Jump to content

Episode 1144 - Onsdag 8. oktober 2008


EHL

Recommended Posts

Hva mener du spesifikt med "motsatt"?

Jo nei, jeg visste at jeg var upresis med den uttalelsen. Mente i grunn bare at børsen stuper fra åpning og heller (evt) henter seg inn igjen på blå futter eller høyere oljepris. Har selvfølgelig ikke noe grunnlag for å tro verken det ene eller andre av disse så hele den setningen min var egentlig ganske uinterressant :wink: Poenget var nok bare at vi åpner ned i morgen med USA slik det står nå, men kvelden er enda ung...

 

DJIA var sjanseløs på å holde seg over 10000 tidlig på dagen. Det virker mer og mer trolig at indeksen skal ned mot 7000 slik mange spår. I så fall skal vel oljeprisen under $70 og OSEBX under 200. Ikke behøver det å ta så lang tid heller. Selv om disse spådommene kan virke i overkant dystre, så er faktisk avstanden ned kortere enn man tror. Og hvem hadde trodd at vi skulle være der vi er nå for to måneder siden? Det er ikke lenge siden OSEBX var godt over 400, og nå er den 270. En nedtur til 200 vil derfor fortone seg som en pølse i slaktetida sammenlignet med ukene vi har bak oss. Jeg klarer faktisk ikke å se hvorfor dette ikke skulle inntreffe. Mangelen på både positive triggere og likviditet i markedet er skrikende. :sad:

Hvis jeg får lov så ønsker jeg gjerne å legge til min underskrift til dette for det er som om jeg skulle skrevet det selv. Strengt tatt, så føler jeg godt dette nivået kunne vært bunnen for OSEBX. Jeg synes som alle andre at mange aksjer/selskaper ser grisbillige ut i forhold til inntjening og at dagens nivå således er meget attraktivt og at også teknisk sett så kunne/kan 250/265 være en bunn. Likevel kommer jeg ikke vekk i fra det faktum at USA har lagget etter og i mine øyne ikke "falt fra seg". Dette er en STOR krise og hvorfor skal DJ og resten da ikke falle tilsvarende det har gjort under tidligere kriser og nedgangsperioder? Som Enga skriver så tror jeg lett også oljen kan følge litt etter og da lurer jeg fælt på hvordan OSEBX skal klare seg... Får vel presisere at alt er usikkert og at jeg slett ikke er sikker i min sak. Det er mange som tenker at bunn er et visst sted og når man nærmer seg et slikt et er nok en del tilbakeholdne med å trykke på salgsknappen. Rent teknisk er det vel igrunn litt tidlig å spå 200 nå før 265/250 er brutt.

 

Kan avslutte med at når vi var på 370/350 så skrev jeg at jeg trodde vi kanskje skulle ned til 250. Nå når vi bortimot er her så burde jeg vel strengt tatt kjøpt, men jeg er fortsatt tilbakeholden. Hvis det nå skulle ha seg sånn at vi faller ned til 200, vil jeg da også være tilbakeholden da montro...? Det er nesten så jeg får lyst å si her og nå at dersom vi ser 200 så skal jeg gå all inn, nesten uansett. Et sted blir alt så billig at det må si stopp og ved litt langsiktighet så er det nødt til å være et godkjent nivå å gå inn på. 200 må etter min mening definitivt være det. Nei, vi er ikke der enda, jeg vet... "sukk"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply
Rent teknisk er det vel igrunn litt tidlig å spå 200 nå før 265/250 er brutt.

