Jump to content

INM - Inmeta


Pathfinder

Recommended Posts

Legger ved to innlegg jeg skrev ikveld..

Moro å lese når det om noen uker og de neste mnd frem mot sommeren tar skikkelig av i INM.

 

Tips for Q4 i INM 02.02.05:

 

Jeg tror INM ender på 10,2mil(4,5 ) i totalt overskudd for 2004, og utbytte på 25øre(15). Altså nesten dobling av ord.res. og utbytte.

Tall i parantes er tallene for 2003.

 

Antagelse for INM januar:  

Det er mye motstand både teknisk og i ordreboken på ca 2,4, men INM er i en stignde trend og har hverken falt tilbake gjennom 10-,30- eller 100-dagers glidende snitt..g prøer seg nok snart igjen på brudd gjennom 2,4. Jeg tror den baner seg vei gjennom 2,4 før Q4. Over dette nivået er det ingen klare motstandsnivåer før et stykke opp på 3-tallet.  

 

NON og særlig Orion har solgt mye siste uken, og jeg tror også Orion har 50000 på salg på 2,4. Derimot tror jeg de skal inn igjen og håper på en lavere inngang før Q4. Håpet er at Q4 bli en positiv overraskelse, at ingen kommer inn lavere enn 2,35 og at Orion oppjusterer estimatene/at nye aktører som vi har sett den siste tiden(ab,fo,fs) drar opp kursen.  

 

Dette var mine tanker rundt nåveærende situasjon i INM

 

 

 

 

 

b]Svar ang INMETAs store kurstriggere fremover[/b]  

 

For det første... Q4 og utbytte,samt kontrakter er kurstriggere som ifjor løftet INM fra 1.9 til over 3kr fra jan-mai. I år vil INM levere støre utbytte og doble det ordinære resultatet.  

 

 

 

Ifølge ORION som var på bedriftsbesøk rett før jul, så tror de INM leverer 10mil. Ifjor kom 4.2 av det ordinære overskuddet på 4,5 mil fra Q4.  

Hittil i år har INM tjent 4,3..altså ca likt med i hele fjor.. og da vil en økning på 20% for Q4 fra 2003 til 2004 være nok til å bli bedre enn Orions antagelser på 10m,0 mil  

 

Med dagens kurs er vi på 9 i P/E, forutsatt at INM tjener 10mil. og da er det ikke tatt hensyn til at utbytte, som fort kan bli 25 øre,mot fjorårets 15øre. som på dagens kurs utgjør ca 12%. Årsaken til at jeg tror det blir betydelig høyere utbytte er at det i år er en kombinasjon av at:  

1. Ledelsen i selskapet sitter på over 30% av aksjene  

2. Siste år med skattefritt utbytte  

3. Dobling av ordinært resultat gir muligheter for større utbytte.  

 

PS: INM fikk et totalt overskudd for 2003 på 10,9 mil, pga en engangsgevinst ved salg av Webtreff.  

 

http://www.inmeta.no/default.asp?pub=0&sub...ction=&filter=0  

 

INM har fremførbart underskudd på 35mil,så betaler altså ikke skatt i år,og dermed blir tallene før og etter skatt like. Noen av tallene kan ha små desimalfeil i 100000kr klassen..som følge av at jeg ikke har giddet å slå opp tallene,men helheten er ikke å komme bort ifra.  

 

INM er billig!  

 

www.inmeta.no

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

FINANSKALENDER FOR INMETA (INM)

 

02.02.05 4. Kvartal / årsresultat for 2004, foreløpig

27.04.05 1. Kvartal resultat

27.04.05 Generalforsamling kl. 16.00

10.08.05 2. Kvartal resultat

26.10.05 3. Kvartal resultat

Link to comment
Share on other sites

INM: Inmeta ASA - Flaggemelding

 

Inmeta ASA (INM) har i dag inngått avtale med Orion Securities ASA om

markedspleie, (Market Maker). Avtalens formål er å sikre

likviditetsgaranti, og trer i kraft 1. februar 2005.

 

Í

For nærmere informasjon, kontakt

Ulf Ristebråten

Mobil 98217009

Link to comment
Share on other sites

Hva har denne flaggemeldingen å si for meg som aksjonær? godt eller dårlig nytt? -Mulig at jeg bare er helt utslitt og ør etter hard jobbing og bihulebetennelse, men jeg håper noen kan gi meg et hint om hva denne meldingen innebærer.

