Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Jeg tror det kan være vel så lurt å sette pengene andre steder enn akkurat i Tomra aksjer en god stund fremover.

At Tomra skulle stige noe av betydning de neste ukene har jeg veldig liten tro på.

 

PS! Jeg har ikke noen ' fancy ' kurver å vise til men bare mitt eget hode.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Jeg har ikke stor tro på Tomra i det korte bildet, men velger å sitte videre uansett. Siden jeg bare har long posisjon i aksjen har jeg ikke noe problem med at tiden løper litt. Ser for meg tradingrange mellom 27/28 dersom ikke nyheter driver aksjen opp eller ned. Har vurdert å vekte ned for å sette porteføljen i andre aksjer - men har problemer med å finne kandidater.

 

Dersom det ikke har kommet en eneste positiv nyhet før Q1 presenatsjonen antar jeg markedet vil være veldig usikre på tallene som skal presenteres. Det er 7 uker til Q1 presentasjonen. Dersom Tomra leverer ett mye bedre resultat enn Q404 stinker det fryktelig vondt av opsjonsprogrammet til ledelsen, men det er vel muligens litt tidlig å spekulere på Q105 resultat ;)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Nazer

 

Slettes ikke utenkelig det du insinuerer. Men, av mangel på bedre case med like lav risiko som jeg mener Tomra har på disse nivåene, forblir jeg i Tomra. Nedsiden er etter min mening svært begrenset i tomra nå.

 

Selv mener jeg OSE som sådan har større nedside enn oppside på nivåene vi ser idag, og derfor anser jeg Tomra som en av de "safeste" casene en god stund fremover.

 

Har du noen konkrete case du tillitsmessig våger å stå inne for, er du alltids velkommen til å sende meg en personlig melding. Jeg har fremdeles frie midler til å gjøre noen bevegelser i andre case, bare jeg anser dem som gode nok.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret, Tekniker`n!

 

 

Noen kommentarer til de siste innleggene:

 

En eller flere store bestillinger kan vel komme komme når som helst. Det vil helt klart ta lang tid å få produsert et større antall enheter,tydeligvis. Tror flere avtaler allerede er feridigforhandlet.

 

Er det ikke slik at butikker/kjeder har en bestemt tid på seg for å ha automater på plass, med andre ord: Når er det selve pantenloven trer i kraft?

 

Vil anta at det kunne passet godt for den nye konsernsjefen å få offentliggjøre

større ordre. FLYING START!!

 

Tror og håper at vi får noe å glede oss over, før q1 tallene kommer. I værste fall kan det da bli veldig stygt, med kanskje røde tall osv.

 

HUFF, fæle tanker og lite sannsynlig vel?!

Link to comment
Share on other sites

Bottle bill changes discussed

 

Expand Iowa's bottle deposit law to include all single-serving drink containers? Increase the bottle deposit from 5 cents to 10? Scrap the bottle bill entirely in favor of mandatory curbside recycling?

 

Those are a few of the options being considered by the Iowa House of Representatives this year, according to state Rep. Sandy Greiner, R-Keota.

 

 

"There are as many opinions about what should happen with the bottle bill as there are people up there," Greiner said at Saturday morning's legislative breakfast sponsored by the Fairfield Area Chamber of Commerce.

 

 

Some legislators would like to keep the bottle bill, which requires a 5-cent refundable deposit on carbonated beverage containers, exactly the way it is. Some would like to expand it to include single-serving juice and water bottles. Some would like to increase the deposit to 10 cents.

 

 

"Then there's a group that is wanting to refocus the entire project and phase out the deposit completely and go to mandatory curb recycling," Greiner said.

 

 

Randy Menke, director of the Fairfield Hy-Vee Food Store, said sanitary issues are a concern for grocery stores that are forced to accept people's old cans and bottles.

 

 

"You can't imagine some of the liquids that come back in those cans," Menke said.

 

 

Sanitary issues have been raised in the past by the Iowa Grocery Industry Association as an argument against requiring grocery stores to accept bottle returns. The Iowa Recycling Association, which supports the bottle bill, argues that those concerns are exaggerated.

