Jump to content

INM - Inmeta


Pathfinder

Recommended Posts

Inmeta (INM) er en aksje som de færreste har kjennskap til. Jeg har tatt meg litt tid for å analysere denne og funnet at denne har et stort potensiale på kort og langssikt.

 

Selskapet går med overskudd selv i dårlige tider. I Q3 var overskuddet etter skatt i overkant av 6 millioner på en omsetning på over 100 millioner.

 

I Q4 skriver styret at de har sett en klar bedring og vi vet at INM har fått en avtale med KS (580 kommuner) i Q4 og med Statoil i Q1-04. Selskapets samarbeide med Microsoft vil medføre stadig flere avtaler fremover.

 

INM betaler også utbytte. Sist år var det på 10 øre aksjen. Vesentlig bedre enn hva du får i rente i banken. I tillegg har du en upside i aksjen på flere hundre prosent. Inmeta er nemelig på dagens kurs (2,32) bare priset til 90 millioner kroner! Vi snakker om en P/S på langt under 0,8 i 2003 og neste år regner de fleste med at omsetningen vil få en vesentlig økning.

 

Selskapet har en dyktig ledelse og kjente næringslivsfolk i styret.

 

Inmeta har nå korrigert tilbake etter meldingen om Statoil avtalen sist uke. Nå er aksjen klar for ny oppgang. Regner med at 2,55 bli passert på mandag og at vi setter kursen mot 4 kroner.

 

Anbefaler alle å sette seg inn i denne aksjen og ha den med som endel av sin portefølje. Dette er en kvalitetsaksje, men liten nedside og en meget stor oppside.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Intressant, jeg er stadig på jakt etter undervurderte selskaper. Tror at dagens bullmarked kommer til å lete med lys å lykte etter slike fremover og da blir det færre og færre og velge i. Tar en chekup av Inmata selv, og skriver etterhvert som jeg lærer :)

 

Om selskapet

Inmeta ASA eier 100% i selskapet Inmeta Licensing. Selskapet har sin kompetanse og forretningsområde tilknyttet produkter og tjenester som inngår i programvareprodusentenes volumlisensprogram.

Inmeta Licensing fokuserer på å optimalisere avtalebetingelser og lisensanskaffelser for kundene, samt for kunden å ivareta administrative funksjoner avtalene forutsetter. Inmeta Licensing er i dag bl.a. en av Microsofts tre største lisenspartnere i Norge.

 

Historisk har software alltid kommet i en boks, og man kjøpte dette av en leverandør som også leverte hardware, annen software og konsulenttjenester. Fremover vil vi nok se en dreining til at software lastes ned via internett og lisensieres også på denne måten, man kan også se for seg at man kun betaler for den tiden man faktisk bruker lisensen (1 time). Inmetas rolle blir å følge opp og fakturere kunden ihht. lisensbruken.

 

Tall

Omsettningen i Q303 var 22,5 mill. Tror tallene du fant var Year To Date Pathfinder. La oss ta YTD tallene, da er omsettningen ca. 110 mill, og resultatet etter skatt 6,7 mill. Bokført egenkaptial pr. Q303 var 39 mill. Inmeta har ingen langsiktig gjeld.

 

Største eiere

Eastinvest AS 9,97 %

Ulf Ristebråten 9,56 %

PR Invest AS 9,56 %

DnB Horisont Teknologi 4,48 %

Geir Hjelmeland 4,48 %

Uneco AS 2,43 %

Atle Rønquist 2,34 %

Ask Invest AS 2,33 %

Harald Ellefsen 2,31 %

Halfdan Guillermao Jensen 2,16 %

 

Prising

Dagens børskurs priser Inmeta til 89 millioner. Eller en P/E på 9,44 (Yahoo). For å forsvare denne prisingen må selskapet tjene 8-10 mill. Selskapet ble børsnotert 01.01.01, så de rakk ikke dotcom eventyret, det var nok en tid som hadde passet Inmeta bra.

pplot.php?paper=INM&exchange=OSE&from=20000702&to=20040116&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Konklusjon

Jeg syns i likhet med Pathfinder at Inmeta mangler nedside. Selskapet tjener allerede penger nok til å forsvare dagens prising. Og hvis omsetningen økes fremover kan dette bli en kule.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg skal, på bakgrunn av den innformasjonen som er kommet inn her, og etter litt analysering selv, kjøpe en post i INM. Men jeg skal vente litt, for å så kjøpe meg inn om noen dager. Jeg tror at den kommer til å korigere seg litt ned, før den fortsetter oppturen.

