Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Nazer:

At noen omtaler Teknikern som en venn, må da være OK?

Hadde det ikke vært for bla. ham, hadde ikke jeg sittet tungt i TOM idag, med fortsatt bra fortjeneste på papiret.

Tror mye av det som gjør at du og flere her (meg inkludert) snakker forbi hverandre nå, er tidsperspektivet.

En annen faktor er at investerer man tungt, så gambler man ikke på "kjappe" penger.

Mulig volumet har en del å si her også.....

Noen har 10.000 kroner å satse, andre kan ha feks. 1 mill.

 

Var du ute etter dobling/tredobling nå i Jan/Febr. så skjønner jeg at du solgte og er sur fordi det ikke ble den gevinsten ikke bare du hadde tro på.

Selv satt jeg en liten formue i TOM i høst med target 2005/2006.

Mulig jeg nå sitter godt ut i 2006..... (en del tyder jo på det, men ting kan snu fort)

Northern

 

P.s: Du trenger IKKE kurver eller fremmedord for å skrive her....

Langt ifra alle som bruker det...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Zoonic, her er noe jeg har postet for en god stund siden, men det kommer fra USA:

 

Bottle Bills Create Jobs, They Do Not Destroy Them. The evidence is in - container deposit laws create new jobs - both skilled and unskilled. In Iowa, the state reported a positive effect on employment, with 1200 jobs created paying 17,000-= 21,000$. In Massachusetts, 1800 new jobs were estimated to result from a bottle bill. In Michigan, 4,684 new jobs created. In New York, 3,800 created. In Vermont, more than 400. The Container Recycling Institute projects 1,500 new jobs for Kentuckians, based on the experience in other states.

 

Link

 

 

Kanskje er det nettopp Metro som er den første til å kjøpe inn automater :?: :?: :?:

Link to comment
Share on other sites

Nacer: Jeg visste at det var dumt å si noe til deg. Nå ser jeg at alt blir gjentatt i disse merkelig hvite boksene dine også, nærmest som spam...

 

"Klubben" du sikter til er virkelig nok. Det er bare det at Tekniker'n og jeg ikke er medlemmer enda, hehe. Ikke desto mindre er det i motgang Tekniker'n trenger ett klapp på skuldra, og det får han gjerne fra meg. Vi har antakelig en lengre historie på samme lag, enn horisonter som du er i stand til å begripe.

 

Jeg kan gjerne (for din skyld min kjære) ta en rask oppsummering av hva som vil skje i TOM:

 

- Ny CEO blir ansatt

- Avtaler gjøres i Japan

- Tyskerne enes om clearing

- Flere enheter utplasseres i England

- EU-saken (om misbruk av markedsmakt) blir henlagt

- Avtaler med tyskerne kommer inn

- Flere stater i US går inn på strengere regler og pant.

 

Underveis får vi større eller mindre drypp av info som kjører kursene både opp og ned.

 

Men alt dette vet selvfølgelig alle forlengst.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Svært gledelig artikkel på DN.no

 

Det at tyske kjeder så smått tar inn engangsemballasje er en nyhet som er svært gledelig, og ikke minst litt overraskende at det kommer alt nå.

 

Da pant på engangsemballasje ble innført fra 1.1.2003, tømte alle kjedene slik emballasje ut av hyllene, og satset på gjenfyllbar emballasje, som hadde lavere pant. Dette førte til at det knapt var behov i Tyskland for automater for engangsemballasje, da kjedene knapt hadde slik emballasje etter 1 jan 2003. Før denne dato utgjorde denne emballasjetypen nær 40%, mens andelen falt til ca 1% etter panten kom.

 

Det at tyske kjeder nå igjen tar inn engangsemballsje, er en nyhet som man bør merke seg. Dette er opplagt en positiv vending fra Tyskland.

 

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article447475.ece

 

.

Link to comment
Share on other sites

Beklager kjære kjello3 men denne boksen er vel ment som en referanse så langt jeg kan forstå, ikke som spam . Men for all del, alle kan ta feil.

Hvis den plager deg skal jeg huske på å ikke bruke den når/hvis jeg svarer på innlegg fra deg og håper da at du forstår at det er deg jeg forsøker å svare i mengden.

Klubben er du allerede et fullverdig medlem av enten du er klar over det eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic :-D

 

Ikke utenkelig at dette kan trigge aksjen. Da danske Netto, og senere LIDL tok inn litt engansemballasje i fjor, steg kursen noe. Hittil er det kun disse to kjedene som har flagget engangsemballasje. (LIDL har svært lite i forhold til før 1.1.2003, det er kun litt boksøl)

 

I det korte bildet for aksjen er det 28,00 som er "streken". Kurser over dette vil være et lite kjøpssignal. Men OM det skjer alt i morgen, er ikke godt å si. Men dette er opplagt en positiv nyhet, så vi får se hvordan markedet tar i mot saken i morgen. Nyheten kom jo etter børs. Det er jo ingen banebrytende nyhet, men et meget godt tegn.

