Jump to content

INM - Inmeta


Pathfinder

Recommended Posts

Inmeta er en utbytte aksje, og vil bli rammet av den nye utbyttebeskatningen som etter alle solemerker kommer fra skatteåret 2006.

 

Grunnen til at Inmeta blir rammet, eller aksjonærene, er at aksjekapitalen er lav i forhold til størrelsen på utbytte. Her er regnestykket:

 

Aksjekapital: 8.062.000,- (0,21- pr. aksje).

Utbytte: 5.758.444,50- (0,15- pr. aksje).

Skjermingsfradrag: 3,3%*8.062.000,- = 266.000,- (0,069- pr. aksje).

 

Regelene er slik at utbytte intill 3,3% av aksjekapitalen ikke beskattes på akjonærens hånd, det beløpet som overstiger 3,3% vil bli beskattet med intill 28%. Skjermingsfradraget som til nå har blitt oppgitt til å være lik 5 årig statsrente (3,3%) har det vært politiske diskusjoner rundt. Mange syns det er tragisk lavt. Så det er mulig at denne blir hevet i det endelige forslaget.

 

Men selv om denne skulle bli hevet til 10% vil det i Inmeta's tilfelle bli dobbeltskatt på mesteparten av utbytte.

 

Jeg mener dette er en utidig dobbeltbeskatning, selskapet skatter altså først 28% og så skattes de samme kronene med intill 28% en gang til. AP/SV mener dette er omfordeling. Ta fra de rike og gi til de fattige. OK Ivers, du er altså rik i Stoltenbergs øyne :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Vi får da endelig håpe at forslaget om skatt på utbytte ikke går utover INM slik du legger det frem...

 

Kanksje får vi ekstra mye utbytte før vedtaket trer i kraft? Uansett er det en stund til, så får vi krysse fingrene i mellomtiden.

 

Jeg er fattig som en kirkeråtte slik INM kursen faller og faller...

 

:oops:

Link to comment
Share on other sites

Slik håver Microsoft inn

 

En rekke smarte grep ligger har bidratt til at Microsoft håver inn milliarder av dollar i året.

 

For ti år siden tjente Microsoft 1,4 milliarder dollar og hadde en omsetning på 5,9 milliarder dollar. Ifølge Finansavisen ligger IT-giganten, i regnskapsåret 2005, an til å tjene minst 12 milliarder dollar av en omsetning på 40 milliarder dollar.

 

Bak den formidable veksten ligger flere smarte grep:

 

En serie nye produkter

Internettbølgen

Refokusert salgs- og kundefokus

Fastere grep om partnere

OEM-avtaler

Noen små men strategisk viktige oppkjøp

 

Tenkte dette uansett var OK lesing for os i INM..

Link to comment
Share on other sites

Tallene for OFL vs INM er slik:

 

Ticker Q Oms. Res.f.skatt EDBITDA

OFL Q1: 101 (75) 2,2 (+0,1) 2,2 (+0,1)

INM Q1: 21,5 (39,8 ) 0,6 (+0,3) 1,3 (+1,4)

 

OFL Q2: 85 (70) 0,9 (-0,1) 2,0 (+1,1)

INM Q2: 65 (47,2) 4,65 (+1,5) 5,65(+2,6)

 

OFL Q3: (62) (-0,5) (+0,6)

INM Q3: (22,5) (-1,3) (-0,3)

 

OFL Q4: (114) (+4,0) (+5,9)

INM Q4: (74, 8) (+3,5) (+4,9)

 

Tallene viser hhv Omsetning - Res f. skatt - EBITDA - med 2003 i ( ).

 

Som du ser har jeg satt tallene opp mot hverandre

INM tjener og tjente mer ifjor og viser større økning

For meg er der relativt klart at INM er mer spennende.

 

MS blir nok en bedre/lettere sak å selge en Mac tiltross for at enkelte ting som Ipod gjør det bra.

 

INM har EK på 10mil, med markedcap 75mil-og betaler utbytte i år på anslagsvis 30 øre.(15% skattefritt på kurs 2.)