 

 

Grocery stores do have the option of not accepting can and bottle returns, but only if the Iowa Department of Natural Resources approves an agreement between the store and a redemption center.

 

 

Greiner said one of the biggest problems with the bottle bill right now, apart from sanitary questions, is that redemption centers, which receive a handling fee of 1 cent per can or bottle, are having a hard time staying in business.

 

 

"We're trying to figure out a way to give them 2 cents so they don't close," Greiner said, "because we have 14 counties in Iowa that do not have a redemption center."

 

 

For the complete story, read the Feb. 21 Fairfield Ledger.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Hvis store deler av markedet faller skal ingen få meg til tro at mange (alle) hopper over til Tomra fordi det såkalt er et så ' safecase ' eller hva dere kaller det på deres fagspråk.

Hvorfor i all verden skulle Tomra slippe unna et bredt fall og hvilke er de som skulle sitte med fanget fullt av Tomra aksjer i påvente av et evt. godt 1Q ?

Aksjer er ikke bare kurver og analyser men ofte veldig mye psykologi.

Vis meg de som sitter long når hele markedet faller.

Link to comment
Share on other sites

This story published online: Monday, February 21, 2005 12:20 AM CST

 

 

Litt om en konkurent av Tom

 

The store has invested more than $37,000 in two "reverse" vending machines that redeem cans, but he says they are messy, noisy and break down frequently. And despite the fact that his store redeems cans, he still finds empties littering his store's parking lot.

 

Link

 

CanDo_blue.jpg

 

 

CanDo

Link to comment
Share on other sites

Nazer

 

Når "hele" markedet faller, er det alltid noen aksjer som faller mer enn andre, og Tomra mener jeg er en av de som vil falle lite i et slikt scenario.

 

Det verst tenkelige for OSE isolert sett, er hvis vi får en kraftig(!) korreksjon i oljeprisen. Det negative sentimentet som da oppstår vil da kunne dra ned mange av de andre aksjene.

 

Det er forventningene til ordrene og utviklingen i Tyskland, Japan, England og etterhvert USA som setter dagsorden for kursutviklingen på Tomra fremover. Hva som skjer med STL, NHY, FRO m.fl. får ikke så stor betydning for Tomra, som andre mer risikofylte aksjer får. Det er en hovedregel at det er de mest risikofylte aksjene som først blir solgt i et negativt sentiment. Tomra mener jeg ligger langt unna den gruppen i dagens marked.

 

Men i det korte bildet er jeg usikker på om vi skal bittelitt ned, ligge flatt eller gå opp. Sånn sett kan det nok finnes bedre case, men jeg har ikke funnet dem ennå. Det er nyhetene isolert sett for Tomras prosesser i nevnte marked og ordrer som blir betydningsfulle fremover, ikke om OSE korrigerer ned eller ikke. Ihvertfall ikke i særlig grad.

 

Dessuten tar du litt feil når det gjelder at "alle" aksjer faller når markedet korrigerer ned. Ta f.eks. gullaksjer som IGE og CREW. De har en tendens til å gå opp når turbulensen og usikkerheten er som størst. Det finnes alltid vinneraksjer uansett markedsklima, og de beste casene er som regel de som styres av konkrete forventninger, noe jeg mener Tomra er i besittelse av i tiden fremover (i det mellomlange bildet). Jeg skal ikke påstå at "alle" hopper over til Tomra når aksjemarkedet korrigerer ned, men jeg tror flukten fra aksjen blir vesentlig mindre enn hos andre mer risikofylte aksjer. For enkelte kan nok Tomra fremstå som "safe heaven" mens andre velger gull-aksjer o.l. i korrigerende marked.

 

Så long-strategien jeg har i TOM er godt gjennomtenkt. Jeg har fulgt aksjen siden sent 90-tall, men valgte først i fjor sensommer å starte inngang. Mye på gang fremover nå, og jeg tror tiden er inne til at Tomra endelig skal lykkes i tiden vi har foran oss.