 

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde jeg vel ikke stikke hodet inn i dette vepsebolet :alien: deres, men siden jeg ikke er allergisk mot vepsestikk så klarer jeg ikke å dy meg.

 

Penger ut av vinduet:

At noen kan engasjere seg så mye i tapsprosjektet "TOM" som det gutta på Aksjeforumet gjør - det er for meg en gåte.

Selskapet har vist negativ avkastning for aksjonærene i HVERT ENESTE av de fire siste årene - og etter siste kvartalsrapport er det lite som tyder på at 2005 skal bli noe unntak fra DEN regelen. I den samme perioden har kursen falt fra kr 180 til under 30.

 

Selv på dagens "lave" kurs er det mange som synes at ca 5 milliarder er en STIV pris !! Børsen svømmer over av "andre" interessante selskaper og segmenter, men her virker det som om tankegangen er "bare vent - det ordner seg nok til slutt".

 

Personlig synes jeg at TOM er et av de minst attraktive selskapene ! Når dette er sagt har jeg kun betraktet selskapet fra sidelinja, og har aldri falt for fristelsen til å kjøpe. Jeg må likevel innrømme at jeg synes automatene er OK når jeg frivillig stiller meg i den moderne "gapestokken" - og stapper inn noen brune flasker og skranglete bokser en mandags ettermiddag. Kanskje de burde ha lagd et "forheng" - slik at vi som er så blyge som vi er kunne ha pantet i fred og ro - og uten å bekymre oss for om naboen skulle dukke opp ! :-D

 

I love you:

Det jeg kanskje skjønner minst av er den trofasthet som mange av Aksjeforumets TOM-aksjonærer viser. Blind kjærlighet til enkeltaksjer er kanskje noe av det farligste man kan utsette seg selv for i markedet. En investor som skjønner at han har gjort en tabbe (feilinvestering) gjør NOK EN TABBE dersom han ikke gjør noe med den første.

 

Thorsen:

Thorsen har nylig annonsert at han skal "gå planken" og hoppe i havet. "Jeg trenger nye utfordringer", bedyrer han ! Personlig tror jeg at han skjønner hvor dette ender, og etter alle de tunge årene han nå har vært gjennom orker han rett og slett ikke å være den som kjører skuta på grunn. Han merker trolig at det begynner "å brenne" under føttene sine - og da velger han heller å hoppe enn å stå fram som en huggestabben når mediene lukter blod ! :blob6:

 

 

Veien videre:

Det nylige fallet fra ca 33,- var hardt og brutalt. Vi har deretter fått en liten motreaksjon, men nå ser vi svekkelse igjen. Hvis den tidligere bunnen like over 27,- brytes blir jeg IKKE forundret om vi deretter plumper ned til den gamle bunnen rundt 23,-. Da er verdien av TOM fortsatt ca 4,1 milliarder kroner !

 

Drømmenes teater:

I England representerer Manchester Uniteds bane - Old Trafford - "The theatre of dreams". I Norge finner vi et motstykke på Aksjeforumet. Dessverre for TOM-aksjonærene ligger det en annen betydning i den norske utgaven !

Her er det nok heller "drømmernes teater" vi snakker om !

 

Hilsen Hammers

Link to comment
Share on other sites

Mye rart har flimret forbi på denne tråden de siste dagene. Man skal lese mye rart før man blir blind?

 

Når det argumenteres med at man har rett fordi-for-tenk og resten er surmuling og håpløs svartmaling, føler ikke jeg noe umiddelbart behov for å skrive noe særlig. Slik vil jeg sikkert forholde meg framover også.

 

kjello3,

 

Det er bare å ta et veddemål med Engabhoy, så får du sikkert bli med på møte i klubben til Teknikern og meg.

 

Møtet (har ikke fått beskjed om at det avlyst enda) holdes som kjent i Fotballpubens lokaler i Vestre Torggate i Bergen omtrent den dagen Brann spiller hjemme mot Vålerenga. Tror det skulle være plass til en ekstra mann der? :-D

 

Ser vi har fått en hyggelig indikator fra Tyskland igjen. Netto (den danske) var vel først ute på ettersommeren i fjor med et samarbeid med Rexam (verdens største produsent av bokser) og Tomra (alle butikkene ble automatisert) og tok engangsemballasje inn i butikkene igjen. Vi ser nok en fin tendens til at motstanderne har sett loven gå igjennom og oppgir motstanden for godt.

 

En del sliter tilsynelatende med å få tak på hva problemtatikken går i og å faktisk se at meldigen om Metro er meget hyggelig nytt.