Forventer overskudd i 2004 på 15-20mil., noe som er P/E 5 eller lavere på dagens kurs

 

PS. Dersom der tjener opp mot 20mil, vil vi nok se høyere kurs enn 2... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fin sammenligning med OFL, skjønt med litt flere nøkkeltall ville det nok vært enda tydeligere. jeg vurderer ikke OFL i det hele tatt selv, men det er ikke dermed noe dårlig investering, INM er bare så mye bedre. 30øre i utbytte er selvsagt ikke helt sikkert, men at det blir mellom 10 og 15 % direkteavkastning er klart, hvilket er klart best på OSE, og det i ett IT selskap! forøvrig skjønner jeg ikke helt hvordan du kommer frem til en egenkap på 10 mill.

jeg har en substansverdi pr 300604 på 1,01 pr aksje. selv om du trekker fra Goodwill (21mill) havner jeg betydelig høyere?

 

Godt kjøp uansett

 

Tomah (170K)

Link to comment
Share on other sites

Hei. jeg har sendt deg en PM(Personli mld...håper du leser dem :D )

 

Når det gjelder utbytte så baeserer jeg %-satsen på kurs 2. dvs at utbytte på 20øre er 10%.

 

I 1.halvdelav året har INM tjent 6,95mil, mot 4.1 i 2003.

Det er ca 70% økning fra ifjor...så om den forstetter så bør også utbyttets str. følge etter. Dessuten kan det være INM ledelsen ønsker å få ut litt mer utbytte nåe mens det ennå ikke er beskatning.

 

Når det gjelder EK så var den ref. Q2 på 38,808 mil,men etter å ha trukket fra Goodwill

(det er en post som er til for å blåse opp elskapet..og er i alle firmaer i større mindre grad)

som er på 21,7mil, så sitter vi igjen med 17 mil..HMMM... dersom det er riktig så er jo det en overraskelse..jeg må i så fall ha blinkset(eller glemt en post eller to nå) Hva tror du?

Link to comment
Share on other sites

kanskje best å ta korte mld på PM, så det blir mest mulig kvalitet over innleggene, men uansett... kult å ha deg her! :thumbright:

 

Du mener at årsaken til at EK nå er 17 og ikke 10 er inntektene i 0104(første halvår) det kan godt være.. for tror nok jeg hadde tallene fra 2003-rapporten.

 

Jeg synes INM ser farlig svak ut i ordrebildet..men skal ikke mye til at Q3 blir mye sterkere enn i 2003, så det bør ikke være en kurstrigger i negativ retning...heller omvendt sammen med annonserte kontrakter. Det ar dessuten 100000 kjøpere på 2 like før slutt som ble trukket..enten CSA som igjen skla prøve seg med trading kjøp 2. salg 2,05... de har lyktes 2 ganger alt... men håper det var litt mer langsiktige som vil inn..

 

Tidligere i år var det litt blest rundt INM :community: håper det kommer etter Q4... hvor jeg håper på +7mil :occasion5:

Link to comment
Share on other sites

OBS: Det blir utbytteskatt

 

Regjeringen foreslår å innføre skatt på utbytte.

Artikkel av: Øystein Byberg (6.10.04 11:01)

 

Regjeringen foreslår at det innføres skatt på utbytte fra 2006. Modellen som er valgt er i tråd med stortingsmeldingen om skattereform, heter det.

Forslaget følger "aksjonærmodellen", der det blir skatt på aksjeutbytter og -gevinster over et skjermingsbeløp som skal representere risikofri avkastning.

 

Aksjonærmodellen betyr at aksjeutbytter og -gevinster over et skjermingsbeløp skattlegges som alminnelig inntekt med 28 prosent hos den personlige aksjonæren. Aksjeinntekter som tilsvarer risikofri avkastning, vil skjermes for skatt.