 

inm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det som er også er interessant er ordrereserven. Den sier mye om hvordan Q4 vil bli

 

Sitat fra Q3-03 rapporen:

 

Ordrereserven for resten av året er 20 MNOK pr 01.10.03. Dekningsgraden i ordrereserven er økende grunnet flere inngåtte direkteavtaler med Microsoft i perioden.

 

Styret skriver sitat:

 

Utsiktene fremover

Salgsutviklingen så langt i Q4 har vært betydelig bedre enn Q3,og styret forventer god resultatutvikling i selskapet.

Oslo 23.oktober 2003

I styret for Inmeta ASA

Paal S. Raaholt formann (sign.), Øystein Moan (sign.),

Vidar Ullenrød (sign.)

 

Styremedlemmene er jo meget dyktige forretningsfolk med lang erfaring. Øystein Moan (Visma) ville neppe signere på uttalelse har han ikke klokketro på at Q4 ville bli meget bra.

 

Et annet pluss med INM er at de er flinke med å gi utbytte. 10 øre i fjor er jo knall med dagens rentenivå. Jeg tør ikke garantere utbytte i år, men jeg tror med et godt Q4 og flere nye avtaler i boks, så er det trolig med et lignende utbytte også i år. Selskapet har en BETYDELIG egenkapital på 39 millioner. Utsatt skattefordel på 10 millioner som vil gi lite skatt og utsikter til enda mer utbytte i årene som kommer er andre faktorer som er viktig i analysen av INM.

 

Dagens pris på INM er 90 millioner. Det er grisebillig med tanke på den høye Egenkapitalen og at selskapet trolig vil få et overskudd etter skatt på 10-12 millioner i 2003. Utsiktene fremover er gode for INM med de strategiske samarbeidspartnerne selskapet har.

 

Jeg mener at riktig pris for selskapet IDAG er 180 millioner. Jeg har derfor target på 4,60 kroner for min investering på INM. Økt omsetning og høyere dekningsgrad som styret i INM sier de får vil nok føre til at jeg vil oppjustere mitt target for INM.

 

Mulige kursdrivende faktorer i nær fremtid:

 

- Flere investorer blir kjent med aksjen

- Meglerforretninger starter å anbefale aksjen

- Nye avtaler

- Q4-Resultatet fremlegges i februar. Her blir det nok posisjonering i forkant.

- Insidere kan kjøpe aksjer (Skulle Styremedlem og Vismasjef Moan starte å laste INM aksjer ville det være meget tillitsvekkende)

 

Som Pirelli viser i sitt utmerkede innlegg så sitter store poster hos langssiktige investorer. Jo større deler av de aksjene som idag sitter på kortsiktige hender som blir flyttet over på langgsiktige hender desto raskere vil man nå target på 4,60. Det optimale ville være om et fond kjøpte aksjer for en 4-5 millioner.

Link to comment
Share on other sites

UKE 4

 

En uke preget av konsolidering. Aksjen endte ned 6 øre for uken. Ingen nyheter denne uken. Handelen var preget av rangetrading.

 

Foreløpig ingen tegn til posisjonering i forkant av resultat eller utbytte.

 

Fin kjøperside tyder på sterk støtte på dette nivået. Vi har fått inn noen nye investorer inn i aksjen og vi er klare for et nytt rykk.

 

Alt ser lovende foran neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål: Er ikke INM veldig avhengig av lisensinntekter og dermed også ekstremt sårbare om det skulle skje negative endringer i avtalen med Bill Gates & Co?

 

Det er helt klart at INM er veldig avhengig av lisensinntekter og er sårbare ved negative endringer. Dette vil medføre at dekningsgraden vil minske tilsvarende.

 

Heldigvis er det sånn at INM har fått flere nye avtaler med Microsoft som gir en vesentlig bedre dekningsgrad. Dette er omtalt i Q3 rapporten. Det vil si at isteden for å få en negativ effekt i år, så vil vi få en tilsvarende positiv effekt.

 

Avtalen med Microsoft er treårig avtale som ble inngått i mai 2003. Den omfatter de 80.000 PC'ene som er hos eksisternde Inmeta kunder og nye kunder. Etter hva jeg forstår (ikke verifisert) så er det også volum incentivs i avtalen. D.v.s. får Inmeta høyere volum så blir marginene enda større.

