Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Hei alle.

 

Vi er noen som var i overkant optimistiske med TOM caset noen mere en andre. Enig med teknikeren at caset ikke er dødt og at vi fortsatt bør stålsette oss for det kan gå lang tid fortsatt men det kan også skje noe raskt. TOM har nå i forkant av Tyskland en for stor og tung adm men nå ordrene kommer vil sannsynligvis marginene øke kraftig? De som legger skylden på Teknikeren, undertegede eller andre for sine miss i markedet er ikke verdige til å kalle seg for tradere. Begynn med aksjefond ala Odin eller andre og skjell ledelsen huden full i nedgangstider og skryt av hvor dyktige dere var til å velge fond i oppgangstider? Kan ikke tenke meg noe mere kvalmende en aktører som skryter uhemmet av egne valg og legger skylden på andre når de trør feil.

 

Stå på videre Teknikeren ingen grunn for å la seg "irettesette" av investorer som ikke står for det de gjør.

 

Turn

Link to comment
Share on other sites

Tekniker`n: jeg har sett over presentasjonen Q4 en gang til. Det er mulig jeg ikke catcher poenget men jeg synes ikke guidingen er spesielt negativ. Tomra leverte jo noe i underkant men plusser man på de 18 mnok så var det ikke langt fra det som var ventet. Det er gjort grep som potensielt vil kunne spare 40 - 50 mill nok, Tomra har fortsatt 1 mrd på bok, men har kjøpt 2 selskaper som er betalt av driftsinntekter, prod. lokalene i Lier er ferdigstilt, også dette betalt over drift.

 

Hva tror du er bakgrunnen for det ekstraordinære utbyttet? Hvorfor gjør ikke Opsahl som i TAA - tilbakekjøp av aksjer?

 

Tomra er et "Turnaround" case som TAT og TAA. Hvor lenge er det siden TAT stod i 5 kr - 1 år?

Link to comment
Share on other sites

doc

 

jeg er ikke sikker på om den forsiktige guidingen ble nevnt på presentasjonen, men det står i kvartalsrapporten.

Du kan lese under Market Outlook

 

Kort sitert:

Tomra anticipates lower investments by retailers in the first half of 2005. This, combined with higher investments in non-deposit development activities, will result in a weak first half 2005.

 

 

KTR

Link to comment
Share on other sites

Ringen skrev

Tomra anticipates lower investments by retailers in the first half of 2005. This, combined with higher investments in non-deposit development activities, will result in a weak first half 2005.  

 

Viktig å legge merke til at de ikke snakker om lavere priser på automatene. Altså snakker de ikke om marginskvis. Det de snakker om er lav omsetning og høye utviklingskostnader i forbindelse med åpning av nye markeder. De investerer for fremtiden, og de nye markedene er ikke åpnet enda. Dette kombinert med mer eller mindre "faste" kostnader for en organisasjon som er gearet for vekst, gir altså et svakt resultat i første halvår.

 

Tomra har altså tapt et slag, men jeg føler meg nokså sikker på de vil vinne krigen. Det er det Teknikern og de andre som noe nedsettende blir kalt for "optimister" mener med at Tomra er et selskap å satse på. De som ikke skjønner det får finne seg en annen hobby, feks frimerker, som er noe mer forutsigbart fra dag til dag.

Link to comment
Share on other sites

Du er nok den første som burde være varsom med sarkasme Benny.

Husk du er en i av de utvalgte her i *gullgruppen* som sjelden aldri tåler noen form for kritikk.

Dette er et stort svakhetstegn.

Døm de som (kanskje) trenger det og la de andre være!

 

PS! Hva sparer du på Benny?

 

Colakorker eller kontantkort

Link to comment
Share on other sites

Til RoRu.

 

Vedrørende derivatposisjonering:

 

Sett fra mitt ståsted, er det å kjøpe i derivater (kjøps- som salgsopsjoner) nesten ensbetydende med å låne penger til aksjekjøp eller til shortposisjoner.

