Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Angående tyske ordre kan jeg nevne en mail jeg fikk fra Wincor Nixdorf for en tid siden:

 

Dear Mr. Vegard,

 

we do not see increasing RVM sales through the approval of the Dosenpfand

legislation before 2006.

 

Mit freundlichen Grüßen / Kind regards,

 

 

 

Dr. Sabine Brummel

 

Investor Relations

 

Wincor Nixdorf AG

 

Heinz-Nixdorf-Ring 1

 

33106 Paderborn

 

--------------------------------------------

 

Jeg la ikke stor vekt på det den gangen ettesom jeg var sikker på snarlige salg, og siden dama tidligere hadde vært svært lite villig til å gi god og konkret info.

 

Men det kan være verdt å ta med seg i vurderingene, selv om jeg fremdeles mener Brummel nok ikke vil gi meg all infoen jeg ønsker.

 

Selv har vel Tomra guidet vekst i andre halvår uten å direkte utbasunere det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Anbefaler Tomra

 

Analytiker mener Tomra-aksjen er oversolgt. Det ventes en reaksjon opp.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (23.2.05 11:22)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Stalltips fra analytiker - Analytiker: Dramatisk

- Anbefaler fem aksjer - To superaksjer

- TOM

 

 

 

 

I dagens morgenrapport fra Investtech beskrives Tomra som en svak kjøpskandidat.

– Tomra falt kraftig tilbake og tester nå støtten ved 27,30 kroner. Den er samtidig oversolgt og en reaksjon opp bør komme på kort sikt. Aksjen har motstand ved 33-35 kroner. Kort sikt: Svak kjøpskandidat. Middels lang sikt: Svak kjøpskandidat, skriver analytikeren.

 

I skrivende stund omsettes aksjen for 27,30 kroner etter et kursfall på 0,73 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at mange her på dette forumet tror større bestillinger kan dra ut.

Mange har en tendens til å være for optimistiske eller det motsatte. Jeg med.

 

Det ville, etter min mening være rart om vi ikke får noen kraftige aksjedrivere innen kort. Om ikke rene bestillinger, så bør det komme noe mer konkret om utviklingen. Men det er vel ofte sånn at har man ikke noe positivt å komme med, så er det heller stille. :oops:

 

Dette bør komme før Q1 møte ellers så blir dette det triste greier. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Selv om triggerne kan stå i kø bør man kanskje være litt mer edruelig med tanke på at markedet kan tenke annerledes enn "oss".

 

Ofte kan det vel være håp om avtaler og dermed tror man at det skjer.

Ofte kan vel også forventninger være håp.

Vi har nå sett flere ganger at man kan få seg en på trynet på grunn av håp.

 

:bounce: :bounce: :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Selv om triggerne kan stå i kø bør man kanskje være litt mer edruelig med tanke på at markedet kan tenke annerledes enn "oss".

 

Ofte kan det vel være håp om avtaler og dermed tror man at det skjer.

Ofte kan vel også forventninger være håp.

Vi har nå sett flere ganger at man kan få seg en på trynet på grunn av håp.

 

:bounce:  :bounce:  :bounce:

 

Jeg skriver bare tre ting og det er :

 

Applaus , applaus og applaus

Link to comment
Share on other sites

Etter presentasjon av Q4 virker det som markedet har priset inn at det ikke kommer kontrakter foer andre halvaar. Dette basert paa utsiktene i Q4 rapporten.

 

Jeg mener denne konklusjon kan vaere feil. Det som er sagt at bokfoert resultatet for H1 kommer til aa vaere svakt. Det betyr at TOM ikke kommer til aa fakturere/levere betydelig antall automater i perioden. Det betyr ikke nodvendigvis at kontrakter kommer til a la seg vente paa.

 

Ser man dagens resultat ift forventningen for 2005 vil nok H1 ikke vare paa linje med hele 2005. Det ble ikke nevnt i presentasjonen og det er enn viss leveransetid paa Tomras produkter kan leveres og folgelig bokfores.

