Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Blir spennende det der... Finn Jebsen hadde vært en hyggelig greie. Men da de er mitt oppi mye nytt så kan det være lurt ta noen fra egne rekker.

 

Den nedgangen for TOM i Europa som Q4 viser til skremmer litt. Skulle det ikke bli automatsalg før 2006 som Wincor Nixdorf selv påstår; så kan dette bli nok ett traurig år for Tomra. Vi har allerede startet med dårlig guiding for første halvår...

 

Jeg sier det igjen; De som har kjøpt Tomra for 2 år siden kan ikke ha hatt mer uflaks og heller ikke gjøre det dårligere... Tomra er igjen på ATL; mens børsen er i ATH... Det er helt utrolig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Pant i USA

 

Det er i dag 11 stater som har pant.

California, Connecticut, Delaware, Hawaii, Iowa, Maine, Massachusetts, Michigan, New York, Oregon, Vermont.

 

9 stater jobber med å innføre pant :!:

 

Arkansas - Colorado - Idaho - Mississippi - Montana -New Hamphshire - Tennessee - Utah - West Virginia.

 

 

Pant USA

 

 

Worldwide Bottle Bills

 

Austria - Belgium - Denmark - Finland - Germany

Netherlands -Norway - Sweden - Switzerland

 

Det er sikkert flere som har inført pant :?: :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei Gullpinnen :)

 

Lovforslaget du postet nedenfor (Colerado) døde i fjor. Pr .nå er det ingen initiativ for pant i Colerado, som kan gi vedtak i 2005.

 

Pr. nå er det kun 3 stater hvor det er reelle sjanser i 2005. Det er New York, Michigan og Massachusetts. Flere er oppe til debatt, men det er neppe sannsynlig at andre enn disse tre har reelle sjangser. Alle disse tre er panteutvidelser, altså ikke nye pante-stater.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Gullpinnen

 

Jeg sjekket rundt Colerado like før jul. Her er en mail jeg fikk fra en representant i en sentral organiasjon i delstaten like før jul:

 

The representative from Fort Collins who introduced this bill last year, Angie Paccione, has hinted that she may reintroduce the bottle deposit legislation next year. In the meantime, she has agreed to work

with our organization, the Colorado Association for Recycling, to initiate a Comprehensive Waste Reduction and Recycling Act in 2005. This Act would be an unprecedented piece of legislation; if it's

passed, Colorado will finally have a clear mandate to increase recycling (and as

far as I'm concerned, as the sponsor of that bill, Angie Paccione will become the patron saint of waste reduction in Colorado). Here in Colorado, we struggle with lack of leadership, zero funding, and some of the lowest landfill rates in the country, which creates a significant economic deterrant to recycling, composting, re-use, etc.

 

Please don't hesitate to call me if you'd like more information, or CAFR's Executive Director, Marjie Griek (970) 535-4053).

 

Susie Gordon

Chair, CAFR Policy Committee

Senior Environmental Planner

Link to comment
Share on other sites

Orion tar ut Tomra; sikrer gevinst...

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

Lykke til da Teknikern, Vegard og Pluss:) Får håpe vi ser 100kr i løpet av 10 gjenværende måneder. Tomra må ca stige 7kr i mnd for at det skal skje..

 

hehe... Hvis noen tror på det; så er det lov å prøve å tenke litt etter. 26,80 siste.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ni aksjer

 

Analytikerne i DnB NOR Markets anbefaler kjøp av ni aksjer.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (28.2.05 10:22)

 

Relaterte artikler

- - Positivt for aksjen - Fantastiske aksjer?

- Klare oppkjøpskandidater - Stalltips fra Sundstø

 

DnB NOR Markets velter nok en gang å foreta endringer i sin anbefalte portefølje. Denne gang erstattes Stolt-Nielsen med Fast Search & Transfer.

 

Kjøpsanbefalingene:

 

RCCL

Fjord Seafood

Farstad

Fred. Olsen Energy

Schibsted

Statoil

Fast Search & Transfer

Tandberg Television

Tomra

Link to comment
Share on other sites

Orion tar ut Tomra; sikrer gevinst...

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

Lykke til da Teknikern, Vegard og Pluss:) Får håpe vi ser 100kr i løpet av 10 gjenværende måneder. Tomra må ca stige 7kr i mnd for at det skal skje..

 

hehe... Hvis noen tror på det; så er det lov å prøve å tenke litt etter. 26,80 siste.

 

Du begynner å minne om et par tidligere nick, her inne Temps.....

 

Men hva mener Myrseth med dette (begrunnelsen for å kutte TOM og BLO)

Vi tviler likevel på at oppsiden er stor. Til det er det for mange varsellamper som blinker i det fundamentale bildet, mener Myrseth om det globale aksjemarkedet nå.

:arrow: Er oppsiden i TOM liten?

:arrow: Er det fundamentale dårlig, siden det blinker så mange varsellamper?

