Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Børsmelding:

 

 

Fredrik Witte, Vice President Investor Relations, has today purchased 1,000 shares in TOMRA at a share price of NOK 27.40.

 

Witte has the following holdings in Tomra after this  

transaction:

 

Number of shares:  1,100

Number of internally granted options:  90,000

 

Dette er jo nesten et salgsignal. 1000 aksjer er ikke mye å skryte av. Ble mer skeptisk etter dette.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Wittes kjøp er bare et støttekjøp i anledning den lave kursen, eller et forsøk på å gi et signal. Han fikk som vi husker 50.000 opsjoner tildelt med strike 28,60, og har dermed ingen egentlig grunn til å kjøpe på dette nivået dersom han ikke foretar en svært kortsiktig investering, noe innsidere helst ikke gjør. Støttekjøp eller ikke, innsidekjøp er aldri et negativt tegn.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hincapie

 

De fleste jeg vet om som kjøper aksjer, om de så kjøper 100 aksjer eller 1 000 eller 10 000, gjør dette fordi de mener de vil tjene på det. Witte's kjøp kan godt være et signal han øsnker å gi om at ting ser lyst ut fra disse nivåene. Men det gjenstår å se.

 

At innsidere kjøper tolker jeg aldri som negativt ihvertfall. Ingen liker å tape penger, selv om det skulle være for et godt formål.

Link to comment
Share on other sites

Uff, kjøp av 1100 aksjer!! I egen bedrift? Vel, jeg

ser ikke dette som noe trigger...,det er vel heller ikke meningen!

 

Med andre ord, det er ikke noe å bry seg om.!

 

GOD HELG! :bounce: :bounce: :bounce: :-D

Link to comment
Share on other sites

Tomra ligger ikke på latsiden i den nærmeste fremtid

 

Come and see the UNO at the following trade shows:

 

Euroshop, Düsseldorf, Germany

19. - 23.2. 2005

 

Elmia Food Mart, Jönköping, Sweden

08. - 10.3. 2005

 

Handel und Wandel, Bonn, Germany

16. - 17.3. 2005

 

Minimarket, Helsinki, Finland

17. - 18.3. 2005

 

SBL Sales exposition, Naantali, Finland

13. - 15.5. 2005

 

Bransjetreff for bensinforhandlere,

Oslo, Norway

 

23. - 25.9. 2005

 

Eu'Vend, Collogne, Germany

15. - 17.9. 2005

 

Equipshop, Kortrijk, Belgium

09. - 11.10. 2005

 

Anuga, Cologne, Germany

08. - 12.10. 2005

Link to comment
Share on other sites

Teknikeren

Har du noen betraktninger for neste ukene?

jeg mener vi går noen spennende uker i møte.

 

- Ny CEO

- Japan, England, New York osv

- De tyske meglerhus nettokjøper

- Netto innstalert RVM i sine nye butikker

- Norske meglerhus har kjøpsanbefaling på Tomra

Kommentarer ønskes.

Link to comment
Share on other sites

Tomra skriver i sitt Q4:

 

􀂃 Introduction of deposit in Estonia as of 1/1/2005

– Orders anticipated by mid-2005

 

Hvis deposit's er innført 1/1/2005; Hvorfor kommer ordrene så sent som 6mnd etter. Kan det samme skje i Tyskland; slik at vi ikke får noe kontraktsrace før ut i 2006?

 

Er det helt sikkert at EU ikke vil sette noen pinner i hjulene for pantevedtaket i Tyskland i Mai? Er det noe som helst usikkerhet her?

 

De skriver også angående Tyskland: "A decision on security marking is important prior to major RVM investments" Når er dette ferdig?

Link to comment
Share on other sites

Tomra nevner i presentasjonen at man venter en avklaring i clearingsspørsmålet i første kvartal. Det betyr nok at vi kan vente en avklaring i mars, og dette vil, slik jeg har forstått, være den endelige avklaringen på den praktiske gjennomføringen, og går på både aktører og merking av emballasje.

 

EU har gitt sin velsignelse av loven, og dette spørsmålet er ikke lenger noe problem. Loven er vedtatt, så kjepper i hjulene er ikke noen stor risiko lenger, slik den har vært i flere år frem til nå.

 

Basert på tall fra Skandinavia bør Estland være et marked på ca. 1000 automater.

