Jump to content

Episode 1128 - Tirsdag 16 september 2008


Pirelli

Recommended Posts

Hei

 

Det skal bli spennende å se om noen "selskaper" snart begynner å kjøpe andre. Det er i disse tider dem kan gjøre gode kjøp. Noen selskaper er snart priset under det dem har av penger i banken. Andre er priset lang under verdien av neddiskonterte "sikre" og inngåtte kontantstrømmer.

 

Jeg tror, som nevnt før, at BWO snart legger inn bud på PROD. Skjønner ikke hva dem venter på.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Hei

 

En ting skal sies. Tank Jon er en luring... På en ille dag, ja så gir han aksjonærene en "glad melding": Et lite utbytte... Er det noe aksjonærene trenger i dag, ja så er det cash.

 

Resultatet er at SDRL ikke synker, men stiger... Aksjonærene er fornøyde og ev. bytteforhold ved ev. fusjoner blir bedre... Skikkelig luring han Tank/Rigg Jon...

 

Gjør BGL noe lignende i PDR? Nei..., enda han har gode muligheter for det.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at hovedindeksen har støtte på både 340 og 330?

Basert på hukommelsen, mener jeg å ha lest at Hovedindeksen har støtte rundt 340. Grunnen til at jeg nevnte disse to nivåene, var imidlertid ganske enkelt fordi det alltid er en viss psykologisk støtte ved runde tall. Dersom 340 eventuelt ikke holder, er det således logisk å begynne å titte mot 330. Ikke så veldig vitenskapelig altså. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte oksederivater og ACY nå. Etter de siste dagers uro, er jeg overbevist om at FED kommer til å sette ned renten i kveld (20:15 norsk tid). Noe som vil gi Børsen en opptur, i alle fall på kort veldig kort sikt.

 

ACY har enda ikke hentet seg inn, og ligger (i følge mine beregninger) nesten 5 standardavik ifra "normalen". Det er mer enn nok til at jeg setter pengene mine på at den skal opp.

Link to comment
Share on other sites

Gjør BGL noe lignende i PDR? Nei..., enda han har gode muligheter for det.

Mvh,

Dette er feil christle.

Pga. begrensninger i forhold til lån har de svært begrensede muligheter til utbytte-utbetalinger eller tilbakekjøp av egne aksjer i PDR.

Det er en stund siden jeg satte meg inn i forholdet, men mener å huske at maks halvparten av fjorårets overskudd kan benyttes til dette i henhold til begrensningene som er avtalt.

Med 42,7 mill i positivt resultat for 2007 har de ingen muligheter igjen etter at de foretok noen tilbakejkjøp i begynnelsen av året.

 

Detaljene for tilbakekjøp/utbytte er uansett beskrevet i årsrapporten.

Link to comment
Share on other sites

Hoff,

Husker du var inne i CRU for en tid tilbake.Har du en kort konklusjon på hvorfor den har fått slik skambank og om det er liv laga for selskapet.

 

Takk på forhånd

Kortversjonen av hvorfor CRU har blitt gruset, er at selskapet trolig kommer til å trenge penger. Da er det i den største aksjonærens interesse at det foretas en emisjon på lavest mulig kurs.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte oksederivater og ACY nå. Etter de siste dagers uro, er jeg overbevist om at FED kommer til å sette ned renten i kveld (20:15 norsk tid). Noe som vil gi Børsen en opptur, i alle fall på kort veldig kort sikt.

 

Hiver meg på tankegangen....

Kjøpte okser - satser knallhardt på en rentekutt og kortsiktig rekyl. Den manglende brikken i dette puslespillet er en nedadgående oljepris og statoils vektning på OB, men tror det kan være riktig vei å gå likevel.

 

Burde ikke staten laste opp med STL aksjer på disse nivåer? De er vel ikke ferdig?

Link to comment
Share on other sites

Dette er feil christle.

Pga. begrensninger i forhold til lån har de svært begrensede muligheter til utbytte-utbetalinger eller tilbakekjøp av egne aksjer i PDR.

Det er en stund siden jeg satte meg inn i forholdet, men mener å huske at maks halvparten av fjorårets overskudd kan benyttes til dette i henhold til begrensningene som er avtalt.

Med 42,7 mill i positivt resultat for 2007 har de ingen muligheter igjen etter at de foretok noen tilbakejkjøp i begynnelsen av året.

 

Detaljene for tilbakekjøp/utbytte er uansett beskrevet i årsrapporten.

 

Hei

 

Ingenting forhindrer etter det jeg skjønner PDR gjennom PMENA fra å selge en eller flere av riggene de har under bygging til en solid gevinst. Det VIL gi rom for utbytte...

 

Skjønner heller ikke at det skal være så store restriksjoner på PDR all den tid de har masse penger på bok. De kan ev. vurdere å innfri deler av lån og slik gjøre klart for utbytte.

