Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Vegard,

 

En utmerket analyse du har laget. Alle hovedtrekk som du har forutsatt, når det gjelder TOM's fundamentale fremtid, vil det være nokså stor enig om. Alle argumentene kjenner jeg igjen i fra ST. Jeg har også vært med på å hevde noen av de selv, særlig det som dreier seg om kapasitet/marginskvis, noe enkelte nekter å godta.

 

Behovet for automater på det internasjonale marked, i første rekke Tyskland, vil ikke kunne dekkes med den kapasiteten vi kjenner til hos leverandørene i bransjen på kort sikt. Skulle det oppstå marginskvis, må det være fordi enkelte aktører ønsker å sikre seg en ekstra stor jafs av markedet. Men da må de også være i stand til å levere. Fortrinnsvis et kvalitetsprodukt.

 

Jeg tror inntjenings-estimatene virker realistiske, men vil korrigere litt. Dersom EPS blir på mer enn kr. 3,- i 2006, må vel det bety en P/E på under 10 i forhold til dagens kurs? Jeg tror imidlertid ikke man skal være for optimistiske for kursen i inneværende år. Jeg tror man bør være meget fornøyd, hvis markedet vil prise TOM til en kurs på 45-50.

 

Markedet vil forlange tallene på bordet nå. Melding om kontrakter vil nok hjelpe litt på kursen, men investors vil se hva det fører til i regnskapene. Etter 4-5 år med skuffelser, er det nå en skepsis til aksjen, som er temmelig inngrodd. Det ser man jo på frykten og fordømmelsen, som fører til dramatiske kursfall, bare det butter litt imot i en relativt kort tidshorisont.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Hei zocor

 

Tror nok du kan ha rett i at markedet nå vil forlange tallene på papiret. Jeg har satt kursmål utifra når Tomra faktisk vil tjene dem, men om markedet er klar over dette før Q3 legges frem er jo usikkert.

 

Du har rett mhp. EPS. Det jeg skriver i første avsnitt er at analytikerne i snitt venter 2,22 i EPS 2006. Selv venter jeg en EPS over 3. Skriver det om for å gjøre det litt klarere.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten kommentar til vidars innlegg:

 

Her jeg sitter, full og fæl  :oops: , etter en heftig kveld med Fruen må jeg bare ytre det jeg lenge har brent inne med.  Jeg banner i kirka, forbanner menigheten etc,..men...

Hva gjør dere fortsatt med Tomra i porteføljen?

 

Ja. det er von i hengande snøre, men nok er nok!??

'Alle' vet at når de STORE kontraktene i Tyskland kommer så er det kun gull og grønne skoger så langt øyet kan se.

Spørsmålet blir hvor lenge skal man (gidde å) vente?

Personer som var heldige med plasseringne sine ved utgangen av 2004 har kanskje doblet porteføljen sin (eks. SEVAN, KVI, BLO). TOM'rerne hadde ved den høyeste kursen (33,5?) en stigning på en brøkdel av dette, samt et håp om ytterligere (50%?) i løpet av 2005.

Av og til må man bare bite i seg alle tidligere håpfulle utsagn og se verden i øynene.

Ja, Tomra KAN gå heftig på børsen i år.  Spørsmålet blir, som alltid, om det er andre selskaper som har like stor, eller større, sannsynlighet for å klare dette (eler bedre).

Sett i et kortsiktig historisk perspektiv er det min ydmyke mening at det er sannsynlig at aksjeinvestorer kan få betraktelig større avkastning på andre verdipapirer enn Tomra.

Jeg må si jeg er overrasket over standhaftigheten til enkelte av medlemmene av forumet med hensyn til Tomra's fortreffelighet. OSE har gått som ei kule, enkelte selskaper som en rakett, mens Tomra har vært temmelig slapp.

Kanskje dere har betraktelig mer midler enn meg (ikke utenkelig), og er relativt uinteresserte i svingniger av mindre enn ett års varighet, men allikevel; bruk fornuft!?

La meg bruke en onkel av meg som eksempel.  Han har inngang i Tomra på noen-og-femti for en tid tilbake.

Ikke F... om han selger på 35,5.  Han selger ikke før på 70-100!!

Hadde han solgt på 35,5, og tatt tapet, kunne han (forhåpentligvis) kjøpt sg inn i en vinner-aksje og hentet inn igjen noe av tapet.

