Jump to content

Episode 1148 - Tirsdag 14. oktober 2008


Zoonic

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply
La oss kalle det teknisk konkurs da christle.

 

Dersom nye finansinstitusjoner blir så skakkjørte at myndighetene må gripe inn og redde dem vil det nok medføre negative konsekvenser for børsutviklingen.

 

Hei

 

Ok, da...

 

Jeg synes det har vært lite oppmerksomhet rundt riskoen som har ligget i bankene, gitt den lave egenkapitalen og "euforisk og naiv" utlånspolitikk. Egentlig er det rart at dette har gått greit så lenge og i så stor skala. Når bankene kun har rundt 10 pst. egenkapital kan det fort gå som det har gått. Når den ene tryner, ja så trekker det med seg andre, MEN dette gjelder også motsatt... Tror derfor at situasjonen nå kan bedre seg. Det er godt mulig at de land som har kjøpt seg opp i banker kan tjene greit med penger på dette etterhvert...

 

Er ikke sikker på at "problemene" i finansnæringen vil få så store realøkonomiske konsekvenser som mange vil ha det til. Vi vil imidlertid få en slutt på en "lånefinansiert" vekst som ikke kunne vare og det er positivt...

 

Selskaper bør og skal prises til forventet inntjening, gitt risko. Tror vi kan få en oppkjøpsbølge nå. Særlig i næringer hvor aktørene har godt med cash og lange og gode kontrakter.

 

Mitt tips er oljenæringen hvor selskapene MÅ erstatte avtagene reserver. Holder oljeprisen seg sånn noenlunde gjennom vinteren, ja da kommer oppkjøpene straks... Har også litt tro på FPSO-næringen...

 

Sitter derfor i PROD og DNO...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Finnes det andre forklaringer enn resultatframleggelsen i morgen?

 

Hei

 

Tror Tomra kommer med et OK resultat, bl.a. som følge av US $ styrking, service-kontrakter fra Tyskland kommer inn, trolig nytt vedørende nye forretningsområder m.m.

 

Tror nedgangen skyldes at TOMRA har holdt seg bedre enn mange andre selskaper og at oppsida anses større i andre selskaper på kort sikt. Tror at tilbakekjøpsprogrammet har holdt kursen "undøvendig høy i den senere tid". Blir spennede å se om de bokfører "tap" på disse aksjene...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur at børsen har vært ledet ned mye basert på frykt, så hvorfor ikke gå mye opp basert på håp?. Jeg mener at det psykologiske kan slå begge veier, og hvorfor kan ikke en uke med dårlig bli ersattet med en uke bra?

Det er ikke lett å spå børsen :(

Link to comment
Share on other sites

En kjapp short-trade nå med Xact derivat bear eller en put på obx-indeksen kunne vært spennende. En oppgang igår på 7% og 10% hittil idag er for mye på for kort tid, så sansynligheten for en korreksjon tilbake er stor.

Jo men trur du ikke at hvis renten går ned i morgen så stiger børsen på det?

 

 

RoRu, vi så jo forrige uke at det var en uke med store nedganger. Så dette kan fort vare uka ut.

Link to comment
Share on other sites

Var litt heit i dag morges og gikk inn noe høyt på YAR (183), samtidig som jeg var litt for kald hva gjaldt bull og ikke fikk kjøpt noe (42).

 

Uansett, satt i GOGL og SDRL fra før av og YAR er brukbart i pluss nå i tillegg så alt i alt en bra dag så langt. At jeg solgte meg ut av TAD på 0,93 i forrige uke, må kalles et innslag av panikk... :sad:

 

Det er mange årsaker til at børsene har falt og det blir for lett å peke på én ting, men at børsen har falt så mye som den har gjort skyldes ikke bare frykt parret med forventet lavkonjuktur, men også tilgang på kapital.

 

Hvis et selskap ikke får lånt penger for å betale regningene sine og ikke har tilstrekkelig med penger på bok, må det som selges kan, selges. Når bemidlede mennesker tar pengene ut av banken og kjøper gull i redsel for at bankene faller sammen, må bankene få tak i penger på annet vis.

 

Det blir en spiral som eskalerer, og selv om man har langtidskontrakter er man avhengig av at kunden betaler, så risikoen er i høyeste grad til stedet der òg.

 

Nå har politikerne endelig våknet verden over, og redselen for kollaps ser ut til å være borte. Da kan man enten velge å handle storstilt med en langsiktig horisont, eller prøve å treffe et rally. At vi går tilbake igjen, er det vel få som betviler, men vi kan ha sett bunnen. Spørsmålet er hvor mye vi faller, når traderne skal gevinstsikre.

 

Når GOGL virket billig på 20 kr for tre uker siden, er ikke 13 kr dyrt nå, selv om den nylig var nede i 9,20. Hvor vidt det er mulig å kjøpe den lavere om et par dager derimot, det skal man ikke se bort ifra...

 

Jeg regner med å bli sittende med det jeg har til torsdag, og så tar jeg en recap.

Link to comment
Share on other sites

Kort innom for å sjekke drømmedagen, sitter i lønnsforhandlinger denne uken så det blir umulig å følge med og bli med på festen, jeg får glede meg over at aksjene jeg har stiger kraftig :biggrin:

 

Men vil bare gi en aldri så liten advarsel, ingen trær vokserr rett innj i himmelen og spesiellt ikke på 2-3 dager

Link to comment
Share on other sites

På Island er børsen ned 76%!! DET er sykt det!

Både pest og kolera foretrekkes framfor islandske kronor for tida, så da er det ikke så rart at folk ikke vil sitte med noe som prissettes i nettopp den valutaen...

 

Men jeg tror uansett det må være en feil et sted. Tok en titt på netfonds.no og der står det at indeksen er ned 77%, mens den største taperen er ned 15,6%. Samtidig er det bare handlet i seks asker på et syltynt volume. Noe som skurrer, for å si det mildt :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Markedet er så sulten og desperat etter positivitet, at noen få dager uten dårlige nyheter får aksjemarkedet til å gå fullstendig av hengslene. Dette er definitivt ikke et trendskifte, men ren desperasjon.

 

Oppgangen er hinsides bratt og altfor optimistisk, og vil bli avløst av bratt nedgang igjen.

 

Ferden fremover vil vise ekstreme utslag i begge retninger. Det vil gå mange dager før vi får mer "normale" 1%-bevegelser på indeksene.

Link to comment
Share on other sites

noen som kan si noe fornuftig om omsetningen på osebx i dag værsåsnill:)

Fornuftig? Nja, den er jo forholdsvis høy da. 2,5t igjen og vi er over 9mrd. Bør bli nærmere 12mrd da, så får vi se om vi OSEBX holder stand. I så fall vil det være et veldig positivt signal i all elendigheten :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...