 

Hva slags markedssyn eller kursutviklings- syn indikerer en slik posisjonering? Jo, kraftig kursutslag opp, eller henholdsvis kraftig kursutslag ned på relativt kort sikt, eller økt volatilitet (forventning om økte opp-ned svingninger i underliggende papir). På fagspråket kalles det vel for ”kjøpt strangle” eller bare ”strangle”.

 

Motparten din i en slik posisjon (de som utsteder opsjonene til deg) har mottsatt syn, nemlig flatere kursutvikling, eller mindre volatilitet/ kurssvingning på kort sikt. Dette kalles utstedt strangle, eller hvis jeg ikke husker feil, ”straddle”.

 

I kjøpt strangle-posisjon vinner du dersom det blir økte svingninger og/eller kraftig utslag opp eller ned på kort sikt. Motsatt: utsteder (selger) du en slik posisjon, så vinner du dersom kursutviklingen blir mindre volatil og/eller ved flatere kursutvikling.

 

Mer normalt er det vel kanskje å bruke derivater for å hedge longposisjoner av aksjer man eier. Tror man på langssiktig oppgang i et papir og derav sitter long, men er usikker for eventuell nedgang på kort sikt grunnet resultatrapportering, generell markedkorreksjon, eller andre spesielle forhold, kan man egentlig gjøre flere ting, som for eksempel:

 

• Selge seg i ned aksjene midlertidig

• Utstede kjøpsopsjoner i underliggende papir (normalt da out of the money opsjoner)

• Kjøpe salgsopsjoner i underliggende papir

 

Mye å velge i, med andre ord..men husk at du vedder stort sett mot profesjonelle...

 

RiskyTrader

Link to comment
Share on other sites

Hei Nazer

 

Det er mulig du oppfattet meg som sarkastisk, men det var ikke meningen denne gangen, selv om jeg må innrømme at jeg har en svakhet på det området ja.

 

Det jeg mente å si i klartekst, er at når man taper på en aksje som Tomra, som historisk av og til har svingt så enormt, så nytter det ikke å skylde på andre.

 

Selv om man ikke samler på frimerker, så bør man kanskje velge en aksje eller et fond som er mindre volatilt.

 

Jeg har også tapt mye den siste uken, men jeg lar irritasjonen gå ut over meg selv og innrømmer at jeg ikke hadde en ordentlig sikringsstrategi på plass, noe som helt og fullt er min egen feil. I tillegg hadde jeg ikke guts nok til å shorte aksjen, noe som er like irriterende i ettertid, men fult ut mitt ansvar og feilvurdering.

 

Ellers så har jeg vært en ivrig samler av frimerker selv, he, he, men det ligger en del år tilbake..... :)

Link to comment
Share on other sites

Hei RiskyTrader

 

Så kan man jo spørre seg hva som gjør en profesjonell til profesjonell? At han er megler? Jeg har en god del bekjente som er blitt ansatt som meglere rundt om i landet, og jeg må si jeg ikke akkurat forbinder dem med hva jeg vil karakterisere som profesjonelle. Likeså har jeg truffet en god del større investorer som benytter kun opsjoner som plasseringsverktøy. De bommer nesten like ofte som de treffer de også. Så hva mener du med profesjonell? At de har innsideinformasjon? Eller at de har mye større ressurser enn meg? Prinsippene er mye godt like, selv om beløpene er forskjelleige. Mine tanker dreier seg kun om prosenter, ikke beløp. Kaldere nerver og kjappere bevegelser er det som skal til på opsjonssiden, og går man for de lange opsjonene kjøper man seg både handlingsrom og bevegelighet. Og gearingeffekten gjør at man slipper å bruke de helt store summene kontra bevegelser i aksjeposten.

