Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

Ser at mange tidligere optimister er i ferd med å få sterk tvil om aksjens kortsiktige utvikling. Kanskje ikke så rart når man tenker på de fem siste årene, og at de nye store markedene fremdeles ikke har matrialisert seg. En ting er sikkert, det er nærmere nå enn det var i 2001. Her er ett innlegg fra den gangen, Tyskland effekten har man ventet lenge på...

 

Tomra vil vinne uansett om tyskerne innfører pant den 22. juni. ABG Securities er 95 prosent sikre på at det blir pant. Da er det duket for dramatisk oppgang i Tomra-aksjen, tror meglerhuset i følge Finansavisen.

 

Med seier den 22. juni skal Tomra-aksjen i følge ABG i 240 kroner. Dette er bare delsvis basert på økt kontantstrøm fra Tyskland ettersom beslutningen kan få ringvirkninger og åpne opp andre markeder. Med slike vekstmuligheter mener analytikerne Tomra burde forsvare multipler på 35 til 45 ganger fortjenesten.

 

Tysklands-effekten vil gi selskapet 400 millioner ekstra på bunnlinjen neste år, 300 millioner året etter og 250 millioner i 2004. Nåverdien av dette utgjør mellom 35 og 45 kroner per aksje.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Ikke umulig med 240 kr Pirelli! Gi aksjen 1 halvannet år så.. ;)

 

Det som er litt av forholdet er at de som skrek høyest den gangen, om at ting var i BOX er de som er negative nå..!!

 

sonstiges00036.gif

 

VERDEN ER FULL AV PARADOKSER!

Link to comment
Share on other sites

Hiv valiumen i dass, og ta dere en spasertur i stedet!

42956[/snapback]

 

Mon tro hva analytikeren hos Terra går på i så fall. Som kjent har Terra stadig jekket kursmålet nedover. De startet med en kjøpsanbefaling og et mål på 38 i fjor høst. Dette har blitt tatt stadig lengre ned.

 

Som man kunne lese tidligere og ble gjentatt forrige uke, frykter de et fall helt ned til 15 blanke kroner. Ned dit er det bare en drøy 10-er nå. De har i tillegg anbefalt sine kunder å ligge unna inntil videre. Aksjen er for usikker.

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

De har i tillegg anbefalt sine kunder å ligge unna inntil videre fordi aksjen er for usikker.

Det var en annen måte å si det Terra har sagt. Særlig mer forklaring trengs vel ikke? Analysen fikk jeg forøvrig først 23. mai, 20. mai sluttet aksjen over 28.

 

Nå er det slik at jeg aldri har gitt noen anbefaling når det gjelder Tomra. Det kommer heller ikke til å skje nå. I stedet gjentar jeg til det kjedsommelige at folk får gjøre sine egne disposisjoner ut fra de argumentene som er tilgjengelige.

Link to comment
Share on other sites

Tyskland - Nå begynner det

 

Siden panten er standarisert, kan egentlig hvem som helst drive tellesentraler og clearing.  Det vi venter på nå, er hvem som får tilslaget på sikkerhetsmerkingen, og favoritten er Bundesdruckeri.

 

Etter de signaler som er kommet frem de siste dager, er det klart at vi er i en ny fase nå. Nå sluttes kontrakter vedr. logistikk, tellesentraler, clearing og organisering.  Vi er nå inne i en helt ny fase, hvor bryggerier, butikkjeder (idag)  og grossister knytter seg opp til de forskjellige tilbyderne.

 

Ordren i dag til DSD fra kjedene Pluss og Metro er et viktig signal å merke seg.  Investeringen starter nå.

Tomra har nå definitivt en positiv nyhetsstrøm i vente.  Signalene er dessuten sterke på at sikkerhetsmerkingen avgjøres innen 5-10 dager.

37833[/snapback]

 

Jeg fikk litt lyst til å minne om denne fra Teknikern den 21/4 i år.....

Det har altså begynnt......

 

Virker som om noen synes å mene dette er feil?

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det blitt av Tekniker`n og hans vurderinger av TOM? På en annen useriøs nettside spekuleres det på om han har shortet TOM og nå sitter på en sydhavsøy og koser seg med gevinsten. Men det tror jeg ikke på. Jeg tror det er flere enn undertegnede som savner dine innlegg og analyser.

Link to comment
Share on other sites

Pant i Tyskland - utviklingen.