 

Med dagens kurs, virker det som markedet bare priser inn en liten del av Tyskland, hvis det gjor det i det hele tatt. Hvis vi sier at markedet priset inn uten Tyskland i fjor sommer med kursen rundt 25 har aksjen et hyggelig potensialet. Jeg tror Tyskland vil utgjore 10-15 per aksje (DCF metode) og markedet vil prise inn en betydelig del av dette straks kontrakter vil inngas og uavhengig av bokforingen.

 

Jeg er med andre ord uenig i mange her inne som er saa negativ at det nodvendigvis blir H2 for kursen stiger.

 

Som ikke alltid folger trenden

Link to comment
Share on other sites

Langsiktige drivere for Tomra

 

Følgende linker forteller litt om de utfordringene som EU land står overfor i årene fremover hvis de skal overholde EU Landfill Directive (Link). Hvis vi tar England har jeg her en link til hvordan England skal oppfylle kravene (Link) Link og fra Plymouth ser vi noen av de første tegnene til konkret handling (Link).

 

Det som er interessant med dette direktivet fra EU er at det setter begrensninger for hvor mye søppel som kan sendes til søppelfyllinger. Gjennom bøter vil kommuner og land bli motivert til å øke sine resirkuleringstiltak, noe som vil skape gode markeder for ulike selskaper som Orwak, Titech og Tomra og deres konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

trend skrev :

Etter presentasjon av Q4 virker det som markedet har priset inn at det ikke kommer kontrakter foer andre halvaar. Dette basert paa utsiktene i Q4 rapporten.  

 

Jeg mener denne konklusjon kan vaere feil. Det som er sagt at bokfoert resultatet for H1 kommer til aa vaere svakt. Det betyr at TOM ikke kommer til aa fakturere/levere betydelig antall automater i perioden. Det betyr ikke nodvendigvis at kontrakter kommer til a la seg vente paa.

 

Jeg er enig i at det kan komme kontrakter fra både Tyskland og Japan i H1, men resultatet for H1 trenger ikke å bli spesielt bra for det.

 

Utvidelser i USA vil ikke bety noe i H1 og det spekuleres også i om dollar vil falle på sikt.

 

Spørsmålet er da om markedet vil prise inn Tyskland/Japan ved større kontrakt og om denne prisingen holder seg etter presentasjon av Q2-2005.

Jeg regner derfor med at Q2-2005 vil gi en kursendring når den tid kommer.

Kjøp av mange billige call og put blir derfor svært aktuelt før Q2 hvis markedet har priset inn kontrakter.

Dette scenarioet kan også bli aktuelt før Q1.

Link to comment
Share on other sites

Til Trend!

Er enig med deg i at avtaler egentlig kan komme før H2. Alikevel kan H1 bli svakt i den forstand at omsettningen og tallene ikke kommer før på siste halvår.

 

Aksjen vil komme til sprette kraftig, skulle avtaler offentliggjøres. Tror den raskt vil ta igjen det "tapte" og vel så det.

 

Tomraaksjen er vel den mest følsomme aksjen på børsen vil jeg tro. :oops: :bounce: :cheers:

Link to comment
Share on other sites

Til Trend!

Er enig med deg i at avtaler egentlig kan komme før H2. Alikevel kan H1 bli svakt i den forstand at omsettningen og tallene ikke kommer før på siste halvår.

 

Aksjen vil komme til sprette kraftig, skulle avtaler offentliggjøres. Tror den raskt vil ta igjen det "tapte" og vel så det.

 

Tomraaksjen er vel den mest følsomme aksjen på børsen vil jeg tro. :oops:  :bounce:  :cheers:

 

Denne aksjen kan like gjerne sprette til Venstre som til Høyre, altså like gjerne ned som opp.

 

Du verden , jeg er imponert over optimismen her.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mustica og Nazer

 

Hvis Tomra på 1Q-presentasjonen leverer tall noe lavere enn hva analytikerne mener, men i tillegg varsler ordrer av betydning i Tyskland og positive nyheter vedr Japan, blir 1Q-tallene overskygget av positivisme.

 

1Q-tallene er derfor av mindre betydning HVIS ordrer blir offentliggjort enten før eller under 1Q-presentasjonen. Det er hva som skjer mht ordrer og utvikling i prosessene i landene som teller fremover nå, for det er der fokuset ligger.