Link to comment
Share on other sites

Ny CEO til uken? Det hadde utvilsomt vært avklarende. Det blir vel ikke Jebsen vel?

Hadde nok blitt blandet mottatt i markdet? Tror nok alikevel at det kunne totalt sett kunne blitt bra, spesielt på litt sikt. Noen dårlig mann er det ikke.

 

Litt spennende søndagsspekualasjoner!!

 

Det blir vel Morten Johannessen? Er det noen som har forslag? :bounce: :cheers: :bounce: :cat:

Link to comment
Share on other sites

Hei Svei-gus :-D

 

Ser du ber meg komme med en kommentar. Jeg har ikke noe nytt, det har vært stille på nyhetsfronten noen uker nå. Men mars måned kan gi flere triggere.

 

:arrow: Ny konsernsjef kommer vel om få dager.

 

:arrow: AGVU (som er ansvarlig for å bygge opp det tyske pantesystemet), sa i sin pressemelding den 7.februar, at systemet skal være klart i 1. kvartal. Dette inkluderer clearing og felles sikkerhetsmerking. Holder AGVU sin tidsplan, kan dette være en trigger.

 

:arrow: Signaler/avtale fra Japan kan komme i månedsskiftet mars/april. Dette vil kunne være en segnifikant trigger. Signalene hittil er jo gode, og sjansene for en formalisert avtale mellom Sumitomo og Tomra kan ha økt.

 

:arrow: Siste komite-behandling før plenum i New York er i mars. Et positivt vedtak kan være en mulig trigger.

 

Selv om resultatet var svakt, så er ikke potensialet i aksjen endret for de som er langsiktige. Vi fikk en utsettelse, men hovedtriggerne Tyskland, Japan og England er ikke endret, de rykker nærmere for hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Hvem i høst hadde trodd at TOM skulle stå i 27 den 1 Mars..

 

Ledelsen sa at ny ledelse vil komme frem i lyset i løpet av Mars.

 

Q1 vil gi svar på om det er tegnet noen flere agreements med Sumitomo; Men det er ikke Sumitomo som skal kjøpe automatene, men andre kunder. I følge Tomra, hvis pilotene går bra(svar på Q1), skal det begynnes med agressiv promotering av systemene. Dette vil ta tid, og sjansene før betydlige ordrer før sommern/høsten er kanskje ikke så stor?

 

Det er risiko i alt dette, men positive fremskritt kan vel gi noen prosenters oppgang. Tomra's kursutvikling dette året hviler ene og alene på gjennombrudd i Tyskland spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig, Kjell T, Thorsen nevnte under presentasjonen at 1/1 var en skrivefeil.

 

temps, med gode resultater vil det nok ikke bli veldig vanskelig å promotere resirkuleringssentrene i Japan. Kundene er kommuner, og disse taper masse penger på ineffektive "curbside" resirkuleringssystemer.

 

Men at det vil ta tid er ikke til å komme unna. Forhåpentligvis vil en fastere avtale med Sumitomo komme med en bekreftelse på automatordre, men det er også godt mulig at de enda ikke har konkrete kjøpere, og at forhandlinger med kommunene først starter etter at Tomra og Sumitomo har blitt enige om et samarbeid.

 

Indikasjoner på at Tomra/Sumitomo har konkrete kommuner i kikkerten har vi lenge fått, bl. a. i form av Sumitomos uttalelse om at de venter å kunne installere 5000 sentre allerede innen 1-2 år. Tomra har også sagt at enkelte kommuner som vil kreve omtrent 5000 sentre er svært aktuelle. Men det er veldig vanskelig idag å finne ut noe om når installasjonene vil kunne komme. Kanskje vil Tomra først anlegge en fabrikk i Japan, som de har sagt kan være aktuelt dersom volumet blir stort; en ny fabrikk går break-even ved produksjon av omtrent 1000 automater.

Link to comment
Share on other sites

Det høres svært langsiktig ut. Vel, da er det bare Tyskland som gjør at Tomra kan forsvare noe høyere kurs enn dagens. Johannesen sier at "We still have a long way to go in the UK". Japan og England vil tydeligvis ikke gi annet enn økte kostnader før mot 2006.

 

Virker som dere bør sette kursmål 35 på 6mnd sikt, og 45-50 en gang i løpet av 2005. 45kr aksjen på 6mnd sikt er det mest optimistiske av alle analyser som er å oppdrive. Hvem er det som har skrevet den, Aksjeforumets analyse av TOM?

