Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Anbefaler 10 aksjer

 

Orion Analyse går ut med 10 kjøpsanbefalinger. Her er listen.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (24.2.05 09:40)

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse kan vi lese at Star Reefers blir tatt inn i modellporteføljen. Dermed opererer analytikeren med 10 kjøpsanbefalinger.

 

 

 

Modellporteføljen:

 

AF Gruppen

Veidekke

Tomra

Lithuanian Telecom

Acta Holding

Crew

Active 24

Blom

Northern Oil

Star Reefers

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=175080&cat=116

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

.

Nytt forsøk på brudd av motstand ved 28,00

 

TOMjjjjjjj.gif

 

 

Chartet er oppdatert kl. 11.12 i dag

 

Aksjen har flere ganger forsøkt å bryte opp gjennom 28,00, men feilet. Nå ser vi et nytt forsøk. Bryter aksjen opp er det et kjøpssignal som nok kan løfte aksjen videre opp. Det er svært lavt volum i dag, og for at vi skal få et brudd, må nok volumet øke på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fin informasjon på dette forumet.

 

Jeg vil lufte noen tanker om markedet i Tyskland. Jeg synes det er vel mye luftighet i beregningene på forumet her. I Bærum er det ca 35 maskiner på 100000 mennesker. Bærum egner seg som målkommune, det er nabokommunen til Asker og et modent marked.

Det vil gi med 80 mill tyskere et marked på 28000 maskiner.

Ca 5000 er allerde installert ??. Tomras andel blir da 18400 maskiner. Hvis vi regner 200000 kr. pr maskin, en margin på 15%, skatt på 28% gir dette en nettofortjeneste på 400 mill. eller 2.20 pr. aksje.

Dette er noe under anslagene her på forumet.

 

Min kjøpmann sier forøvrig at det er umulig å drive uten en panteautomat og at service avtalen med Tomra er dyr. Investeringene vil komme.

 

Butikkene står selv for innkjøp ?? og ordrene vil komme gradvis. Jeg tror at bestillingen begynner å komme inn 6 uker etter innføring av pant, når behovet for alvor melder seg, og at de begynner å vise seg i regnskapene fra Q3. Dette kan beregnes slik!

107 maskiner i 15.06.05

214 maskiner 15.07.05

321 maskiner 15.08.05 o.s.v.

1926 maskiner 15.12.06

Dette er en investeringsperiode på 18 mnd.

 

 

Jeg savner informasjon om Frankrike: Franskmenn har sans for infrastruktur, logistikk og resirkulering.

Noen som vet?

 

Problemet til Tomra er ikke maskinene eller markedet , men utvanning av aksjer og en ledelse som underkommuniserer.Det er for lite utfyllende informasjon.Derfor svingningen i aksjekursene. De nye opsjonene og de overdrivne avskrivningene i Q4 er ikke tillitvekkende. Det nærer opp under mistanken om at ledelsen kan ha tatt noen snarveier for å få markedsmakt og at Tomra må påregne en bot fra EU.

 

Jeg har stusset over overoptimismen på forumet og burde ha kommet frem med disse synspunktene før.

Måtte dessverre selge idag med tap fordi jeg trengte pengene.

Dette var en lærdom jeg bringer videre alldeles gratis.

 

Plinius

Link to comment
Share on other sites

Plinius

 

Det er forskjell på de automatene som er solgt i tidligere år for gjenfyllbar-emballasje, og de man skal selge fremover for engangsemballasje.

 

Det er solgt ca 8.000 totalt i Tyskland fra Tomra. Dette er i all hovedsak for gjenfyllbar emballasje.

 

Behovet for automater for engangsemballasje er av Tomra anslått til 30.000 - 40.000. I tillegg har Tomra snakket om et behov for YTTERLIGERE 10-15 tusen for gjenfyllbar emballasje.

 

Det bør vel og nevnes, at blandt alle de estimater som verserer i Norge og Tyskland, så har Tomra det laveste.

Link to comment
Share on other sites

Tomra - Tyskland - Netto

 

Tyske Netto fortsetter åpningen av nye butikker og ser ut til å holde hva de lover. Dvs. åpne ca. 50 butikker i løpet av 2005.

 

Tyske Netto har så langt innstallert Tomra RVM i alle nye butikker.

 

3. mars åpner ytterlig 4 nye butikker. Her er linken Link

 

Det som kan være interessant for litt tidligere utplasseringer er om Tomras egene analyser vedrørende panteautomater holder tritt. Tomra har i tidligere presentasjoner hevdet at butikker med panteautomater har 15% høyere lojalitet.