Kanskje noe å tygge på for noen og enhver?

 

Ha en fortsatt forteffelig aften, Tom'rer eller ikke  :)

 

Tomra har ikke slått børsen den siste tiden. Men selv er jeg langsiktig inne i aksjen, og mener den kan gå svært godt i 2005, 2006 og 2007 idet tre enorme markeder åpnes for selskapet. Jeg ser kursen i 100 kroner en gang i 2006, og da har jeg jo slått en hvilken som helst børs ned i støvlene. Hvorfor skal jeg da klage over at jeg ikke har overgått børsen de siste månedene?

 

Jeg er enig i at mye ser svart ut for aksjen på kort sikt. Men nå er det så mange som mener dette at en bunn godt kan være satt på fredag eller er nær. Da ser jeg ihvertfall ingen grunn til å selge, selv om stigningen nok kan la vente på seg.

 

Omvendt psykologi er alltid interessant. Hva skjer når alle sier selg? Jeg husker godt hva som skjedde da alle sa kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Legger inn denne etter oppfordring. Var i utganspunktet ment som en kort refleksjon, men ble kanskje noe annet.

 

basert på inntjening i 2004 har er TOM dyr. Siden det ikke var endringer i rammebetingelsene som fikk effekt på omsetning i året kan du godt argumentere at TOM er dyr. Men som Vegard er inne på er forventningene til TOM betydelig høyere for 2005 pga av nettopp endringer i rammebetingelser som vil få effekt i år. Utfordringen nå ligger i å forstå hvor mye dette utgjør og når den vil komme. TOM sa på presentasjonen at de mener at de vil oppnå 80% markedsandel fremover og dvs i Tyskland. Det er ikke noe andre land som vil etterspørre betydelig andel nye maskiner og vil følgelig ligge på et normalt nivå omsetningsmessig. Men ettespøreselen etter nye maskiner vil komme med Tyskland og da skal TOM forskynne seg med 8 av 10 maskiner. Kanskje til noe lavere enhetspris, men det spiller ikke noen stor rolle da enhetskostnader bør kunne reflektere dette pga høyere volum.

 

Kan omsetningen komme i 1.halvår? Utifra hva TOM sier i Q4 rapporten bør vi ikke forvente deg, men noen vil nok starte implementering snart. Vi vet basert på Tekninker's korrespondanse at P-System skal være operativ til sommeren. Uttalelse fra deres Adm. dir. At TOM ikke vil gå ut å forplikte seg er forståelig, men ordlyden er lite konkret og jeg tror markedet har tatt denne setning i absolutt verste tenklige mening. Dvs marginal omsetning i Tyskland i linje med Q4 og lav omsetning i Europa ellers. Når vi ser på Q4 tallene er omsetning i Europa så var de 30% lavere enn Q4-03. Da hadde TOM en hyggelig omsetning i Tyskland og Sverige, mens omsetning for året som helthet viser en stabil omsetning i et marked uten betydelig endringer i rammebetingelser (ja det er jo disse som styrer det store endringene).

 

Var tallene elendige?

På enkelte områder var de svake, men jeg er ikke enig med Tekniker'n når han skriver skuffende tall. Omsetning i Europa var svak eller skuffende. Omsetning i Tyskland og Sverige var betydelig lavere en i samme periode som i fjor. Et annet skuffende område var mat'l handling i USA med en nedgang i omsetning på nesten 18% målt i kr. Nei, tallene var ikke elendige, de var som markedet forventet. Engangsavsetning er og blir uinteresant.

 

Men ser vi på det store bildet viser TOM en grunnleggende vekst på mange områder. Omsetning i USA er betydelig på virket av en svakere USD. Snitt kursen for USD var ca. 8,5% lavere i Q4-04 enn året før samtidig har TOM hold omsetning i kvartal tilnærmet uendret. Målt i dollar blir veksten i USA ca. 9% hvis omsetningen er jevn. USA står for nesten 50% av TOMs omsetning. Når vi vet at det pågår betydelige forslag forutvidelse av pant i USA og en sterkere USD bør dette tyde på bedre rammebetingelser for TOM målt i NOK NÅ.