 

Skjermingsfradraget beregnes ved å multiplisere aksjens skjermingsgrunnlag, som er kostpris tillagt eventuelle tidligere ubenyttede skjermingsbeløp, med en skjermingsrente. Skjermingsrenten foreslås satt til årsgjennomsnittet av statsobligasjonsrenter med fem års løpetid etter skatt. Samlet skattesats på aksjeinntekter over skjermingsbeløpet blir 48,16 prosent når en tar hensyn til at overskuddet alt er beskattet med 28 prosent i selskapet.

 

For å unngå omgåelse ved at kapital skytes inn som gjeld med høy rente istedet for utbytte foreslås det en tilsvarende skatt på renteinntekter når renten er over et visst nivå.

 

Av praktiske grunner foreslås det at aksjonærmodellen innføres fra 2006.

 

Spm er om ikke INM da velger å pompe ut utbytte for inneværende år og 2005... Det kan bli meget gunstig, nå som INM tjener penger som aldri før og hovedaksjonærene er lederne i selskapet..

 

Enda en grei nyhet for oss som siter lastet med IT..

 

IT-bransjen kvikner til

I Norge etableres det nå rundt 100 nye IT-bedrifter i måneden.

 

 

Artikkel fra H.O. av: Stian Jacobsen (6.10.04 14:05)

 

 

Sakte men sikkert bygger IT-bransjen seg opp igjen. Tall fra CreditInform viser at det nå etableres rundt 100 nye IT-bedrifter i måneden.

– Kombinasjonen av en svak økning i nyetableringer og den kraftige nedgangen i tallet på konkurser tar vi som et tegn på økende optimisme, sier Lars Carlsson, adm. direktør i CreditInform.

 

Så langt er det etablert 45 flere IT-bedrifter enn på samme tid i fjor. Tallet på konkurser er redusert fra 156 til 90.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk analytiker ser videre oppgang

 

 

Torsdag 07. oktober 2004 kl. 12:31

Skrevet av: Sigvald Sveinbjørnsson - iMarkedet

 

 

Sjefanalytiker i Christiania Securities, Oddbjørn Windstad, spår videre oppgang og sektorrotasjon fra olje til teknologi. Det fremgår av et intervju med iMarkedet.

 

Oddbjørn Windstad, sjefanalytiker i Christiania Securities og teknisk analytiker, forventer mer oppgang i både det norske og svenske aksjemarkedet frem mot nyttår. Han mener også at det vil komme en sektorrotasjon fra olje til teknologi.

 

- Hovedindeksen tester nå gamle nivåer og det er helt naturlig at det kommer til selgere på disse nivåene. Men OSEBX gjør et seriøst forsøk på å etablere seg over 225 og momentet i markedet er meget sterkt. Dette gir grunnlag for videre oppgang og vi har target 250 innen nyttår, sier Windstad, som med det venter en oppgang på mellom 10 og 11 prosent.

 

I det amerikanske markedet er Windstad imponert over styrken Nasdaq viser.

 

– Indeksen har fått momentum tilbake og det er tydelig at det er sterkere krefter på kjøpssiden enn salgssiden. Dette imponerer når man tar i betraktning den høye oljeprisen, sier Windstad som forventer at Nasdaq vil forsøke seg på gamle topper og target for indeksen har meglerhuset satt til 2150 – en oppgang på 9 prosent til utgangen av januar.

 

I den bredere S&P 500-indeksen er Windstad noe mer avventende – og kommenterer at indeksen beveger seg sidelengs mellom 1080 og 1160. – Brudd av disse nivåene vil signalisere videre utvikling, sier Windstad, som forventer en test av motstand i løpet av relativ kort tid.

 

Mer risiko

- Vi er fremdeles positive til oljeaksjene, men ser at potensialet fort kan finnes i andre aksjer. Vi har et target på 550 kroner i Norsk Hydro og 110 i Statoil, og tror at disse nivåene kan nåes i løpet av kort tid, sier den tekniske analytikeren til iMarkedet.