Link to comment
Share on other sites

.

Nytt forsøk på brudd av motstand ved 28,00

 

TOMjjjjjjj.gif

 

 

Chartet er oppdatert kl. 11.12 i dag

 

Aksjen har flere ganger forsøkt å bryte opp gjennom 28,00, men feilet.  Nå ser vi et nytt forsøk. Bryter aksjen opp er det et kjøpssignal som nok kan løfte aksjen videre opp.  Det er svært lavt volum i dag, og for at vi skal få et brudd, må nok volumet øke på.

 

 

Det ser faktisk ut som om den bryter feil vei nå .

Link to comment
Share on other sites

Det er tragisk å se at noen forsøker så hardt å se noe positivt i noe som nå er så negativt.

Hvorfor ikke klemme til å si sannheten !?

Tomra gjør det dårlig på børsen nå og deres talsmenn har heller ikke bidratt særlig til at andre skulle få særlig interesse til å investere.

Når Tekniker'n til stadighet forvisser oss om at her er det snakk om å sitte *long * så forundrer det meg stort at aksjen nå blir analysert med kurver helt ned til to timers kurver for å få flokken til å henge med.

Det er noen som aldri gir opp selv om de ser at fisken glapp for lenge siden.

 

Det er et ordtak som sier at ,

den som tier samtykker.

 

Kanskje er det noe i det.

Link to comment
Share on other sites

Nazer: Alle dine innlegg på AF handler om Tomra. Såvidt jeg husker var du en av de aller største optimistene i desember når vedtaket kom. Du hadde til og med det meget spesifikke målet 47,1 i mars 2005..... Hva er egentlig din agenda nå??

 

Markedet (børsen) dreier seg i stor grad om psykologi. Man kan regne på kurser så mye man vil, men det er desverre endel elemnter som ikke lar seg beregne eller forutse. Derfor svinger ting opp og ned.

 

Det det handler om nå, er å ha is nok i magen til å vente ut denne bølgedalen. For vi er vel enige om at det finnes et visst håp om lys i tunnelen? Vingler man frem og tilbake mellom allverdens papirer, er faren stor for at man ikke greier å få med seg fornuftige gevinster i noen av dem. Men du kan være helt sikker på at man får med seg endel pengetappende nedturer. Som den i Tomra nå.

 

Investerer man rolig over tid, og ikke som en sent 80-talls idiot, overlever du svingene også.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kjello3 :-D

 

Skikkelig tørkeperiode nyhetsmessig nå. Men hyggelig å se at du tenker litt lengre frem du og :)

 

Men det ser vel ut som Japan kan komme før Tyskland, noe det er lite fokus på. Tyskland vil jo komme, men siden mars nå nærmer seg, kan vi mot slutten av mars/begynnelsen av april få svært hyggelige nyheter fra Japan. Aksjen har fått en trøkk etter Q4, men de langsiktige triggerne er lite forandret: Japan, Tyskland og England. Det eneste som er forandret er vel at de nå er nærmere enn før.

 

 

Hei Svei-gus :-D

 

Jeg har ikke hørt mere fra Euroshop. Nyheten er jo de to nye automatene, samt ny bakromsteknologi. Det siste har jeg ikke funnet ut mere om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilket innlegg du sikter til kjello3 men selvfølgelig var jeg postiv til Tomra da panteloven ble vedtatt og alt så lyst ut.

Det jeg er kritisk til er at man også må kunne ta tak i det negative ved aksjen og ikke bare fokusere på det positive hvis det positive ikke finnes.

Det er ikke alle folk som sitter *long* i en aksje og de er kanskje mest opptatt av hva som skjer nå enten det er negativt eller positivt.

Det blir helt patetisk å se enkelte prøve å vri noe positivt ut av noe som ikke finnes lenger så hvorfor ikke si det da. La oss forholde oss til fakta.

Tomra er i øyeblikket ingen bra aksje med gode utsikter til oppgang av betydning før om tidligst et halvt år, kanskje et helt år frem i tid.

Det er få eller nesten ingen som investerer stort i Tomra etter hva som ble lagt frem på 4Q. Dette er jo noe alle ser.

For meg er det aldeles ikke noe nederlag å ha trodd at Tomra skulle gå bra med den informasjonen vi satt inne med sist Desember men jeg må jo medgi at det gikk helt feil, grisefeil.