 

Men jeg forstår skepsisen din. Du er en av mange, men jeg har klokketro og posisjonerer meg derfor ut i fra det.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å skremme noen, men det jeg er mest redd for i forhold til aksjer generelt og plutselig fall, er virkelig store terroraksjoner.

 

11/9 01 raste hovedindeksen ned rundt 25% på 2 uker for så å være tilbake på samme nivå etter 9 uker.

Det som sjedde i Madrid for snart et år siden hadde jo ikke den effekten. Men riktig "fæle" ting kan jo komme til å skje. Det er mye gale folk der ute og aksjoner kommer helt uventet.

 

Dystere tanker, men man har veldig lett for å glemme.

 

Tror lite på kraftig og varig nedgang i ojleprisen. Etterspørselen er for stor

til det.

Link to comment
Share on other sites

Var nå veldig da. Tror de som snakker om terror, fare for at kurser faller og at alle særlig rømmer Tomra i en slik situasjon bør ta en kikk på hva som skjedde med Tomra 11. sept 2001.

 

Hovedindeksen (eller var det totalindeksen det het da?) skrellet vel noe slikt som 4-5% (orker ikke sjekke tallene), selv om f eks STL steg noe i retning av 9% pga høyere oljepris.

 

Men hva i all verden skjedde i Tomra?

 

På kort sikt ser det ikke direkte spennede ut i Tomra. Blar vi over til kalenderbladet for mars, så er det ventet nye triggere. Hvem vet, kanskje kommer de før ventet? Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har sett på årsrapportene/siste kvartalsrapport til konkurentene til Tom :?: :?:

 

Hadde vært fint om de har kunnet blitt postet her, hvis noen har tilgang til de da :?:

 

 

Etter det jeg har funnet ut så kan ikke de ha så mye salg de heller :!: Jeg har søk etter så mangt og mye uten at jeg har funnet noe...(ingenting av betydning). Og det er brukt betydelig mange timer på forskjellige søk.

 

 

Tar med noe fra Wincor Nixdorf

 

 

Sales and competition

Wincor Nixdorf Technology GmbH will initially focus its sales activities on the German market while carefully preparing international business in parallel. Norway, Sweden and Finland in Scan-dinavia will be the first countries in the company’s international sales program. Over 20 reverse vending machines from Wincor Nixdorf are already being used in Finland.

 

Wincor Vision, Issue 03/2003 (Pdf)

 

 

 

 

Pantemygg vil erobre Europa (Repant)

 

Sommeren 2004 inngikk Repant en salgs- og distribusjonsavtale med det japanske milliardkonsernet Teraoka (Digi). Avtalen gir Repant muskler og muligheter i over 100 land i form av produksjonssamarbeid og reduserte kostnader. Repant satser på at volumsalg i Tyskland skal få fart på selskapets ekspansjonsplaner. Målet er å kapre fem prosent av markedet for pant i Tyskland. Kverneland sier at Repant ikke kan vokse til den samme kjempen som Tomra, men han mener det er realistisk å selge 150 automater i det tyske markedet i år. Tyskland er Tomras viktigste eksportmarked. Tomra har plassert ut hele 8000 automater der. Dette er Davids kamp mot Goliat.

 

Økonomiskrapport

 

 

 

Envipco Reports Third-Quarter 2004 Results (Pdf)

 

Ser ut til at inntektene har gått noe ned til de og i forhold til 2 kvartal. Så det skulle IKKE forundre meg at de også får et elendig resultat for 4 kvartal :-D :-D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hva som skal kunne gå galt på 6 mnd's sikt nå, og at dette vil avspeile seg i kursen når vi nærmer oss sommeren.  

.

