Jump to content

Episode 295 - Torsdag 02.06.05


pluss201

Recommended Posts

hva er det som driver den helsikkes oljen?

 

Jeg kan ikke forstå korrelasjonen med at fraktratene på tank er på bunn nivå, mens oljeprisen er på 55dollar fatet?

 

Bør ikke noe svinge etter?

 

Du tjener greit du om dagen Ivers?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Lagertallene fra USA kommer i morgen kveld.

 

I morgen blir det bred oppgang på OSE... :D

 

Sitter å hører på Holmgang på TV2, slitsomt... Regjeringsalternativet til Stoltenberg skremmer meg en smule.

Link to comment
Share on other sites

Stockinfo.no, takker for oppklaring, men etter dette har jeg enda flere spørsmål....(Jeg hater skatteproblemer, og er meget takknemlig for å få hjelp)

 

Jeg jobber selv i firmaet(AS et) og tar ut lønn. Har så langt prøvd å begrense lønn slik at jeg får skikkelig med pensjonspoeng og spart resten til utbytte pga skattefordel. Bør jeg endre på dette?

 

Vil det etter de nye skattereglene lønne seg å ta ut hele overskuddet som lønn, og dermed droppe hele utbyttet ?

 

Når det kommer til porteføljen i AS'et så er den fast. Jeg gjør meget sjelden handler. Ellers er det jo ikke no fordel m.h.h.t PC, aviser og lignende da dette går inn i regnskapet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Tja, fortsatt i minus for i år. Jeg tjener nok lite ift de fleste med min lille KVI post, som er nyinnkjøpt..

 

AKVER på 246,5 før stengetid idag er min første trade på en stund.

 

Tror og håper oljen faller tilbake, men uansett.. ser fint ut ift oppgang for OSE imorgen

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver meg igjen og håper jeg uttrykker meg noe mindre klønete nå. Det jeg mente å si som ikke kom helt fram var dette: Ved brudd på tekniske viktige nivåer, har Tomra flere ganger brutt sterkt en eller ennen vei i samme retning som hovedindeksen. Sprangene har vært store og tilsvarende har bruddene i hovedindeksen vært teknisk viktige. Det var det hele.

Link to comment
Share on other sites

På CNBC sier de at NYSE skal åpnes på nytt i kveld siden den stoppet 4 minutter før normal stengetid. Meglerne får beskjed om å innta postene sine igjen.

 

Kommer det mere fra den kanten i kveld ?? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Bartender/stockinfo, husk at vi har en skattetopic under markedet generellet: Skatt og aksjer

 

Jeg har ingenting imot at det diskuteres her på pitten, men det er så vanskelig å finne tilbake innleggene når det har gått noen dager. Jeg limer inn dagens spørsmål/svar inn i den nevnte topic og håper dere kan fortsette diskusjonen der.

Link to comment
Share on other sites

No problem Bartender, innleggen er systematisk lagt inn i den riktige topic'en. Antar dette har allmenn interesse. Sitter selv i samme situasjon som deg, ansatt i eget AS med en portefølje privat og en i AS'et.

 

Blir moro å se hvordan Røkke konglomeratet beveger seg i morgen, AKY og AKVER viste positive takter på slutten i dag. Sitter med noen poster i AKER over natta.

Link to comment
Share on other sites

For AKVER som er den store drivkfraften i Røkke systemet, så er vel i pose og sekk det som har skjedd ikveld.. med høy oljepris og oppgang på DJIA, eller hva?

 

Jeg tror samtlige Røkke aksjer stiger over 1 % imorgen, særlig akver og kvi.

Link to comment
Share on other sites

Ett utvalg av USA/OSE noterte aksjer:

 

            Slutt USA    Slutt Norge  Differanse
STL          116,72        115,5       1,06 %
NHY          534,98        529         1,13 %
PGS          451,91        446         1,33 %
TEL           52,24        51,75       0,96 %
FRO          273,97        274        -0,01 %

Basert på USDNOK: 6,4846  	

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Prøvde å lure meg unna. Har sendt PM til de med litt større tilgang enn meg selv for å bringe dagene i rett rekkefølge igjen (vi kan jo ikke endre tittelen selv). Men noen merket seg det før det kunne bli endret...

 

Grunnen til at jeg bommet på dagen, var at jeg i går forberedte meg til noe som jeg vanligvis gjør hver tirsdag, men som akkurat denne gangen havnet på en onsdag. Pinlig, pinlig! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Sjelden jeg ser USA stige så bra tiltross for oppgang på 5% i oljeprisen.. Dette må jo være et knallbra utgangspunkt for imorgen.