Jeg forstår også at det å hoppe rundt mellom aksjer sikkert ikke er det lureste men det er kanskje ikke så lurt å sitte i en aksje som bare dropper mens andre stiger, noen tildels kraftig.

Jeg ønsker en debatt med ulike synspunker, ikke bare de som kneler ved synet av skiltet Tomra.

Våkn opp, skriv det du mener med eller uten kurver.

Dettte er da et forum for alle !

 

Hiv dere over tastaturet alle mann og fortell hva dere tenker, tror og er uenige i !

 

PS! Du må gjerne svare hvis du vil kjello3.

Link to comment
Share on other sites

Nazer:

Er ikke sannheten at det aldri har sett bedre ut for Tomra?

Tyskland ER i boks og de har ikke ombestemt seg....

Skjønner at du er negativ, det er jeg også om dagen, men ikke la deg knekke av noen uker/mnd. med drittkurs nå.

 

New York, Japan, England osv. kommer nok alle.... og da blir det en annen dans!

Det er så mye psykologi i aksjemarkedet og TOM har utvilsomt fått en dose av det dårlige slaget nå!

Men ikke bli overrasket om kursen spretter like fort opp når/hvis en storkontrakt presenteres!

Blir det "bare" mange små, så må vi vente til Q-fremleggelser osv....

Resultatet blir det samme på sikt. Tallene vil komme på bordet etterhvert...

 

Dessuten er det viktig å tenke på følgende:

Når TOM nå skifter ut Thorsen etter 19 år (9 år som CEO) så er det ikke unaturlig at Q4/04 presentasjonen ble som den ble.

Her gis ny mann en mulighet til å starte på bunn for deretter å surfe på grunnlaget som nå ligger klart.

Mange toppledere krever faktisk nettopp å få alle "lik" ut av skapet før de tiltrer.

Tror Thorsen & Co. malte bildet litt svartere enn det nødvendigvis var.....

Så var det jo noe med opsjoner et par dager etterpå....

Dette skiftet kan i seg selv trigge kursen oppover, hvis markedet har tro på at dette er rett mann på rett sted....

(og motsatt hvis det blir feil mann...)

 

Jeg kjøpte meg inn i TOM i høst, rett før avgjørelsen i Bundesrat.

Nå er dette 4 års marerittet i boks og jeg anser en investering i TOM i dag som langt mer potensielt enn det var i høst. Risikoen er da senket endel vil jeg tro?

 

Men dette dreier seg jo om tidsperspektiv også.....

Har man dårlig tid, er det mange andre objekter jeg ville hoppet på.

Men er lav risiko og en langsiktig investering med håp om stor fortjeneste målet , tror jeg definitivt at TOM er gull værdt!

:winner:

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra DN 24.02.05.....

 

Butikkjede satser på engangsemballasje  

Av TDN Finans  

 

Den tyske butikkjeden Metro vil fra mars tilby vann og mineralvann i engangsemballasje.  

 

Det skriver den tyske bransjeavisen Lebensmittel-Zeitung torsdag.  

 

Etter det avisen erfarer planlegger også andre butikkjeder nå å gjenoppta salget av engangsemballasje, etter at boksene ble tatt ut av hyllene for to år siden på grunn av den daværende panteordningen.  

 

Metro skal imidlertid ennå ikke ha avgjort om de vil holde på engangsemballasjeproduktene når ordningen med de frittstående panteløsningene opphører i mai 2006.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Bare et tips til alle som er rimelig fullaset i TOM, slik som meg!

 

La børs være børs, mest mulig, noen dager! Det har jeg praktisert

de siste dagene. Ikke sitt å følg med, så og si fra minutt til minutt.

 

Det er ikke spesielt oppkvikkende, men heller deprimerende! Finn på noe helt annet.

 

Mange her har kanskje trader aksjer en stund og trenger å ta det litt rolig

og oppsumere saker og ting. Det lærer man mye. Det er når det butter litt imot

man lærer.

 

Nei, få det hele litt på avstand!

 

Dette snur, det skal ikke mye til!! :-D :-D :-D :-D :-D

Link to comment
Share on other sites

Nazer:

Er ikke sannheten at det aldri har sett bedre ut for Tomra?

Tyskland ER i boks og de har ikke ombestemt seg....

Skjønner at du er negativ, det er jeg også om dagen, men ikke la deg knekke av noen uker/mnd. med drittkurs nå.

 

New York, Japan, England osv. kommer nok alle.... og da blir det en annen dans!