 

Det er kun Tyskland som vil stå å falle for TOM i første halvår. Ledelsen sier at det vil være svakt resultate som tidligere i førstehalvår. Kan vi bli overrasket? Kanskje noen ønsker å ta skrittet fult ut tidligere enn antatt og vi må huske at TOM guider hele den geografiske delen og unngår å snakke om Tyskland spesifikt. Her kan det pågå forhandlinger som de ikke ønsker å avsløre. At markedet er svakt som sådan er ingen bombe, ingen andre har kommet med endringer som påvirker omsetningen i H1. En kan ikke konkludere at marginen blir betydelig svarkere, ledelsen kommenterer den totale margine selskapet som sådan vil generer. Den påvirkes av at det blir et vist prispress i Tyskland, omsetningen i andre land er mindre og at selskapet allokerer ressurser til forretningsutvikling.

 

Så kommer TOM satsing i Non-deposit markedet. Dette begynner å bli spennende. Omsetning er økt med 60% i Q4-04 ift. Q4-03 (inkl TiTech). TiTech rapporterte en omsetning på 44m i kvartalet noe som er veldig bra ift årsomsetning på 116m. Omsetningen i dette området vokste med 18% for hele året og utgjør nå 18% av omsetning totalt. Når vi ser på veksten er dette blitt et interessant tilskudd og det blir interessant å se hvordan analytikerene vil tolke dette framover. Her må de undersøke nærmere og vi ser tegn til et vekstområdet igjen.

 

Når vi ser på resultatet for TOM totalt, er det mye positivt. Selskapet genererte 380m fra drift i 2004 og skal betale 1,80 i utbytte. Selskapet har en drift som generer masse cash og har masse interessante verdidrivere som kommer til å komme fremover. Å analysere TOM på bottom-line PE blir feil. Her må EV beregning gjøres og det er hyggeligere og da er prisen per idag hyggelig. Fallet etter presentasjoen er en overreasksjon og analytikerne vil nok snart komme ut med kommentarer i den retning.

Time will show. og som ikke er i balanse med trenden! :oops:

Link to comment
Share on other sites

DnB Nors 9 aksjetips

 

DnB Nor Markets tar inn én aksje i ukeporteføljen. Her er de ni favorittene.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (21.2.05 10:06)

 

Relaterte artikler

- - Kjøp Stolt-Nielsen - Fem gode aksjer

- Anbefaler 11 aksjer - Spår bonanza

 

DnB Nor Markets portefølje gav en avkastning på minus 0,8 prosent den siste uken, mens referanseindeksen falt 0,1 prosent. Hittil i 2005 er avkastningen på 12,9 prosent, mot indeksens 7,1 prosent.

- Vi tar inn Tomra denne uken. Selskapet har falt for mye etter tallfremleggelsen og tidligere administrerende direktør Thorsens avgang, hvilket gir en kjøpsanledning, mener meglerhuset. Ingen aksjer tas ut.

 

Porteføljen:

 

RCCL

Fjord Seafood

Farstad

Frd. Olsen Energy

Schibsted

Statoil

Stolt-Nielsen

Tandberg Television

Tomra

Link to comment
Share on other sites

.

 

Børsmelding fra Tomra

Oppkjøpet av Orwak Group AB ble sluttført i dag.

Kjøpesummen er SEK 175 millioner på gjeldfri basis pluss mulige tilleggsutbetalinger på inntil totalt SEK 20 millioner avhengig av Orwak Groups inntjening i 2005 og 2006. TOMRA vil konsolidere Orwak Group fra og med 1. januar 2005.

Link to comment
Share on other sites

Et gjeldfritt Tomra, et gjeldfritt TiTech og et gjeldfritt Orwak, pluss en god del cash på bok, samt markedsleder på alle 3 delers felt, og store marked som åpner seg og økt fokus på gjenvinning og emballasjehåndtering verden over fra ytterst i vest til lengst inn i øst.

 

Tomra har vokst organisk gjennom oppkjøp, og markedsveksten i de forestående 1-3 år er formidabelt.

 

Så enkelt kan det også oppsummeres.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke et vanlig at man ønsker å påvirke forventninger i forbindelse med sjefsbytte?

 

"høvler ned inntekter og blåser opp kostnader"

 

Det er vel på sin plass å gi den nye sjefen blanke ark og mulighet for en flying start.