Er ikke nettopp TOM en av de som kan bevege seg litt uavhengig av "resten" av markedet?

TOM kursen er jo tydeligvis uavhengig av OSE sine stadig nye ATH og markedets generelle oppang...

Hvorfor kan det ikke da bli motsatt ved nedgang?

 

Altså: TOM ned, ved oppgang og TOM enda mer ned ved nedgang?

Dette blir for dumt :?:

Link to comment
Share on other sites

DnB Nor satser på Fast

 

 

Mandag 28. februar 2005 kl. 11:01

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

 

Meglerhuset DnB Nor Markets er ute med en ny liste over sine favorittaksjer. Sjekk meglerhusets aksjesyn denne uken her:

 

Hver uke er meglerhuset DnB Nor Markets ute med en liste over sine favorittaksjer. Disse aksjene samles i meglerhusets ukesportefølje, som består av aksjer fra en rekke sektorer.

 

Denne uken velger DnB Nor Markets å satse på Fast-aksjen, mens Stolt-Nielsen tas ut av favorittlisten.

 

- Vi tar inn Fast denne uken. Aksjen har hatt en stille periode, og tidligere har selskapet hatt god kontraktinngang på slutten av kvartalet. Tallene for fjerde kvartal var også gode, skriver DnB Nor Markets i en oppdatering til kundene.

 

DnB Nor Markets har for øvrig et positivt syn på utsiktene i aksjemarkedet. Meglerhuset hevet sin anbefaling på norske aksjer for en tid tilbake.

 

Dette er DnB Nor Markets-porteføljen:

 

* RCL

* Fjord

* Farstad

* Fred. Olsen Energy

* Schibsted

* Statoil

* Stolt-Nielsen

* Tandberg Television

* Tomra

 

Avkastning:

 

* Porteføljen: 0,7 % sist uke, 13,1 % hittil i år.

* Hovedindeksen: 2,2 % sist uke, 9,4 % hittil i år.

Link to comment
Share on other sites

Tekniker`n,her et av innleggene mine hvor jeg spør deg om hva du baserer din investeringsfilosofi på, fra 12 september 2004, du svarte ikke da, håper du svarer nå....

 

Men,Tekniker`n har du noe annet aa basere verdiene i TOM paa enn bare fremtidige kontrakter? Jeg snakker her om kontantbeholdning, egenkapital, salgsvekst og P/E?

 

 

Også har jeg noen jeg bare må lime inn til ettertanke og erting fra 11.september :twisted:

 

.....For GOD tjener ikke penger, TAD er priset til langt over egenkapitalen, og det samme er TOM. Jeg sier ikke at disse selskapene ikke vil gaa opp, bare at det er risikoaksjer.Jeg er foroevrig en hengiven fan av Benjamin Graham, saa du skjoenner kanskje hvorfor jeg ikke ville investert i de tre selskapene.
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel på tide at enkelte her får opp øynene og hva passer vel bedre da enn :

 

Heilt innåt skogen står ein skigard, mosegrodd og grå.

Han er heilt nedfalls og søkk isaman,

men som eit minnesmerke her han står.

Ein gong var dette eit viktig stengsel,

som verna åkeren mot krøterfot.

 

ref.:

Ein skigard kan'kje vara evig, veit du,

kan aldri vara evig.

 

Ein gamal skigard som står og vitnar om ei svunnen tid.

Det er ei soge om gamal storleik,

kamp mot naturen, kamp som er forbi.

Nå vert det kjempa på andre fronter,

men mye skigarder det har me lell

 

refr.:

 

Kva er ein skigard? Ein skigard er så mange rare ting:

Ei rad med stokkar, sett som eit gjerde,

eller eit stengsel i ditt eige sinn.

Ein gamal fordom, eit raseskille,

hat og misunning, eller aversjon.

 

refr.:

 

Kvar du så snur deg, det er ein skigard mellom før og nå.

Ein skigard er som ei landegrense,

ein skigard er eit stengel for de få.

Eit hat i hjarta, eit klasseskille,

eit sjalusi, ein uvisshet, ein krig.

 

refr.:

 

Har du ein skigard? Å jau du har nok ein for alle har

ein ting ein gjerne vil stengje ute,

ein ting ein ikkje syna vil einkvar.

Men desse stengsler treng ikkje vara,

Ein skigard kan du kliva om du vil.

 

ref.:

Ein skigard kan'kje vara evig, veit du,

kan aldri vara evig.

 

 

 

Det er jo bare hylende gøyalt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan si mye om det som skjer nå, og man kan harsellere så mye man vil. Lett å bli hoverende når usikkerheten er stor som nå, og komme i etterkant å si "hva sa jeg". Selv Haga har rett innimellom når han er konstant negativ. Hadde man fulgt hans råd siste 7-8 år, hadde man gått glipp av hver eneste oppgang.