Det er så mye psykologi i aksjemarkedet og TOM har utvilsomt fått en dose av det dårlige slaget nå!

Men ikke bli overrasket om kursen spretter like fort opp når/hvis en storkontrakt presenteres!

Blir det "bare" mange små, så må vi vente til Q-fremleggelser osv....

Resultatet blir det samme på sikt. Tallene vil komme på bordet etterhvert...

 

Dessuten er det viktig å tenke på følgende:

Når TOM nå skifter ut Thorsen etter 19 år (9 år som CEO) så er det ikke unaturlig at Q4/04 presentasjonen ble som den ble.

Her gis ny mann en mulighet til å starte på bunn for deretter å surfe på grunnlaget som nå ligger klart.

Mange toppledere krever faktisk nettopp å få alle "lik" ut av skapet før de tiltrer.

Tror Thorsen & Co. malte bildet litt svartere enn det nødvendigvis var.....

Så var det jo noe med opsjoner et par dager etterpå....

Dette skiftet kan i seg selv trigge kursen oppover, hvis markedet har tro på at dette er rett mann på rett sted....  

(og motsatt hvis det blir feil mann...)

 

Jeg kjøpte meg inn i TOM i høst, rett før avgjørelsen i Bundesrat.

Nå er dette 4 års marerittet i boks og jeg anser en investering i TOM i dag som langt mer potensielt enn det var i høst. Risikoen er da senket endel vil jeg tro?

 

Men dette dreier seg jo om tidsperspektiv også.....

Har man dårlig tid, er det mange andre objekter jeg ville hoppet på.

Men er lav risiko og en langsiktig investering med håp om stor fortjeneste målet , tror jeg definitivt at TOM er gull værdt!

:winner:

 

 

 

Hvis sannheten hadde vært slik du beskriver ( at Tomra aldri har sett bedre ut) burde vel kjøpersiden rent over men det gjør den nemlig ikke så da så .......

Jeg kan ikke helt se for meg hva som skulle gjøre 1Q så mye bedre enn 4Q .

Så at kursen skulle sprette så voldsomt opp etter den presentasjonen, 19 April, er helt uforståelig for meg.

Jeg ser heller ikke noe fornuft i at Thoresen skulle ønske å presentere et dårlig 4Q etter å ha vært med i Tomra så mange år hvis så ikke var tilfelle.

Nei dette blir for dårlig agn.

Link to comment
Share on other sites

svei-gus og Tekniker'n

 

Nyhetene Tomra lanserer er beskrevet her:

LINK

 

plinius, din idé om å bruke Bærum som referanseområde er nok ikke særlig god, ettersom Bærum er et svært lite område i forhold til Tyskland, og ikke er sammensatt på samme måten i forholdet mellom byer, tettsteder og ubebygde strøk. MEN, dersom vi bruker Norge (3600 installerte automater, 4,6 mill. innb.), Sverige (8000 stk, 9 mill. innb.) og Finland (4300 stk, 5,2 mill. innb.) i én utregning (15900 automater delt på 18,8 mill. innb) ser vi at vi at vi i snitt får 846 automater per million innbyggere. Skandinavia burde være et greit referanseområde for Tyskland, siden pantesystemene virker temmelig like nå.

 

Tysklands 82,4 mill. innbyggere gir oss et omtrentlig estimat på 69700 automater. Det finnes fra før svært få automater for ikke gjenfyllbar emballasje, så dette tallet kan godt brukes som estimat for et tysk pantesystem. Om den høye befolkningstettheten i Tyskland (235 mennesker/km2 mot Sverige, Norges og Finlands tetthet på snitt 18 m/km2) vil tilsi høyere eller lavere estimater er jeg ikke sikker på, jeg finner argumenter både for og imot, og har enda ikke bestemt meg.

 

Det som imidlertid nok vil virke inn på mengden returnert materiale er at panten i Tyskland (0,25 € = 2,06 kr) er dobbelt så høy som i Norge, dobbelt/firedobbelt som i Sverige (flasker 1 kr, bokser 50 øre), og er enda større igjen sett i forhold til prisene på drikkevarer, som er langt lavere i Tyskland enn i Norge.

 

I Norge koster de billigste ølboksene 15 kr, vanligvis 20-25 kr. Panten utgjør 4-7%. Hvor mye en ølboks koster i Tyskland er jeg usikker på, men 10 kr. inkl. pant er vel grei gjetting? (riktig, chercheur?) Da utgjør panten 20%.