 

He He.. Jeg kan ikke skjønne at noen kan si dette flere ganger nå. :-D :-D

 

Det har vel hendt 10 ganger at jeg har tenkt akkurat den tanken, og..så!!! Går det filleveien IGJEN. .. Klart det er ting som forsatt kan gå galt.. (Men vi håper selvsagt at DENNE GANGEN går det vår vei) Det aller verste som kan skje nå må være at Tomra mister marked til fordel for de andre konkurentene.. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tomras konkurrenter

 

Her er min liste med konkurrenter:

 

Wincor-Nixdorf www.wincor-nixdorf.com/

Envipco www.envipco.com

Repant www.repant.no

Bevesys www.bevesys.fi/

Trautwein www.trautwein-sb.de/index-e.htm

Cando www.canandbottle.com/

MRV.de www.mrv.de

 

Hvis det er andre som sitter med flere konkurrenter, så tar jeg i mot navn og web-adresse med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Nazer

 

Se på dette som jeg klippet fra Stocklink:

 

Investorer:

 

- Børsen er for dyr

 

 

Investorene syns prisingen av aksjene er høye.

 

 

Av:Fredrik Horn Eriksen - Stocklink - 23.02.2005 09:20

 

 

Hele 40 prosent av forvalterne og de øvrige investorene som deltar i Norsk investorbarometer mener Oslo Børs nå er overpriset. Dette går frem av Februarutgaven barometeret.

 

- Kanskje ikke så rart når Oslo Børs setter all time high nesten hver eneste dag, sier aksjestrateg Jens-Morten Wembstad i Danske Capital Norge til Dagens Næringsliv.

 

 

Nå er det sansynlig at risikoaksjer blir tildels ofret mer og mer fremover for å innta posisjoner i mer trygge aksjer og der aksjene gjerne er lavt/fair priset og relatert til konkrete forventninger. Ikke umulig at vi nå får økt volum i Tomra som følge av allokering til mindre risiko i porteføljene, men det får tiden vise. Jeg ønsker ikke med dette å si at vi nå får en korreksjon på OSE, men heller det at forvaltere og investorer sansynligvis vil foreta allokeringer i proteføljene sine i tiden frmover.

 

Jeg vil bli overrasket hvis ikke en del av allokeringen går over til Tomra. Den fremstår idag som lavt priset i forhold til potensialet den står overfor, og caset er i høyeste grad reelt og forventningene svært konkrete.

 

Men dette er min magefølelse. Hva markedet faktisk gjør gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

Nazar, jeg tror de fleste forventer en dårlig utvikling for Tomra i det korte bildet. Jeg tror heller ikke så mange ser på Tomra som noen 'safe haven' i øyeblikket. OSE er veldig kortsiktig for tiden.

 

Gleder meg til å lese daglig om din magefølelse for Tomra i flere måneder fremover, stå på ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok heller ikke spesielt mange ser på Tomra som et fristed uten risiko. Da hadde aksjen vært priset høyere :o

 

Tomra er priset til 16,5 ganger 2005-snittet av EPS-estimater. Ikke vanvittig dyrt, men det gir en viss fallhøyde frem til veksten materialiserer seg.

Link to comment
Share on other sites

Nazer

 

Om Tomra skal opp eller ned avhenger av mer enn dine synspunkter, hvis du ønsker å argumentere for at Tomra skal ned, så gjør dette igjennom et litt mer interessant innlegg som f.eks Engahboy eller Hammers.

 

De fleste her inne har fått med seg at Tomras potensiale ikke blir reflektert i resultatene før tidligst i Q2. Inntil da får vi en ørken vandring, som kun kan brytes enten opp eller ned via meldinger som f.eks Sumitomo avtalen.

 

Fra mitt ståsted passer dine meldinger mer på Trader Pit enn på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

Har laget noen kurver over historiske resultater og prognoser for 2005 og 2006. Begynner med gjennomsnitt av meglere fra 9 februar, (altså før Q4 resultater) lagt ut på teknikerns hjemmside. Har antatt en fordeling mellom de ulike markeder fordi dette ikke går frem av meglertallene.