Det er jeg i og for seg enig i. 200 er selvsagt et resultat av øvelsen "tenk-på-et-tall". :biggrin:

 

På den annen side er det minst like tidlig å tro at bunnen er nådd. Hvilke tegn er det som tyder på det? Vi vet at de fundamentale årsakene til finanskrisen ikke er fikset. Vi vet også at alskens tiltak fra verdens sentralbanker ikke har ført til at finansmarkedene kan friskmeldes. Da er vi tilbake til at man føler at bunnen er nær fordi man mener at aksjene er billige. Men det spiller jo ingen rolle hva du, jeg eller andre på forumet føler og mener. Markedet bestemmer når bunnen er nådd. Når børsene stiger la oss si 10% kan man begynne å snakke om at bunnen var der. Nå er situasjonen at det settes nye bunner bokstavelig talt daglig. Når opplevde vi to plussdager på rad? Det er det ingen som husker! Ergo er ikke bunnen nådd ennå.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg satt og lurte på. Er det noen som vet hva som er den lengste perioden oslo børs har gått fra en topp til samme nivået er brutt. Altså, etter et krakk, hva er det lengste man har måttet vente på ny ATH sett ifra gammel ATH?

 

Edit: Det velger jeg å tro er ganske umulig faktisk Zoonic. Det er da min oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Re Enga

Det er ikke lenge siden OSEBX var godt over 400, og nå er den 270. En nedtur til 200 vil derfor fortone seg som en pølse i slaktetida sammenlignet med ukene vi har bak oss. Jeg klarer faktisk ikke å se hvorfor dette ikke skulle inntreffe. Mangelen på både positive triggere og likviditet i markedet er skrikende.

 

Dette er jeg 100% enig i Enga, det som forundrer meg er at børsene verden over synker 2,3,4% hver dag, det hadde vært bedre med ett kraftig fall på 40-50% på en uke, da hadde troen på at bunnen var nådd sterkere, slik det ser ut nå fortoner det seg som en sakte seigpining.

 

Men Krakket som jeg venter på kan komme ennå, og ser en til USA nå hjelper det null at Bernake frister med rentenedsettelse snart :laugh:

 

Re ZOONIC

Slett ikke umulig at vi så "bunnen" idag....

 

Dette er så dumt at det fortjener ingen kommentar :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Faller OSE under 265-260, er vel neste 240 (muligens mentalt 250).

 

Deretter følger 220, 205 (mentalt 200), 190, 180, 175, 170, 160, 150, 145, 135, 120, 110 og 100.

 

Jeg har en gang i tiden kjøpt Telenor for 23 kroner og nåværende StatoilHydro på noen og 40. Tror neppe jeg får muligheten til det igjen. Men skal indeksen såpass lavt som de lavere nivåene, vil det være nødvendig.

 

Inntil videre er bunnen 260-265.

Link to comment
Share on other sites

På fredag røk det "magiske" 2000-nivået på Nasdaq. Det ga altså ingen støtte. I går røk det tilsvarende 10000-nivået på DJIA. Heller ingen støtte. I dag var turen kommet til S&P 500, som endte under 1000 poeng. Alle indeksene endte forøvrig klart under gårsdagens intradag bunner hvorfra de fikk pene rekyler.

 

Istedenfor å spørre hvor bunnen er, kan man like gjerne spørre når bunnen inntreffer. Den gode nyheten er at vi maksimalt kan oppleve 19 børsdager på rad hvor DJIA faller 500 poeng. Sånn sett er bunnen "nær"... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Var vel der nede et sted den var i går? Jeg gadd ikke sjekke nøyaktig hvor det snudde på drøye 12 % ned. Ikke sikkert indeksen er innom 260-tallet i morgen en gang.

Hæ?

 

1) Laveste notering intradag for OSEBX var 268.59 i går og 268.58 i dag. Den endte i dag på 269.48.

2) Dersom OSEBX ikke skal innom 260-tallet i morgen, må enten børsen åpne i pluss og aldri se seg tilbake, eller åpne ned minst 9.49 poeng og holde seg på 250-tallet. Noe sier meg at du tror på det første alternativet. I så fall: Lykke til og god bedring! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Mornings :biggrin:

 

Er dette dagen vi har ventet på? Da mener jeg at når OSE stenger viser boka en nedgang på minst 10% ?

 

Jeg har ventet på en annen ting også, og det er at TOMRA synker som en stein, er dette dagen for det også?

 

P.S. Men å ytre slike tanker her blir vel som å banne i kjerka :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja, her var det ikke mye optimisme å spore (Jeg ser bort fra Zoonic).

