Jump to content

Episode 1128 - Tirsdag 16 september 2008


Pirelli

Recommended Posts

Mye gode børsråd å få i dagspressen nå, børsnedturer selger aviser. Som regel er nedturen over når VG begynner med de store krigsoverskriftene, men hvem vet - foruten oss selv om noen uker.

 

Jeg antar at de fleste som frekventerer AF og denne pitten er hardbarkede, og fortsetter tradingen til tross for de velmente råd fra Carsten O. Five. :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Jeg lurer på hva som skjer med meglervirksomheten til LBI, i dag var det ingen handler gjennomført av LBI på OSE og de har vært særdeles aktive i for eksempel STL de siste dagene før Chapter 11 var ett faktum. Mest på selgersiden...

 

Men noen tar vel over kundene, det kan jo ikke være slik at alle 'asset' blir frosset, LBI har meglet for store fond for eksempel.

 

I morgen tror jeg vi får ett nytt brekk ned ved åpning, gitt at ikke Asia sender sine indekser opp. JPM skal legge frem tall i morgen, og det kan jo være særdeles spennende med tanke på hvordan det har gått med Merrill Lynch og Lehman.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

Jeg mener vel at det ikke er så ille nå, Asia som forventet etter fridag i går og futtene er ikke SÅ gale, men spørsmålet er vel hvor lenge det varer før nervøsiteten rår igjen?

 

Tror jeg vil avvente litt, kjøper kansje noe for en rekyl

Link to comment
Share on other sites

Etter børsslutt i går er det på dette forumet uttrykt mye optimisme om at bunnen er nådd/nær. Optimismen er delvis begrunnet i at børsen har falt mye allerede, og delvis i at den alminnelige dagspressen har begynt å skrive om børsfallet. For å ta det siste først, så er medieinteressen i høyeste grad velbegrunnet: Dette er den verste finanskrisen etter annen verdenskrig. Det er umulig å overvurdere problemene i USA's bolig- og finansmarked.

 

Når det gjelder det kortsiktige, så er fallet i Asia selvfølgelig også stort. Nikkei er ned 4.6% og Hang Seng er ned 5.9%. Det i seg selv borger for en blodrød åpning på Oslo Børs. I tillegg har oljeprisen i løpet av de to siste dagene "umerkelig" falt fra $100 til $90. Etter min mening er dette ikke priset inn på Oslo Børs i alt oppstyret rundt Lehman. STL sluttet gårsdagen på 139.20, hvilket faktisk er nesten 4 kroner høyere enn i midten av forrige uke. Da var oljeprisen $10 høyere og alle trodde Lehman kom til å bli reddet.

 

I dag skal vi derfor laangt ned. Det er alltid umulig å forutse hva som dukker opp i horisonten underveis, men kort tid etter åpning vil man bare drømme om gårsdagens kursnivåer. Ned 5% minst på direkten! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Åpner nok temmelig stygt ja. Mulig jeg tar noen oksederivater utpå dagen.

 

Forøvrig er jeg litt imponert over børsene i USA. Siste året har DOW Jones falt kun 19 %.

Til sammenlikning har hovedindeksen her hjemme falt 28 %.

 

Og det skyldes ikke oljeprien. Den har steget fra 76 til 92 dollar i samme periode. Omregnet til kroner har den steget enda mer. :unsure::unsure::unsure:

Link to comment
Share on other sites

Etter børsslutt i går er det på dette forumet uttrykt mye optimisme om at bunnen er nådd/nær.

 

I dag skal vi derfor laangt ned. Det er alltid umulig å forutse hva som dukker opp i horisonten underveis, men kort tid etter åpning vil man bare drømme om gårsdagens kursnivåer. Ned 5% minst på direkten! :ph34r:

 

 

Det var da VELDIG Enga, jeg tror ikke på slik dramatikk ved åpning, jeg tipper halvparten, altså 2,5% :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Da viser fasiten at vi bommet litt begge to, åpningen kan vel sies å være midt i mellom.