 

Posisjoner av calls og puts er greie å bruke når opsjonene er lange. På den måten kan du vekte om opsjonene i takt med utviklingen. I og med at jeg har sluttet å trade aksjene mine, kan jeg heller gjøre grep på opsjonssiden. Grunnen til puts i tillegg til calls er at jeg ikke forventer en rett linje oppover fra disse nivåene. Og det skal jeg søke å utnytte. Og som jeg skrev i forrige innlegg: Det er først når kursen blir en god del høyere enn dagens nivåer at puts vil bli vurdert. Så jeg har ingen puts foreløpig, men kanskje om en måned eller to eller tre, alt avhengig av utviklingen. (Og selvfølgelig vil noen av calls'n da bli vurdert for salg, når puts blir vurdert kjøpt). Jeg vil alltid ligge med overvekt på call's da troen min er oppover for Tomra i lang tid fremover (dog litt usikker i det korte bildet < 1 mnd).

 

Er fullstendig klar over risikoen med opsjoner kontra aksjer, men bruker man de lange opsjonene er det litt tryggere da man åpner for større spillerom. Litt gøy må man jo ha undeveis....

Link to comment
Share on other sites

Er fullstendig klar over risikoen med opsjoner kontra aksjer, men bruker man de lange opsjonene er det litt tryggere da man åpner for større spillerom. Litt gøy må man jo ha undeveis....

Moro og gøy med derivater koster :bigsmurf:

Link to comment
Share on other sites

Har noen av dere under her virkelig tapt på Tomra siste uka?

Har selv bare aksjer (dog ikke et ubetydelig antall), og ville da ikke realisert nå?

Snakker dere om papirtap eller reelle tap?

I mitt tilfelle er det kun snakk om at oppturen er utsatt noen mnd.

At Tomra investerer i "non deposit" markedet i tillegg til pantemarkedet må nødvendigvis koste litt kroner og ikke minst tid....

De satser bredt og vil få igjen for dette på litt sikt.

Når det gjelder Tyskland, har jeg ikke sett noen andre produsenter vise til kontrakter heller..... :?:

Leser at enkelte meglere og personer i div. forum peker på økt konkurranse fra bla. Wincor Nixdorf.

Hva vet vi egentlig om denne konkurransen?

Tomra har ca. 80% markedsandel i Europa (iflg. Q4 rapporten måtte marginene presses for å opprettholde dette)

OK, men nå er vel Tomra såpass mye større enn konkurrentene at de tåler en slik redusert margin, for en kortere eller lengre periode, vel så godt?

 

Så hvis ikke tyskerne har ombestemt seg...så kommer det nok noen bestillinger snart.. :-D

Volumet vi er forespeilet er så stort at jeg ikke kan skjønne at dette blir et margin problem.

Vi snakker vel snarere om at etterspørselen vil bli langt større enn tilbudet. (TOM har jo andre markeder enn Tyskland å produsere til også...)

 

Det gikk ikke så fort som mange av oss trodde (jeg var helt sikker på at vi ville sett kontrakter rett over nyåret), men slik gikk det altså ikke.

Men jeg kan ikke se hvorfor de ikke nødvendigvis må komme snart?

Panten innføres jo 9 mai i år... :drunken:

 

Lurer oppriktig på hvordan enkelte meglere regner, når de hevder feks. følgende: "det er ikke mer igjen av firmaet" .

Så vidt jeg kan se var det ventet ca. 66 mill. i driftsresultat. Tallet ble 42 mill, men vi kan vel legge til ca.18 mill. i engangsutgifter til bla. EU-saken og restrukturering, som ble ført i Q4 og da lander vi rundt 60 mill? (altså - 6 mill.)

 

Dette kan vel ikke betegnes som en krise?

At føringene for Q1+2 ikke var super lystige får så være, men jeg tror de av tidligere erfaring velger å ligge lavt, frem til kontraktene er i havn.

Spennende hvem som blir ny CEO!

Håper vi får en som sprudler litt mer en det vi har sett i det siste......

Bare det ikke blir han AAJ.... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg atr meg friheten å 'dobbelt-poste' innlegget mitt i Traders Pit.

