Jump to content

INM - Inmeta


Pathfinder

Recommended Posts

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Kjenner ikke Inmeta godt nok, men ut i fra tallen i fjor bør Q4 bli veldig godt gitt 1) tallen fra i fjor, 2) guidingen fra selskapet.

 

2003

Q1 -26

Q2 7 882

Q3 -1 146

Q4 2 169

 

2004

Q1 180

Q2 2 847

Q3 -956

 

 

Inmeta informerte markedet under Q2 at høsten ville bli bra, men med hovedvekt på Q4. Dette opprettholder de i Q3 informasjonen. Det kanskje litt tidlig å avskrive dette selskapet.

 

Fornøyd nÅ. Sletter du ditt innlegg?

 

Hvis de i tillegg uttaler at resultatet for 2004 sett under ett blir bedre enn 2003 så må Q4 være i samsvar med Q2 2003! (er jeg på bærtur...)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på de historiske tallene i INM så er alltid 3Q veldig svakt. For eksempel var omsetningen i 2Q03 47 mill, 3Q03 23 mill og 4Q03 75 mill. Nå ødlegges dette litt av at 1Q04 var veldig svakt på 22 mill mens 1Q03 var bar litt svakere enn 2Q03.

 

Men at 3Q pleier å være dårlig har nok noe med sommeren å gjøre, så vi kan vel forvente en svak kvartalsrapport. Orion venter omsetning på 37 mill og nettoresultat på 1 mill.

 

Kanskje en god ide å kjøpe INM rett etter 3Q rapporten kommer 27.10 og vente på 4Q som pleier å være det sterkeste?

 

Tenkte å minne om dette innlegget, som jeg skrev 18.09, vi er helt enige Basura ;)

Link to comment
Share on other sites

Mente jeg hadde lest det du skrev. Det blir som regel at man leser det siste.

 

Har snakket med enkelte av de ansatte i Inmeta, noe jeg har referert her på forumet. De sa at selskapet gikk som en kule. Noe som underbygger den guidingen de gav i dag.

 

De har vel allerede fortalt hvordan de venter at Q4 resultatet skal bli, dvs. ordinært resultat vil bli betraktlig bedre enn 2003. I 2003 var ordinært resultat på 3.963MNOK, etter Q3 er ordinært resultat 4.283. Dvs. de ligger allerede bedre an uten Q4. Om de forventer ordinært resultat på nærmere 5MNOK, 6MNOK eller 7MNOK gjenstår og se, men en uttalesle som sier "sterk utvikling", skulle tilsi nærmer 6MNOK enn 5MNOK.

 

Holder dette til kursstigning i Inmeta?

Link to comment
Share on other sites

pplot.php?paper=INM&exchange=OSE&from=20031027&to=20041027&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Denne grafen viser utviklingen til Inmeta fra Q3 i fjor og frem til i dag. Som grafen viser gikk den ned i dagene etter Q3 før den startet en fenomenal klatring som ikke stoppet før aksjen sto over 3 kroner. Tør vi håpe på noe tilsvarende denne gangen?

Link to comment
Share on other sites

For oss som sitter inne i denne aksjen, så blir nok oppgangen mindre i år enn i fjor. Nå er jeg ingen racer på Teknisk Analyse, men legge Oslo Børs indeks utviklingen på toppen av denne grafen, og vi kan tydelig se at den har fulgt børsen.

 

Q4 resultatene er uttalt kommer til å være meget gode.

 

Personlig så burde jeg nok lest litt mer nøye hva "ekspertene" på aksjen fortalte i forkant av Q3, men shit au...

 

Media oppmerksomhet rundt Inmeta for å løfte aksjen... Den skal vi slite med...

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å se at du er på dette forumet R'Feller..

 

Overraskende at INM tråden er så aktiv;. Det er ett enda mindre firma enn OTR. Synd det ikke er mer aktivitet der!

Det er tydeligvis mange som sitter i den, jeg gjør det jeg også, men med en heller mindre post og solgte meg ut med litt på 12mnd lav kurs, 1.75!

 

Ikke for å gni saltet, men den prisingen vi så av IT ved årsskiftet i fjor var kanskje vel høy? Det ble snakket om "it boble" på nytt, og vel; det var mer positiv stemning generelt enn nå. Nå er det heller mer snakk om at toppen er nådd og vi skal ned igjen.

 

IT-index'n har bare gått en vei siden Mars 04; De store IT firmaene har også skuffet ganske bra i siste kvartal(SIO, EME, TAT, TAA). Inmeta inkludert.