Link to comment
Share on other sites

Det er i utgangspunktet positivt,men pga orion kastet ut INM fra favorittporteføljen sin idag, så falt INM 10%. Jeg tror derimot at Orion kastet den ut bl.a. for å senke kursen før 01.02, når de blir marketmaker. Orion er jo åpenbart tjent med en lav kurs før Q4, så Orion kan få kjøpt aksjene de har pålagt seg å kjøpe lavt, og selge dem høyere senere. Som marketmaker skal man holde INM likvid med minst 4 kjøpsnivåer og 4 salgsnivåer,max 4% spread osv. Ergo tjener Orion nå på å få ned kursen, jeg er skråsikker på at Orion laster mye senest 01.02. Q4 er 02.02.skjønner?

 

 

Jeg tror:

INM er over 2,6 etter Q4, leverer 6mil for Q4 og dergjennom over 10mil totalt etter skatt for 2004(INM har fremførbart underskudd=betaler ikke skatt)

 

Det jeg er litt redd er NASDAQ, om den bryter 1960, samt at INM ikke leverer det jeg tror, logisk nok..men tror som sagt dette bør gå veien og komme godt op på 3tallet innen sommeren.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Lover bra for INMs Q4

 

Kjempemarked for it-tjenester i 2005

 

Av Siri Skaalmo

 

It-serviceselskapene i Norden går en lys tid i møte, mener analysesjef Morten Sundstø i Alfred Berg. - Det ble en veldig sterk avslutning på året, og flere hadde leveringsproblemer. Det lover godt for 2005, sier han til dn.no.

 

It-selskapene som leverer teknologitjenester har ikke tatt del i den generelle veksten de siste årene, men nå kommer disse for fullt.

 

Det mener analysesjef Morten Sundstø i Alfred Berg.

 

- It-service-markedet er nå det sterkeste på lang tid. Vi må tilbake fire år i tid for å finne så sterk vekst. Nå er det sen-syklus-selskaper som får fokus, sier Sundstø til dn.no.

 

Vekst i 2005

Undersøkelser hos selskapene selv og blant analysebyråer viser at slutten på fjoråret ble veldig sterk.

 

- Vi har fanget opp fra markedet at desember ble veldig sterk. Mange bedrifter hadde mye igjen på investeringsbudsjettene for 2004, som ble benyttet i desember. Det var så høyt trykk at mange ikke klarte å levere, og mye blir dermed liggende over til januar. Det gir grobunn for et veldig bra 2005, sier Sundstø.

 

Opp 4-6 prosent

Han peker på at selskaper som driver med maskinvare, konsulenttjenester og outsourcing har gode utsikter i år.

 

- It-service-bransjen har hatt negativ vekst de siste fire årene, nå bykser de opp, og vi venter vekst på minimum fire til seks prosent, sier Sundstø.

Link to comment
Share on other sites

FL vs INM.... kommentarer takk..

Tallene for OFL vs INM er slik:

 

Ticker Q Oms. Res.f.sk. EDBITDA

OFL Q1: 101,0 (75,0) 2,2 ( 0,1) 2,2 ( 0,1)

INM Q1: 21,5 (39,8) 0,6 ( 0,3) 1,3 ( 1,4)

 

OFL Q2: 85,0 (70,0) 0,9 (-0,1) 2,0 ( 1,1)

INM Q2: 65,0 (47,2) 4,6 ( 1,5) 5,6 ( 2,6)

 

OFL Q3: 77,4 (62) 0,1 (-0,5) 1,2 ( 0,6)

INM Q3: 16,8 (22,5) - 0,9 (-1,3) 0,2 (-0,3)

 

OFL Q4: ? (114) ? (+4,0) ? (+5,9)

INM Q4: ? (74,6) ? (+3,5)? (+4,9)

 

Tallene viser hhv Omsetning - Res f. skatt - EBITDA - med 2003 i ( ).

 

Som du ser har jeg satt tallene opp mot hverandre

 

INM tjener og tjente mer ifjor og viser større økning

 

INM har EK på overkant av 10mil etter å ha trukket fra goodwill og andre luftige poster, og har ikke opsjonsprogram osv, ref. nye føringsmåter for 2005. som vil gjøre dette ubehagelig...

 

Hvordan er det med OFL ift EK og opsjoner i ledelsen osv. Jeg vil gjerne lære den bedre å kjenne...

 

 

Man kan anta at INM tjener 6mil i Q4, og når Orions estimat på 10mil i 2004. Det gir på dagens kurs 2.2 P/E for 2004 på 8,4.

 

(INM betaler ikke skatt for 2004 pga fremførbart underskudd...)