På denne måten satser jeg på å motta maks edder og galle fra Menigheten.

Med litt flaks blir jeg bedt om å forlate forumet slik det skjedde med en annen kritisk røst for noen uker siden :twisted:

Her jeg sitter, full og fæl , etter en heftig kveld med Fruen må jeg bare ytre det jeg lenge har brent inne med. Jeg banner i kirka, forbanner menigheten etc,..men...

Hva gjør dere fortsatt med Tomra i porteføljen?

 

Ja. det er von i hengande snøre, men nok er nok!??

'Alle' vet at når de STORE kontraktene i Tyskland kommer så er det kun gull og grønne skoger så langt øyet kan se.

Spørsmålet blir hvor lenge skal man (gidde å) vente?

Personer som var heldige med plasseringne sine ved utgangen av 2004 har kanskje doblet porteføljen sin (eks. SEVAN, KVI, BLO). TOM'rerne hadde ved den høyeste kursen (33,5?) en stigning på en brøkdel av dette, samt et håp om ytterligere (50%?) i løpet av 2005.

Av og til må man bare bite i seg alle tidligere håpfulle utsagn og se verden i øynene.

Ja, Tomra KAN gå heftig på børsen i år. Spørsmålet blir, som alltid, om det er andre selskaper som har like stor, eller større, sannsynlighet for å klare dette (eler bedre).

Sett i et kortsiktig historisk perspektiv er det min ydmyke mening at det er sannsynlig at aksjeinvestorer kan få betraktelig større avkastning på andre verdipapirer enn Tomra.

Jeg må si jeg er overrasket over standhaftigheten til enkelte av medlemmene av forumet med hensyn til Tomra's fortreffelighet. OSE har gått som ei kule, enkelte selskaper som en rakett, mens Tomra har vært temmelig slapp.

Kanskje dere har betraktelig mer midler enn meg (ikke utenkelig), og er relativt uinteresserte i svingniger av mindre enn ett års varighet, men allikevel; bruk fornuft!?

La meg bruke en onkel av meg som eksempel. Han har inngang i Tomra på noen-og-femti for en tid tilbake.

Ikke F... om han selger på 35,5. Han selger ikke før på 70-100!!

Hadde han solgt på 35,5, og tatt tapet, kunne han (forhåpentligvis) kjøpt sg inn i en vinner-aksje og hentet inn igjen noe av tapet.

Kanskje noe å tygge på for noen og enhver?

 

Ha en fortsatt forteffelig aften, Tom'rer eller ikke

Link to comment
Share on other sites

Mikronesia - Guam

 

Tomra har vel lite aktivitet i dette området, men det ser ut til at Guam kan få sin "Bottle Bill".

 

http://www.guampdn.com/apps/pbcs.dll/artic.../502200311/1014

 

Sunday, February 20, 2005

 

Right track

We need to continue forward momentum with recycling efforts

Making recycling work on Guam is critical for two reasons. When we recycle, we reduce the waste stream, which will mean less trash going into the Ordot dump before it's closed. That reduced amount of garbage also will extend the useful life of the new landfill to be built in Dandan, Inarajan.

 

So how do we make recycling work here? The short answer is to continue the trend in which the island has been moving and to expand on efforts to recycle and reuse items that otherwise would go into the landfill. There are several factors vital to making this happen.

 

 

GovGuam must be the example. If the government doesn't recycle, what incentive is there for businesses or individuals to do so? The good news is Guam EPA is finalizing a plan to implement recycling within the government, which they hope to have in place soon.

 

The more convenience, the better. While we have many people and businesses who currently are intensive recyclers, if the processes were easier, there would be even more contributing. The advanced disposal fees on white goods and other items that go into effect March 1 will help (if handled properly), as will plans to put recycling stations in every village. Also, Guam EPA plans to open a permanent facility at which household hazardous waste can be dropped off.