 

Nå er det håp for at det blir en kraftigere rotasjon, ut av olje og inn i IT igjen på nyåret. Hvis valget går i orden og vi ikke ser noe terror så kan det bli hyggelig for dere aksjonærer igjen, gitt at it index'n setter fart...

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må ærlig innrømme at en værre utvikling enn jeg ahr hatt i INM har jeg ikke hatt siden jeg kjøpte TAD på 2,6 og ble med den ned til 1,65..før den snudde opp. Ga meg på 5,- Begge gangene kjørte jeg all inn.. noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen...

 

INM er idag priset til 68mil. EK er etter goodwill++ ca 15-18mil. Jeg har nedenfor satt opp tall i EBIT,da INM ikke betaler skatt i år ifm utsatt skattefordel.

 

INM har EBIT i år tjent 4,1mil.I fjor var dette tallet etter de første Qene 0,8,mens INM etter Q4 endte på 4,6.

 

Jeg tror det ennå er mulig at INM når 10mil,altså at Q4 er ca 6mil EBIT.

 

Med 10mil i år,samt 8mil++ fra før i cash,har altså INM opp mot 20mil. Jeg antar INM betaler ut maximalt av de som er forsvarlig i utbytte for å unngå skatt som kommer fra og med skateåret 2005(ref: revisor)

 

Dersom INM klarer 10mil etter skatt,er altså P/E på dagens kurs 6,8,EK fortsatt minimum 15-18mil., og utbytte på 25-30øre.

 

Dette er i bestefall..men jeg tror det kan holde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?...=166198&cat=116

 

Orion-sjef Stig Myrseth tror det er duket for en småpositiv børs utover vinteren. Han tror ifølge Finansavisen på et oppsving i norske teknologiaksjer siden disse har hengt etter sine amerikanske motparter i høst.

 

Myrseth anbefaler følgende aksjer:

 

Otrum

Inmeta

Rica

GGS

Hands

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Tidligere har jeg postet på HO at IT ikke ville komme før vi så desember på kalenderen, men mye kan tyde på at IT allerede nå er på gang. Med synkende oljepris (eller volatil og usikker utvikling) så ser det ut som om det kommer mer risikokapital over i IT-sektoren.

 

INM har fått sin del av kaken. Etter å ha bunnet på ca 1,70 var den oppe og snuste på 1,95 i dag før den sluttet på 1,90. Følger den samme utvikling som i fjor vil INM ikke komme skikkelig før vi ser januar, men jeg tror at desember også vil kunne gi aksjen et løft. Forsiktig tipper jeg INM til 2,10 - 2,20 før nyttår.

 

En aksje som på det verste hadde en P/E på 6,5, og som tjener penger og gir utbytte, så tåler den galant en P/E på det dobbelte uten å være overpriset. Noe som betyr en kurs på ca 3,40 om konsensus på ca 10 mill i overskudd blir innfridd.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er viktig og ikke henge seg alt for mye opp i oljeprisen når det gjelder INM. Dersom fallende oljepris er kriteriet for høyere aksjekurs i INM tror jeg selskapet går en mørk tid i møte. Problemet med olje er at tilbudet ligger helt på grensen til etterspørselen og det skal veldig lite til før det ikke er nok til alle. I en slik situasjon kombinert med at de stedene i verden hvor det produserer mest olje er ustablie skal det liten fantasi til for å spå at oljeprisen kommer til å holde seg høy lenge.

 

Men at olje blir volatilt fremover er jeg enig i, i kveld balanserer november future for Light Crude rundt $50 igjen - Jeg tror vi får nye rekorder utover vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror oljen skal ned(mitt tips var/er at toppen var i okt..) og at vi er nærmere 40 enn 50 når vinteren er over... altså i april,når INM betaler ut utbytte..

 

Jeg er enig med R'feller.. Oljen bør holde seg under 50 og helst falle til 40 for å trigge NASDAQ skikkelig..

 

NASDAQ er tross alt realtivt høyt,tross den høye oljeprisen,så med gode Q4 res. totalt sett,og redusert oljepris over jul så kan det blir ny ATH ift 2004 toppen,altå over 2150.... Teknisk sa har NASDAQ en del å gå på... et fall ned til 2000 er mulig uten at trenden er snudd.