 

Selv sitter jeg jo med noen få poster i Røkke-systemet, og jeg antar dette må være beste medisin for en flott oppgang/gap opp alt fra imorgen tidlig

Link to comment
Share on other sites

Ivers!

 

Jeg ser du er mistenksom til Tomra fordi forholdet mellom inntjening og prising er for høyt (ref. innlegg i TOM topic'en). Uten sammenligning forøvrig er det kanskje verdt å minne om hva slags overskrifter finanspressen valgte ved KVI's siste Q:

 

hegnar.no, 19.05.2005: Knallrøde Kværner-tall

 

Men som sagt, uten sammenligning... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes TOM kan virke noe dyr ift at det ikke skjer noe.... men jeg kan nok ikke nok om TOM. Jeg kjøper vet når det løsner i Tyskland, for den vil neppe bli fullpriset iløpet av 1minutt etter mld kommer.

 

KVI-tallene så grusomme ut, men var bra, om du skjønner..

Jeg er edruelig ift at jeg ikek tar noe for gitt i KVI, men slik det ser ut nå, så ser det bra ut både teknisk og med tanke på de rekordstore(ja rekord ever..) ordrereservene til AKVER og AKY som vil påvirke de neste Qene.

God natt:)

Link to comment
Share on other sites

Er det naturlig at markedet vil handle Tomra på lavere PE enn per i dag(og siste 2-3år) når Tyskland endelig viser seg å manifestere seg? Eller er det slik at verdipapirer ofte beholder sin høye PE, selv etter at en forventet hendelse har inntruffet mens inntektene bare øker?

Link to comment
Share on other sites

USA gikk som ren ønsketenkning, oljeprisen til tross, moro.

 

Har hatt en trivelig ettermiddag/kveld på byen, representasjonskontoen på AS'et.

 

AS'et har ingen ansatte siden det har mindre enn 300 timers "arbeide"/virksomhet i året. Med de skyhøye utgiftene for kontor, rengjøring, vedlikehold, opprettholdese av EDB løsninger, etc etc......finnes det store fradragsordninger, især om man betrakter aksjehandel som inn/utgående varelager,

 

Et solid lån på AS'et kan, om man vil, dersom det er behov,. gjøres i en formiddag for så å betales tilbake til banken..... og i mellomtiden overføre lånet til berikelse og oppjustering av aksjekaptialen, som man i løpet av neste år kan ta 3,3 % skattefritt utbytte,.... sik som derte slltid har tatt. <_ .>

 

3,3% av noen millioner er et grunnlag for litt skatteplanlegging, bare husk at det overskytende skattelignes med 28%. - Men det ligger mange år frem i tiden grunnet de skyhøye utgiftene det medfører ikke å ha noen fast ansatte i ASët. Da må man jo leie inn hjep på toppen av det hele. Når man så leier inn denne hjelpen til skyhøye kostnaders har man problemer!,... så fremst det ikke kan spores tilbake til andre enn deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen!

 

Dette ser ut til å bli en flott dag, jeg vil kansje plukke en aksje, men er litt for opptatt med å følge så nøye med.

 

PS Jeg ser at Laprhoaig hadde en fin kveld/natt på byen, det er vel fortjent :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jada, da får vi snart en indikasjon på om det kan bli ny rekord på OSE idag. Et spenningsmomment er det jo. Da må vi få en knallstart på dagen, opp 1% rimelig kjapt, for så å stige jevnt utover.. :rolleyes:

 

Nå siger oljen litt tilbake i morgentimene, men ikke mye og er bra over 54$.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

God morgen gentlemen!

 

Dagen bringer bred oppgang i Røkke konglomeratet vil jeg tro, OSE har visstnok vurdert å lage en egen indeks for Røkke selskapene. Det har jo blitt noen etterhvert og flere kommer...

 

Klarer ikke helt å unngå en liten kommentar til alle smutthullene Laphroaig beskriver i forhold til den nye (og gamle) aksjonærmodellen... Jeg vet lite om kremmeren i Tromsø, men dersom jeg hadde hevet aksjekapitalen i selskapet med ett banklån i noen timer og i mellomtiden tatt utbytte og benyttet den nye kapitalen som skjermingsfradrag kan jeg garantere underkjennelse og klekkelig straffeskatt. Slike skattemotiverte handlinger er ikke akseptert her på østlandet.

 

En annen ting er at konsulenttjenester er momspliktige, og man kan ikke fakturere ett AS uten å ha ett organisasjonsnummer. Man flytter altså bare momsplikt og skatt over i ett annet AS/Enkeltmannsforetak.

 

Uansett, antar dette utslaget av enkelhet må settes i sammenheng med den vellykkede kvelden på byen. Den regningen godkjenner nok kremmern. B)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...