Link to comment
Share on other sites

Det trenger ikke ta lang tid. Tomra har varslet en "large-scale roll-out in 2005". Dette skaper inntekter også i 2005.

 

45 kroner aksjen kan forsvares dersom veksten tar til i Q3, noe som er forventet. Aksjen vil bevege seg for å prise inn markedets forventninger når vekstcaset kommer tydeligere frem.

 

Analysen er, som det står i artikkelen, skrevet av meg. Kursmål 45 mener jeg bør være rimelig om 6 mnd, men det er også mulig markedet ikke vil prise inn dette før tallene kommer på bordet i Q3. Dersom dette skjer, selvfølgelig.

 

Men forhåpentligvis vil Tomra klare å guide markedet slik at eventuell vekst vil prises inn litt i forkant av Q3. Hverken Tomra eller markedet ønsker egentlig hopp og fall på titalls prosenter over én dag.

Link to comment
Share on other sites

Vegard

 

De har ikke varslet en "large scale roll out i 2005". De har sagt at det KAN trigge en "large scale roll out" i 2006...

 

Hva tror du om Q1? Tomra sier Orwak og Titech begge leverer svakest i første halvdel av året. Tomra har selv varslet lite inntekter og større utgifter for non-deposit markedene.. inntekt 20mill?

Link to comment
Share on other sites

Beklager, temps, det er nok riktig at de ikke nevnte 2005 spesielt. Samtidig nevner de heller ikke 2006 spesielt såvidt jeg ser av presentasjonene. De sier rett og slett at dersom pilotene går godt kan en større avtale med Sumitomo komme i 1H, og dette igjen kan føre til en større utrulling. Denne vil altså komme etter avtalen, men vi vet ikke hvor lenge etter. Det kan være at flere kommuner allerede ønsker RVMs, eller det kan hende kraftig promotering må til før salget kommer.

 

Det som kom frem under presentasjone var at innsamlingsvolumene er overraskende høye og at pressedekningen i Japan er bred.

 

Q1 tror jeg lite om enda, har ikke forsøkt å regne på resultater her. 20 mill. blir for lite, vi kan vel forvente et resultat omtrent på linje med Q4, ca. 60 mill. sett bort ifra ekstraordinære kostnader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "tror" nok ikke det er bare Tomra som kommer til å få svakt resultat!

 

Etter alle de timene som jeg har brukt på søk som er eks: RVM, Reverse vending, Tomra, bottle bill, contract og kombinasjon mellom dem....med mange mange flere. Har det ikke vært noe som skulle tilsi at konkurentene har solgt noe annet enn noen få maskiner her og der. (samme som Tomra, bare at Tomra har solgt flere).

 

Så at det pr. dags dato er "tørketid" er det vel ikke noe tvil om :!: Hvem som takler slik "tørketid" best vet ikke jeg. Det er blir nok tøft for de som ikke har så mye overskudd/underskudd, hvis det ikke blir fart i sakene snart :?: :?:

Link to comment
Share on other sites

Mulig Q1 blir bedre enn tidligere da de har endel igjen av avtalen i usa på noen og førti mill.

 

Men Q1 2004 var på 30 mill... Orwak og Titech vil ikke levere voldsomme resultater i denne perioden heller som varslet av Tomra.

 

Hvorfor guider de svakt for første kvartal hvis ikke det skulle bli dårligere enn Q1 2004?

Link to comment
Share on other sites

Om clearing: så har tyskerne selv sagt at de forventer å finne en løsning i q1. Derfor kan Tomra si det samme. Imidlertid holder jeg det for sannsynlig at vi får en diskusjon omkring sikkerhetsmerking ut i media, før de finner en endelig løsning. Slike utspill var det mange av i Danmark når de innførte samme systemet for noen få år siden. De store kjedene må antas å ha litt "utsettelsestrang" og "markeringsbehov" tilbake...(Det finnes mye av den danske diskusjonen ute på nettet for de som vil forberede seg på hva som kan komme)

 

Om Japan: Selv om denne prosessen sikkert står på egne ben (via Tomras representanter der borte), vil jeg anta at det er naturlig å få den nye CEO med i en slik prosess. Altså ingen grunn til å mase enda...

 

Om CEO: hører jeg at det nå er en liste med 3 kandidater de jobber med. Hvilket ikke gir noen som helst føring for å komme med navn eller gjetninger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...