Jump to content

Traders Pit - Episode 133 - Onsdag 29.09.04


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Klinsmann, jeg skjønner at du er entusiastisk, men dette er ikke ett hausseforum. Dersom du er så sikker på BLOM som du utgir deg for vil jeg oppmode deg til å skrive en begrunnet kjøpsanbefaling i BLOM tråden under aksjeprat.

 

Link: http://www.aksjeforumet.no/forum/viewtopic.php?t=428

 

Jeg gleder meg allerde til å lese den, utfordringen er servert ;)

Link to comment
Share on other sites

Heisan,

 

Sjekker av og til USA ved stenging, og gjerne gjennom de tradisjonelle grafene lagt her på forumet.

 

Syntes gårdagens sjekk var en behagelig overraskelse i og med diskusjonen som hadde foregått utover kvelden. Egentlig en glimrende bruk av traders pit "after hours"...

 

Har man tid og anledning, hvorfor ikke bruke den på litt aksjeprat?

 

Dagens høydepunkt var nå rallyet i NOI, på godt volum etablerer den seg på riktig side av 3 tallet. Skulle tro mang en portefølje la på seg ganske kraftig. Burde kanskje ha lempet ut noen poster mot slutten, men gamblerinstinktet vant. (Les; spillegalskapen).

 

Ser meg også tilfreds med etableringen over 140 på AKVER. Samtidig vil jeg bemerke at det er rent ut trasig for de som valgte å sitte i KVI etter valget om bytte til AKVER og AKY. Her er verdien snart halvvert i forhold til hva den var før splitt. Tror det kan ta sin tid før KVI og AKER kommer samlet opp tilbake på dette nivået.

 

Det som forundrer meg her er at Røkke selv er den største taperen av samtlige aksjonærer, og denne kursutviklingen burde jo hans rådgivere være inneforstått med når selskapsinnholdet var kjent for de utskillte enhetene allerede før påske.

 

Skulle likt å se noen kommentarer eller antakelser fra andre som fulgte splitten i vinter om akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om TOM resten av uken? Denhar jo gått opp noen prosenter, men falt litt på slutten i dag (men endte opp) mye pga at et noen av husene begynte å dumpe. Var det de "smarte pengene" som trakk seg ut???

 

 

Jeg håper på en kort tur innom 25ern så jeg får solgt med litt god gammeldags gevinst som ikke er så alt for beskjeden.

 

Hva tror dere ? Noen som har noe teknisk å si om TOM?

Link to comment
Share on other sites

Nå kan ikke jeg mest om TOM her på forumet, mne mitt tips er at den beveger seg mellom 23,5 og 25 frem til det "avgjøres(?)" neste mnd.

 

Ja, Laphroaig, er enig i at det er fint med afterhour prat.. forstett med det.

 

Irriterer meg over at offshore og transport(FRO osv) gjør det så bra,at IT etc blir satt på sidelinjen..

Er et noen som har noen gode argumenter for/mot at denne trenden fortsetter. les: høy(ere) oljepris og shippingrater...

 

Et godt tegn på at markedet er dreid mot shipping er at INM faller 10% etter innsiesalg på 100K kr, mnes FRO har steget ca15% etter at innsidesalget på flere mld. til fredriksen ble gjort kjent...

 

altså.. hva tror dere om det neste halvåret? Fortsatt olje? :eek:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har så dårlig tid på dagtid nå, så tenkte jeg kanskje jeg skulle ta en aldri så liten US-tradekveld i morgen. Alt for sjelden jeg gjør det.

 

Sitter å titter over noen charts nå, noen som har noen råd sent på kvelden, så er det bare å komme med dem...

 

Uanset.

Link to comment
Share on other sites

Utzi, et lite US-tips fra meg! Sats på ERTS (Electronic Arts). Den befinner seg for øyeblikket på en 6-måneders bunn (nær årets laveste), og jeg regner med at den snart vil klarte opp mot 50 og videre i tiden som kommer. Det er et bunnsolid selskap med 80 milliarder kroner i årlig omsetning (2003), en flere års vedvarende omsetnings- og resultatvekst, ingen gjeld og stor kapitalbeholdning. Dessuten har selskapet en fantastisk produktportefølje. Sjekk den ut!

Link to comment
Share on other sites

China er nøkkelen til at råvare og transportbransjen gjør det såpass bra som den gjør det. Veldig irritert på meg selv at jeg ikke har sett dette før. Tror vi er i ferd med å fullføre skummingen av fløten fordi:

1. Høyere råvare priser på alt fra papir, plast, metaller, energi, olje etc. må på et eller annet tidspunkt veltes over på forbrukeren, dvs. vi må snart kunne anta at importprisene fra Asia og China spesielt begynner å stige.