 

mvhk,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er mye rart som kommer på trykk om dagen i avisene. Pressen, med sine overdrivelser, skal ha sin del av skylda for at vi får en "rollercoaster"...

 

Etter det jeg har skjønt var det betydelig høyere ledighet m.m. i 1929... Å trekke paraleller her er litt tullete, OM en da ikke er SHORT som Haudemann og ønsker børsen lengst mulig ned. Da er det klokt for ham. Om det er etisk, er en annen sak...

 

Merkelig at pressen så ukritisk går folks ærend...

 

Mvh,

 

Jan Haudemann-Andersen trekker, som mange andre, historiske paralleller.

 

Artikkel av: Sverre Rørvik Nilsen (HegnarOnline - 16.9.08 09:51)

Leserinnlegg(3) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler

Stordalen smiler fortsatt

Oslo Børs stupte 4,5 prosent

Astrologen ser sort hull i finans

Andreassen: – Det er dramatiske ting vi ser

Oljepenger kan ryke i bank-kollaps

Kaos på Wall Street

Britiske Lehman Brothers settes under administrasjon

 

 

Det kom i dag frem at Jan Haudemann-Andersen har tjent fett på de fallerte amerikanske bankene. Nå trekker han, som mange andre, paralleller med krakket i 1929.

 

- Situasjonen vi ser nå er kanskje den mest kritiske jeg har opplevd siden jeg startet som investor, sier han til Dagens Næringsliv.

 

Mellom 1929 og 1932 falt markedsverdien på aksjer på Wall Street med hele 89 prosent som følge av mange underliggende problemer. Haugemann-Andersen sammenligner 1929 med situasjonen nå.

 

- Ser man på belåningsgraden isolert, er situasjonen verre enn under krakket i 1929, sier han til avisen.

 

Haudemann-Andersen mener banken er det tryggeste stedet for pengene dine.

Link to comment
Share on other sites

christle,

 

Masse penger på bok hjelper ikke. Les vilkårene for lånene.

Salg av rigger vil gi inntekter, men husk at det er fjorårets overskudd det snakkes om, så det ville uansett ligge noen måneder fram i tid.

Link to comment
Share on other sites

christle,

 

Masse penger på bok hjelper ikke. Les vilkårene for lånene.

Salg av rigger vil gi inntekter, men husk at det er fjorårets overskudd det snakkes om, så det ville uansett ligge noen måneder fram i tid.

 

Hei

 

Skjønner ikke dette. Har selskapet MYE penger på bok så kan det vel betale tilbake på lån og få andre vilkår. Deretter bør det være muligheter for å gi utbytte...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har skjønt var det betydelig høyere ledighet m.m. i 1929... Å trekke paraleller her er litt tullete, OM en da ikke er SHORT som Haudemann og ønsker børsen lengst mulig ned.

En ting er arbeidsledigheten, noe annet er finanskrisen. Lehman Brothers overlevde vitterlig den store depresjonen. Selv om de fundamentale økonomiske faktorene er uendelig mye bedre, så har finansinstitusjonene tatt mye større risiko nå. Derav forbeholdet til Haudemann: "Ser man på belåningsgraden isolert, er situasjonen verre enn under krakket i 1929."

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Skjønner ikke dette. Har selskapet MYE penger på bok så kan det vel betale tilbake på lån og få andre vilkår. Deretter bør det være muligheter for å gi utbytte...

 

Mvh,

Det er store beløp det er snakk om, og selskapet trenger dette for å bygge ferdig riggene sine uansett.

 

Jeg tror ikke det er noe å hente ved å tenke i slike baner, men du kan jo kontakte selskapet og gi dem et tips :dry:

Skjønt, jeg har i min tid sendt flere eposter til dem, men aldri mottatt noe svar...

Link to comment
Share on other sites

Dævven altså, nå er det knapt en aksje på lista mi jeg ikke anser for å være på billigsalg. Jeg er vel kanskje dum jeg da som ikke ser omfanget av oljeprisfallet og finanskrisen. Har ikke akkurat båret frukter så langt denne taktikken min...

Link to comment
Share on other sites

Akk ja! Det lukter Hovedindeks under 300 før helga... :ph34r:

 

Ikke umilig, det er liten grunn til å sitte å regne på fundementale verider når kjøperne har forsvunnet. Nedturer som den vi er midt oppi nå har en tendens til å bli dypere etterhvert som porteføljer blir tvangssolgt og euforien får mange til å selge aksjefond samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Og da var vi på dagsværste gitt.... :ohmy:

 

Ser definitivt ikke bra ut dette. Ligger på kjøp på 70.7 i oksederivater og går på møte. Skulle ikke forundre meg om de er kjøpt når jeg kommer tilbake.. :laugh:

 

 

Tilbake fra møtet. Fikk ikke derivatene, men det var pokker ikke langt unna gitt! :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...