 

Iløpet av de første 3 Qene tjente:

OFL 3,2 FØR skatt.

INM 4,3 ETTER skatt

....noe som gjør INM til en rimeligere aksje, selvom den er priset til 84mil vs OFL på 66mil. enig?

 

Nå blir det feil ift at vi må sitte med et årsres for å gjøre noen seriøse vurderinger,men..

 

Både INM og OFL gjør det normalt best i Q4. Dersom vi tar utgangspunkt i en dobling av res. fra ifjor for begge, vil vi ende følgende:

OFL (4,0*2)+ 3,2 = 11,2mil. før skatt

INM (3,5*2)+ 4,3 = 11,3mil. etter skatt

 

 

Jeg tror Q4estimatene er overdrevne, særlig for OFL,men allikevel føler jeg at INM er et hestehode billigere, og ikke glem utbytte på 25øre fra INM.

 

 

 

Kommentarer? :blackeye: :albino: :alien: :idea:

Link to comment
Share on other sites

INM - DELÅRSRAPPORT

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=102471

(01.02.05) Resultat, balanse og kapitalforhold for Q4 2004

(Rapporterte tall for 2003 i parentes)

 

Se vedlegg på www.newsweb.no

 

Q4 2004

Driftsinntektene i Q4 utgjorde MNOK 59,2 (74,8). EBITDA ble

i Q4 MNOK 4,1 (4,9).

Resultatet før skatt i Q4 ble MNOK 2,8 (3,5).

 

 

YTD 2004

Driftsinntektene YTD utgjorde MNOK 162,7 (184,4). EBITDA

ble MNOK 11,3 (8,6).

Resultatet før skatt YTD ble MNOK 7,1 (4 ).

 

Selskapets resultat etter skatt YTD ble MNOK 4,1 (8,8).

 

Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter ble MNOK

18,4 (-6,8).

 

Selskapets utvikling, kontantstrøm og resultat gir grunnlag

for å utbetale utbytte. Styret vil foreslå for

generalforsamlingen et utbytte for 2004 på kr. 0,25 pr.

aksje (0,15), totalt MNOK 9,6 (5,8).

 

De samme prinsipper som i årsregnskapet for 2004 er

benyttet. Rapporten er avlagt i henhold til NRS 11.

 

---

 

Ser ut som du bommet litt på driftsinntektene Ivers :(

Link to comment
Share on other sites

Q4 pleier å være INM's sterkeste kvartal, jeg tror grunnen til at det ikke ble det i år er den nye aksjonærmodellen. Kanskje litt spekulativt, men de aller fleste små og mellomstore bedrifter i Norge har nok prioritert maksimalt resultat for 2004 for å kunne betale ut maks utbytte for siste gang uten dobbeltskatt - og da har investeringer i software osv. blitt utsatt til etter årsskiftet.

 

Desverre vil INM etter min mening også rammes ganske hardt av den nye aksjonærmodellen - fordi nettoavkastningen vil bli dobbeltbeskattet fra inneværende år. Det eneste som kan redde dagens aksjekurs er etter min mening vekst.

Link to comment
Share on other sites

Kan være du har rett Pirelli,men med 30% alvere inntekt i 2004 enn Orions konsensus,(10mil) så var det i mine øyne ikke verdt å sitte i mer, så solgte idag.

 

Den har i dag P/E på 12,5..og kan ha begynt åmiste markedsandeler til andre,ref; at de tjente bare 1,9mil totalt for andre halvår..noe som er svakt i mine øyne.

 

Lykke til videre dere som sitter..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en prat med Ulf i kveld og fått vite litt mere om satsingsområdene for selskapet for inneværende år. Han virket ikke akkurat pessimistisk. DN har en sak på dette i morgen. De har vært på besøk hos ledelsen i Inmeta i dag, noe Ulf mente hadde utviklet seg greit.

 

Så da får vi se hva de skriver i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inmeta [iNM], kurs 2.02

 

INM210205.gif

 

 

Inmeta ligger i en fallende trend og videre nedgang innenfor denne indikeres. Aksjen har marginalt brutt ned gjennom støtten ved ca 2.07 kr. Etablert brudd vil indikere videre nedgang. Aksjen anses teknisk negativ på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om kursen holder seg over 2 kr, noe jeg betrakter som den kritiske støtten. 2,07 i dag er OK. Svak omsetning, men det er vi vant til. Rart at enekelte ikke vil ha med seg ca 11% avkastning på investert kapital, og det skattefritt for siste gang på flere år.