 

I stedet for å sitte i olje tror Windstad at oljeservice- og teknologiaksjene vil oppleve gode tider frem mot nyttår – og en sektorrotasjon til fordel for aksjer med høyere risiko vil komme.

- Noe av grunnen til dette er at vi ser at den svenske OMX-indeksen er svært sterk, og vi forventer at det kommer et kraftig kjøpsignal i nær fremtid. Det svenske markedet er mer teknologitungt enn det norske markedet. Vi forventer at OMX-indeksen innen januar vil nå nivåer rundt 800, en oppgang på rundt 10 prosent, avslutter Windstad

 

Det med blå

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en av Inmeta medarbeiderne i heisen i dag. Var litt frempå og spurte om hvordan det gikk med selskapet.

Hans svar var: "Det går som ei kule." og lo litt,

 

deretter så spurte jeg om de hadde gode resultater å levere.

 

Da var svaret hans: "Slik kan jeg ikke svare på."

 

Så tolk for dere selv.

 

Er 1,98 noe å kjøpe på?

Link to comment
Share on other sites

Klipper inn en tråd fra INM igår på HO i håp om å fortsette den her.

HAr redigert bort tulleinnlegg fra "gjester" imellom de skikkelige..

 

 

 

 

 

 

Tomah

Vel vel, da passerte jeg 180k.

 

jeg forstår heller ikke at folk gidder å selge nå, men det er klart, det er mye annet som går.

Mange ønsker nok å benytte anledningen til å kjøpe på topp.

 

Lykke til

 

 

 

 

 

 

 

Ivers

Er rart det der.. skulle ikke forundre meg om det snart er toppen for aksjer innen olje/rigg/shipping..og da skla alle inn...

 

Nei, er bare å ise seg ned med mye i is i magen og vente på at oljen synker og IT kommer tilbake, og ikke misnt folk får øynene opp for INM

 

 

 

 

 

 

 

 

R'feller

 

Bare netthandlere som har vært i sving i dag. Og det gir ikke noen signaler i det hele tatt. Tipper de som selger er så nervøse at de bare selger for å komme seg ut. Og da vet de ikke hva de gjør. Men det er jo fint for dem som er våkne og plukker på dette nivået.

R'feller

 

 

 

 

 

 

Ivers

 

De som selger er pissnervøse..eller har korte penger, som ikke kan stå i tap særlig lenge pga belåning etc.

 

Vi får bare være tolmodige og håpe på at oljen faller tilbake 10-15kr det neste halvåret..og ikke minst at INM impoenerer med avtaler, resultater og evt innsidekjøp fremover....

 

surt å se at man lett kan dra inn flere % hver dag i FRO, FOE, BON/GRO osv... men,men..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomah

 

Tja, lett er det vel ikke, timing er ekstremt vanskelig, og handler litt om flaks og. selv de beste bommer fra tid til annen( ref fredriksens FRO nedsalg) de nevnte selskaper er for meg helt uaktelle uansett. Jeg kjøper ikke selskaper verdsatt til mange milliarder, følger dem knapt, så jeg lar meg ikke affisere av at dem går;

 

Jeg er dessuten elendig til å time, kjøper gjerne over bunn og selger under topp. mitt siste kupp i så måte var STO. jeg satt fra 14 kr, var med på emisjon etc, så jævla tålmodig, ståltro på aksjen..

Så gikk den altfor fort, jeg solgte alt på 28,5, sikker på korreksjonen. De kunne ikke gå så langt uten dokumenterte inntekter. To uker senere brøt den 33, og se idag..

En kan sparke seg over forspilte muligheter men det nytter ikke å tenke sånn i dette gamet. Det er ingen som kan spå, vi kan bare lete etter verdier.

 

Jeg leter i small cap, og jeg finner stadig noe.

Leter ikke blant de store, bryr meg heller ikke om dem. Jeg har også gått glipp av mange tog i det siste, men de var ikke på radaren min engang, hadde dog en god dag i dag med TEC, BEL, og COR dog, CRU ser også bra ut...