 

Jeg sitter long, så får vi se hvem som ler til sist.

Link to comment
Share on other sites

Flere av oss som ikke var positive til tomra tilbake i september, hadde rett til å være skeptiske

 

P/E var høy, og prisingen og forventningen var knyttet ene og alene til fremtidige markeder...

 

og selv om tomra ville få innpass var flere av oss usikre på om de ville få de gigantiske kontraktene som visstnok skulle rulle inn nå.....

 

P/E på 35 er høyt og fallhøyden enda større om et selskap med en slik P/E ikke innfrir forventningene..

 

jeg sier ikke at tomra er et møkka-selskap, jeg tar ingen standpunkt til selskapets fremtidige utsikter, jeg var bare skeptisk til selskapet tidligere pga. prisingen...

 

du kan godt le sist og best....

 

men jeg advarte bare mot tomra i september, og i tidenes marked ville du vel tapt mye på å ikke høre på de av oss som var skeptiske...

Link to comment
Share on other sites

Flere av oss som ikke var positive til tomra tilbake i september, hadde rett til å være skeptiske

 

Når du trekker fram hvor flink du er var dette et dårlig eksempel synes jeg. I september lå Tomrakursen rundt 24 kr og steg raskt til rundt 35 senere på høsten. Selv nå er jo kursen høyere enn den var i september.

 

Du gjentar det til slutt:

 

men jeg advarte bare mot tomra i september, og i tidenes marked ville du vel tapt mye på å ikke høre på de av oss som var skeptiske...

 

Spør en som kjøpte i september og solgte i desember om han er enig med deg!

Link to comment
Share on other sites

hehehehe en ekte smartass du felis....

 

Tror du de mest profilerte her på tomra-tråden virkelig alle kjøpte inn på 24 og solgte i desember?

 

smarten.....folka opererte med tresifret kursmål for aksjen i 2005....

 

tror du de mest hengivne avgudsdyrkerne her som bare sitter på tomra virkelig solgte seg ut i desember...?

og smarte, du har kanskje ikke lagt merke til at kursen ligger på 26 kroner og noe....det er 10% avkastning på et halvt år...

 

grattis..... :drunken:

Link to comment
Share on other sites

Privat melding er jeg ikke avhengig av Vegard.

 

Din melding lyder slik :

 

Har fått klager på at du bruker flere nick. Du kan nå velge om du vil beholde ATRA eller Nazer. Det nicket du velger vil fortsette aktivt, mens det andre vil deaktiveres.

 

Dette er ikke for å være kjip, og for all del ikke fordi du krydrer TOM-tråden med også negative holdninger.

 

Reglene sier likevel at det ikke er lov til å operere med flere nick, så jeg må nesten be deg velge kun ett.

Meg bekjent brukes bare dette Nicket av meg så for all del stryk det som passer, Heil.....

 

PS! Har du blitt Admin du også nå ??

 

 

Ein skigard kan'kje vara evig, veit du,

kan aldri vara evig.

Link to comment
Share on other sites

Din signatur lyder:"Jeg er alltid blakk og har ikke hatt èn eneste aksje på min VPS-konto på leeenge, noen andre som vil være ærlige?"

 

Du har kanskje ikke vært blakk dersom du har hatt penger på din VPS-konto. Kjøper du TOM nå, er det stor sannsynlighet for at du dobler din investering innen årets utløp.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn dette innlegget som ble glemt, fant det på Hegnar Online, Lucky me ! :bom:

 

5 stygge aksjer

 

Og her er aksjene du ikke skulle ha satset på.

 

Oslo Børs har snart lagt bak seg en knallsterk måned. Så langt i februar har hovedindeksen steget 7,4 prosent. Alle har ikke fått bli med på festen. Den foreløpige taperlisten for februar inneholder flere gamle kjenninger:

 

Opticom: - 26 prosent

Apptix: - 22 prosent

Tomra: - 21 prosent

Pan Fish: - 21 prosent

Technor: - 21 prosent

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=175412&cat=100

Link to comment
Share on other sites

Nazer

 

Jeg er moderator for forumet.  

 

Det er ikke spesielt god folkeskikk å legge ut private meldinger offentlig.

 

Da ber jeg Ståle deaktivere ATRA.

 

Ja , ja DO VARA CHEFFFFF !!!!!

 

Jeg kan stå for det jeg skriver og trenger ikke gå i krokene å viske.

Link to comment
Share on other sites

megleren,

dette var virkelig et interessant utsagn:

 

Du har kanskje ikke vært blakk dersom du har hatt penger på din VPS-konto. Kjøper du TOM nå, er det stor sannsynlighet for at du dobler din investering innen årets utløp.

 

 

Hvor stor vurderer du denne sannsynligheten til?

Dersom denne sannsynligheten er STOR ville nok vi hatt en mye høyere kurs i dag.

Dette er nok helst ønsker og drømmerier, men det er jo ikke forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...