 

Herav kan vi slutte at når systemet kommer ordentlig igang vil tyskerne ha større grunn til å pante flasker og bokser, og vi kan vel vente at returandelen vil ligge et sted oppe på 90%-tallet slik som i Norge, men godt mulig over Norges?

 

Noen som har tall på øl-, vann- og mineralvannkonsum per innbygger i Tyskland ift. Norge? Tipper det er høyere, men jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tekniker'n: Jeg har det bare bra, takk. Jeg vet hva som kommer av nyheter, men trenger deg til å fortelle meg det når det skjer, så stå på minn venn!

 

nazer: Fint med balanse. Og det er plass til alle, tenker jeg. Det er bare det at du begrunner de surmagete innleggene dine så utrolig dårlig. Og da blir det ingen balanse andre steder enn inne i ditt hode.

 

Typiske tegn i et papir på at ting er i ferd med å snu, er overdrevne reaksjoner av typen dine. Og akkurat som du overdrev i desember når "alle" skulle ha TOM, så overdriver du nå når "ingen" vil ha. Du er i ferd med å feile igjen...og jeg tenker at det er slike som deg vi venter på skal selge, slik at vi andre kan komme videre! Det er det som er psykologi. Det finnes ingen gratis luncher.Hverken i Tomra eller i andre papirer.

Link to comment
Share on other sites

HUFF!!

Har flere lest i DN nå, Metro og andre kjeder i Tyskland planlegger engangsembalsje på vann og mineralvann!!

 

DETTE ER IKKE BRA NYHETER!!!

Vel, det er jo nettopp det det er!

P.S: Det er pant på engangsemballasjen.... :)

 

Tyskland har hatt pant på gjenbruksemballasje i mange år!

Det er jo engangsemmballasjen som er det nye!

Mange kjeder/butikker fjernet denne fra hyllene og nå er den tilbake......

 

Nazer sa:

Så at kursen skulle sprette så voldsomt opp etter den presentasjonen, 19 April, er helt uforståelig for meg.

Nå nevnte jeg ikke 19 april, Nazer....

Det jeg mente (og skrev) var at kommer ikke en eller flere stor-ordre, må vi nok avvente en kursoppgang til markedet får presentert tallene på fremtidige Q-fremleggelser. At kronene kommer er liksom ikke så usikkert da, poenget er når......

:drunken:

Northern

Link to comment
Share on other sites

Jo mer engangsemballasje, desto høyere returmengde, desto flere arbeidstimer kreves for å ta imot emballasje, dermed mer lønnsomt med automater i mindre butikker, og mer lønnsomt for middels store butikker å kjøpe dyrere automater.

 

KONKLUSJON: Positivt for Tomra.

 

Vanskeligere er det ikke :bigsmurf:

 

Logger av for ikveld.

Link to comment
Share on other sites

Tekniker'n: Jeg har det bare bra, takk. Jeg vet hva som kommer av nyheter, men trenger deg til å fortelle meg det når det skjer, så stå på minn venn!

 

nazer: Fint med balanse. Og det er plass til alle, tenker jeg. Det er bare det at du begrunner de surmagete innleggene dine så utrolig dårlig. Og da blir det ingen balanse andre steder enn inne i ditt hode.  

 

Typiske tegn i et papir på at ting er i ferd med å snu, er overdrevne reaksjoner av typen dine. Og akkurat som du overdrev i desember når "alle" skulle ha TOM, så overdriver du nå når "ingen" vil ha. Du er i ferd med å feile igjen...og jeg tenker at det er slike som deg vi venter på skal selge, slik at vi andre kan komme videre! Det er det som er psykologi. Det finnes ingen gratis luncher.Hverken i Tomra eller i andre papirer.

 

Hei alle guttene !

 

Det er ikke noe krav at man skal stille med verken kurver eller fremmedord her.

Jeg bruker vanlige ord for vanlige mennesker.

Min venn her og min venn der. Det virker jo nesten som en 'Jeg liker deg klubb' her inne.

Du er jo avhengig av at en her inne forteller deg nyheter du selv ikke er i stand til å bokstavere så hvorfor krever du slike store begrunnelser for alt andre skriver her.

Nei jeg er ingen finansanalytiker og utgir meg ikke for det heller men det MÅ være rom for oss alle til å si det vi tenker og mener.

 

PS! Mine aksjer i Tomra er for lengst solgt men det hindrer meg ikke i å delta i debatten omkring Tomra om enn med litt andre øyne enn de som fremdeles har aksjer i Tomra

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...