INM kommer den og, ikke vær redd, og om 6 mnd bør alle dagens smådeppa aksjonærer dra en sammenligning med BON, GRO, FRO etc...

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

08/10-2004 16:45:00:

 

Microsoft senker prisene til kommuner og fylkeskommuner med inntil 50 millioner pr. år

 

Inmeta, som den største Microsoft leverandøren til offentlig sektor,

kan nå informere om en betydelig prisreduksjon fra Microsoft. Mange

offentlige virksomheter vurderer IT-løsninger basert på "åpen

kildekode" (Linux) som alternativ til løsninger fra Microsoft. Disse

bør nå gjøre regnestykkene sine om igjen, både mht lisenskostnader,

kompetanseoverføring, implementeringskostnader og driftskostnader.

 

Salgssjef, Øisten Kvarme i Inmeta mener at Linux er hovedårsaken til

at Microsoft i dag har kuttet prisene til store deler av offentlig

sektor med opptil 27 %. Dette vurderes til en besparelse for det

offentlige på inntil 50 millioner pr. år. Med dagens nye prismodell

fra Microsoft er det grunn til å tro at TCO (Totale

eierskapsskostnader over tid) i større grad vil komme ut i favør av

løsninger fra Microsoft. Dette vil gi det offentlig enda sterkere

grunner til å velge Microsoft.

 

Generelt er Microsofts ulike lisensavtaler laget i forhold til

størrelse (antall PC) på virksomheten. Hovedregelen er at jo større

man er, jo lavere enhetskostnader på lisensene får man i

lisensavtalen. Dagens prisreduksjon åpner for bedre avtaler også for

mindre kommuner og fylkeskommuner. Dette gir mulighet for betydelige

kostnadsbesparelser. Således vil både store og små kommuner og

fylkeskommuner som har etablert, eller kommer til å etablere en

Microsoft lisensportefølje, oppnå betydelig reduksjon av kostnadene i

forbindelse med lisensanskaffelser, administrasjon og vedlikehold.

 

For mer opplysninger om denne gode nyheten, ta kontakt med Inmeta

Licensing, Øistein Kvarme på tlf: 23 00 67 00 / direkte: 98 21 70 01

eller ok@inmeta.com

 

 

Copyright © Hugin ASA 2004. All rights reserved.

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som INM har nådd bunnen med 1,86 forrige fredag..

 

Siden fredag formiddag,har ORS kjøpt underkant av 200000 akjser. Jeg var så "dum" å kjøpe aksjer av dem da de solgte seg totalt ut på 2,2...men nå skal de altså inn igjen.. Det er et godt tegn, og jeg håper og tror INM vil stige og ikke falle slik TAT og andre har gjort når Q3 er lagt frem

 

En inngang nå,kan være særs gunstig.. 8)

 

Vi snakker om EK på over 10mil, og total børsverdi på 75mil, men inntjening i år på ca 15mil,men med fremførbart underskudd++ vil vi kunne nå 20mil, altså dobling fra ifjor...

 

30øre utbytte tror jeg ikke er usansynlig... det kommer i april!

Link to comment
Share on other sites

Ivers du får fremskaffe "the hard facts", så skal jeg ta meg av "the soft".

 

Internmøte i går morges hos Inmeta. Ledelsen fremstod som meget muntre, mens forsamlingen fremstod som litt lettere nervøse før showet startet.

Resten fikk jeg ikke med meg da jeg måtte ut til kunde.

 

Gitt at kursen snudde litt i går kan det tenkes at det er gode resultater på vei.

Link to comment
Share on other sites

Microsoft soper inn  

 

Microsoft tjente nærmere tre milliarder dollar i siste kvartal.  

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (21.10.04 22:40)

 

 

Relaterte artikler    

- IT-rally i New York   - IT, olje og shipping opp  

- Følg Wall Street   - Frontline-rally  

 

 

 

 

Microsoft melder om 11 prosent vekst i resultatet i sitt regnskapsmessige 1. kvartal, hovedsaklig forårsaket av en gunstig utvikling i salget av programvare til servere.  