 

Hvis det derimot kommer dårlige tall på 1Q og ingen konkrete nyheter vedr ordrer, ser det derimot litt værre ut i det korte bildet etter 1Q-presentasjonen.

 

Vi får se. Tiden vil vise.

Link to comment
Share on other sites

Hei RoRu

Det er på grunn av usikkertheten jeg tror på kurssvingninger etter både Q1 og Q2 at jeg vil vurdere å handle både calls og put.

 

Ved å handle mange billige call og put kan en av disse flerdobles etter presentasjonen.

Hvis det blir put som øker i verdi selges denne. Call kan fortsatt øke i verdi hvis kontrakt skulle komme på ett senere tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det hviler nå usikkerhet i markedet om Tomra skal opp eller ned.

De positive sier vel ca 30-32 kroner og de negative mener den skal under 25.

Hvis man ikke tror på en ørkenvandring mellom 27 og 28 kan man benytte strategien med både call og put.

 

Eksempel :

50.000 calls TOM5C32 kan handles for ca. 0,25 = 12.500 + gebyrer

50.000 put TOM5O23 kan handles for ca. 0,20 = 10.000 + gebyrer

 

Det beste er nok å vente ut 5-øres call og put, men har benyttet priser som sannsynligvis kunne vært omsatt på dette tidspunkt.

 

NB! Det finnes en selger av 500 TOM5O23 på 8 øre, men det er usikkert om hvor mange man kan få til denne prisen.

 

Kommer tilbake med utviklingen av denne porteføljen.

Link to comment
Share on other sites

USA - Michigan

http://www.michigan.gov/minewswire/0,1607,...11078--,00.html

 

DEQ Outlines Comprehensive Strategy for Solid Waste

Contact: Patricia Spitzley (517) 241-7397

Agency: Environmental Quality

 

February 22, 2005

 

Testifying before the Senate Natural Resources Committee today, Department of Environmental Quality Director Steven E. Chester outlined a comprehensive solid waste strategy designed to improve Michigan’s recycling programs, ensure landfill capacities remain adequate, and keep Michigan clean and healthy.

 

“Michigan citizens pay for waste disposal in a multitude of ways, including bearing the burdens of living near landfills and coping with truck traffic and noise, and it is time for that subsidy to end,” said Director Chester. “We must work together to end the free use of Michigan as a dumping ground for out of state waste.”

 

The DEQ has released a series of solid waste reports that emphasize the need for a comprehensive solid waste strategy to be enacted in Michigan including reducing waste generation, diverting materials from disposal, ensuring appropriate disposal capacity, and applying safeguards to protect public health and the environment when disposal does occur.

 

According to Director Chester, the cornerstone of a responsible solid waste management policy for Michigan must include:

 

• Funding efforts to increase recycling, provide for economic

development, and build technical capacity at the local level.

 

• Expanding the Bottle Bill to control litter and reduce the amount

of recyclable material going to landfills.

.

.

.

.

 

 

:bounce: :bounce: :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Det RoRu sier om Q1, at vi kan oppleve dårlig tall, ingen nyheter/ordre av betydning, ja, da er vi fort nede på rundt kr. 20.-.

 

HARDT OG BRUTALT!!! Må kanskje sitte et år for å komme tilbake til 35.-

 

Men realistisk er det vel ikke!

Link to comment
Share on other sites

Det har vært mørkt om Tomra før; Senest før Q3 i 2004. Da bunnet aksjen i 23kroner. Nå er Tyskland avklart; men i følge noen meglerhus er det fortsatt noe avklaring som står igjen fra EU sin side.

 

Den blir nok liggende rundt 29 fremover, trolig en liten dipp før Q1. Nå sa forøvrig ledelsen at de ventet en avklaring i Japan innen Q1. Hvis det er gjort noen større fremskritt der, så bør det alene kunne dra opp kursen. Om vi ser 35kr igjen før en gang i løpet av Q3 er nok heller tvilsomt.. Easy come, easy go..

Link to comment
Share on other sites

.