 

Får kaste meg på. Nikkei ned 9 %. Joda vi får nok en ny blodig dag. :sad:

 

Beholdningen av min langsiktige investering i NEC, KIT og DIAG krymper stadig. Trøsten får være at det samme prosentvise fallet utgjør et stadig mindre kronebeløp :laugh::laugh:

 

Selv om også jeg tror vi skal videre ned, er det uaktuelt å selge nå. Jeg har stadig troen på disse (ihvertfall de to første). Jeg er heller ikke veldig tungt inne og står som dere andre klare til å gå tungt inn når det engang snur. Nå er det virkelig skapt store muligheter. men det var det med når det snur da. Enting er ihvertfall sikkert. Ved å gå inn nå gjør man neppe den helt store blemmen. Det skal mye til at vi ikke er høyere om la oss si 3 år enn hva vi er nå. Men selv venter jeg som sagt litt til. 7% innskuddsrente er heller ikke å forakte..... :happy:

Link to comment
Share on other sites

Ender vi i BLÅTT idag...? :mellow:

 

Rally kanskje....

Sri lanka +0,02%

Venezuela +0,22%

Karachi 100 +0,02%

Karachi all share +0,01%

 

 

Ja, her var det ikke mye optimisme å spore (Jeg ser bort fra Zoonic).

 

Får kaste meg på. Nikkei ned 9 %. Joda vi får nok en ny blodig dag. :sad:

 

Beholdningen av min langsiktige investering i NEC, KIT og DIAG krymper stadig. Trøsten får være at det samme prosentvise fallet utgjør et stadig mindre kronebeløp :laugh::laugh:

 

Selv om også jeg tror vi skal videre ned, er det uaktuelt å selge nå. Jeg har stadig troen på disse (ihvertfall de to første). Jeg er heller ikke veldig tungt inne og står som dere andre klare til å gå tungt inn når det engang snur. Nå er det virkelig skapt store muligheter. men det var det med når det snur da. Enting er ihvertfall sikkert. Ved å gå inn nå gjør man neppe den helt store blemmen. Det skal mye til at vi ikke er høyere om la oss si 3 år enn hva vi er nå. Men selv venter jeg som sagt litt til. 7% innskuddsrente er heller ikke å forakte..... :happy:

Link to comment
Share on other sites

Hæ?

 

1) Laveste notering intradag for OSEBX var 268.59 i går og 268.58 i dag. Den endte i dag på 269.48.

2) Dersom OSEBX ikke skal innom 260-tallet i morgen, må enten børsen åpne i pluss og aldri se seg tilbake, eller åpne ned minst 9.49 poeng og holde seg på 250-tallet. Noe sier meg at du tror på det første alternativet. I så fall: Lykke til og god bedring! :rolleyes:

 

Han mente nok alternativ 2 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo at jeg har kjøpt meg inn altfor tidlig, men sånn det er nå gidder jeg rett og slett ikke selge, ser ikke poenget. Er vel ned rundt 20%, og det er i hovedsak takket og være gogl. Jeg sitter egentlig bare og venter på når jeg skal investere resten, men foreløpig er jeg avventende. Føler ikke for å stresse :) Men altså, aksjer som yara og aker virker nå på meg som i overkant rimelige. En eller annen dag må vel folk ha innsett at ikke hele verden har gått under? osebx i 200 vil ikke lenger sjokkere meg, men 150 vil fortsatt det. Tror jeg går all-in på 200, så får tap være tap.

Link to comment
Share on other sites

OSEBX klokken 08.10.2008, 09:19 - 251.54 -6.66%

 

Var det bunnen vi nettopp så?

penger + optimisme = kjøpere + kursoppgang

 

Venstre side av ligningen er FALSE. Da kan ikke høyre side være TRUE. Matematisk sett kan vi derfor umulig være i bunnen. Et par slike dager til og Hovedindeksen er under 200. Jeg tror det er minst 50% sannsynlighet for at det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...