 

Provide incentives. The passage of a "bottle bill," which would impose a small fee at purchase on beverage containers -- whether it's aluminum, glass or plastic -- would also mean people returning the containers would get a small financial incentive, say 5 cents. This will ensure that a much greater number of beverage containers would be recycled instead of going into our waste stream or littering our beaches and roadsides.

 

Make it regional. It's difficult for individual Micronesian governments to make their own recycling programs work, but together there is real viability. Efforts already are under way to make this a reality -- what's needed is continued support from the elected officials of the region.

Guam is definitely moving in the right direction when it comes to recycling. The key is making sure that the forward progress continues.

 

 

Originally published February 20, 2005

 

 

:bounce: :bounce: :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen RoRu, som spurte:

 

Så kan man jo spørre seg hva som gjør en profesjonell til profesjonell? At han er megler? Jeg har en god del bekjente som er blitt ansatt som meglere rundt om i landet, og jeg må si jeg ikke akkurat forbinder dem med hva jeg vil karakterisere som profesjonelle. Likeså har jeg truffet en god del større investorer som benytter kun opsjoner som plasseringsverktøy. De bommer nesten like ofte som de treffer de også. Så hva mener du med profesjonell? At de har innsideinformasjon? Eller at de har mye større ressurser enn meg?

 

Var kanskje litt utydelig i hva jeg la i det å være profesjonell. Det jeg mener er at man må påregne å ha folk som lever av dette som motstandere, og at de kan følge/monitorere markedet nærmest kontinuerlig. Det innbærer vel enkelte større private investorer, institusjonelle, hedgefond, deler av meglerapparatene (som stiller kurser) etc. og kanskje deg og :?: Med den store gearingeffekten derivater har, så vil iallefall jeg tro at det potensielt vanskelig å gjøre oppfølgings-posisjonering nokså momentant/optimalt dersom man ikke kan følge med kontinuerlig (det samme gjelder jo kortsiktig plasserte aksjer for den slags skyld).

 

En annen mostander her i Norge er jo den relativt lave likviditeten og dermed ofte høye spread-kostnaden, men det er jo en annen sak..

 

Så ikke misforstå meg, å være profesjonell innebærer etter min oppfatning langt i fra at man nødvendigvis er bedre i å vedde kursretning og kursutslag for underliggende papir...og i det litt lengre tids- perspektiv minsker "proffenes" fordel.

 

Men gøy er helt klart som du sier med derivater :)

 

mvh

RiskyTrader

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet en analyse til forsiden på forespørsel fra blant annet en frustrert ATRA:

 

Aksjeforumets analyse av Tomra

 

Har jobbet mye med tallene en god stund, og mener selv dette virker sannsynlig. Jeg har ikke gått ut ifra best-case scenario, men moderert tallene kraftig.

 

Ris og ros mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Svært så bra! Sånn passe realistisk og håper og tror at bestiller blir offentliggjort før 01.04.05.

 

Hadde passet fint om den nye konsersjefen kunne ta seg av det, flying start!

 

Vi kan nok oppleve mindre hyggelige tall for q1, men det er av mindre betydning om større bestiller foreliggger.

 

Igjen, veldig bra arbeid! :-D

Link to comment
Share on other sites

Bra analyse-arbeid Vegard.

 

Kursmål 45 på 6 mnd's sikt og 60 innen 31.12.05 virker troverdig, om enn litt konservativt (noe du også selv sier).

 

Grunnen til at jeg mener anslagene kan virke noe konservativt (spesielt 60 innen 31.12.05) er at sansynligheten er svært høy for at vi innen den tid har fått bekreftet mange ordrer og flere nye som er på gang, samt mer om utviklingen i USA og England. Og ikke minst; markedspotensialene kan innen den tid være mye mer konkret istedet for anslag på 40'-120' f.eks. i Tyskland. Svært stort sprik som gjør det vanskelig å regne på. Med mer konkret info, blir estimatene straks mye mer lette å regne hjem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...