 

Jeg har ikke tid til å finne det nå, men jeg skrev et lengre innlegg om temaet "dosenpfand" i Tyskland 1. mai i fjor. Det finnes på den første Tomra-tråden. Tror det kan fungere litt som opplysende i alle fall og få de som er helt eller ganske blank på temaet "up to date". Mye has been "going forward" og det som jeg mente måtte komme på plass, er nå på plass. Jeg orker ikke dra gjennom resonnementet enda en gang.

 

Så nå er det bare å vente på

 

Ny CEO

Avklaring for Japan-samarbeidet

Clearingen kommer på plass i Tyskland

Flere enheter plasseres ut i England

Tyskland automatiseres for alvor

 

og andre triggere.

 

Det blir sikkert en humpete ferd framover. De som vil hoppe av får hoppe av, de som vil hoppe på får hoppe på. De som bare er ute etter å forsure stemningen, får finne seg noe annet å gjøre på.

 

Kom ikke i ettertid å si at noen tvang dere til å gjøre noe som helst. Tror man at det ligger en gratis lunch og venter, så er det bare å sette seg til bords.

 

Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.

Link to comment
Share on other sites

De som bare er ute etter å forsure stemningen, får finne seg noe annet å gjøre på.

Hvis det å ha en annen oppfatning er ensbetydende med ovenforstående setning forstår jeg ikke riktig hva ordet delte meninger betyr.

 

Det er etter min mening nyttig at vi mener forskjellig og at det er rom for det.

Link to comment
Share on other sites

De som bare er ute etter å forsure stemningen får finne seg noe annet å gjøre på? Noe galt med den setningen?

 

Hammers,

 

Betryggende å se at salgsignaler fører til at aksjer faller fortsatt! Kan du si noe om sannsynligheten for at det skjer? Det er jo det interessante. Det selvsagte er ikke spennende.

 

Som sagt, jeg føler ikke for å skrive så mye for tiden. Kommer sikkert innom igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel neppe rart folk er sure. Fra 33,8 til 27kr på 3 dager er relativt brutalt for ett firma på hovedlisten. Det skal ikke svinge så voldsomt; Men de har som sagt skuffet mye.

 

Ny ledelse i Mars. Det blir spennende, sikkert mulig at de henter inn en fra sine egne rekker, men det som hadde vært gøy var om denne herren kom inn; Finn Jebsen

 

http://www.imarkedet.no/index.php?file=pas...xt=otr&method=1

 

Men det er vel tvilsomt; har han industriell bakgrunn nok som Oppsahl sa de ville ha? Opsahl er ikke en god type, hvis noen her har møtt han. Og med det opsjonsprogrammet sitt..

 

Jeg ville tro at ledelsen i TOMRA uansett har tro på fremtiden; hvis ikke ville sikkert mange ha solgt på 30-35 tallet en gang før jul. Flere der med mange aksjer. Husk også at Europa sjefen kjøpte Mars opsjoner da Tyskland gikk i orden. Desverre for han ser det ikke< ut til at han får mye for de(med strike 29), men han har troen.

 

 

Forøvrig vil jeg legge til at de fleste bommet på Q4 på Tomra. Det var ingen som traff med sine estimater. ASC traff relativt bra, disse er ofte de mest pessimistiske. Men tror guidingen trakk ned, fordi ASC har gått fra kjøp til hold. Derimot bommet ASC på Q3 på TOM.. Det er umulig å spå, og derfor er aksjer så risky som det er. Dette er ren rutine men problemet er bare at det er så mange som har blitt bortskjemte etter 2 års oppgang.

Link to comment
Share on other sites

Hammers,

Betryggende å se at salgsignaler fører til at aksjer fortsatt faller! Kan du si noe om sannsynligheten for at det skjer? Det er jo det interessante. Det selvsagte er ikke spennende.

 

I dag kan jeg ikke si noe konkret om veien videre, men jeg har min mistanke...... Veien er det dere selv som bestemmer !

I mitt hovedinnlegg (litt lengre ned) sier jeg imidlertid at bunnen ved ca 27,10 (etter fallet fra ca 33,- ) er et VIKTIG nivå !

 

Hvis vi får brudd under 27,- ligger alt "til rette" for videre fall - og da er det den "gamle" bunnen rundt ca 23,- som gjelder.

 

Hvis også DEN brytes er jeg sjeleglad for at mitt eneste forhold til TOM er at jeg putter på noen "flasker og bokser" etter feiringen av framgangen i STO !

Link to comment
Share on other sites

Det tekniske betyr lite på sikt. Det er det fundamentale som teller...

 

En aksje kan dobles på svært kort tid.