 

New York

 

Mens vi nærmer oss komitebehandlingen i "Ways and Means Committe", kan det være interessant å se hva motstanderne sa etter "nederlaget" (for dem) da loven passerte "The Codes Committe".

 

Det er tunge aktører som slåss mot den nye panteloven i New York, og blandt de mere kjente er:

The Coca-Cola Company, PepsiCo, Food Industry Alliance, Beer Wholesalers Association m.flere.

 

Les motstanderes kommentar på linken under etter nedlaget i komiteen den 15 feb:

 

www.nacsonline.com

 

.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic sa :

Det RoRu sier om Q1, at vi kan oppleve dårlig tall, ingen nyheter/ordre av betydning, ja, da er vi fort nede på rundt kr. 20.-.  

 

HARDT OG BRUTALT!!! Må kanskje sitte et år for å komme tilbake til 35.-  

 

Men realistisk er det vel ikke!

 

Spørsmålet er hva Tomra mener med guidingen sin?

De antyder vel dårlig resultat som følge av høye investeringer i nye markeder samtidig med lav ordreinngang på RVM.

 

Hvis det ikke kommer positiv guiding eller kontrakter i Q1 kan det komme ett fall som vi hadde etter Q4.

 

I utgangspunktet er jeg veldig positiv til Tomra, men det hjelper lite hvis shorterne/selgerne er i flertall.

Jeg mener derfor det kan være like realistisk med kurser rundt 22-23 som 42-48.

Link to comment
Share on other sites

Ser min "drøfting" omkring 1Q-rapporten og potensielle utslag blir omtalt.

 

Derfor er mitt fokus også lengre enn 1Q-rapporten, noe usikkerheten her inne også bekrefter mht det korte bildet. Mai og juni er mitt fokus først og fremst, men vil nok begynne å innta september-opsjonene straks de kommer i markedet. Det ble eksemplifisert med put's og call's på mars-opsjonene så jeg. Selv rører jeg ikke de opsjonene. Har man 20-30 tusen til overs som man kan kjøre høygambling på, kan det være fristende for flere selvsagt, men risikoen er ekstrem høy på så korte opsjoner.

 

Juni-opsjonene synes jeg heller burde vurderes, men der er innsatsen høyere selvsagt da kursen på put'ene og call'ene er høyere. Men man trenger nødvendigvis ikke kjøre posisjoner på 500 kontrakter. På lengre opsjoner får man større spillerom, og risikoen nedjusteres.

 

Men, et realt bet på mars opsjonene kan fort bli lønnsom da utslagene kan bli store. Selv velger jeg å holde meg unna dem.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

USA - Washington State (Seattle) - Main - British Columbia (Canada)

 

Seattle

City Council passed a mandatory recycling law that took effect Jan. 1, but penalties won't be enforced until next year

LinkThe city's 1998 solid-waste plan called for recycling 60 percent of the city's waste by 2008. The latest recycling figure the public utilities department will give is for 2000, during which the city recycled 40 percent of its waste.

 

Her eksisterer det gode muligheter for introduksjon av en Bottle Bill.

Link

 

Main

Maine Sen. Scott Cowger (D – Hallowell) has sponsored a bill, at the request of the state Planning Office, to move the date for the state to achieve its goal of a 50 percent recycling rate from 2003 to 2009.

The most recent data from Maine’s Planning Office reveals a recycling rate of 35.5 percent, a decline from the peak recycling rate of 41 percent in 1995.

Link

Nok en stat som sliter litt med å nå sine resirkuleringsmål. På tide med en Bottle Bill?

 

British Columbia

Since 1998 the industry has collected and used over $70 million in consumer deposits for purposes that are not authorized under the regulation.

Link

 

Problemet for British Columbia og deres deposit system er at det ikke eksisterer tilstrekkelig med Redemption centers på lik linje med problemer vi ser på Hawaii. Dette søksmålet kan kanskje presse frem krav på link linje med det vi ser i enkelte US stater, dvs. salg av brus, øl etc. kan ikke skje med mindre det eksisterer et redemption center innen 3 kilometers omkrets.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...