Link to comment
Share on other sites

Solgte da meg ut til 2.37, og kjøpte meg inn igjen til 2.25...Hvorfor falt den idag? Bare grunnet ordreboken?

 

Jeg aner ikke hva som var årsaken til fallet. Trolig var det bare noen investorer som mente at gresset var grønnere på den andre siden, sånt skjer. Heldigvis så selger nesten alle i INM (som sitter mer enn 14 dager med profit, aksjen har gått mer enn en krone det siste året)med en pen gevinst. Slik er det med aksjer som ligger i en oppadgående trendkanal. Det er mange happy campers som har forlatt INM med en pen profit og forhåpenligvis kommer de tilbake for å bli med på neste rykk. Snart vil vel det bli posisjonering i forkant av Q4 resultatet og eventuelt utbytte. Det ville jo være ekstra festlig skulle det bli en avtale, eller en anbefaling fra et meglerhus, til før årsresultatet foreligger i februar.

Link to comment
Share on other sites

Pathfinder

 

Det er en feil i hovedinnlegget ditt, antall kommuner er feil. Dette er sakset fra ett innlegg på HegnarOnline:

 

Pirelli, dere synes å være oppdaterte. Men... Hvorfor mener du at vi skal stole på opplysninger fra deg og gjengen på aksjeforumet.com?

 

Jeg tok et lite minutt på sidene deres, og gikk inn på INM-analysen (http://www.aksjeforumet.com/inm.htm), der Pathfinder skriver følgende:

 

"I Q4 skriver styret at de har sett en klar bedring og vi vet at INM har fått en avtale med KS (580 kommuner) i Q4 og med Statoil i Q1-04"

 

Hvis dere skriver at det finnes 580 kommuner i Norge i dag er dere på villspor, siden vi i år 2002 ikke hadde mer enn 434 (ref. http://www.caplex.no/web/artikkel/artdetal...id=9318876&L=1) Og hvis dere har faktafeil på det nivået- hvordan i all verden skal vi tro på resten av det dere skriver?

 

Pinlig, spør du meg. Men det gjør du vel ikke. ;)

 

Jeg vet jo hvorfor tallet 580 har kommet frem, siden det er antallet tilknyttet KS totalt - som f.eks. kommuner, fylkeskommuner og øvrige KS-bedrifter.

 

Men jeg synes likefullt det er pinlig. ;)

 

Link til tråden: http://193.217.93.29/chat/response/chatRes...p?m=2&ID=196360

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med Inmeta er det oppgitt at Inmeta har fått en avtale for leveranser av programvare til 580 kommuner. Denne avtalen ble signert den 22 desember 2003. Denne informasjon har jeg fått fra Kommunenes sentralforbund.

 

Sitat:" KS – IKT avtale har en varighet på to år, med ett års opsjon fra KS sin side. 580 kommuner, fylkeskommuner og KS-bedrifter er klar til å ta den nye avtalen i bruk. "

 

www.ks.no/templates/Page.aspx?id=10510

og

http://forvaltningsnett.dep.no/ikv/leveran...rer/inmeta.html

 

Dette er en avtale som er bekreftet at Inmeta og link til denne siden finnes fra www.inmeta.no.

 

Jeg antar at han som har klaget på innlegget har rett og at tallet Kommunes sentralforbund referer til ikke referer til ikke er antall kommuner, men summen av alle kommuner, fylkeskommuner og Kommunal bedrifter.

 

I såfall har jeg i mitt innlegg vært litt for beskjeden når det gjelder avtalens omfang. Jeg prøver hele tiden å være nøye med fakta, men her har nok Kommunenes Sentralforbund villedet meg noe. Beklager dette.

Link to comment
Share on other sites

Ser at OSE sjekker om noen har fått inside informasjon i forbindelse med Statoil kontrkaten, Inmeta steg 13% dagen før kontrakten ble offentliggjort. Fint at de prøver å etterforske, men det blir nok vanskelig å bevise. Hvis de først skal sjekke denne saken, ligger det sikkert 100 andre som også burde vært sjekket. Dette gjentar seg gang på gang f.eks. i AKVR.

 

Les saken

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om dagens oppslag om inside granskning i INM ødela for kursutviklingen. Den så meget bra ut i dag tidlig før effekten av artikkelen i TV2, Imarkedet og Hegnar Online.