 

 

PS! Bra analyse Vegard

Link to comment
Share on other sites

Gammelt jungelord eller tommelfinger-regel eller hva man skal kalle det: Når er det mest lønnsomt å investere i aksjer generelt?

 

Når aksjen har steget svært mye og himmelen ser ut til å være neste steg og media blåser opp overskriftene og alle taxi-sjåfører i Norge sier kjøp?

 

Eller når aksjen korrigerer kraftig ned og forventningene har fått seg en knekk, og folk er skeptiske til aksjen?

 

Jeg har økt eksponeringen som aldri før de siste dagene, og retter nå blikket mot sommeren og høsten. Mulig markedet vil det annerledes, men det får tiden vise. Jeg mener posisjoneringen min er bedre nå enn noengang, også bedre enn inngangen min i aksjen i høst på gjennomsnittlig 25,50 (Har sittet rolig med aksjene siden da).

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Fra dagens morgenrapport i DNM:

 

"Tomra har falt tilbake etter fremleggelsen av sine Q4-tall. Både tallene og guidingen var skuffende, men etter vår mening likevel ikke dramatiske. Styret har startet jakten på en ny leder og vedkommende vil ha en del punkter å ta tak i. I første omgang kan det se ut som en ny ledelse vil måtte gå gjennom kostnadsstrukturen i konsernet. Dette kan gi restruktureringskostnader og avsetninger både for Q1 og Q2 i inneværende år. Vi er imidlertid fundamentalt positive til aksjen. Etter vår mening er det en oppside i den operative driften også med forsinket eller uteblitt suksess i Tyskland, UK og Japan. Suksess i disse markedene innebærer ytterligere oppside. Utover våren og året kan vi vente positive nyheter fra selskapet. Dette gjelder både prosessen frem til kontrakter kan ventes i Tyskland i løpet av Q3, mulighetene for utvidelse av panteordningen i New York og positive resultater fra satsing i UK og/eller Japan. I forbindelse med Tyskland ventes i første omgang nyheter rundt det tekniske systemet for panteordningen og avslutning av prosessen i EU. DnB NOR Markets anser den siste tiden svake kursutvikling som en kjøpsanledning og vi mener aksjen vil kunne reagere tilbake. Vi har en kjøpsanbefaling på Tomra med et kursmål på NOK 35."

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ni aksjer

Orion Analyse går ut med ni kjøpsanbefalinger. Her er listen.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (22.2.05 10:25)

 

I dagens rapport fra Orion Analyse kan vi lese at analytikeren anbefaler kjøp av ni aksjer i modellporteføljen. I går fikk også Northern Oil en kjøpsanbefaling av Orion.

 

Modellporteføljen:

 

AF Gruppen

Veidekke

Tomra

Lithuanian Telecom

Acta

Crew

Active 24

Blom

Northern Oil

Link to comment
Share on other sites

19 utvalgte vinneraksjer?

 

Denne uken plukker ekspertene 4 nye aksjer. Dette er de 19 anbefalte.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (22.2.05 06:57)

 

Relaterte artikler

- - Kjøp DnB Nor - Smedvig selger unna

- Venter nytt knallår - Statoil-aksjen med gevinst?

 

Aksjestrateg Terje Nyborg i Terra Securities, hiver denne uken ut RCCL og tar inn Hydro og PSI Group.

 

Aksjesjef Sveinung Hartvedt, DnB NOR Markets, tar inn Tomra, mens sjefstrateg Peter Hermanrud, First Securities, hiver ut P4 og tar inn ABG Sundal Collier.

 

Med disse endringene sitter de tre til sammen med 19 ulike aksjer. De 19 potensielle vinneraksjene er:

 

Siem Offshore

PGS

Prosafe

Tandberg Television

Fast

Schibsted

Norsk Hydro

PSI Group

Fjord Seafood

Farstad

Statoil

Stolt-Nielsen

Fred. Olsen Energy

Tomra

RCCL

Smedvig

NextGenTel

Orkla

ABG S. Collier

Link to comment
Share on other sites

Kjøpsanledning i Tomra

 

Meglerhus mener tiden er moden for kjøp av Tomra-aksjer.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (22.2.05 11:04)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Anbefaler ni aksjer - Tomra-kjøp i boks

- DnB Nors 9 aksjetips - - Mye usikkert i Tomra

- TOM

 

 

 

 

Tomra-aksjen har hatt en heller svak utvikling etter at tallene for 4. kvartal ble lagt frem. Men DnB Nor Markets har ikke mistet troen, og ser siste tids nedgang som en anledning til å kjøpe. Dette ifølge dagens morgenrapport.

