margin. Dumpinganklagene fra våre naboland har også vært til hodebry. Våre kjære naboland diskuterer i disse dager hva de skal gjøre med norsk laks. Minstepris er en sannsynlig løsning. Med gode laksepriser vil ikke dette ha noe stor betydning, men det beste av alt er at oppdrettsnæringen i Norge har fått nye og betydelig markeder utenfor EU. Dermed kommer vi i en maktposisjon, oppdrettsmaktnasjon.

 

I det korte bildet viser prisutviklingen på laks styrke. Normalt faller prisene på nyåret. Så skjedde dette året også, men det er signaler på at denne perioden alt er over. Vi nærmer oss påske, og da normalt gunstige laksepriser. En pris over 25,- er trolig oppnåelig innen den tid.

 

Min konklusjon er at FJO vil gi en god avkastning i herrens år 2005, også for aksjonærer.

 

mvh

kvadratrot

PORT: FJO og TOM

Link to comment
Share on other sites

Fokuset i media øker.

 

--------

Norsk sjømat for 28 milliarder

Av Henrik D. Meyer

 

Norske fiskeeksportører får bedre betalt for produktene sine enn tidligere. Ifjor falt sjømat-eksporten med 160.000 tonn, men eksportørene fikk to milliarder kroner mer betalt. Ifjor eksporterte Norge sjømat til en verdi av 28,2 milliarder kroner.

 

Det er en økning på to milliarder kroner, eller 7,5 prosent, i forhold til året før.

 

- Vi dreier produksjonen til mer foredlede produkter. Da får vi bedre betalt, forklarte administrerende direktør Svein Berg i Eksportutvalget for fisk på en pressekonferanse tirsdag.

 

Skeptisk forskere

2004 startet dårlig for norsk fiskerinæring. Tidlig i januar for et år siden hevdet amerikanske forskere i tidsskriftet Science at det øker faren for kreft dersom man spiser oppdrettslaks mer enn en gang i måneden. Oslo var blant byene rundt i verden hvor angivelig den farligste fisken ble solgt.

 

- Det var en dårlig start, sier Berg.

 

Mer til EU

Likevel kom sjømatnæringen seg gjennom oppstyret etter forskeruttalelsene, og fjoråret viser seg nå å være et godt år for næringen. Selv om villfanget fisk fortsatt er den største delen av eksporten, økte andelen oppdrettsfisk også i 2004, og prisene økte i samtlige grupper av sjømat.

 

Eksporten til EU-landene økte i verdi med 960 millioner kroner til 17,1 milliard. Oppgangen er først og fremst fordi EU er utvidet med flere land, og spesielt Polen trekker. I faktisk mengde fisk går kurven den andre veien.

 

Kinesisk gjennombrudd

Selv om EU blir større er det andre markeder som vokser vel så bra. Russland har rykket opp til tredjeplass etter Japan og Danmark, mens også Kina vokser kraftig med en samlet vekst på 173 millioner kroner eller 25 prosent.

 

Salg av oppdrettslaks til Kina økte med 40 prosent i fjor og det beskrives som et gjennombrudd.

 

- Vi har fått et gjennombrudd i Kina fordi oppdrettslaks har kommet inn i dagligvarebutikkene. Tidligere var det bare på restaurantene man fant denne, sier Svein Berg.

 

25.000 vogntog

Noen var det kanskje som lyttet til skeptiske forskere, for eksporten til USA falt 193 millioner kroner i fjor. Nedgangen skyldes i hovedsak svikt i eksporten av hvitfisk og lakseprodukter.

 

Med suksess østover var 2004 likevel et knallår for norsk lakseeksport.

 

- Ifjor eksporterte vi for første gang over 500.000 tonn laks. Det tilsvarer 25.000 vogntog med laks, sier sjefen for Eksportutvalget for fisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå ting som tyder på at oppgangen i FJO er over - og at "pinslenes tid" igjen står for døra for dagens aksjonærer.