 

Kursoppgangen tidlig i januar skyldes nok flere årsaker, blant annet en anbefaling fra et meglerhus.

 

Det er et faktum at Statoil og Microsoft inngitt avtalen to dager før børsmelding ble sendt til Oslo Børs. Det som også er et faktum er at INM ikke fikk endelig beskjed fra Microsoft at kontrakten var OK. Håper at Oslo Børs finner ut av dette. Insidehandel, hvis det har foregått, er en uting og bør bekjempes. Jeg tror at INM har sin sti ren, men viktig med granskning uansett.

 

Heldigvis endrer dette ikke det fundamentale bildet. Orion kom heldigvis med kjøps anbefaling i dag på Inmeta. Det bør generere en interesse fra mange av disse analysekunder. Det viktigste er at flest mulig blir kjent med potensialet og aksjen.

Jeg tror på oppgang i morgen.

 

 

www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=137915&cat=116

Link to comment
Share on other sites

En spennende aksje som jeg har lært å kjenne gjennom forumet her.

 

Men klart at det kan komme et lite rykk ned nå dersom det er noe hold i ryktene, og samtidig har vi hatt en sterk tilbakegang i USA i kveld. Skulle tro at dette vil farve morgendagen og i særdeleshet IT akjsene ganske rød.

 

Fine muligheter for litt kjøp, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måtte bare hive meg på bølgen og lagde en forhåndsbestilling gjennom en uhyre liten traderkonto på Netfonds.

 

Fikk i dag tidlig 10K til 2,16, men jeg ser på handelsloggen at Netfonds kjøpte dem for 2,15 - Det skjønner jeg ikke, men jeg husker ikke hva jeg la inn som limit.

 

Uansett så stiger den jo pent allerede.

 

Bør jeg sitte på dem over Q4, eller ta gevinst nå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns INM ser ut som et spennende selskap :)

 

Når det gjelder NetFonds kan jeg garantere at de gir riktig kjøperkurs selv om limit er lagt inn høyere. Det har skjedd mange ganger med mine ordrer. Se på ordrestatusen for å finne ut kursen du fikk.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli.

 

Stemmer det du sier. Netfonds har registrert kjøpet på 2,15 til meg i beholdningen og det er jo til min fordel siden jeg hadde 2,16 som limit. Ikke verst.

 

Så får vi se videre, har lagt den ut for ublu pris i håp om et par tusen i fortjeneste på dagen.

 

Sluttrapport kl 16:20: Jeg ble brennende inne med den!

Link to comment
Share on other sites

Kan noen gi meg en "rettferdig" prising på denne? Ser dere spår stor oppside osv, men hvor mye bør selskapet være verdt iht. omsetning, overskudd, ek osv? takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Som alle selskap er det vel også noe her som kan granskes nærmere i regnskapene. Hvem vet. Riktig prising er vel heller ikke godt å uttale seg om, aksjen er vel rundt det høyeste den har vært i disse dager og markedet har tro på den. Nå kom den fort opp like før jul på gode kontrakter/avataler, og selv følte jeg at den toppet seg mot slutten av dagen og lempet ut min lille post til en absolutt brukbar pris tatt i betraktning at jeg ikke har hatt den en uke.

 

Blir spennende å se hva som kommer i resultatfremleggelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt med INM nå i formiddag for eventuellt å gå inn igjen.

 

Men det som virker litt urovekkende er at det omtrent ikke er kjøpere. Tror aldri jeg har sett et slikt fravær av sådanne på en aksje tidligere.

 

Noen som har eventuelle kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Sitter med litt inm og tror egentlig at det vil ta seg opp. Litt av problemet er vel at det er andre aksjer som går såpass mye, og denne da blir litt "glemt". Tenker da spesielt på ofl.

 

veldig fersk da, så vil gjerne ha kritikk hvis jeg bommer fundamentalt :?

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som om INM møter litt motstand rundt 2,45. Spørsmålet er om vi kan regne med at den synker tilbake mot 2,00 som vil være en fin kjøpsanledning. Er selvfølglig litt avhengig av totalmarkedet også, men er jeg for optimistisk her mer hensyn til en inntreden rundt 2,00.... ?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du kan forvente noe lavere enn 2,2 i nærmeste fremtid, basert på den stigende støtten vi ser hos aksjen. Teknisk analyse viser likevel at det kan være lurt å vente med å kjøpe til kursen igjen er nede under 10-dagers gjennomsnitt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...