 

1998 - Erste Änderung der Verpackungsverordnung: Bund, Länder und Wirtschaft einigen sich auf einen Kompromiss, wonach ein Zwangspfand für Einweg-Verpackungen eingeführt wird, wenn die Mehrwegquote dauerhaft auf weniger als 72 Prozent fällt. Umweltministerin Angela Merkel setzt die Neuerung durch. Die Beschlüsse des schwarz-gelben Kabinetts werden im Ministerium von Nachfolger Jürgen Trittin (Grüne) keineswegs als Wunschregelung angesehen: Sie gelten als zu kompliziert und schaffen absurde Sonderfälle. Zum Beispiel muss nun auf Eistee mit Kohlensäure in Dosen Pfand erhoben werden - wie auf alle "Erfrischungsgetränke mit Kohlensäure" - nicht aber auf Eistee ohne Kohlensäure in der gleichen Dose.

 

Er det noen som kjenner til hvilket standpunkt Merkel har til pant?

Link to comment
Share on other sites

6 Juni ble det i underkant av 2 minutter ble det solgt nesten 30 000 aksjer i Tom fra Nordnet 10.28-10.29 .....kl. 10:38 kom nyheten om at utsettelsen i Tyskland var et faktum.

 

Skal ikke lage noen diskusjon her!!

Hvem ville ikke solgt seg ut før den nyheten ble kjent.

 

 

Hvor er det blitt av Tekniker`n og hans  vurderinger av TOM?  På en annen useriøs nettside spekuleres  det på om han har shortet TOM og nå sitter på en sydhavsøy og koser seg med gevinsten.  Men det tror jeg ikke på.  Jeg tror det er flere enn undertegnede som savner dine innlegg og analyser.

42975[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Eine unionsgeführte Bundesregierung wird Resch zufolge die Verpackungsverordnung nicht verändern. Schließlich hätten CDU und CSU dem Gesetzeswerk im Bundesrat zugestimmt. „Die Union hat 2004 ihren Frieden mit dem Dosenpfand gefunden“, sagte Resch.

 

Die Welt

 

Nå er vel ikke akkuratt Resch nøytral når det kommer til pant, men det virker ihvertfall som om han tror at de nå endelig har funnet den endelige løsningen, og at det ikke er noen stor fare for at det skal strides om ordningen igjen.

Link to comment
Share on other sites

For å dra kortversjonen om forholdene i Tyskland rundt avstemningene i desember og januar nok en gang:

 

Koalisjonen CDU/CSU var veldig lenge totalt mot pant og ønsket hele ordningen et visst sted. Derfor har de trenert avstemningen i Bundesrat med alle mulige midler.

 

Regjeringen med De grønne i spissen har hele tiden lagt opp til og presset på for å få endringene på plass. I oktober brøt Stoiber (den forrige kanslerkandidaten til CDU/CSU) ut og ville vedta endringene som Regjeringen ønsket. På det 17. forsøket ble endringene tatt til avstemning i Bundesrat og vedtatt med det nødvendige flertall.

 

Årsaken var ikke nødvendigvis at Stoiber ønsket panten velkommen, men sterke krefter i Bayern ville ikke ha pant på vinflasker. Pant på vinflasker ville ha blitt innført i mars i år om ikke endringene hadde kommet i lovgivningen da de kom.

 

Bakgrunnen for at noen nå ser ut til å spekulere på nye politiske bevegelser, er at det sannsynligvis vil bli lyst ut nyvalg til høsten. Slik det politiske klimaet er pr nå, frykter man at Regjeringen vil tape flertallet de har i Bundestag.

 

Dermed kan opposisjonen bli sittende med flertall i både Bundesrat og Bundestag. Slik det er nå har opposisjonen flertall i Bundesrat, mens de utgjør mindretallet i Bundestag. Samles opposisjonen om å endre panteloven nok en gang, kan de greie å skaffe det nødvendige flertallet for å endre eller i verste fall oppheve hele loven. Opposisjonspartiet FDP (mulig jeg blander navn, fant ikke linken og har den ikke for hånden akkurat nå) har allerede i mai mumlet noe om et lovforslag for å endre loven.

 

Dette har i sin tur ledet til at enkelte har spekulert i om industrien vil satse på å avvente valget for å se hva utfallet blir. I mellomtiden vil industrien ha lite å tape på å vente, ettersom andre del av endringene av panteloven først trer i kraft 1. mai 2006. Slik sett vil visstnok idustrien ha god tid når det gjelder å investrere og ha lite å tape på å vente og trenere videre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner Teknikern godt hvis han shorter, dersom han har tro på videre trenering til etter valget. I så fall er det stor sjanse for at kursen skal teste 22 nivået, såfremt ikke andre nyheter dukker opp (f.eks Japan).

 

Han følger nok nyhetsbildet og kursen tett, og er svært kjapp på avtrekkern dersom noe skulle skje. Som regel vet han det litt før de fleste andre, såfremt det ikke er en børsmelding fra Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Nikolai

 

Du har forsåvidt rett i det, men jeg for min del går heller glipp av 2-3 kroner av oppgangen enn å potensielt bli med ned på en ny test av 22.