2. Omsetningstallene til selskapene rundt omkring i verden har ikke økt merkbart siste året. Resultatene har blitt bedre etter at kostnader er kuttet.

3. Arbeidsmarkedet har bedret seg, men ikke i nærheten av hva vi så i 1999-2001.

 

Pkt. 2 og 3 vil resultere i mindre etterspørsel. Når? Q4 2005 og 3 kvartaler frem.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen tas med strak hånd. Fikser det i løpet av uken jeg. Men jeg skriver jo kun om Blom på imarkedet og hegnar.no også, så kan jo se hva jeg har skrevet der først.Men selvfølgelig skal jeg skrive en skikkelig anbefaling hvis du trenger det.

 

Mvh Klinsmann

Link to comment
Share on other sites

CAR i dag:

 

Blom kunne i går melde om en kontrakt i Litauen på EUR 2,36m, eller ca. NOK 20m. Kontrakten innebærer flyfotografering av størstedelen av Litauens areal, satelittbilder av grensearealet, samt fremstilling av digitale ortofoto-bilder av hele landet. Oppdraget er bestilt av landbruksdepartementet i Litauen i samarbeid med EUs sentrale prosjektbyrå, også i Litauen. Levering på kontrakten er forventet gjennom 2005, og, i følge ledelsen, tilfredstiller denne selskapets avkastningskrav.

 

Denne oppmålingskontrakten vil danne grunnlaget for EUs landbruksstøtteordning til Litauen. I så måte tror vi ikke dette blir den siste av denne type kontrakter til Blom da behovet for å kartlegge landbruksarealer øker i takt med antall medlemsland i EU. Kontrakten kan derfor være et tidlig signal om høyere aktivitet fremover. På forespørsel til ledelsen fikk vi også inntrykk av at anbudsboken til Blom er over nivåene ved årsskiftet, da den var på NOK 200m. Vi mener det er en naturlig utvikling at Blom - i lys av høyere markedsmakt, nordisk/global tilstedeværelse og leverandør av et produkt som dekker hele verdikjeden - i økende grad blir invitert til anbudsprosesser når slike prosjekter legges ut. Stordriftsfordelene ved konsolideringen av kartmarkedet er m.a.o. i ferd med å materialisere seg, og vi er spente på fortsettelsen.

 

Vi gjør likevel bare marginale forandringer på våre estimater for 2005 som følge av kontraktsannonseringen. Vi forventer EPS for inneværende år på NOK 0,54 per aksje, stigende til NOK 0,67 i 2005. Dette priser Blom i dag til 8,1x 2004 inntjening per aksje, fallende til 6,5x neste år. Etter alle solemerker billig for et selskap som seiler opp som en dominerende aktøren i sine markeder. Med utsikter til videre aggressive fremstøt i konsolideringen av det nordiske- og europeiske markedet for landbasert kartoppmåling, samt fortsatt tro på ledelsens evne til å foreta innvannende transaksjoner, gjentar vi vår kjøpsanbefaling på Blom og vårt 3-6 mnd kursmål på NOK 6.

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg ikke innlegg av typen på to linjer hvor det skrikes kjøp uten noen større begrunnelse. Men dine innlegg trigget uansett meg til å kikke på BLO, håper du vil fortsette å oppdatere BLOM topicen. Den har ligget død alt for lenge...

 

Forøvrig slåss Røkke selskapene om plasseringer på taperlisten i dag, som så mange ganger før. AKER under 50,-

 

Verden vil bedras...

Link to comment
Share on other sites

ja skal gi videre oppdateringer omkring Blom. Prøvde å få i gang noe om Blom på iMarkedet, se topic Blom Blomstrer, der jeg også har et veldig godt referat fra Generalforsamlingen. Men interressen var laber, så topic er lite oppdatert. Men skal prøve å holde denne topicen i gang. Ellers har jeg FOE og STL i porteføljen. Men Blom er min hovedinvestering. Jeg er meget imponert hva den nye ledelsen har gjort. Selskapet var jo totalt skakkjørt.

 

Tror Blom kan få sitt gjennombrudd nå, kan bli virkelig morsomt fremover. Kursen går nok veldig fort når den først går.

 

Legg også merke til alle innsidekjøpene av Hirsti...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...