 

Tallene brukt for henholdsvis 2005 2006 er

Europa 1500 2110

Nord Amerika 1185 1185

Brasil 370 370

Japan & England 200 400

Titech 100 100

Orwac group 250 250

Sum Inntekter 3605 4415

Driftsresultat 473 640

Marginer drift 12,4% 14,5%

 

tomraresultatmeglere230205.jpg

 

tomraresultatmarginmeglere230205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så Vegards analyse. Har beregnet driftsmarginer ved å bruke samme forhold mellom nettomarginer og driftsmarginer som hos meglerne, siden Vegard bare har oppgitt nettoresultat. Måtte ellers gjøre noen små antagelser for å få totalresultatene til å stemme.

 

Tallene brukt for henholdsvis 2005 2006 er

Europa 1000 3000

Nord Amerika 1040 1150

Brasil 360 360

Japan & England 200 1090

Titech 135 150

Orwac group 290 350

Sum Inntekter 3025 6100

Driftsresultat 492 977

Marginer drift 16,3% 16,0%

 

tomraresultatvegard230205.jpg

 

tomraresultatmarginvegard230205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nazer

 

Om Tomra skal opp eller ned avhenger av mer enn dine synspunkter, hvis du ønsker å argumentere for at Tomra skal ned, så gjør dette igjennom et litt mer interessant innlegg som f.eks Engahboy eller Hammers.

 

De fleste her inne har fått med seg at Tomras potensiale ikke blir reflektert i resultatene før tidligst i Q2. Inntil da får vi en ørken vandring, som kun kan brytes enten opp eller ned via meldinger som f.eks Sumitomo avtalen.

 

Fra mitt ståsted passer dine meldinger mer på Trader Pit enn på dette forumet.

 

 

Som Tekniker'n skrev her tidligere :

Jeg skriver hva jeg vil når jeg vil.

 

Forøvrig likner de siste kurvene på det Svenske vattenfall noe som ikke skulle bety tørke i Tomra men for all del det er flotte farger.

Link to comment
Share on other sites

Fine grafer du legger ut, benny.

 

Tomra begynte nettopp med ny segmentrapportering, som jeg fulgte i mine estimater. Segmentene er:

 

RVM technology - salg, leasing av RVM pluss reklame/promotioninntekter

Collection & materials handling flaskeinnsamling i California/Hawaii, gjenvinning i nordøstlige USA

Recycling technology - TiTech og Orwak

Other non-deposit activities - Brasil, TRC og andre prosjekter

Group functions- HK-utgifter, ingen inntekter.

 

Blir vanskeligere å lage tilsvarende grafer for disse segmentene, ettersom vi kun har tall for Q3 og Q4 her.

 

Tomra kommer til å rapportere tallene slik fremover, noe som virker logisk i forhold til fokus på marginer i forskjellige markeder.

Link to comment
Share on other sites

Guiding

På siste presentasjon var guidingen dårlig for første halvår 2005.

Man bør likevel være oppmerksom på at større avtaler kan inngås i dette tidsrommet.

Hvis det skulle komme slike avtaler vet vi nok alle at de vil være kursdrivende uavhengig av guiding.

 

Japan

Når det evt. inngås en avtale med Sumitomo vet vi ikke hva den vil innebære.

Avtalen kan inneholde konkrete leveringer, men ikke nødvendigvis.

 

Tyskland

Når det gjelder Tyskland kan avtaler tegnes når som helst, men kjedene har fortsatt over ett år på seg. De fleste kjedene vil nok føle større investeringspress når man kommer til mai og det er under ett år til overgangsperioden er ferdig.

P-System er i sluttforhandlinger om ny sikkerhetsmerking med to leverandører og kontrakt skal skrives i løpet av første kvartal.

Kjeder som er medlem av P-System vil nok føle seg friere til å investere når leverandørene bekrefter at de støtter den nye sikkerhetsmerkingen.

 

USA

Utvidelse av pantelover er aktuelle i flere stater og det diskuteres stadig i stater uten pant.

Om det kan komme nye større kontrakter i USA er ukjent for meg.

 

England

Jeg tror ikke det vil komme noe ut av TRC før i 2006.

Her kan det også komme investeringer i produksjonsanlegg.

 

:bounce: :bounce: :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...