Så for min del kan tomra stå i 23kr frem til oktober 05; om den da går i 45 innen jul, så er det verdt. Selv om veien dit blir noe mer ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

News 2005/February 2005 / TOMRA presents two brand new machines at EuroShop 2005

TOMRA presents two brand new machines at EuroShop 2005

 

 

TOMRA is presenting two new reverse vending machines and several new technologies and backrooms at EuroShop 2005, which is running from February 19 to 23. TOMRA is also showing, based on the results of interviews with more than 10,000 consumers in seven countries across Europe, how the reverse vending machine can be used as a marketing tool to help boost a store’s sales and overall image.

 

Some of the highlights at the TOMRA stand include:

 

The TOMRA 820 – A new superior machine class

 

A lot of research and innovation has gone into the TOMRA 820, resulting in a machine that sets a new standard in user interface and superior recognition capabilities.

 

With its new technology features, InTouchTM and TrueVisionTM, the machine is designed to appeal especially to the high-end reverse vending market—stores with high return volumes which are highly focused on delivering great customer satisfaction and efficiency.

 

 

 

 

 

 

The TOMRA UNO– A perfect fit for smaller locations

Link to comment
Share on other sites

Det tekniske betyr lite på sikt. Det er det fundamentale som teller...

 

Ut fra dette skjønner jeg meget godt at du ikke har peiling på hva TA dreier seg om.

Det er nemlig slik at fundamentale forhold ligger i bunnen - og deretter skapes de tekniske signalene ut fra investorenes handlingsmønster.

I TOM sitt tilfelle kaster stadig flere kortene - og de melder overgang til VINNERAKSJER !

Link to comment
Share on other sites

Hammers; da mener jeg du har misforstått..

 

Det tekniske i for eks aksjen Tomra har forandret seg fra sterkt kjøp til nå svak teknisk kjøpskandidat(investtech). Dette er selv om det fundamentale bildet fremover er det samme.

 

"Aksjen har utløst kjøpssignal osv" er revnende likegyldig for om det fundamental er bra eller ikke.

 

Som Orion sa det for litt siden: Tomra har nå utløst kjøpssignal både teknisk og på fundamentalt nivå.

 

Dette er 2 forskjellige ting...

Link to comment
Share on other sites

Hvis Orion sa det du sier - så var det trolig dagen etter deres årlige julebord.

 

Jeg opprettholder imidlertid MITT scenario.

Hvis 27,- brytes betyr dette at aksjonærene er i ferd med å kaste kortene til fordel for STIGENDE aksjer.

Da er det kun det innerste trossamfunnet som tar i mot det som legges ut for salg.

Siden disse allerede er "temmelig slitne" er det nok en sterk begrensning på hva de ønsker å få i fanget !

 

De troende kan for all del bare sitte for min del.

Så lenge automatene funker når jeg kaster inn bokser etter å ha feiret stadig høyere kurser i f.eks. STO - så spiller dette ingen rolle for min del !

Link to comment
Share on other sites

Det var jo kanon nyheter som kom fra Tyskland ikveld!

 

All denne ekstra eingangsembalasjen skal jo behandles (knuses) i butikkene.

Kven er det som har 80% av dette markedet?

 

Det er ein offensiv holdning til den nye panteordningen,som kan resultere i at beslutningen om å automatisere vert framskynda fleire månader.

 

Det kan bli eit alvorleg angrep på 28,- imorgon.

Det er nå mitt tips!

Link to comment
Share on other sites

.

 

Fra Hegnar forsiden (samme sak som DN hadde i går kveld):

 

Positivt fra Tyskland

 

Tysk storkjede tar drikkevarer i engangsemballasje inn i sine hyller.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (25.2.05 10:18 )

 

Den tyske storkjeden Metro tilbyr nå, ifølge tysk presse etter et drøyt års abstinens, igjen drikkevarer i engangsemballasje. Kjeden vil utstyre sine nye 0,5- og 1,5-liters flasker med egenmerkene Aro og Tip.

Flaskene skal tas inn i markedene med samme navn, kjedene Real og Extra, samt franchisepartnerne Bolle og Comet, skriver Lebensmittel-Zeitung ifølge Handelsblatt.

 

At tyske kjeder begynner å ta inn engangsemballasje allerede nå kommer nok overraskende mange, og bør være positivt for panteselskapene Tomra og Repant.

 

Metro har ennå ikke avgjort om de vil beholde engangsemballasjen når ordningen med de frittstående panteløsningene opphører i mai 2006.

 

Tomra-aksjen har åpnet opp 0,73 prosent til 27,50 kroner på Oslo Børs.

 

Link to comment
Share on other sites

Børsmelding:

 

 

Fredrik Witte, Vice President Investor Relations, has today purchased 1,000 shares in TOMRA at a share price of NOK 27.40.

 

Witte has the following holdings in Tomra after this

transaction:

 

Number of shares: 1,100

Number of internally granted options: 90,000

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...