 

Jeg antar,Pirelli, at du er tjent med at oljen holder seg høy.. vi får se da vet du:)

Link to comment
Share on other sites

Når vinteren er over er vi i 30-35 dollar fatet!! Det er nettopp derfor er høy nå, nemlig pga en kald vinter. Sier seg selv at det ikke vil gi grunnlag for høy oljepris når faktisk vinteren er over(i April altså).. 2005 blir nok godåret for IT, mens 2004 var godåret for oljeservice. Synd at jeg skal ut av IT i januar:)

Link to comment
Share on other sites

Uansett årsak så går aksjen nå. Se på kurven denne uken. Rett opp. Nå har den gått fra 1,70 til 1,99 på noen få dager. Tradingaksjene mine (kun 10K) som jeg handlet inn på 1,70-tallet og noe litt høyere, ble avhendet til dagens høyeste omsetningskurs på 2,05.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er pent R feller. Men ble vel ikke helt den største gevinsten selv om prosentene er på din side:)

 

Hyggelig å se at det løsner litt for INM. Jeg endte opp med en slags innsidesalg i OTR i dag, så nå er det vel min tur på å få en dupp... Får håpe INM holder seg! Innen Q4 står den i 2.50!

Link to comment
Share on other sites

INM har brutt opp gjennom den fallende trenden etter å ha vært nede i |,7.. INM steg fra 1,8 til 2 denne uken på økende volum

(se 3 mnd chart nederst for best mulig vol. illustrasjon)...

 

INM har brutt gjennom 30dagers og når den 2,1 til uka er 100dagers også brutt. Ifjor gikk INM over 3,- ifm bra Q4 og utbytte. Kursen for et år siden er ca som idag...

I år ligger INM ann til å tjene 10mil, altså det dobbelte av ordinært res ifjor. Videre kan vi vente at utbytte stiger fra 15øre til 30øre, fordi dette blir siste utbytte uten skatt...

 

Ta en titt..men ikke gå inn får den er på 3-tallet:)

 

 

 

INMs utvikling siste 12mnd

 

pplot.php?paper=INM&exchange=OSE&from=20

 

auxplot.php?paper=INM&exchange=OSE&type=

 

pvol.php?paper=INM&exchange=OSE&from=200

 

 

 

 

Volum siste 3 mnd

 

pvol.php?paper=INM&exchange=OSE&from=200

Link to comment
Share on other sites

Hausser IT-aksje

 

I går var analytikerne i Orion Analyse på besøk hos Inmeta. I dag stiger aksjen kraftig.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (2.12.04 11:20)

 

I dagens rapport fra Orion Analyse kan vi lese at analytikerne har et positivt syn på fremtiden i Inmeta.

 

– Vi hadde i går et langt møte med ledelsen i Inmeta, og vi satt igjen med utelukkende positive inntrykk etter dette. Vi mener at Inmeta greit forsvarer en P/E-faktor på 10-15 sett i lys av utsiktene til en moderat resultatvekst i årene fremover, og dette tilsider en oppside på 30-90 prosent dra dagens nivå, skriver analytikeren.

 

I dag stiger aksjen kraftig på Oslo Børs. I skrivende stund omsettes aksjen for 2,08 kroner, opp 11,83 prosent.

 

 

Orion Analyse hausser INM

Link to comment
Share on other sites

Her er hva Orion sier i dagens rapport:

 

Kort beskrivelse

-----------------

• Inmeta driver lisenssalg av programvare mot storkunder.

• Hoveddriverne er kundenes investeringsvilje og livssyklusen til Microsofts programmer.

• Aksjen er et typisk valuecase med en oppside på 25-50%.

 

 

Utvidet analyse

---------------

 

INM 2,19 Duket for et sterkt fjerde kvartal

 

Det har vist seg vanskelig å komme med gode kvartalsestimater

på Inmeta. Variasjonen i omsetning og inntjening

har det siste året vært mildt sagt stor. På onsdag møtte vi

ledelsen i selskapet for å få bedre kjennskap til virksomheten,

og vi sitter igjen med utelukkende positive inntrykk.

I korthet kan Inmeta beskrives som Microsofts største

lisenspartner i Norge for storkunder med en markedsandel

på om lag 35%. Selskapets hovedkonkurrent er Crayon

som er markedets nest største aktør. Halvparten av kundene

er private selskaper, mens offentlig sektor utgjør

resten.

Det er flere forhold som gjør at Inmeta opplever store

svingninger i inntektene fra kvartal til kvartal. Noe av dette

er sesongrelatert idet tredje kvartal er svakt som følge av

ferien mens fjerde kvartal er sterkt, blant annet som følge

av at offentlige kunder skal bruke opp budsjettet før årsskiftet.