 

Tror jeg klarer å reagere såpass kjapt når merkingen offentliggjøres, men det gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på den. Har selv vært veldig vinglete i det siste. Jeg har brukt en del tid på "googling" i helga, og det er mye støy rundt omkring. Således er det ikke vanskelig å tolke utviklingen vidt forskjellig (tenker da på Tyskland og USA). Med tanke på New York, så vil vel denne uka gi oss svar på om det i det hele tatt er muligheter for å få igjennom panteutvidelsen. Det kan bli spennende, men jeg tror ikke at et negativt utfall vil påvirke kursen nevneverdig. Til det har usikkerheten til utvidelsen vært for stor hele tiden.

 

I det hele tatt så et det frustrerende å sitte i en aksje som er så avhengig av politiske avgjørelser.

 

Jeg er også veldig spent på utviklingen i Japan. Der bør vi få mer informasjon snart.

 

USA - sitat; No State Bottle Bill has ever been repealed!

Link to comment
Share on other sites

logo.gifholder TOMRA inne, selvfølgelig!

• Aker

• FAST

• Statoil

• Stolt-Nielsen

• Telenor

• Tomra

 

De skriver:

 

Tomras resultat og utsikter for første halvår 2005 har så langt vært

skuffende, men våre langsiktige forventninger er uendret. Vi venter et

gjennombrudd i Tyskland i andre halvår og gradvis bedrede

marginer.

• Med dagens pris|ing ser vi fundamental oppside selv uten et

gjennombrudd i Tyskland. Vi forutsetter da at ny adm. dir. Skarholt

gjør nødvendige tiltak for å redusere kostnadene.

• Viktigste trigger på kort sikt vil ventelig være en avklaring i Tyskland

angående sikkerhetsmerking.

• Vi har et kursmål på NOK 33.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke meningen at vi skal diskutere TA på denne tråden, men jeg ser på ST at en av de mest beleste TA skribentene, går inn i Tom nå med target 32,-.

 

Hvordan kan det begrunnes? Er det etablert kortsiktig støtte på 26.2-26.5?

Link to comment
Share on other sites

Mulig vi får høst-2004 syndromet på dagchartene fremover nå. Opp på formiddagen pga daytradere som kjører bet på nyheter, for så å synke utover ettermiddagen når ingenting skjer.

 

Svært mange dager var slik høsten 2004.

 

Vel, noen vil uansett få rett, det være seg Terra, Carnegie, First eller DnB.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler ikke at Tomrastrengen var så langt nede..så jeg legger ut denne igjen. :huh:

 

Oki, det står jo vitterlig at produksjonen starter til høsten. De settes nok ikke på lager, ok, her skal det ut til markedet. Og den testes i flere markeder for tiden. Kan meget godt skje at vi temmelig snart for nyheter om et større antall UNO`r er solgt.

 

JEG LIKER DENNE MELDINGEN! :D :blink:

 

Genombrott på den norska marknaden: PartnerTech blir totalleverantör till Tomra – uppdraget potentiellt värt över 200 miljoner kronor

Det världsledande returförpackningsföretaget Tomra har valt PartnerTech som samarbetspartner för en ny returautomat. Uppgörelsen, som initialt omfattar en produkt, är potentiellt värd över 200 miljoner kronor för PartnerTech över tre år. Uppdraget innefattar såväl tillverkning och montering som distribution till slutkund. De första leveranserna startar redan till hösten.

Affären gäller returautomaten ”Uno” som är utvecklad för mindre butiker, som till exempel bensinstationer och närbutiker. Enligt myndighetsdirektiv måste dessa nu kunna ta hand om de returförpackningar som de säljer. Produkten har väckt stor uppmärksamhet på ett antal mässor i Europa, där Tomra också räknar med att den största marknaden finns. Maskinen är byggd för att kräva lite utrymme, vara enkel i drift och ha ett konkurrenskraftigt pris.

 

- Den helhetslösning som PartnerTech kunnat erbjuda kombinerat med den geografiska närheten till slutkunderna avgjorde när vi tog beslutet att för första gången outsourca en hel produkt, säger Amund Skarholt VD på Tomra. För vår del kan vi nu koncentrera oss på att introducera Uno till fler marknader och kundgrupper.

 

- Outsourcinguppdraget från Tomra är vårt definitiva genombrott på den norska marknaden, säger Mikael Jonson, VD för PartnerTech. Det känns extra glädjande eftersom det samtidigt bekräftar vår styrka när det gäller kontraktstillverkning av kompletta produkter.

 

Under våren och sommaren testas Uno i butiker på ett antal marknader. Samtidigt startar PartnerTech nu industrialisering av produkten vid sin enhet i Sieradz, Polen. Den nya maskinen, som tar både burkar och flaskor, ses som banbrytande när det gäller returautomater för den breda marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...