 

Meglerhuset påpeker at en ny ledelse må gå gjennom selskapets kostnadsstruktur, med påfølgende restruktureringskostnader og avsetninger i 1. og 2. kvartal.

 

- Vi er imidlertid fundamentalt positive til selskapet, fortsetter DnB Nor Markets, og peker på at man venter positive nyheter utover våren og året.

 

- Det gjelder både prosessen frem til kontrakter kan ventes i Tyskland i løpet av 3. kvartal, mulighetene for utvidelse av panteordningen i New York og positive resultater fra satsing i Storbritannia og/eller Japan. I forbindelse med Tyskland ventes i første omgang nyheter rundt det tekniske systemet for panteordningen og avslutning av prosessen i EU, heter det i rapporten.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 27,70 kroner på Oslo Børs, ned 0,36 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hva som skal kunne gå galt på 6 mnd's sikt nå, og at dette vil avspeile seg i kursen når vi nærmer oss sommeren.

 

Om ikke andre investorer står i kø for å benytte kjøpsanledningen flere og flere meglerhus roper ut om, har ihvertfall jeg benyttet de siste dager for alt det er verdt. Gjemmer en del cash til september-opsjonene entrer markedet nå, så får vi se hva vi gjør med det.

 

Hvis det nå har seg slik at flere av de store kjedene skal benytte sommerferien til å innstallere automatene for å unngå så mye oppstyr mens butikkene er fulle av folk, vil jeg tro at ordrene nødvendigvis vil være offentliggjort innen selve innstalleringene, og at dette vil få påvirkning på juni-calls'n og aksjekursen innen juli måned entres.

 

Fokuset mitt ligger derfor nå på mai og juni mht ordrer i Tyskland og hva som skjer med prosessen i Japan, og ikke de 2 første månedene vi nå står foran. Det får bare bli som det blir, for i den perioden har jeg ikke noe spesielt å forvente eller forholde meg til likevel (bortsett fra Thorsens etterfølger som skal offentliggjøres og status på Sumitomo-samarbeidet). Kanskje Teknikern finner noe positivt igjen, men det får bare komme som et pluss "før tiden".

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg noe, er tidsperspektivet på automater og leveringer til Tyskland.Med andre ord, jeg har noen spørsmål.

 

Har tyske butikker /kjeder god eller dårlig tid på instalsjonene, er siste frist om et år? Er det satt absolutte datoer for dette?

 

Om butikkene har f.eks. ut året på seg, så begynner det sannelig å haste. Det er jo en viss leveringstid. Om mange skal ha, så kan dette ta tid? Noe sier meg at automater allerede er satt i produksjon. Jeg tenkte å stikke innenom lokalene i Lier imorgen og snuse litt! Med kamera!!

 

Om Tomra skulle få en bestilling på 10000 automater, hvor lang tid må de ha for å produsere et slikt antall?

 

Kjempefint om noen har noen tanker om dette, Tekniker`n f.eks! :-D

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic

 

Tomra kan etter en periode på ca 6-9 mndr. gire opp produksjonen til å nå ca 3.000 automater pr. måned. Pr. nå ligger vel kapasiteten et sted mellom 600-1.000, mens faktisk produksjon vel er i området 400-500.

 

Men det tar tydeligvis tid fra ordre settes til automatene faktureres: Ser man på den ordren som Tomra fikk i midten av oktober i 2004, så var kun 20% av denne levert og installert ved utløp av Q4.

 

Jeg tror kanskje vi må forberede oss på at Japan kommer før Tyskland. Prosjektet er ferdig i mars, og en avtale med Sumitomo kan komme i april. Tomra har tidligere sagt, at en avtale kan trigge en større utrullering.

 

Ellers får prosjektet stor oppmerksomhet i Japan, sjekk den siste oppdateringen på hjemmesiden til prosjektet:

 

http://www.ecolife.tomra.co.jp/default.asp...p?V_DOC_ID=1292

 

top_news_050211_2.jpg

 

Artikklen kan oversettes her:

http://babelfish.altavista.com/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...