Av øvrige forhold kan nevnes livssyklusen til Microsoft-

produktene samt endringer i rammebetingelser og

kontraktsforhold i forhold til Microsoft.

Inmeta distribuerer ikke bare Microsoft-lisenser, men har i

lengre tid arbeidet med å utvide markedsgrunnlaget sitt.

Av lisensene selskapet tilbyr, står Microsoft for 80-85% av

omsetningen, mens produkter fra Adobe, Symantec, Veritas,

Oracle, Meridio og K2.net utgjør resten. I tillegg til rent

salg av lisenser tilbyr selskapet også konsulenttjenester i

forbindelse med valg av produkter og løsninger. Samarbeidet

med Meridio relaterer seg for eksempel til løsninger

for elektronisk dokumenthåndtering, mens K2.net har løsninger

for arbeidsflyt.

Vi har gjort ulike justeringer i estimatene våre for inneværende

år og neste. Omsetningen for fjerde kvartal er justert

ned, men inntjeninger er holdt på samme nivå, noe

som reflekterer endrede kontraktsvilkår fra Microsoft. For

2004 som helhet anslås EPS til 0,24, noe som gir en P/Estørrelse

på 9,2. Dette forholdstallet ventes å falle til 8,7 til

neste år med bakgrunn i en ventet resultatvekst på 6%.

 

Etter vår mening bør Inmeta verdsettes til 12-13 ganger

den løpende inntjeningen, og dette gir et målområde på

2,90 i aksjen. Opp dit er det mer enn 30%, og dette blinker

papiret ut som en klar kjøpskandidat.

 

 

Et annet forhold som taler til aksjens fordel er den sterke

balansen og høye direkteavkastningen. Vi venter et utbytte

på 15 øre noe som gir en direkteavkastning på 6,8%.

Som om ikke dette var nok, kan videre nevnes at selskapet

er en oppkjøpskandidat. Ementor, TietoEnator og lignende

er alle mulige oppkjøpere, og ved et oppkjøp vil fort

P/E krype opp mot 20.

 

Aksjonærlisten i Inmeta domineres av tre eiere som hver

har i underkant av 10%, og alle disse er nøkkelpersoner i

selskapet. At ledelsen sitter med store aksjeposter i egen

bedrift, er åpenbart ikke negativt.

 

Konklusjon: Vi venter et sesongmessig sterkt fjerde kvartal,

og får vi et godt resultat, vil det representere en opplagt

kurstrigger. Vi anbefaler kjøp av aksjen og setter i

første omgang et kursmål på 2,90.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

INM ligger nå nesten i stabilt sideleie mellom 2,10 og 2,20 etter å ha vært på besøk ned til 1,7x. Orion hadde den på tapetet i dag igjen ang aksjer man bør kjøpe. Den løftet seg 'beskjedent' 7 øre, men ratioen er bra; flere kjøpere enn selgere. Sistnevnte gruppering synes å tørke vekk med ordrene sine. De venter nok en kurs nærmere 3 kr, eller over, før de tar gevinst, og det er et sunt tegn.

 

Lykke til utover de neste 3 månedene til alle som sitter i INM.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

INM: Inmeta utvider strategisk satsning innen dokumentflyt

 

Inmeta Licensing AS har inngått avtale med SourceCode om videresalg

av deres produkt; K2.net i Norden.

Løsningen er designet for Microsoft plattform og brukes i løsninger

fra noen få brukere opp til flere tusen.

K2.net - produktene er rettet mot blant annet organisering av

arbeidsflyt, informasjonsutveksling mellom systemer, sending og

mottak av ferdige skjemamaler samt lagring av dokumenter og e-post

med automatiske prosedyrer knyttet til informasjonen.

Inmeta ser et stort potensiale for denne type løsninger både i Norge

og Norden for øvrig. K2.net er en av Microsofts 32 viktigste globale

programvare partnere.

Avtalen er et ledd i Inmetas strategiske forretningsutvikling med å

tilby et bredere produktspekter innenfor sitt naturlige

forretningsgrunnlag. Inmeta utvider med dette sitt

forretningspotensiale, ovenfor eksisterende og nye kunder.

Sammen med avtalen som er inngått med Meridio, forsterker dette den

strategiske satsningen på dokumenthåndteringssystemer og tilhørende

konsultativ bistand.

Utfyllende produktomtale om K2.net er lagt ut på Inmetas nettsider (

www.inmeta.com )

Inmeta, 4. januar 2005

Øistein Kvarme

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...