 

Men det er så utrolig mange billige aksjer nå, og de frister så sinnsykt mye, men som jeg har sagt før, i morgen kan de samme aksjene være dyre :mad:

Link to comment
Share on other sites

Hoff,

Husker du var inne i CRU for en tid tilbake.Har du en kort konklusjon på hvorfor den har fått slik skambank og om det er liv laga for selskapet.

 

Takk på forhånd

 

 

En enkel grunn, de har masse verdier i bakken som IKKE HAR BLITT TATT OPP.

I tilleg så har vel Vestrum dritt skikkelig på draget noen ganger og markedet liker ikke skrytepaver som ikk leverer.

Og jeg antar at det ligger en frykt for at store mengder aksjer vil svømme over markedet, men jeg følger ikke så mye med som Bartender, han har sikker noen velbegrunnende svar :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Sitter i de samme bjørnederivatenen som jeg kjøpte på fredag :D

Jeg har hatt lyst til å selge dem mange ganger, men de fortsetter jo bare å stige i verdi :D

For en uke :D

 

Og VIF greide ikke å gjøre noe med sitt Lyn kompleks i går heller, 6 poeng ned til Hamkam nå. Virker som det høy korrelasjon mellom børsen og tabellplasseringen til VIF om dagen? ;)

Link to comment
Share on other sites

En enkel grunn, de har masse verdier i bakken som IKKE HAR BLITT TATT OPP.

I tilleg så har vel Vestrum dritt skikkelig på draget noen ganger og markedet liker ikke skrytepaver som ikk leverer.

Og jeg antar at det ligger en frykt for at store mengder aksjer vil svømme over markedet, men jeg følger ikke så mye med som Bartender, han har sikker noen velbegrunnende svar :rolleyes:

 

Mange "uheldige" faktorer som fallende gullpris, upoppulær CEO, nedsalg av 40 mill aksjer fra stort fond, forsinket oppstart av selskapets viktigste asset Lefa, m.m. har gitt, etter hva jeg mener, Short-Campen en skikkelig godbit. Nå har de startet inndekking, men du verden så disiplinert de er.

 

BrokerStat.gif

Link to comment
Share on other sites

Og takk til DnBNOR Markets som ikke en gang lar meg se på en eneste aksje! :mad::mad:

 

Hei

 

Anbefaler deg å bytte megler ASAP. Det er ikke første gangen DNB tabber seg ut, og det blir ikke siste. Legg og merke til når dette skjer. Det skjer når du har som mest behov for å ta grep...

 

Stem med føttene.

 

Netfonds er OK.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å holde seg borte fra kjøpsknappen nå. ACY til ca 60 kroner må da være billig?

 

Lå i nesten 170 kroner for et år siden med lavere oljepris og med utsikter til et fortsatt stramt markedssegment?

 

60 % ned må da holde?

 

:unsure::unsure::unsure::unsure:

 

Jeg sitter og følger med der og vurderer en inngang selv, og ACY har, som også Bartender var inne på i forrige uke, ikke "normalisert" seg i forhold til AKSO og SUB, og de er jo som kjent veldig høyt korrelerte.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært innbringende å kjøpe de siste dagene, men jeg fortsetter nå å vekte meg opp i sakte tempo. Inn i YAR 142,25

 

Som hoffa sier, "er så utrolig mange billige aksjer nå, og de frister så sinnsykt mye" :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som er veldig billig nå - men spørsmålet er hvor mange som fortsatt sitter med lånte penger i aksjer og som kan bli presset til å selge. Med et lengre perspektiv vil jeg tro at det nå er en bra tid å kjøpe - men det kan fort bli enda bedre senere.

 

 

Noen som har den belåningsgrafen oppdatert?

 

Det er vanskelig å holde seg borte fra kjøpsknappen nå. ACY til ca 60 kroner må da være billig?

 

Lå i nesten 170 kroner for et år siden med lavere oljepris og med utsikter til et fortsatt stramt markedssegment?

 

60 % ned må da holde?

 

:unsure::unsure::unsure::unsure:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...