Bunnlinjen endte på 2,9 milliarder dollar, eller 27 cent per aksje. Dette er opp fra 2,61 milliarder dollar i samme periode i fjor, går det ifølge Bloomberg frem av en melding distribuert av PR Newswire.  

 

Salget løftet seg fra 8,22 til 9,19 milliarder dollar.  

 

 

Fin lesing for INM-aksjonærer

Link to comment
Share on other sites

...mer solid enn som så. Jeg kunne gjerne tatt den lange leksen igjen med utbyttepolitikken, ingen langsiktig gjeld, tjener penger, osv...., men den kjenner jo de fleste til.

 

Jeg er glad jeg sitter i trauste INM nå og ikke i galehuset EME. Da måtte jeg tatt fri fra jobben og fulgt den minutt for minutt.

 

Q3 blir vel 'så der', men jeg sitter til utbyttet kommer i april neste år. Og det kan bli hyggelige saker.

Link to comment
Share on other sites

Q3 2004  

(Rapporterte tall for 2003 i parentes)

Driftsinntektene i Q3 utgjorde MNOK 16,8 (22,5). EBITDA ble  

i Q3 MNOK 0,2  (-0,3).  Resultatet før skatt i Q3 ble MNOK -

0,9 (-1,1).

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Selskapets drift  

Kvartalets utvikling er som forventet og kommunisert i  

forrige kvartalsrapport.  I hovedsak er den et resultat av  

at få avtaler skulle reforhandles i perioden.  Omsetningen  

er derfor i hovedsak nysalg, og det er en bedre balanse  

mellom de ulike produkt- og tjenesteleverandører enn i noe  

tidligere kvartal.  Omsetningen hittil i år 103,4 (109,6)  

og EBITDA 7,1 (4,1) samt EBITDA-graden 7% (3,7%) er et  

resultat av endret produktmiks med fokus på økt lønnsomhet.  

 

Utvidet markedsgrunnlag  

Forretningsområdet EDRM (Electronic Document & Records  

Management) er godt mottatt i markedet. Gjennom kvartalet  

har selskapet markedsført forretningsområdet aktivt. EDRM-  

begrepet dekker blant annet det man på norsk ofte kaller  

løsninger for elektronisk saksbehandling og arkiv.  EDRM  

utnytter løsninger fra Microsoft og Meridio samt kompetanse  

fra opplærings og konsulentselskaper. Konseptet sikrer at  

all informasjon, også ustrukturert, kan utnyttes av  

organisasjonen og at ingen informasjon kommer på avveie.  

Statoil har tidligere valgt denne løsningen fra Inmeta.  

Konseptet er i kvartalet ytterligere styrket ved at  

selskapet har tegnet avtale med K2.net som har løsninger  

for arbeidsflyt.  Avtalen med K2.net understøtter  

selskapets strategier og produktene fra K2.net utnytter  

mulighetene i Microsofts løsninger.  

 

Selskapets fokus styres mot at kundene skal få maksimalt  

igjen for sin investering. Samarbeid med opplæring og  

konsulentselskaper er i perioden videreført, og det  

begynner å gi resultater.  

 

 

Markedet fremover  

Prognoser basert på ordrereserve og pågående prosesser med  

eksisterende og prospektive kunder indikerer et godt fjerde  

kvartal, og en sterk utvikling i ordinært resultat for 2004  

som helhet sammenlignet med 2003. Forretningsområdet EDRM  

utvikler seg godt og det forventes nye kontrakter innenfor  

området i løpet av fjerde kvartal. Inmeta tilbyr en  

portefølje av produkter, opplærings- og konsulenttjenester  

sammenstilt fra flere leverandører.  Dette kombinert med  

kontinuerlig investering i godt arbeidsmiljø, kunnskap og  

effektive forretningsprosesser styrker selskapets vekst og  

inntjening samt gir høy kundetilfredshet i det korte og  

lange perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...