 

Ja, ja......

Link to comment
Share on other sites

r'feller

 

Jeg føler med deg kamerat. Vet du sitter relativt alene i denne sluggern nå. Den er høyt priset fortsatt; I forhold til inntjening har den en PE på 12-14?

 

De har rett og slett skuffet kraftig. Kontraktene uteble også.. Familiebedriften Inmeta er kjørt i grøfta:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inmeta [iNM], kurs 1.92

 

Inmeta viser en svak utvikling innenfor en fallende trendkanal. Videre negativ utvikling indikeres, og det ligger motstand opp mot taket av kanalen. Har brutt et støttenivå på kort sikt og gitt salgssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved ca 1.72 kr og motstand ved ca 2.07 kr. Negativ volumbalanse svekker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

It-selskapet Inmeta gikk med underskudd i første kvartal.

 

Inmeta fikk et resultat før skatt på minus 1,3 millioner kroner i første kvartal 2005, mot et resultat på 1,5 millioner kroner i tilsvarende periode året før.

 

Driftsinntektene var på 22,9 millioner kroner (21,5), mens driftsresultatet før goodwillavskrivninger ble minus 1,2 millioner kroner (1,2).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kjøpte ein lyttepost her i dag, det som skjer utanfor landets grenser er også spanande. Sverige, Danmark og EU-direktiva.

 

Legg til nokre nye meldingar frå selskapet grunna lang tid utan omtale her på forumet:

 

"14.06.06 14:19 Marked=OB INM KJØP AV SELSKAP avtaler

 

Inmeta ASA har inngått en intensjonsavtale om

overtakelse av 100% av aksjene i Micro Service

License Partner AB i Ørebro, Sverige for SEK 4

000 000. Endelig avtale forutsetter godkjent

Due diligence og styrebehandling i Inmeta ASA.

 

Inmeta ASA vil med dette styrke satsningen i

Sverige som et ledd i den nordiske

ekspansjonen. I tillegg til geografisk

ekspansjon tilfører dette verdifull kompetanse

på MSDN (utviklingsverktøy) og TechNet

(informasjon til programvareutviklere) som er

viktige satsningsområder for Microsoft og et

marked i vekst.

 

Micro Service Licens Partner AB er en

programvare forhandler som er aktiv i det

Nordiske markedet med hovedvekt av omsetningen i

Sverige. Selskapet er Certified Partner til

Microsoft i Licensing Solutions og Software

Asset Management. Selskapet har 12 medarbeidere

som i hovedsak håndterer salg av MSDN og TechNet

for Microsoft. Selskapet omsatte i siste

regnskapsår, 01.05.05 til 30.04.06, for ca. SEK

15 000 000 med et EBITDEA på ca. SEK 900 000.

 

Det er forventet formell overtakelse i løpet av

tredje kvartal 2006.

 

For ytterligere informasjon kontakt

 

Ulf Ristebråten

Tlf 23006700

Inmeta ASA"

 

"03.05.06 07:38 Marked=OB INM RESULTAT, BALANSE OG KAPITALFORHOLD FOR Q1 2006 delårsresultat last ned 2605K

 

Q1 2006

Omsetningsvekst på 73 %

Driftsinntektene i Q1 utgjorde MNOK 39,7 (23).

EBITDA ble i Q1 MNOK 2,1 (-1).

Resultatet før skatt i Q1 ble MNOK 1,9 (-1,3).

Selskapet har ikke betalbar skatt.

 

Konsernregnskapet er avlagt i henhold til IFRS.

Fjorårets tall er gjengitt i henhold til IFRS.

Det vises for øvrig til eget dokument om

overgangen til IFRS, med åpningsbalanse for

1.1.2004 og balanse og regnskap for 2004.

 

Selskapets drift

Selskapets aktiviteter utviklet seg bra og

kvartalet ble bedre enn forventet. Noe av

omsetningen i kvartalet var budsjettert til

annet kvartal, og selskapet er godt fornøyd med

at beslutningsprosessene hos kundene har blitt

raskere.

Den omfattende porteføljen av programvare og

tjenester til store kunder innenfor offentlig og

privat virksomhet er ytterligere styrket.

 

Nordisk satsning

Det ble i kvartalet gjennomført etablering av et

Stockholms kontor som kom i drift i januar 2006,

og et dansk kontor forventes etablert i løpet av

året. Det nordiske markedet har mange

likhetstrekk, og Inmetas konkurransekraft

forventes styrket med dette. [...]"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...