 

Den enkleste måten man kan se DET på er å gå til HO - trykk på 70 dg chartet og legg inn 10 + 30 dagers glidende gjennomsnitt. Utvid deretter chartet til å gjelde fra 2003 !

 

Vi ser da: Kursen har igjen falt under 10 OG 30 dg snitt. 10 dg snitt faller - og er i ferd med å bryte 30 dg.

Dette er de første "klassiske" tegn som alltid kommer i begynnelsen på en ny retningsendring (i dette tilfellet ned).

Samtidig har det dannet seg en liten skrå H/S-formasjon som "utløses" når som helst !

 

De med god hukommelse vil kjenne igjen de samme formasjonene like før de kraftige fallene startet i april og i september 2004 ! Dette er også synlig på det chartet jeg henviser til - når det utvides til 2003.

 

I første omgang bør dere "være på vakt". HVIS det samme skjer nå som i 2004 - er det TEKNISK SETT stor fare for at kursen på sikt skal "et stykke" under kr 2,- før fallet stopper !

 

Hilsen Hammers

Link to comment
Share on other sites

Venter vekst i alle laksemarkeder

Av NTB

 

Det er ventet vekst i alle markedene for norsk laks i 2005.

 

Laksenæringen er igjen inne i en positiv trend igjen, tar markedsandeler på EU-markedet og kan vente stigende priser.

 

– Spesielt vil veksten bli stor i Russland, det øvrige Øst-Europa, Kina og de nye EU-landene, mener direktør Jan Trollvik i Eksportutvalget for fisk (EFF).

 

Men også i Norges største laksemarked, EU, ventes det eksportvekst i år. På nyttårsmøtet til FHL Havruk i Trondheim tirsdag sa Trollvik at veksten vil være sterk i de nye EU landene, mens den bare vil være moderat i de gamle EU-landene.

 

Mindre fisk

 

Disse positive markedsspådommene kommer samtidig med at tilgangen på slakteferdig laks i Norge vil være mindre enn tidligere. Spørsmålet er om norske lakseoppdrettere klarer å dekke etterspørselen i året vi er inne i.

 

Fagsjef Jon Arne Grøttum i FHL Havbruk opplyste på nyttårsmøtet at det er vesentlig mindre slakteferdig laks på lager enn i fjor, og spesielt gjelder det stor laks.

 

Dersom tilgangen på fersk laks er mindre, samtidig som etterspørselen øker, kan det bety økt kilopris ut over året. Det er godt nytt for den norske oppdrettsnæringen.

 

Tar markedsandeler

 

Norge har gjennom flere år redusert sin markedsandel i EU-markedet. Denne trenden snudde i fjor. Da økte Norge markedsandelen for laks i EU fra 56 til 59 prosent, samtidig som Færøyene og Skottland reduserte sin markedsandel.

 

Det mest positive som nå skjer for nork lakseeksport er likevel utviklingen i Russland. Russland er blitt et nytt og stort nærmarked for fersk laks fra Norge. – Så lenge russerne etterspør fersk laks, slipper vi også konkurransen fra Chile, sa Trollvik.

 

Han venter en vekst i lakseeksporten på 20 prosent i det russiske laksemaqrkedet i år, og en vekst på 40 prosent i Kina. Men i Kina er eksportvilumet betydelig lavere. (©NTB)

Link to comment
Share on other sites

Gått fra shipping til laks, hallu?

 

Holder deg på sjøen uansett - det er bra :-D

 

Uansett, jeg er bull på laks og har lyst til å gå inn i FJO, men avventer en inngang til det tekniske har bedret seg litt.

 

Vi har fått en formasjon som både kan minne om en hode-skulder og en kile. Førstnevnte er negativ, sistnevnte positiv. Hvis kursen er nede på 2,80, men bryter opp over 2,9 igjen er det brudd opp av kile, et pent kontinuasjonsmønster

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...